Pass Labs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Ukvalifisert sådan. Jeg leste meg opp i fjor, og hadde bestemt meg for å kjøpe uhørt, en x150 fra Vassagohifi i Danmark.
    Men Rene overbeviste meg om at xa30.5 var stort sett bedre på alt.
    Kun om man har tungdrevne htt at han anbefaler 150 foran xa30.5.
    Svakt unyttig input. Men jeg har iallefall ikke angret på at jeg har kun 30w :)
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    jeg har i snart 3 år hatt X350.5 og vært veldig fornøyd med denne.Har i denne tiden tenkt litt på XA serien men kviet meg litt for å gå ned i watt,høres liksom litt puslete ut.Har nå fått XA160.5 og selv om de har mindre watt enn X350.5 så høres de 3 ganger kraftigere ut.Lyden er utrolig åpen,ren og en basskontroll uten like :).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Jeg erfarer noe mer sus/støy med XA30.5 enn andre forsterkere jeg har / har hatt.

    Den jeg "arvet" av ArildD og den fra Hafnor oppfører seg klin likt så det er på ingen måte noe galt med dem.
    Har blitt forklart at når man har en remse med mosfets så vil det bli noe mere sus enn med andre konstruksjoner.

    Dipolen min har en følsomhet på ca 95 dB og jeg har prøvd med og uten aktivt filter (First Watt B4) samt balansert og ubalansert.
    Ellers vil jeg si at "egenklangen" i disse er brutalt åpen og samtidig uforvrengt med en eksepsjonell basskontroll.

    Noen som har erfaringer eller tips? Kan strøm eller kabler være et forbedringspotensiale her? Da mener jeg praktisk/fysisk, ikke gull og tull.


    Systemet er som følger:

    SONOS -> coax -> BUFFALO II -> xlr -> PASS XP10 ->

    rca -> First Watt B5 analogt aktivt filter 12 dB 300 Hz - XA30.5 -> rca -> Acoustic Elegance 2x16 ohm = 8 ohm
    xlr -> XA30.5 -> passivt filter båndpass 300-3000 Hz (6/12 dB) og høypass 3000 hz 18 dB -> JBL 2118 / Radian 475 beryllium i tractrix 1000 horn

    (Akkustisk summerer delefilteret 24 dB Linkwitz Riley brukbart men ikke helt perfekt enda, work in progress......)

    HELOB ferdig.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Oj oj oj - kiler i maven av å store basselementer i åpen baffel - kan nesten "se" hvor tørr bass du får ut av disse HEL.

    Har hørt noe lignende, for mange år siden, hjemme hos en kar på Bornholm. Hvor vi bl.a. spilte Mari Boine så jeg ALDRI før eller seinere har hørt tørr bass som på de 4 stk. råbillige 15" bilstereo elementer i åpen baffel. Som å sitte på Finnmarksvidda og høre Mari Boine fremføre det live - så live at man sanset lukten av reinsdyr & lemmen :)

    Om jeg (og sikkert andre) lurer på mer om høyttalerne dine? Neida, sikkert ikke, men har du tid? Ja så la meg/oss få vite da vel :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Jeg erfarer noe mer sus/støy med XA30.5 enn andre forsterkere jeg har / har hatt.
    Veldig kult anlegg! Hvis du blir "lei" av XA30.5 så send en PM.. ;) Jeg hadde forøvrig XP10 og X150.5 på mine Avantgarde horn med 104dB følsomhet og det var absolutt tyst.. Det burde ikke være noe annerledes med XP10 og XA30.5. Jeg brukte da XLR fra BlueJeans, LMC FAT og et Isotek filter.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Ser ut som om Erling Neby har skaffet seg skikkelig forsterker til å drive Everestene med :cool:
     

    Vedlegg

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Ser ut som om Erling Neby har skaffet seg skikkelig forsterker til å drive Everestene med :cool:
    Og Mc'ene er bare til pynt :p
    NIX, Ingeniøren.
    Mc monoblokkene er IKKE kun til pynt!
    Erling Neby hygger seg med å bytte mellom Mc (rør), Pass Lab (transistor), Nagra(rør) og Marantz (rør) etter musikkvalg og dagsform.
    Såvidt jeg minnes benyttes hele tiden Mc`s værsting forforsterker.
    Det spiller SVÆRT med sinnsyk kontroll.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Angående susing. Har du forsøkt å kutte jordforbindelsen fra vegguttaket? Eller har du eget jordspyd. Jordspyd er det som gjelder, da det norske jordingssystemet kun er bygd mht sikkerhet.


    Men dette visste du vel fra før HEL ?

    mvh Huldra
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Angående susing. Har du forsøkt å kutte jordforbindelsen fra vegguttaket? Eller har du eget jordspyd. Jordspyd er det som gjelder, da det norske jordingssystemet kun er bygd mht sikkerhet.

    Men dette visste du vel fra før HEL ?

    mvh Huldra
    Har feilsøkt noe voldsomt siste døgn. Sjekk tråden her:

    XA30.5 and noise - diyAudio

    Jeg måler mellom 140 og 160 volt fra fase til jord i hele huset. I felles garasjeanlegget ute i gata måler jeg 120 volt fra fase til jord.

    ERGO, JORDFEIL


    Har egen HiFikurs. Har slått av alle kurser unntatt hifi kursen og latt et stk XA30 være koblet kun mot høyttaler, den har da samme egenstøy som Sonos og Musical Innovation, vel Pass har ørlite mer men det skyldes konstruksjonen. Når jeg kobler på XA10 preampen dobles støyen når jeg slår av mute. Balansert kabel endrer ikke på det. Om dac eller aktivt delefilter lenger ut i kjeden står på eller ikke endrer ikke støyen.

    ERGO, LITEN GROUNDLOOP FRA PREAMP


    På Buffalo II dacen har LMC montert groundlift vippebryter og den har vært viktig ifbm andre forsterkere, da har det duret mye mer. I oppsettet nå kommer det ikke støy fra dacen.


    Har enda ikke koblet fra jord på vegguttaket, er litt redd for det, men trenger jo ikke ta på ampen ifbm test.

    Tenkte også å ta med en XA30 til garasjeanlegget med en løs Fostex fulltone og se om det er mindre egenstøy der?

    Er det mye styr å lage jordspyd?
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Styr? Spørs på grunnforhold og hvor god du er å grave ...
    Og hvor høyt oppe hifien bor ;-)
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Selve jordspydet får man kjøpt på eletrikerbutikk , om man kan kalle det det... 2-3 hundringser

    Spør Samlanes , han har installert . Selv kjører jeg uten jord. Aldri hatt sus eller eletriske problemstillinger. Med jord så durer og smeller det meste.
    Oslo sitt jordingsopplegg er jo beryktet.

    Mvh Huldra
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Ser ut som om det ganske enkelt er å slå et spyd i bakken og trekke en jordleder opp til sikringsskapet.
    Vil det erstatte jordingen som ellers er i sikringsskapet eller supplere?

    Jording - Wikipedia
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kutt jorda i nettkablene dine, HEL. Er ikke farlig det. I alle fall ikke mer farlig enn å begynne med jordspyd og annet jordpotensial enn ellers i kåken.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Leste på nettet at det daua 9 amerikanere i året pga ujorda elektriske komponenter!!

    Skal prøve uten jord, gidder bare ikke nå :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Nå spiller jeg musikk nemlig....veldig høyt :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hør med Audiomix, han kan dette med jord og greier. ;)
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    hei,

    Jeg sliter med den ene Pass Labs monoblokken min, den lager en slik klikkelyd lik den som er på varmeovner første gang du slår den på for året.
    Lyden forsvinner ikke selv om den star lenge på, noen som vet hva som kan være galt?

    Jeg er jo så forbasket glad I lyden som de gir og vil helst ikke at den skal bli ødelagt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Kjedelig. Du bør nok kontakte et verksted eller prøve Pass Labs tråden på diyaudio.com.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Mitt lille støyproblem. Har fått følgende innspill men har falt av teknisk. Noen som kan forklare?
    Forøvrig har jeg prøvd ujordet forgreningskontakt og det gjorde ingen forskjell.



    Before you go and plug other stuff in and try cheaters and so forth, my subconscious suggested the following to me in my sleep:

    With the stand-alone amp + full passive XO setup,

    1. Are you shorting the inputs? If not, does shorting them change the buzz?
    2. If you momentarily touch the outer rings of the two RCA jacks together with a piece of wire or jumper of some kind, does the buzz change?
    3. If you momentarily touch the outer ring of an RCA jack to some metal on the chassis (or perhaps a screw) does the buzz change in that channel?
    4. Don't forget to check out the white paper on this topic at www.passlabs.com if you haven't seen it yet.

    The possibility has occurred to me that we are all in a Philip K. Dick novel.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.282
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kortslutningsplugg på inng av Pass ampen
    med tilkoblet ht....fyr opp
    all evt sus/støy du nå hører er egengenerert støy fra ampen
    er det tyst, er ampen tyst

    risikofri og enkel test

    nesten idiotsikkert.......kommer litt an på hvor stor idiot som prøver.....:rolleyes:

    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.670
    Torget vurderinger
    10
    Altså, en RCA plugg som kortslutning pluss og minus på RCA chassiskontakten?
    Og da lar jeg jumperene i xlr inngangen stå i?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.282
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja feks en "lakrisplugg" med sammentvinnet pluss og minus
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Apropos klippe jordledning i stikket; mine rørforsterkere har en anodespenning på 1050 VDC og er ujorede.
    Lever jeg i for mye spenning? ;-)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ser ut som om det ganske enkelt er å slå et spyd i bakken og trekke en jordleder opp til sikringsskapet.
    Vil det erstatte jordingen som ellers er i sikringsskapet eller supplere?

    Jording - Wikipedia
    Til sikringsskap... Der skal det jo ligge jord fra før normalt koblet til vann inn - en relativt sikke jord som du IKKE skal mekke på. Poenget med eget jordspyd er vel at du skal legge en egen jordet kabel til ditt anlegg som ikke er koblet til den jord du har fra før i huset - eller er jeg helt på jord (e) :confused:

    Og det skal være fuktig jord - spyd i en sand banke under tak duger ikke !
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jording av vann: tenker du på "olamuffe" som er jording av avløp? Det er en utjevnigsforbindelse for å jorde det som kan bli et "ledende belegg" i avløpet. Jording av ledende vannrør er også utjevningsforbindelse. Hovedjord er enten jording i grunnmur, jordspyd eller jordplate.
    Noen nettselskap ønsker at jording i tilførselskabel skal jordes i sikringsskap, noen ikke. Snakker her om IT nett :)

    Når du har prøvd med "padde" uten jord så er det ikke jording som er problemet.
    Da er jo den frakoblet.
    Har ikke XA ene blansert inngang?
    Da bør vel kanskje disse kortsluttes (pluss, minus og jord) istedenfor RCA?
    Å kortslutte inngang er smart. Det er det samme som å si til forsterkeren: Du har ikke en dritt av signal på inngang! :)

    Mvh.
    oks
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn