Passiv (DIY) vs Aktiv Subb

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    på den stakkars ene 18" du har
    ??? ene 18" ???

    DSC_0092.jpg


    Ikke så mye vreng heller...


     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Satan det var bra - er du fornøyd ;)
    Aah, det ser ut som en byggeplass! Skjønte hvorfor du plutselig likte det... 😂

    Ja, vettu, begynner faktisk bli fornøyd. Nå har jeg tauet ned bassen litt igjen etter siste runde og fjernet overflødig EQ. Kjekk å ha knapper og ratt når lommeboka er tom!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kor ble det av trådstarter egentlig, datt han av, fikk han svar på spørsmålet sitt eller bare forvirret vi han enda mer, veldig dårlig læreplan på dette forumet av og til, det utarter stort sett med det folk har lyst til å snakke om.... :confused: Eller var det egentlig ett sånt åpent spørsmål så det var greit at det gikk som det gikk? Aktiv eller passiv Fagerheim, er du fast bestemt nå?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Siden tråden har havnet litt utpå og ofte ender med polering av egne kjepphester. Her er en av mine. En av de store mytene er den om treg, slapp bass og kjapp bass. Tunge vs lette mebraner . Bedre med mange små kjappe enn en stor. Bass i seg selv er ikke kjapt ! Når man hører en kjapp bass er det overtonene som bærer transienten. Prøv å juster tonekontrollene på en bassgitar/forsterker, skrur du ned på mellomtone/diskanten ja så virker den "slapp". Attacket forsvinner. Noe av det samme kan man oppleve hvis man er ute på havet i tordenvær (Ikke i småbåt !!!!), langt borte hører du bare en slapp romling - nærmere får du med de skarpe transientene i de øvre frekvensene. Jeg nevnte havet for da har man fjernet rompåvirkningen ( fjell og daler). Som kludrer det hele til også i naturen selvfølgelig. Fysikk vettu....

    Heldigvis er det noen som har gått litt mere i dybden på dette og faktisk målt (ALARM). Paul Spencer heter en av de som ser på dette i artikkelen "The fast bass experiment". Legg forvrig merke til hva et delefilter gjør med signalet ! Han oppsummere det ganske greit.

    "If a subwoofer sounds slow in the subjective sense, don’t blame it on the mass of the driver. There may be a problem with how it is filtered or integrated. The problem might reside in room modes. It’s also possible that the subwoofer itself is not up to the task. There are many possibilities, but its extremely unlikely that the moving mass of the driver could the cause of the problem."

    The Fast Bass Experiment - Are Heavy Woofers Slow? | - StereoNET Australia - Hi Fi & Home Cinema News

    Og en annen fra Adire audio. Produsent av subwoofere i verstingklassen, men de har sitt på det tørre. Deres kortversjon er:

    "Mass isn't the problem - inductance is. So if you want faster transient response, ignore that moving mass parameter that some manufacturers push - look at the inductance! "

    WooferSpeed.PDF (narod.ru)


    Tror også Makkintosken på det , når han hevder at han ikke har 4 slappe ! (men tunge 18 tommere ). Har forøvrigt hørt et par oppsett med de Seas 10" som trådstarter har , ikke noe lugging på hoppkanten der ihvertfall. Aktive forøvrig.

    Dr.E

    1618994090104.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Siden tråden har havnet litt utpå og ofte ender med polering av egne kjepphester. Her er en av mine. En av de store mytene er den om treg, slapp bass og kjapp bass. Tunge vs lette mebraner . Bedre med mange små kjappe enn en stor. Bass i seg selv er ikke kjapt ! Når man hører en kjapp bass er det overtonene som bærer transienten. Prøv å juster tonekontrollene på en bassgitar/forsterker, skrur du ned på mellomtone/diskanten ja så virker den "slapp". Attacket forsvinner. Noe av det samme kan man oppleve hvis man er ute på havet i tordenvær (Ikke i småbåt !!!!), langt borte hører du bare en slapp romling - nærmere får du med de skarpe transientene i de øvre frekvensene. Jeg nevnte havet for da har man fjernet rompåvirkningen ( fjell og daler). Som kludrer det hele til også i naturen selvfølgelig. Fysikk vettu....

    Heldigvis er det noen som har gått litt mere i dybden på dette og faktisk målt (ALARM). Paul Spencer heter en av de som ser på dette i artikkelen "The fast bass experiment". Legg forvrig merke til hva et delefilter gjør med signalet ! Han oppsummere det ganske greit.

    "If a subwoofer sounds slow in the subjective sense, don’t blame it on the mass of the driver. There may be a problem with how it is filtered or integrated. The problem might reside in room modes. It’s also possible that the subwoofer itself is not up to the task. There are many possibilities, but its extremely unlikely that the moving mass of the driver could the cause of the problem."

    The Fast Bass Experiment - Are Heavy Woofers Slow? | - StereoNET Australia - Hi Fi & Home Cinema News

    Og en annen fra Adire audio. Produsent av subwoofere i verstingklassen, men de har sitt på det tørre. Deres kortversjon er:

    "Mass isn't the problem - inductance is. So if you want faster transient response, ignore that moving mass parameter that some manufacturers push - look at the inductance! "

    WooferSpeed.PDF (narod.ru)


    Tror også Makkintosken på det , når han hevder at han ikke har 4 slappe ! (men tunge 18 tommere ). Har forøvrigt hørt et par oppsett med de Seas 10" som trådstarter har , ikke noe lugging på hoppkanten der ihvertfall. Aktive forøvrig.

    Dr.E

    Vis vedlegget 715875
    Hvorfor ikke mange store, i de fleste rom er det ett tomrom over der den ene store står.
    Jeg må opp i 12 stk 12" for å komme over arealet av 6 stk 15" 0,513m2 på 6 stk 15" og 0,637m2 på 12 stk 12"
    Dette er jo helt sikkert totalt overdrevet areal til midtbass. Men igjen bedre med for mye en for lite:=)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @steinost litt på siden her, men vil du kunne få horisontal lobbing med 3 tårn og "diskant" på siden....???
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @steinost litt på siden her, men vil du kunne få horisontal lobbing med 3 tårn og "diskant" på siden....???
    Litt usikker, men mulig att basstårna blir flyttet lengre bak, så mellombassen blir ved siden av linjene.
    Har ikke fått målt skikkelig enda hva som blir plassen, men mellombassen må jo stå ved siden av linjene.
    Kan fint trekke alt litt lengre mot senter av rommet.
    Kassene blir jo så smale det er mulig å få til.
    Vakler jo mest mellom 2 typer elementer, du veit hvilke;=)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Hvorfor ikke mange store, i de fleste rom er det ett tomrom over der den ene store står.
    Jeg må opp i 12 stk 12" for å komme over arealet av 6 stk 15" 0,513m2 på 6 stk 15" og 0,637m2 på 12 stk 12"
    Dette er jo helt sikkert totalt overdrevet areal til midtbass. Men igjen bedre med for mye en for lite:=)
    Helt klart et poeng der. Ikkje uenig. Når elementene er i småsignalområdet hvor T/S parametrene er gyldige, og termisk kompresjon er neglisjerbar. Det gir en "lettpustet" bass med en helt anna opplevelse . Har man plass og .... . Hørte 2 x 2 x 21" . Sitter godt innprenta oppi spekulatoren min.

    Dr.E

    1619010739053.png
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Le fikk jeg også inntrykk av faglitteraturen er viktig for bassrespons.
    Membranens vekt har så og si ingenting å si.
    Vel så viktig er å ha nok forsterker kraft, minst 2 x nominiell effekt av elementet i forsterker. Jo mer jo bedre.

    Jo mer kraft jo mer evner forsterker å starte, bevege og stoppe elementet, ved signaler med høy crest faktor, transienter..

    "Crest factor is a parameter of a waveform, such as alternating current or sound, showing the ratio of peak values to the effective value. In other words, crest factor indicates how extreme the peaks are in a waveform. Crest factor 1 indicates no peaks, such as direct current or a square wave. Higher crest factors indicate peaks, for example sound waves tend to have high crest factors.

    In acoustics and audio engineering, crest factor is usually expressed in decibels, so it's defined as the level difference between the RMS and the peak value of the waveform. For example, for a sine wave the 1.414 ratio is 20 log(1.414) or 3 dB. Most ambient noise has a crest factor of around 10 dB while impulsive sounds such as gunshots can have crest factors of over 30 dB. An unprocessed drum recording, which has a much lower average level due to the transient nature of drums, could easily have a crest factor of 16–18 dB.

    Hvis eg husker sånn cirka nogenlunde rett er crest faktor 18dB da (3dB opp = 4 x effekten) x 6 ganger,
    Så 1W med crest faktor 1 blir da 4 opphøyd i sjette altså 4096W, for om mulig gjengi signalet korrekt.
    Ikkje akkurat en pølse i slaktetiden...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har da ikke mer en 900W pr tårn.
    Er det alt for lite det da.
    Følsomheten er rett ved 100.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har kun 1,8 kW pr side, og det er visstnok for lite på mine basstårn. :confused:
    Burde egentlig ha 2x4 kW, så jeg må finne noe med mer pepper.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Regnestykket stemmer vel ikke, 3 dB opp er ikke 4x effekt?
    Jeg tok det fra hukommelsen. Sjekket dobling av effekt gir 3 dB som sagt , 4 dobling gir 6dB... Så 18dB crest trenger 64W fra 1 W. 30dB crest trenger 1096. Går man fra 10W trenger man 640W ved 18dB crest factor, og 10960W ved 30dB. Så det baller fort på seg... Litt av poenget ved perkusjon er også at stigningen på transient peakene er veldig bratt, vet ikke helt hvordan dette måles eller om det er det som er crestfaktor, litt forvirret der. Men det blir bedre jo større strømreserver forsterkeren har.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Jeg kunne hatt fire ganger mer effekt til subb, men har aldri brukt halvparten av de jeg har;)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg kunne hatt fire ganger mer effekt, men har aldri brukt halvparten av de jeg har;)
    Transienter selv på lavere volum tjener på at forsterkeren har store reserver, ettersom jeg forstod de der lydteknikeren på Bright og DAT.se og flere andre jeg snakket med. 2x nominell effekt på elementet minst.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dere, så lenge man kjører klasse D amper, vil man ikke da kunne bruke effekten helt ut her?
    Mens man med A eller AB amper med fordel bør ha mer effekt for ikke å måtte bruke den øverste delen - som byr på mer forvrengning?
    Er ikke klasse D forvrengningfri helt opp til man tømmer den?

    Spør, fordi jeg mener det er delte oppfatninger om dette.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev vel at "hvis jeg husker sånn nogenlunde rett", det gjorde jeg ikke...
    Dette ned 3db opp og 2x efekten er jo barndomslære da.
    Jeg har 900W til rådighet
    Følsomheten er bedre en 95db

    95db 1W
    98db 2W
    101db 4W
    104db 8W
    107db 16W
    110db 32W
    113db 64W
    116db 128W
    119db 256W
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dere, så lenge man kjører klasse D amper, vil man ikke da kunne bruke effekten helt ut her?
    Mens man med A eller AB amper med fordel bør ha mer effekt for ikke å måtte bruke den øverste delen - som byr på mer forvrengning?
    Er ikke klasse D forvrengningfri helt opp til man tømmer den?

    Spør, fordi jeg mener det er delte oppfatninger om dette.
    Jeg tør ikke tømme mine for å si det på den måten.
    Vil ha hørsel resten av livet;=)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dere, så lenge man kjører klasse D amper, vil man ikke da kunne bruke effekten helt ut her?
    Mens man med A eller AB amper med fordel bør ha mer effekt for ikke å måtte bruke den øverste delen - som byr på mer forvrengning?
    Er ikke klasse D forvrengningfri helt opp til man tømmer den?

    Spør, fordi jeg mener det er delte oppfatninger om dette.
    Nei
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Transienter selv på lavere volum tjener på at forsterkeren har store reserver, ettersom jeg forstod de der lydteknikeren på Bright og DAT.se og flere andre jeg snakket med. 2x nominell effekt på elementet minst.
    Det gir seg rundt 138 db over 30 hz Under er det litt mindre kapasitet. Har aldri vært der ennå men har målt peak på 135db,

    Hadde jeg gitt elementene det de tåler peak, som er 4000 Watt, så hadde det rundet 145 db - så ikke vitsen da jeg skaffet meg effekt
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg tør ikke tømme mine for å si det på den måten.
    Vil ha hørsel resten av livet;=)
    Jeg er forberedt på at LittleBear tømmer seg selv den dagen jeg entrer rommet ditt. Ufrivillig sædavgang, som noen lærere snakket om, siste året på skolen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er forberedt på at LittleBear tømmer seg selv den dagen jeg entrer rommet ditt. Ufrivillig sædavgang, som noen lærere snakket om, siste året på skolen.
    Setter på en generator på 20 hz og 120db
    Så går jeg ut i 3 minutter;=)
    Ta med tørkepapir.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Transienter selv på lavere volum tjener på at forsterkeren har store reserver, ettersom jeg forstod de der lydteknikeren på Bright og DAT.se og flere andre jeg snakket med. 2x nominell effekt på elementet minst.
    Snakker de om konsert sammenheng eller stereo i hjemmet? Veldig stor forskjell på effektbehovet mellom disse to bruksområdene.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja jeg hørte vel egentlig bare med han karen Robban på DAT om de elementene jeg kjøpte og spurte han hvor stor sub-forsterker jeg burde ha, "jaha hemskt mycket goddis, skal dom låta tajt, 2400W ungefær, inta mindre", sånn cirka sa han. Trodde oppriktig talt det hadde rabla for han. Så jeg sjekket rundt, og det er vel stort sett sånn det er anbefalt i pro kretser. De kjører gjerne høyere volum, men det er bedre over hele volum fjøla. Det er vel de som kjører Powersoft K20 på subber også, privat 🤯
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lytteravstanden er vell litt lengre også i den sammenheng, altså pro verden.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Snakker de om konsert sammenheng eller stereo i hjemmet? Veldig stor forskjell på effektbehovet mellom disse to bruksområdene.
    De snakker om pro segmentet, konsert, studio, broadcast osv. Forskjell ja men så har man gjerne mye mindre nominiell effekt på stereo element i hjemmet, regelen gjelder selv om, bare regne 2 gangen på ett annet tall. Hvis noen kjører 2 subber med 600W element på en 2x200W forsterker så er de antagelig litt undermotorisert, utfra hva jeg kan finne ut. Noen har kanskje også store hjem eller godt dempede huler, ikke vet jeg, det var bare det jeg fant ut, som jeg da videreformidler. Men hvis noen spør hva som er anbefalt så er det dette, men helt sikkert overkill i 98% av tilfellene. Jeg satser då på at jeg sikrere meg så jeg ikke havner i uløkka...o_O
    De sa ihvertfall spesifikt at store strømreserver gir bedre transient respons også på lavere volum.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Lytteravstanden er vell litt lengre også i den sammenheng, altså pro verden.
    I studio, broadcast og installasjonsmarkedet (utesteder, bedrifter, kulturhus, kirker etc.) så er det vel varierende, men ofte lengre ja. På Madam Felle i Bergen så sitter du vel mer eller mindre rett foran den ene line array elementet som da er en point source. De på bakerste benk er stort sett ikke alltid prioritert da...
    Kvaliteten på forsterkerens evne til å takle crest faktor er vel ikke avhengig av lytteavstand, men SPL er vel det. Litt usikker her, men tror det.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis noen kjører 2 subber med 600W element på en 2x200W forsterker så er de antagelig litt undermotorisert
    Nå skal du ikke glemme at du halverer effektbehovet for hvert element for hver dobling av antall element for å opprettholde spl. Jeg har 4 elementer som deler 3100W.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå skal du ikke glemme at du halverer effektbehovet for hvert element for hver dobling av antall element for å opprettholde spl. Jeg har 4 elementer som deler 3100W.
    Ja det er jo sånn for SPL, men SPL virker det jo som vi uansett får mer enn nok av og vel så det. God transient behandling i subber ved bruk av nok forsterkerkraft for elementet var det poenget jeg fant fasinerende, visste ikke så mye om dette for en måned siden...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja det er jo sånn for SPL, men SPL virker det jo som vi uansett får mer enn nok av og vel så det. God transient behandling i subber ved bruk av nok forsterkerkraft for elementet var det poenget jeg fant fasinerende, visste ikke så mye om dette for en måned siden...
    Nei, men ved å senke det nominelle effektbehovet pr element senker du også behovet for peak effekt tilsvarende. Så i tillfellet du tenker dobbel effekt som minimum pr element, vil det reelle behovet halveres ved 2, 4, 8 osv.

    Du må også skjønne at hvis en transient varer i feks 1ms vil ikke subbene se mye av den, den spises av delefilter. Med mindre du deler subben ved 1kHz da. 😁
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Fikk et tips om noen prinsipielle diskusjoner, og det var visst veldig mye å ta av her. Flere har kommet med riktige opplysninger, men blir allikevel korrigert.

    Lydtrykk er ikke en funksjon av slaglengde og membranareal. Det er direkte ekvivalent til akselerasjon og membranareal da det ikke dannes nevneverdig trykk foran et legeme som beveger seg med konstant hastighet. Slaglengden blir da en konsekvens av dette, men tenk litt over implikasjonen her. Om vi dobler massen så reduserer vi lydtrykket med 6dB. Men forvrengningen er uendret. Når vi måler forvrengning måler vi den akustiske kurveformen, og dersom økning av massen gjorde noe annet enn å redusere akselerasjonen helt linjært ville vi målt det som harmonisk forvrengning, altså endring av kurveformen.

    Tilgjengelig slaglengde er en god ting. Når vi kommer over rundt 1m/s kan vi begynne å få en hørbar intermodulasjonsforvrengning. Det betyr for eksempel en grenseverdi rundt 12mm slaglengde for en bassrefleksløsning tunet til rundt 25Hz. Dette er det som kalles doppler.

    Når vi øker tilgjengelig slaglengde øker vi også lineariteten for kortere slaglengder, og det er ofte mangelen på linearitet som er den største kilden både til harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning. [korrigert formulering, takk @MakkinTosken]

    En annen viktig kilde til forvrengning som følge av slaglengde er at opphenget modulerer membranarealet. Når en fremoverrettet opphengsbølge strekkes ut vil den bevege seg bakover, uavhengig av om membranen beveger seg fremover eller bakover. Det betyr at man får mer membranareal på vei innover enn på vei utover.

    Opphenget beskrives ofte som en kilde til forvrengning, men det representerer i relativt begrenset grad kilde til forvrengning. Man skal ganske langt under resonansfrekvensen før opphenget utgjør den dominerende kraften som virker mot motoren og dermed bidrar vesentlig til forvrengningen.

    Men induktans var nevnt her. Den sier noe om hvor god koblingen mellom spole og stål er. Om denne koblingen er god betyr det at spolen kan påvirke de magnetiske domenene i stålet i betydelig grad. Dette gir betydelig modulering av kraftfaktoren. Den skal helst være uendret i alle situasjoner, men avvik større enn 50% er ikke uvanlig, og dette er en massiv kilde til både harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning.

    Rask bass er en begrepsmisforståelse. Ingen bass mangler hastighet. Men den subjektive opplevelsen av "treg bass" beskrives ofte som en følge av valgt driver som har for høy masse, valgt kasse som har bassrefleks og liknende. I realiteten er bassrefleks og lukket kasse omtrent nøyaktig like raske. Ser vi på midbassen er som regel bassrefleks marginalt raskere, mens i dypbassen vil forsinkelsen i bassrefleks øke i det området der den lukkede konstruksjonen mister så mye nivå at den ikke lenger er anvendelig. Den eneste måten vi kan redusere groupdelay betydelig og få faktisk rask bass er ved å velge så voldsom overkapasitet og drivere med så utstrakt passbånd nedover i frekvens at driverens resonante område først kommer langt under 20Hz. Dette er verken vanskelig eller komplisert, men det gir enorme dimensjoner, lav følsomhet osv.

    Men følelsen av "rask bass" henger saklig sett sammen med riktig avrulling i bassen, altså frekvensrespons, og lav forvrengning. Det høres banalt ut, og på en måte er det også det, men det er krevende sett fra et teknisk ståsted. Når folk snakker om rask bass ifm mindre drivere så er det en helt typisk konsekvens av at en gjennomsnittlig liten driver ruller av tidligere enn en større, og dermed gir relativt sett mer nivå i øvre bass. En annen faktor som virker inn på frekvensresponsen er varme. Når spolen blir varm øker dens motstand. Da synker nivået i passbåndet, mens rundt avrullingen i bunnen opprettholdes nivået nesten uendret. Det betyr at man flytter fokuset mot de laveste frekvensene, og bassen føles tregere.

    Det er mye mer som kan sies, men kom ikke på så mye lurt i farten. Tar det med forsterkere i eget innlegg.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når vi øker tilgjengelig slaglengde øker vi også lineariteten for kortere slaglengder, og dette ofte den største kilden både til harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning.
    Sier du at økt linearitet øker forvrengning?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nei, men ved å senke det nominelle effektbehovet pr element senker du også behovet for peak effekt tilsvarende. Så i tillfellet du tenker dobbel effekt som minimum pr element, vil det reelle behovet halveres ved 2, 4, 8 osv.
    Du må også skjønne at hvis en transient varer i feks 1ms vil ikke subbene se mye av den, den spises av delefilter. Med mindre du deler subben ved 1kHz da. 😁
    Ja, det tar jeg til meg MakkinTosken. Flott med informative tilbakemeldinger.
    Det var egentlig han kontakten min på Bright Bergen jeg har snakket med noen ganger, de har lite å gjøre på, så når jeg har stoppet innom for en prat så er de kjempe hyggelige, får nesten ikke lov å gå. Så når jeg er på Midtun har jeg stukket innom noen ganger, spurt om de hadde en brukt forsterker, oppdateringer på høytalerne osv.
    Sist så var det en annen kis der også , skikkelig kunnskapsrik fyr. Han ble skikkelig interresert i de horn subbene jeg skulle ha forsterker til, som jeg sa jeg måtte helst ha 2xnominiell effekt til uten helt å vite hvorfor.... Han la ut om crest factor, forklarte og herjet i 10min til meg som stod der litt sånn månebedotten som vi sier i Bergen. Husker ikkje alt, men han brente ihvertfall inn i skallen min om crest faktor (som han sa på en tromme transient) er nesten uendelig bratt, jo brattere den er jo mere strømreserver og kraft må forsterkeren ha for å i det hele tatt å kunne klare å tilnærme seg å gjengi den på korrekt måte, å komme i helt i mål var ikke mulig, sa han. Ja ja greit sa jeg men jeg har jo bare en liten bule, jeg skal jo ikkje spille på 115dB i 2 timer. Da så han tvert inni øynene, sånn alvorlig klasseforstander blikk, og sa bare kort: "Dette gjelder alle volum". Så jeg gikk utfra at han ikkje køddet. Så sånn var det, jeg hakkje mer enn 2MN i matte, men synes dette var inspirerende info, så sånn var det....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn