Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    Hvorfor kan ikke kritikerne spørre hvordan "åndelige" opplever erfaringene og hvordan de har kommet dit i stedet for å forhåndsdømme?
    Please tell!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    Parelius skrev:
    Mange ting jeg er glad for at jeg mangler, Espen. Spesielt hangen til åndelighetsmoten.

Det er ikke «muskler» (synskhet/intuisjon etc) som skal trenes, men tenkningen som skal øves. Det er et slit - jævla slit –, og ikke en adspredelse for ulykkelige bevisstheter, slik dette alternativsirkuset fremstår som.
    Dette alternativsirkuset er nettopp det, et sirkus. Ser at spådomstelefonene har begynt med tilbudspriser innenfor gitte tidsrom på døgnet. Blir liksom sånn "happy hour".
    Det neste blir vel sånn "ta tre, betal for to". Ta tre spådomstelefoner og betal for to. Vi spanderer den billigste samtalen. ::)

Men dette er ikke det jeg forbinder med åndelighet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En dame jeg kjenner har et par venninner som kommer på besøk av og til, da sitter de og drikker vin, prater og koser seg. Den ene av dem er veldig åndelig av seg, full pakke. Den andre mye mer jordnær og praktisk til sinns. Av og til er de der begge samtidig og da blir det ofte noen rare samtaler. Min venninne må rett og slett fungere som tolk. "I dag er det forstyrrende elementer i auraen i i lavendelblågrå toner ved magechakreaen (fritt etter hukommelsen)." .. "Hæ, hva snakker hun om?" "Hun sier hun er litt småkvalm etter å ha drukket for mye kamillete" "Å ok"... etc.

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvorfor kan ikke kritikerne spørre hvordan "åndelige" opplever erfaringene og hvordan de har kommet dit i stedet for å forhåndsdømme?
    Please tell!
    Jeg prøvde jo litt nå. Har du spørsmål? Jeg har ikke kommet så langt selv, men har jo møtt mange andre som har kommet lenge og som har medfødte evner.

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Please tell!
    Jeg prøvde jo litt nå. Har du spørsmål? Jeg har ikke kommet så langt selv, men har jo møtt mange andre som har kommet lenge og som har medfødte evner.
    Er det dette du siktet til?

«Det er totalt ufarlig, selv om mye vonde følelser kan komme opp. Det er en stor befrielse å lykkes. Man opplever større ro og helhet samt at man begynner å forstå mer hvordan ting henger sammen. Veldig berikende og man blir visere.»

Herregud, slikt kan en si etter et skumbad.

(Men nå har ikke jeg fulgt tråden med argusøyne, så det kan være jeg bommer totalt. Ha meg da unnskyldt.)

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    "I dag er det forstyrrende elementer i auraen i i lavendelblågrå toner ved magechakreaen (fritt etter hukommelsen)." .. "Hæ, hva snakker hun om?" "Hun sier hun er litt småkvalm etter å ha drukket for mye kamillete" "Å ok"... etc.
    Vi har mange energilag rundt kroppen og energipunkter som kalles chakra. Men jeg tror man kan overtolke også, så det er mye trening i å tolke det man opplever. Kamillete? Javel .. Mange er nok for overflatiske og søker bare spenning også. Som alt annet så er noen flinkere og mer fokusert enn andre. Noen tror man er åndelig om man går rundt og smiler og er hjelpsomme også, men det har ikke noe med åndelighet å gjøre ennet enn forhåpentligvis bivirkninger.

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Hvis det er på dette nivået du vil diskutere så er det bare avslutte, Parelius. Det kan f.eks dreie seg om traumer og det bør taes seriøst. Det er trist å se at temnaet ofte tar vendinger mot usakligheter.

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Hvis det er på dette nivået du vil diskutere så er det bare avslutte, Parelius. Det kan f.eks dreie seg om traumer og det bør taes seriøst. Det er trist å se at temnaet ofte tar vendinger mot usakligheter.
    Vi snakker ikke om traumer, vi snakker om åndeligheten. Vi har alle våre traumer, men vi påkaller ikke dermed noen åndelighet. Du skulle fortelle om åndeligheten; traumer kjenner jeg, åndeligheten du prediker er meg – etter hva du sier – ukjent. Du oppfordret meg til å spørre, og du ville lyse opp.

V

vredensgnag

Gjest
    En bekjent tjener godt på sine "varme hender."
    Han er blitt meget populær i en venninnekrets på Frogner, og tar solid timebetaling for å behandle ulike kvinner som har behov for terapi, livene som "trophy wives" og karrierekvinner kan bli tunge.

Han frykter for sitt møte med St. Peter, etter eget utsagn - siden hans varme hender har en tendens til å vandre, men han tror dette muligens er årsaken til at hans tjenester har fått slik solid word of mouth.

En venninne ble rådet til å oppsøke hans tjenester, og kom til meg etterpå, uvitende om at han er en kompis. Hun var dypt skuffet over at hendene ikke hadde kjent skillet mellom ånd og kjød.

For å si det slik.

I mellomtiden kan vi forundres over at vi har en prinsesse som er omgitt av engler, men som likevel opptrer på forsiden av Se og Hør, dypt oppgitt over at hun ikke kunne forutse livets skyggesider. Disse englene har tydeligvis ikke kontakt med "tider skal komme."

Bare et innspill, mens jeg nyter en altfor god whisky.

Min venninne ble utrolig sur på meg da jeg fortalte henne at hennes søken etter innsikt i Qi gong, hadde ført til behov for (noe som rimer.)

Som man kan se er jeg blitt litt banal på søndagskvelden.

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Vi snakker ikke om traumer, vi snakker om åndeligheten. Vi har alle våre traumer, men vi påkaller ikke dermed noen åndelighet. Du skulle fortelle om åndeligheten; traumer kjenner jeg, åndeligheten du prediker er meg – etter hva du sier – ukjent.
    Jeg skrev at for å komme til høyere bevissthet så må man gjennom lag av beskyttelser. Da kan slike ting som traumer komme opp til overflaten.

Jeg var like skeptisk som deg jeg også. Rett og slett fordi jeg ikke opplevde noen anderledes og var bare påvirket av skolelæren. Så jeg skjønner det fullt ut, men nå prøver jeg å fortelle at det finnes mye mer enn vi tror om vi bare våger å oppdage det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kan vi da oppsummere åndelighet slik?

En noe eksentrisk og fargerik terminologi brukt for å beskrive følelser og hverdagslige opplevelser av typen slappe av, stresse ned, bli litt glad, være lei seg, tenke på saker og ting man ikke forstår, fundere litt, drikke urtete og snufse på blomster i veikanten.

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:

En noe eksentrisk og fargerik terminologi brukt for å beskrive følelser og hverdagslige opplevelser av typen slappe av, stresse ned, bli litt glad, være lei seg, tenke på saker og ting man ikke forstår, fundere litt, drikke urtete og snufse på blomster i veikanten.
    Nei, det er totalt skivebom.

V

vredensgnag

Gjest
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Nei, det er totalt skivebom.
    Ah, så det er fascisme innen alternative virkeligheter? Det visste jeg ikke.
    Borten slet med "sprikande staur," men jeg forstår at når det gjelder alternative måter å oppleve virkeligheten på er det fullt samsvar. Det er betryggende.

P

Parelius

Gjest
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Vi snakker ikke om traumer, vi snakker om åndeligheten. Vi har alle våre traumer, men vi påkaller ikke dermed noen åndelighet. Du skulle fortelle om åndeligheten; traumer kjenner jeg, åndeligheten du prediker er meg – etter hva du sier – ukjent.
    Jeg skrev at for å komme til høyere bevissthet så må man gjennom lag av beskyttelser. Da kan slike ting som traumer komme opp til overflaten.

Jeg var like skeptisk som deg jeg også. Rett og slett fordi jeg ikke opplevde noen anderledes og var bare påvirket av skolelæren. Så jeg skjønner det fullt ut, men nå prøver jeg å fortelle at det finnes mye mer enn vi tror om vi bare våger å oppdage det.
    Du har ikke noe mer å fortelle meg, forstår jeg. Hvorfor skulle jeg ta slikt prat på alvor, som uttrykk for en åndelighet. Der jeg kommer fra pynter vi ikke trivia med artige uttrykk som «høyere bevissthet», men vi kjenner refleksjonens harde arbeide. Jeg tror jeg vil være på lag med Deph her.

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:
    Lyngen skrev:
    Parelius skrev:

Du har ikke noe mer å fortelle meg, forstår jeg. Hvorfor skulle jeg ta slikt prat på alvor, som uttrykk for en åndelighet. Der jeg kommer fra pynter vi ikke trivia med artige uttrykk som «høyere bevissthet», men vi kjenner refleksjonens harde arbeide. Jeg tror jeg vil være på lag med Deph her.
    Du har som skeptikere flest bestemt deg for utfallet på forhånd og viser liten interesse for å forstå. Når du skriver "artige uttrykk som høyere bevissthet" så blir det bare for dumt. At du tydeligvis ikke vet at det finnes ulike bevissthetsnivåer sier sitt. Hvis du tror vi mennesker er på det høyeste så tar du nok feil. Dette sklir bare mot usakligheter slik det meste i denn tråden. Dessverre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Du har som skeptikere flest bestemt deg for utfallet på forhånd og viser liten interesse for å forstå. Når du skriver "artige uttrykk som høyere bevissthet" så blir det bare for dumt. At du tydeligvis ikke vet at det finnes ulike bevissthetsnivåer sier sitt. Hvis du tror vi mennesker er på det høyeste så tar du nok feil. Dette sklir bare mot usakligheter slik det meste i denn tråden. Dessverre.
    Utfordringen må jo være å kunne beskrive disse tankene, følelsene og opplevelsene som utgjør denne "åndeligheten" helt uten å bruke terminologi fra newagelitteraturen, religion og ukebladene, men med helt vanlige ord som faktisk betyr noe for alle som leser det.

"Høyere bevissthet" er et slikt intetsigende fyndord som ikke er særlig anvendelig hvis man vil prøve å gjøre seg forstått utenfor de kretser som selv bruker denne terminologien.

U

utgatt60135

Gjest
    Det er jo en grunn til at vi hififolk bruker ord og uttrykk som kanskje ikke andre forstår. Det er ikke alltid så lett å forklare folkelig. Men nå må jeg dra for å se Harry Potter (ikke mitt valg) :).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Det er jo en grunn til at vi hififolk bruker ord og uttrykk som kanskje ikke andre forstår. Det er ikke alltid så lett å forklare folkelig. Men nå må jeg dra for å se Harry Potter (ikke mitt valg) :).
    Neida, vi har litt den samme problemstillingen når vi skal beskrive hifi og lyd. Folk bruker kreative uttrykk uten at det er noen som helt enighet om hva de faktisk betyr, og ingen felles referanse.

Men du kan jo starte med å forklare hva du mener med "høyere bevissthet" så blir det kanskje litt enklere å forstå hva du prøver å formidle.

Harry Potter er jo full av åndelighet, magi og spirituelle fenomener så det må jo være midt i blinken vil jeg tro. Jeg skal få dem med meg jeg også, men jeg venter til den kommer på video.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Hvis du tror vi mennesker er på det høyeste så tar du nok feil.
    ...og der datt jeg av lasset. Så langt trodde jeg at dette handlet om at mennesker kunne nå et høyere nivå av bevissthet gjennom meditasjon og lignende teknikker. Jeg kunne kanskje kverulert litt omkring begrepet "høyere" i den sammenhengen, men la gå, buddhistmunker og andre har demonstrert dette så ettertrykkelig at det holder i massevis. Men de forblir medlemmer av arten homo sapiens ssp. sapiens, så vidt jeg vet.

Hvis jeg forstår deg riktig her, mener du at det finnes andre vesener med høyere grad av bevissthet enn oss dødelige mennesker. Da blir jeg litt nysgjerrig på hvem eller hva disse skulle være.

V

vredensgnag

Gjest
    Kjære Asbjørn - dette har da landets prinsesse forlengst besvart: Engler.

Dog bør man opplyse at de som tegnet seg til hennes treårige englekurs endte opp i stor krangel, siden man ble uenige om hvorvidt engler primært kommuniserer vha duft eller farger.

Men at de står langt over oss er da hevet over tvil, eller?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å si det slik: Hvis jeg møtte en engel, ville jeg gjøre en grundig undersøkelse av vingefestene før jeg kom med noen ytterligere kommentar.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Neida, vi har litt den samme problemstillingen når vi skal beskrive hifi og lyd. Folk bruker kreative uttrykk uten at det er noen som helt enighet om hva de faktisk betyr, og ingen felles referanse.
    Kan alt beskrives saklig på en vitenskapelig måte?
    Sakser følgende fra en artikkelen "Science of touch and a new paradigm of health care"

The Language of Touch
    We encounter a genuine problem when we try to analyse and discuss subjective verities. The brain and other parts of my body communicate to one another in a fundamentally different way than scientists talk to each other about the brain and the body. There is a phenomenological richness, density and immediacy in the dialogue between tactility and response - the language of touch - that is wholly absent in the verbal or mathematical formulations that attempt to describe these somatic operations. There is a large gap between what we are capable of doing and our ability to articulate exactly how we do it. What we are dealing with in that gap are two very different ways of "knowing".

P

Parelius

Gjest
    topline skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Kan alt beskrives saklig på en vitenskapelig måte?
    Sakser følgende fra en artikkelen "Science of touch and a new paradigm of health care"

The Language of Touch
    We encounter a genuine problem when we try to analyse and discuss subjective verities. The brain and other parts of my body communicate to one another in a fundamentally different way than scientists talk to each other about the brain and the body. There is a phenomenological richness, density and immediacy in the dialogue between tactility and response - the language of touch - that is wholly absent in the verbal or mathematical formulations that attempt to describe these somatic operations. There is a large gap between what we are capable of doing and our ability to articulate exactly how we do it. What we are dealing with in that gap are two very different ways of "knowing".
    Du tror meg sikkert ikke, men jeg har faktisk stor forståelse for problemer når det gjelder formidlig av en del inntrykk, og refleksive kategorier, vil jeg legge til.

Metaforer, analogier og eksempler; vi bruker de hjelpemidlene vi har. Men det er uansett slik at det er forskjeller på en LSD-rus og åndeligehet vil jeg anta; Det er forskjell på å snakke om en refleksiv bevissthet og en kosmisk bevissthet vi tar del i; det er forskjell på knullets ekstase og foreningen med Gud. Hvis det ikke er slike forskjeller - i opplevelsen og måten vi kommer dit og hva de forholder seg til - så er det ikke så lett å anerkjenne stadig nye mantra. Da greier vi oss godt med de gamle.

Jeg er også forundret over hvor ivrig visse nye bevegelser er i å ta i bruk uttrykk som tilhører en tradisjon, men samtidig ikke når slike tradisjoner opp til ankelen når det gjelder hva de selv snakker om.

«Ånd» er et sentralbegrep til en av den vestlige tradisjons største tenkere, men det er da et begrep som gir mening. Hva er «ånd« for disse alternative. Vi snakker om åndsmennesker, og at mennesket ikke lever av brød alene. Alt dette går det an å si noe fornuftig om. Hva kan vi si om den nye åndelighet sin «ånd»? Hva snakker ridersken om når hun har kontakt med hestene? En av Hamsuns figurer satt og så utover horisonten og «hørte intet». Hva skal en si når Intet blir mer forståelig enn hestens skjulte vrinsk.

Det er en industri for ulykkelige bevisstheter der ute. Jeg foretrekker sykepleiere som har en kunstutstilling i Gamlebyen, bare jeg slipper å prate med dem.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    Var på Uri Geller show. Jeg tenkte litt at han er bare en showmann (noe han jo er), men han har gode intensjoner også. Fortalte litt om sitt liv og selvfølgelig noen demonstrajoner. Han påsto at han ble testet ac CIA på 70-tallet hvor han ble plassert i et helt lukket rom uten mulighet for noe juks. Han klarte det alikevel forklarte han. Folk hadde med seg defekte klokker og han fikset dem. Folk i salen prøvde å bøye skjeer selv og et par stykker greide det faktisk. Han fikk et frø til å spire. Jeg vet ikke, det er jo så klart mulig å jukse på et slik show men han fortalte at han aldri har lært om tryllekunstner, men at han oppdaget evnene som 6-åring.
    Geller er en sjarlatan, jeg trodde det var ettertrykkelig bevist et antall ganger. Ikke tryllekunstner? Det var akkurat det han var da han jobbet på nattklubber mot slutten av 60 tallet men han skjøt gullfuglen da han bestemte seg for å si at det han gjorde var ekte. Andre tryllekunstnere må ha gnidd seg i øynene da en hel verden trodde på løgnene hans, dette var jo velkjente triks som enhver tryllekunstner kunne utføre og utførte regelmessig.

Her ser man hva som skjer når Geller ikke får ha med egne 'props':'

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    "I dag er det forstyrrende elementer i auraen i i lavendelblågrå toner ved magechakreaen (fritt etter hukommelsen)." .. "Hæ, hva snakker hun om?" "Hun sier hun er litt småkvalm etter å ha drukket for mye kamillete" "Å ok"... etc.
    Vi har mange energilag rundt kroppen og energipunkter som kalles chakra.
    Det skjer interessant forskning på disse områdene som vi i dag vet så lite om.
    Kvantemedisin, cellekommunikasjon, energiflyt i kroppen og hva som stanser denne.

http://www.lifescientists.de/

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    topline skrev:
    Kvantemedisin
    Hva er det for noe egentlig?
    Det er læren om kroppens cellekommnunikasjon. Det er omstridt først og fremst pga diagnosering og "behandling" via diverse apparater, og manglende dokumentasjon.

Men den interessante delen er hvordan (og om) cellene har sitt eget kommunikasjonsnettverk kall det "uavhengig" av hjernen vår som skaper energiflyten i kroppen.

V

vredensgnag

Gjest
    Nei, det er det ikke.

Du kan i det minste sette deg inn i den høyst spekulative teorien rundt biofotoner. Det påstås at dette kan ha sammenheng med cellekommunikasjon, utfra meget tendensiøs forskning gjennomført i Sovjetunionen under Stalin - men påstandene er ikke påvist, og det er bare en haug spekulasjoner.

Derimot er teorien blitt omfavnet innen alternativ medisin, så det forklarer vektoren hit.

Biophotons were employed by the Stalin regime to diagnose cancer, and their discoverer, Alexander Gurwitsch was awarded the Stalin Prize. Although the method has not been tested in the west[1], the biophoton concept has been appropriated into the pseudoscientific jargon of alternative medicine, for example to supply a basis for supposed natural cures for cancer.

Biophotonics - det å måle ulike strålinger fra kroppen grunnet celleaktivitet kan godt ha noe for seg, og det forskes mye i det. Men å gå derfra til å postulere at dette er et eget kommunikasjonssystem for cellene, frikoblet fra hjernen, og annet dill-dall, det hører hjemme på alternativmessen, fordi det er trukket rett ut av luften.

Det er magisk nok, det som foregår i kroppen og cellene imellom, vha prosesser man har fått meget godt innblikk i. Det burde ikke være nødvendig å dikte.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    86-siders tråd så langt - folket er opptatt av det åndelige, skjønner jeg.,,

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Folks grenseløse naivitet, godtroenhet, religøsitet, uopplysthet, stupiditet, lettlurthet og filosofiske kvantesprang for å rettferdiggjøre dette er en evig kilde til underholdning. :D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    Tar du bort innleggene til Deph, ville tråden bare vært på et par sider. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    tsk. fin tråd dette vel. I likhet med Dilldalltråden er den et oppkomme av menneskelig dårskap og pussigheter.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Det er magisk nok, det som foregår i kroppen og cellene imellom, vha prosesser man har fått meget godt innblikk i. Det burde ikke være nødvendig å dikte.
    For noen år siden ble laserbehandling latterliggjort, verdens dyreste lommelykter osv..
    I dag finnes det dokumenterte studier (også randomiserte blindtester) på at de fungerer godt ved enkelte caser, samtidig som klinisk erfaring viser at de har et potensiale langt utover det som i dag er dokumentert. Hvorfor de fungerer er en helt annen sak, her er vi inne på dette "kvantevåset" som er vanskelig å ta alvorlig, men som angivelig er grunnen til at laserlyset ved gitte frekvenser påvirker (resetter) cellene til å endre eller gjenopprette funksjon. Så hva skal man tro.. ::) Eneste jeg vet er at det fortsatt er mye vi ikke vet, faktisk. ;)

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.530
    vredensgnag skrev:
    En venninne ble rådet til å oppsøke hans tjenester, og kom til meg etterpå, uvitende om at han er en kompis. Hun var dypt skuffet over at hendene ikke hadde kjent skillet mellom ånd og kjød.

For å si det slik.
    Han hadde fått lov av henne til å la hendene lete etter dette skillet, men ikke funnet det? Var det slik å forstå? Er det dette "skillet" vi ikke-åndelige kaller g-punktet?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    På NRK2 nå kl 22.30 om hvordan produsenter av forbrukervarer bevisst lager produktene for at de skal vare kort tid sånn at vi ofte må kjøpe nytt.

Hvorfor dette under snåsamanntråden? Jo, fordi åndelig høyt utviklede individer ikke ville gjøre dette fordi åndelige individer handler ut fra det som tjener fellesskapet på lang sikt, ikke det som gir økonomisk gevinst for en snever liten gruppe i et kortsiktig perspektiv. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    På NRK2 nå kl 22.30 om hvordan produsenter av forbrukervarer bevisst lager produktene for at de skal vare kort tid sånn at vi ofte må kjøpe nytt.

Hvorfor dette under snåsamanntråden? Jo, fordi åndelig høyt utviklede individer ikke ville gjøre dette fordi åndelige individer handler ut fra det som tjener fellesskapet på lang sikt, ikke det som gir økonomisk gevinst for en snever liten gruppe i et kortsiktig perspektiv.
    Helt sant. Det er ikke så mange dager siden jeg kjøpte en Jarlsberg. Den varte ikke mer enn et par dager, så nå må jeg kjøpe en ny snart. Hadde valget falt på en mer åndelig og snåsavennlig ost, som pultost, så hadde den utvilsomt ligget i kjøleskapet ennå. Samme skjedde med noen belgiske trøfler. Vi lever nok i en endetid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn