Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dryg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Antall liker
    0
    Er vel en Patos-fan jeg også da.... Har tidligere eid en Lyric 501 mkII som jeg var noenlunde fornøyde med.. Digre beist. Likte ikke helt mellomtonen på disse da jeg syntes den var for mørk og fyldig og ikke naturlig nok. Men du verden for en bass da! Brukte en Thule IA150B på 2x150w som var en god match. Har hørt av flere at Thule og Patos er en veldig god match. Jeg tror nok kanskje at Hegel også vil være en god match.
    Nå er jeg en lykkelig eier av en Lyric 102 sub som jeg er rimelig fornøyd med. Etter litt eksprimentering med plassering og innstilling så har den blitt unnværlig her hos meg. Den føyer seg godt inn sammen med resen av anlegget og røper ikke sin plassering. :)

holger1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2004
    Antall liker
    0
    Vis det finnes noen som har forsøkt å twike 402mk2

her på forumet med ny innternkabling og asfaltplater

vil jeg være takknemelig å høre om deres erfaring.

Gjerne om hvordan forbedringene oppleves og høres

ut etter oppgraderingen.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Er vel litt Patos-venn jeg også, selv om 402 bare var et par dager i hus og attpåtil forårsaket time hos kiropraktor etter bæringen frem og tilbake. ;D (Tuller ikke!).

Hva med å komme med litt erfaringer om hvilket utstyr (forsterkeri/signalkilde) som man har erfart fungerer bra sammen med Patos? En slags kunnskaps/ressurstråd for nåværende og fremtidige Patos-eiere. Forslagene vil selvsagt bære preg av personlig smak og preferanse, men vil kunne gi en viss ide om hva som kan vurderes.

Har jo selv Triangle høyttalere nå (som spiller englesang sammen med Conrad Johnson), men tror ikke Doxa 140 Signaturen vil passe særlig godt sammen med disse. Patos derimot...(?)

Mvh. Johan
    402 er noen tunge beist ja, ingen tvil om det.
    Elektronikk som jeg har vært mest fornøyd med er primare som jeg har nå. Det er en innertier sammen med IIerne.
    Ellers er doxa 140 som du nevner også helt fantastisk. Det råeste jeg har hørt fra lyric serien er doxa140, audio synthesis passiv pre og audio analogue maestro spiller. Den komboen setter jeg blant top5 av det jeg har hørt.
    Hegel h1 ble skivebom med 402mkII i mine ører. Skal nevnes at den hegelen jeg hadde var en mkI, og ser ikke bort fra at de nyere modellene funker bedre.
    Audio analogue maestro funket også svært bra, men ble litt i svakeste laget for 302ene jeg hadde da.
    AVI forsterkeren var også litt morsom, men AVI spilleren drepte hele musikkgleden. Det er uten tvil den dårligste spilleren jeg har vært borti.

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1

ut etter oppgraderingen.
    Har skiftet internkabling i 2 par 402. Joda dette anbefales. Bruk 4 kv standard installasjonskabel (solid core) til bass 2,5 til mellomtone og 1,5 til diskant. Du får hovedsaklig mye mer dynamikk. Kjenner til et par det er lagt asfaltplater i. Kan ikke si at det var den store forandringen. Nå er jo Lyric kabinettene ganske avstivet og døde ifra før. Basic derimot.....kjempeløft med asfaltplater.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7

ut etter oppgraderingen.
    Prøvde litt forskjellig internkabling på 302ene, men fant fort ut at ringeledningen som er der orginalt ikke er tilfeldig valgt av Moen. Har allikevel troen på innstallasjonskablene som er nevnt over.
    Ellers så er det litt å hente på å lime litt asfaltplate på sideveggene i høyde med 6,5".
    Annet tweak som jeg har hørt fungerer veldig bra, er å ta ut delefilteret å bygge det inn i en ekstern boks. Fikk aldri gjort det selv.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Basic derimot.....kjempeløft med asfaltplater.
    Basic har nylig også fått mdf kabinett, så kanskje har de gamle med spon mer utbytte av asfaltplater. Bare en tanke :)

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1
    Basic har nylig også fått mdf kabinett, så kanskje har de gamle med spon mer utbytte av asfaltplater. Bare en tanke :)
    Sikkert riktig. Har bare prøvet på sponkabinetter. Ellers så er jeg enig i at ringeledningen sikkert ikke er tilfeldig brukt på lyric. Skiftet internkabling på Basic også og der var forandringen mye større.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Litt oppklaring i modeller; det stemmer at det var en 301 og en 301 mk2, deretter kom 302, og nå sist høst kom 302 mk2. Ang. det som skrives her om avstivning av kabinetter, så anbefales dette helt klart. Opplevde spesielt at kassene på 402'ene spilte med, og at det ble litt vel mye brystkasselyd på nedre mellomtone. Det samme gjelder litt for 302, tror man kan hente en del på gjennomsiktighet og hurtighet der. Har selv ikke modifisert disse modellene, da mest med tanke på evt videresalg, ikke alle digger å kjøpe høyttalere som er skrudd og mekka på. Originalspader bakpå terminalene bør også byttes til en grei kabel hvis man ikke kjører bi-wiring, feks Kimber 4 vs el.

AVsmurfen

Medlem
    Ble medlem
    28.04.2005
    Antall liker
    0
    Jeg melder meg gjerne inn i Patos' venner jeg... Har Basic 410, men ikke den helt store elektronikken ennå. Hadde tenkt å låne med meg en integrert Primare, er det noen som har erfaringer med komboen Patos/Primare?

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    6
    Sted
    Setesdal
    Hadde tenkt å låne med meg en integrert Primare, er det noen som har erfaringer med komboen Patos/Primare?
    Har ikke erfaring med primare, men hørte B410 sammen med en Vincent integrert (SV-236), kanskje noe tilbaketrukken øvre mellomtone, men i god patos ånd mye enasjement og spilleglede. Bare nevner det siden du har Vincent preamp :)

Bortne

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    0
    L-301 kom også i MK2, den har jeg.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Jeg melder meg gjerne inn i Patos' venner jeg... Har Basic 410, men ikke den helt store elektronikken ennå. Hadde tenkt å låne med meg en integrert Primare, er det noen som har erfaringer med komboen Patos/Primare?
    Jeg synes primare lyder fantastisk sammen med patos, dog har jeg aldri prøvd det sammen med basic serien. Men nå er patos sin "lydsignatur" lik i alle seriene, så det som funker bra på en serie vil jeg i utgangspunktet tro passer bra på alle. Tror neppe du trør feil med primare.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Håper flere vil legge ut en liten presentasjon av eget anlegget. Gøy å se hva andre patos-fans bruker av ting og tang.

holger1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2004
    Antall liker
    0
    Takker så mye for hjelpen kommer nok til å prøve og

tweke de etter hvert.

Skal først få spilt inn de nye elementene å se om

hvor stor forbedring det blir.

Det er jo alltid spennende å se om det er

noe forbedringspotensiale.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Noen som kjenner grunnfilosofien eller ideen bak Patos?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Noen som kjenner grunnfilosofien eller ideen bak Patos?
    Njaei, hva tenker du på? Moens tanker om hva som er og gjør god lyd? Uansett, har ikke peiling ;D

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Bra dette thomand,melder meg på som patos venn jeg også!!
    Nei så faen. Glem det. Du får ikke lov. :mad: ;D ;D ;D

(Stikker kanskje innom til deg senere)

ERIKD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Antall liker
    35
    Sted
    Sørlandet
    JO JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    JO JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,JEG VIL,
    ;D ;D ;D ;D OK da.

ERIKD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Antall liker
    35
    Sted
    Sørlandet
    Du vet jo hvem jeg hadde ringt hvis ikke:)
    Kult med så stor interesse for tråden,patos ruler!!!!!!!!!!!!

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    116
    Vil det si at en 302 lett kan oppgraderes til mk2? Eller hvordan er det denne oppgraderingen fungerer på disse modellene. Kunne selv tenkt meg å prøve en 302mk2 etter hvert. Har så vidt hørt en B310 for en stund tilbake, ikke værst det heller, men det er så langt det eneste jeg har hørt av Patos også....

joaredge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Antall liker
    1
    Sitter med et par basic 510... angre stooort på at jeg ikke la til få kroner ekstra og kjøpte lyric 302. Er vel bare og spare nå som det er kommet mk2 utgaver.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Vil det si at en 302 lett kan oppgraderes til mk2? Eller hvordan er det denne oppgraderingen fungerer på disse modellene. Kunne selv tenkt meg å prøve en 302mk2 etter hvert. Har så vidt hørt en B310 for en stund tilbake, ikke værst det heller, men det er så langt det eneste jeg har hørt av Patos også....
    Er bare å bytte 6.5 tommeren på disse også ja. Enkel og god oppgradering.

L

Ludo

Guest
    Ok folkens - nå må jeg bestemme meg ! Skal det være AW120 til å drive Symphonic III, eller vil AW-180 bli enda bedre ? Er fryktelig usikker på dette !

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1
    Ok folkens - nå må jeg bestemme meg ! Skal det være AW120 til å drive Symphonic III, eller vil AW-180 bli enda bedre ? Er fryktelig usikker på dette !
    Kan vel ikke være mye å lure på ;)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Sitter med et par basic 510... angre stooort på at jeg ikke la til få kroner ekstra og kjøpte lyric 302. Er vel bare og spare nå som det er kommet mk2 utgaver.
    For å trøste litt, så er basic serien langt enklere med tanke på elektronikk. Lyricen er mer strømsulten. Mager trøst, men uansett :)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    AW 180 hørtes jo unektelig fristende ut da ;D

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    116
    Hva mener dere L 302 mk2 vil trenge av forsterker, og er det noe trøkk i mellomtonen på dem?
    Kunne tenkt meg en lytt men er det noen i oslo som fører dem?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn