Pass Labs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer @bergtann. Nå er bekymringer rundt: har vi nok ved i vinter borte? :) Kos deg i varmen.
    Mvh litt misunnelig.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Er i en evig vurdering om jeg skal gå over til DSP med annet forsterker-oppsett.

    Vet noen fornuftig bruktpris på:

    XP10, ca 5 år
    XA30.5, ca 1 år
    XA30.5, ca 1,5

    Kvittering og eske på alt.


    I pakken kan evt First Watt B4 mkII følge med, den fungerer både som et fleksibelt aktivt analogt delefilter (6/12/18/24 LR med finpuss av Q) og gainjustering/buffer. Her kan man altså dele diskant/mid mot bass aktivt. Det vil kunne frikoble bassen(e) og gi en dynamikk av en annen verden på konvensjonelle høyttalere.

    Med doble XA30.5 kan man også brokoble til monoblokker. Det er dedikert HT utgang for det. Hva blir det da? 120 watt pr kanal i klasse A med hver sin 2000VA trafo :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva er ca nypris på disse ferdig levert i Norge? Og hva i alle dager skal du til med no HEL?? :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Det er tysk forhandler og en helt fersk svensk. Den norske og danske forsvant. Garantiene i nord Europa blir ivaretatt av Tyskerne. Pass Labs er et solid og seriøst selskap.

    I august 2011 prislisten fra Audiofil, norsk ex importør, kostet xp10 kr 47.000 og xa30.5 kr 49.000.

    Så må man regne med litt prisstigning siden da samt en guffen dollarkurs.


    Hva jeg skal, si det du, med et lite og trangt rom hvor HELOB har fremste prioritet så ser jeg ifbm bruk av miniDSP at jeg kanskje ofrer maksimal transparens mot optimal frekvensgang??? Uansett har jeg hele tiden sagt at jeg bygger systemet rundt høyttalerne og ikke hardwaren.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt verre å finne riktig pris på det her enn en vanlig Toyota Corolla.. :)
    Men flotte komponenter!!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Da er det en Pass Lab INT 30A på vei i posten. Det skal bli spennende å prøve på Proac'ene mine. :)Pass Labs INT-30A
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Da har det blitt enda en Pass Labs eier her, med en XP-20 som jeg fikk tak i brukt. Den spiller sammen med en XA30.8 som er ny og skal få noen timer "innspilling" på seg.

    Riaa trinn er neste på agendaen, da kan jo XP-15 være ett alternativ. Er det noen her som kjenner denne og kan si noen ord? Det blir jo dessverre vanskelig å få noen demo av denne såvidt jeg kjenner til, da forhandler ikke har den inne (for øyeblikket ihvertfall).
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med nye forsterkere mfufu, blir spennende å høre lytteinntrykk! Hva var det du byttet fra forresten?
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med nye forsterkere mfufu, blir spennende å høre lytteinntrykk! Hva var det du byttet fra forresten?
    Takk for det :)
    Jeg bytter fra EAR 912 pre/riaa og EC AW180. En kombo jeg forståvidt var fornøyd med, så lista lå ihvertfall litt høyt når jeg først bestemte meg for å bytte :cool:
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Hei grattis med nye produkter har levd med pass forsterkere i mange år å det blir fler
    mvh Baard.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei grattis med nye produkter har levd med pass forsterkere i mange år å det blir fler
    mvh Baard.
    Takker :)
    Håper å ha funnet noe jeg også kan ha i mange år, tenkte Pass ville være ett sikkert valg både ifm kvalitet og hva jeg liker i musikkgjengivelse. Er veldig fornøyd så langt ihvertfall :)
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Hei grattis med nye produkter har levd med pass forsterkere i mange år å det blir fler
    mvh Baard.
    Takker :)
    Håper å ha funnet noe jeg også kan ha i mange år, tenkte Pass ville være ett sikkert valg både ifm kvalitet og hva jeg liker i musikkgjengivelse. Er veldig fornøyd så langt ihvertfall :)
    Hei du for sifra når ting er på plass hadde hvert morro å hørt systemet ditt bor i Porsgrunn er jo ikke så langt unna mvh Baard
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei grattis med nye produkter har levd med pass forsterkere i mange år å det blir fler
    mvh Baard.
    Takker :)
    Håper å ha funnet noe jeg også kan ha i mange år, tenkte Pass ville være ett sikkert valg både ifm kvalitet og hva jeg liker i musikkgjengivelse. Er veldig fornøyd så langt ihvertfall :)
    Hei du for sifra når ting er på plass hadde hvert morro å hørt systemet ditt bor i Porsgrunn er jo ikke så langt unna mvh Baard
    Will do, effektforsterkeren begynner nok å bli innspillt nå, men for øyeblikket er både (hoved) dac'en og riaa'n ute av systemet :rolleyes: Håper allt er på plass i løpet av max ett par uker. Med litt lenger tid før lytterommet er ferdig, det blir nok ferdig litt over sommerferien, selv om alle akustikk remedier sikkert vil ta enda litt lenger tid :)

    Generellt, inntrykket av XP-20 med XA30.8 så langt er vel at det er ett enda mer naturlig og åpent lydbilde enn jeg hadde tidligere, over hele linjen. Med en klart bedre kontroll i bassen, slik jeg opplever det. Jeg vet ikke helt hvilke komponenter som gjør mest av de nye, da jeg byttet ut både pre og effekt samtidig.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Preen har gjerne større betydning enn man tror.
    Jeg er helt på linje med deg der.
    Mente egentlig å si at jeg ikke kan si så mye spesifikt om komponentene hver for seg :)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    I princip samma uppställning som gången innan, men kände först inte riktigt igen mina upplevelser från förra besöket. Inte alls lika kroppsligt och transparent nästan lite oengagerat, för att utrycka sig på engelska dull.

    Tänkte som så jag säger inget men fick ganska snart en blick av min medlyssnare, menande var det inte bättreän så här.

    Skillnade var försteget, som tur var hade den nya Pass Labs INT60 kommit till butiken några timmar innan vårt besök. Ett snabbt byte av förföstärkaren till INT60 som försteg. Vi är nog bland de första i Sverige som fick lov att lyssna på den. Tyvärr ingen bild.

    Det var som en helt ny vätrld öppnade sig, tillbaka var magin, svärtan och musikaliteten i Xa60.8 och Dynaudio C4-:eek:rna. En helt annnan kontroll och tryck i basen, allt mer öppet och väljudande. Lättre att placera intrumenten i ljudbilden. Lite som att dra bort täckplasten från en skärm. Behagligt mellanregister och diskant tackvare att kraften i slutseget orkar driva basarna utan att krokna, när jag var där förra gången så fick jag mätarna att röra på sig på Xa250.8 (16W i Klass A), men lyckades varken förra gången eller i dag att få sving på mätaren i monoblocken på Xa60.8(60W i Klass A).

    Bara att konstatrera att aldrig förringa ett förstegs betydelse förljudet, vore helt klart intressant med återbesök när det finns ett separat försteg från Pass(XP20) att tillgå.
    Är då Pass Xa60.8 en bra ljudförmedlare, ja defenitivt, har svårt att tro att det kan bli så mycket bättre för samma pengar. Det finns allt, om du inte har alltför krävande högtalare. Dynaudion är ju inte känd för att vara speciellt lättdriven. Den är i allafall väldigt avslöjande.

    Förstår varför resencenterna i HiFi&Musik var så lyriska och storheten i ett Klass A steg.

    Så är då Pass Xa60.8 ett bra köp?

    Jag skulle inte ha ont av att ha dem hemma hos mig i allafall. Privärda är de verkligen, kan inte på rak arm komma på någon konkurrent som kan matcha dessa. Skulle var deras egna Xa60.5, men priskillnaden är ju inte avskräckande mellan dessa. Samt Parasound Jc-1 men 15.5 och Plinius SA men de är inte monoblock.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som vet hvor man kan få tak i slike U-forma XLR jumpere? Helst i Norge? (Pass Labs intregrerte forsterkere har dette)
    Kan vel lage en selv med en kabel selvfølgelig, men jeg vil helst ha det ordentlig.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Liten klasse A forsterker fra Pass Labs, ser spennende ut!

    Skjermbilde 2016-12-09 kl. 09.59.31.jpg


    Litt mer info her:
    At Pass Labs we build Fet amplifiers with excessive output stages, huge heat sinks and massive power supplies. We use the highest quality components in simple linear topologies, assembled and tested with care and subtlety in Auburn, California. They measure well, sound great, and are reliable. Twenty years of ongoing innovation have kept the X and XA amplifi ers at the forefront of high-end audio. The XA25 embodies all this and less. A smaller stereo Class A amplifier at a lower price, it takes advantage of the lower power requirements to have simpler single-ended circuitry and fewer parts in the signal path. This also allows elimination of degeneration, “that other negative feedback” in all stages. Simpler and fewer gain stages improves speed and stability. Lower voltages means the ability to run gain devices at higher bias currents, more deeply into Class A. Newer power Fet technology replaces banks of parallel small transistors with a single pair of industrial devices, each having a 700 watt / 40 amp rating. With no current-hogging issues and a new constant-current bias circuit to compensate for temperature drift, they connect directly to the loudspeaker without ballast resistors for lowest possible distortion and highest damping factor. No degeneration also increases the efficiency and Class A operating current, allowing greater Class A operation into low impedance and reactive loads. The simple front end circuit uses uses two pairs of NOS complementary Fets in common-source mode in a current feedback (CFA) configuration. The amplifier is direct coupled and has no DC servos or frequency compensation. As with all Pass amplifiers, the technology and construction are strictly in the service of the listening experience. The XA25 measures superbly, but its subjective qualities are most special. In an industry where products with great specs are often found to be dry and boring, this amplifier breathes new life into the music.
    Specifications
    - Output power:
    2x 25 Watts Class A @ 8 ohms
    2x 50 Watts Class A @ 4 ohms
    2x 100 Watts Class A/AB @ 2 ohms
    - Distortion: 0.1% @ 25 Watts, 8 ohm, 1 KHz, 0.1% @ 50 Watts, 4 ohms, 1 KHz
    - Freq. Response: DC to -3 dB @ 200 KHz
    - Gain: 20 dB gain
    - Noise: Output 100 uV unweighted 20 to 20 KHz
    - Damping Factor: 200
    - Slew: 100 V/uS
    - Input Impedance: 47 Kohm
    - Peak Current: 10 Amp output (200 Watts into 2 ohms)
    - Independent of loudspeaker load phase.
    - Idle Power draw: 200 Watts total.
    - Dimensions: 17”W x 17.375”D x 6”H

    - Weight: approx. 55 lbs
    Nelson Pass skriver selv på DIY-audio
    The XA25 has an RCA input and not balanced outputs. It is a very simple amp that had surprising performance, however it is the intellectual property
    of Pass Labs, and so remains under wrap. I will tell you this so that you can reverse engineer it:
    Three stages, DF is about 700, high current, high slew, .00x% distortion,
    40 uV output noise, big Class A envelope, 25 watts into 8, 100 watts into 2.
    And it sounds great.
     
    Sist redigert:

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Så veldig flott ut ihvertfall. Hvem forhandler pass labs? Noen som vet prisen på denne?

    Spørs om 25 w er nok til å få liv i mine SF Electa Amator da.





    Liten klasse A forsterker fra Pass Labs, ser spennende ut!

    Vis vedlegget 414335

    Litt mer info her:
    At Pass Labs we build Fet amplifiers with excessive output stages, huge heat sinks and massive power supplies. We use the highest quality components in simple linear topologies, assembled and tested with care and subtlety in Auburn, California. They measure well, sound great, and are reliable. Twenty years of ongoing innovation have kept the X and XA amplifi ers at the forefront of high-end audio. The XA25 embodies all this and less. A smaller stereo Class A amplifier at a lower price, it takes advantage of the lower power requirements to have simpler single-ended circuitry and fewer parts in the signal path. This also allows elimination of degeneration, “that other negative feedback” in all stages. Simpler and fewer gain stages improves speed and stability. Lower voltages means the ability to run gain devices at higher bias currents, more deeply into Class A. Newer power Fet technology replaces banks of parallel small transistors with a single pair of industrial devices, each having a 700 watt / 40 amp rating. With no current-hogging issues and a new constant-current bias circuit to compensate for temperature drift, they connect directly to the loudspeaker without ballast resistors for lowest possible distortion and highest damping factor. No degeneration also increases the efficiency and Class A operating current, allowing greater Class A operation into low impedance and reactive loads. The simple front end circuit uses uses two pairs of NOS complementary Fets in common-source mode in a current feedback (CFA) configuration. The amplifier is direct coupled and has no DC servos or frequency compensation. As with all Pass amplifiers, the technology and construction are strictly in the service of the listening experience. The XA25 measures superbly, but its subjective qualities are most special. In an industry where products with great specs are often found to be dry and boring, this amplifier breathes new life into the music.
    Specifications
    - Output power:
    2x 25 Watts Class A @ 8 ohms
    2x 50 Watts Class A @ 4 ohms
    2x 100 Watts Class A/AB @ 2 ohms
    - Distortion: 0.1% @ 25 Watts, 8 ohm, 1 KHz, 0.1% @ 50 Watts, 4 ohms, 1 KHz
    - Freq. Response: DC to -3 dB @ 200 KHz
    - Gain: 20 dB gain
    - Noise: Output 100 uV unweighted 20 to 20 KHz
    - Damping Factor: 200
    - Slew: 100 V/uS
    - Input Impedance: 47 Kohm
    - Peak Current: 10 Amp output (200 Watts into 2 ohms)
    - Independent of loudspeaker load phase.
    - Idle Power draw: 200 Watts total.
    - Dimensions: 17”W x 17.375”D x 6”H

    - Weight: approx. 55 lbs
    Nelson Pass skriver selv på DIY-audio
    The XA25 has an RCA input and not balanced outputs. It is a very simple amp that had surprising performance, however it is the intellectual property
    of Pass Labs, and so remains under wrap. I will tell you this so that you can reverse engineer it:
    Three stages, DF is about 700, high current, high slew, .00x% distortion,
    40 uV output noise, big Class A envelope, 25 watts into 8, 100 watts into 2.
    And it sounds great.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Blir spennende å se hvor denne legger seg prismessig og ikke minst hva som skiller fra FirstWatt produktene. Tidligere erfaring med XA30.5 er at den driver overraskende mye av høyttalere. Etter å ha hatt X250, INT150, XP10/X150.5 i eie, så er abstinensene for et nytt PL produkt sterke, tror denne kunne gått fint med mine Avantgarde-horn.. ;)

    Hvem er forhandler?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har erfaring med INT150, er det noe jeg burde vurdere å kjøpe? Kan den brukes slik at forforsterker kan drive både innebygd effekt og seperat effektforsterker slik at jeg kan biampe?
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    439
    Antall liker
    172
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Bra forsterker,om du sender serienr.til pass labs får du alder på den.
     

    coda2

    Medlem
    Ble medlem
    10.06.2017
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Sted
    Tønsberg
    Har hatt INT150 så den anbefales på det sterkeste, når det gjelder forhandler så fikk jeg et tlf.nummer til en i Porsgrunn som tok inn Pass Lab produkter har desverre rotet bort det nummeret husker heller ikke navnet det var en her inne som tipset meg om han.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Hei! Lurer litt på å kjøpe Pass labs X600 .. Noen erfaringer? priser? tusen takk på forhånd
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    439
    Antall liker
    172
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Om det er Vassagod sine så er det vel X600.X600 er gammel nå men sikkert gode fremdeles.Pass labs forsterkere er driftsikre men X600 er så pass gamle at det kan være på tide med kondesator bytte om det ikke alerede er gjort.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Det stemmer. Det er di eg ser på.
    Men er 55.000 for mye? Hva koster det med kondensator bytte? Har hatt parasound jc1 før, har dere noen sammenligning? Tusen takk for svar :)
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    439
    Antall liker
    172
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    55K danske er nesten 70K norske + moms.Du kan jo hente å ta tjangsen på å kjøre gjennom tollen men også dette blir veldig dyrt.Lurest å vente på noen som selger i Norge eller Sverige.Du skal være heldig om klarer å selge X600 i Norge for mer enn 35-40K
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Ok. Tusen takk :) da blir det å drøye den, og vente å se på bruktbørsen her..
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Om du tar reda vilket serienummer de är på dem, kan du få reda på hur gamla de är genom Pass Labs via mail. De är väldigt serviceminded.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Ok.. Eg fikk akkurat vite at det var 600.8 versjonen. Er dette den nyeste?
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Ok.. Eg fikk akkurat vite at det var 600.8 versjonen. Er dette den nyeste?
    Ja.
    Om du är intresserad av Pass skulle jag rekommendera att lyssna på Klass A slutsteg före deras AB-steg.
    Gjorde jämförelse mellan Xa60.8 och X250.8 och det är klassskillnad, olämpen är strömförbrukningen.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    439
    Antall liker
    172
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Du får ikke X600.8 til oppgitt pris.For meg ser chassiet på bildet ut som X600.Kan det være en tidlig X600.5 eller en oppgradert X600 ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ampere Meter

    Nogen som har en ide om hvordan jeg tilslutter ampere meteret på mine 3/4 størrelse Xa 160.5 clon kabinetter ?
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Takk for gode svar.. Det var vistnok den gamle x600 sier han nå. Virker igrunn ikke så inntresert i å skrive eller gjøre en avtale med meg. Så eg drøyer det å ser hva som skjer :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn