Passiv (DIY) vs Aktiv Subb

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Når man lager en forsterker må man tenke på hvordan den er tenkt å brukes. De fleste forsterkere selges som et uavhengig produkt beregnet for å drive høyttalere på helt generelt grunnlag. Men straks man skal ha forsterkere til et aktivt delt system, altså der man har en dedikert forsterker til en eller flere drivere, kan man regne på behovet.

    Det er to ting å tenke på, det er lasten og behovet for effekt. Begge deler kan man regne ganske nøyaktig på.

    Når vi ser på lasten kan det være lurt å se på den faktiske impedanskurven. La oss si vi setter en bassdriver i en lukket kasse. Så simulerer vi at den får en impedanstopp ved 35Hz, og den har en Re på 3 ohm. Simuleringsprogrammet vil da typisk fortelle oss hvor mange watt som gir en gitt slaglengde. Men om programmet sier at her trenger vi 400W for å nå maksimal slaglengde er dette beregnet mot Re. Så om for eksempel impedansen i området 20-50Hz er over 6 ohm går det under 200W i hele dette området. Det kan bety at man har mer å EQ-e på i dette området enn man har lenger opp i frekvens (ikke mht slaglengde men mht effekt).

    Når vi har slått fast hva vi trenger av effekt for å nå maksimal slaglengde kan vi tenke oss at effektivverdien ved flere samtidige toner vil øke. Siden effektivverdien av en sinuskurve er 1/1,41, og en firkant gir det maksimale kurvearealet vil det med en effektivverdi på 1/1 gi oss 3dB mer. Det betyr at om vi har simulert at vi trenger 400W for å nå x-max vil effektivverdien vi trenger fra forsterkeren være 800W. Da har vi egentlig ikke noe å EQ-e på, men vi har heller ikke slaglengde å EQ-e på i bassen, og siden det trekkes mindre strøm i dypbassen gir det oss i realiteten et overskudd av strøm.

    Man kan for eksempel ha en target avrulling på 6dB@30Hz, men den aktuelle driveren i den aktuelle kassa gir oss kanskje -9dB@30Hz. Ser vi på impedanskurven kan den ofte fortelle oss at ved den effekten som gir oss x-max innenfor arbeidsområdet har vi ikke mer strøm enn vi behøver ved 80Hz. Mens ved 30Hz, der vi har behov for EQ, kan impedansen være høyere og det gir oss et overskudd på EQ-e på.

    Det er viktig å huske at en forsterker er begrenset av spenning, strøm og energi som tre uavhengige faktorer. De fleste klasse D bruker en aktiv strømbegrenser. Dette gir oss en rigid grenseverdi for strøm. Spenning vil alltid være en ganske klart definert grenseverdi. Dette gjør at effekten bare er en konsekvens av de to. Da er det egentlig lite poeng å øke effekten i forsterkeren for å få "mer kontroll" eller liknende. Dette er typisk forsterkere som har en forvrengningskarakteristikk som er omtrent fraværende inntil det klipper. For forsterkere som har en annen forvrengningskarakteristikk, for eksempel "first watt", vil det gi en enorm gevinst å overdimensjonere. Forsterkere som har problemer med å omsette nok energi i strømforsyningen vil gi enda mer gevinst i så henseende. Man kan typisk se på "burst"-målinger av forsterkere at mange lettvekts PA-forsterkere sliter med å opprettholde effekten som faller etter bare noen millisekunder, spesielt ved lave frekvenser. Men generelt kan og bør man altså regne på effekt, spenning og strøm hver for seg slik at man vet man har dimensjonert forsterkeren riktig.

    Den mest fornuftige tilnærmingen til dette er å ha full kontroll på både spenning, strøm og impedans, og forsøke å finne ut av hva som er den største bidragsyteren til forvrengning for hver frekvens. Her vil typisk det tiltaket som reduserer forvrengningen mest være det som gir størst lydmessig gevinst. Om man oppnår forvrengning under 1% under 60Hz for alle nivåene man spiller på i praksis vil en hver forbedring være vanskelig å høre. Men om ikke akustikken spiller på lag kan det gi en kjempegevinst å få flere lydpunkter. Det hjelper ikke om systemet har kapasitet til 120dB om man har et par massive suckouts som ikke kan rettes med EQ.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja, skjønte det. ;) Ville bare gjøre herr Snickers den Kalde, klar over formuleringsrotet.
    Snickers den Kalde? MK vær nå grei, la nå noen få bli profet i eget land? De innleggene hans gjøre meg varm mellom ørene og glad i hjertet....
    Fakta har ingen temperatur.....
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Kald som i is, Knubie 😄

    Setter stor pris på innleggene til Snickers! En stor berikelse for dette forum.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Heng med æ knubie! 😁 Alle er ikke bitre fiender bare fordi vi koser oss med en krangel i ny og ne.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Heng med æ knubie! 😁 Alle er ikke bitre fiender bare fordi vi koser oss med en krangel i ny og ne.
    Kald som i is, Knubie 😄
    Setter stor pris på innleggene til Snickers! En stor berikelse for dette forum.
    Ja nå skjønner jeg ingenting, men det er jeg vant til, har ikke vært her ett år en gang, men det kommer seg vel med årene.
    Får si som kompisen min sa på messen i Hannover, "No thank you, I am Norwegian", da fikk han gå ifred...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ja nå skjønner jeg ingenting, men det er jeg vant til, har ikke vært her ett år en gang, men det kommer seg vel med årene.
    Får si som kompisen min sa på messen i Hannover, "No thank you, I am Norwegian", da fikk han gå ifred...
    For 18 år siden satt jeg på et rom i kjelleren med en PC. Jeg hadde halsbetennelse, og etter en kraftig reaksjon mot pencilin trodde jeg først problemet var at jeg måtte holde meg unna solen. Det var på sommeren og veldig varmt, og jeg hadde ikke hatt matlyst på en stund. Jeg trengte et nick, og det første som slo meg var noe kaldt, en snickers-is, og sånn ble det nicket til.

    Tofter sier det ganske rett ut, is = kaldt. Nicket mitt er Snickers + noe kaldt... Get it?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Lydtrykk er ikke en funksjon av slaglengde og membranareal. Det er direkte ekvivalent til akselerasjon og membranareal da det ikke dannes nevneverdig trykk foran et legeme som beveger seg med konstant hastighet. Slaglengden blir da en konsekvens av dette, men tenk litt over implikasjonen her. Om vi dobler massen så reduserer vi lydtrykket med 6dB. Men forvrengningen er uendret. Når vi måler forvrengning måler vi den akustiske kurveformen, og dersom økning av massen gjorde noe annet enn å redusere akselerasjonen helt linjært ville vi målt det som harmonisk forvrengning, altså endring av kurveformen.
    Akselerasjonen skjønner jeg, det er det som skaper lydtrykk, ikke slaglengde sef. Men dobler massen, membranmassen tenker jeg, reduserer lydtrykket med 6 dB sknønner jeg ikke, resten skjønner jeg. Sterkere membraner tåler mer watt så det oppveier litt, men 6 dB virker da veldig mye? Hvordan skal jeg forstå dette, hvilken masse mener du?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Akselerasjonen skjønner jeg, det er det som skaper lydtrykk, ikke slaglengde sef. Men dobler massen, membranmassen tenker jeg, reduserer lydtrykket med 6 dB sknønner jeg ikke, resten skjønner jeg. Sterkere membraner tåler mer watt så det oppveier litt, men 6 dB virker da veldig mye? Hvordan skal jeg forstå dette, hvilken masse mener du?
    Husker du Newtons 2. lov? Kraft/masse=akselerasjon

    Så om vi dobler massen kan vi tenke oss at akselerasjonen går betydelig ned. Men kraften er en funksjon av strømmen. Så la oss si vi skal opprettholde kraften. Om vi skal doble massen betyr det at vi må doble kraften, altså strømmen. For å doble strømmen må vi også doble spenningen (ohms lov) for å få det til å gå dobbelt så mye strøm. Når vi dobler både strøm og spenning betyr det at vi 4-dobler effekten for å oppnå samme dobbelt så mye kraft, og det er det som må til for å få samme akselerasjon med dobbelt så mye masse.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Her snublet jeg litt i enkel fysikk selv. Det sier vel seg selv; eneste måten å kompensere for redusert følsomhet, når omstendighetene er gitt, er mer effekt.

    En kaotisk tråd, men ble da noen fine diskusjoner av det.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    .......... Men han er en soft-is..

    :geek:

    Men bra med fornuftig input her !!!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For eit par tiår sidan prøvde eg to-tre servo-subbar. Har ikkje sett dette sidan Infinity og Mirage pakka saman. Men det var gode subbar. Kvifor er det ikkje fleire slike? Er det eigentleg så veldig krevande å lage servoløysingar? Eller er det betre med meir "tradisjonelle løysingar"?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er mye mer som kan sies, men kom ikke på så mye lurt i farten.
    Kan vi konkludere med at det ikke er noen prinsipiell ulempe med å bruke en smultringbass(lang slaglengde) vs PA bass(kort slaglengde) for å oppnå bass under, si 100Hz? Og at det i all hovedsak vil være implementeringen som avgjør resultatet?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kan vi konkludere med at det ikke er noen prinsipiell ulempe med å bruke en smultringbass(lang slaglengde) vs PA bass(kort slaglengde) for å oppnå bass under, si 100Hz? Og at det i all hovedsak vil være implementeringen som avgjør resultatet?
    Nja nesten helt enig, hvis jeg får revidere konklusjonen en smule, uten å forulempe åndsverket ville jeg si:
    Kan vi konkludere med at det ikke er noen prinsipiell ulempe med å bruke en PA bass med lang slaglengde for å oppnå bass under, si 50Hz? Og at det i all hovedsak vil være implementeringen som avgjør resultatet!

    Ja videre konkluderer vi med at skal Fagerheim bygge sub (med ett forutsatt antall element) så bruker han ett element med stort membran areal, høy BL, lav Le, membran vekt/styrke tilpasset sub-type og godt med forsterkerkraft. Resten tar kalkulatorene seg av. Så har han ihvertfall ikke snublet utav startblokken.
    Skal noen ta han helt ut, brukes flere element! (De er da samtidig kvalifisert til å søke om medlemskap i executive klubben her :cool: )

    Synes denne kunne funke fint i en 175 lukketl kasse? Tilsvarer en størrelse på 60x60x60cm, (selv om kabinettene IKKE skal være kubiske)
    Bruk "Closed box" simulator knappen nede på siden....

    Kalkiser: http://mh-audio.nl/Loudspeakers.html#top

    Har jeg skjønt det? Er vel nesten plankekjøring ekkje det?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk for innspill @Knubie , men tror jeg beholder mitt spørsmål "as is" inntil Snickers har gitt et svar. :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvorfor så "kåte " på lang slaglengde ?
    Jo nærmere stempelbevegelse, og så lite som mulig, må da vel være og foretrekke om en er ute etter presisjon....
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ikke en tosk vaffal 🤓

    Ikke så mange som spør eller lurer på dette... så fritt og svare...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvorfor så "kåte " på lang slaglengde ?
    Jo nærmere stempelbevegelse, og så lite som mulig, må da vel være og foretrekke om en er ute etter presisjon....
    Presisjon på en pauke, hvordan skal du få det til da?

    Høy SPL på lave frekvenser også, fordel med slaglengde der og.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke en tosk vaffal 🤓

    Ikke så mange som spør eller lurer på dette... så fritt og svare...
    Men hva mener du er problemet med å bruke elementer med høy lineær slanglengde om målet likevel er å minimere den? Om mine med sine 44mm beveger seg 3mm eller et element med 10mm gjør det, ser du et problem? Mine har da beveget seg ca 7% av hva de oppgir som max, det andre 33%.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Om vi ikke har som mål og få presisjon i avspillingskjeden.. hvorfor diskutere her ?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Presisjon på en pauke, hvordan skal du få det til da?

    Høy SPL på lave frekvenser også, fordel med slaglengde der og.
    Ja hvis du på død og liv vil ha ett element.
    Men med mange er problemet borte, både Sluket, Shy, Tosken og flere med er jo bevisene på det.
    Har man en bil med 1000 hk så kan du kjøre veldig fort, men trenger ikke.
    Igjen er dette ett bevis på att mann snakker forbi hverandre.
    Areal kommer mann ikke utenom for å få til dyp og presis bass.
    Samme gjelder egentlig i mellombassen.
    Men nå snakker jeg om kasse ht.
    Horn er noe annet.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja hvis du på død og liv vil ha ett element.
    Men med mange er problemet borte, både Sluket, Shy, Tosken og flere med er jo bevisene på det.
    Har man en bil med 1000 hk så kan du kjøre veldig fort, men trenger ikke.
    Igjen er dette ett bevis på att mann snakker forbi hverandre.
    Areal kommer mann ikke utenom for å få til dyp og presis bass.
    Samme gjelder egentlig i mellombassen.
    Men nå snakker jeg om kasse ht.
    Horn er noe annet.
    Ja og nei, ikke noe snakk om død og liv her, det er mye viktigere enn det... Noe må man da diskutere utfra. Sef mer av det gode blir bare enda bedre. Når noen spør om han skal bygge kasser av 4 stk. 10" element, hva skal vi svare da, nei du må bruke 8 stk. 18" element? Nutcase tenker han da! Litt kompetanse bygging også, har man forstått ett element, så blir det lettere og forstå nr. 2 og 3 :p Håper jeg....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja og nei, ikke noe snakk om død og liv her, det er mye viktigere enn det... Noe må man da diskutere utfra. Sef mer av det gode blir bare enda bedre. Når noen spør om han skal bygge kasser av 4 stk. 10" element, hva skal vi svare da, nei du må bruke 8 stk. 18" element? Nutcase tenker han da! Litt kompetanse bygging også, har man forstått ett element, så blir det lettere og forstå nr. 2 og 3 :p Håper jeg....
    De fysiske lovene er ganske greie her.
    Du klarer ikke slå ut areal med slaglengde eller mener du det Knubie?
    Har enda ikke hørt noe som klarer det.
    Alle de systemene jeg har hørt som har mye areal er overlegene på dette området.
    Jeg har bare 16 små 15". Er jo bare pinglete i forhold til en del andre.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Om vi ikke har som mål og få presisjon i avspillingskjeden.. hvorfor diskutere her ?
    Det er som regel kompromisser, lang slaglengde gir mer linær slaglengde men også lengre coil og spole så mer vekt, vekt har ikke noe å si for rask eller treg bass, det er mye frekvensenkurven og Le som avgjør. Efficiency har ingenting å si for en sub osv. Så vi tåler en del mer masse i en sub. For min egen del så er det viktig å kunne høre en 5 strengs bass på noe mer en 85dB. Jeg synes det er viktig som i ordet presisjon å høre en 5 strengs bass, hvis lyder helt mangler i avspillingen så kan den vel ikke sies å være særlig presis? På samme måte som en mega presis sub ikke er det i ett rom med en mega dip på 70Hz..
    Ett godt element i en lukket kasse med en god forsterker så er 50Hz pluss i boks, presisjonsmessig, med ett nogenlunde bra design.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    De fysiske lovene er ganske greie her.
    Du klarer ikke slå ut areal med slaglengde eller mener du det Knubie?
    Har enda ikke hørt noe som klarer det.
    Alle de systemene jeg har hørt som har mye areal er overlegene på dette området.
    Jeg har bare 16 små 15". Er jo bare pinglete i forhold til en del andre.
    Nei, nei, nei det skal jeg, vil jeg og har eg aldri implisert eller antydet, håper jeg. Det begynte med at noen mente lang slaglengde ikke var noe pro, (at det bare var for slappfisker og brumlebasser), gitt 1 (ett) element i en sub, ER DET DET. Det er bare det vi har diskutert pluss pluss.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Skal du ha 125dB på 25Hz skulle det ikke forundre meg om at selv 8stk. 15" begynner å nærme seg Xlim for å si det sånn.
    Mange element aller best, lang slaglengde ikke dumt det heller hvis du skal gå dypt og/eller høyt...

    Fred i stovo og signe arbeidet, som min grand onkel sa. Han hadde stemme som gikk dyyyypt og kraftig, så det gjorde intrykk på en lite pjokk.
    Så det er vel det vi holder på med enda, barndomsdrømmer 😂 😂 😂 😂 😂
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal man ha 125 dB bass på 25 hz kan man sikkert gå ut ifra at man også har et dedikert rom. Da er det vel også sannsynlig at man har ganske så kraftig room-gain i det området, så kapasitetsbehovet blir vel kanskje ikke fullt så gale som man skulle tro?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Stuegulvet over furtebua står å gynger her i huset.
    Det samme har jeg opplevet i Langesund. Ganske skremmende når det ikke virker slik i rommet systemet står.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    For eit par tiår sidan prøvde eg to-tre servo-subbar. Har ikkje sett dette sidan Infinity og Mirage pakka saman. Men det var gode subbar. Kvifor er det ikkje fleire slike? Er det eigentleg så veldig krevande å lage servoløysingar? Eller er det betre med meir "tradisjonelle løysingar"?
    Det er et ganske godt spørsmål. Men jeg tror svaret i stor grad ligger i flere ting. For det første krever det en egen kompetanse å realisere en servoløsning. Det er ikke så mange som faktisk lager både forsterkere, drivere og selve implementeringen selv. En annen faktor er at vi i dag kan forstå og konstruere drivere på et helt annet nivå enn for 20-30 år siden. Gevinsten med servo er ikke nødvendigvis i nærheten av hva den var den gangen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Kan vi konkludere med at det ikke er noen prinsipiell ulempe med å bruke en smultringbass(lang slaglengde) vs PA bass(kort slaglengde) for å oppnå bass under, si 100Hz? Og at det i all hovedsak vil være implementeringen som avgjør resultatet?
    På mange måter er svaret litt gitt av innlegget der jeg skrev om ulike forvrengningsfenomener i drivere.

    Det som er typisk for langslags drivere er at de kombinerer en bred opphengsbølge med høy masse og høy induktans.

    Massen gir oss åpenbart lavere virkningsgrad men det er gjerne noe man må akseptere når kassevolumet er gitt.

    Når vi bare utnytter en liten del av slaglengden er ikke modulering av opphenget noen stor faktor, men når vi nærmer oss maks slaglengde vil den typisk være en veldig stor faktor. Et oppheng med flere bølger som går motsatt vei vil i stor grad kansellere ut dette, så det kan ha sine fordeler. Når man utnytter slaglengden blir det også ganske mye trykk på opphenget, noe som kan bidra til mer utilsiktet bevegelse i opphenget.

    Den høyere induktansen vil nok ofte rangeres høyere på ulempe-skalaen. Det betyr typisk en ganske ustabil motor. Når det omsettes mye strøm vil avviket i magnetkretsen bli stort. Her kan forskjellene være enorme. De driverne med store avvik kan ligge i størrelsesorden 100-1000 ganger større avvik enn de aller beste driverne. Jeg snakker da om størrelsen på avviket i kraftfaktor ift det vi kaller småsignal kraftfaktor. Om én driver har 0,5% avvik og en annen har 50% avvik er dette noe som virkelig utgjør en betydelig forskjell, og dette er en effekt som har et visst minne, altså en "settle time".
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om én driver har 0,5% avvik og en annen har 50% avvik er dette noe som virkelig utgjør en betydelig forskjell, og dette er en effekt som har et visst minne, altså en "settle time".
    Hvor står dette avviket opplyst eller er det så direkte knyttet til induktansen at vi kan anta størrelsen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvor står dette avviket opplyst eller er det så direkte knyttet til induktansen at vi kan anta størrelsen?
    Dette er ikke et avvik du vil få oppgitt. De fleste driverprodusenter vet ikke en gang at de er et tema. Men ja, det er en viss forbindelse mellom induktans og dette avvike, men samtidig er ikke dette noen 100% forklaring. Man er nødt til å gjøre simuleringer der man legger på ulike nivåer av DC og ser hvor mye kraftfaktoren stiger ift en linjær kurve. To faktorer som påvirker dette utenfor motorens LF-stabilitet er selve viklingene som har sin induktans også i friluft, og kortslutningsringene som trekker ned induktansen ved 1kHz, men som er svært lite effektive ved lave frekvenser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn