Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Dyrt, i forhold til hva?
    Dyrt i forhold til på alle måter like god fruktjuice som selges i andre butikker.
    Dette blir det samme som å hevde at en hageslange er like effektiv å slokke brann med, som en brannbil, med den begrunnelse at begge bruker vann som slokkemiddel.

Deph, jeg syns det er ganske utrolig at du ikke er det minste interessert i å avdekka hvordan Xango er fremstilt og hva mengden av virkestoffer i denne juicen.
    Du ønsker å leve i blindhet.
    Hva er så virkestoffene da ? Hvor mye mangosteen er det i produktet ? Det er det vel streng ingen som vet. Det man vet er at det ikke finnes en eneste klinisk test som understøtter de fantastiske påstandene om produktets legende egenskaper fremsatt av produsenten.
    40% av innholdet i juicen er fra mangosteenfrukten.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Her er et lite "vidunderprodukt" som nesten må klasifiseres som en alternativ "vidundermedisin":

Dette er en drikke som utvinnes fra korn, og som brygges over hele verden, året rundt.
    Jeg har drukket øl i over 20 år og føler en generell velvære i kroppen, samt at den gir meg mere energi og jeg trenger mindre søvn og er alltid opplagt når jeg våkner om morran.
    Jeg har i 3-4 perioder latt være å drikke øl og da har jeg virkelig kjent hva jeg har gått glipp av

Øl har hatt en ganske oppsiktsvekkende virknig på folk med dårlig humør, høyt blodtrykk, liksomsykdommer, m.m.
    Korn er utrolig rik på all slags mulig dritt som slukker dine sorger.

Det koster meg 30 kroner dagen å drikke en halvliter øl dersom jeg kjøper den i butikken, og noe mere hvis jeg drikker den ute på byen, og den smaker veldig godt!
    Jeg anbefaler virkelig folk å teste ut denne drikken i et par års tid. For meg har øl alltid vært en naturlig del av kostholdet mitt.

PS! jeg har ingen kommersielle interesser i øl!

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    118
    ;D
    Tror nesten jeg må prøve et par av disse, Gago. Har du noen referanser fra andre brukere?

Lf

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gago skrev:
    Her er et lite "vidunderprodukt" som nesten må klasifiseres som en alternativ "vidundermedisin":

Dette er en drikke som utvinnes fra korn, og som brygges over hele verden, året rundt.
    Jeg har drukket øl i over 20 år og føler en generell velvære i kroppen, samt at den gir meg mere energi og jeg trenger mindre søvn og er alltid opplagt når jeg våkner om morran.
    Jeg har i 3-4 perioder latt være å drikke øl og da har jeg virkelig kjent hva jeg har gått glipp av

Øl har hatt en ganske oppsiktsvekkende virknig på folk med dårlig humør, høyt blodtrykk, liksomsykdommer, m.m.
    Korn er utrolig rik på all slags mulig dritt som slukker dine sorger.

Det koster meg 30 kroner dagen å drikke en halvliter øl dersom jeg kjøper den i butikken, og noe mere hvis jeg drikker den ute på byen, og den smaker veldig godt!
    Jeg anbefaler virkelig folk å teste ut denne drikken i et par års tid. For meg har øl alltid vært en naturlig del av kostholdet mitt.

PS! jeg har ingen kommersielle interesser i øl!
    De som utelater det ene på grunnlag av det andre, de har ikke skjønt hva livet dreier seg om. ;)
    Alt med måte.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Denne hører forhåpentligvis hjemme her, og ikke på youtube-hjørnet.
    Humor for objektivistene, rasjonalistene og reduksjonistene blandt oss ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    coolbiz skrev:
    :)

Hører absolutt hjemme her ja.

Takk for link, fornøyelig.

Ikke hørt om den gubben før, men tittet på et par Youtobe snutter av gubben. Humoren og formen virker ikke helt ubeslektet en av mine andre favoritter, Bill Bailey.

Snissig sak her også:

[video]RFO6ZhUW38w[/video]

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Vedrørende Xango, han jeg kjøper den hos er i dag 38 år. Han er opprinnelig fra indre troms, ikke langt der hvor jeg bor. Jeg har de siste 15 årene jevnligt hatt kontakt med han.

"Kalle" har psoriasis og har hatt store utbrudd, også i ansiktet og hendene. Jeg vet at han opp gjennom årene har prøvd det meste av legemiddelsalver som tenkes kan å prøve, aloe vera osv. Legemidlene har delvis hjulpet han, men har hatt klare bivirkninger.
    Etter at han begynte å drikke Xango er psoriasisen praktisk talt borte vekk. Han har sykdommen ennå, men den holdes i sjakk med Xango. Jeg kan ikke se noe tegn til psoriasis på ham bortsett fra at huden er litt rødere enn normalt.

Så løsninga var ikke utvortes legemiddler, men innvortes helsejuice.
    Dette er bare en konstatering av de faktiske forhold, enten man liker det eller ei. Dette i forhold til at alternativ "medisin" har løsninger på en sykdom som ikke skolemedisinen har. Men jeg skjønner at noen har fryktelig vanskelig for å erkjenne dette.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    coolbiz skrev:

;D konge president

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gago skrev:
    i vietnam spiser vi mangosteen i bøtter og spann.
    her i norge kjøper jeg det i vietnamesiske matbuktikker.
    en nydelig frukt.
    som ikke gir noe mer helsegevinst enn andre frukter.
    man blir hverken supermann, energibunt eller åndelig oppløftet zen-munk av å spise det.
    det er bare godfjottede folk i den vestlige, rike delen av verden som dytter eksotiske frukter ned i hølet foran og innbiller seg ting og tang.
    Var innom en vietnamesisk butikk i dag og kjøpte et brett med mangosteen. Heller dyr affære men ganske gode på smak. Ikke så mye innhold i dem dog, så det går vel med endel for å presse juice av dem.

De hadde fått inn durian også, men jeg våget meg ikke på en slik i dag. Kanskje neste gang.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mangosteen bør spises i akkurat rett tid, før de blir overmodne og har fått kjerner inni fruktkjøtt-båtene.
    mange av de som selges i norge er dessverre hakket for modne, imho.

nydelig smak, ja!

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Synes det er flott at TV2 har begynt en mer kritisk vinkling til alternativ medisin (ref siste dagers oppslag i TV2 nyhetene). Bra med litt motvekt til medias "nyreligiøse" hyllest av det alternative i det siste.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Gago skrev:
    i vietnam spiser vi mangosteen i bøtter og spann.
    her i norge kjøper jeg det i vietnamesiske matbuktikker.
    en nydelig frukt.
    som ikke gir noe mer helsegevinst enn andre frukter.
    man blir hverken supermann, energibunt eller åndelig oppløftet zen-munk av å spise det.
    det er bare godfjottede folk i den vestlige, rike delen av verden som dytter eksotiske frukter ned i hølet foran og innbiller seg ting og tang.
    Var innom en vietnamesisk butikk i dag og kjøpte et brett med mangosteen. Heller dyr affære men ganske gode på smak. Ikke så mye innhold i dem dog, så det går vel med endel for å presse juice av dem.

De hadde fått inn durian også, men jeg våget meg ikke på en slik i dag. Kanskje neste gang.
    Ja, de er ganske dyre, og som Gago sier så er ofte ikke fruken tipp topp når den er kommet frem til butikkene her i landet.

Men, og dette er viktig å presisere: I fruktkjøttet til mangosteenfrukten fins det mye godt av antioksydanter, men det er i selve skallet av frukten at mengden av xanthonene ligger, og disse xanthoner betegnes som "superantioksydanter" og har bl.a. en betennelsesdempende virkning. Men skallet kan ikke spises fordi det er ekstremt beskt på smak. Det er Xangos kunnskap og produkttilvirkningsprosess som gjør at skallet kan brukes i juicen og at juicen smaker godt.
    Så uten skallet på mangosteenfrukten går du glipp av halvparten av helsegevinsten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skallet smaker hy og helvete ja.

Men man kan jo spørre seg selv om det brukes av helsemessige årasker eller om det bare er en grei måte å inkorporere avfallsproduktet i svkiset man selger til kunden og får den til å tro at det er noen annen hensikt med det enn å drøye produktet ytterligere.

Jeg er ikke det spor imponert av informasjonen om at bestanden av juice ikke engang er av rent fruktkjøtt men av det bitre skrellet i tillegg.

Spis en banan i stedet. Det er mer upretensiøst i det minste.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Skallet smaker hy og helvete ja.

Men man kan jo spørre seg selv om det brukes av helsemessige årasker eller om det bare er en grei måte å inkorporere avfallsproduktet i svkiset man selger til kunden og får den til å tro at det er noen annen hensikt med det enn å drøye produktet ytterligere.

Jeg er ikke det spor imponert av informasjonen om at bestanden av juice ikke engang er av rent fruktkjøtt men av det bitre skrellet i tillegg.

Spis en banan i stedet. Det er mer upretensiøst i det minste.
    Banan er ofte mer til skade enn til gavn å spise, da mener jeg den bananen som ligger i butikkene, ikke den som kommer rett fra banantreet.
    Når du kjøper frukt i butikken så vet du ikke hva du får. Næringsmiddeltilsynet tar stikkprøver av frukten, men frukten er alltid kjøpt og spist før resultatene foreligger.
    For noen år siden ble det offentliggjort et resultat fra prøvene fra et parti (noen tonn) med appelsiner. De fant ikke en eneste C-vitamin i de appelsinene de tok prøver av.

Depnot, det er riktig det jeg sa i mitt forrige innlegg. At du bare ønsker å se ting fra din side med de motivene du måtte ha, se det avgjør du helt selv. Men jeg vil ikke si at det tjener deg på noen måte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Depnot, det er riktig det jeg sa i mitt forrige innlegg. At du bare ønsker å se ting fra din side med de motivene du måtte ha, se det avgjør du helt selv. Men jeg vil ikke si at det tjener deg på noen måte.
    Hvilke motiver har jeg da utover en en skepsis til fantasifulle reklamebudskap og kommersiell utnyttelse av folks grenseløse naivitet bare innpakningen fenger dem?

Kos deg med fruktslapset, en vitamintabelett og en sukkerbit gjør sikkert samme nytten, men det er som sagt dine penger. Bruk dem som du vil:..

Men svarte... en Produttori del Barbaresco koster en brøkdel av prisen. :-\

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Hvilke motiver har jeg da utover en en skepsis til fantasifulle reklamebudskap og kommersiell utnyttelse av folks grenseløse naivitet bare innpakningen fenger dem?

Kos deg med fruktslapset, en vitamintabelett og en sukkerbit gjør sikkert samme nytten, men det er som sagt dine penger. Bruk dem som du vil:..

Men svarte... en Produttori del Barbaresco koster en brøkdel av prisen. :-\
    Men hva hvis Xango virkelig er et veldig godt produkt med en slik virkning som folk sier det har?

Helsekostbransjen er jeg skeptisk til og vanlige helsekostbutikker besøker jeg bare når jeg skal ha røde linser og grønn te. Xango drikker jeg hver dag av årsaker jeg har beskrevet i mitt tidligere innlegg. 30 kroner er det definitivt verdt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Men hva hvis Xango virkelig er et veldig godt produkt med en slik virkning som folk sier det har?
    I så fall er det sikkert verdt pengene. Men det er så vanvittig my bøff i helsekostbransjen at jeg tror rett og slett ikke på reklamen, det ligner for mye på 100 andre produkter som hevder det samme.

Helsekostbransjen er jeg skeptisk til og vanlige helsekostbutikker besøker jeg bare når jeg skal ha røde linser og grønn te. Xango drikker jeg hver dag av årsaker jeg har beskrevet i mitt tidligere innlegg. 30 kroner er det definitivt verdt.
    Hvis det får deg til å føle deg bedre, bra, lykkelig og opplagt så er det verdt pengene!

Spiller ingen rolle hvorfor.

Jeg bli overlykkelig av en ferskpresset appelsinjuice en sjokoladebit og en espresso.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    I så fall er det sikkert verdt pengene. Men det er så vanvittig my bøff i helsekostbransjen at jeg tror rett og slett ikke på reklamen, det ligner for mye på 100 andre produkter som hevder det samme.
    Verden er full av bløff. Falsknerne og svindlerne er alltid der hvor gullet er og prøver å lage noe som tilsynelatende ser ut som god vare, ofte ikledt fiffig markedsføring.
    Den vise lar seg ikke lede vill.

Alle har hørt at C-vitamin er bra. Så da kjøper folk en boks med C-vitamintabletter og lever lykkelig. Men C-vitamin (og andre vitaminer) som er organisk fremstilt opptaes kroppen langt bedre enn det som er syntetisk fremstilt. Nyere forskning bekrefter det som i lang tid har vært antatt. Gjett hva som er billigst å produsere?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Alle har hørt at C-vitamin er bra. Så da kjøper folk en boks med C-vitamintabletter og lever lykkelig. Men C-vitamin (og andre vitaminer) som er organisk fremstilt opptaes kroppen langt bedre enn det som er syntetisk fremstilt. Nyere forskning bekrefter det som i lang tid har vært antatt. Gjett hva som er billigst å produsere?
    Tankegangen er rett. Men med et variert og gjennomtenkt kosthold får man i seg alt man trenger av vitaminer, mineraler og sporstoffer. Det er rett og slett ikke nødvendig for friske mennesker og kjøpe dyre kosttilskudd, selv om de er produsert første fullmåne i august av en blind munk i Borneos jungel. Er man frisk og sunn blir man ikke friskere og sunnere av å spise eksotiske frukter.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Tankegangen er rett. Men med et variert og gjennomtenkt kosthold får man i seg alt man trenger av vitaminer, mineraler og sporstoffer. Det er rett og slett ikke nødvendig for friske mennesker og kjøpe dyre kosttilskudd, selv om de er produsert første fullmåne i august av en blind munk i Borneos jungel. Er man frisk og sunn blir man ikke friskere og sunnere av å spise eksotiske frukter.
    -De færreste spiser "5 om dagen".
    -De som spiser "5 om dagen" vet ikke hva de får i seg av vitaminer, mineraler, sporstoffer etc fordi det er så sterkt varierende fra parti til parti mengden av næringsstoffer i frukt og grønnsaker, jfr det jeg skrev om det partiet med appelsiner som ikke inneholdt en eneste C-vitamin.
    -Jordsmonnet som maten dyrkes i har historisk sett aldri vært så fattig på mineraler som nå, dette på grunn av jorderosjon.
    -I jordbrukssamfunnet gikk maten direkte fra "jord til bord", nå har maten vi spiser vært gjennom en foredlingsprosess hvor viktige næringsstoffer kan gå tapt.
    -Den maten vi kjøper på butikkene er ikke valgt ut fra et enæringssynspunkt som 1 prioritet, men utifra smak og utseende.
    -Et miljø med sterkere grad av forurensning og stress krever at vi spiser mer næringsrik mat for å motvirke den negative effekten forurensning og stress har på kroppene våre.

+ Vi spiser mere variert kost i dag enn tidligere generasjoner.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    -De som spiser "5 om dagen" vet ikke hva de får i seg av vitaminer, mineraler, sporstoffer etc fordi det er så sterkt varierende fra parti til parti mengden av næringsstoffer i frukt og grønnsaker, jfr det jeg skrev om det partiet med appelsiner som ikke inneholdt en eneste C-vitamin.
    5 om dagen er ikke annet enn et reklamefremstøt fra Bama eller Gartnersentralen for å få deg til å kjøpe mer av deres produkter-

-Jordsmonnet som maten dyrkes i har historisk sett aldri vært så fattig på mineraler som nå, dette på grunn av jorderosjon.
    Jordsmonnet hvor? Hva i all verden er det som skulle gjøre erosjon til et større problem for jordsmonnet i dag enn det har vært tidligere? Kom med dokumentasjon her. I call your bluff!

-I jordbrukssamfunnet gikk maten direkte fra "jord til bord", nå har maten vi spiser vært gjennom en foredlingsprosess hvor viktige næringsstoffer kan gå tapt.
    Hvilke foredlingsprosesser er det du sikter til her?

Råvarene vi kjøper i butikken, frukt og grønsaker, har ikke vært i gjennom noen som helst foredlingsprosess. Hvilke næringsmilder snakker du om nå og hvordan er de gått tapt?

-Den maten vi kjøper på butikkene er ikke valgt ut fra et enæringssynspunkt som 1 prioritet, men utifra smak og utseende.
    Ja det er riktig. Det er smak og utseende som er avgjørende for hva folk velger å ta med seg fra butikken. Smak og sunnhet henger som regel ganske godt sammen. Økologisk frukt og grønnsaker med et fullverdig innhold av ønskede kjemikalier smaker som regel mye bedre enn sine hydrokultiverte artsfrender.

Smaksløkene er et godt kompass!

-Et miljø med sterkere grad av forurensning og stress krever at vi spiser mer næringsrik mat for å motvirke den negative effekten forurensning og stress har på kroppene våre.
    Jeg har aldri sett noen dekning for at man trenger mer energirik mat for å kompensere for forurensing eller stress. Det høre ut som ren feilmedisinering. Stress fører til at kroppen hamstrer energi og et noe mindre energirikt kosthold er mer gunstig i så måte. Jeg kan heller ikke se at man kan kompensere for problemer med forurensing ved å tilsette kostholdet mer energirik mat.

Tidligere generasjoner var mer eller mindre degernerete dverger i forhold til oss!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Artikkel om snåsamenn i Malawi

http://www.bt.no/utenriks/article850149.ece

Liyines er glad for at det tross alt finnes sykehus. Hun er klar på at det finnes sykdommer som det er best å søke behandling for andre steder enn hos henne. HIV er blant disse.

- Når det kommer syke til meg og jeg tror de har fått viruset, ber jeg dem dra til sykehuset. Noen sykdommer er de flinkere til å helbrede der, sier hun bestemt.

Desverre er mange heksedoktorer ikke så positivt innstilt som Liyines. Det finnes grelle eksempler på det motsatte. Nylig ble en ni år gammel jente voldtatt av en HIV-positiv mann i hovedstaden Lilongwe. Mannen hadde fått beskjed fra sin lokale heksedoktor om at han ville bli helbredet dersom han hadde sex med en jomfru på ni år.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Har begynt å lese boka nå.
    Er jo helt utrolige historier om den kællen... :eek:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:

Dette foredraget omhandler nettopp det. Riktignok i en amerikansk setting, men her på berget står det vel etterhvert ikke så mye bedre til. Bittman er kjent for sine matprogrammer og kokebøker med et element av helse og hvilke sammenhenger medisinsk forskning og ernæringsforskning har avdekket.

G

Gjestemedlem

Gjest
    http://www.bt.no/forbruker/article857490.ece skrev:
    Lar seg lure av urter som ikke virker

Omkring annenhver kvinne bruker urtemedisiner når de er gravide, men få vet om de har noen som helst effekt. De fleste er uvirksomme. Noen kan være skadelige.

– Nordmenn har verdens dyreste avføring, er det sagt om vårt forhold til naturmedisin.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Spørsmål til Gjestemedlem:

Hva er ditt syn på fenomenet Kulelyn? ( http://no.wikipedia.org/wiki/Kulelyn )

Som man kan se er dette et fenomen kun eksisterende som observasjoner, og har hittil ikke latt seg bevise. Skal vi da avskrive det, fordi vi ikke forstår det, eller ikke kan gjenskape dette i laboratoriet? Er alle som har observert det i gruppen som tror på tusser, troll og grønne menn fra fremmede planeter?

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Deph.

Nå er du utidig, usaklig og uetterettelig!

"Snåsamannen" er om det ikke kan kalles et egennavn så i allefall så nær et varemerke det går an å komme. At du da under headingen "Snåsamenn" trekker fram heksedoktorer som bifaller voldtekt av småpiker er faktisk ganske drøyt! Gubben fra Snåsa har såvidt vites ALDRI bifallt noe slikt !! Jeg er ikke jurist men tror du beveger deg i et minefelt av injurier her.

Jeg kjenner ikke "Snåsamannen" Gjerstad, jeg aner ærlig talt ikke om han har mystiske krefter og det interesserer meg faktisk ikke. Men jeg tror at gubben sjøl mener han kan gjøre noe for sine medmennesker og han gjør det beste han kan. Han har såvidt vites aldri sagt at noen ikke skal oppsøke lege, heller det motsatte! Han har heller ikke gjort seg rik på sine "evner". Boka er det ikke han som har skrevet, og jeg tror forfatter Kolloen tjener mye mer på boka enn Gjerstad, om Gjerstad overhodet får penger for boka??

I en slik setting er din stadige uthenging av personen Gjerstad simpel og stygg!! Du kan heller prøve å gjøre noe for dine medmennesker selv. Du tror ikke på healing og slikt, og det er helt greit, men du kan for eksempel bidra med å delta gratis i Frelsesarmeens sosiale arbeid. Armeen fordrer ikke at du tror, de er faktisk kun interessert i at man ønsker å bidra! Gakk hen og gjør noe positivt og så kan du slutte med den stadige nedrakkingen av andre som ikke er som/ tror som deg selv!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Honkey-Chateau skrev:

Honky jeg tror på kulelyn. Jeg har sett et med mine egne øyne. Det kom ut av en stikkontakt i stuen, svevde sakte og lydløst ca 10 cm over gulvet før det med en sinnsvak aksellerasjon forsvant inn i en annen stikkontakt med et kraftig smell. Det etterlot seg kun en vemmelig svovellukt.

Det er selvsagt mulig at det var Satan sjøl som kom forbi, men han tror jeg ikke mye på. Og ikke tror jeg så mye på tuss og troll heller. At det finnes "grønne menn" ( som sikkert ikke er grønne eller menn for den del ) stiller jeg meg ikke avvisende til. At Snåsamannen har gjort og gjør mye godt for sine medmennesker tviler jeg heller ikke på. Hva han gjør er en annen sak, men det er egentlig uvesentlig da det virker som om det han gjør blir gjort helt uten egennytte. Og da står det uansett respekt av det "in my book".

Dette blir jo selvsagt litt selvmotsigende for Deph, men kulelyn er ingen konspirasjonsteori! Og Snåsamannen er en hyggelig kar.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:

Som man kan se er dette et fenomen kun eksisterende som observasjoner, og har hittil ikke latt seg bevise. Skal vi da avskrive det, fordi vi ikke forstår det, eller ikke kan gjenskape dette i laboratoriet? Er alle som har observert det i gruppen som tror på tusser, troll og grønne menn fra fremmede planeter?

Honkey
    Litt mer utdypende i den engelske wikien: http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_lightning

Jeg har ikke noen problemer med at dette fenomenet er vanskelig å gjenskape fordi man ikke forstår det 100%. Det har jo blitt gjort mye arbeid med å finne frem til metoder for å gjenskape fenomenet og dermet studere det bedre, gjennom eksperimentring og tilhørende dokumentasjon.

Men det underliggende argumentet om at selv om det finnes fenomener man ennå ikke forstår helt ut, (det er jo en grunn til at det drives forskning i fysikk fremdeles) så skal dette være et alibi for å sannsynliggjøre all mulig nonsens, heger bare ikke på greip.

Snåsamenn og telefonsigøynere har ingen verdens ting med artige fysiske fenomener å gjøre og ligger utelukkende i grenselandet mellom psykologien og kroppens selvreparernde mekanismer, iblandet svindel, tro, lureri, forhåninger, reklame og eventyrlige forestillinger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er helt mulig at Gjerstad er hyggelig og grei og tror han gjør nytte med sine ablegøyer. Men han er ikke alene. Selv om han selv er fornøyd med æren, omtalen og populariteten dette har ført til, så er slikt lureri milliardbutikk.

Hvor alvorlig slik undergraving av ekte medisinsk behandling er kan kanskje illustreres slik:

http://www.senseaboutscience.org.uk/index.php/site/project/331/

Og når vår egen helsminster oppfører seg som en hottentott fra middelalderen, så er det tegn på at slik overtro som dette kan få svært alvorlig følger. Når folk begynner å tro på snåsamenn, bønn og annen svindel som skal helbrede i stedet for leger og helsepersonell så er dette blitt livsfarlig! Da er gubber som Snåsamannen indirekte med å forårsake død og lidelse. Selv om dette nok aldri var tanken, så får slikt uante konsekvenser. Og jeg har linket til endel slike saker for å vise hvor alvorlige følger slik overto kan få.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Nei Deph,

Jeg er fortsatt inderlig uenig med deg i de midlene du benytter for å sverte Snåsamannen.

Hadde du vært en travhest på Bergen Travpark ville du blitt disket for urent trav!

P

Parelius

Gjest
    Det er vel litt perspektivforskyvning ute og går: jeg kan ikke se at Dephs fokus er å sverte snåsagubben, men å kontekstualisere den virksomheten gubben bedriver. Objektivit sett (altså ikke ut fra gubbens subjektive intensjoner), så synes jeg Deph har et meget godt poeng. Det må ikke bli slik at vi ikke kan bruke individer som aktualiserer strukturell formørkelse i ren ydmyk respekt overfor deres subjektive overbevisning (som kan være aktverdig helt inn i himmelporten, men slett ikke trenger være det, ja det er nesten uinteressant).

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Parelius skrev:
    Det er vel litt perspektivforskyvning ute og går: jeg kan ikke se at Dephs fokus er å sverte snåsagubben, men å kontekstualisere den virksomheten gubben bedriver. Objektivit sett (altså ikke ut fra gubbens subjektive intensjoner), så synes jeg Deph har et meget godt poeng. Det må ikke bli slik at vi ikke kan bruke individer som aktualiserer strukturell formørkelse i ren ydmyk respekt overfor deres subjektive overbevisning (som kan være aktverdig helt inn i himmelporten, men slett ikke trenger være det, ja det er nesten uinteressant).
    Jeg er fullstendig enig med deg i de generelle betraktningene, og deph har evig rett til å argumentere alt han kan mot det han anser å være overtro. Det folk raskt kan se, og dermed reagerer på, er hans totale respektløshet overfor mennesket bak troen, og ikke troen per se. Han benytter utvilsomt Gjerstad skruppelløst i et møkkete spill mot andre enkeltpersoners tro, og det irriterer opptil flere.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Litt mer utdypende i den engelske wikien: http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_lightning

Jeg har ikke noen problemer med at dette fenomenet er vanskelig å gjenskape fordi man ikke forstår det 100%. Det har jo blitt gjort mye arbeid med å finne frem til metoder for å gjenskape fenomenet og dermet studere det bedre, gjennom eksperimentring og tilhørende dokumentasjon.

Men det underliggende argumentet om at selv om det finnes fenomener man ennå ikke forstår helt ut, (det er jo en grunn til at det drives forskning i fysikk fremdeles) så skal dette være et alibi for å sannsynliggjøre all mulig nonsens, heger bare ikke på greip.

Snåsamenn og telefonsigøynere har ingen verdens ting med artige fysiske fenomener å gjøre og ligger utelukkende i grenselandet mellom psykologien og kroppens selvreparernde mekanismer, iblandet svindel, tro, lureri, forhåninger, reklame og eventyrlige forestillinger.
    Det er ikke et alibi for noe som helst, Deph, poenget er at her har du et fenomen i fanget, som vi pr i dag ikke aner hvordan oppstår, og ikke kan gjenskape i laboratoriet. Men folk tror at det finnes, for de har selv opplevd det. Og du tror det finnes, bare fordi du har hørt om det, og fordi engelsk Wikipedia også tror det finnes.
    Selv har jeg sett et flygende objekt på svært nært hold (ca 100 meter rett over meg i godt over 1 minutt), som IKKE er et kjent flygende fartøy, selv for en som har vært brennende opptatt av alt som flyr i hele sitt liv. Radaren på Fornebu så det ikke, selv om det var svært nær flyplassen, og var 50 meter langt. I din verden tror jeg da på tusser og troll, mens du tror på "artige fysiske fenomener" som enda ikke er bevist, bare.
    Jeg forventer ikke at ditt opplevelses- og trosliv skal tangere mitt, det eneste jeg føler jeg har et visst krav på er at du i det minste forsøker å argumentere på sak i stedet for person.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er ikke et alibi for noe som helst, Deph, poenget er at her har du et fenomen i fanget, som vi pr i dag ikke aner hvordan oppstår, og ikke kan gjenskape i laboratoriet. Men folk tror at det finnes, for de har selv opplevd det. Og du tror det finnes, bare fordi du har hørt om det, og fordi engelsk Wikipedia også tror det finnes.
    "Wikipedia" tror ikke noe som helst. Men artikkelen der refererer til forsøk utført av Nikola Tesla, Max Planck Institute, mm. som har eksperimentert med lignende fenomener. Så at lignende fenomener forekommer har jeg ingen bakgrunn til å betvile. Mange av teslas ekeltriske prosjekter er svært spennede. Men dette er heller ingen grunn til å gå god for alle de observasjoner gjort av folk som opplever noen rare lys de ikke forstår.

Men logikken om at siden kanskje kulelyn er et underlig elektromagnetisk fenomen, så er dette god nok grunn til å innse at man dermed ikke kan forklare alt mulige ennå, innforstått med at vitenskapen og medisinen ennå bare er så primitiv at de ikke har forstått hvordan telefonhealing foregår, og at vi står overfor et hittil ukjent naturfenomen som engang skal renvaske sorten...

Selv har jeg sett et flygende objekt på svært nært hold (ca 100 meter rett over meg i godt over 1 minutt), som IKKE er et kjent flygende fartøy, selv for en som har vært brennende opptatt av alt som flyr i hele sitt liv. Radaren på Fornebu så det ikke, selv om det var svært nær flyplassen, og var 50 meter langt. I din verden tror jeg da på tusser og troll, mens du tror på "artige fysiske fenomener" som enda ikke er bevist, bare.
    Nordlys er også et annet artig fysisk fenomen. Men at dette eksister er heller inntet godt argument for at snåsamenn og heksedoktorer har noe annet enn humbug og psykologi å fare med. At man ikke forstår alt betyr ikke at alt folk inbiller seg er realiteter av den grunn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn