Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    På NRK2 nå kl 22.30 om hvordan produsenter av forbrukervarer bevisst lager produktene for at de skal vare kort tid sånn at vi ofte må kjøpe nytt.

Hvorfor dette under snåsamanntråden? Jo, fordi åndelig høyt utviklede individer ikke ville gjøre dette fordi åndelige individer handler ut fra det som tjener fellesskapet på lang sikt, ikke det som gir økonomisk gevinst for en snever liten gruppe i et kortsiktig perspektiv. ;D
    Hvordan kan et åndelig individ vite hva som tjener fellesskapet best på lang sikt? At en forbruksvare holder i 5 år eller i 50 år? Er slik viten noe en får når man blir åndelig nok?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehhe, tror espen r bare driver og fyrer dere nå, gutter.
    og han gjør det bra også. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    På NRK2 nå kl 22.30 om hvordan produsenter av forbrukervarer bevisst lager produktene for at de skal vare kort tid sånn at vi ofte må kjøpe nytt.

Hvorfor dette under snåsamanntråden? Jo, fordi åndelig høyt utviklede individer ikke ville gjøre dette fordi åndelige individer handler ut fra det som tjener fellesskapet på lang sikt, ikke det som gir økonomisk gevinst for en snever liten gruppe i et kortsiktig perspektiv. ;D
    Hvorfra har du en garanti for at åndelig utvikling er sammenfallende med fellesskapets interesser?

Det meste jeg ser av åndelig orientert virksomhet, inkl 90% av det som foregår på alternativmesser, handler om "me, me, me, me, me."
    Vis meg en religion som ikke skiller mellom "de frelste" og "de fortapte" - og som ikke nyter å beskrive hva som skal skje med de sistnevnte ...

Og kikk gjerne på en del av dine egne vurderinger om "hvem som er opphøyd," Espen R, og hvor mye de som ikke er på samme bevissthetsplan går glipp av. ;D

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det meste jeg ser av åndelig orientert virksomhet, inkl 90% av det som foregår på alternativmesser, handler om "me, me, me, me, me."
    Samt en hel del om å loppe duster for penger.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vredensgnag skrev:
    Vis meg en religion som ikke skiller mellom "de frelste" og "de fortapte" - og som ikke nyter å beskrive hva som skal skje med de sistnevnte ...

buddhisme

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Canales skrev:
    vredensgnag skrev:

buddhisme
    Buddhisme skiller mellom de som har god og dårlig karma, kvinner er for eksempel ikke like mye verd som menn da de har dårligere karma. Som en følge av at karma opparbeides gjennom mange liv så har Buddhismen en motbydelig 'arvesynd' tenkning der de forferdeligste ulykker, sykdom og tidlig død tilskrives dårlig karma fra et tidligere liv og dermed er vell fortjent.

V

vredensgnag

Gjest
    Canales skrev:
    vredensgnag skrev:

buddhisme
    Da vet du lite om buddhisme.

Dersom du ikke godtar veiene som skal føre til opplysning, er du dømt til å gjenta lidelsene du er fast i, gjennom et uendelig antall reinkarnasjoner. Det er først når du begynner på den rette vei at du kan løfte deg fra lidelsene.

Så det er liten grunn til å frita buddhisme for den tradisjonelle eksklusivismen som de fleste religioner påkaller for å skille mellom egne og andre.
    Buddhister skiller mellom dem som står i lyset og de som er fast i mørket ...

analog vs digital ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    dere har nok rett i at jeg langt ifra er utlært om buddhismen, antireligiøs som jeg er.
    men sist jeg sjekket så bildet litt mer komplisert ut enn det dere skisserer her.
    buddhismen, som alle andre religioner, tegner en vei for "frelse", det er klart.
    men samtidig ligger det en aksept for/erkjennelse av at ikke alle vil eller kan gå den veien - alle er ikke klar for å ta spranget og bli kvitt lidelsene en gang for alle.
    det hjelper ikke å ikle seg munkedrakt og bo i templer.

nå, hva man måtte tro om buddhismens metafysikk får være opp til den enkelte.
    men du finner ikke buddhister som sprenger folk i filler fordi de ikke tror på det samme som dem selv, eller bruker voldelige metoder for å overbevise andre.
    garantert. det ligger ikke i læren og metafysikken deres.

buddhistmunker sverger til selvplaging for å få frem et poeng eller to.
    og det er da fett nok.
    svir de huden og håret av seg, så er vi da bare kvitt nok en religiøs tulling - noe som umulig kan skade.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    Hmmm, så vidt jeg vet er buddhisme mye rart.
    Like mange veier der som i kristendommen.

Er buddhisme egentlig en religion?
    Eller en filosofisk retning?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Hmmm, så vidt jeg vet er buddhisme mye rart.
    Like mange veier der som i kristendommen.

Er buddhisme egentlig en religion?
    Eller en filosofisk retning?
    Begge deler, avhengig av variant.

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Buddhismen er vel i første rekke en filosofisk retning, og ergo mye mindre aggressiv og fordømmende enn både kristendommen og islam.

V

vredensgnag

Gjest
    Buddhist-munker går til angrep på en Tamil-kirke. Si fra hvor mange eksempler du vil ha. Fra ulike land.

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Litt krangling og håndgemeng? Bullshit. Gi oss heller eksempler som tilsvarer blodbadene som kristendommen og islam har stått for i historien.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    audionut skrev:
    Litt krangling og håndgemeng? Bullshit. Gi oss heller eksempler som tilsvarer blodbadene som kristendommen og islam har stått for i historien.
    Buddhismen tilber ikke noen gud og det er kanskje derfor man finner mindre vold i buddhismen, man har ikke en fiktiv gud hvis ære må forsvares. Jeg bifaller selvsagt fraværet av en allmektig gud men utover det finner jeg buddhismen like uspiselig som enhver annen religion.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Buddhismen er ikke like usympatisk som de tre slavereligionene fra midtøsten. Men som samfunnssystem er det en like guffen og udemokratisk metode for å dominere og kontrollere en overtroisk befolkning som de andre. Som personlig tankespinn er den dog mye mer spiselig enn den nevrotiske og utrivelige gudedyrkingen de andre bedriver.

Bedre med en lama enn en biskop eller ayatollah.

Zenbuddismen var en viktig inspirasjonskilde for noen de mest brutale og kaldblodige krigerne vi kjenner til. De japanske krigsherrene.

Så å tro at dette kun er en pusetrynefilosofi for urtetedrikkere og veganere er litt misforstått.

Det er den ytterste for for egoisme i religiøs forkledning, på godt og vondt, og grunnen til at den ikke er spesielt aggressiv som system er vel at den stort sett driter i dem som ikke vil være med på leken og ikke har noe innebygget trang til å leke barnehagetante eller slavedriver med frie mennesker. Den blir sett på som en vei til opplysning, og hvorfor skal man dytte dette på dem som ikke fortjener eller vil det selv? Ingen krav til å dyrke noen figurer som Allah, Jehova, Jesus eller Muhammed og gi fra seg sin suverenitet som menneske til disses prester og kontrollører.

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Zenbuddismen var en viktig inspirasjonskilde for noen de mest brutale og kaldblodige krigerne vi kjenner til. De japanske krigsherrene.

Så å tro at dette kun er en pusetrynefilosofi for urtetedrikkere og veganere er litt misforstått.

Hva babler du om her? Hvordan inspirerte Zenbuddhismen til kaldblodige kriger?

V

vredensgnag

Gjest
    Det blir slitsomt audionut, om du tror at Zen Buddhisme ikke står bak noen heftige kriger, over veldig mange århundrer.

Her har du navnene på noen helter innen Zen buddhisme, og hva de forfektet i forrige runde:

Shaku Soen, D.T. Suzuki, Sawaki Kodo, Harada Daiun Sogaku, Yasutani Hakuun, Omori Sogen, Yamada Mumon, and many others -- were enthusiastic supporters of Japanese imperialism. Far from calling for peace, far even from serving as a moderating influence, Japanese Buddhist leaders vocally endorsed the killing of Chinese, Korean, American, or any other people who lacked the supposedly superior understanding of the Japanese people.

Du kan begynne her:

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    At ledende skikkelser innen Zenbuddhismen, som er EN avart innenfor Buddhisme, har sluttet seg til styringsmaktene i Japan har lite med hva det filosofiske innhold i Buddhismen forfekter.

Gærninger finnes overalt.

Buddhismen har ingen "gjør alle verdens folk til mitt"-mantra, den er en introvert, åndsfilosofisk retning.

V

vredensgnag

Gjest
    Men du fikk da svar på ditt spørsmål? Eller?

At du så kommer med "som er en avart innen buddhisme" blir noe annet. Vi er vakkert i stand til å se forbi religiøse påbud om både det ene og det andre. Mange av dem som bragte Zen buddhismen til Vesten, etter krigen, er nevnt blant navnene over.

Victoria contends that Zen’s antinomianism and amoral attitude, since enlightenment transcends good and evil in the Zen tradition, allows it to develop nonattachment in an ethically indifferent manner. This hardness to life and death made Zen the preferred form of Buddhism for the medieval Samurai. Combat and war were not contradictory to enlightenment but could become avenues to it if done responsively without attachment, desire, or hatred. According to Victoria, this image of the ideal warrior—popularized by D.T. Suzuki and later many martial arts films—played into the military's program of “spiritual education” which cultivated a fanatical military spirit indifferent to the individual’s fate.

Japanese scholars maintained that Japanese Zen was the perfection of Buddhism, one that overcame the pacifism and weakness of Asia. This created the strange practice of sending Zen missions to Buddhist countries. It also promoted the idea of Japanese superiority over and “responsibility” for its Asian neighbors. The government sought to legitimate its exploitive occupation of East and Southeast Asia in part by appealing to Zen’s role in creating a “pan-Asian” Buddhism capable of resisting Western colonialism.

Jeg anbefaler ellers sterkt Sven Barnekows Erfarenheter av Zen - som var min husbibel mens jeg gjorde min egen niårsreise i introspeksjon (navlebeskuelse).

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.642
    audionut skrev:
    At ledende skikkelser innen Zenbuddhismen, som er EN avart innenfor Buddhisme, har sluttet seg til styringsmaktene i Japan har lite med hva det filosofiske innhold i Buddhismen forfekter.

Buddhismen har ingen "gjør alle verdens folk til mitt"-mantra, den er en introvert, åndsfilosofisk retning.
    At ledende skikkelser innen Shia-Islam, som er EN avart innenfor Islam, har sluttet seg til styringsmaktene i Iran har lite med hva det filosofiske innhold i Islam forfekter.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Amish-folket, som vel bedriver en form for kristendom, har jo heller ikke ansvaret for særlig mange dødsfall, eller mye tortur og pine gjennom tidene. Det forandrer likevel ikke at kristendommen historisk sett utvilsomt er tidenes mest brutale og voldsforherligende religion.

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Pink_Panther skrev:
    audionut skrev:

At ledende skikkelser innen Shia-Islam, som er EN avart innenfor Islam, har sluttet seg til styringsmaktene i Iran har lite med hva det filosofiske innhold i Islam forfekter.

Mohammed/Koranen har en klar mantra om å "gjøre alle til mine folk".

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    oddgeir skrev:
    Religioner: Denne artikkelen av Ole Jørgen Benedictow, professor emeritus i historie ved Universitetet i Oslo kan være relevant.

http://www.minerva.as/2010/11/23/korsriddere-og-manesigdsryttere/
    Hvorfor er den (både boken og artikkelen) spesielt relevant? Kristendommens iboende jævlighet kommer ikke først og fremst til uttrykk i dens omgang med andre folk or religioner, selv om det aspektet er ille nok, men i dens helhjertede og entusiastiske sanksjon av tortur og mord av sine egne - donatister, monatister, valentianere, manikeère, nestorianere, patripassianere, bogomiler, katarer og alle andre som ble jaktet og slaktet i kirkens regi.

G

Gjestemedlem

Gjest
    As far as Danes and owls go, they also have "ulver i mosen", which is Danish for "wolves in the marshes". This was meant to indicate that you should be alert and take care. Makes sense. But in Norwegian "myr" means marsh, and "mose" means moss. And since it's well known that Danish is impossible to understand, the saying was mistranslated into "ugler i mosen" by Norwegians, which means "owls in the moss". The phrase survives today, and any Norwegian knows that if there's owls in the moss, then something mysterious is going on, or something's amiss or odd or not quite right.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En pussighet fra tiden før leger og snåsamenn skilte lag.

The tobacco smoke enema, an insufflation of tobacco smoke into the rectum by enema, was a medical treatment employed by European physicians for a range of ailments.

The procedure was used to treat gut pain, and attempts were often made to resuscitate victims of near drowning.

Vedlegg

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.376
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk:
    To år etter at avtalen ble inngått foretok Eva Lyngra en spørreundersøkelse blant de kommuneansatte, som hadde fått alternativ behandling. De ansatte mente selv at dette tilbudet hadde ført til mindre fravær. Nakke- og skulderproblematikk er ikke uvanlig blant kommuneansatte og blant de spurte hadde det vært mindre at dette etter at de fikk alternativ behandling.
    Er dette nivået represetativt for alternativ forskning?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    Endelig er Gjestemedlem og snåsamannen enige om noe:

I forbindelse med at Gjerstad ble innlagt på sykehus for virus i maven, sa han:
    "Healing, derimot, er han skeptisk til.
    - Jeg så at en healer i Trondheim annonserte med at han kunne friskmelde 95 prosent av de som tok kontakt. Folk må skjønne at de ikke kan tro på slikt og betale dyrt for det. Myndighetene bør stoppe slikt, sier mannen med de landskjente, varme hendene"

Gjerstad sier også:

"- Jeg har veldig sans for skolemedisinen og legene. Jeg har vært på sykehus mange ganger opp gjennom årene, og jeg har blitt mottatt på en helt enestående måte også denne gangen, sier Joralf Gjerstad til Trønder-Avisa, som besøkte han sykehuset i går."

:)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Endelig er Gjestemedlem og snåsamannen enige om noe:

I forbindelse med at Gjerstad ble innlagt på sykehus for virus i maven, sa han:
    "Healing, derimot, er han skeptisk til.
    - Jeg så at en healer i Trondheim annonserte med at han kunne friskmelde 95 prosent av de som tok kontakt. Folk må skjønne at de ikke kan tro på slikt og betale dyrt for det. Myndighetene bør stoppe slikt, sier mannen med de landskjente, varme hendene"

Gjerstad sier også:

"- Jeg har veldig sans for skolemedisinen og legene. Jeg har vært på sykehus mange ganger opp gjennom årene, og jeg har blitt mottatt på en helt enestående måte også denne gangen, sier Joralf Gjerstad til Trønder-Avisa, som besøkte han sykehuset i går."

:)
    Joda. Mannen er jo ikke tilbakestående selv om hans tilhengere har en i overkant kreativ virkelighetsoppfatning. Det er jo forståelig at når han selv blir syk og trenger hjelp så går han til en ordentlig lege og ikke til en healer eller andre som driver innen samme 'fagfelt' som seg selv. At han selv ved sine aktiviteter og historier er blitt landets ypperste fremmer av overtroens legitimering innen helse og helbred gir dog det hele en lett ironisk munterhet. Ikke det at lett ironiske selvmotsigelser har som vane å affisere troende og håpefulle i nevneverdig grad.

Healing og annen psykologisk massage er sikkert et greit botemiddel for ondter, psykosomatiske lidelser og forbigående tilstander, men er jo ikke mye å satse på når man er syk på ordentlig eller når naturen har invadert legemet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sigøynerprinsesse på turne

- Engler kan hjelpe alle

...til og med aksjemeglere, sier Märtha Louise. I går var hun på englekonferanse i Italia.

Anledningen var en internasjonal englekonferanse, der rundt 150 særdeles engleinteresserte italienere hadde betalt 399 Euro for å lære hvordan de kunne oppnå kontakt og kommunisere med engler.

- Det er en fantastisk mulighet, som vi er takknemlig for å få være med på. Det er et fantastisk adventure, som det heter på engelsk. En gave, sa prinsesse Märtha Louise.

- En gave, gjentok Samnøy.

:-\

http://www.kjendis.no/2011/02/13/kjendis/mrtha_louise/engler/kongehuset/engleskolen/15419276/

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis engler kan hjelpe selv aksjemeglere så er det et sant mirakel, det må selv du være enig i. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Hvis engler kan hjelpe selv aksjemeglere så er det et sant mirakel, det må selv du være enig i. ;D
    Sir, sir... let me toll your fortune.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.738
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Anledningen var en internasjonal englekonferanse, der rundt 150 særdeles engleinteresserte italienere hadde betalt 399 Euro for å lære hvordan de kunne oppnå kontakt og kommunisere med engler.
    Märtha har min forståelse. Det koster med hjemmeværende ektefelle som bruker opp hele husholdningskassen på dyre merkeklær.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn