Palindromet SONOS sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ja jeg er fornøyd. Litt uvant muligens, men etter litt trykking så sitter det. Noe rart at det var en oppdatering med en gang jeg lastet ned appen. Har trua på den i allefall.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Hei. Jeg oppdaterte til nyeste versjonen av Sonos kontrolleren for android i går. Den virker forsåvidt bra, men funderer på en ting. Jeg har Wimp Hi-Fi abonnement. På den gamle versjonen av kontrolleren kunne man få opp info om låten man spilte (på Wimp) var lossless eller ikke. På denne nye versjonen av android kontrolleren har jeg ikke klart å finne denne muligheten. Jfr et innlegg i vennetråden for Wimp ser dette også ut til å gjelde IOS versjonen av kontrolleren.

    Åpner jeg Sonos kontrolleren på min PC, eller benytter Sonos egen Controller (CR 200 eller hva den nå heter), så er informasjonen om Lossless i Wimp fortsatt tilgjengelig, som før.

    Er det jeg som har oversett noe, eller er dette en "mangel" i den nye versjonen?
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har spurt Wimp support og fått svar om å bruke i (info) knappen på Sonos. Jeg finner heller ikke denne infoen som var på den gamle versjonen. Jeg ble imidlertid forsikret om at låtene blir spilt i HiFi hvis de er tilgjengelig i HiFi.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Ja, jeg har også prøvd info knappen, det fungerte på den forrige versjonen, men tydeligvis ikke på den nye.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    DACen min (Buffalo II) er nede for telling og jeg spiller nå via Sonos ZP80 sin analogutgang (2,2 volt for de spesielt interesserte).

    Jeg må ærlig talt si at jeg ikke hører særlig forskjell, hvertfall ikke når det har gått en dag.

    I disse dsp tider (les Groundsound, Hypex, DEQX, miniDSP) hvor folk med særdeles habilt utstyr med kompresjonsdrivere, horn, klasse A osv plutselig fant ut at Dacer er oppskrytt så slår jeg et slag for å bruke Sonos som den er og heller legge Dac kronene i dyrere høyttalere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Mulig jeg mangler gullører men ser at noen mener det samme som meg:

    AudiogoN Forums: Sonos to Amp - is simplicity better?

    Jeg tror at f eks upsampling tilfører en litt lysere klang, her kan man bli narret. Også er det de vanlige faktorene som forventninger og fordommer. Etter å ha spilt på ZP80 sin analogutgang i 10-15 timer så hører jeg ikke noe feil. Jeg tror faktisk at det er en fordel med 16/44,1 fremfor upsampling av forskjellige slag umiddelbart kan imponere men som over tid kanskje kan være ørlite mer slitsomt.


    Har at også en følelse av at så lenge man sammenligner like samplingfrekvenser så vil dac forskjellene være mindre selv om gain, støy, rør og ikke rør vil kunne påvirke.

    Uansett, Sonos sin innebygde dac låter helt fint og det er ikke der slaget står for å få god lyd.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.595
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    0
    Uansett, Sonos sin innebygde dac låter helt fint og det er ikke der slaget står for å få god lyd.
    Ja, den innbygde låter bra nok, men digitalt ut til ex. en Cambridge DacMagic Plus løfter lydopplevelsen for 16/44,1 nok til ikke å ville være foruten...



    DSC_0017_920.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om noen har oppdatert til SW 5.1.1 men ønsker å bruke en iPad 1 (IOS 5.1.1) som kontroll så er sonopad.com et alternativ. Koster kr.35 men det tåler jeg om det gjør at jeg kan bruke iPaden som kontroll med siste SW versjon på Sonosen.. (nettopp lastet den ned så jeg vet ikke hvor bra den fungerer)

    Edit: Ser at 5.2 er sist versjon nå (kjører enda på 4.3).
     
    Sist redigert:

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg inn her med en ZP80 som jeg kjøpte brukt. SBT er i ferd med å fases ut... :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Lite aktivitet i vennetråden :)

    Noen som vet hvor tonekontrollene og loudnessen slår inn på Sonos? Frekvens, dB og gjerne også Q-verdi?

    Sonos burde ha laget en 31 bånds EQ, det hadde kostet dem kun en kalori da Sonos er softwarebasert.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Hei Sonosere.
    er det flere som har problemer med oppkobling mot Sonos etter siste oppdatering?
    hos meg får jeg opp at den ikke finner Sonos..
    :mad:
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Hei er det noen Sonos venner som har prøvd Trueplay? Har et par Sonos 1 på kjøkkenet - synes at lyden ble noen hakk klarere. Ikke så ullen. Noen andre som har erfaringer fra denne romkorreksjons funksjonaliteten?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet om sonos funker med nternett frakoblet men med router?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.489
    Torget vurderinger
    1
    Det fungerer det, men selvfølgelig kun på lokal musikk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Kan man da sende musikk fra Spotify som er offline fra håndholdt enhet?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan skal du sende dette til Sonos?

    Har du lagret konkrete musikkfiler på telefonen din kan du be Sonos streame de, på samme måte som Sonos kan streame musikkfiler på din datamaskin eller nettverkslagring.
    Du kan derimot ikke få Sonos til å streame det du streamer inn på telefonen din. Eller har liggende bufret fra Spotify offline cache.

    Det eneste alternativet jeg ser for å kunne spille offline-innhold fra Spotify er om du har en connect eller connect:amp , hvor du kobler til telefonen på aux-inngangen. Det vil fungere. Men da bare som en hvilkensomhelst annen analog kilde.

    Jeg antar at det ikke er dette du ønsket deg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan skal du sende dette til Sonos?

    Har du lagret konkrete musikkfiler på telefonen din kan du be Sonos streame de, på samme måte som Sonos kan streame musikkfiler på din datamaskin eller nettverkslagring.
    Du kan derimot ikke få Sonos til å streame det du streamer inn på telefonen din. Eller har liggende bufret fra Spotify offline cache.

    Det eneste alternativet jeg ser for å kunne spille offline-innhold fra Spotify er om du har en connect eller connect:amp , hvor du kobler til telefonen på aux-inngangen. Det vil fungere. Men da bare som en hvilkensomhelst annen analog kilde.

    Jeg antar at det ikke er dette du ønsket deg.
    Ikke jeg. Har fått spm av en annen og skjønner ikke poenget med det. Lovte å undersøke.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bestilte betatest av apple Music på Sonos
    Noen som vet hvordan jeg avbestiller?
    Ellers er jeg stucked med månedlig trekk på master for all fremtid.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    At du kan styre Sonos fra Spotify appen. Akkurat som Spotify connect, men i tillegg kan du styre sonene, volumet og evt andre ting. Dette kan på en måte ses på som en utvidelse av Spotify connect, som til nå ikke har egnet seg for multiroms-applikasjoner.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Må si jeg er litt imponert over at mine zp80 og zp100 fortsatt virker og oppdateres med jevne mellomrom. Disse var vel de første produktene til Sonos og ble lansert i 2004! Cr100 som er fjernkontrollen som var state of the art når den kom er den eneste som ikke har klart å følge med utviklingen etter at smart telefoner og nettbrett er blitt vanlig som kontrollpunkt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Må si jeg er litt imponert over at mine zp80 og zp100 fortsatt virker og oppdateres med jevne mellomrom. Disse var vel de første produktene til Sonos og ble lansert i 2004! Cr100 som er fjernkontrollen som var state of the art når den kom er den eneste som ikke har klart å følge med utviklingen etter at smart telefoner og nettbrett er blitt vanlig som kontrollpunkt.
    Jeg må si meg enig. Vi kjører sonos på fem soverom pluss kjøkken og kontoret og det er robuste greier. Ikke det kuleste og mest fancy, men det funker dag ut og dag inn!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Flere år siden jeg har brukt CR100 da jeg bruker laderen til Bridgen, ladet den opp i dag og det kommer fortsatt oppgraderinger til den! Var faktisk overraskende praktisk å bruke med direkte knapper til Zoner, musikk, volum start/pause osv. Nye tjenester som Tidal og Apple music fungert også helt OK med mulighet til å lagre album/sanger i f.eks Tidals biblioteket.

    sonos cr100.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    At du kan styre Sonos fra Spotify appen. Akkurat som Spotify connect, men i tillegg kan du styre sonene, volumet og evt andre ting. Dette kan på en måte ses på som en utvidelse av Spotify connect, som til nå ikke har egnet seg for multiroms-applikasjoner.
    Betaen er ikke tilgjengelig for IOS, men du kan bruke Spotify fra Iphone/Ipad mot Sonos (du mister noen funksjoner i Sonos appen for IOS om du installerer betaen).
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Hei, et kort spørsmål. Jeg bruker i dag Squeezebox Touch i et av anleggene, men vurdere å bytte til Sonos for madammens skyld. Hun og SB Touch er ikke bestevenner. Damer... Anyways, jeg spiller idag fra PC med flac-filer i vanlig" mappeoppsett, ikke NAS eller noe. Kan ikke slikt.

    Spørsmålet er: Kan Sonos også spille rett fra PC'en eller trengs det noe mer?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Du må bruke Sonos sin applikasjon for å spille av lokal musikk fra PC, Spotify kan du spille direkte fra Spotify (i beta). For å spille av flac filene så bare legger du til mappen der musikken er i Sonos og så er du klar til å spille.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vær klar over at du ikke kan bruke Sonos som et alternativ til lydkort/pc-høyttalere på en spesielt elegant måte. Så du får ikke dataspill-lyd eller skype-samtaler ut på sonos-systemet ditt. Men du kan styre streaming veldig enkelt via pc.

    jeg spiller idag fra PC med flac-filer i vanlig" mappeoppsett, ikke NAS eller noe.
    Dette går strålende fra Sonos.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei
    Jeg har en kone som pusser opp en frisørsalong, hun vil ha ett diskret og enkelt lydannlegg og vi har sett på 4stykker Sonos Play1.
    Etter som jeg forstår er disse helt trådløse og har ingen inn/utganger og det meste må skje fra PC/iPhone osv.
    Er det noen mulighet for og feks koble til en cd spiller til dette nettverket eller støtter det utelukkende strømming?

    Ellers noen brukerfaringer og ta i betraktning før jeg trykker kjøp?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei
    Jeg har en kone som pusser opp en frisørsalong, hun vil ha ett diskret og enkelt lydannlegg og vi har sett på 4stykker Sonos Play1.
    Etter som jeg forstår er disse helt trådløse og har ingen inn/utganger og det meste må skje fra PC/iPhone osv.
    Er det noen mulighet for og feks koble til en cd spiller til dette nettverket eller støtter det utelukkende strømming?

    Ellers noen brukerfaringer og ta i betraktning før jeg trykker kjøp?
    Jeg har selv sonos i bruk i 7 rom i huset. Veldig stødig og lite bugs. Har aldri hørt om at du kan spille av fra cd. Hos meg strømmer jeg fra server plus nettet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg har en kone som pusser opp en frisørsalong, hun vil ha ett diskret og enkelt lydannlegg og vi har sett på 4stykker Sonos Play1.
    Etter som jeg forstår er disse helt trådløse og har ingen inn/utganger og det meste må skje fra PC/iPhone osv.
    Er det noen mulighet for og feks koble til en cd spiller til dette nettverket eller støtter det utelukkende strømming?

    Ellers noen brukerfaringer og ta i betraktning før jeg trykker kjøp?
    Brukererfaringer: Sonos er den beste investeringen man kan gjøre hvis man ønsker å høre på mye musikk, IMO. Det gjør musikken så mye enklere og mer tilgjengelig, og dermed hører i hvert fall jeg mye mer på musikk.

    CD-spiller: Nei, da må du ha en line in. Du kan løse det enten ved å kjøpe en play:5 til å ha på ett av rommene og koble til CD-spilleren der, eller å ha en sonos connect koblet til et eksternt anlegg, eller ved å kopiere CDene over på en harddisk/NAS.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for god hjelp!
    Er det sånn og forstå at viss jeg bytter ut den ene Play1 med en Play3 og kobler cdspilleren til den kan den sende samme lydstrømmen over alle høytalerene?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Takk for god hjelp!
    Er det sånn og forstå at viss jeg bytter ut den ene Play1 med en Play3 og kobler cdspilleren til den kan den sende samme lydstrømmen over alle høytalerene?
    Du må opp i en Play 5.

    Er det mulighet for å kjøre sonos connect, 4-kanals forsterker, og vegghengte passive høyttalere? Det er ikke mye futt i play 1 (er jo ikke behov i det i en frisørsalong heller, men)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for god hjelp!
    Er det sånn og forstå at viss jeg bytter ut den ene Play1 med en Play3 og kobler cdspilleren til den kan den sende samme lydstrømmen over alle høytalerene?
    Du må opp i en Play 5.

    Er det mulighet for å kjøre sonos connect, 4-kanals forsterker, og vegghengte passive høyttalere? Det er ikke mye futt i play 1 (er jo ikke behov i det i en frisørsalong heller, men)
    Takk!
    Vil helst slippe passive med lange kabler, salongen er stor og vi kan ikke trekke inni veggene/taket pga lydisoleringen. Sånn sett er Play1 nok lydmessig, med mulighet for og sette på en Play5 eller en Connect med tiden er nok dette bankers. :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk for god hjelp!
    Er det sånn og forstå at viss jeg bytter ut den ene Play1 med en Play3 og kobler cdspilleren til den kan den sende samme lydstrømmen over alle høytalerene?
    Når du sette opp en Play 1 så tildeler du den et rom, eller setter den som som stereo par i et eksisterende rom. Etterpå så kan du velge å spille forskjellig musikk i "rommene" eller gruppere dem etter ønske og spille samme musikk. Har du en Sonos med linjeinngang så kan du sette opp denne slik at den automatisk spiller lyd fra f.eks cdspiller i et rom eller gruppe når den får signal på inngangen, du kan da f.eks ha cdspiller på kontoret og sende musikken automatisk (også valgt lydnivå) til salongen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn