Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    LydGeir skrev:
    Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
    Når vi har ødelagt jorda skal vi dra et annet sted, altså?

Det koster enormt med energi å sende et menneske opp i bane - å skulle sende dem lenger avsted? Hva skal de spise? Se på forsøkene som er gjort med å bevare mat i verdensrommet ...
    Mannlige astronauters sædkvalitet blir mildt sagt dårlig når de er i bane rundt jorden i dag, i langt kortere opphold enn det vi trenger bare for å nå Mars. I motsetning til Hyperdrive i Star Trek er det visse begrensninger når det gjelder hastigheten vi kan bevege oss gjennom verdensrommet med. Forsøk som er gjort med befruktede egg som utsettes for stråling i verdensrommet er ikke lovende med tanke på kvaliteten på det som blir født etter en stund der ute.

I dag slapp NASA dette bildet, i anledning Earth Day. Det er tatt av romsonden Galileo, som nå er over 6,5 millioner kilometer unna jorden. Snapshot av planet med barn.

Det vil sannsynligvis være klokt av oss å venne oss til tanken på at det er denne lille klinkekulen vi har å stelle pent med.

Vedlegg

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Det vil sannsynligvis være klokt av oss å venne oss til tanken på at det er denne lille klinkekulen vi har å stelle pent med.

Et langt mer sannsynlig scenario, ja.

V

vredensgnag

Gjest
    audionut skrev:
    vredensgnag skrev:

Kanskje disse Aliens som er så glade i å leke figurlek med kornaks forbarmer seg på oss, og lar oss haike? Men jeg litt skeptisk til fremmede intelligenser som reiser lysår gjennom verdensrommet for å kødde med noen kornåkre i Wiltshire, på langtidskontrakt for turistindustrien der.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg først hadde teknologi til å reise flere lysår for å besøke en planet og overlevere et "budskap", skulle jeg fordundre meg greid å finne på en mer effektiv måte å avlevere budskapet på enn å tråkke ned litt engelsk korn.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    vredensgnag skrev:
    audionut skrev:
    vredensgnag skrev:

Kanskje disse Aliens som er så glade i å leke figurlek med kornaks forbarmer seg på oss, og lar oss haike?
    Ble nesten inspirert til å starte en ny tråd når du nevner Aliens :D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Asbjørn skrev:
    Hvis jeg først hadde teknologi til å reise flere lysår for å besøke en planet og overlevere et "budskap", skulle jeg fordundre meg greid å finne på en mer effektiv måte å avlevere budskapet på enn å tråkke ned litt engelsk korn.
    Hva med å bygge noen pyramider mens du besøkte en annen planet??

http://www.netscientia.com/egypt.html

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er mye igjen å finne ut, men det betyr ikke at jeg er klar for å forkaste det lille vi mener å vite ut fra en enkeltstående anekdote om et tilfeldig sammentreff som en eller annen grandtante ble utsatt for forrige onsdag. Ikke engang om det er på TV.
    Den historien om onkelen min på båtslippen, er den i direkte konflikt med universet lover og mennesket som del av universet og moder jord?

Eller er den i konflikt med din forståelse av hvordan universet fungerer?
    Er den i konflikt med noe som helst? Man kan sikkert regne seg frem til hvor sannsynlig det er at din tante tenkte en tanke som sammenfalt i tid med en faktisk hendelse. Gitt antallet tanker et menneske har og antallet hendelser som forekommer vil jeg tro at oddsene er gode for at din tante før eller siden treffer 'bulls eye'.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    audionut skrev:
    LydGeir skrev:
    Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
    Sikkert? Nei.
    Fantasifult. Og spennende. Men ren spekulasjon og intet annet.
    Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    LydGeir skrev:
    audionut skrev:
    LydGeir skrev:
    Sikkert? Nei.
    Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.
    Du mener hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen hundre år?

Hva var det av teknologi for 400 år siden? hest og kjerre? :)

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    vredensgnag skrev:
    LydGeir skrev:
    Når vi har ødelagt jorda skal vi dra et annet sted, altså?

Det koster enormt med energi å sende et menneske opp i bane - å skulle sende dem lenger avsted? Hva skal de spise? Se på forsøkene som er gjort med å bevare mat i verdensrommet ...

Klippet litt.
    Som sagt, om noen mrd. år kommer den siste fine dagen på jorda. Det teknologiske nivået, gitt en kontinuerlig utvikling, vil være skyhøyt over vårt. Og i så fall vil teknologi knyttet til reise over avstand være kurant lenge før den dagen. Men om Einsteins spesielle relativitetsteori forsatt holder mål da er det tvilsomt om de kommer tilbake.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    LydGeir skrev:
    audionut skrev:
    LydGeir skrev:
    Sikkert? Nei.

Du er spektakulært historieløs.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Espen R skrev:
    LydGeir skrev:
    audionut skrev:
    LydGeir skrev:
    Sikkert? Nei.
    Jeg sa noen tusen år, men spiller det noen rolle? På en milliard år (det er 1000 år x 1 million) vil det ganske sikkert ha skjedd en god del på det teknologiske området.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:
    LydGeir skrev:
    audionut skrev:
    LydGeir skrev:
    Sikkert? Nei.

Hva mener du med det?

Det jeg mener er at ca før dampmaskinen var det ikke noe særlig teknologi.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:
    LydGeir skrev:
    audionut skrev:
    LydGeir skrev:
    Sikkert? Nei.

Hva mener du med det?

Da er du i tillegg uvitende om hva ordet teknologi betyr. Kanskje det var noen kornaksaliens som parkerte den dampmaskinen ute på et jorde?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:
    LydGeir skrev:
    audionut skrev:
    LydGeir skrev:
    Sikkert? Nei.

Hva mener du med det?

Da er du i tillegg uvitende om hva ordet teknologi betyr.
    Åhh..herregud. Du er på definisjonsnivå. Jeg snakker om den allmenne betydningen av ordet teknologi. jeg snakker ikke om hjulet og tresleiva og primitive jordbruksredskaper som teknologi.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Espen R skrev:
    Ikke? Du mener vel ikke på ramme alvor at alle disse aliens som i løpet av de siste 10 -12.000 åra har drevet og bygd pyramider og greier her på jorda ikke har satt igjen noe som helst teknologisk utstyr som våre tilbakestående forfedre har kunnet benytte?

V

vredensgnag

Gjest
    Du bør ta en pause nå, Espen. Du avslører bunnløs dumskap.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Tubesnake skrev:
    Espen R skrev:
    Ikke? Du mener vel ikke på ramme alvor at alle disse aliens som i løpet av de siste 10 -12.000 åra har drevet og bygd pyramider og greier her på jorda ikke har satt igjen noe som helst teknologisk utstyr som våre tilbakestående forfedre har kunnet benytte?
    At aliens har bygd pyramider er noe du selv må stå inne for.

V

vredensgnag

Gjest
    Studér Antikhytera mekanismen, Espen, og reflektér over hvor mennesket kunne vært om det ikke var for overtro, vitenskapsforakt og tomsetull.

Og når som helst kan du hente deg litt jernmalm, bygge en grue, utvinne litt jern og smi deg noe så enkelt som en kniv som holder en skarp egg. Det var gjengs kunnskap i gamle førteknologiske dager.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Romskip meg både her og der, men jeg mener respektfullt at et alminnelig vikingskip (og etterkommerne deres i forskjellige størrelser oppover kysten) er et glimrende eksempel på avansert teknologi, perfekt tilpasset både tilgjengelige materialer og bruksområdene. Det er ikke helt enkelt å bygge en kopi som skal fungere. Så har du Antikythera-mekanismen som vredens nettopp nevnte, analytical engine og diverse andre mekaniske vidundre. Jeg ville nok gått ut fra at folk i tidligere tider var omtrent like smarte som oss, men med tregere kommunikasjonskanaler.

Edit: Apropos kommunikasjonskanaler, jeg syntes dette referatet av et TV-program var litt morsomt:
    http://telenorpopcorn.wordpress.com/2011/04/19/den-andre-siden-del-17-pling-i-bollen/

V

vredensgnag

Gjest
    Brita steg brått mange hakk i anseelse hos meg.

Her er et utrolig stykke teknologi.

Siden "det ikke var noe særlig teknologi før dampmaskinen" så tillater jeg meg å nevne noen høydepunkt her.

Først måtte man lage en spiss til kastevåpenet, som var skarp nok til å skjære seg dypt inn i byttet, og hard nok til å ikke gå i stykker. Det tok lang tid med prøving og feiling før man fant frem til en stentype som var egnet, og hvordan denne skulle bearbeides for å gi best resultat.

Deretter skulle den festes, og ulike teknikker ble utviklet.
    Aller først var det viktig å finne emnet til spydet. Legg merke til at våpenskaftet er langt og tynt - det er meningen at det skal bøye seg idet kastet begynner, og på den måten utløse ekstra energi når det retter seg ut igjen, idet det forlater berøringspunktet mot selve atlatlen.
    Så man måtte prøve og feile når det gjaldt ulike tretyper, når disse skulle sankes, hvordan de skulle tørkes, og hvordan de skulle rundskrapes jevnt uten at dette svekket emnet.

Før vi ser på festemetoden, kan vi se på styrefinnene. Det krevde genialitet å oppdage prinsippet her, men i tillegg skulle finnene festes, og det ble eksperimentert med ulike prinsipper - rettfinner, skråfinner som fikk pil eller spyd til å dreie. Ens er bruken av fjær, fordi fjærspilene kunne skilles ad, slik at man kunne få snurret en tynn lintråd om spydet, som festet fjæren til dette (man brukte også avkoklim fra lærarbeidene), men lintråden var det viktig å feste med. Deretter kunne man børste spilenemot hverandre, og de ville låse seg sammen igjen, rundt tråden i basen og bli en hel fjær igjen.

Ulike festeteknikker for våpenenden ble utviklet, inklusive måter å sette nye egger på hurtig, når en annen hadde blitt ødelagt ved å treffe en stein på bakken, for eksempel. De ble som regel satt inn i en base som var skåret ut, og festet med lærsnorer som var tynnskårne, men det finnes mange ulike teknikker.

De arbeidet med aerodynamikken til det hele - fordi dette påvirket presisjonen.

Selve atlatl-kjeppen har som formål å øke radius på kasterens arm, for dermed å øke kraften i kastet fordi aksellerasjonen blir større. Derfor fant man også et optimum mellom spydets tykkelse og fleksibilitet, så dette skulle bli påvirket av kastekraften. Spydet bøyes så mye at det tar sats ut fra atlatlen, og hastigheten øker betydelig i forhold et vanlig spydkast, men er også gunstig sammenlignet med pil og bue, siden spydet har større masse enn en pil som kan avfyres fra en vanlig bue, og dermed får større anslagsenergi.

Slikt jobbet ingeniørene rundt leirbålet med, mens de andre drev med yoga og massasje og filosoferte rundt det å være EN.

Presisjon? Se når han dobler avstanden etter første runde. Og "skuddtakten" er høy, jeg har sett folk kaste nye spyd like fort som de kan få høyrearmen tilbake i klarstilling etter et kast. Og sette alle i blinken.

V

vredensgnag

Gjest
    Antikhytera gjenskapt med LEGO. Mekanismen stammer fra ca. 200 f.Kr.

Den er en avansert kalender som viser ulike astronomiske fenomener, samt angir datoer for greske merkedager. Den har sykluser på flere hundre måneder, for å angi kommende formørkelser, bl.a..
    Man tror fem hjul som anga plasseringen til de planetene grekerne kjente mangler, men nye deler er funnet og Antikhyteraprosjektet avslører stadig nye og utrolige detaljer omkring mekanismen.

Legoversjonens front. Slik finmekanikk ble føyset ut av Europa, av overtroiske kristne på Kjetterjakt. Den graden av presisjon som instrumentet er i stand til ble først mulig igjen på 1800-tallet.

Tenk hvor mennesket kunne vært i dag ... Spesielt de av oss som drømmer om å flykte fra en ødelagt jord.
    ;D
    http://acarol.woz.org/antikythera_mechanism.html

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For ikke å snakke om at den indikerte når og hvor neste olympiade ville finne sted. Praktisk sak.
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7533457.stm

I kapitlet for god, gammel teknologi kan vi også nevne Fader Heron's damp- og vindturbiner, sammen med noe mer praktiske brannsprøyter og den første kioskautomaten med myntinnkast. Alt oppfunnet av Heron før år 100 i vår tidsregning. "Fader", fordi det er det han fortsatt kalles blant maskiningeniører.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hero_of_Alexandria
    http://www.smithsonianmag.com/science-nature/ancient_calendar.html

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tror neppe new agere har hørt om antikhytera mekanismen.
    eller de påstår den er alien-teknologi, selv om pålitelig arkeologi og historie forteller noe annet.
    snåsatro og uvitenhet henger sammen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Canales har unektelig et poeng.

Som gammel maskiningeniør kan jeg bare beundre Herons kioskautomat. Problemet han sto ovenfor var at de troende forsynte seg med mer hellig vann i tempelet enn hva de hadde betalt for, så Heron konstruerte en automat med hevstenger og motvekter som doserte ut en viss mengde hellig vann for hver mynt av riktig størrelse som ble lagt på. Hverken maskiningeniører eller troende ser ut til å ha endret seg så veldig på 2000 år.

V

vredensgnag

Gjest
    Hjulene på Antikhytera som angir månens posisjon og fase relativt til jorden er så avansert beregnet at de tar hensyn til månens aksellerasjon og desellerasjon i henhold til månens avstand til jorden - altså perfekt angitt i tråd med Keplers andre lov, som skulle komme lenge etterpå, men som også var et resultat av observasjon av himmelen.

Dagens store tragedie er at folk er ute av stand til å lage de enkleste ting. Som Prior viser er selv det å knuse et egg uten å søle i ferd med å bli en utfordring. Men navlebeskuelse og fjolsesynsing om telepati, synske og aliens må vi lide oss gjennom på jevnlig basis.

Mange katedraler ble påbegynt på 1100-tallet. De går høyt til værs og består av element som man ville hatt vansker med å lage, flytte og heise på plass selv i dag. Og så skal vi lese at det ikke fantes videre teknologi før dampmaskinen, fra folk som sannsynligvis har vansker med å legge et pålestikk, og som knapt klarer å knyte skolisser, kan man frykte.

(Pålestikket er et eksempel på fantastisk teknologi. En knute som tåler enhver belastning innenfor repets styrke, uten å låse seg, og som enkelt kan åpnes etter at den har gjort jobben.)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.485
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange av snåsamannens tilhengere kunne tenke seg å levere inn bilen på et verksted som dette?

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    Så det er bare å innse at det ene fullstendig utelukker det andre. Et skeptisk paradoks-så og si! ::)
    Mvh Rune

V

vredensgnag

Gjest
    Rune.U skrev:
    Så det er bare å innse at det ene fullstendig utelukker det andre. Et skeptisk paradoks-så og si! ::)
    Mvh Rune
    Det er jeg ikke enig i. Men snarere enn å løpe til rare forklaringer av dette slaget -

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,28754.msg1118583.html#msg1118583

Så kan man ha den muligheten som en av flere, og heller stille spørsmål om hvorfor det er så mange pyramidestrukturer rundt omkring i verden? Og da er det en rekke forklaringer som melder seg, der den sentrale er et ønske om å komme opp i høyden, koblet med at man til slutt innså hva som var den optimale måten å innfri dette ønsket på, uten å risikere at strukturen kollapset. Og så kan man kikke etter redskapsmerker, avtrykk av håndflater og føtter i mørtel og bevisene for at man festet ulike redskaper for å heise sten høyere, på stenene som lå under.

Da kan man bl.a. eliminere at stenene er løftet på plass av antigravitasjonsstråler som aliens disponerte.

Og kanskje kan man vurdere mytologiske overleveringer av hvordan det gikk med høye tårn som var uforsvarlig konstruert.
    Snarere enn å kikke etter figurer i hieroglyfer som skal være bevis på at det var aliens som styrte prosessen.

Men for å bevise mitt åpne sinn. Jeg har en tro kopi i obsidian av denne figuren, kjøpt da jeg var nede i det gravkammeret sammen med en arkeolog.
    Det er lov å undre - men samtidig også lov å kikke etter alternative forklaringer.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Nå er gamle sjømannsskrøner blitt til virkelighet.
    Monsterbølgene er nå dokumentert. Gauss-teorien er nå motbevist.

Hadde vi diskutert dette for 5 år siden hadde nok min morfars beretning om "bølger høye som fjell" blitt puttet i bås sammens med eventyrfortellinger om nisser, tusser og troll fra Deph og co.

http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/277809

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv om man skulle mene at bølgehøydene er normalfordelt (Gauss-kurve), så vil en bølge som statistisk sett inntreffer en gang hvert 1000, 10000 eller 100000 år komme før eller siden. Dessuten kan den like gjerne smelle til i morgen som om 10000 år. Det overraskende her er ikke at så høye bølger finnes, eller at en "1000-års-bølge" dukket opp etter "bare" 26 år, men at slike bølger kommer en god del oftere enn hva en normalfordeling skulle tilsi. Det var tydeligvis vanskelig å forstå.

For meg er det bare sånn middels overraskende, ettersom normalfordelingen stort sett er en brukbar tilnærming til virkelige fenomener innenfor +/- 2-3 standardavvik rundt midten. Når man begynner å snakke om ting som skjer sjeldnere enn det, f eks mindre enn 1 av 1000 tilfeller (altså 1000 bølger, ikke år), så er det liten grunn til å tro at normalfordelingen er en spesielt god modell. Imidlertid brukes den ofte som en første tilnærming i mangel av noe bedre, men da skal man være veldig forsiktig med å forveksle matematisk modell og virkelighet. Dette er ganske grunnleggende for f eks kvalitetskontroll i industrien.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Espen R skrev:
    Nå var det vel ingen som påsto at monsterbølger var et resultat av mystiske snåsakrefter eller lignende?

Så den sammenligningen er ikke akkurat av de mest overbevisende jeg har hørt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Tubesnake skrev:
    Espen R skrev:
    Nå var det vel ingen som påsto at monsterbølger var et resultat av mystiske snåsakrefter eller lignende?

Så den sammenligningen er ikke akkurat av de mest overbevisende jeg har hørt.
    Poenget mitt var at skulle man støtte seg til kjente teorier og utregningsmodeller, så skulle en slik bølge oppstå hvert 10 000 år eller deromkring (som asbjørn nevnte), ikke at fulle sjømenn "både her og der" hadde observert sånne bølger. Da hadde Deph vært snar med å kaste beretningene i kurven for gode snåsamannhistorier.

V

vredensgnag

Gjest
    Tilfeldig bevisføring er en underlig ting.

A. Jeg mener at aliens landet i Roswell/at mennesker kommuniserer over avstand på et bevissthetsplan som ligger på kvantenivå.
    B. Enkelte forskere har tatt feil når det gjelder bølgehøyder.
    C. Derfor har jeg rett i A.

Hva med å fokusere på å bevise påstandene i A, fremfor å bruke tilfeldig bevisføring for å prøve å sannsynliggjøre usannsynlighetene?

Når du har fremlagt en bevisførsel som har redegjort for at alternative forklaringer må være feil, så sitter du igjen med en sannsynliggjort usannsynlighet, og da har du skapt en sensasjon, som du står for!
    Det må da være bedre?

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Espen R skrev:

Hadde vi diskutert dette for 5 år siden hadde nok min morfars beretning om "bølger høye som fjell" blitt puttet i bås sammens med eventyrfortellinger om nisser, tusser og troll fra Deph og co.

Monsterbølger (såkalte rouge waves) er et velkjent fenomen, og hvordan de dannes er vitenskaplig forklart. Har ingenting med telepatiske krefter, varme hender eller aliens å gjøre.
    En annen ting er at slike bølger forekommer sjeldent, og at mange sjømenn liker å kalle en vanlig stor bølge for en monsterbølge.
    Om morfaren din er en skrøner aner jeg lite om.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    audionut skrev:
    Espen R skrev:

Monsterbølger (såkalte rouge waves) er et velkjent fenomen, og hvordan de dannes er vitenskaplig forklart. Har ingenting med telepatiske krefter, varme hender eller aliens å gjøre.
    En annen ting er at slike bølger forekommer sjeldent, og at mange sjømenn liker å kalle en vanlig stor bølge for en monsterbølge.
    Om morfaren din er en skrøner aner jeg lite om.
    Et kort spørsmål:
    Hvis monsterbølger har ingenting med telepatiske krefter, varme hender og aliens å gjøre, hvorfor nevner du i det hele tatt da dette?
    Det er ingen andre som har gjort det.

Dette er en form for polemikk som er helt latterlig. Prøver du å etterape Deph?

Jeg tror ikke du har tatt poenget mitt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn