Ønsker anbefaling På jakt etter godlyden – Hva nå?

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
Hei,

Startet min «lydreise» for to-tre år siden. Det spilles først og fremst plater, men strømmer musikk til hverdags-ting, og fruen setter pris på den muligheten. Men igjen: Her er det plater som gjelder.

Små og store endringer underveis har vist at det finnes mye godlyd der ute. Lyd jeg gjerne vil oppleve :)

Etter hvert som lyttingen har blitt mer og mer kritisk har jeg også funnet mer ut av egne preferanser. Anlegget jeg har nå sjekker av en del bokser, men ikke alle. Jeg sliter litt med de høye frekvensene. På enkelte innspillinger kan det rett og slett være anstrengende å høre musikk jeg vet jeg liker. Særlig plater som ikke er av topp kvalitet (altså mastringen) blir slitsomme. I tillegg er ikke lyden så fryktelig «engasjerende». I mangel på et bedre ord: Litt kjedelig.

Midt- og lave frekvenser er bra. Klart og detaljerte. Gitt (den begrensete) plassen jeg har er jeg også godt fornøyd med lydbilde. Mangler kanskje litt dybde.

Anlegget mitt nå:

Integrert forsterker: DENON PMA 800NE
Til strømming: HEOS LINK HS2
Høyttalere: Bowers & Wilkins 606
RIAA: Pro-Ject Tubebox S2
Platespiller: Rega Planar 6 med Exact MM-pickup

Må understreke: Jeg skjønner at anlegget jeg har nå langt ifra er noe tungvekter i denne hobbyen, så jeg forventer ikke revolusjonerende god lyd. Det er derfor jeg nå håper å ta et brukbart steg videre.

Lytterommet (dvs stua i en relativt liten leilighet) er langt fra ideelt (se bilde), men akkurat det får jeg ikke gjort så mye med nå. Har hatt effekt av paneler bak lytteposisjonen som et tvunget helt opp mot veggen. Det hjelper. Vinduene som dekker omtrent hele venstresiden blir tildekt med gardiner, og panel på første refleksjonspunkt.

Hifi-sparegrisen nærmer seg 25 lapper, og jeg føler jeg er klar til å gjøre en oppgradering. Jeg tenker å ta med meg dette anlegget når vi flytter en gang i fremtiden, så når jeg først oppgraderer noe liker jeg å smelle til litt på én komponent. Ser derfor for meg at nye høyttalere i denne prisklassen bør kunne gi et brukbart byks på stigen.

Har forstått det slik at B&W, for noen, oppleves som i overkant analytisk og litt «lys». Kan være det bare er noen av modellene?

Her kommer da spørsmålene (omsider). Med utgangspunkt i det jeg har beskrevet over: Er altså på utkikk etter en varmer og mer engasjerende lyd. Dyp bass er ikke så viktig, og det er vel uansett nært umulig å oppnå med stativhøyttalere. Jeg spiller ikke voldsomt høyt.

*Hva bør jeg kikke/høre på av høyttalere? (Sonus Faber Sonetto II er en som virker å passe min profil)
*Er det noe vits å skaffe høyttalere til 3-4 ganger prisen på de jeg har nå, når forsterkeren fremdeles står igjen i budsjettklassen (inntil videre)?
*Er det i det hele tatt høyttalerne som bør oppgraderes?
*Hva ville dere gjort? :)
*Finnes det håp om å oppnå en slik lyd i dette lytterommet?


Kan nevne at Tubebox S2 ble kjøpt i forsøk på å fikse «problemet», men kan ikke si den varmet opp lyden noe voldsomt. Det den derimot gjorde var å gi en tydelige bedre kanalseparasjon og skapte mer luft mellom instrumentene . Alt i alt et mye bedre alternativ enn det innbygde RIAA-trinnet i Denonen.

Har fått hjelp av dere her inne tidligere, og setter umåtelig pris på om noen av dere gidder å komme med noen betraktninger denne gangen også.

På forhånd tusen takk!

Slik ser stuen ut:
20201126_160445.jpg
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Hei,

Det er en interessant og spennende problemstilling du har der. Jeg har også lenge jaktet en varm og organisk lyd og jeg vil alltid jakte i den retningen. Det som har aller størst innvirkning på det du skriver, er alltid rommet. Det virker som du har gjort de tilpasningene du kan gjøre der. Da er det høyttalere som er neste på listen over det som har størst innvirkning. Så jeg synes det er fornuftig av deg å sikte deg inn på høyttaleroppgradering. Umiddelbart når jeg ser bildet ditt, tenker jeg aktive høyttalere med trykkammer. De er lettere å plassere, og vil funke bedre på benken. Men vet ikke om et er interessant for deg.
Du skriver ikke noe om hvilken type musik du spiller, og det er rimelig vesentlig i valget av høyttaler, mener jeg. Om du spiller mest akustisk og/eller klassisk musikk, så har Harbeth mye fint. Nyere Spendor er et annet alternativ, til mange typer musikk. Men de har vel ikke så mye stativhøyttalere.
 
P

parafinoksen

Gjest
Hei,

Det er en interessant og spennende problemstilling du har der. Jeg har også lenge jaktet en varm og organisk lyd og jeg vil alltid jakte i den retningen. Det som har aller størst innvirkning på det du skriver, er alltid rommet. Det virker som du har gjort de tilpasningene du kan gjøre der. Da er det høyttalere som er neste på listen over det som har størst innvirkning. Så jeg synes det er fornuftig av deg å sikte deg inn på høyttaleroppgradering. Umiddelbart når jeg ser bildet ditt, tenker jeg aktive høyttalere med trykkammer. De er lettere å plassere, og vil funke bedre på benken. Men vet ikke om et er interessant for deg.
Du skriver ikke noe om hvilken type musik du spiller, og det er rimelig vesentlig i valget av høyttaler, mener jeg. Om du spiller mest akustisk og/eller klassisk musikk, så har Harbeth mye fint. Nyere Spendor er et annet alternativ, til mange typer musikk. Men de har vel ikke så mye stativhøyttalere.
Kunne dette vært noe? System Audio Legend 5 Silverback. Broderen min har gulvversjonen, Legend 40, og de er meget velspillende. Og praktiske da de er trådløse. De har også romkorreksjon. Sjekk soundgardens nettsider (tror ikke jeg har lov til å lenke til sidene her). De koster 28 000, men så slipper du jo forsterker.
 

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
Hei,

Det er en interessant og spennende problemstilling du har der. Jeg har også lenge jaktet en varm og organisk lyd og jeg vil alltid jakte i den retningen. Det som har aller størst innvirkning på det du skriver, er alltid rommet. Det virker som du har gjort de tilpasningene du kan gjøre der. Da er det høyttalere som er neste på listen over det som har størst innvirkning. Så jeg synes det er fornuftig av deg å sikte deg inn på høyttaleroppgradering. Umiddelbart når jeg ser bildet ditt, tenker jeg aktive høyttalere med trykkammer. De er lettere å plassere, og vil funke bedre på benken. Men vet ikke om et er interessant for deg.
Du skriver ikke noe om hvilken type musik du spiller, og det er rimelig vesentlig i valget av høyttaler, mener jeg. Om du spiller mest akustisk og/eller klassisk musikk, så har Harbeth mye fint. Nyere Spendor er et annet alternativ, til mange typer musikk. Men de har vel ikke så mye stativhøyttalere.
Takk for svar! Aktive høyttalere er interessant. Er det hovedsaklig på grunn av hvor enkle de er å plassere? Angående benken så har jeg planer om å ha mitt neste par på stativer, og fjerne/erstattet de svarte stolene. Det vil i hvert fall hjelpe på å få høyttalerne litt ut fra veggen.

Er ganske altetende på musikken jeg spiller, men heller nok klart mest mot klassisk rock, soul og en del akustisk. Noe jazz.
 

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
Kunne dette vært noe? System Audio Legend 5 Silverback. Broderen min har gulvversjonen, Legend 40, og de er meget velspillende. Og praktiske da de er trådløse. De har også romkorreksjon. Sjekk soundgardens nettsider (tror ikke jeg har lov til å lenke til sidene her). De koster 28 000, men så slipper du jo forsterker.
Tenkte å lage meg en liste over høyttalere jeg skal/må lytte til. Får sette disse på listen. Romkorreksjon høres bra ut! Vi har Soundgarden og Hifi-klubben her i Trondheim, så brukbart utvalg :)
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Det er jo ikke så stort rom du har, så det er vel noen akkustikkutfordringer man kanskje burde tenke på. Blir vel nesten nærfeltslytting?

For 25 k så har du jo et veldig godt utgangspunkt. Jeg tror jeg vil gått for noen brukte høyttalere rundt 20 000,-, solgt B&W og Denon-forsterkeren og da har du jo frigjort noen tusenlapper der. Så finner du en god brukt stereoforsterker i klassen 5000 - 10 000. Jeg hadde prøvd meg på Rega Elicit.
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
plasering og rom har så mye at si. For en snes år siden flyttet jeg en del, med på lasset var mine Dali 800, tror de i perioden stod i 10-11 rom, det var da jeg lærte hvor mye rom og plasering betyr. Rom får vi oftest ikke gjort så mye med, men du kan jo prøve med ommøblering for at få ulike inntrykk. Det kan hende at du plutselig finder en plasering hvor den ubehagelige diskanten blir borte ...

hvis det ikke fungerer .. da tenker jeg at du er spot on i forhold til Sonus Faber. Jeg ville væpne meg med tålmodighet og ventet på et brukt set. De eldre SF modellene går for at ha en mere varm signatur enn de nyere. Hvis du leser i SF tråden vil du se at det er de som mener at de eldre modellene passer de best. For 25k får du helt sikker mye god lyd med et par eldre SF. ..

Etter det er du sikkert på kroken i jakten på den gode lyd😊
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Tenkte å lage meg en liste over høyttalere jeg skal/må lytte til. Får sette disse på listen. Romkorreksjon høres bra ut! Vi har Soundgarden og Hifi-klubben her i Trondheim, så brukbart utvalg :)
Jeg ville ikke bruke så mye på absorbasjon eller diffusere med busjettet dit. Kanskje en pakke med Rockfon plater, de koster ikke alverden..
 

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
Det er jo ikke så stort rom du har, så det er vel noen akkustikkutfordringer man kanskje burde tenke på. Blir vel nesten nærfeltslytting?

For 25 k så har du jo et veldig godt utgangspunkt. Jeg tror jeg vil gått for noen brukte høyttalere rundt 20 000,-, solgt B&W og Denon-forsterkeren og da har du jo frigjort noen tusenlapper der. Så finner du en god brukt stereoforsterker i klassen 5000 - 10 000. Jeg hadde prøvd meg på Rega Elicit.
Ja, sitter rundt 2.5 meter fra høyttalerne. Ikke fremmed for å kjøpe brukt. Noen gode matcher av høyttalere/forsterkere du mener jeg bør se etter?
 

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
plasering og rom har så mye at si. For en snes år siden flyttet jeg en del, med på lasset var mine Dali 800, tror de i perioden stod i 10-11 rom, det var da jeg lærte hvor mye rom og plasering betyr. Rom får vi oftest ikke gjort så mye med, men du kan jo prøve med ommøblering for at få ulike inntrykk. Det kan hende at du plutselig finder en plasering hvor den ubehagelige diskanten blir borte ...

hvis det ikke fungerer .. da tenker jeg at du er spot on i forhold til Sonus Faber. Jeg ville væpne meg med tålmodighet og ventet på et brukt set. De eldre SF modellene går for at ha en mere varm signatur enn de nyere. Hvis du leser i SF tråden vil du se at det er de som mener at de eldre modellene passer de best. For 25k får du helt sikker mye god lyd med et par eldre SF. ..

Etter det er du sikkert på kroken i jakten på den gode lyd😊

Jeg ville ikke bruke så mye på absorbasjon eller diffusere med busjettet dit. Kanskje en pakke med Rockfon plater, de koster ikke alverden..
Takk for tilbakemelding!
Ommøblering er nok et godt tips. Skinnstolene foran høyttalerne står på listen over ting som bør erstattes. Hører en liten forbedring når de flyttes.

Bra jeg ikke er helt på jordet med SF-tanken. Om de eldre modellene er varmere så skal jeg absolutt smøre meg med tålmodighet. Kjenner du til noen utvalgte SF-modeller i dette prissjiktet det kan være lurt å holde utkikk etter?

Angående romkorreksjon-kommentaren siktet jeg til System Audio-høyttalerne som visstnok har denne funksjonen (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ras

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Takk for tilbakemelding!
Ommøblering er nok et godt tips. Skinnstolene foran høyttalerne står på listen over ting som bør erstattes. Hører en liten forbedring når de flyttes.

Bra jeg ikke er helt på jordet med SF-tanken. Om de eldre modellene er varmere så skal jeg absolutt smøre meg med tålmodighet. Kjenner du til noen utvalgte SF-modeller i dette prissjiktet det kan være lurt å holde utkikk etter?

Angående romkorreksjon-kommentaren siktet jeg til System Audio-høyttalerne som visstnok har denne funksjonen (y)
Det er nok mange alternativer, her er et av de!

434535A9-2C92-4770-B8CF-4EE43FBA152E.jpeg



jeg har selv et set SF Liuto som jeg er kjempeglad i, de er vel en 10 år gamle, usikker på bruktpris men de koster nok ikke mer enn 10.000 nå..
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Ja, sitter rundt 2.5 meter fra høyttalerne. Ikke fremmed for å kjøpe brukt. Noen gode matcher av høyttalere/forsterkere du mener jeg bør se etter?

Siden dypbass ikke er så viktig for deg, så er jo bokhyllehøyttalere det rette valget. Det ligger noen ProAc på bruktbørsen nå. Respons DB1 til 17 500,-, Dette er glimrende høyttalere som kanskje kan gi deg det du er ute etter. Det jeg har hørt av Proac har i hvertfall vært svært overbevisende. Ekstremt musikalsk og engasjerende.

Høyttalerne er 8 ohm md en ok følsomhet på 87,5 db, så de skal være relativt greie og drive.



Britisk forsterkeri er ofte en god match, og Roksan K3 (14 k ny) bør ha alt du ser etter. Med salg av Denonen og B&W havner du på omtrent 25 k. Dette er en match som jeg er overbevist om at vil fungere knall.

 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Støtter forslaget om ProAc DB1. Jeg har ikke hørt dem, men som Kvakksalver har alt jeg har hørt fra ProAc vært veldig overbevisende og engasjerende. I tillegg vil de utgjøre en real oppgradering fra de du har nå.

Du skal heller ikke se bort fra at forsterkeren din kan gjøre en bedre jobb med disse enn med høyttalerne du har, så jeg ville ikke byttet ut den samtidig. Om Denonen er kjøpt på Klubben tar de den kanskje i innbytte mot f.eks en PMA-1600NE, som er en veldig god forsterker med langt bedre strømreserver enn din PMA-800NE. Det vil i alle fall være den enkleste løsningen.

Ellers er jeg helt enig i at en britisk forsterker nok vil være en god match.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
På enkelte innspillinger kan det rett og slett være anstrengende å høre musikk jeg vet jeg liker.
Føler du problemet er mer fremtredene ved vinyl, eller et generelt problem? Om det er værst på vinyl er jo justering av arm/pickup mulig kandidat. Samt om du har sølvkabler i denne kjeden er det vært et forsøk uten dem.

Det jeg har hørt av ProAc har også vært bra. Kun langtidsefaring med en av de tidlige Tablet modellene og har lyst å prøve igjen.
Selv har jeg nylig landet ATC SCM19 som er mest kjent for å være veldig nøytral, nesten monitoraktig uten å være klinisk påtrengende. Men ikke så sikker på om de vil temme eventuelle andre problemer i kjeden som diskantproblemet er gjennomgående i flere ledd.
En trend her er at de begge kommer fra England ;)
 

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
154
Antall liker
106
Sted
Solbergelva, 3057
Torget vurderinger
3
Jeg ville gått for et par relativt slanke, men meget gode gulvhøyttalere fra Vienna Acoustics. Mozart grand eller helst Bethoven baby eller concert. Nydelig og full lyd i vakker innpakning.
 

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
Siden dypbass ikke er så viktig for deg, så er jo bokhyllehøyttalere det rette valget. Det ligger noen ProAc på bruktbørsen nå. Respons DB1 til 17 500,-, Dette er glimrende høyttalere som kanskje kan gi deg det du er ute etter. Det jeg har hørt av Proac har i hvertfall vært svært overbevisende. Ekstremt musikalsk og engasjerende.

Høyttalerne er 8 ohm md en ok følsomhet på 87,5 db, så de skal være relativt greie og drive.



Britisk forsterkeri er ofte en god match, og Roksan K3 (14 k ny) bør ha alt du ser etter. Med salg av Denonen og B&W havner du på omtrent 25 k. Dette er en match som jeg er overbevist om at vil fungere knall.

Ser noe av tilbakemeldingene på ProAc'ene er litt hard klang. Uten å være fryktelig flink med terminologiene og formuleringene høres dette ut som noe av det jeg sliter litt med nå. For øvrig får de voldsomt skryt. En oppgradering vil det utvilsomt være, så setter pris på forslaget :)

Samtidig er jeg litt hypp å legge denne runden i én komponent, og det ser ut som det blir høyttalere. Hadde vært utrolig deilig å finne et sett med høyttalere som hadde vært en "home run" for min smak, så kunne jeg lekt med resten av elektronikken etter hvert som sparegrisen hadde vokst seg større igjen.
 

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
Føler du problemet er mer fremtredene ved vinyl, eller et generelt problem? Om det er værst på vinyl er jo justering av arm/pickup mulig kandidat. Samt om du har sølvkabler i denne kjeden er det vært et forsøk uten dem.

Det jeg har hørt av ProAc har også vært bra. Kun langtidsefaring med en av de tidlige Tablet modellene og har lyst å prøve igjen.
Selv har jeg nylig landet ATC SCM19 som er mest kjent for å være veldig nøytral, nesten monitoraktig uten å være klinisk påtrengende. Men ikke så sikker på om de vil temme eventuelle andre problemer i kjeden som diskantproblemet er gjennomgående i flere ledd.
En trend her er at de begge kommer fra England ;)
Generelt, ja. Samme greia ved strømming gjennom Heos-linken. Null sølv.

Jeg drar det kanskje litt langt når jeg kaller det et problem. Jeg har plater som låter helt magisk, og er vel på en måte ute etter å tette gapet litt. Tror en "oppvarming" av lyden vil hjelpe mer gjennomsnittlige plater og innspillinger, og gjøre opplevelsen mer behagelig. Sliter litt med å finne ut om det er lytterommet mitt eller høyttalerne/andre deler av anlegget som gjør at det føles slik. Er jo uansett ute etter en oppgradering, så da er det fint å lete litt i den retningen når det gjelder høyttalere :) Usikker på om ProAc-høyttalerne kler den merkelappen? ATC'ene er kanskje mer tilgivende i det området?

Grattis med nye med høyttalere (y)
 

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
Jeg ville gått for et par relativt slanke, men meget gode gulvhøyttalere fra Vienna Acoustics. Mozart grand eller helst Bethoven baby eller concert. Nydelig og full lyd i vakker innpakning.
Det ser ut som et solid forslag! Litt over budsjett kanskje? Noen forhandlere i Norge som har disse?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Må det være stativ/bokhyllehøyttalere? Muligheter til å frigjøre nok gulvareal til å plassere gulvstående?
Hadde det ikke vært for at jeg nettopp har oppgradert på høyttalersiden, hadde jeg ikke vært fremmed for å teste ut et par Opera Mezza gulvstående.... Har hørt stativhøyttaleren av samme merke/modell, og det låt jælma bra.
Er nesten så det frister litt å høre med madamen om det kan bli aktuelt med et hifioppsett i stuen igjen, men det forutsetter kjøp av ny effektforsterker og......og da blir det nok mer stæsj enn madamen setter pris på - og jeg kjører jo allerede i dag med lydsokkel for bedre tv-lyd.
At Opera også er høyttalere som tåler å bli gransket av interiørpolitiet, gjør vel nada.

mvh
Proffen
 
Sist redigert:

eevensen

Medlem
Ble medlem
10.10.2019
Innlegg
16
Antall liker
4
Hvis mindre gulvstående er aktuelt, kunne kanskje Spendor A2 vært et alternativ? Ikke hørt selv, men de beskrives som varme. Anmeldelse: https://positive-feedback.com/revie...y-british-sound-at-an-affordable-price-point/ Pris 23 000 kr hos Mala.
Må det være stativ/bokhyllehøyttalere? Muligheter til å frigjøre nok gulvareal til å plassere gulvstående?
Hadde det ikke vært for at jeg nettopp har oppgradert på høyttalersiden, hadde jeg ikke vært fremmed for å teste ut et par Opera Mezza gulvstående.... Har hørt stativhøyttaleren av samme merke/modell, og det låt jælma bra.
Er nesten så det frister litt å høre med madamen om det kan bli aktuelt med et hifioppsett i stuen igjen, neb det forutsetter kjøp av ny efektforsterker og......og da blir de tnok mer stsj enn madamen setter pris på - og jeg kjører jo allerede i dag med lydsokkel for bedre tv-lyd.
At Opera også er høyttalere som tåler å bli gransket av interiørpolitiet, gjør vel nada.
Det må ikke være stativhøyttalere, men forhandleren da jeg kjøpte 606'ene mente det var lite å lurt å prøve seg på gulvstående gitt mitt begrensede plass. Mulig noen av de minste modellene kan funke?

Kommer mange navn jeg må sjekke ut her nå. Fører både Spendor A2 og Opera Mezza opp på listen. Takk for forslagene, folkens! (y)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Fryktelig vanskelig å mene noe bestemt når det gjelder høyttalere. Jeg vet og husker jeg trivdes veldig godt med de klassiske Acoustic Energy monitorene i nærfelt for mange år siden. Men det er mange år siden. Riktignok ble AE-1 relansert p.g.a. populariteten, men selv det er mange år siden.

Siden den gang har AE seilt sin egen odde vei i engelsk hifi-flora. Designeren av orginale AE-1 har forlatt både AE og kontinetet, og driver når Airpulse, og høster skryt for disse betalbare produktene. Jeg har ikke hørt nyere AE, men registrerer at deres aktive stativhøyttaler får med seg godord rundtom.

Som sagt: Har ikke hørt den selv, men muligens verdt å sjekke ut? Forbinder AE med en litt mer nøytral lyd. I senere utgaver ser jeg at man har brukt en variant av DXT-waveguiden som også Seas bruker på sin DXT-tweeter (som f.eks. brukes av Kii).

Jeg ville kanskje ikke forventet et jordskjelv av lydmessig fremskritt, men tror dog at et par aktive:
...burde være interessante. Eller Airpulse for den del:

Resten av budsjettet villa da vært forbeholdt å maximere kildekvaliteten.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.471
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Morsom tråd, alt for lite sånne på HFS :)
Ser ut som du har et rom med fin klang i og til å trives med musikk i. (y)

Platespilleren tenker jeg er check og kan være med lenge.
(Jeg liker Rega og vet at ikke alle vil være enige med meg)
Blir det penger til overs etter de andre byttene så ville jeg vurdert en RIAA fra Graham Slee, jeg synes det funker veldig godt sammen med min Rega med Exact.

Jeg tenker at både forsterker og høyttalere kan ryke i denne runden, og kjøper du brukt så kan du selge og kjøpe annet uten særlig til tap.
Blir jo noen tusenlapper oppi 25tusenpotten når de selges.

Konkret tips på brukt forsterker er NAD M3.
Overholdet ikke skarp i lyden og med godt med justeringsmuligheter på klang. (bass, diskant, tilt ...)
Bør finne den til rundt 10 på brukten, dukker opp på finn og ligger en der nå ser jeg.
Noe av grunnen til tipset er at denne låter såpass nøytralt at den ikke vil farge lyden i for stor grad.
Det gjør at når du har funnet høyttalerne du trives med så kan du lete etter en annen og "endelig" forsterker med klang som passer enda bedre.

På høyttalere så får jeg for meg at det hadde passet med noen mindre og særs vellydende bokser.
Spesielt om du ønsker å fortsette med dem på benken. Jeg ville vurdert en mindre TVbenk og høyttalerne på stativer om det er mulig.
TV opp på veggen eller i alle fall trukket litt bak i forhold til høyttalerne.
Anbefaler dempeputer om du skal ha de på benken.


Konkrete høyttalere som dukker opp i hodet av små er
Harbeth P3ESR

Dynaudio Focus 110 (eller 140)

andre:
Xavian XN125
Vienna Acoustics Haydn Grand (og SE)
Du kan evt oppover i seriene på B&W og litt eldre. Selv digger jeg 805s. De er større dog.


Dette er tradisjonelt, og spørsmålet er om du ville likt en annerledes og mer særegen type lyd.
Kanskje noen Klipschhøyttalere. Finnes aktive høyttalere som kunne erstattet forsterker.
Kjøper du brukt så kan du teste ut litt forskjellig.

Lykke til i jakten, moro at du tar oss med på ferden :)
mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mange gode forslag fra RoDa. Ellers støtter jeg absolutt tanken din om å legge hele pengepotten i en ting om gangen, spesielt om du har bestemt deg for å anskaffe et "ordentlig" anlegg på litt sikt. Midlertidig blir det litt ubalanse i kvalitet, men hver oppgradering blir langt morsomere og merkbar og du slipper den lange veien med mange små inkrementelle steg, sidesteg og feilsteg.

Ut fra det du skriver tror jeg mine egne Tannoy Eaton ville passe deg svært godt lydmessig, men da må du enda litt opp i pris og i tillegg blir de nok litt vel store.
 
Topp Bunn