jeg er ikke ekspert på høyde med mange andre her inne.
du må si mer om spl-kravene dine. hvor høyt lytter du når du er "gal", og er det et kriterium at bassystemet skal kunne holde følge når du gjør det, og er det et kriterium at det også skal være headroom når du er gal?
budsjettet ditt er stramt hvis du ønsker å oppnå god lydkvalitet oppover, samtidig med mye kapasitet til f.eks. 20 hz, og spesielt hvis du skal ha lukket kasse.
lukket kasse er det et av de minst effektive prinsippene og blir dyrest hvis du skal ha mye kapasitet.
horn er det mest effektive prinsippet og vil potensielt kunne koste minst, men de er vanskelige å bygge og designe, i tillegg er de ofte ikke brukbare over et stort frekvensområde.
portede kasser er en balanse mellom de to, når det gjelder effektivitet og grad av kompleksitet.
jeg har lite lyst til å si hva du skal gjøre, og når sant skal sies, så tror jeg det er vanskelig å få i pose og sekk med ditt budsjett. dvs. nok prodrivere til å levere kapasitet nok nedover for å tilfredstille et eventuelt spl-krav i tillegg til headroom, men det avhenger selvsagt av kravet ditt.
en idé jeg fikk var å kjøpe alle 12 stk 15" jbl 2226 elementene til baldrick og bygge relativt små lukkede kasser til dem. de er hovedsaklig ment til portede kasser, men for 12 drivere som skal tunes dypt, så vil du muligens måtte flytte ut av rommet selv, for de er kravstore til innvendig volum ved lav tuning. et annet alternativ er derfor å bygge lukkede kasser til dem, de vil da falle under ca 100 hz, men samtidig, så vil 12 stk i 2pi space (dvs, plassert f.eks. midt på en fotballbane) kunne levere cirka 118db @ 1m ved 20 hz, og mer i et rom. hvert element tåler 600w, og kan derfor også angripes med eq. mest sannsynlig, så vil room gainet ditt bidra til at du ikke trenger å angripe altfor hardt. jeg er usikker på om du vil klare å oppnå det samme ved å kjøpe nye elementer.
jeg har selv 8 av disse som jeg eksperimenterer med i midbassen, mens dedikerte subber tar over ved rundt 50 hz, men det er mange ganger jeg ikke slår på subbene engang, og bare kjører jbl'ene helt ned fordi det rett og slett låter veldig bra når det blir så mange av dem og de knapt beveger seg ved normal lytting.
orso har vel også eksperimentert endel med 6 stk 2226 i portede kasser, men jeg kjenner ikke til detaljene rundt tuningen han har brukt i dem, men jeg har forstått det slik at han er meget fornøyd med resultatet.
stig erik tangen bygget for snart 20 år siden et par sandfyllte digre portede suber med disse som han var veldig fornøyd med, så disse driverne har vært med oss lenge.

på nettet finnes det tusenvis av meninger om de er bra eller ikke osv. kan si med en gang at de ikke er verdt nyprisen jbl krever for dem, men det er jo ikke nyprisen du skal betale hvis du går for noe slikt heller.
du får lese litt rundt det og se om det er noe du vil vurdere. forhåpentligvis kommer det inn meninger både for, mot eller som en videreføring av det jeg har skrevet.