Lyngen skrev:
Hva er egentlig problemet ditt Gjestemedlem? Hva ligger bak denne aggresjonen din for det alternative? Noe må det være.
"Det alternative" har jeg ingen problemer med som sådan, mye god underholdning og filosofi der. Men det er ufatterlig mye svindel og lureri som forkles som alternativ behandling, helbredelse og som ikke er annet enn virkningsløst humbug. Og folks tilsynelatende grenseløse naivitet og betalingsvilje bør man være serdeles kritisk til.
Det er jo også et spørsmål om alternativ til hva.
Hvis man snevrer inn det til å handle om healing, kvakksalveri, bønnemøter og homeopati som alternativ til medisin, forskning og vitenskap... så er svaret: nei, det er svært dårlige alternativer.
Hvis du snakker om alternativer til dogmatisk religion, politiske partier, musikk, kultur, underholdning etc. så er jeg helt åpen for gode alternativer.
Når det gjeler alternative måter folk velger å leve sine liv på, inkludert alle dem jeg finner uforståelig og direkte korket eller bortkastete, så er jeg også helt med på at dette er hver enkelt persones valg og ingen annen.
Du tror visst du vet alt, mens verdens fremste forskere vet de har mye igjen som de ikke forstår. Stephen Hawking og flere snakker nå om det kan eksistere flere dimensjoner "parallelt". Det har "de alternative" snakket om lenge. "Magi" er ikke noe motseting til fysikken eller skolemedisinen, men kan simpelthen bare være noe "vi" ennå ikke forstår.
Dette er jo et innholdsløst argument som kan brukes til å folklare abolutt hva det skal være av virkningsløs svindel. Det finnes rare ting som selv Hawking grubler over, så hva blir nå da litt snåsasvindel, homeopati og faith healing i forhold? Når det finnes svarte hull og kvarker ... så må man da vel kunne godta telefonsigøynere og sukkerdrops solgt som medisin... så lenge det finnes anekdoter om folk som har blitt helbredet på mystisk vis?
Jeg ser ikke noen grunn til å jatte med humbug og svindel. Kall en spade for en spade, og bli gjerne fornærmet om du føler at din favorittvariant blir harselert med. :-\
Om du ønsker å tro at teletorgsigøynere og snåsamenn virker fordi SH og andre fysikkteoretikere snakker om flere dimensjoner, så er du langt langt ute i blåbærskogen og må finne deg i å ikke bli tatt seriøst.
Fordi det finnes ting som forskere ikke har avdekket ennå, så er overholdet IKKE dette et argument for å sluke rått alt det bullshitet som blir servert pakket inn som "alternativ" behandling, new age vissvass, aurahealing, homeopati, tannfeer og spåmenn.
Jeg foreslår at du prøver å bli klokere i stedet for å bare hetse, Gjestemedlem. Negativ skråsikkerhet er ikke nøkkelen for å forså mer. Men det vil du kanskje ikke?
Man blir ikke klokere av å dikte opp fantasiforklaringer med kvasivitenskapelig jargon på anekdotiske helbredelser, humbug og vissvass. Det er viktigere å kunne skille seriøs forskning fra ukebladsanekdoter, religion og folklore.