Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    http://www.ba.no/nyheter/vaeret/article5193239.ece

– Naturen har svarene, det er helt sikkert. Jeg skal ikke love for mye, men har jo lært litt etter å ha drevet med dette i 65 år. Jeg ser blant annet på hvordan sneglene kryper. Nå kryper de i alle retninger, noe som betyr at vi får skiftende vær fremover.

V

vredensgnag

Gjest
    Hjerner misliker fakta.

http://www.boston.com/bostonglobe/ideas/articles/2010/07/11/how_facts_backfire/?page=full

Most of us like to believe that our opinions have been formed over time by careful, rational consideration of facts and ideas, and that the decisions based on those opinions, therefore, have the ring of soundness and intelligence. In reality, we often base our opinions on our beliefs, which can have an uneasy relationship with facts. And rather than facts driving beliefs, our beliefs can dictate the facts we chose to accept. They can cause us to twist facts so they fit better with our preconceived notions. Worst of all, they can lead us to uncritically accept bad information just because it reinforces our beliefs. This reinforcement makes us more confident we’re right, and even less likely to listen to any new information. And then we vote.

This effect is only heightened by the information glut, which offers — alongside an unprecedented amount of good information — endless rumors, misinformation, and questionable variations on the truth. In other words, it’s never been easier for people to be wrong, and at the same time feel more certain that they’re right.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Her manglet bare skolemedisinen så hadde den vært komplett....som nonsens..

Ac 60 acupuncture:
    http://www.forskning.no/artikler/2008/september/196151

- De som ble behandlet med tradisjonelle medisiner rapporterte om en økning av hetetokter allerede to uker etter at behandlingen var over, mens de som fikk akupunktur ikke fikk flere eller sterkere hetetokter før 14-15 uker etter behandlingsstopp, sier Walker.
    - Studien vår viser at det finnes en alternativ behandlingsmåte mot bivirkninger etter brystkreftbehandlig. Ikke bare fungerer den like godt, og lengre, enn tradisjonelle behandlingsmåter. Den har også positive bivirkninger i stedet for de negative som kvalme og utmattethet, sier Walker.

Rf 69 Rolfing
    Det morsomme kommer når rolfing blir tatt med på denne listen, da snakker vi om kunnskap! ;D
    http://www.rolfing.org/index.php?id=135

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Test meg, sier snåsamannen. (hovedoppslaget i Dagbladet)

Joralf Gjerstad (84), også kjent som «Snåsamannen», skal med sine varme hender ha behandlet omkring 50.000 mennesker gjennom tidene, helt gratis. Hittil har han ikke ønsket å la seg teste, men nå har han snudd.
    - Hvem som helst skal få teste meg. Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg og teste meg før jeg dør, sier han i et intervju med Dagbladet.
    84-åringen ønsker ikke at folk skal spekulere etter at det er for sent.
    - Det er bedre at jeg forteller ting slik de er, enn at folk skal begynne å spekulere etter min død.

Ifølge avisen ble Gjerstad rikskjendis etter at biografien «Snåsamannen, kraften som helbreder», skrevet av Ingar Sletten Kolloen, kom ut. Den gang ville blant annet TV-programmet «Schrødingers katt» teste ut Gjerstads evner.
    Det var ikke aktuelt for «Snåsamannen» den gang. I september er han aktuell med ny bok, «Den gode kraften», og har også valgt å ombestemme seg når det gjelder testing.
    - Jeg skal stille opp nå. Hvis folk ikke er fornøyd med svarene og opplysningene jeg har gitt, ja da får de komme hit og møte meg. Men jeg har lite å tilføye ut over det jeg allerede har fortalt i bøkene mine

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    - Jeg skal stille opp nå. Hvis folk ikke er fornøyde med svarene og opplysningene jeg har gitt, ja da får de komme hit og møte meg. Men jeg har lite å tilføye ut over det jeg allerede har fortalt i bøkene mine, sier Gjerstad til Dagbladets papirutgave i dag.

- Det er bedre at jeg forteller ting slik de er, enn at folk skal begynne å spekulere etter min død, konstaterer han.

Han sier jo ikke at de kan teste ham på hvilke måter de vil. Egentlig sier han bare at han skal møte dem, og at han har "lite å tilføye ut over det jeg allerede har fortalt i bøkene". Og "forteller ting slik de er".

Bare prat, med andre ord?

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    audionut skrev:
    Bare prat, med andre ord?
    Mest sannsynlig. I tillegg helgarderer han seg ved å konstatere at den høye alderen kan påvirke evnene hans.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Det finnes en relativt interessant bok som heter "Live Without Pain" og som blant annet tar for seg ulike sider ved skolemedisinen og den vitenskapelige tilnærmingen til behandling vi har i dag. Til tross for alle de milliardene som brukes på forskning i dag så vet vi fortsatt svært lite om hvorfor vi blir syke og noen ganger uforklarlig friske igjen. Vi er blitt gode på å kurerer symptomene enten med medisiner eller operasjoner, men årsakene kan ingen gi gode forklaringer på. Dvs at ingen kan gi deg noen 100% garanti for at du fortsatt vil være frisk om 1-2 år ut fra den livsstilen du har i dag. Når du går til legen din med en plage vil han aldri kunne si hva som er den eksakte grunnen til at du har blitt syk og kanskje fått kroniske plager. Ok, unntatt smittesykdommer osv....men ellers er det kun gjetting han driver med.

Hva forteller egentlig dette oss?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    1
    Ja hva forteller dette oss?

Hva menes egentlig med floskelen "skolemedisinen kurerer symptomer, uten å gjøre noe med eller kunne si noe om årsaken"? Utsagn av denne typen fremsettes ofte fra den alternative siden og vitner i mine øyne om lite kunnskap om skolemedisin. At vi vet svært lite om hvorfor vi blir syke, tar jeg som skolemedisiner nesten som en personlig fornærmelse... ;)

Jeg gleder meg til å se Schrødingers katt ta for seg Snåsamannen. Kan bli interessant og hvem vet - kanskje han faktisk har noe å fare med?

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Det finnes en relativt interessant bok som heter "Live Without Pain" og som blant annet tar for seg ulike sider ved skolemedisinen og den vitenskapelige tilnærmingen til behandling vi har i dag. Til tross for alle de milliardene som brukes på forskning i dag så vet vi fortsatt svært lite om hvorfor vi blir syke og noen ganger uforklarlig friske igjen.
    Vi vet svært mye om hva som forårsaker sykdommer, skader og tilstander. Og vi vet mer for hver eneste person som driver seriøst arbeid med å finne det ut. Mengden informasjon er formidabel, og så stor at det er umulig for enkeltmennesker å ha den fulle oversikt. Det er derfor leger og forskere spesialiserer seg.

Vi er blitt gode på å kurerer symptomene enten med medisiner eller operasjoner, men årsakene kan ingen gi gode forklaringer på.
    Igjen en tom påstand. De aller fleste tilstander er relativt enkle å forklare og forholde seg til. Men noen ganger er det komplekse sammenhenger mellom kosthold, psyke, aktivitet, arvelige faktorer og miljø, og det er ofte flere faktorer i spill samtidig. Dette kan medføre at man ikke alltid kan gi et så enkelt svar som mange hadde ønsket.

Når du går til legen din med en plage vil han aldri kunne si hva som er den eksakte grunnen til at du har blitt syk og kanskje fått kroniske plager. Ok, unntatt smittesykdommer osv....men ellers er det kun gjetting han driver med.
    Allmennpraktiserende leger har en god utdannelse og får etterhvert god erfaring med å gjenkjenne sykdommer og skader og kan foreskrive en behandling eller videre undersøkelser hos andre leger med spesialkunnskap. Hvis man tror at det er et bedre alternativ å springe til heksedoktorer, healere, predikanter og homeopater og andre slike kvakksalvere og svindlere så fortjener man å være forbli syk.

At du er litt dårlig informert og leser for mange ukeblader.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    MML skrev:
    Ja hva forteller dette oss?

Hva menes egentlig med floskelen "skolemedisinen kurerer symptomer, uten å gjøre noe med eller kunne si noe om årsaken"? Utsagn av denne typen fremsettes ofte fra den alternative siden og vitner i mine øyne om lite kunnskap om skolemedisin. At vi vet svært lite om hvorfor vi blir syke, tar jeg som skolemedisiner nesten som en personlig fornærmelse... ;)

Jeg gleder meg til å se Schrødingers katt ta for seg Snåsamannen. Kan bli interessant og hvem vet - kanskje han faktisk har noe å fare med?
    Vel, vi (eller dere ;)) vet selvsagt mye om hvorfor vi blir syke, samtidig som noen av de mest interessante svarene gjenstår. Som f.eks hvordan noen kan bli uforklarlig frisk fra "uhelbredelige" sykdommer..

Den vitenskapsbaserte medisinen har kommet langt, men jeg opplever at de sterke sidene ved den også er dens svakheter. Alt skal være dokumentert (noe som er bra) men motsatt kan man fort havne i fellen med at kan det ikke dokumenteres finnes det ikke. Ta pasienter med kroniske plager. De blir sendt på MR eller røntgen og ingen funn blir gjort. Da er det heller ingen behandling de kan settes på (utenom tabletter) for det er jo ikke noe å behandle.
    Får du derimot påvist et prolaps så er det plutselig noe man kan behandle (operasjon). Om prolapset faktisk er skyld i ryggsmertene dine er jo en helt annen sak, som ikke er en selvfølge....mange mennesker går rundt med små prolaps uten å vite om det og uten smerter.

Man har behandlinger som er dokumentert til å hjelpe 70-90% av de som får dem. Flott. Altså fra et overordnet ståsted. Hvis man i en kontrollert studie finner at 80% blir bra med behandling X vs 20% som får placebobehandling så er det selvsagt noe man bør gå for. Bra fra et overordnet ståsted for leger og helsemyndigheter som skal gi anbefalinger.
    For deg som individ er det noe annerledes, for ingen kan fortelle deg om du er blant de 80% som det funker på eller om du er blant de 20% som det ikke hjelper på....og om du er i den siste gruppen hva gjør du da? Da blir du gjerne gående med plagene dine eller prøver alternative muligheter.

Selv om den etablerte legevitenskapen har kommet langt så har den også sine begrensninger. Om man innser det kan man også ta diskusjoner rundt det, noe som kan være nyttig uansett ståsted. :)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    At du er litt dårlig informert og leser for mange ukeblader.
    Hehe...ja det er selvsagt et alternativ.
    Skjønt jeg bruker en del tid på å holde meg informert. ;)

Jeg syns f.eks at Aarbakke utvalget sitt arbeid har vært interessant, og hva som kan komme ut av det videre.
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/1998/nou-1998-21.html?id=141407

Noe av det utvalget har referert til tidligere er undersøkelser som viser at under halvparten av pasienter om oppsøker allmenlege får en diagnose. En av tre svarer at de var blitt bra eller bedre etter legebehandlingen. 4 av 10 merket ingen endring mens 2 av 10 oppgir at de ble verre.
    Sykehuslegene vurderte kun 14 av 100 pasienter som helt bra, 4 av 10 som bedre, og ingen bedring hos 3 av 10.
    Hos pasienter som har prøvd alternative behandlinger oppgir 2/3 at de har blitt bedre.

Aarbakke utvalget anbefalte derfor også større reell valgmulighet mellom skolemedisin og alternativmedisin. Skjønt mostanden er stor innen mange legemiljø på sykehus, mens sykepleiere er mer positive til samarbeid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Aarbakke utvalget anbefalte derfor også større reell valgmulighet mellom skolemedisin og alternativmedisin. Skjønt mostanden er stor innen mange legemiljø på sykehus, mens sykepleiere er mer positive til samarbeid.
    Ja, la dem velge selv... :-\

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.100
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Rf 69 Rolfing
    Det morsomme kommer når rolfing blir tatt med på denne listen, da snakker vi om kunnskap! ;D
    http://www.rolfing.org/index.php?id=135
    "After completing ten sessions with a Certified Rolfer™ a client can expect to experience a greater sense of allover freedom. Better posture and improved movement can be expected."

Tja, det spørs om kona er helt enig i det....
    Det bør ikke være noen tvil om at jeg er sertifisert, ikke sant?
    Men kona har etter noen tilfeller av Rolfing fått alt annet enn bedre holdning og en økt følelse av frihet.
    Tvert imot har det ført til voksende mage og mindre bevegelsesfrihet.
    Men resultatet 9mnd etter Rolfing her i huset lar seg ikke bortforklare med placebo.

R

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Espen R skrev:
    Test meg, sier snåsamannen. (hovedoppslaget i Dagbladet)

Joralf Gjerstad (84), også kjent som «Snåsamannen», skal med sine varme hender ha behandlet omkring 50.000 mennesker gjennom tidene, helt gratis. Hittil har han ikke ønsket å la seg teste, men nå har han snudd.
    - Hvem som helst skal få teste meg. Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg og teste meg før jeg dør, sier han i et intervju med Dagbladet.
    84-åringen ønsker ikke at folk skal spekulere etter at det er for sent.
    - Det er bedre at jeg forteller ting slik de er, enn at folk skal begynne å spekulere etter min død.

Ifølge avisen ble Gjerstad rikskjendis etter at biografien «Snåsamannen, kraften som helbreder», skrevet av Ingar Sletten Kolloen, kom ut. Den gang ville blant annet TV-programmet «Schrødingers katt» teste ut Gjerstads evner.
    Det var ikke aktuelt for «Snåsamannen» den gang. I september er han aktuell med ny bok, «Den gode kraften», og har også valgt å ombestemme seg når det gjelder testing.
    - Jeg skal stille opp nå. Hvis folk ikke er fornøyd med svarene og opplysningene jeg har gitt, ja da får de komme hit og møte meg. Men jeg har lite å tilføye ut over det jeg allerede har fortalt i bøkene mine
    Joralf Gjerstad (84) påstår nå at han aldri har sagt at han er villig til å la seg teste, slik Dagbladet skrev lørdag.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7249830

G

Gjestemedlem

Gjest
    "Joralf Gjerstad mener det bare er én person som har testet han; høyesterettsadvokat Cato Schiøtz. Det skjedde da Gjerstad-biograf Ingar Sletten Kolloen hadde med seg sin venn, den svært så skeptiske Schiøtz til Snåsa.

Gjerstad ga da Schiøtz beskjed om å ta lommeboka ut av jakken og fiske fram en spar-5, som Schiøtz hadde der. Da ble Schiøtz overbevist, skriver Trønder-Avisa."

Hva er det mer å bevise etter en slik maktdemonstrasjon av magiske evner. :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Vedlegg

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Han er ute med ny bok snart og trenger mediaoppmerksomhet. Det er alt.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    audionut skrev:
    Han er ute med ny bok snart og trenger mediaoppmerksomhet. Det er alt.
    Hvorfor kan ikke noen andre gi ut en bok, den kan for eks. hete:

"Menn som ikke liker snåsamenn!"

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Eric Pearl......når får vi Snåsamannen på youtube tro?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Eric Pearl er et skoleeksempel på alt som er feil med alternativ medisin/behandling. En sleip pengegrisk snik som hevde å kunne kurere alt fra kreft til AIDS. Pearl er det alternatives motsats til TV-predikantene. It's all about the money.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    HC skrev:
    Eric Pearl er et skoleeksempel på alt som er feil med alternativ medisin/behandling. En sleip pengegrisk snik som hevde å kunne kurere alt fra kreft til AIDS. Pearl er det alternatives motsats til TV-predikantene. It's all about the money.
    For å snu det på hodet så er det jo pasientene som hevder at de blir kurert..

Uansett er historien hans intererssant, om man klarer å se perspektivet her.
    Han drev egen praksis som kiropraktor i 12 år da han oppdaget at folk ble kurert for plager som ikke direkte hadde noe med kiropraktikken å gjøre. Det startet en søken etter hva som egentlig skjedde når han behandlet pasienter. Denne søken førte han inn i healingens verden og der ble han. Tviler på om det var pengene som var motivet for etter sigende gikk hans daværende praksis rimelig greit for å si det sånn.

V

vredensgnag

Gjest
    Min hund fikk en dyp og lang flenge i høyrefoten her om dagen. Denne er nesten leget nå. Dette er kanskje det mest fantastiske med alle levende organismer - evnen de har til å selvreparere.
    Bare se på hva et tre er i stand til. Mange luringer blant oss har skjønt at det er grei skuring å ta æren for det naturen gjør.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Min hund fikk en dyp og lang flenge i høyrefoten her om dagen. Denne er nesten leget nå. Dette er kanskje det mest fantastiske med alle levende organismer - evnen de har til å selvreparere.
    Bare se på hva et tre er i stand til. Mange luringer blant oss har skjønt at det er grei skuring å ta æren for det naturen gjør.
    Noen ganger skjer ikke disse prosessene med kroppen vår.....og vi blir gående syke...hvor lenge skal man vente på at naturen skal fungere før man søker hjelp?
    Tenker da selvsagt på etter at man har vært innom legen osv og det ikke har hjulpet..

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    Den millionselgende forfatteren mener hun har minner fra 14 liv. Hun sier hun har sett gjenferd, nisser, underjordiske vesener og en blond skytsånd som hun kaller hjelperen sin.
    Ser man det. :)

Når jeg snakker om emnet og henviser til nissene i snåsa- ufo- eller jesustrådene så blir jeg straks avfeid som useriøs og nedlatende. Godt å finne støtte for terminologien fra en av de seriøse spøkelseskjerringene.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men hva skjer med Dagbladet da?

Finnes det ingen kritisk journalistikk i denne avisen når de kaster seg på hurrabølgen for disse narsissistiske åndenissene og deres spøkelsesklovneri?

Er de så redde for at den overtroiske skaren med underholdningslesere tar seg nær av at man beskriver disse tullingene med sine rette navn: Svindlere og nevrotiske eventyrbanditter?

Gjør Dagbladet folket enda mer åndssvakt og nissetroende?

Eller er dette bare en gedigen practical joke de driver med, der de sitter å gapskratter i redaksjonen mens de pøser ut nisselektyre til fjolsene annen hver dag? ???

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn