Palindromet SONOS sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Her står det at SONOS vurderer å legge til en flerbånds equalizer i programvaren. I og med justeringene foregår i det digitale domenet så låter det ikke så halvgæærnt. Tenker ikke på å bruke dette på lytterommet men for jr som snart får DIY JBL med horn og 12" så kan det være nyttig.

    http://www.pcworld.com/article/119792/music_thats_in_the_zone.html
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Har et lite problem i digitalkjeden. Det kommer et bittelite tynt knepp i venstre kanal. Jeg kan godt spille en hel kveld uten at det skjer. Andre ganger hører jeg det lille kneppet, 2-15 ganger pr kveld. Det er såpass lite at det utelukkende høres på rolig musikk.

    Jeg har utelukket at det ikke er høyttalerne. Har prøvd forskjellige.
    Det skjer trolig ikke når jeg spiller vinyl men der er det jo et lite knepp i ny og ne :p
    Jeg spiller normalt på en ZP 90 Cullen Mod.

    Har fjernet alle komponenter jeg ikke trenger under feilsøkingen og ryddet skikkelig opp i kablene.

    Nå spiller jeg på et svært enkelt og rent oppsett:

    Sonos ZP90 med Cullen Mod
    Viablue Coax digitalkabel
    Buffalo II dac
    Viablue NF-S1 sølv/kobber RCA kabel
    First Watt F2J Singel ended Jfet klasse A forsterker på 2x5 watt
    Kimber KWIK 16 høyttalerkabel (2x1,3 kvadrat)
    Impulse H6 kloner, svært oppløste, avslører det meste

    Jeg bruker ikke preamp akkurat nå men Sonos sin digitale volumkontroll

    Med dette oppsettet er kneppet fortsatt tilstede

    Har nå koblet opp en ZP80 med en MIT digital coax kabel og skal over en lengre periode veksle mellom begge Zoneplayerne. Kommer til å la disse spille i gruppe. Buffalo dacen har to coax innganger. Vet ikke om det er lurt å sette Sonos på pause når jeg veksler??

    Ellers har jeg også en Cambrigde Dacmagic jeg kan bruke. Har holdt på med dette i 3 mnd, nå jeg komme i mål snart.

    Innspill mottas med takk
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Med ZP80 uten Cullen Mod så skjer det noe annet. Innimellom så avbrytes musikken i et kvart sekund, ikke som om den settes på pause men som om den mutes?

    Hmmm
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Sonos en liten stund nå og det har fungert greit. Nå har jeg imidlertid mistet tilgangen på all lokal musikk. Får opp følgende feilmelding:

    Skjermbilde 2012-08-11 kl. 22.50.47.png


    Ser at veldig mange sliter med dette uten at noen av tipsene på sonos.com ser ut til å fungere for meg. Noe her inne som har noen ideer? Maskinen er en 6 mnd gammel MacMini med SSD systemdisk. All musikken ligger på en intern disk nr 2. Denne heter forøvrig "Musikk" og ikke "Musikk2" som det står i feilmeldingen... Samme resultat både ved forsøk på å legge til iTunes biblioteket og direkte legge til musikkfilene.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Connect og bridge innstallert idag. Spotify kjapt oppe og går.
    Da er det bare ripping av hundrevis av cd'r igjen. Godt høstmørket gjør dagene kortere...
    må si jeg er imponert over hvor enkelt alt gikk.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Kjøpte meg Bridge og Connect idag. Også veldig imponert over hvor enkelt systemet er å bruke:)
    Men vurderer en oppgradering. Noen som har prøvd dette nå, og er det noen i Norge som gjør det?

    A.J.
     

    Bluepower

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2008
    Innlegg
    31
    Antall liker
    16
    Kjøpte meg Bridge og Connect idag. Også veldig imponert over hvor enkelt systemet er å bruke:)
    Men vurderer en oppgradering. Noen som har prøvd dette nå, og er det noen i Norge som gjør det?

    A.J.
    Jeg gikk for en W4S oppgradert Connct, fra Stilimento Audio (stilimento.no mener jeg det var)
    Ikke himmel og hav i forskjell, men det ble litt sortere bakgrunn bl.a.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg var innom klubben igår og plukket med meg tilsvarende som Aj. Lett som en plett å sette opp, brukervennligheten er super, men jeg er ikke helt overbevist når det gjelder lyden fra musikken jeg har rippet.
    Hi-fi klubben annonserte for 14 dagers gratis hjemlån og for en som lenge har hatt lyst til å prøve så var det bare å slå til.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Kjøpte meg Bridge og Connect idag. Også veldig imponert over hvor enkelt systemet er å bruke:)
    Men vurderer en oppgradering. Noen som har prøvd dette nå, og er det noen i Norge som gjør det?

    A.J.
    Jeg gikk for en W4S oppgradert Connct, fra Stilimento Audio (stilimento.no mener jeg det var)
    Ikke himmel og hav i forskjell, men det ble litt sortere bakgrunn bl.a.
    Litt sortere bakgrunn og mulighet for å spille flere format gjør at jeg kan vurdere den:) Brukersnittet er helt genialt enkelt. Har fått et veldig bra førsteinntrykk.

    A.J.
     

    Bluepower

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2008
    Innlegg
    31
    Antall liker
    16
    Kjøpte meg Bridge og Connect idag. Også veldig imponert over hvor enkelt systemet er å bruke:)
    Men vurderer en oppgradering. Noen som har prøvd dette nå, og er det noen i Norge som gjør det?

    A.J.
    Jeg gikk for en W4S oppgradert Connct, fra Stilimento Audio (stilimento.no mener jeg det var)
    Ikke himmel og hav i forskjell, men det ble litt sortere bakgrunn bl.a.
    Litt sortere bakgrunn og mulighet for å spille flere format gjør at jeg kan vurdere den:) Brukersnittet er helt genialt enkelt. Har fått et veldig bra førsteinntrykk.

    A.J.

    Enig i den! Var vel verdt oppgraderingen for meg.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg fant litt info på avforum hvor ett par stk skrev ett par linjer om endringene før og etter. Det de skriver som ble bedre er vel de tingen jeg ønsker skulle vært bedre også. Lavere støygulv og bedre definert bass. Hører at jeg ikke helt oppnår den samme kontakten med musikken som jeg får med den andre løsningen jeg benytter meg av.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Jeg fant litt info på avforum hvor ett par stk skrev ett par linjer om endringene før og etter. Det de skriver som ble bedre er vel de tingen jeg ønsker skulle vært bedre også. Lavere støygulv og bedre definert bass. Hører at jeg ikke helt oppnår den samme kontakten med musikken som jeg får med den andre løsningen jeg benytter meg av.
    Kan nok være enig med deg. Derfor dette frister veldig. I tillegg til å kunne spille 24bit og 96khz:) Ligger på 5000,- i statene.

    A.J.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Idag har jeg ikke fått spilt fra Wimp. Selve Wimp app`n virker, men ikke Wimp i Sonos. Får opp denne meldingen: "Kunne ikke bli gjennom musikk". Gjelder både fra telefon og pc. Noen som har vært borti dette?

    A.J.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Jeg fant litt info på avforum hvor ett par stk skrev ett par linjer om endringene før og etter. Det de skriver som ble bedre er vel de tingen jeg ønsker skulle vært bedre også. Lavere støygulv og bedre definert bass. Hører at jeg ikke helt oppnår den samme kontakten med musikken som jeg får med den andre løsningen jeg benytter meg av.
    Kan nok være enig med deg. Derfor dette frister veldig. I tillegg til å kunne spille 24bit og 96khz:) Ligger på 5000,- i statene.

    A.J.
    Det er nok bare 44,1 kHz,16 bits signalet som oppsamples til 96 kHz. Den takler ikke høyere formater, dessverre.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Idag har jeg ikke fått spilt fra Wimp. Selve Wimp app`n virker, men ikke Wimp i Sonos. Får opp denne meldingen: "Kunne ikke bli gjennom musikk". Gjelder både fra telefon og pc. Noen som har vært borti dette?

    A.J.
    Dette skjer hos meg også en gang i blant, retter seg av seg selv. Vet ikke hvorfor det skjer, men kanskje på grunn av ustabilt nett.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Idag har jeg ikke fått spilt fra Wimp. Selve Wimp app`n virker, men ikke Wimp i Sonos. Får opp denne meldingen: "Kunne ikke bli gjennom musikk". Gjelder både fra telefon og pc. Noen som har vært borti dette?

    A.J.
    Dette skjer hos meg også en gang i blant, retter seg av seg selv. Vet ikke hvorfor det skjer, men kanskje på grunn av ustabilt nett.

    Jeg har også tidvis hatt litt problemer med VIMP på Sonos i senere tid. Hopper over låter osv. Samtidig har nettradio og Spotify f.eks fungert helt utmerket, så vet ikke helt hvor feilen har ligget da. Har meldt fra både til Sonos og Vimp. Fint hvis flere som evt har problemer med Vimp og Sonos melder inn dette til Sonos. Vet at Sonos har jobbet bra med å få Spotify stabilt i det siste, så kanskje det er noe som kan gjøres i forhold til Vimp også, hvis det er flere som har problemer?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Sonos og Podcaster - er det noen som får til dette på en enkel måte? Jeg har iTunes, men problemet med å bruke det for å hente podcastene er at iTunes ikke registrerer podcasten som spilt når den blir avspilt fra Sonos. Derfor slutter programmet etter en stund å oppdatere podcastene da de aldri blir spilt. Det er også mulig å søke direkte etter podcaster på Sonos. Dette fungerer også greit, men en del filer vil ikke spilles av. Allikevel er hovedproblemet at det ikke går an å lagre dette søket. Det er litt upraktisk å måtte gå inn å søke hver gang man vil spille av en podcast. Spørsmålet er derfor hvordan kan jeg på en enkel måte lage en liste som hele tiden er oppdatert med nytt podcastinnhold?
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Fant ut av mitt problem. Hadde endret passord på Wimp. Fjernet wimp fra sonos og la det inn igjen med nye passordet. Alt i orden:)

    A.J.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, jeg har en Naim Unitiserve som jeg bruker til å rippe musikk på. Den lagrer den rippede musikken i "Wave Sound" filer. Når jeg deretter kopierer disse mappene (komplette artist/album) til samme destinasjon på en separat NAS server som jeg bruker SONOS til, så klarer likevel ikke SONOS å få dataene til denne musikken opp i sin normale meny. Disse filene klarer jeg kun å lese via å velge "mapper" (i musikkbiblioteket til SONOS). Noen av dere som vet hva som "mangler" på disse albumene vs dem som jeg har rippet direkte fra PC til NAS - disse vises riktig på SONOS.
     

    Harbs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    2
    Jeg har for tiden ingen datamaskin som er koblet til nett. Har USB kontakt i huset.
    Kan man da koble SONOS til USB kontakten og få overført musikk på den måten?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Hei, jeg har en Naim Unitiserve som jeg bruker til å rippe musikk på. Den lagrer den rippede musikken i "Wave Sound" filer. Når jeg deretter kopierer disse mappene (komplette artist/album) til samme destinasjon på en separat NAS server som jeg bruker SONOS til, så klarer likevel ikke SONOS å få dataene til denne musikken opp i sin normale meny. Disse filene klarer jeg kun å lese via å velge "mapper" (i musikkbiblioteket til SONOS). Noen av dere som vet hva som "mangler" på disse albumene vs dem som jeg har rippet direkte fra PC til NAS - disse vises riktig på SONOS.
    Jeg har får ikke SONOS til å fungere med WAV selv om det angivelig skal fungere. Uansett så vil ikke sporinfo (metadata) med WAV filer fungere i SONOS. SONOS anbefaler ikke at man bruker WAV: https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/80/~/supported-audio-formats#var_i
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har for tiden ingen datamaskin som er koblet til nett. Har USB kontakt i huset.
    Kan man da koble SONOS til USB kontakten og få overført musikk på den måten?
    Svarer er nei.

    En av SONOS enhetene (Zone eller en Brigde) må til enhver tid være koblet til en router som igjen har en påslått harddisk med musikkfiler koblet til. Harddisken kan enten være en påslått pc eller en NAS disk (nettverksdisk).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som vet hvordan den digitale volumkontrollen i Sonos fungerer?

    En artikkel fra Weiss skriver følgende om hva man bør unngå:

    Detrimental data modifications One thing which has to be kept in mind though is the fact that the computer can easily change the audio data during playback. With today’s player programs (e.g. iTunes, Windows Media Player, Foobar2000, MediaMonkey, etc.) one has to be careful that no unwanted signal processing is applied to the signal.

    Potential harm can come from:

    - A badly implemented level control in the digital domain, i.e. one without dithering applied A sampling rate conversion going on in the background because the sampling rate the D/A Converter is running at does not correspond to the sampling rate of the file played. This rate conversion can go "unnoticed" as the operating system engages the rate conversion as required. -

    - Any other processes like equalization or other sound effects.
     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Noen som ha noen tanker om hvordan den innebygde dac'en o connect er? Kjører i dag connect rett i forsterker med rca, men vurderer ekstern dac. Kikket litt på Hegel HD11, MF m1 dac, rega dac. Uansett, er jo interessert i å kjøpe noe som utgjør en reell forbedring fra connect intern dac m
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Kjøp f ex Hegel på nettbutikken til Soundgarden. Prøv og returner innen 14 dager dersom du ikke hører forskjell.

    Det er bortkastede penger hvis du rasjonaliserer overfor deg selv at det er bedre fordi andre mener det. Sonos sin innebyggede dac er absolutt ikke dårlig på noen måte. Dersom du er i tvil burde du ikke kjøpe ny dac, du bør være sikker. Da er mer musikk en bedre investering, eller kanskje noen akkustiske hjelpemidler til rommet.

    Nå skal ikke jeg spå men hvis du hører forskjell er det nyanser. Vi snakker ikke dobbelt så bra, snarere 5 eller 10% bedre uten at jeg skal starte en debatt. Fordelen med nettkjøp er nettopp returretten med pengene tilbake. Til høsten skal jeg gjøre det samme, kjøpe et partre dacer og kjøre test :)
     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Kjøp f ex Hegel på nettbutikken til Soundgarden. Prøv og returner innen 14 dager dersom du ikke hører forskjell.

    Det er bortkastede penger hvis du rasjonaliserer overfor deg selv at det er bedre fordi andre mener det. Sonos sin innebyggede dac er absolutt ikke dårlig på noen måte. Dersom du er i tvil burde du ikke kjøpe ny dac, du bør være sikker. Da er mer musikk en bedre investering, eller kanskje noen akkustiske hjelpemidler til rommet.

    Nå skal ikke jeg spå men hvis du hører forskjell er det nyanser. Vi snakker ikke dobbelt så bra, snarere 5 eller 10% bedre uten at jeg skal starte en debatt. Fordelen med nettkjøp er nettopp returretten med pengene tilbake. Til høsten skal jeg gjøre det samme, kjøpe et partre dacer og kjøre test :)
    Takker for innspill HEL! Ikke dumt med returrett nei. Er i dialog med en ang. pent brukt HD11. Men enig med deg, bruker heller pengene på vinyl dersom forskjellen ikke er spesiel merkbar. Blir spennende å høre hva du får ut av testingen!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Et lite tips: Jeg hører nesten ikke på radio, men det er noen programmer som jeg kunne tenk meg å høre i opptak, og hadde bestemt meg for å kjøpe en eller flere Airport express og streame NRKs webspiller til anleggene. Har kun Sonos på soverommet og kom da på at jeg bare trenger en AE og kan så bruke Sonos for å høre radio i alle rommene. Tar lyden analogt ut fra AE og inn på linjeinngangen til Sonos, ikke high end men funker til radio. Husker jeg ikke helt så nytten når funksjonen kom for noen år siden, men nå var den grei å ha.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Et kjapt og greit spørsmål i førjulsstria: I kjellerstuen har jeg stående to oppkoblede oppsett; et rent musikkoppsett og et tv-oppsett. Hvert av oppsettene har egne forsterkere og kilder. Har da her en Sonos Connect stående oppkoblet i hovedoppsettet, optisk koblet til ekstern dac.
    Er det mulig å koble Connect`en med analoge signalkabler til forsterkeren i det andre oppsettet i samme rom, eller vil det bli noe krøll ifht at den optiske kabelen ut til dac vil "overstyre" signalet ut til en annen forsterker? Kunne jo vært greit å kunne kjøre streaming fra NAS og Spotify på begge anleggene......

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Joa, det kan jeg seff, men hadde et lite håp om synsing/erfaringer, før jeg evt går ut og shopper nye, lange signalkabler.... Er jo ikke noen vits i å bli sittende med lange signalkabler som ikke kommer til nytte....

    mvh
    Proffen
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    155
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Är det nån mer än jag som upplever att zonespelaren blir väldigt varm?
    Min blir det och då segar systemet väldigt och får uppspelningsproblem mm...
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Är det nån mer än jag som upplever att zonespelaren blir väldigt varm?
    Min blir det och då segar systemet väldigt och får uppspelningsproblem mm...
    Jeg har Sonos Connect. Litt varme kjenner jeg jo når jeg legger hånden på toppen (den står jo "på" hele tiden), men ikke veldig varm nei.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn