Diverse Påstand: Dagens hi-fi låter hardt og klinisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.088
    Antall liker
    6.561
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det jeg er mest misfornøyd med er ikke alt det forskjellige utstyr, godt eller dårlig - men alle de dårlige innspillinger/produksjoner av musikk.
    Konstantert at mange innspillinger som jeg trodde var ødelagte absolutt ikke er det når det spilles av lenger.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.667
    Antall liker
    103.393
    Torget vurderinger
    23
    "....klassisk og jazz er nå blitt nisjer" som i " er nå engang blitt nisjer" - ikke i år akkurat, Zombee..
    Skjønner hvor dere vil og enig at jazz er en nisje. Men klassisk er veldig stort selv om det minker.
    Tipper Oslo trekker 10.000 publikummere på en vanlig uke i Konserthuset, Store studio og Operaen. :)
    Ja, men her i Gronkeriket Gnorteig så kan du jo spørre den jevne mannen i gata hva han synes/mere om/liker av klassisk musikk, så skjønner du fort tegninga.. Nisje it is, og definitivt i forhold til den samlede "populærmusikken" som skrives og utøves av dagens musikere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.667
    Antall liker
    103.393
    Torget vurderinger
    23
    Det jeg er mest misfornøyd med er ikke alt det forskjellige utstyr, godt eller dårlig - men alle de dårlige innspillinger/produksjoner av musikk.
    Konstantert at mange innspillinger som jeg trodde var ødelagte absolutt ikke er det når det spilles av lenger.
    Tror jeg vet hvorfor. Mener å ha antydet det litt lenger opp, uten å presentere resepten :cool:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.952
    Antall liker
    51.372
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    AU9900_1103.jpg


    Sitter og hører på denne nå,kan jaggu lure på hva som er skjedd på 30 år ? :) låter jo knall bra!. Får jo forsterkere som er bedre ikke det jeg mener,men fy flate og bra den spiller.

    O
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.667
    Antall liker
    103.393
    Torget vurderinger
    23
    Tøff som bare det! Liker hele den feite serien, TU-9900 er absolutt favoritt, og BA og CA hører sammen...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    TrompetN: Det er ikke hvor mange som liker musikken din som teller, det er hvor godt de liker den. Jeg er ikke flink nok, men jobber med den klassiske biten. Det kommer nok på plass, skal du se. :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.667
    Antall liker
    103.393
    Torget vurderinger
    23
    Det var mange som trodde det var snobberi og unødvendigheter da de første bildene fra den japanske "audiofile" verden dukket opp, med flere platespillere i samme anlegg, tre armer på en spiller osv. Poenget var at de gutta visste hva de holdt på med. Har du en anstendig platesamling som spenner over hele LP'ens livsløp (og eventuelt 78 rpm's i tillegg) så er det betimelig med flere armer/pick up'er. Hver æra har sitt særpreg, noen ganger til og med med spesielle egenskaper de forskjellige platemerkene i mellom. For ikke å snakke om RIAA problematikk...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hardt ER forvrengt, spør du meg.

    Dessuten låter virkeligheten klart mykere enn mye hifi faktisk gjør. Så om virkeligheten er det vi strever etter, blir "hardt" feil, IMHO.
    Som Valentino sier så går dette begge veier, men jeg vil mene at flertallet går mot mykere enn virkeligheten. Mange instrumenter kan absolutt låte hardt og sammen kan det nesten høres vrengt ut på det kraftigste om ikke akustikken er varm. Mange HiFi entusiaster er romatikere og noen sågar nostalgiske. Mitt inntrykk er vel at dagens utstyr er mer nøytral en før og dermed også avslører gamle platers kvaliteter bedre. Det er det ikke alle som setter pris på.

    Så påstanden til trådstarter vil jeg avfeie. Mye av dagens innspillinger synes jeg låter mer tynnt og uklart, enn akkurat hardt. Saken er jo at vi hifientusiaster er for marginale og at lyden holder på hvermannsens anlegg, iphoner og bilradioer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    svært få innspillinger har noe særlig under 50Hz. .
    Dette er beviselig riv ruskende galt. Og at små bokser låter tilnærmet som store høyttalere når rombidrag fjernes, er også helt feil.
    En "bokhyllehøyttaler" kan aldri fremstille et symfoniorkester eller annen stor musikk realistisk.
    Nei, det er ikke riv ruskende galt. Men ta en sjekk.
    Sukk.... dette kommer opp igjen og igjen ved visse anledninger, og er like dumt som å si at jorda er flat. På nær sagt alle innspillinger av eletriske band, og veldig mye annet, er det ofte mye bassinfo langt nedover, gjerne ned mot 10-15 hz. Synes selv det er greit at et høyttalersystem klarer 20 hz. Under det er ikke så farlig for min del. Legger ved et screenshot, plukket en helt tilfeldig låt med Hiromi (jazz), og kjørte den i Adobe Audition. Utsnittet viser frekvensanalyse fra 320 hz og helt ned. Kunne vist dere dette på 100 andre innspillinger... men hva er vitsen. Det er en noe seiglivet myte blant folk som liker skoesker at det ikke er info under 50 hz på de fleste innspillinger, mens det i virkeligheten er helt motsatt.

    Untitled-1.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    7.972
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ofte hatt positivt inntrykk av små høgtalarar. Men kvar gong eg har satsa på slike i heimen, har det enda med at dei raskt vart erstatta av eit eller anna stort som var i stand til å levere minst 30 Hz. Og sjølv om gamlehøgtralarane definitivt ikkje var bass-blyge med sine oppgjevne 24 Hz og eigen forsterkar til transmisjonslinjebassane, er det endå betre no, sjølv om eg er brennsikker på at ein endå betre forsterkar vil syte for at mblane går djupt. Det er MASSEVIS av bassinfo på det aller, aller meste, og det er så mykje musikk (og rominfo, ikkje minst) som ligg i området frå E-strengen på bassen og nedover.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    7.972
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det var mange som trodde det var snobberi og unødvendigheter da de første bildene fra den japanske "audiofile" verden dukket opp, med flere platespillere i samme anlegg, tre armer på en spiller osv. Poenget var at de gutta visste hva de holdt på med. Har du en anstendig platesamling som spenner over hele LP'ens livsløp (og eventuelt 78 rpm's i tillegg) så er det betimelig med flere armer/pick up'er. Hver æra har sitt særpreg, noen ganger til og med med spesielle egenskaper de forskjellige platemerkene i mellom. For ikke å snakke om RIAA problematikk...
    Jaja.
    Men riaaproblematikken er eit studie verd. Du har ikkje prøvd Strain Gauge frå Soundsmith, vel? Ein pickup som visstnok ikkje treng riaa. Kanskje det er noko liknande keramiske pickupar frå gamledagar?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    7.972
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har ikkje sagt eit vondt ord om Stones, eg. Tykkjer Keith Richards spelar ein svært så habil rytmegitar. Og så har han råd til sånn gitar han likar også. Retrospektivt kunne han nok ha vore oftare edru, men no er han vel tilnærma tørrlagd når han skal på scena? Har ikkje sett dei sjølv, men reknar med ein turne når dei bikkar 80.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    svært få innspillinger har noe særlig under 50Hz. .
    Dette er beviselig riv ruskende galt. Og at små bokser låter tilnærmet som store høyttalere når rombidrag fjernes, er også helt feil.
    En "bokhyllehøyttaler" kan aldri fremstille et symfoniorkester eller annen stor musikk realistisk.
    Nei, det er ikke riv ruskende galt. Men ta en sjekk.
    Sukk.... dette kommer opp igjen og igjen ved visse anledninger, og er like dumt som å si at jorda er flat. På nær sagt alle innspillinger av eletriske band, og veldig mye annet, er det ofte mye bassinfo langt nedover, gjerne ned mot 10-15 hz. Synes selv det er greit at et høyttalersystem klarer 20 hz. Under det er ikke så farlig for min del. Legger ved et screenshot, plukket en helt tilfeldig låt med Hiromi (jazz), og kjørte den i Adobe Audition. Utsnittet viser frekvensanalyse fra 320 hz og helt ned. Kunne vist dere dette på 100 andre innspillinger... men hva er vitsen. Det er en noe seiglivet myte blant folk som liker skoesker at det ikke er info under 50 hz på de fleste innspillinger, mens det i virkeligheten er helt motsatt.

    Vis vedlegget 187316
    Og om du, som jeg, har sittet i et lydstudio og isolert hva som ligger under 50Hz, og så avspilt kun dette gjennom monitorer, fra et stort antall CDer og Needledrops ...

    Så ville du kanskje hatt samme reaksjon som folk fikk når jeg koblet fra front, senter og sub på surround, så vi kun lyttet til sistnevnte høyttalere.

    Mye av det du sukker over, og ser på diagrammet ditt, er ikke musikk i akustiske opptak, for å si det slik. Og merk hva jeg skrev om kunstig generert bass-info ved bruk av ikke-akustiske kilder. Da er det selvsagt info under 50 Hz, that's the point. Jeg syns også det er moro noen ganger med harving under 50, og har hatt høyttalere som flyttet porselenet til naboen under helt uten problemer. Dvs, problemer ble det.

    Når det gjelder vinyl, kan man i det minste lytte til treskverket og resonnanser, det er da noe.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lurer på om vi definerer klinisk likt. Virkelighet lyder da ikke hardt og klinisk?

    Stå på kjøkkene og klask noen kjelelokk sammen og lytt på den lyden. Lyder det hardt og klinisk?
    Slagverksinstrumenter er konstruert for musikk og lyder veldig kroppslig. Summen av trestiskke på metall lyder ikke hardt i mine ører. Det er klart at hvis man spiller symbaler, trompet eller skarptromme i et lite rom med harde vegger så kan det lyde både hardt og klinisk, men det er ikke det det miljøet de er konstruert for å lyde godt.

    Min virkelighet lyder ekstremt dynamisk, men svært kroppslig med litt lyst "pynt" rundt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    svært få innspillinger har noe særlig under 50Hz. .
    Dette er beviselig riv ruskende galt. Og at små bokser låter tilnærmet som store høyttalere når rombidrag fjernes, er også helt feil.
    En "bokhyllehøyttaler" kan aldri fremstille et symfoniorkester eller annen stor musikk realistisk.
    Nei, det er ikke riv ruskende galt. Men ta en sjekk.
    Sukk.... dette kommer opp igjen og igjen ved visse anledninger, og er like dumt som å si at jorda er flat. På nær sagt alle innspillinger av eletriske band, og veldig mye annet, er det ofte mye bassinfo langt nedover, gjerne ned mot 10-15 hz. Synes selv det er greit at et høyttalersystem klarer 20 hz. Under det er ikke så farlig for min del. Legger ved et screenshot, plukket en helt tilfeldig låt med Hiromi (jazz), og kjørte den i Adobe Audition. Utsnittet viser frekvensanalyse fra 320 hz og helt ned. Kunne vist dere dette på 100 andre innspillinger... men hva er vitsen. Det er en noe seiglivet myte blant folk som liker skoesker at det ikke er info under 50 hz på de fleste innspillinger, mens det i virkeligheten er helt motsatt.
    Og om du, som jeg, har sittet i et lydstudio og isolert hva som ligger under 50Hz, og så avspilt kun dette gjennom monitorer, fra et stort antall CDer og Needledrops ...

    Så ville du kanskje hatt samme reaksjon som folk fikk når jeg koblet fra front, senter og sub på surround, så vi kun lyttet til sistnevnte høyttalere.

    Mye av det du sukker over, og ser på diagrammet ditt, er ikke musikk i akustiske opptak, for å si det slik. Og merk hva jeg skrev om kunstig generert bass-info ved bruk av ikke-akustiske kilder. Da er det selvsagt info under 50 Hz, that's the point. Jeg syns også det er moro noen ganger med harving under 50, og har hatt høyttalere som flyttet porselenet til naboen under helt uten problemer. Dvs, problemer ble det.

    Når det gjelder vinyl, kan man i det minste lytte til treskverket og resonnanser, det er da noe.
    Mitt poeng var at det blir feil å si at det i de fleste innspillinger ikke er dypbass under 50 hz. Rene akustiske opptak med puristisk tilnærming hører til sjeldenhetene. Over/undertoner, orgel, elektrisk bass m/manipulering, store slagverk/trommer eller andre klassiske instrument (f.eks. harpe el kontrabass), pop/rock produksjoner, synth/elektronika osv osv....
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Burde ikke diskuter sånt etter en halvflaske rødvin....

    Men det du sier der er farlig, Val! Forsvinner konseptet og begrepet matching, så forsvinner den individuelle audiofiles personlige og unike egeninnsats, og da er vi konsumenter. Ikke mer, ikke mindre.

    Hva er en 'hobby' som innebærer å handle en ferdig pakke, så god vi har råd til, kanskje til og med la en kompetent proff installere for oss? Vi blir ikke lenger en del av prosessen. Vi ender som et siste ledd, som mottagere av en ferdig tenkt tanke og en ferdig utført handling. Audiofili ville ikke vært mer.

    Vi hadde stått igjen med musikken, og bare den. Ville vi alle levd godt med det? Jeg er jaggu ikke sikker.

    Og hadde det på sikt fremmet kvalitet på musikkanleggene våre? Jeg er ikke sikker på det heller...

    OK, da, 2/3 flaske vin....
    Blander meg inn her jeg og.
    Denne er jeg bare så enig i. Litt av prosessen og sjarmen at vi selv skal vurdere og velge. Det er først da det blir en hobby. Ellers stor takk til trådstarter, ser tråden fanger mange. Føler noen gang det samme, og kommer kanskje tilbeke på tråden.

    Ha en fantasisk helg alle.

    Hilsen Harald
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Ikke like sjarmerende når en hi-fi kar kobler sammen to aparater med kablene sine, og etter eget utsagn outsmarter produsentene av begge!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så må du trekke fra de som går der fordi det er sosialt riktig å gå dit...
    Og legge til alle de som ikke går der fordi det er sosialt feil.
    Mange musikkinteresserte styrer unna klassiske konserter fordi de ikke vil bli oppfattet som snobbete, og ikke liker de andre i publikum. "Snobbete gamlinger og fruer med blått hår, nei det er ikke for meg". Man må bli ganske voksen før man slutter å bry seg om denslags, det er en del av grunnen til den høye gjennomsnittsalderen på klassiske konserter.

    Jeg får generelt piggene ut når det blir rakket ned på andre sine motiver for å gå på konsert. Å gå på konsert er en god handling uansett, og bør oppmuntres. Mye bedre enn å sitte hjemme for seg selv og spille plater.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så må du trekke fra de som går der fordi det er sosialt riktig å gå dit...
    Og legge til alle de som ikke går der fordi det er sosialt feil.
    Mange musikkinteresserte styrer unna klassiske konserter fordi de ikke vil bli oppfattet som snobbete, og ikke liker de andre i publikum. "Snobbete gamlinger og fruer med blått hår, nei det er ikke for meg". Man må bli ganske voksen før man slutter å bry seg om denslags, det er en del av grunnen til den høye gjennomsnittsalderen på klassiske konserter.

    Jeg får generelt piggene ut når det blir rakket ned på andre sine motiver for å gå på konsert. Å gå på konsert er en god handling uansett, og bør oppmuntres. Mye bedre enn å sitte hjemme for seg selv og spille plater.
    Enig. Stort felt som har mange sider. Man kan legge til de som ikke går fordi de ikke har penger til det. Billettene koster alt for mye.
    Har inntrykk av at mange går på for eks fotballkamp av andre årsaker enn interessen av selve idretten som skjer på banen.
    Når Mahler 8 selger 4 fulle Oslo konserthus med en full generalprøve i tillegg vitner det om at det finnes en stor interesse. Det er veldig få norske artister som kunne gjort det samme.
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    Der er masser af muligheder for gratis underholdning med levende musik, man behøver ikke absolut gå til en fin koncert.

    Der kan nævnes, musik på gaden, i det lokale storcenter, mange værtshuse har live jazz , i kirken kan der høres orgel og kor musik, ved at gå de nævnte steder kan man tit også komme langt tætterer på musikerne end man kan i den fine koncertsal, og det vil svarer mere til den måde musikken er optaget på.

    Så der er ingen undskyldning for ikke at checke referencen ud. Og klinisk og hårdt bliver det aldrig live jeg forbløffes altid over den kropslighed, fyldighed der i tonen kombineret med en klarhed og dynamik som stort set intet stereoanlæg magter, samtidig med at der kan være en kraftig massiv lyshed i tonen når eksempelvis et traditionelt New Orleans-jazz orkester kører der ud af på et lille værtshus.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.667
    Antall liker
    103.393
    Torget vurderinger
    23
    Ikke glem at Konserthuset er landets storstue når det gjelder klassisk musikk, og at det er mange tilreisende når en storoppsetting foregår. For folk som har sitt virke innen klassisk musikk kan nok musikken oppfattes som universets sentrum men det er nok dessverre slik at worldwide så er det et felt hvor oppmerksomheten er nedadgående. Det ville forbause (og glede) meg mye dersom Norge var annerledes og et foregangsland i å holde liv i og utvikle denne monumentalt viktige delen av musikkhistorien... som også har lært mange av oss hifiinteresserte litt om den vidunderlige naturlige lyden av et stort utvalg akustiske instrumenter.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ikke glem at Konserthuset er landets storstue når det gjelder klassisk musikk, og at det er mange tilreisende når en storoppsetting foregår. For folk som har sitt virke innen klassisk musikk kan nok musikken oppfattes som universets sentrum men det er nok dessverre slik at worldwide så er det et felt hvor oppmerksomheten er nedadgående. Det ville forbause (og glede) meg mye dersom Norge var annerledes og et foregangsland i å holde liv i og utvikle denne monumentalt viktige delen av musikkhistorien... som også har lært mange av oss hifiinteresserte litt om den vidunderlige naturlige lyden av et stort utvalg akustiske instrumenter.
    Oppmerksomheten er klart nedadgående på verdensbasis, men det er ikke så galt i forhold til annen musikk som man skal ha det til. Har jo vært en liten krise en stund i popbransjen for å si det slik.
    Tror den klassiske musikken har et problem når det ikke skrives masse ny musikk som fenger. Man kan ikke overleve på klassisismen og romantikken for alltid i samme størrelse som nå. Dessuten mangler de store dirigentpersonlighetene i stor grad.
    I Oslo og Trondheim tror jeg trenden i sum er svakt nedadgående (OFO sliter i forhold til Marisstiden) , men i Kristiansand, Bergen, Stavanger og Tromsø har den kanskje ikke vært bedre nå enn på lenge.
    Problemet slik jeg ser det er medias fokus og uvitenhet om statistikkene som faktisk viser et annet bilde enn media speiler.
    Nok om dette, back to klinisk hifi......
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.667
    Antall liker
    103.393
    Torget vurderinger
    23
    Det er et markant skille mellom "musikk" og "underholdning" ikke minst. Mye av det som før var popmusikk, med flere kvaliteter og ærlige musikere er i dag sklidd over i "underholdning" - som igjen er med på å forflate og billiggjøre. Legg til loudness war og andre kommersielle hensyn så blir det ikke rare behovet igjen for anlegg med litt raffinement - det er jo ikke nødvendig!!! Folk klarer seg med plugger i øra og musikken - eh... unnskyld, underholdningen de får gjennom TV. Dette speiles så i de i dag kommersielt vanlige "hifianleggene" som selges rundt om, og "hardt og klinisk" er nesten blitt uungåelig i dette segmentet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjør det til en misjonsoppgave å ta med konsertjomfruer på klassisk musikk konsert av det gevaldige slaget.
    Glemmer aldri takksigelsene fra en engelskmann som opplevde Shostakovich i Berwaldhallen - han hadde aldri vært på en live symfonifremføring. Hadde vært på menger av rockefestivaler og konserter, og meldte tydelig at det Shostakovich og Sveriges Radios orkester leverte var det største han hadde opplevd i sitt liv.
    Har gjort noen tilsvarende misjonssprell i den gode saks tjeneste.
     

    Bjørnegutt

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sommerand jeg er veldig enig med deg i det du her sier.

    Samtidig som jeg noen ganger lurer på om størrelsen på høyttalerelementer er avgjørende for at man skal føle denne uanstrengte nærheten og kroppsligheten man hører over et PA-anlegg som benyttes under konserter. Ingen av disse anlegg har elementer under 15" størrelse hvor det viktige mellomtone- og bassområdet gjengis over PA.

    Klart, vi kan oppleve millimeterpresisjon av forskjellig art på bra hi-fi høyttalere, mens denne følelesen av kjøtt og blod samt nærheten til artisten sjelden gjengis bra på små elementer. Mens nesten alltid låter bra ute på konsert, uansett hvilken PA høyttalere man hører det på, bortsett fra store PA lydrigger hvor de har mikset det så hardt at det skjærer i ørene.

    Har bl.a. hørt mange live konserter med Henning Kvitnes (som selv er nøye med lyden når han spiller ute), hvor det er nesten umulig å høre på han hjemme etter en dose live - uten at jeg lar selve live stemningen virke inn på meg når jeg sier dette. For å høre stemmen hans over store 15" eller 18" PA elementer gjør nærmest et hvert råbra hjemmeanlegg til reiseradiolyd i forhold.

    Jeg hørte på disse her
    http://www.musikklink.no/Produkter/...156horn---1800W-MAC-HD1531BE-p0000052036.aspx
    i en musikkforretning på Lillestrøm i sommer.

    Vel, jeg var forberedt på at her er det mye støy/egenstøy, men nei det var det ikke. Og JA det låt live, så bra at jeg ble litt usikker på meg selv over hvor bra/live det låt. Men, jeg skal opp igjen og finlytte mer hvis de fortsatt har de inne. Jeg har også hørt disse i et konsertlokale i Aalborg, med 4 tilhørende aktive 18" suber, og det låt aldeles grisebra der nede (hørt med hi-fi ører) kan jeg forsikre om.

    Tror også disse her kan være en kandidat:
    JBL PRX635 høyttaler med forsterker, 15", 6,5" og horn – LydRommet

    Men, EGENTLIG skal slike høyttalere ABSOLUTT IKKE fungere i ei stue, da de er laget for HELT ANDRE parametere enn for ei relativt lita stue. Vel, de er uansett så billige at å kjøpe et par og om ikke annet benytte ute på terrassen om sommeren, forsvarer kjøpet.

    Vanskelig, dette tråden går på, "hardt og klinisk" som man ofte opplever i stua - uansett hvor korrekt/analyserende lyden er. Hvor man så fort man låner ørene til høyttalere med store elementer får "fot" selv om man kun hører en spe kvinnestemme synge alene. Som på hi-fi messer, at man (les; jeg) kun får "fot" når jeg hører på høyttalere med masse/store elementer, helst bare store. Oppdaget dette på de to første Horten messene, at først når man kom inn i rommet med JBL med 15" i så fikk jeg "fot" og samtidig slappet av med MUSIKKEN.

    Forresten en (oppegående) danske som i en tråd et eller annet sted som mener disse her
    JBL LSR6332 studiomonitor med 12" 5" og tweeter – LydRommet
    på flere områder er bedre enn B&W 801 (trolig en tidligere versjon av disse, enn dagens). Uansett, disse JBL koster jo ingen ting i forhold til B&W 801, selv om de ser jævlige ut... Har også lest et sted at disse JBL visttnok skal være en av de høyttalere i verden med flest patenter innebygget i sin konstruksjon, uten at jeg aner sannhets innholdet i dette. En ting er imidlertid sikkert (les; tror jeg); JBL kan noe med basselementer få andre kan så bra! Hvor det meste av musikken gjengis gjennom, selv Sissel Kyrkjebøs stemme.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.667
    Antall liker
    103.393
    Torget vurderinger
    23
    Vel, noe hardere og klinisk enn en 6" porselenskon skal e vel lete etter... lenge.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så der er ingen undskyldning for ikke checke referencen ud.
    Er det en ting jeg ikke driver med på konsert, så er det å sjekke referansen.
    Underbevistheten gjør det for deg, så det bør du ikke tenke på
    Selvsagt. Måleapparatene på hver side av hodet har en automatisk kalibreringsfunksjon, så det går av seg selv. Men det er vanskelig å tolke Sommerand annerledes enn at han oppfordrer oss til å gå på konsert for å gjøre oss selv mer kvalifiserte for å mene noe om hifi. Det er galskap. Kommer min audiofilli noensinne dit er det bare å spikre igjen kistelokket, levende eller ikke.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Leste ikke innlegget hans på den måten.
    Prøv å lese i beste mening noen ganger, det går så mye greiere da;)
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    Sommerand jeg er veldig enig med deg i det du her sier.

    Samtidig som jeg noen ganger lurer på om størrelsen på høyttalerelementer er avgjørende for at man skal føle denne uanstrengte nærheten og kroppsligheten man hører over et PA-anlegg som benyttes under konserter. Ingen av disse anlegg har elementer under 15" størrelse hvor det viktige mellomtone- og bassområdet gjengis over PA.

    Klart, vi kan oppleve millimeterpresisjon av forskjellig art på bra hi-fi høyttalere, mens denne følelesen av kjøtt og blod samt nærheten til artisten sjelden gjengis bra på små elementer. Mens nesten alltid låter bra ute på konsert, uansett hvilken PA høyttalere man hører det på, bortsett fra store PA lydrigger hvor de har mikset det så hardt at det skjærer i ørene.
    Jeg er enig, jeg er også enig i at live musik er live musik, og man kan undre sig over hvad som gør at det er sådan, og årsagen til at det er så vanskeligt at opnår helt den samme fornemmelse hjemme foran stereoanlægget.

    Nu talte jeg nok mest om akustik musik i mit indlæg hvor forstærkningen evt. var begrænset til et lille bas-kasse til bassisten eller lignende.
    Men jeg er også enig i, og har undret mig over at selv igennem et par halv dårlige Bose højtaler eller et PA system kan et live orkester fremstår live så man ikke er i tvivl om dette selv om man ikke kan se orkestreret.

    Og du kan meget vil have ret i at live musik flytter meget mere luft end et hi-fi anlæg normalt gør, ja det er der vil ingen tvivl om er tilfældet, men det er næppe hele forklaringen men helt sikkert en del af den.
    jeg har hørt en del meget dårlige stereoanlæg med en masse bashøjtaler, eller med meget store bashøjtalerer, så bas med stort areal gør det ikke alene.

    Men ingen tvivl om at fyldighed "mørkhed" kropslighed i tonen/lyden betyder meget, hvis det så samtidig kan kombineres med stor klarhed og dynamik og diskant eksplosioner og størrelse når der bliver slået igennem på et bækken, så er man godt på vej vil jeg mene.

    Andre åbenlyse forklaringer er at der mistes en del ved optagelse og manipulering inden musikken lægges på CD, dertil kommer så vores eget anlæg som degenerer signalet.
    Her ved alle at der kan være meget stor forskel på hvad der kommer ud af højtaleren fra de forskellige anlæg selv med den samme CD.

    Men at nogle anlæg begynder at lyde som den ægte varer kan vil næppe være en tilfældighed, så det er ikke sikkert at forringelse af signalet i alle tilfælde er så stor fra mikrofon til CD, som den er fra CD til højtaler igennem rummet og til vores ører.
    Jeg ved dog at der kan være en del forringelse fra masterbånd/harddisk til selve CD'en.

    Dine PA højtalerer kan muligvis være et godt valg til helt specifikke musik genre, det er ikke min erfaring at typiske PA højtalere kan spille fra intim kammer-musik over kor og orgel til symfoniorkester videre til jazz og rock, pop ,elektronmusik og folkemusik kort sagt alle typer musik lige godt og på en troværdig måde, og det er det jeg forbinder med hi-fi. Alle lyde bør gengives rigtigt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    OK. Ser innlegget mitt er hardt i kantene, og det er sikkert blodig urettferdig å henge det på Sommerand. Men likevel. Det er faktisk mange som går på konsert for å bygge opp en referansebank til vurdering av hifi. Det er langt fra uvanlig, selv om du neppe får en kjeft til å innrømme det direkte. Og dette er, fremfor noe annet, den audiofile avsporingen. Det trigger rett og slett fortvilelse hos meg. Det er mange audiofile som ganske enkelt ikke bryr seg om musikk.

    Jeg ser at det kom feil ut, sorry.
     
    Sist redigert av en moderator:

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jazz har vært nisje noen år. Tror knapt det hadde blitt '70-tall før Zappa kalte jazz 'the music of unemployment'. :cool:

    Ellers er det nok sant at ny hifi, og nye formater, får skylda for ny studioestetikk. Vi kan takke 'loudness wars' for at vinylen kom tilbake. Det er jeg ganske sikker på. Vi gjøre oss skyldige i attribusjonsfeil så ofte at det er pinlig. Alle som gidder å lytte med et åpent sinn vet for eksempel at CD kan låte fantastisk, vinyl det samme. Hva man velger som overlater jeg til den enkelte, men kom ikke å si at det ene formatet er ubrukelig.
    "Jazz is not dead. It just smells funny". Nok et Zappa-sitat.
    Roger (jazzhue)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    7.972
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det går faktisk an å like all slags musikk. Men nokre sjangrar krev mykje lenger innspelingstid enn andre.
    Og det er ikkje ulovleg å spele sjølv vassendgutmusikk på eit godt anlegg. Eg har ungar som prøver seg med det mest utrulege, og det skadar ikkje korkje musikken eller anlegget om repertoaret dristar seg vekk frå vinylplatene med Kari Bremnes, direktegraverte japanske jazzinnspelingar og neoklassiske atonal-akkordar...
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Det går faktisk an å like all slags musikk. Men nokre sjangrar krev mykje lenger innspelingstid enn andre.
    Og det er ikkje ulovleg å spele sjølv vassendgutmusikk på eit godt anlegg. Eg har ungar som prøver seg med det mest utrulege, og det skadar ikkje korkje musikken eller anlegget om repertoaret dristar seg vekk frå vinylplatene med Kari Bremnes, direktegraverte japanske jazzinnspelingar og neoklassiske atonal-akkordar...
    Her er vi ikke enige Arve. Jeg har en klar oppfatning av at å spille Plumbo, Bøgdabråk og Vassendgutane på en kvalitetsrigg vil ødelegge den for alltid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn