G
Gjestemedlem
Gjest
For dem som betviler den seriøse vitenskapens verdi og samfunnsnytte: http://www.abcnyheter.no/node/84723
|
Er din konklusjon er at vi skal slutte med slikt tull som forskning og medisiner fordi et virus eller en bakterie har utviklet resistens mot et middel, og i stedet hengi oss til snåsamenn, indre stemmer, bønn og teletorgsignøynere når vi blir syke?Espen R skrev:Når er halvparten av spådommene gått i oppfyllelse, hvem har ansvaret hvis den andre halvdelen av bekymrinsspådommen går i oppfyllelse, at bruken av Tamiflu og andre medikamenter vil kunne være en alvorlig trussel for veldig mange mennesker på sikt?
Absolutt ikke.Gjestemedlem skrev:Er din konklusjon er at vi skal slutte med slikt tull som forskning og medisiner fordi et virus eller en bakterie har utviklet resistens mot et middel, og i stedet hengi oss til snåsamenn, indre stemmer, bønn og teletorgsignøynere når vi blir syke?Espen R skrev:Når er halvparten av spådommene gått i oppfyllelse, hvem har ansvaret hvis den andre halvdelen av bekymrinsspådommen går i oppfyllelse, at bruken av Tamiflu og andre medikamenter vil kunne være en alvorlig trussel for veldig mange mennesker på sikt?
Det er mange eksempler opp i gjennom historien på medisiner som enten ikke har virket som de skulle, har mistet sin effekt eller har så alvorlig bivirkninger at de er farlige for folk. Du kan jo slå opp på Thalidomid for å finne noen gode eksempler på dette.Espen R skrev:Absolutt ikke.
Men som jeg har sagt tidligere, vitenskapen kan være til den største velsignelse eller den største katastrofe, alt etter som man velger å bruke den.
Det er leger med mange års utdannelse som deler ut Tamiflu i store mengder, selvsagt godt backet opp av legemiddelindustrien som er drevet på samme måte som alle andre virksomheter på Wall Street: krav om større omsetning og mere penger til eierne.
Skal man unnskylde de som skriver ut resepter på Tamiflu med..."unnskyld dem, de visste ikke bedre" ?
Bakterier utvikler også resistenes, og det er et problem at mange strains har utviklet resistens mot antibiotika. Men hvor uendlig mye lidelse har ikke bruken av slike midler spart mannesker for likevel?Espen R skrev:Jeg angriper ikke selve forskninga, det har du vel skjønt. Det er hvordan vi anvender forskninga.
Hvis det skulle vise seg at uvørn bruk av medisinske medikamenter skulle skape veldig skumle virusvarianter og hvor konsekvensen av dette er at ting kommer helt ut av kontroll med massedød av mennesker til følge, da har samfunnet vårt blitt et produkt av vår teknologi og ikke at teknologien er et produkt av samfunnet vårt. Forskjellen er at i førstnevnte tilfelle setter teknologien premissene for hvordan samfunnet skal se ut.
Ja det er virkningsløst, harmløst og bortkastet og å ville få folk til håndtere sykdom på denne måten er jammen ikke langt unna den saken jeg linket til litt tidligere:I denne sammenheng er krystallhealing og varme hender helt harmløst, enn hvor virkningsløst behandlinga måtte være.
Huffda.. høres ikke ut som en heldig utvikling det. Kanskje i noen innavlede småbygder i nærheten av Tsjernobyl?Det avgjørende for hvilken retning vi nå velger, er hvor mange av oss som har "det tredje øyet" åpent!
Ref til det programmet som jeg henviste til i mitt siste innlegg, så sa forskningslederen på komplementær forskning i Tromsø at vi om 5-10 år kunne konkludere med om healing har en reell effekt, eller ikke. Og noe lengre tid på å eventuelt finne ut hvilke mekanismer som da er inne i bildet.Gjestemedlem skrev:Ja det er virkningsløst, harmløst og bortkastet og å ville få folk til håndtere sykdom på denne måten er jammen ikke langt unna den saken jeg linket til litt tidligere:
Espen R skrev:Ref til det programmet som jeg henviste til i mitt siste innlegg, så sa forskningslederen på komplementær forskning i Tromsø at vi om 5-10 år kunne konkludere med om healing har en reell effekt, eller ikke. Og noe lengre tid på å eventuelt finne ut hvilke mekanismer som da er inne i bildet.
Dett er totalt absurd.Gjestemedlem skrev:Noen som tar overtroen litt for alvorlig i Tanzania også. Kanskje litt mer brutalt enn vi er vant med, men motivasjonen er akkurat den samme som her hjemme hos våre egne lottotippende kristne snåsamanntilhengere.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2991480.ece
Det er jo denne kontrasten som gjør fenomenet så intertessant. Kristendommen inneholder jo også alt fra levende brenning av mennesker til vaffelkoking, forbønn og salmesang. Heksedoktorer kan jo også spenne fra alt til Tanzanianske amputører til kattefinnere og telefonhelbredere fra Snåsa. Og det er ikke mye som egentlig skiller gruverarbeidere med lykkeamulett fra ankelen til en albino til den som valfarter til Verdal for å levere sin lottokupong.Espen R skrev:Dett er totalt absurd.
Den ene kapper bein og kjønnsorganer av på levende mennesker for å koke ei magisk suppe og sprer dermed frykt og lidelser. Den andre personen i sammenligninga prøver å hjelpe sine medmennesker med sin styrke, varme og kjærlighet.
Var det denne?Espen R skrev:Healing og Helbredelse.
NRK2 kl 20.10 i kveld.
Ja, mener å huske at det var dette programmet som gikk.topline skrev:Var det denne?Espen R skrev:Healing og Helbredelse.
NRK2 kl 20.10 i kveld.
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/470593
Sikkert god den... og sikkert mange som er ukritisk nok til å betale 500kr literen for fruktjuice også.. (suckers..) En skje med blåbærsyltetøy har vel mye av den samme virkningen. Eller stikk innom en god jallasjappe så finner du godt utvalg i eksotisk juice til under 1/20 av prisen.Espen R skrev:Her er et lite "vidunderprodukt" som nesten må klasifiseres som en alternativ "vidundermedisin":
Så Xango fungerer på psykiatriske lidelser ?Espen R skrev:Xango har hatt en ganske oppsiktsvekkende virknig på folk med ME,
Du er bare så utrolig forhåndsdømmende.Gjestemedlem skrev:Sikkert god den... og sikkert mange som er ukitisk nok til å betale 500kr literen for fruktjuice også.. (suckers..) En skje med blåbærsyltetøy har vel mye av den samme virkningen. Eller stikk innom en god jallasjappe så finner du godt utvalg i eksotisk juice til under 1/20 av prisen.Espen R skrev:Her er et lite "vidunderprodukt" som nesten må klasifiseres som en alternativ "vidundermedisin":
Ikke overraskende blir dette produktet marksdsført ved Multi-level marketing slik annet slikt overpriset gugge gjerne blir.
http://www.chetday.com/mangosteen.htm
Til å være tilsynelatende kritisk til grov kommeriell utnyttelse av folks godtroendenhet og møter du deg selv i døren her med et smell...
... eller selger du kanskje denne fruktdrikken du også? :![]()
Du vil finne tilsvardende referanser til et hvilket som helst helsekostprodukt. Det er jo den vanligste formen for reklame for alle slike produkter. Postordrekatalogene er jo fulle av slike historier...Espen R skrev:Du er bare så utrolig forhåndsdømmende.
Jeg kan tilbakevise samtlige punkter.
Noen referanser i norge fra brukere:
Tror du dette er fabrikerte referanser? placebo? ???
Hvis du er seriøs nå, så er det ganske utrolig hvor forhåndsdømmende du er. Du ønsker ikke å se hvordan ting er.Gjestemedlem skrev:Du vil finne tilsvardende referanser til et hvilket som helst helsekostprodukt. Det er jo den vanligste formen for reklame for alle slike produkter. Postordrekatalogene er jo fulle av slike historier...Espen R skrev:Du er bare så utrolig forhåndsdømmende.
Juicen er sikkert grei den, men 500Kr literen er like latterlig som digitalkabler til 50.000kr/m.
Her har du et fullverdig produkt til 30kr literen:
http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=5060070660042&hkat=2&kat=18&grp=1
Gjestemedlem skrev:Juicen er sikkert grei den, men 500Kr literen er like latterlig som digitalkabler til 50.000kr/m.
Total uvitenhet.Gago skrev:i vietnam spiser vi mangosteen i bøtter og spann.
her i norge kjøper jeg det i vietnamesiske matbuktikker.
en nydelig frukt.
som ikke gir noe mer helsegevinst enn andre frukter.
man blir hverken supermann, energibunt eller åndelig oppløftet zen-munk av å spise det.
det er bare godfjottede folk i den vestlige, rike delen av verden som dytter eksotiske frukter ned i hølet foran og innbiller seg ting og tang.
det dukker opp med gjevne mellomrom slike produkter som er "enestående" Nonijuice, AloeVera juice osv. fellesnevneren for de fleste er at de har en "enestående" effekt og virker på nær sagt alle slags skavanker og plager. En annen fellesnevner for de fleste av disse (mirakelproduktene) er at det er lite eller ingen dokumenterte resultater. en tredje fellesnevner er at literprisen ligger på ca 400-500 kr. En fjerde fellesnevner er salg ved multimarketing. en femte fellesnevner er referanser fra fornøyde brukere som er kvitt alt fra kreft til søvnproblemer. Det kan være helsefremmende noe av dette men det er også fremmende for veksten i en del lugubere selskapers pengekasseEspen R skrev:Total uvitenhet.Gago skrev:i vietnam spiser vi mangosteen i bøtter og spann.
en nydelig frukt.
man blir hverken supermann, energibunt eller åndelig oppløftet zen-munk av å spise det.
det er bare godfjottede folk i den vestlige, rike delen av verden som dytter eksotiske frukter ned i hølet foran og innbiller seg ting og tang.
Mye av de helsemessige gode stoffene er i deler av skallet, dette spises normalt ikke. Det er mye derfor Xango juice er så enestående.
Hvis du leser historien om denne frukten så var frukten lovprist for dens gode smak og helsemessige gevinst lenge før den moderne vitenskapen var etablert. Da, som i dag, så hindres ikke folk i å oppleve og erkjenne de gode helsemessige gevinstene ved et gitt produkt bare fordi de vitenskapelige resultatene ikke foreligger!65finger skrev:det dukker opp med gjevne mellomrom slike produkter som er "enestående" Nonijuice, AloeVera juice osv. fellesnevneren for de fleste er at de har en "enestående" effekt og virker på nær sagt alle slags skavanker og plager. En annen fellesnevner for de fleste av disse (mirakelproduktene) er at det er lite eller ingen dokumenterte resultater. en tredje fellesnevner er at literprisen ligger på ca 400-500 kr. En fjerde fellesnevner er salg ved multimarketing. en femte fellesnevner er referanser fra fornøyde brukere som er kvitt alt fra kreft til søvnproblemer. Det kan være helsefremmende noe av dette men det er også fremmende for veksten i en del lugubere selskapers pengekasseEspen R skrev:Total uvitenhet.Gago skrev:i vietnam spiser vi mangosteen i bøtter og spann.
en nydelig frukt.
Mye av de helsemessige gode stoffene er i deler av skallet, dette spises normalt ikke. Det er mye derfor Xango juice er så enestående.
Grei oppsummering.65finger skrev:det dukker opp med gjevne mellomrom slike produkter som er "enestående" Nonijuice, AloeVera juice osv. fellesnevneren for de fleste er at de har en "enestående" effekt og virker på nær sagt alle slags skavanker og plager. En annen fellesnevner for de fleste av disse (mirakelproduktene) er at det er lite eller ingen dokumenterte resultater. en tredje fellesnevner er at literprisen ligger på ca 400-500 kr. En fjerde fellesnevner er salg ved multimarketing. en femte fellesnevner er referanser fra fornøyde brukere som er kvitt alt fra kreft til søvnproblemer. Det kan være helsefremmende noe av dette men det er også fremmende for veksten i en del lugubere selskapers pengekasse
En selgers våte drøm mao.. :Espen R skrev:Jeg er en av dem som ikke lar meg "hindre" av vitenskapen, det være seg helsejuice ellet HiFi!
Det er betegnende at Xango fungerer så godt på ME og fibromyalgi, to nye samlebetegnelser for udefinerbare og diffuse smerter som virker å være psykisk betinget mer enn noe annet.Espen R skrev:Du er bare så utrolig forhåndsdømmende.Gjestemedlem skrev:Sikkert god den... og sikkert mange som er ukitisk nok til å betale 500kr literen for fruktjuice også.. (suckers..) En skje med blåbærsyltetøy har vel mye av den samme virkningen. Eller stikk innom en god jallasjappe så finner du godt utvalg i eksotisk juice til under 1/20 av prisen.Espen R skrev:Her er et lite "vidunderprodukt" som nesten må klasifiseres som en alternativ "vidundermedisin":
Ikke overraskende blir dette produktet marksdsført ved Multi-level marketing slik annet slikt overpriset gugge gjerne blir.
http://www.chetday.com/mangosteen.htm
Til å være tilsynelatende kritisk til grov kommeriell utnyttelse av folks godtroendenhet og møter du deg selv i døren her med et smell...
... eller selger du kanskje denne fruktdrikken du også? :![]()
«Jeg begynte å drikke XanGo 15. februar 2008. Jeg drikker 30ml to ganger daglig. Etter at jeg begynte å drikke XanGo, så har jeg blitt kvitt mine astmaplager. Jeg er også kvitt min kroniske bihulebetennelse som jeg har slitt med i flere år. Jeg har diagnosen fibromyalgi og hadde liggedager pga. dette. Nå har jeg ikke den smertefulle verken i kroppen. Jeg føler jeg har fått livet tilbake.»
Magnhild, 63 år, Oslo, 28. sept. 2008
«Jeg begynte å drikke XanGo 5. mars 2008 og drikker to ganger 30ml hver dag. Etter at jeg begynte å drikke XanGo har jeg blitt mye bedre i halsen. Det kiler ikke så mye når jeg synger. Jeg er trubadur.»
Kjell, 70 år, Oslo, 28. sept. 2008
«Jeg begynte å drikke XanGo i mars 2008 og drikker 15ml pr. dag. Etter at jeg begynte med XanGo sover jeg bedre, har mer overskudd og bedre humør.»
Steinar, 50 år, Skarnes, 16. sept. 2008
«Jeg - undertegnede- kjøpte min første flaske XanGo i sept 2005. Etter kun 9 dager, sov jeg en hel natt, noe jeg ikke hadde gjort på 32 år, på grunn av smerter. I begynnelsen, drakk jeg kun 3ml pr dag, men økte til 3ml to ganger pr dag, noe jeg fortsatt gjør. Jeg har hatt fibromyalgi i 32 år, candida, pyrea, og andre `småplager`. All betennelse er ute av kroppen, tannlegen har friskmeldt meg, og jeg kan spise nesten all slags mat nå. Jeg må innrømme at det å si at jeg HAR HATT disse sykdommene, er bare helt hærlig!! Som dere sikkert skjønner, har jeg fått en ny og mye bedre hverdag etter at jeg begynte å drikke XanGo, og vil derfor anbefale alle å prøve!
Mvh Turid K Segers, 51 år, Rasta.» 5. februar 2007
Jeg begynte å drikke XanGo i november 2005 og drikker ett glass (eggeglass) to ganger pr. dag. Jeg fikk ME-diagnosen i april 2005. Har prøvd mange forskjellige behandlingsformer: akupunktur, ayurvedisk medisin, kvantemedisin, div. kosttilskudd etc. Mye av dette har nok hjulpet meg, men jeg fortsetter med XanGo fordi jeg føler at dette er noe som kan hjelpe meg å forbli så bra som jeg er nå. Jeg tør rett og slett ikke slutte.
Ingrid (56) Oslo, 12.nov. 2007
Jeg startet å drikke Xango i juni 2007 og drikker ca. 1dl pr. dag. Har ikke hatt et eneste utbrudd av eksem siden jeg startet å drikke Xango. Har prøvd utallige salver og kremer. Har enda ikke funnet noe som virker bedre enn Xango.
Katrine, Meløy, 18.okt. 2007
Jeg startet å drikke XanGo i januar 2007. Jeg drikker 30ml to ganger pr. dag eller noe mer. Har gått med betennelse i huden i ansiktet over lang tid, for dette har jeg gått på antibiotika med jevne mellomrom (over flere år). Cirka en måned etter at jeg begynte med juicen har huden min vært helt fin. Har også hatt dårlig nattesøvn. Den har blitt mye bedre. Nå sover jeg for første gang på flere år en hel natt uten å våkne. FANTASTISK.
Kvinne, 51 år, Oppegård, 11.okt. 2007
Jeg har drukket XanGo siden 30. august 2007. Har diabetes 2. Etter at jeg begynte å drikke juicen ble blodsukkeret normalt. Blodsukkeret har nå stabilisert seg. Jeg drikker 30ml 3 ganger pr. dag.
Roger, 37 år, Hammerfest, 06.okt. 2007
Flere referanser:
http://www.mangostan.no/index-filer/referanser.htm
Abstract
A 45-year-old patient was sent to our department because of highly elevated transaminases and elevated lactate dehydrogenase. His medical history was unremarkable and he took no medication on regular basis. Physical examination did not detect any abnormalities. There was no evidence for viral hepatitis, Epstein-Barr virus or cytomegalovirus, autoimmune hepatitis, Budd-Chiari syndrome, haemochromatosis or Wilson's disease. During the interview he admitted that for 'prophylactic reasons' he had been drinking the juice of Noni (Morinda citrifolia), a Polynesian herbal remedy made from a tropical fruit, during the preceding 3 weeks. This gave rise to the suspicion of herbal toxicity, which was confirmed by a liver biopsy. After ceasing the ingestion of Noni, transaminase levels normalized quickly and were within normal ranges 1 month after the first presentation. To our knowledge, this is the first report of hepatotoxicity caused by this herbal remedy, which has been highly praised in the tabloid press.
Dyrt, i forhold til hva?Gjestemedlem skrev:Grei oppsummering.65finger skrev:det dukker opp med gjevne mellomrom slike produkter som er "enestående" Nonijuice, AloeVera juice osv. fellesnevneren for de fleste er at de har en "enestående" effekt og virker på nær sagt alle slags skavanker og plager. En annen fellesnevner for de fleste av disse (mirakelproduktene) er at det er lite eller ingen dokumenterte resultater. en tredje fellesnevner er at literprisen ligger på ca 400-500 kr. En fjerde fellesnevner er salg ved multimarketing. en femte fellesnevner er referanser fra fornøyde brukere som er kvitt alt fra kreft til søvnproblemer. Det kan være helsefremmende noe av dette men det er også fremmende for veksten i en del lugubere selskapers pengekasse
Produktet som det viser til her består forøvrig av rundt 40% juice. Så den reelle literprisen blir vel fort 1000-1200kr.
Kanskje dyrt for en flaske juice ....
Det er ikke snakk om hva som smaker godt, det er snakk om hvilke egenskaper et produkt totalt har. Xango og eplejuice er to helt forskjelleige produkter. Det er mengden av xanthoner i skallet på mangosteenfrukten, sammens med sammensetninga av antioksydanter som gjør denne helsedrikken spesiell.Gago skrev:javisst smaker mangosteen nydelig og har helsemessige gevinster å by på.
men det har de fleste andre frukttyper også.
ingen grunn til å gå ned i knestående, strekke hendene i været med et manisk blikk, og rope halleluja mens siklet renner ut av kjeften i strie strømmer, bare fordi mangosteen er lite tilgjengelig og eksotisk her i vesten.
Dyrt i forhold til på alle måter like god fruktjuice som selges i andre butikker.Espen R skrev:Dyrt, i forhold til hva?
35Kr * 365 = 12.775kr i året, det er vel det mange lavtlønte må greie seg med i 2 måneder det etter at husleie og regninger er betalt.Det koster meg 30-35 kroner dagen å drikke Xango og den smaker veldig godt!
Dette blir det samme som å hevde at en hageslange er like effektiv å slokke brann med, som en brannbil, med den begrunnelse at begge bruker vann som slokkemiddel.Gjestemedlem skrev:Dyrt i forhold til på alle måter like god fruktjuice som selges i andre butikker.Espen R skrev:Dyrt, i forhold til hva?
...latterlig!Gjestemedlem skrev:... og alt dette stort sett til liten annen lytte enn litt fruktsmak i munnen en gang for dagen.
Man skjønner vel hvor uttrykket "there's a sucker born every minute" kommer fra...![]()
Hva er så virkestoffene da ? Hvor mye mangosteen er det i produktet ? Det er det vel streng ingen som vet. Det man vet er at det ikke finnes en eneste klinisk test som understøtter de fantastiske påstandene om produktets legende egenskaper fremsatt av produsenten.Espen R skrev:Dette blir det samme som å hevde at en hageslange er like effektiv å slokke brann med, som en brannbil, med den begrunnelse at begge bruker vann som slokkemiddel.Gjestemedlem skrev:Dyrt i forhold til på alle måter like god fruktjuice som selges i andre butikker.Espen R skrev:Dyrt, i forhold til hva?
Deph, jeg syns det er ganske utrolig at du ikke er det minste interessert i å avdekka hvordan Xango er fremstilt og hva mengden av virkestoffer i denne juicen.
Du ønsker å leve i blindhet.
Heh...det er jo brukererfaringene (den beste dokumentasjonen som finnes!) som er årsaken til suksessen for produktet. Ikke at folket fordyper seg i vitenskapelige artikler. Selskapet er det hurtigst voksende MLM-selskapet, noensinne.HC skrev:Hva er så virkestoffene da ? Hvor mye mangosteen er det i produktet ? Det er det vel streng ingen som vet. Det man vet er at det ikke finnes en eneste klinisk test som understøtter de fantastiske påstandene om produktets legende egenskaper fremsatt av produsenten.Espen R skrev:Dette blir det samme som å hevde at en hageslange er like effektiv å slokke brann med, som en brannbil, med den begrunnelse at begge bruker vann som slokkemiddel.Gjestemedlem skrev:Dyrt i forhold til på alle måter like god fruktjuice som selges i andre butikker.Espen R skrev:Dyrt, i forhold til hva?
Deph, jeg syns det er ganske utrolig at du ikke er det minste interessert i å avdekka hvordan Xango er fremstilt og hva mengden av virkestoffer i denne juicen.
Du ønsker å leve i blindhet.