Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    For 2 1/2 år siden på forskning.no:

- Antivirus-medisiner som Tamiflu bør bare gis når det er helt medisinsk nødvendig. Hvis ikke oppstår det en fare for at legemiddelet vil være uten virkning når vi trenger det som aller mest, nemlig hvis det skulle bryte ut en ny influensa-pandemi, i følge professor Björn Olsen.

Og det som bekymrer de svenske forskerne, er hvor legemiddelet blir av når det skilles ut av kroppen, i følge studien som ble publisert i Public Library of Science (PLOS).

- Det vår undersøkelse viser er at virkestoffet i oseltamivir bare i liten grad brytes ned når det går gjennom kloakksystemet. Dermed spres stoffet videre til vann og vassdrag ute i naturen, mener Jerker Flick, som er doktor i kjemi ved Universitetet i Umeå.

Det forskerne frykter er at stoffet dermed bli tatt opp av dyr som er bærere av influensavirus, for eksempel villender. Hvis konsentrasjonen av oseltamivir blir stor nok i fuglekroppen, kan viruset utvikle motstandsdyktighet mot stoffet.

Fra fugler til mennesker

- Hvis en slik resistens hos virus i fugl får stor utbredelse, vil det kunne utgjøre en alvorlig trussel også mot mennesker, advarer Björn Olsen, som er professor i smittevern ved Universitetet i Uppsala og Høgskolen i Kalmar.

http://www.forskning.no/artikler/2007/oktober/1191546009.73
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Når er halvparten av spådommene gått i oppfyllelse, hvem har ansvaret hvis den andre halvdelen av bekymrinsspådommen går i oppfyllelse, at bruken av Tamiflu og andre medikamenter vil kunne være en alvorlig trussel for veldig mange mennesker på sikt?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Når er halvparten av spådommene gått i oppfyllelse, hvem har ansvaret hvis den andre halvdelen av bekymrinsspådommen går i oppfyllelse, at bruken av Tamiflu og andre medikamenter vil kunne være en alvorlig trussel for veldig mange mennesker på sikt?
    Er din konklusjon er at vi skal slutte med slikt tull som forskning og medisiner fordi et virus eller en bakterie har utviklet resistens mot et middel, og i stedet hengi oss til snåsamenn, indre stemmer, bønn og teletorgsignøynere når vi blir syke?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Er din konklusjon er at vi skal slutte med slikt tull som forskning og medisiner fordi et virus eller en bakterie har utviklet resistens mot et middel, og i stedet hengi oss til snåsamenn, indre stemmer, bønn og teletorgsignøynere når vi blir syke?
    Absolutt ikke.
    Men som jeg har sagt tidligere, vitenskapen kan være til den største velsignelse eller den største katastrofe, alt etter som man velger å bruke den.

Det er leger med mange års utdannelse som deler ut Tamiflu i store mengder, selvsagt godt backet opp av legemiddelindustrien som er drevet på samme måte som alle andre virksomheter på Wall Street: krav om større omsetning og mere penger til eierne.

Skal man unnskylde de som skriver ut resepter på Tamiflu med..."unnskyld dem, de visste ikke bedre" ?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Absolutt ikke.
    Men som jeg har sagt tidligere, vitenskapen kan være til den største velsignelse eller den største katastrofe, alt etter som man velger å bruke den.

Det er leger med mange års utdannelse som deler ut Tamiflu i store mengder, selvsagt godt backet opp av legemiddelindustrien som er drevet på samme måte som alle andre virksomheter på Wall Street: krav om større omsetning og mere penger til eierne.

Skal man unnskylde de som skriver ut resepter på Tamiflu med..."unnskyld dem, de visste ikke bedre" ?
    Det er mange eksempler opp i gjennom historien på medisiner som enten ikke har virket som de skulle, har mistet sin effekt eller har så alvorlig bivirkninger at de er farlige for folk. Du kan jo slå opp på Thalidomid for å finne noen gode eksempler på dette.

Det er er slike årsaker at det er så påkrevende nødvendig med grundig forskning og dokumentasjon før medisiner og behandlingsformer slippes på markedet. Og det er derfor det er utrolig viktig å basere behandlinger og medisiner på dokumentert forskning og ikke på historer fra Nils i Myra eller Trude i andre enden av sutretelefonen.

Du viste jo nettopp til svenske forskere som har avdekket mangler ved dette legemiddlet og denne praksisen. Hvis det er riktig det de hevder er det jo viktig å inkorporere denne nye forkningen i praktisk medisin. Det er jo slik forskning og som er viktig for å videreutvikle mer og mer effektive kurer og mot sykdommer og tilstander.

Ja hvor mange årsverk og miliarder er det ikke lagt i forskning på AIDS og Kreft f.eks. uten at det er sykdommer som man har fått bukt med ennå. Men forkningen mpå fortsette på tross av ufullstendige kurer og at man ikke er i mål ennå. Det er slik forskning som er viktig, og dete der derfor forskning på selverklærte heksedoktorer og andre lurendreiere er en blindgate som tar ressurser og flytter fokus fra viktiger forskning.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Jeg angriper ikke selve forskninga, det har du vel skjønt. Det er hvordan vi anvender forskninga.
    Hvis det skulle vise seg at uvørn bruk av medisinske medikamenter skulle skape veldig skumle virusvarianter og hvor konsekvensen av dette er at ting kommer helt ut av kontroll med massedød av mennesker til følge, da har samfunnet vårt blitt et produkt av vår teknologi og ikke at teknologien er et produkt av samfunnet vårt. Forskjellen er at i førstnevnte tilfelle har teknologien satt premissene for hvordan samfunnet skal se ut.

I denne sammenheng er krystallhealing og varme hender helt harmløst, enn hvor virkningsløst behandlinga måtte være.

Det avgjørende for hvilken retning vi nå velger, er hvor mange av oss som har "det tredje øyet" åpent!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Healing og Helbredelse.
    NRK2 kl 20.10 i kveld.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg angriper ikke selve forskninga, det har du vel skjønt. Det er hvordan vi anvender forskninga.
    Hvis det skulle vise seg at uvørn bruk av medisinske medikamenter skulle skape veldig skumle virusvarianter og hvor konsekvensen av dette er at ting kommer helt ut av kontroll med massedød av mennesker til følge, da har samfunnet vårt blitt et produkt av vår teknologi og ikke at teknologien er et produkt av samfunnet vårt. Forskjellen er at i førstnevnte tilfelle setter teknologien premissene for hvordan samfunnet skal se ut.
    Bakterier utvikler også resistenes, og det er et problem at mange strains har utviklet resistens mot antibiotika. Men hvor uendlig mye lidelse har ikke bruken av slike midler spart mannesker for likevel?

I denne sammenheng er krystallhealing og varme hender helt harmløst, enn hvor virkningsløst behandlinga måtte være.
    Ja det er virkningsløst, harmløst og bortkastet og å ville få folk til håndtere sykdom på denne måten er jammen ikke langt unna den saken jeg linket til litt tidligere:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2952173.ece

Når det harmløse og virkningsløse erstatter medisinen, selv med sine potensielle bivirkninger så går det gjerne slik.

Det avgjørende for hvilken retning vi nå velger, er hvor mange av oss som har "det tredje øyet" åpent!
    Huffda.. høres ikke ut som en heldig utvikling det. Kanskje i noen innavlede småbygder i nærheten av Tsjernobyl?

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Ja det er virkningsløst, harmløst og bortkastet og å ville få folk til håndtere sykdom på denne måten er jammen ikke langt unna den saken jeg linket til litt tidligere:
    Ref til det programmet som jeg henviste til i mitt siste innlegg, så sa forskningslederen på komplementær forskning i Tromsø at vi om 5-10 år kunne konkludere med om healing har en reell effekt, eller ikke. Og noe lengre tid på å eventuelt finne ut hvilke mekanismer som da er inne i bildet.
    Dette gitt at de får penger til forskninga.
    Han sa også at nå skjer det en del spennende forskning på dette feltet andre steder i verden som de også vil kunne støtte seg på.

Og da kan jeg forvente at nettopp du som støtter deg på forskningsresulteter, vil vente med å dra endelige konklusjoner til forskningsresultatene fra Tromsø foreligger. Eller...?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Ref til det programmet som jeg henviste til i mitt siste innlegg, så sa forskningslederen på komplementær forskning i Tromsø at vi om 5-10 år kunne konkludere med om healing har en reell effekt, eller ikke. Og noe lengre tid på å eventuelt finne ut hvilke mekanismer som da er inne i bildet.

Nå har dette vært forska på i årtier om ikke århundrer. Så får vi se om disse Tromsø forskerne kommer til et annet resultat....

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Noen som tar overtroen litt for alvorlig i Tanzania også. Kanskje litt mer brutalt enn vi er vant med, men motivasjonen er akkurat den samme som her hjemme hos våre egne lottotippende kristne snåsamanntilhengere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2991480.ece
    Dett er totalt absurd.

Den ene kapper bein og kjønnsorganer av på levende mennesker for å koke ei magisk suppe og sprer dermed frykt og lidelser. Den andre personen i sammenligninga prøver å hjelpe sine medmennesker med sin styrke, varme og kjærlighet.
    Nå må du ta deg sammen, Deph!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Dett er totalt absurd.

Den ene kapper bein og kjønnsorganer av på levende mennesker for å koke ei magisk suppe og sprer dermed frykt og lidelser. Den andre personen i sammenligninga prøver å hjelpe sine medmennesker med sin styrke, varme og kjærlighet.
    Det er jo denne kontrasten som gjør fenomenet så intertessant. Kristendommen inneholder jo også alt fra levende brenning av mennesker til vaffelkoking, forbønn og salmesang. Heksedoktorer kan jo også spenne fra alt til Tanzanianske amputører til kattefinnere og telefonhelbredere fra Snåsa. Og det er ikke mye som egentlig skiller gruverarbeidere med lykkeamulett fra ankelen til en albino til den som valfarter til Verdal for å levere sin lottokupong.

Så verdensforståelsen og motivasjonsfaktorene er akkurat de samme hele veien, og motvilligheten til å forholde seg til realitetene og istedet hengi seg til alt av overtro man finner 'mellom himmel og jord' er drivkraften i hele dette absurde sosiale maskineriet av sludder og vås.

Som oftest er utslagene harmløse, men tar man noe av dette litt for alvorlig kan det utarte seg og få mer uheldige konsekvenser.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Her er et lite "vidunderprodukt" som nesten må klasifiseres som en alternativ "vidundermedisin":

Dette er en juice som utvinnes fra en frukt som heter mangosteen, som høstes i deler av Asia, to ganger i året.
    Jeg har brukt juicen i 2-3 år og føler en generell velvære i kroppen, samt at den gir meg mere energi og jeg trenger mindre søvn og er alltid opplagt når jeg våkner om morran.
    Jeg har i 3-4 perioder latt være å drikke juicen og da har jeg virkelig kjent hva jeg har gått glipp av :)

Xango har hatt en ganske oppsiktsvekkende virknig på folk med ME, høyt blodtrykk, astma, betennelsessykdommer m.m.
    Mangosteen er utrolig rik på xanthoner som er betennelsesdempende.

Det koster meg 30-35 kroner dagen å drikke Xango og den smaker veldig godt!
    Jeg anbefaler virkelig folk å teste ut denne juicen i en måneds tid. For meg er Xango blitt en naturlig del av kostholdet mitt.

PS! jeg har ingen kommersielle interesser i Xango.

www.xango.com
    www.mangostan.no

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Her er et lite "vidunderprodukt" som nesten må klasifiseres som en alternativ "vidundermedisin":
    Sikkert god den... og sikkert mange som er ukritisk nok til å betale 500kr literen for fruktjuice også.. (suckers..) En skje med blåbærsyltetøy har vel mye av den samme virkningen. Eller stikk innom en god jallasjappe så finner du godt utvalg i eksotisk juice til under 1/20 av prisen.

Ikke overraskende blir dette produktet marksdsført ved Multi-level marketing slik annet slikt overpriset gugge gjerne blir.

http://www.chetday.com/mangosteen.htm

Til å være tilsynelatende kritisk til grov kommeriell utnyttelse av folks godtroendenhet og møter du deg selv i døren her med et smell...

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Xango har hatt en ganske oppsiktsvekkende virknig på folk med ME,
    Så Xango fungerer på psykiatriske lidelser ?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Sikkert god den... og sikkert mange som er ukitisk nok til å betale 500kr literen for fruktjuice også.. (suckers..) En skje med blåbærsyltetøy har vel mye av den samme virkningen. Eller stikk innom en god jallasjappe så finner du godt utvalg i eksotisk juice til under 1/20 av prisen.

Ikke overraskende blir dette produktet marksdsført ved Multi-level marketing slik annet slikt overpriset gugge gjerne blir.

Til å være tilsynelatende kritisk til grov kommeriell utnyttelse av folks godtroendenhet og møter du deg selv i døren her med et smell...

... eller selger du kanskje denne fruktdrikken du også? ::)
    Du er bare så utrolig forhåndsdømmende.
    Jeg kan tilbakevise samtlige punkter.

Noen referanser i norge fra brukere:
    «Jeg begynte å drikke XanGo 15. februar 2008. Jeg drikker 30ml to ganger daglig. Etter at jeg begynte å drikke XanGo, så har jeg blitt kvitt mine astmaplager. Jeg er også kvitt min kroniske bihulebetennelse som jeg har slitt med i flere år. Jeg har diagnosen fibromyalgi og hadde liggedager pga. dette. Nå har jeg ikke den smertefulle verken i kroppen. Jeg føler jeg har fått livet tilbake.»

Magnhild, 63 år, Oslo, 28. sept. 2008

«Jeg begynte å drikke XanGo 5. mars 2008 og drikker to ganger 30ml hver dag. Etter at jeg begynte å drikke XanGo har jeg blitt mye bedre i halsen. Det kiler ikke så mye når jeg synger. Jeg er trubadur.»

Kjell, 70 år, Oslo, 28. sept. 2008

«Jeg begynte å drikke XanGo i mars 2008 og drikker 15ml pr. dag. Etter at jeg begynte med XanGo sover jeg bedre, har mer overskudd og bedre humør.»

Steinar, 50 år, Skarnes, 16. sept. 2008

«Jeg - undertegnede- kjøpte min første flaske XanGo i sept 2005. Etter kun 9 dager, sov jeg en hel natt, noe jeg ikke hadde gjort på 32 år, på grunn av smerter. I begynnelsen, drakk jeg kun 3ml pr dag, men økte til 3ml to ganger pr dag, noe jeg fortsatt gjør. Jeg har hatt fibromyalgi i 32 år, candida, pyrea, og andre `småplager`. All betennelse er ute av kroppen, tannlegen har friskmeldt meg, og jeg kan spise nesten all slags mat nå. Jeg må innrømme at det å si at jeg HAR HATT disse sykdommene, er bare helt hærlig!! Som dere sikkert skjønner, har jeg fått en ny og mye bedre hverdag etter at jeg begynte å drikke XanGo, og vil derfor anbefale alle å prøve!

Mvh Turid K Segers, 51 år, Rasta.» 5. februar 2007

Jeg begynte å drikke XanGo i november 2005 og drikker ett glass (eggeglass) to ganger pr. dag. Jeg fikk ME-diagnosen i april 2005. Har prøvd mange forskjellige behandlingsformer: akupunktur, ayurvedisk medisin, kvantemedisin, div. kosttilskudd etc. Mye av dette har nok hjulpet meg, men jeg fortsetter med XanGo fordi jeg føler at dette er noe som kan hjelpe meg å forbli så bra som jeg er nå. Jeg tør rett og slett ikke slutte.

Ingrid (56) Oslo, 12.nov. 2007

Jeg startet å drikke Xango i juni 2007 og drikker ca. 1dl pr. dag. Har ikke hatt et eneste utbrudd av eksem siden jeg startet å drikke Xango. Har prøvd utallige salver og kremer. Har enda ikke funnet noe som virker bedre enn Xango.

Katrine, Meløy, 18.okt. 2007

Jeg startet å drikke XanGo i januar 2007. Jeg drikker 30ml to ganger pr. dag eller noe mer. Har gått med betennelse i huden i ansiktet over lang tid, for dette har jeg gått på antibiotika med jevne mellomrom (over flere år). Cirka en måned etter at jeg begynte med juicen har huden min vært helt fin. Har også hatt dårlig nattesøvn. Den har blitt mye bedre. Nå sover jeg for første gang på flere år en hel natt uten å våkne. FANTASTISK.

Kvinne, 51 år, Oppegård, 11.okt. 2007

Jeg har drukket XanGo siden 30. august 2007. Har diabetes 2. Etter at jeg begynte å drikke juicen ble blodsukkeret normalt. Blodsukkeret har nå stabilisert seg. Jeg drikker 30ml 3 ganger pr. dag.

Roger, 37 år, Hammerfest, 06.okt. 2007

Tror du dette er fabrikerte referanser? placebo? ???
    Flere referanser:
    http://www.mangostan.no/index-filer/referanser.htm

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:

Du vil finne tilsvardende referanser til et hvilket som helst helsekostprodukt. Det er jo den vanligste formen for reklame for alle slike produkter. Postordrekatalogene er jo fulle av slike historier...

Juicen er sikkert grei den, men 500Kr literen er like latterlig som digitalkabler til 50.000kr/m.

Her har du et fullverdig produkt til 30kr literen:

http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=5060070660042&hkat=2&kat=18&grp=1

Fascinernde hvor lett folk sluker reklame for "helsekost".

Her er forresten en god BBC-serie som omhandler hvordan man selv kan dyrke medisin- og kosmetikkplanter i sin egen hage:

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00j4j41

Bruk pengene på å kjøpe litt ekstra frukt, grønt og bær i stedet for å donere dem til helsekostsjarlataner med virusmaskedsføring.

Jeg er overhodet ikke kritisk den helsebringenede effekten man har av bær og frukt, men det er ingen grunn til å hoppe på slik overpriset tøv som dette når du får tilsvarende produkter til 1/20 av prisen i butikken.

Hva var forige fad.. nonijuice, aloeverajuice, ... eneste forskjellen her er at prisen nå er 5-doblet. :-\

Vår egen natur og våre egne butikker er fulle av tilsvarede produkter.

Ingen grunn til å la seg lure av slikt som dette.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    i vietnam spiser vi mangosteen i bøtter og spann.
    her i norge kjøper jeg det i vietnamesiske matbuktikker.
    en nydelig frukt.
    som ikke gir noe mer helsegevinst enn andre frukter.
    man blir hverken supermann, energibunt eller åndelig oppløftet zen-munk av å spise det.
    det er bare godfjottede folk i den vestlige, rike delen av verden som dytter eksotiske frukter ned i hølet foran og innbiller seg ting og tang.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Du vil finne tilsvardende referanser til et hvilket som helst helsekostprodukt. Det er jo den vanligste formen for reklame for alle slike produkter. Postordrekatalogene er jo fulle av slike historier...

Juicen er sikkert grei den, men 500Kr literen er like latterlig som digitalkabler til 50.000kr/m.

Her har du et fullverdig produkt til 30kr literen:

http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=5060070660042&hkat=2&kat=18&grp=1
    Hvis du er seriøs nå, så er det ganske utrolig hvor forhåndsdømmende du er. Du ønsker ikke å se hvordan ting er.
    Det produktet du sikter til har ingenting å gjøre med xango. Det finnes ikke noe annet produkt på markedet i dag med den sammensetninga som Xango har, ikke i nærheten en gang!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem skrev:

hvis du kjenner kiloprisen på mangosteen, så skjønner du hvorfor en liter juice av denne frukten nødvendigvis må koste en del.
    den er by far den dyreste frukten å få kjøpt på et vanlig marked i vietnam, og er selvfølgelig enda mye dyrere her i norge.

men 500 kr. er like vel litt sånn nordost odin-ish, ja.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gago skrev:
    en nydelig frukt.
    man blir hverken supermann, energibunt eller åndelig oppløftet zen-munk av å spise det.
    det er bare godfjottede folk i den vestlige, rike delen av verden som dytter eksotiske frukter ned i hølet foran og innbiller seg ting og tang.
    Total uvitenhet.
    Mye av de helsemessige gode stoffene er i deler av skallet, dette spises normalt ikke. Det er mye derfor Xango juice er så enestående.

G

Gjestemedlem

Gjest
    http://mangosteen.worldwidewarning.net/www/archives/11

Mangosteen Juice: Yet Another Scam Product
    June 1, 2007

A brilliant article by Frederic Patenaude provides an insight into the world of Mangosteen Juice and talks about the scam practices involved. Here’s what Frederic has to say;

Today, I’d like to get a few things off my chest that have been bothering me for a while, namely the greed and abuse of consumers credibility of many companies that are selling outrageously expensive products for their so-called “anti-oxidant” power.

I’m going to first crush a few obvious ’scam’ products, not because I those are necessarily the worst ones out there, but simply because these products get pitched all the time and I know that a lot of honest health-seekers are wasting a lot of their hard-earned cash on them.

Then after I’m done with this rampage, I’m going to give a last uppercut to these greedy empires by showing you some of the best anti-oxidant packed foods you can incorporate in your diet on the cheap.

Xango Juice: or the Art of Abusing Credulity

I’ve never told you that, but a long time ago (over 12 years) — I briefly attempted to succeed in the “network marketing” world. For almost a year, I was involved in one such company, selling “premium dog food”, believe it or not!

So I got a lot of insights into the world of “network marketing.” While it’s certain that there are many good companies that operate under this model, there’s definitely also a whole lot of bad ones.

When I first joined this MLM (Multi-Level Network) company, the big guru told us that MLM was the future of the world. That in ten years 80% of the products would be distributed that way (which obviously hasn’t happened, 10 years later… not even close).

He also told us that because MLM bi-passes the “big distribution network”, it allowed the distribution of higher quality products at a lower cost.

My experience with many Multi-Level-Networking companies I have encountered proves this to be wrong. Generally, the products they sell are very high-priced. Unless you actually join as a distributor, you literally pay several times the actual market value of the product.

I’ve also found that while there are a few good MLM companies with good products, most companies are selling suspect items to gullible consumers. Many of these products have actually very little value, and are 90% hype, marketing and exaggerated claims. Of course, they always have a cute little story to back it up.

How the founder of the company had a “vision” and a “dream” to improve the nutrition of the entire world, and how he founded his company to fulfill his higher mission. I particularly like how they talk about this one “scientist” from Japan (ever noticed they’re all from Japan?) who found the fountain of youth in some ancient plant, and wants to share it with the western world.

Let’s talk about this Mangosteen Juice

The company Xango sells their exotic fruit drink made with mangosteen. This fruit is not related to the “mango”. When I was in Bali, I ate mangosteens by the kilo, and they were very inexpensive. In Asia, the mangosteen is regarded the “queen of the fruit” for its delicate taste.

Xango sells their mangosteen juice as a “miracle cure”. Actually, what they sell is some mangosteen product mixed with the juices of about eight other fruits. And at $32.50 per bottle, this fruit juice better be good!

Actually, if you start to believe their marketing literature, this juice is nothing short of a miracle cure. According to Xango, there are more than 20 “human health benefits” to their mangosteen juice, from “anti-microbial” to “anti-cancer”.

Supposedly, we should drink their juices because of “xanthones”, a “powerful antioxidant” that “may help maintain intestinal health, strengthen the immune system, neutralize free radicals, help support cartilage and joint function, and promote a healthy seasonal respiratory system.”

However since they don’t have any serious research to back this claim up, Xango adds this disclaimer as a footnote: “These statements have not been evaluated by the FDA. This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease”.

Xango is in the business for the bux

Anyone who knows network marketing knows how the system works. Independent distributors are selling the products but mainly recruiting other distributors in order to get a percentage off their sales.

Generally the motivated network marketer will aggressively sell the products to his own friends, relatives and neighbors. (I remember when I was in this “dog food” company and I phoned the entire list of names from my high school year, in order to pitch them the dog food product!)

With this system, the more distributors a person can recruit, the more money they can make. And the company itself provides all of the marketing material they need to generate as much buzz as possible.

Like all similar products sold through the same kind of system, Xango has some kind of resemblance of scientific truth that they exaggerate to the extreme to sell their product. Many of their claims are completely exaggerated and unsubstantiated. For a neutral perspective on Xango, read the Wikipedia page on the subject.

Countless Other Products

The marketing, the claims, and the suspicious research behind Xango’s success resembles mysteriously to a lot of other similar products we’ve seen marketed over the last few years. I’m referring to:
    Noni fruit juice
    Goji Berry juice
    Aloe Vera juice

The same story here, the same scam, with a different product. In fact, I’ve found that both the Chief Financial Officer AND the president of Xango worked previously for Tahitian Noni International, another company selling their own miracle cure.

When I look at a $35 bottle of “anti-oxidant-rich” mangosteen juice, I can’t help to laugh and think to myself, “what kind of idiot would spend that kind of money (plus shipping) for a bottle of fruit juice?”

Let’s not forget what these companies are after. A few years ago, more than one person wanted to take advantage of my “big mailing list” to sign me up as a Xango distributor. They tried to convince me that I would make “so much money” if I used the power of my mailing list to sell this product, and recruit other distributors.

I didn’t consider for a single second to do that and never gave replied to those requests (one came from a friend of mine). What’s interesting is that everyone who came to me to tell me about mangosteen juice spent more time to explain how much money I could make with it, rather than try to convince me it was a really good product. It’s almost as if the product is irrelevant, as long as the rest is in place.

Some Anti-Oxidant Rich Foods: Cheap Alternatives

Okay, now that I feel a little better to have expressed my truth about this mangosteen juice, let me give you some quick tips that these companies certainly don’t want you to know.

1- Berries — Berries are by far the one of the richest sources of antioxidants, particularly wild blueberry. I suggest having as many berries as you can. Plus they are particularly enjoyable to eat. When wild blueberries are in season, freeze them in ridiculous quantities and use them throughout the year.

2- Pomegranate Juice — Pomegranate Juice is a very high source of cancer-fighting anti-oxidants. You can either purchase fresh pomegranates and make the juice yourself, or purchase pomegranate concentrate (which is still a high source of anti-oxidants). The good thing is that even a big jug of pomegranate juice will only cost you about $7, so 5 times less than the mangosteen juice (which is made mostly with other juices). And best of all, you can find it in most health food stores.

3- Prunes — According to recent studies, prunes rank really high on the “anti-oxidant” score. Good thing, because they are also very delicious.

4- Greens — Dark green leafy vegetables are also an excellent source of anti-oxidants. But not just that. Greens contain more nutrition than any other foods! For the full story, sign up for the Green for Life Program.

5- Mangosteen — Finally, you can also get the health benefits of mangosteen… by trying them out fresh. They are very delicious. You can find them in many Asian markets. Even at $5 a pound, you’re still going to get a better deal than you would get on the Xango juice. And if you ever travel to Costa Rica in September, or Asia in the winter, you’ll get all of the mangosteens you can eat, at dirt cheap prices.

In a future issue, I’ll go deeper into this fascinating topic of anti-oxidants.

Know that next week, for less than the price of two bottle of mangosteen juice (I think I’ll start talking like that for a while…), you can join me in a powerful, truly “results-oriented” Green Cleanse — one of my most popular and effective diet detox. There’s a few spaces available, and the cleanses starts on June 4th. Sign up here.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Espen R skrev:
    Gago skrev:
    en nydelig frukt.
    Total uvitenhet.
    Mye av de helsemessige gode stoffene er i deler av skallet, dette spises normalt ikke. Det er mye derfor Xango juice er så enestående.
    det dukker opp med gjevne mellomrom slike produkter som er "enestående" Nonijuice, AloeVera juice osv. fellesnevneren for de fleste er at de har en "enestående" effekt og virker på nær sagt alle slags skavanker og plager. En annen fellesnevner for de fleste av disse (mirakelproduktene) er at det er lite eller ingen dokumenterte resultater. en tredje fellesnevner er at literprisen ligger på ca 400-500 kr. En fjerde fellesnevner er salg ved multimarketing. en femte fellesnevner er referanser fra fornøyde brukere som er kvitt alt fra kreft til søvnproblemer. Det kan være helsefremmende noe av dette men det er også fremmende for veksten i en del lugubere selskapers pengekasse

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    65finger skrev:
    Espen R skrev:
    Gago skrev:
    en nydelig frukt.
    Total uvitenhet.
    det dukker opp med gjevne mellomrom slike produkter som er "enestående" Nonijuice, AloeVera juice osv. fellesnevneren for de fleste er at de har en "enestående" effekt og virker på nær sagt alle slags skavanker og plager. En annen fellesnevner for de fleste av disse (mirakelproduktene) er at det er lite eller ingen dokumenterte resultater. en tredje fellesnevner er at literprisen ligger på ca 400-500 kr. En fjerde fellesnevner er salg ved multimarketing. en femte fellesnevner er referanser fra fornøyde brukere som er kvitt alt fra kreft til søvnproblemer. Det kan være helsefremmende noe av dette men det er også fremmende for veksten i en del lugubere selskapers pengekasse
    Hvis du leser historien om denne frukten så var frukten lovprist for dens gode smak og helsemessige gevinst lenge før den moderne vitenskapen var etablert. Da, som i dag, så hindres ikke folk i å oppleve og erkjenne de gode helsemessige gevinstene ved et gitt produkt bare fordi de vitenskapelige resultatene ikke foreligger!

Jeg er en av dem som ikke lar meg "hindre" av vitenskapen, det være seg helsejuice ellet HiFi!

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    Grei oppsummering.

Produktet som det viser til her består forøvrig av rundt 40% juice. Så den reelle literprisen blir vel fort 1000-1200kr.

Kanskje dyrt for en flaske juice ....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg er en av dem som ikke lar meg "hindre" av vitenskapen, det være seg helsejuice ellet HiFi!
    En selgers våte drøm mao.. ::)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    javisst smaker mangosteen nydelig og har helsemessige gevinster å by på.
    men det har de fleste andre frukttyper også.
    ingen grunn til å gå ned i knestående, strekke hendene i været med et manisk blikk, og rope halleluja mens siklet renner ut av kjeften i strie strømmer, bare fordi mangosteen er lite tilgjengelig og eksotisk her i vesten.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Sikkert god den... og sikkert mange som er ukitisk nok til å betale 500kr literen for fruktjuice også.. (suckers..) En skje med blåbærsyltetøy har vel mye av den samme virkningen. Eller stikk innom en god jallasjappe så finner du godt utvalg i eksotisk juice til under 1/20 av prisen.

... eller selger du kanskje denne fruktdrikken du også? ::)

«Jeg begynte å drikke XanGo 15. februar 2008. Jeg drikker 30ml to ganger daglig. Etter at jeg begynte å drikke XanGo, så har jeg blitt kvitt mine astmaplager. Jeg er også kvitt min kroniske bihulebetennelse som jeg har slitt med i flere år. Jeg har diagnosen fibromyalgi og hadde liggedager pga. dette. Nå har jeg ikke den smertefulle verken i kroppen. Jeg føler jeg har fått livet tilbake.»

Magnhild, 63 år, Oslo, 28. sept. 2008

«Jeg begynte å drikke XanGo 5. mars 2008 og drikker to ganger 30ml hver dag. Etter at jeg begynte å drikke XanGo har jeg blitt mye bedre i halsen. Det kiler ikke så mye når jeg synger. Jeg er trubadur.»

Kjell, 70 år, Oslo, 28. sept. 2008

«Jeg begynte å drikke XanGo i mars 2008 og drikker 15ml pr. dag. Etter at jeg begynte med XanGo sover jeg bedre, har mer overskudd og bedre humør.»

Steinar, 50 år, Skarnes, 16. sept. 2008

«Jeg - undertegnede- kjøpte min første flaske XanGo i sept 2005. Etter kun 9 dager, sov jeg en hel natt, noe jeg ikke hadde gjort på 32 år, på grunn av smerter. I begynnelsen, drakk jeg kun 3ml pr dag, men økte til 3ml to ganger pr dag, noe jeg fortsatt gjør. Jeg har hatt fibromyalgi i 32 år, candida, pyrea, og andre `småplager`. All betennelse er ute av kroppen, tannlegen har friskmeldt meg, og jeg kan spise nesten all slags mat nå. Jeg må innrømme at det å si at jeg HAR HATT disse sykdommene, er bare helt hærlig!! Som dere sikkert skjønner, har jeg fått en ny og mye bedre hverdag etter at jeg begynte å drikke XanGo, og vil derfor anbefale alle å prøve!

Mvh Turid K Segers, 51 år, Rasta.» 5. februar 2007

Jeg begynte å drikke XanGo i november 2005 og drikker ett glass (eggeglass) to ganger pr. dag. Jeg fikk ME-diagnosen i april 2005. Har prøvd mange forskjellige behandlingsformer: akupunktur, ayurvedisk medisin, kvantemedisin, div. kosttilskudd etc. Mye av dette har nok hjulpet meg, men jeg fortsetter med XanGo fordi jeg føler at dette er noe som kan hjelpe meg å forbli så bra som jeg er nå. Jeg tør rett og slett ikke slutte.

Ingrid (56) Oslo, 12.nov. 2007

Jeg startet å drikke Xango i juni 2007 og drikker ca. 1dl pr. dag. Har ikke hatt et eneste utbrudd av eksem siden jeg startet å drikke Xango. Har prøvd utallige salver og kremer. Har enda ikke funnet noe som virker bedre enn Xango.

Katrine, Meløy, 18.okt. 2007

Jeg startet å drikke XanGo i januar 2007. Jeg drikker 30ml to ganger pr. dag eller noe mer. Har gått med betennelse i huden i ansiktet over lang tid, for dette har jeg gått på antibiotika med jevne mellomrom (over flere år). Cirka en måned etter at jeg begynte med juicen har huden min vært helt fin. Har også hatt dårlig nattesøvn. Den har blitt mye bedre. Nå sover jeg for første gang på flere år en hel natt uten å våkne. FANTASTISK.

Kvinne, 51 år, Oppegård, 11.okt. 2007

Jeg har drukket XanGo siden 30. august 2007. Har diabetes 2. Etter at jeg begynte å drikke juicen ble blodsukkeret normalt. Blodsukkeret har nå stabilisert seg. Jeg drikker 30ml 3 ganger pr. dag.

Roger, 37 år, Hammerfest, 06.okt. 2007

Flere referanser:
    http://www.mangostan.no/index-filer/referanser.htm
    Det er betegnende at Xango fungerer så godt på ME og fibromyalgi, to nye samlebetegnelser for udefinerbare og diffuse smerter som virker å være psykisk betinget mer enn noe annet.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    visste dere forresten at eple har den samme mytiske statusen i sørøstasia som det mangosteen, enkelte typer katusfrukter, etc. har her i vesten?

men dessverre for kremmerne, så har ikke folk flest der nede råd til å bruke det som for dem utgjør en månedslønn på å kjøpe en liter eplejuice tappet på fancy flaske.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    http://www.eurojgh.com/pt/re/ejgh/abstract.00042737-200504000-00009.htm;jsessionid=JLPGShqfJdyR2xMJh5s4n7qSppphL2DJ6S1GQLTzq8c2B6fV4G5n!-256325120!181195629!8091!-1:
    Abstract
    A 45-year-old patient was sent to our department because of highly elevated transaminases and elevated lactate dehydrogenase. His medical history was unremarkable and he took no medication on regular basis. Physical examination did not detect any abnormalities. There was no evidence for viral hepatitis, Epstein-Barr virus or cytomegalovirus, autoimmune hepatitis, Budd-Chiari syndrome, haemochromatosis or Wilson's disease. During the interview he admitted that for 'prophylactic reasons' he had been drinking the juice of Noni (Morinda citrifolia), a Polynesian herbal remedy made from a tropical fruit, during the preceding 3 weeks. This gave rise to the suspicion of herbal toxicity, which was confirmed by a liver biopsy. After ceasing the ingestion of Noni, transaminase levels normalized quickly and were within normal ranges 1 month after the first presentation. To our knowledge, this is the first report of hepatotoxicity caused by this herbal remedy, which has been highly praised in the tabloid press.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Grei oppsummering.

Produktet som det viser til her består forøvrig av rundt 40% juice. Så den reelle literprisen blir vel fort 1000-1200kr.

Kanskje dyrt for en flaske juice ....
    Dyrt, i forhold til hva?

Dette indikerer bare at man må snu opp/ned på tankegangen sin. Ei bensinstasjonpølse med brød og cola koster mer enn 30 kroner, hvilke helsemessige og oppbyggende egenskaper har pølsa og colaen?
    30 kroner dagen for et produkt som denne juicen er absolutt ikke dyrt. Det er hvordan du tenker som avgjør om du ser på det som dyrt, eller ikke.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gago skrev:
    javisst smaker mangosteen nydelig og har helsemessige gevinster å by på.
    men det har de fleste andre frukttyper også.
    ingen grunn til å gå ned i knestående, strekke hendene i været med et manisk blikk, og rope halleluja mens siklet renner ut av kjeften i strie strømmer, bare fordi mangosteen er lite tilgjengelig og eksotisk her i vesten.
    Det er ikke snakk om hva som smaker godt, det er snakk om hvilke egenskaper et produkt totalt har. Xango og eplejuice er to helt forskjelleige produkter. Det er mengden av xanthoner i skallet på mangosteenfrukten, sammens med sammensetninga av antioksydanter som gjør denne helsedrikken spesiell.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Dyrt, i forhold til hva?
    Dyrt i forhold til på alle måter like god fruktjuice som selges i andre butikker.

Dyrt i forhold til et glass med blåbersyltetøy.

Dyrt i forhold til god fersk frukt, bær og grønnsaker.

Men for all del det er dine penger... men for meg er dette litt som å kjøpe gulrottkapsler til 500kr pakken. Mange gode egenskaper i gulrot ... kan sikkert liste mange sider med det også.

Om du velger å betale 1000kr+/l for fruktjuice så velbekomme... :-\

Det koster meg 30-35 kroner dagen å drikke Xango og den smaker veldig godt!
    35Kr * 365 = 12.775kr i året, det er vel det mange lavtlønte må greie seg med i 2 måneder det etter at husleie og regninger er betalt.

... og alt dette stort sett til liten annen lytte enn litt fruktsmak i munnen en gang for dagen.

Man skjønner vel hvor uttrykket "there's a sucker born every minute" kommer fra... ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Dyrt, i forhold til hva?
    Dyrt i forhold til på alle måter like god fruktjuice som selges i andre butikker.
    Dette blir det samme som å hevde at en hageslange er like effektiv å slokke brann med, som en brannbil, med den begrunnelse at begge bruker vann som slokkemiddel.

Deph, jeg syns det er ganske utrolig at du ikke er det minste interessert i å avdekka hvordan Xango er fremstilt og hva mengden av virkestoffer i denne juicen.
    Du ønsker å leve i blindhet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    ... og alt dette stort sett til liten annen lytte enn litt fruktsmak i munnen en gang for dagen.

Man skjønner vel hvor uttrykket "there's a sucker born every minute" kommer fra... ;)
    ...latterlig!

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Dyrt, i forhold til hva?
    Dette blir det samme som å hevde at en hageslange er like effektiv å slokke brann med, som en brannbil, med den begrunnelse at begge bruker vann som slokkemiddel.

Deph, jeg syns det er ganske utrolig at du ikke er det minste interessert i å avdekka hvordan Xango er fremstilt og hva mengden av virkestoffer i denne juicen.
    Hva er så virkestoffene da ? Hvor mye mangosteen er det i produktet ? Det er det vel streng ingen som vet. Det man vet er at det ikke finnes en eneste klinisk test som understøtter de fantastiske påstandene om produktets legende egenskaper fremsatt av produsenten.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Dyrt, i forhold til hva?

Hva er så virkestoffene da ? Hvor mye mangosteen er det i produktet ? Det er det vel streng ingen som vet. Det man vet er at det ikke finnes en eneste klinisk test som understøtter de fantastiske påstandene om produktets legende egenskaper fremsatt av produsenten.
    Heh...det er jo brukererfaringene (den beste dokumentasjonen som finnes!) som er årsaken til suksessen for produktet. Ikke at folket fordyper seg i vitenskapelige artikler. Selskapet er det hurtigst voksende MLM-selskapet, noensinne.

Når jeg i åpningsinnlegget mitt sa litt om hvor bra dette produktet er basert på mine erfaringer, så tok jeg ikke for sterkt i, jeg dempet meg heller litt. Dette fordi jeg ikke ønsket dette "hallelujastemplet" på meg eller produktet.
    Jeg anbefaler virkelig folk å teste produktet i 1-2 måneder. PM meg, og jeg formidler leverandør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn