Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    Før i tiden ville ikke den typiske vestlige legen nevne akupunktur som en god behandlingsmetode. Nå er det dokumentert at behandlinga virker og hvorfor den virker. Og grunnen til at folk benytter seg av alternative behandlingsmetoder er fordi den ikke-alternative medisinen ikke kan tilby folk gode behandlingsopplegg for sine plager. Skolemedisinen og alternativindustrien funger utmerket side om side. En dag vil de smelte sammen til ett.
    For litt over 100 år siden, dvs på et tidspunkt hvor f.eks. realfagene hadde kommet så langt at Maxwells ligninger var funnet og Einsteins relativitetsteori var få år unna, demonstrerte britiske leger mot å måtte vaske seg på hendene. Verden går fremover, når en eller annen behandlingsform er tilstrekkelig dokumentert, så opphører den å være alternativ. Det er ikke det samme som at alt alternativt en dag vil bli sett på som fornuftig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg vil tro det er eventuelt positiv tenkning som kan forbedre helsen, ikke produktet i seg selv. Jeg kjenner ikke stor til homeopati. Psyken påvirker den fysiske kroppen.
    Hvis det er slik, og "medisinen" i seg selv er komplett virkningsløs, så er det vel ikke urimelig å kalle det ved sitt rette navn: Svindel, humbug og lureri. Selv om det er aldri så koselige alternativmedisinere som driver med dette. (Samt en kynisk millardindustri som står bak dem og ler hele veien til banken).

Bak en blomsterrik og gild fasade så er det ikke annet enn beinhard business, og når de driver med regelrett svindel ved å selge produkter helt uten annen effekt enn den positive tenkingen som kundene selv står for, så fortjener de ingen respekt og varsom omtale.

Folk som driver med slikt burde settes i fengsel.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig hvor sneversynt det er mulig å bli.
    Det finnes folk som har vondt både her og der i årevis.
    Difuse smerter i muskler og ledd der folkemedisinen er maktesløse.
    Og da kan jeg love deg at det meste blir prøvd.
    Hvis de blir hjulpet med det du kaller "humbug og svindel", så er det uinnteresant om den er
    "trua" eller behandlinga som hjelper. Bare folk får det bedre.

Og denne "behandlinga" vil du fjerne, Deph?
    Å frata folk muligheten til placebo-effekt.

Blir det samme som å forby dyre kabler fordi det ikke er målbar forskjell

V

vredensgnag

Gjest
    nb - det er da opplagt at medisinen blir sterkere jo mer uttynnet den er!

"To Infinity and Beyond!"

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RJEL skrev:
    Hvis de blir hjulpet med det du kaller "humbug og svindel", så er det uinnteresant om den er

Tror det er viktig å skille mellom den nye folkesykdommen vår, ledd- og muskelsmerter, og andre alvorlige diagnoser. Når det gjelder den første så takler det norske helsevesenet dette dårlig. Undersøkelser blant allmenlegene viser at under halvparten av pasientene får en diagnose, bare 30% blir bedre av legebehandling mens resten ikke merker endring eller blir verre.

Om noen da mener å ha nytte av f.eks homeopati så hvorfor ikke. Det er uansett ikke skadelig, og resultatet blir neppe dårligere enn for 70% av de som holder seg til helsevesenet og ikke blir bra.

At de burde fått helt andre alternativ og råd hos allmenlegene/offentlige helsevesenet som kanskje hadde fungert er en annen sak..

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    RJEL skrev:
    Det er IKKE uinteressant om og eventuelt hvorfor og hvordan noe virker. Årsaken til all teknologisk utvikling er nettopp at man har funnet ut hvorfor og hvordan. Den best egnede metoden for å finne ut dette er den vitenskapelige metode.
    Første skritt når det gjelder alternative behandlingsmetoder og remedier sett fra et vitenskapelig ståsted er å finne ut om de faktisk har en effekt. Hvis det viser seg at det er en signifikant effekt blir neste steg å finne ut hvorfor behandlingen har denne effekten.

Problemet er at forkjemperne for alternative remedier og behandlinger stort sett går helt i vranglås når det foreslås en vitenskapelig tilnærming for å finne ut om de påståtte effektene er reelle. I første omgang er det kun snakk om observasjon i et kontrollert miljø men selv det er å banne i den alternative kirken og man beskyldes straks for ikke å være åpen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    RJEL skrev:

Jeg vil ikke forby den, men jeg vil at det ikke skal kunne selges som medisin. Jeg ønsker at f.eks. homeopatiske sukkerpiller skal merkes med at disse overhodet ikke har annen helsebringende effekt enn en Dent eller en Juceyfruit. Jeg vil at reklamering for humbug skal rammes av en kvakksalverlov slik at det blir forbudt å lure folk med falske lovnader eller forhåpninger om helbred eller spådommer.

Kabler viker i det minste. De gir seg ut for å lede signaler mellom komponenter. Det gjør de også. Hadde de vært fylt av luft i stedet, og ikke et strømledende atom ville det vært drøyt å selge dem for tusenvis av kroner per meter og fortelle folk at musikk unasett bare finnes i hodene deres, og at de må bruke sitt åpne sinn og positiv tenking for å høre musikken.

Man kan kjøpe en pinnestol til 70.000 eller en på Ikea til 200. Begge brukes til å sitte på og ha til pynt i stuen, men den ene er kanskje penere enn den andre og gir større eierglede på et eller annet nivå. Ingen problemer med dette. Man må gjerne selge en pakke Paracet til 100.000kr også så lenge man er tydelig på hva den inneholder av virksomme stoffer. Men selges den som en uspesifisert mirakelkur til rike mennesker som har mistet håpet grunnet uhelbredelige sykdommer, så bør vi rydde plass på Ila.

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Homeopati ligger på toppen i Norge også. :( Dette er med andre ord flaggskipet til alternativindustrien, og er 100% dokumentert humbug.

Hvorfor er det lov å svindle syke og lidende mennesker på denne måten?

Blir det innført en ordning med offentlig pisking av homeopater, spåkoner, åndemanere, kvakksalvere og snåsamenn så melder jeg med frivillig som avstraffer.

Vedlegg

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    HC skrev:
    RJEL skrev:
    Det er IKKE uinteressant om og eventuelt hvorfor og hvordan noe virker. Årsaken til all teknologisk utvikling er nettopp at man har funnet ut hvorfor og hvordan. Den best egnede metoden for å finne ut dette er den vitenskapelige metode.
    Første skritt når det gjelder alternative behandlingsmetoder og remedier sett fra et vitenskapelig ståsted er å finne ut om de faktisk har en effekt. Hvis det viser seg at det er en signifikant effekt blir neste steg å finne ut hvorfor behandlingen har denne effekten.

Problemet er at forkjemperne for alternative remedier og behandlinger stort sett går helt i vranglås når det foreslås en vitenskapelig tilnærming for å finne ut om de påståtte effektene er reelle. I første omgang er det kun snakk om observasjon i et kontrollert miljø men selv det er å banne i den alternative kirken og man beskyldes straks for ikke å være åpen.
    For personen som blir hjulpet er det fullstendig uinnteresant om det er placebo eller om alternative behandlingen funka.
    Har opplevd det selv, om jeg får lov å bli så personelig.
    Jeg driter i om jeg lurer meg selv, bare jeg blir kvitt muskelsmertene.
    I et vitenskapelig øyemed er situasjonen en annen, enig i det.
    Fastlegen er det ikke noe vits å oppsøke !

Men tråden er 71 sider. Har bedre ting å gjøre en å prøve å få enkelte av dere til å få et mere nyansert syn på saken.
    Håper dere slipper unna kroniske smerter.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Snåsagjøken har sagt att Tyskland vinner VM, så da er vel spenningen borte da...

G

Gjestemedlem

Gjest
    decibelius skrev:
    Snåsagjøken har sagt att Tyskland vinner VM, så da er vel spenningen borte da...
    Tyskland ligger til 8,2 i Odds på Betfair nå etter englandskampen. Så troende etternølere kan ennå håve inn en solid gevinst hvis de får ut fingeren.

... men tiden holder på å renne ut... våkn opp før det er for sent å bli rik!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det er trist at så mange lar seg lure av slikt tull. Ett er at kroppene våre har fantastiske evner til å regenerere og kurere seg selv, innenfor kortere eller lengre tid; et annet moment berøres i den stripen, at den tiden homøopaten bruker på sin "pasient" bidrar til å styrke denne, gjennom oppmerksomheten man vies. Det blir som en kombinasjon av terapi/skriftemål/sjelemassasje/bekymringslindring -- og det kan selvsagt ha positiv effekt.
    Men så må vi ta i betraktning dette "vannets hukommelse" sludderet. Forøvrig hadde jeg ikke hørt at man kunne digitalisere "vannets hukommelse," sende dette via e-post, og reintrodusere virkningseffekten til annet vann. Hva gjør man da? Smuldrer e-posten inn i vann?

;D

Tror det bare er å erkjenne at veldig mange ønsker å lures grundig, Gjestemedlem, og så ta en herlig sommerferie.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tror det bare er å erkjenne at veldig mange ønsker å lures grundig, Gjestemedlem, og så ta en herlig sommerferie.
    Erkjennelsens latter sitter løst. Men det blir ingen ferie på meg før til neste sommer. :-\

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er trist at så mange lar seg lure av slikt tull. Ett er at kroppene våre har fantastiske evner til å regenerere og kurere seg selv, innenfor kortere eller lengre tid; et annet moment berøres i den stripen, at den tiden homøopaten bruker på sin "pasient" bidrar til å styrke denne, gjennom oppmerksomheten man vies. Det blir som en kombinasjon av terapi/skriftemål/sjelemassasje/bekymringslindring -- og det kan selvsagt ha positiv effekt.
    Men så må vi ta i betraktning dette "vannets hukommelse" sludderet. Forøvrig hadde jeg ikke hørt at man kunne digitalisere "vannets hukommelse," sende dette via e-post, og reintrodusere virkningseffekten til annet vann. Hva gjør man da? Smuldrer e-posten inn i vann?

;D

Skal alt som aktiverer placebo effekten kalles for lureri?
    Det er anslått at 1/3 av all behandling som foretas fungerer med bakgrunn i placebo, uavhengig om det er med skolemedisin eller annet. Du går til legen og tror det funker, eller til en homeopat og tror det funker.....ingen av dem gjør noe fornuftig med deg egentlig....bortsett fra å få deg frisk. Holder ikke det? ;D

http://www.webpsykologen.no/artikle...lacebo-effekten-som-kontekstuell-helbredelse/

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Du glemmer en liten ting, når det gjelder homeopater og andre svindlere er det kun placeboeffekten som virker. Som regel har leger litt mer å fares med.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Vil du bli millionær?

realist skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Nå har de snåsatroede en enestående sjanse til å bli kvitt sine økonomiske problemer.

Gjerstad meddeler at Tyskland kommer til å vinne.

Så nå er det bare å stampe huset og 8-doble pengene om et par ukers tid. :D :D :D

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7173429

Tyskland står til 8,4 i odds på Betfair, så her er det mye penger å hente.

Tar man et lån i banken på 150.000 og investerer så har man godt over millionen i garantert gevinst.
    Hvis Tyskland faktisk skulle vinne, så foreslår jeg, sett på bakgrunn av dine innlegg om denne snåsamannen, at ved slutten av hvert innlegg her på sentralen ut dette året oppfordres du til å komme med følgende kommentar:

"Jeg liker snåsamannen. Snåsamannen er en kjekk kar. Jeg skal aldri mere kritisere snåsamannen!"

Det hadde vært noe det, Gjestemedlem! ;)
    Snåsamannlaget 4 -Argentina 0. ;)

Litt vanskeligere å bli kvitt gjelden sin nå for "småpenger"...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skjelver i buksene nå :).
    og du har satset store penger?

som troende mener jeg.
    Jeg tror nå helst at Deph selv har satset en pen slump penger på Tyskland. Han har jo vært svært så oppdatert på utviklinga i oddsene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg tror nå helst at Deph selv har satset en pen slump penger på Tyskland. Han har jo vært svært så oppdatert på utviklinga i oddsene.
    Jeg har ikke satset penger på hvem som vinner VM. Men jeg hadde 500kr på at Tyskland slo Argentina i dag. 2,90 i odds hos Trond Giske syntes som en god investering. Maradonna er og blir en klovn. En kul overtroisk klovn, men en klovn.

Tyskland er forøvrig favoritt på Betfair. 3,15 i Odds nå.

Så det er nok for sent å bli millionær for 80.000kr nå.

U

utgatt60135

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skjelver i buksene nå :).
    og du har satset store penger?

som troende mener jeg.
    Jeg tvilte på snåsamannen faktisk. Brasil skulle jo vinne :'(. Blir jo litt spennede å se om han får rett nå. At endel har synske evner er noe jeg absolutt tror på. Jeg fikk et "bevis" en gang.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg tvilte på snåsamannen faktisk. Brasil skulle jo vinne :'(. Blir jo litt spennede å se om han får rett nå. At endel har synske evner er noe jeg absolutt tror på. Jeg fikk et "bevis" en gang.
    Hvis noen kan se inn i fremtiden vil det jo si at den allerede er avgjort. Skjebnen er satt og du har ikke lenger evne til selv å påvirke dine handlinger, tanker og ord. Du er med andre ord en maskin, en automat og ikke lenger et menneske med selvstendig vilje. Gratulerer... :-\

Hva er poenget med å straffe en barnemorder eller en innbruddstyv? Det er jo allerede bestemt hva de skal gjøre, og de har ikke noen som helst innflytelse på sine egne handlinger og dets utfall.

Du er i beste fall redusert til en tilskuer i ditt eget liv... grei nok at du er utstyrt med 3D briller ... men .... så trist likevel.

Fotball blir jo helt meningsløst når hvert spark er forutbestemt.

Hvilket nitrist og meningsløst livssyn denne synsketroen medfører.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Endimensjonalt ressomement Gjestemedlem; hva er utenfor vår oppfattelse av tid og rom?

Mvh. RS

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hvilket nitrist og meningsløst livssyn denne synsketroen medfører.
    Det mest nærliggende er jo å spørre synske selv. Jeg oppfatter det som at det er utfordrende, men ikke meningsløst og nitrist. De er veldig forsiktig med å missbruke evnene. Men de bruker eller får ikke denne evner hele tiden etter hva jeg skjønner. Noen ganger kommer den, andre ganger søker de den og atter andre ganger har de det som oss som enda ikke har utviklet dem. Det sies at tiden (og rommet) egenlig er en illusjon, forstå det den som kan.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvis noen kan se inn i fremtiden vil det jo si at den allerede er avgjort. Skjebnen er satt og du har ikke lenger evne til selv å påvirke dine handlinger, tanker og ord. Du er med andre ord en maskin, en automat og ikke lenger et menneske med selvstendig vilje. Gratulerer... :-\
    Ingenting er meislet ut i stein og skjebnen er ikke gitt. Det synske gjør er å se ett bilde av fremtiden (all tid er egentlig nåtid), ett av mange mulige. Så når synske f.eks ser at verden i fremtiden ender ut i kaos, økonomisk sammenbrudd og sult, er det et slags gitt utfall av hvordan vi på kloden handler eller aksjonerer på i dag. Men vi kan når som helst endre utfallet, eller skjebnen om du vil, ved å forandre retning og aksjonere på en annen måte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Ingenting er meislet ut i stein og skjebnen er ikke gitt. Det synske gjør er å se ett bilde av fremtiden (all tid er egentlig nåtid), ett av mange mulige. Så når synske f.eks ser at verden i fremtiden ender ut i kaos, økonomisk sammenbrudd og sult, er det et slags gitt utfall av hvordan vi på kloden handler eller aksjonerer på i dag. Men vi kan når som helst endre utfallet, eller skjebnen om du vil, ved å forandre retning og aksjonere på en annen måte.
    Hvis den synske snåsamannen har sett at Tyskland vinner, så spiller det jo ingen rolle hva noen av spillerne foretar seg overhodet. Det hele blir et tåpelig skuespill uten nerve, uten forutsigbarhet, uten glede og uten sportsånd, uten liv.

Da kan de like gjene sende VM i filateli på skjermen. :-\

Å pønske ut det at om Tyskland vinner er det et av mange mulige utfall så kvalifiserer det neppe til noen stor tittel og nesegrus beundring.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Hvis den synske snåsamannen har sett at Tyskland vinner, så spiller det jo ingen rolle hva noen av spillerne foretar seg overhodet. Det hele blir et tåpelig skuespill uten nerve, uten forutsigbarhet, uten glede og uten sportsånd, uten liv.

Å pønske ut det at om Tyskland vinner er det et av mange mulige utfall så kvalifiserer det neppe til noen stor tittel og nesegrus beundring.
    Tyskland kan meget godt endre utfallet av Gjerstads synskhet. Simpelthen ved å sette seg ned på gressmatta i neste kamp. Men nå tror ikke jeg at det skjer.

U

utgatt60135

Gjest
    Ahh .. nå kom jeg på det. Fremtiden skapes i nåtiden. Så da blir det en slags sansylighet, men ikke fasit?

Men i tilfelle fotball ... hm....

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Synes du at denne kampen var et skuespill uten nerve osv. ettersom at du vet at snåsamannen spådde utfallet? Hvis det er tilfelle, så har vel snåsamannen rett da...uten forutsigbarhet ???

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Tyskland kan meget godt endre utfallet av Gjerstads synskhet. Simpelthen ved å sette seg ned på gressmatta i neste kamp. Men nå tror ikke jeg at det skjer.
    Da vinner de jo ikke VM. Så da blir jo hele synskheten redusert til vanlig fotballtipping. Det hadde jo vært mer moro om innsatsen til spillerne på det andre laget faktisk hadde litt innflytelse på resultatet også.

Men her kan man ikke få både i pose og sekk. Enten er resultatet forutsigbart og forutbestemt og spåbart, eller så er resultatet ikke avgjort ennå. Noe fjas om at man ikke forstår tiden, at den er en illusjon, beveger seg som en spastiker i en bøtte popcorn etc. er bare å stikke holdet i sanden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    realist skrev:
    Synes du at denne kampen var et skuespill uten nerve osv. ettersom at du vet at snåsamannen spådde utfallet? Hvis det er tilfelle, så har vel snåsamannen rett da...uten forutsigbarhet ???
    Jeg så ikke kampen. Jeg har ikke fjernsynsmottak i heimen og er så voldsomt sportsinteressert. Har fått med meg 1 kamp så langt på en pub. Men synskhet er ikke annet ukebladsunderholdning for overgangsaldrende kjerringer sammen med horoskopene og helsedropsene de averterer der. For meg ville nok kampen vært spennende hvis jeg hadde sett den. Men for en snåsatroende må det jo ha vært like spennende som å se Løvens Konge på DVD for 22. søndagsmorgen på rad.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Da vinner de jo ikke VM. Så da blir jo hele synskheten redusert til vanlig fotballtipping. Det hadde jo vært mer moro om innsatsen til spillerne på det andre laget faktisk hadde litt innflytelse på resultatet også.

Men her kan man ikke få både i pose og sekk. Enten er resultatet forutsigbart og forutbestemt og spåbart, eller så er resultatet ikke avgjort ennå. Noe fjas om at man ikke forstår tiden, at den er en illusjon, beveger seg som en spastiker i en bøtte popcorn etc. er bare å stikke holdet i sanden.
    Deph, du kan aldri nå inn til de dype sannheter med mindre du aksepterer dette: Den guddommelige dikotomi, det at to tilsynelatende motstridende sannheter kan eksistere på samme sted, til samme tid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Deph, du kan aldri nå inn til de dype sannheter med mindre du aksepterer dette: Den guddommelige dikotomi, det at to tilsynelatende motstridende sannheter kan eksistere på samme sted, til samme tid.
    Sikkert en hendig forklaring å ty til når virkeligheten og fantasiene ikke er helt kompatible. ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn