Palindromet SONOS sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mange soner SONOS, men opplever enkelte ganger plagsom delay mellom de forskjellige sonene. Senest i dag tidlig faktisk. Har alarm som setter på NRK Alltid Nyheter på bad og kjøkken, men i dag var ikke lydstrømmene synkrone slik at det ble et forferdelig ekko når jeg gikk mellom rommene. Har opplevd dette enkelte ganger og man bør være obs dersom man har tenkt at 4 stk Play 1 skal spille i et stort lokale.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tror det problemet gjelder alarm og ikke gruppering av rom? Satte du NRK til å starte på samme klokkeslett på 2 forskjellige rom, eller grupperte du rom med en alarm? Mener å ha lest at brukere har etterlyst muligheten til å gruppere alarmer lenge.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alarm med dette. Det er som du sier uavhengige alarmer i begge rommene, så det er mulig at problemet ligger der.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt noe om det kommer en ny Sonos Connect snart? Med lavere pris, og evt færre tilkoblingsmuligheter (for å kunne forsvare prisreduksjonen)?
    Jeg ser for meg at de er nødt til å gjøre noe sånt nå for å beholde markedslederposisjonen sin. Er grenser for hvor lenge det funker når det finnes alternativer til en tidel av prisen.
    Har lyst til å gi bort noen Sonos enheter til jul, men synes prisene er for høye til at jeg er komfy med det. Irriterende å vite at det finnes en Sonos Connect inne i enhver Play:1. I tillegg til høyttaler og forsterker.

    Noen som tar utfordringen og plukker ut Connect-delen fra en Play:1 for å bevise at det er mulig?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mener jeg leste at Sonos hadde fokus på programvare fremover, bla med å gi 3 parts leverandører som Amazon (Alexa) og Spotify tilgang til Sonos produktene direkte uten å benytte Sonos sin app. Er ellers enig i at connect er klar for en oppdatering da denne så og si har vært uforandret i 10 år nå (wifi delen ble vel oppdatert for 7-8 år siden).
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er ihvertfall på tide med en oppdatert pris. Prisen har i praksis gått litt ned om man regner med kursendringer og konsumprisen og sånt, siden den har kostet det samme i antall kroner i veldig mange år. Men slik markedet utvikler seg ser jeg for meg at de er nødt til å få ned prisen betydelig på denne enheten for å hindre at nye interesserte kjøper enheter fra en av de mange konkurrerende merkene istedenfor Sonos.
    Det er selvsagt litt vanskelig å bare sette ned prisen en hel masse, fordi det vil kunne få en del av eksisterende Connect-kunder til å føle seg litt lurt. Løsningen vil da kunne være å lansere en "Connect:Lite" som av tilkoblinger f.eks bare har inngang for nettverk (ikke switch-funksjonalitet for en utgang) samt en digitalutgang. Ingen analoge innganger med tilhørende A/D, ingen analoge utganger med tilhørende D/A, og ikke valgfri optisk/coaxial digital ut. Bare en av dem. Med en slik redusert liste over tilkoblingsmuligheter vil de med god samvittighet kunne bortforklare hvorfor dette er et produkt de kan selge for f.eks 1500 kroner.
    Så kan de senere lansere en ny "Connect:plus" ellerno, som er som dagens utgave, bare med ditigal inngang i tillegg. Kanskje tilogmed mulighet til å spille hi-res filer også. Og denne kan koste 3500-4000 kroner uten problemer.

    Problemet er at det ikke hjelper om jeg skriver det på dette forumet. Håper Sonos gjengen har skjønt dette selv, for jeg får ikke fortalt dette til dem.
    Når det gjelder videre utvikling hadde det vært veldig spennende å sett Sonos teame opp med utvalgte produsenter av hifi (stereo og surroundprodukter som uansett har innebygget DAC) for å la de få OEM Sonos-enheter. AirPlay har jo vært totalt dominerende de siste årene, og nå har flere hifiprodusenter begynt å lansere sine egne innebygde enheter i egne forsterkere. Denon dytter HEOS inn i nye toppmodeller, og NAD kan levere integrert Bluesound i noen forsterkere. Flere andre har vel også lansert det samme.

    I et slikt marked blir det vrient å få nye kunder om man ikke tilpasser seg.


    Jeg er utrolig fornøyd med Sonosløsningen, og synes det ville vært oppriktig synd dersom de ikke klarer å tilpasse seg fremtiden, slik at de etterhvert går på trynet. For det vil de om de ikke tenker nytt. Konkurrentene blir stadig bedre og flere. Til slutt blir markedet overstrømmet med løsninger som ikke har noen fellesnevner, at nye kunder ikke orker å ta stilling til noe og ender opp med å kjøpe airplay-utstyr siden det er tilgjengelig nesten overalt og i bortimot tilpasset alle ønsker og behov.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes også at connecten er den mest overprisa dingsen til sonos. Helt klart veldig moden for enten oppgradering eller prisredukjon, eller begge deler. Synes også at playbar snart er moden for oppgradering. Har ikke eid den selv, men hørt den hos venner, og synes ikke den er i nærheten av å høres like bra ut som play:5 eller et stereopar med play:1.

    Det vil imidlertid overraske meg dersom sonos får støtte for hi-res filer. Hi-res krever mer av nettverket og båndbredde osv, og sonos sin filosofi er å lage idiotsikre ting som ikke lager krøll. De har langt på vei samme filosofi som Apple hadde før: Lage produkter og software uten alt for mange tilpasningsmuligheter og fiksfakserier, men som likevel bare funker (nå har jo apple både mer tilpasningsmuligheter og mer krøll). Dessuten kan jeg se for meg at de litt eldre produktene til sonos kan slite med å spille av hi-res filer? Vet ikke, bare noe jeg ser for meg. Og en av tingene som er sympatiske med sonos er jo at de ønsker å fortsette å støtte tidligere produkter, og passer på at software-oppdateringer ikke gjør det vanskelig å bruke eldre dingser og høyttalere. (på det punktet er de jo veldig forskjellige fra Apple)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sonos kunne gjerne støttet avspilling av Hi-res filer i 44/16 slik at man kunne spilt av all musikken en har lagret. Men kan ikke helt se behovet for 192/24 eller dsd med Play1,2 og 5. Tror virkelig noen at man hadde fått så mye bedre lyd i f.eks Play 1 om den hadde støttet 192/24? Tipper hovedtyngden av kundene steamer musikk gjennom Spotify, Pandora, Amazon og Apple music og da er man langt under 48/16 som er det Sonos støtter max. Har ikke testet men jeg tviler på jeg hører den helt store forskjellen på Apple music 256 acc og lossles fra Tidal på en Play 1.

    Tror ikke Airplay er så stor konkurent da det begynner å virker gammeldags med å streame fra en annen aktiv enhet. Google cast og Spotify connect derimot, og spesielt Google cast som bare koster noen hundrelapper. Det at man kan bruke Spotify appen direkte virker nok positivt for Sonos som nok merker sterk konkurranse fra de andre aktørene i markedet.

    Jeg kjøpte nettop 2 stk Play 1, men hadde nok ikke valgt Sonos om jeg ikke hadde hatt det fra før av.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor hadde du valgt noe annet enn sonos nå, minutten? Interessant å høre folks erfaringer.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Play 1 fungerer fint til mitt bruk nå, men om jeg også skulle brukt Sonos som hovedkilden i anlegget mitt så er connect et svakt ledd. Vet ikke helt hva jeg hadde valgt da? Har testet Roon men det er litt mye styr med hw krav, og Ipad appen er ikke så veldig bra. Blir nok mer og mer streaming fremover og jeg overlever med Sonos en stund til.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Jeg har bare filer i CD-kvalitet, og kjører digitalt ut fra connecten. Så til mitt bruk er det utmerket. Men hvis jeg hadde hatt et bibliotek med filer i andre formater, ville det jo vært tungvint.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til at Roon vil støtte Sonos snart.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper at bortimot 99,99% (fratrukket early adopters som kjøpte Sonos før Spotify og andre tjenester fantes) av alle Sonos-kunder streamer fra Spotify ol. kontra det å indeksere en "windowsmappe". Sånn sett er det neppe behov for hi-rez med det første,
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Fikk noe å tenke på her om dagen. Sitter og er nøgd eier og bruker av to stk Sonos, en zp90 og en connect - som jeg opplever som enkle i bruk. Så langt har jeg også hatt mange fine lyttestunder via Sonos - både via Spotify premium og streaming fra NAS.
    Trodde jeg......
    Mitt spørsmål gikk på om det er noe å hente på å inkorporere Tidal hifi i tillegg til Spotify premium og streaming fra NAS.
    Da fikk jeg til svar fra en som har investert en del mer enn meg i sitt oppsett: "Sonos er såpass "dårlig" at jeg ikke hadde brydd meg med tidal hifi. Spotify holder i massevis. De har vel også et bredere utvalg enn tidal. "

    I hvilken grad er dette et utsagn som medfører riktighet?

    Det KAN for all del hende at det finnes streamere som gjengir musikk mer hifikorrekt, men er virkelig lydkvaliteten fra Sonos så medioker....?

    Og, ja, jeg vet at det jo "bare er å prøve seg frem for å finne ut hvordan man selv synes det låter.
    Men skulle gjerne hatt noens synspunkter på lydkvaliteten Sonos besitter.....
    Eller er det så enkelt at man bare må belage seg på å spare opp cash til en bedre streamer...`?

    mvh
    Proffen
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    I utgangspunktet er det ingen teknologisk eller objektiv grunn til at sonos skal være dårligere enn andre streamere - så lenge man bruker en ekstern dac vel å merke, og så lenge man ikke ønsker/trenger å spille filer i høyere kvalitet enn CD-kvalitet, som er det tidal hifi har og som sonos støtter. Hvis man gir folk bind for øynene, er jeg villig til å vedde ganske mange kasser med vin på at ingen ville hørt forskjell på sonos connect og streamere som koster mer enn ti ganger så mye. (gitt samme filer og samme dac altså)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @OlavE: det er vel i prinsippet slik jeg tenker selv og. Og det er gjerne litt av grunnen til at Sonos fikk sånn slakt av hifikompisen min.
    Men for all del; det er gjerne forskjell på streamere og, og jo mer cash man investerer, jo bedre bør jo lyden bli.
    At man bør kjøre med ekstern dac, det ser jeg på som en selvfølge!
    Grunnen til at jeg har begynt å tenke litt på dette, er at jeg så langt utelukkende har benyttet meg av Spotify og NAS, mens Tidal hifi kun har vært til vurdering i tankene. Så blir spørsmålet; er Tidal hifi å foretrekke fremfor Spotify premium, mtp lydkvalitet? Eller er Spotify å anse som godt nok?
    Frister jo litt å teste ut Tidal, selv om jeg har en annen bekjent som foretrekker Spotify fremfor Tidal.....

    mvh
    Proffen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Har brukt Sonos i 12 år. Er svært fornøyd med brukervennligheten og ikke minst hvor enkelt det er å koble opp.

    Når det er diskusjoner om lydkvaliteten i diverse forum, og uttalelser fra HiFi-klubbens ansatte, dreier det seg i 99,999 av tilfellene om den analoge utgangen eller til og med ZP100 / Connect Amp som har innebygget forsterker, enten en 2x50 w med linjær psu eller sistnevnte med 2x55 w SMPS. Jeg har hatt alle og det er helt riktig at de forsterkerbaserte Sonosene ikke har high end lydkvalitet, dog helt OK. Bluesound og andre nyere varianter med "alt i en boks" er nok noe mer oppløst etc. Men man bør IMO vurdere brukervennlighet opp mot det lille ekstra i oppløsning i et helt vanlig stueanlegg med bakgrunnsmusikk.

    Når man kobler opp en ZP80/90/Connect med analog utgangen til et bra HiFi system kan man nok høre mindre forskjeller mot digitalutgangen koblet til dacer i +10K klassen, men da stiller det selvfølgelig krav til resten av utstyret og ikke minst rommet. Hjelper ikke med en ekstra fin liten dose stjernestøv på cymbalene hvis glatte tak, fliser, parkett, vinduer og rommet for øvrig genererer hard lyd og ujevn bassrespons. Det er altfor mange som fokuserer på hvilken type salt man har på maten selv om biffen er rå eller overstekt.

    Når det gjelder digitalutgangen på Sonos kontra andre drivverk så finnes det også meninger om det. Jeg har hatt alle variantene; ZP80/90/Connect samt ZP90 med Cullen mod. I dag spiller jeg på denne: Magna Hifi - audio & modifications - Sonos Connect (Ultimo) - Compleet geleverd

    Hører ikke forskjell og er det noen i Oslo-Follo området som vil låne den for en shootout, velbekomme.

    Det jeg imidlertid hører forskjell på er Tidal HiFi og egenrippede Apple Lossless filer på NAS fra nøyaktig samme album. Her går lyden gjennom Sonos Connect og via digitalutgangen. Det er litt mer gain og litt skarpere/klarere lyd fra harddisk. Enten så legger Tidal på EQ eller så er det faktiske forskjeller. Interresant om andre har erfart det samme?

    (Sonos har ikke High Rez. Blusound har. For de aller aller fleste er det ikke et tema. Har en SSD disk med masse High Rez som jeg kan spille av via PC, bruker det ikke)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har brukt Sonos i 12 år. Er svært fornøyd med brukervennligheten og ikke minst hvor enkelt det er å koble opp.

    Når det er diskusjoner om lydkvaliteten i diverse forum, og uttalelser fra HiFi-klubbens ansatte, dreier det seg i 99,999 av tilfellene om den analoge utgangen eller til og med ZP100 / Connect Amp som har innebygget forsterker, enten en 2x50 w med linjær psu eller sistnevnte med 2x55 w SMPS. Jeg har hatt alle og det er helt riktig at de forsterkerbaserte Sonosene ikke har high end lydkvalitet, dog helt OK. Bluesound og andre nyere varianter med "alt i en boks" er nok noe mer oppløst etc. Men man bør IMO vurdere brukervennlighet opp mot det lille ekstra i oppløsning i et helt vanlig stueanlegg med bakgrunnsmusikk.

    Når man kobler opp en ZP80/90/Connect med analog utgangen til et bra HiFi system kan man nok høre mindre forskjeller mot digitalutgangen koblet til dacer i +10K klassen, men da stiller det selvfølgelig krav til resten av utstyret og ikke minst rommet. Hjelper ikke med en ekstra fin liten dose stjernestøv på cymbalene hvis glatte tak, fliser, parkett, vinduer og rommet for øvrig genererer hard lyd og ujevn bassrespons. Det er altfor mange som fokuserer på hvilken type salt man har på maten selv om biffen er rå eller overstekt.

    Når det gjelder digitalutgangen på Sonos kontra andre drivverk så finnes det også meninger om det. Jeg har hatt alle variantene; ZP80/90/Connect samt ZP90 med Cullen mod. I dag spiller jeg på denne: Magna Hifi - audio & modifications - Sonos Connect (Ultimo) - Compleet geleverd

    Hører ikke forskjell og er det noen i Oslo-Follo området som vil låne den for en shootout, velbekomme.

    Det jeg imidlertid hører forskjell på er Tidal HiFi og egenrippede Apple Lossless filer på NAS fra nøyaktig samme album. Her går lyden gjennom Sonos Connect og via digitalutgangen. Det er litt mer gain og litt skarpere/klarere lyd fra harddisk. Enten så legger Tidal på EQ eller så er det faktiske forskjeller. Interresant om andre har erfart det samme?

    (Sonos har ikke High Rez. Blusound har. For de aller aller fleste er det ikke et tema. Har en SSD disk med masse High Rez som jeg kan spille av via PC, bruker det ikke)
    Interessant det du skriver om hørbare forskjeller mellom Tidal og rippede filer.

    Men jeg har - til tross for HFS's enorme tilfang av eksperter... - aldri kommet over noen her (eller andre steder) som har målt det som kommer ut av Tidal og det som kommer ut av en CD/rippet fil.

    Det hadde vært enormt interessant å se målinger og eventuelle forskjeller mellom Tidal, Quobuz og CD/fil.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Enig. Har en mistanke om at Tidal gjør "noe" med filene.
    Jeg hører ikke forskjell på kabler og diverse andre ting som mange hører forskjell på.
    Men når det er bittelitt høyere gain og klarhet/skarphet i rippede kontra streamede Tidal filer så må det være noe. Har hatt to forskjellige gjester innom som har bekreftet det.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg testet ut SONOS mot et SOTA TEAC drivverk ca 2005. Prisforskjellen var vel ca 80 000, men ingen hørbar forskjell. Har ikke brukt en kalori på å vurdere streamere/drivverk etter dette... Har 8 soner Sonos og ser ingen grunn til å endre på dette.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Har brukt Sonos i 12 år. Er svært fornøyd med brukervennligheten og ikke minst hvor enkelt det er å koble opp.

    Når det er diskusjoner om lydkvaliteten i diverse forum, og uttalelser fra HiFi-klubbens ansatte, dreier det seg i 99,999 av tilfellene om den analoge utgangen eller til og med ZP100 / Connect Amp som har innebygget forsterker, enten en 2x50 w med linjær psu eller sistnevnte med 2x55 w SMPS. Jeg har hatt alle og det er helt riktig at de forsterkerbaserte Sonosene ikke har high end lydkvalitet, dog helt OK. Bluesound og andre nyere varianter med "alt i en boks" er nok noe mer oppløst etc. Men man bør IMO vurdere brukervennlighet opp mot det lille ekstra i oppløsning i et helt vanlig stueanlegg med bakgrunnsmusikk.

    Når man kobler opp en ZP80/90/Connect med analog utgangen til et bra HiFi system kan man nok høre mindre forskjeller mot digitalutgangen koblet til dacer i +10K klassen, men da stiller det selvfølgelig krav til resten av utstyret og ikke minst rommet. Hjelper ikke med en ekstra fin liten dose stjernestøv på cymbalene hvis glatte tak, fliser, parkett, vinduer og rommet for øvrig genererer hard lyd og ujevn bassrespons. Det er altfor mange som fokuserer på hvilken type salt man har på maten selv om biffen er rå eller overstekt.

    Når det gjelder digitalutgangen på Sonos kontra andre drivverk så finnes det også meninger om det. Jeg har hatt alle variantene; ZP80/90/Connect samt ZP90 med Cullen mod. I dag spiller jeg på denne: Magna Hifi - audio & modifications - Sonos Connect (Ultimo) - Compleet geleverd

    Hører ikke forskjell og er det noen i Oslo-Follo området som vil låne den for en shootout, velbekomme.

    Det jeg imidlertid hører forskjell på er Tidal HiFi og egenrippede Apple Lossless filer på NAS fra nøyaktig samme album. Her går lyden gjennom Sonos Connect og via digitalutgangen. Det er litt mer gain og litt skarpere/klarere lyd fra harddisk. Enten så legger Tidal på EQ eller så er det faktiske forskjeller. Interresant om andre har erfart det samme?

    (Sonos har ikke High Rez. Blusound har. For de aller aller fleste er det ikke et tema. Har en SSD disk med masse High Rez som jeg kan spille av via PC, bruker det ikke)

    Vi har Tidal, Deezer og NAS-disk og vi bruker ZP 90 modifisert av W4S (med WiFi-kortet tatt ut i tillegg) digitalt inn i Lyngdorf 2200. Tidal og Deezer har begge lavere nivå, en anelse mindre bass og vi opplever noe som minner om litt mindre dynamikk når vi gjør konkret sammenlikning med samme album i Apple Lossless avspilt fra NAS-disk. Vi tror at Tidal og Deezer demper diskanten en smule (mindre skarp/klar) og at dette bidrar til opplevelsen av mindre dynamikk. Tidal og Deezer låter helt likt med hverandre hva angår nivå og equalization.

    Er dette noe streaming-pusherne gjør for at alt skal låte fint og behagelig også på litt mer aggressive anlegg?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hmm. Det du sier virker oppklarende. Jeg har mailet Tidal tidligere og spurt om de legger på EQ av noe slag? Da svarer de: "ja vi jobber med å legge inn EQ i avspilningssoftwaren". De skjønte ikke spm mitt selv om jeg prøvde å utdype. Mulig jeg mailet med feil person :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Når kommer MQA til Sonos tro ?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Sonos har fungert feilfritt for meg siden jeg begynte med min første enhet for 10 år siden. Har nå 8 soner som alltid har fungert som det skal inntil siste ukene. Jeg lurer på om problemet oppstod etter siste oppdatering for noen uker siden. Nå faller spillere ut og inn av nettverket, avspilling stopper opp, diverse feilmeldinger om lite buffer for spotify, finner ikke spiller, ikke tilgang på musikkbiblioteket osv. Jeg kan enkelte ganger stå å se på romoversikten i Appen at sonene faller ut og kommer tilbake. Feilen er også fra desktopversjonen fra 3 forskjellige Macer. Har skrudd av alle enheter, restartet nettverket, skrudd på en og en enhet uten at dette gjorde noen endring. Nettverket fungerer ellers strålende og streamer store mengder data i andre settinger uten noe problem.

    Så langt klarer jeg ikke å finne noe mønster, annet enn at det er forferdelig ustabilt. Jeg lurte bare på om andre har opplevd noe lignende før jeg begynner å feilsøke for mye?
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Hei,

    jeg havde samme problem efter forrige opdatering (har også 8 zoner) og valgte at genstarte hele systemet og sætte det op igen. Siden har det fungeret perfekt.
    Kanske du skulle teste det på dit system?

    En anden løsning kan være at du bytter sonos kanal - alle skal jo køre samme kanaler, men det kan jo være der er kommet noget op i nærheden der forstyrrer signalet imellem dine enheder.

    mvh
    Chris

    Sonos har fungert feilfritt for meg siden jeg begynte med min første enhet for 10 år siden. Har nå 8 soner som alltid har fungert som det skal inntil siste ukene. Jeg lurer på om problemet oppstod etter siste oppdatering for noen uker siden. Nå faller spillere ut og inn av nettverket, avspilling stopper opp, diverse feilmeldinger om lite buffer for spotify, finner ikke spiller, ikke tilgang på musikkbiblioteket osv. Jeg kan enkelte ganger stå å se på romoversikten i Appen at sonene faller ut og kommer tilbake. Feilen er også fra desktopversjonen fra 3 forskjellige Macer. Har skrudd av alle enheter, restartet nettverket, skrudd på en og en enhet uten at dette gjorde noen endring. Nettverket fungerer ellers strålende og streamer store mengder data i andre settinger uten noe problem.

    Så langt klarer jeg ikke å finne noe mønster, annet enn at det er forferdelig ustabilt. Jeg lurte bare på om andre har opplevd noe lignende før jeg begynner å feilsøke for mye?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt hva som var feil, men regner med at det var en form for IP-konflikt. Problemet oppsto nok etter at jeg skulle koble til en spiller via WiFi extenderen i verkstedet i garasjen. Dette fungerte ikke, men det fungerte når jeg koblet spilleren med kabel til samme extender. Uten at jeg umiddelbart satt dette i sammenheng med hangupen i hele systemet, forsøkte jeg etterhvert litt feilsøkning og skulle sette hele systemet til å koble seg til via WiFi og ikke sonosnet. Da ble alt verre og jeg måtte resette hele systemet og sette det opp på nytt. Fant da ut at en connect var kablet i tillegg til å være satt opp trådløst og mulig at dette også kan ha vært medvirkende årsak til problemene selv om det må ha vært slik i mange år.

    Løsningen ble å resette hele systemet, sette det til å bruke WiFi, koble av kabel til Connect. Nå er det helt stabilt igjen. Også spilleren i verkstedet kobler seg nå fint til resten av systemet trådløst via extenderen.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    To whom it might concern. Selv sjekker jeg med jevne mellomrom en del liveopptak via Youtube. Dette er ikke tilgjengelig som connector i Sonos av helt naturlige årsaker, men jeg dumpet tilfeldig borti app'en SonosTube (IOS) hvor du enkelt kan hente innhold fra Youtube og spille av over Sonos-oppsettet. Du kan også føye til din egen Google/Youtube-konto og avspille egne spillelister etc.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har problemer med digital ut på to forskjellige Sonos Connect. Dacen sier "no signal".

    Har dobbeltsjekket dacen med annen coax kilde og det funker.

    Mistenker at det er en software feil etter oppgradering.

    Noen som har er clue?
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Ellers godt initiativ med Sonos Venner tråd (hvis den ikke findes i forvejen, har ikke checket). Jeg har haft Sonos nogle år nu, og er meget tilfreds med funtionaliteten.

    Men men men... Læs denne korte deprimerende tråd om Sonos nye brukerbetingelser, hvor Sonos overskrider alle rimelige grenser, specielt omkring personvern: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/89165-sonos-sky-dem-som-pesten.html

    Har for en gangs skyld læst vilkårene igennem fra a til z for selv at få syn for sagen, og det er deprimerende læsning. I mer eller mindre forblommede vendinger tiltar Sonos sig retten til at samle oplysninger ind om brukerne, i hovede og røv. De er blevet så store på markedet at de tror de kan dikterere betingelserne for anstændighed.

    Not with me on board no Sir. Jeg afventer lige om Sonos ændrer kurs efter den shitstorm der har ramt dem på nettet, men i udgangspunktet har jeg beslutter at skifte system, til en oplagt kandidat: Bluesound.

    Jeg mener vi som forbrukere har en forbandet pligt til at sparke igen for sådant, hvis overhovedet muligt. Er jo også et spørgsmål om at finde pengene, hvis man i forvejen har investeret tungt i Sonos. Men de fleste af os har nok råd.
     

    johnnyjohnsen

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Får slenge meg på her med vår Sonos playbar og Sonos sub.
    Er meget fornøyd med dette, styrer dette med eple produkter av alle slag
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nå med direkte støtte fra Tidal appen.

    Sonos Tidal.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    De siste dager har Sonos vært litt krangevoren her i heimen.
    Har en haug med musikk lagret på nas, men når jeg forsøker å åpne musikkbiblioteket, får jeg bare melding om følgende: "ingen utvalg er tilgjengelige".
    Hva er gale?

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Spiller lite lokale filer men så jeg fikk noen feilmeldinger når den kjører oppdatering de siste dagene. Sjekket nå og fikk ikke spilt fra NAs jeg heller.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Merkelig.
    Pcn har ingen problemer med å finne nas`n.
    Så det tyder jo på at det er Sonosen som ikke finner den, selv om den burde gjøre det.
    Har prøvd å oppdatere musikkbiblioteket, men det er mulig man må gjøre noe med innstillingene en eller annen plass?

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg spiller fra NASen fra andre program, så det er Sonos sw som ikke finner den. Oppdaterte sw for ikke så lenge siden og regner med det skjedde da.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Flere år siden jeg har brukt CR100 da jeg bruker laderen til Bridgen, ladet den opp i dag og det kommer fortsatt oppgraderinger til den! Var faktisk overraskende praktisk å bruke med direkte knapper til Zoner, musikk, volum start/pause osv. Nye tjenester som Tidal og Apple music fungert også helt OK med mulighet til å lagre album/sanger i f.eks Tidals biblioteket.

    Vis vedlegget 407025
    Var inne å kikket etter litt info ang. problemer med avspilling fra NAS og fant ut at Sonos skal slutte å supportere CR100 neste måned. Er tydeligvis mange som fortsatt bruker denne da en tråd om å fortsette støtte hadde ca. 2200 poster i løpet av måned!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tror beint jeg skal sende en epost til de og høre, for sånn skal det jo ikke være....

    mvh
    Proffen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Flere år siden jeg har brukt CR100 da jeg bruker laderen til Bridgen, ladet den opp i dag og det kommer fortsatt oppgraderinger til den! Var faktisk overraskende praktisk å bruke med direkte knapper til Zoner, musikk, volum start/pause osv. Nye tjenester som Tidal og Apple music fungert også helt OK med mulighet til å lagre album/sanger i f.eks Tidals biblioteket.

    Vis vedlegget 407025
    Var inne å kikket etter litt info ang. problemer med avspilling fra NAS og fant ut at Sonos skal slutte å supportere CR100 neste måned. Er tydeligvis mange som fortsatt bruker denne da en tråd om å fortsette støtte hadde ca. 2200 poster i løpet av måned!

    Du får 1000 kr i gavekort hvis du sender inn serienr. Men kun for en uansett hvor mange du har. Jeg har hatt 4.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn