Parks Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    @hvego
    Har du en ujordet arm?
    Hehe - hvorfor stiller du spørsmål der jeg må blottstille min uvitenhet....? Flaut, altså.

    Skal vi se: Jeg har en VPI Classic. Jeg googler i vei her for å finne ut hvilken arm jeg har - det er den originale armen. Men jeg kan skrive ned litt mer om setupen:
    Jeg bruker helt vanlige kabler, RCA.
    Det er et separat jordingspunkt (en slags skrue med mutter, der man kan feste en sånn hestesko-forma sak) rett ved siden av utgangene på platespileren. Her har jeg ikke kobla noe.

    (Takker for hjelp!!)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bruker jordningspunktet fra platespiller til Puffin - får en del støy hvis jeg ikke gjør det.

    Grattis med ny dings
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Da er det vel bare å kjøre innom Biltema eller noe - vet dere om de har sånne jordingskabler?
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Yeah! Der ble det lyd, og støyen er borte. Jeg fant en ledningsstump i kjelleren og skrudde den fast.

    Det var langbeinte Maya Vik som fikk de første tonene gjennom Puffinen her. Nå blir det gøy å prøve seg frem med de forskjellige innstillingene!
    A9B84631-D9E3-4045-890B-3D4D85FF1D95_1_105_c.jpeg
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    @hvego
    Godt det ordnet seg! Lekkert oppsett du har. Nyt godlyden!
    Takk! Du pensa meg inn på rett spor. Og dette låter fett! Unger og såntno er hjemme nå, så det er pause i leikinga frem til de er i seng og kona er på skitur. Jeg «er litt småsjuk» og bør holde meg inne🤨😀🎶🎵
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Hmmm. I et anfall av entusiasme må jeg nesten kjøre på med litt inntrykk her.

    I dag fikk jeg lytta ganske lenge til musikk, og prøvde meg på litt forskjellige genre. Jeg har stort sett ikke gjort så mye med innstillingene. 65dB gain og 200 ohm med Ortofon MC 20 Super. Og så har jeg forsøkt litt med og uten Magic; det blir nok at den stort sett kommer til å være i bruk. Det er så å si helt stille. Etterhvert tenker jeg at jeg skal fikle litt med "Air" eller andre settinger, da det på noen plater her kan være litt skarpt i toppen. For eksempel en del skarphet i Marianne Fathfuls s-er på hennes Love in a mist.

    Men nå får det bli leggetid her!

    578DC81D-8711-4FFD-B511-4CA83F57C12E_1_105_c.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fortsatt noen dB å gå på før jeg når @Balle Clorin sitt støynivå, men det kommer seg.
    PXL_20211202_122226231.MP.jpg

    Jeg har forøvrig stående et trådløst aksesspunkt 30 cm fra lundefuglen. Det får fuglen til å høres ut som et helikopter, så strømmen blir tatt når jeg hører på vinyl. Får heller leve med litt dårligere dekning. Ja, trådløsruteren skal flyttes asap.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Det der er jo veldig bra. Jeg legger merke til at støynivåer påvirkes også av settingene på Puffin. Først og fremst Gain og volum men også Lo cut og DeRumble.
    Også avstand til andre ting -det merket du jo godt jo- og hvor ledningene går, som nevnt før
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Første test med lundefuglen og det spiller helt topp. Kjører vintage med Huldra 10, Pioneer PL-550, Denon DL-103R og TL2520 pluss Beovox M75 høyttalere. Blir meget bra må jeg si. God 70-tallslyd med Roxy Music 😊
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som har til overs motstandene som trengs for å lage til en Coax utgang, og vil selge meg?

    121 ohm 1/2W resistor Mouser MF0207FTE52-121R --can sub with +/-5% similar value resistor
    240 ohm 1/2W resistor Mouser MF0207FTE52-240R --can sub with +/-5% similar value resistor
    Det er fullt mulig å paralellkoble motstander for å få rette verdier. Det var det @Twsts gjorde da han modifiserte min om jeg ikke husker feil. Enklere og billigere å få tak i.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Hei fugle-elskere.
    Er det flere her som hører støy fra selve strømforsyningsenheten? Min piper ganske høyt - sånn at jeg hører det når hodet mitt er ca en meter fra. Men det er ikke noe problem: Lyden forsvinner når Puffin er påslått. Storm i vannglass altså, men verdt en liten rapport blant venner.
    Hvego
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hei fugle-elskere.
    Er det flere her som hører støy fra selve strømforsyningsenheten? Min piper ganske høyt - sånn at jeg hører det når hodet mitt er ca en meter fra. Men det er ikke noe problem: Lyden forsvinner når Puffin er påslått. Storm i vannglass altså, men verdt en liten rapport blant venner.
    Hvego
    Hører ingenting fra min, men den ligger bak bøker og diverse rask i en bokhylle, så det betyr ikke at den ikke lager lyd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har til overs motstandene som trengs for å lage til en Coax utgang, og vil selge meg?

    121 ohm 1/2W resistor Mouser MF0207FTE52-121R --can sub with +/-5% similar value resistor
    240 ohm 1/2W resistor Mouser MF0207FTE52-240R --can sub with +/-5% similar value resistor
    Du trenger ikke noe av dette tror jeg Du skal bare forbinde to loddeøyer på printet så er Puffin satt fra Toslink til coax. parks Audio gir deg oppskriften , han gav metoden til meg. Mulig med avhenger av serienr
    Har du ikke Toslink fra før blir det nok anderledes , kanskje det er det du forsøker?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Hei fugle-elskere.
    Er det flere her som hører støy fra selve strømforsyningsenheten? Min piper ganske høyt - sånn at jeg hører det når hodet mitt er ca en meter fra. Men det er ikke noe problem: Lyden forsvinner når Puffin er påslått. Storm i vannglass altså, men verdt en liten rapport blant venner.
    Hvego
    Jeg får hodet 30cm fra min strømforsyning og hører intet, uansett om Puffin er av eller på
    . Hadde en gangen strømforsyning til Sonos som plutselig begynte å BZZRRe. Ble bekymret og kuttet den ut.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Du trenger ikke noe av dette tror jeg Du skal bare forbinde to loddeøyer på printet så er Puffin satt fra Toslink til coax. parks Audio gir deg oppskriften , han gav metoden til meg. Mulig med avhenger av serienr
    Har du ikke Toslink fra før blir det nok anderledes , kanskje det er det du forsøker?
    Har ikke Toslink fra før og vil ha coax utgang. Har fått tak i motstander, men må vente på RCA plugg (har bestilt)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hei fugle-elskere.
    Er det flere her som hører støy fra selve strømforsyningsenheten? Min piper ganske høyt - sånn at jeg hører det når hodet mitt er ca en meter fra. Men det er ikke noe problem: Lyden forsvinner når Puffin er påslått. Storm i vannglass altså, men verdt en liten rapport blant venner.
    Hvego
    Hadde samme greia med min, men fra selve Puffin når den var avslått. Flyttet den og ga den et vennlig dunk så ga det seg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, pussig begge deler er fullstendig stille hos meg..plassert slik,
    Strømforsyning plassert i skult hylle under, strømledningen går under platespiller opp mot venstre hjørne av bildet ,og 40cm lengre bort til venstre og ned til strømforsyning på hyllen under. Står i en strømskinne med nettfilter( emf consult) https://emf-consult.com/

    .
    .
    CA3038EE-9F01-4A6B-99F8-E4BA8D261BD6.jpeg
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Meget spennende RIAA dette. Alle mulighetene til å skru frister virkelig. Bruker i dag DP RIAA som er svært tyst og transparent. Hadde vært morsomt å sammenlignet!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Meget spennende RIAA dette. Alle mulighetene til å skru frister virkelig. Bruker i dag DP RIAA som er svært tyst og transparent. Hadde vært morsomt å sammenlignet!
    Kjør på, bare målingene og skrumuligheten verdt pengene alene, Du kan til og med ha den i serie med DP om du vil!!! (brukt som CD buffer)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kjør på, bare målingene og skrumuligheten verdt pengene alene, Du kan til og med ha den i serie med DP om du vil!!! (brukt som CD buffer)
    He he vi får se. Du har Toslink versjonen forstår jeg. Er du happy med den nå eller ville du foretrukket coax?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Kun ett problem med Toslink i mitt tilfelle men det er ikke Puffin sin feil, mitt mottagende enhet skjønner ikke 96k Toslink fra noen kilder bare 48k. Andre mottakere tar fint i mot 48k og 96k fra Puffin.
    Jeg valgte Toslink for full galvanisk isolasjon, men bruker Jordingsledning OG analog RCA tilkoblet mottaker, detgir lavest støynivå , men galvansike skill er brutt med RCA til mottaker, så jeg kunne likegodt valgt COAX
    Støynivået mitt er på -81db som jo er meget bra ….
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    81 db er utmerket. Vil nok gå for digital ut fra Puffin for min del. Bruker du ekstern DAC @Balle Clorin?
    Synes forøvrig xtra prisen for Toslink vs Coax er litt underlig.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.082
    Antall liker
    6.520
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Toslink utgaven har en ekstra krets som trengs og den er ikke så rett frem som coax.

    jeg spurte park da jeg fant ut jeg har coax på min og trenger toslink så slo det hele fra meg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske lite forskjell på ToSlink og Coax . Det er nøyaktig samme signal , den går via en led/Toslink utgang, (en motstand og LED det er det hele) jeg har en Puffin bunnplanne med COAX og og jeg kan bytte og velge. Det er da nøyaktig samme signal som går ut fra printet. Ja Toslinken er uforholdsmessig dyr. Printet er det samme, det eneste forskjellen er pluggen ut.
    For bytte mellon Coax og Toslink skal man bryte/binde sammen to loddepunkter. Men det fungerer faktisk for meg med Toslink uten å gjøre det…

    18FA77E7-9C8B-45FF-99FD-4DB14B31C97C.png

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    81 db er utmerket. Vil nok gå for digital ut fra Puffin for min del. Bruker du ekstern DAC @Balle Clorin?
    Synes forøvrig xtra prisen for Toslink vs Coax er litt underlig.
    Toslink ut til digital Preamp ( Trinnov romkorreksjon/DAC)
    Med 62dB gain har plasseringen betydning for lavt innstrålt støy. Hold avstand til trafo på forsterker etc…
    5C05E18E-CBC3-4D10-BC87-8438354C6C68.png
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Skrur og eksperimenterer - fikk denne kalkulatoren av Shannon for innstilling av Gain:

    Gain kalkulator

    Unngår akkurat digital klipping ved å bruke verdien kalkulatoren angir. Puffin låter meget godt.

    Det heter seg at «There is no free lunch». Har imidlertid prøvd Magic funksjonen nå og det er ikke lett å finne noen negative effekter av knitrefjerningen. Kanskje den lunsjen er gratis likevel.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    image.jpg


    Da er Puffin sin interne DAC bypassed. Isteden benyttes nå Topping D90 tilkoblet via Toslink til formålet.
    Som @Balle Clorin opplevde jeg jordingsstøy ved optisk hvis jeg fjernet RCA kablene. Ved å la de stå i er det intet problem.
    Topping DAC gir et merkbart løft ift intern DAC. Med intern DAC blir Puffin en tanke sedat i gjengivelsen slik jeg oppfatter det. Mer dynamikk med Topping.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vis vedlegget 824724

    Da er Puffin sin interne DAC bypassed. Isteden benyttes nå Topping D90 tilkoblet via Toslink til formålet.
    Som @Balle Clorin opplevde jeg jordingsstøy ved optisk hvis jeg fjernet RCA kablene. Ved å la de stå i er det intet problem.
    Topping DAC gir et merkbart løft ift intern DAC. Med intern DAC blir Puffin en tanke sedat i gjengivelsen slik jeg oppfatter det. Mer dynamikk med Topping.
    Er det støy når du fjerner RCA på inngang eller utgang?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Dersom Puffin ikke er tilknyttet til Preamp med annet enn optisk øker støynivå betydelig.

    Puffin må da tilknyttes preamp med RCA- RCA eller RCA -XLR (Som jeg bruker). Dette er nok et jordings spørsmål.
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer kjøp av denne, siden den er ikke altfor dyr, og gir mye valuta for pengene.
    Vil tro at analog utgang er det som er best i mitt tilfelle, siden jeg bruker prosessor til hjemmekino.
    Den innebygde RIAA som jeg bruker er ikke så altfor god, og har nok sine begrensninger.

    Skal bruke den med min Rega P5 som har oppgradert tonearmskabel og Groovetracer subplatter, sammen med Rega Exact.
    Det har jo kommet noen nye produkter på markedet, og budsjett er satt til ca 5000kr pga at jeg ikke bruker platespiller mer enn noen ganger per måned.

    Har vurdert Rega Fono MM mk5, men prisforskjellen er ikke så stor kronemessig, selv om den er prosentvis mye dyrere.
    Har ikke plass til en stor «boks», så den fra Parks er jo veldig fin størrelsesmessig.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    3.799
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn! Hovedårsaken er Magic; jeg har en hel hurv med bruktplater med dertil hørende klikk, knepp og hakk. Foreløpig bare hørt Bachs solosuiter/ partitaer, da jeg har et laaangt nesten-stoppende hakk i Chaconnen (Milstein '75), og det virker! Nesten stille og absolutt spillbart. Kabelasje og plassering er foreløpig, da jeg fikk Puffinen i dag, og prøver meg fram. MM (Shure V15III og M91ED på 44dB, med -3dB i diskanten).
    jsb.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn