Når vi har ødelagt jorda skal vi dra et annet sted, altså?LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
vredensgnag skrev:Det vil sannsynligvis være klokt av oss å venne oss til tanken på at det er denne lille klinkekulen vi har å stelle pent med.
Kanskje disse Aliens som er så glade i å leke figurlek med kornaks forbarmer seg på oss, og lar oss haike? Men jeg litt skeptisk til fremmede intelligenser som reiser lysår gjennom verdensrommet for å kødde med noen kornåkre i Wiltshire, på langtidskontrakt for turistindustrien der.audionut skrev:vredensgnag skrev:Det vil sannsynligvis være klokt av oss å venne oss til tanken på at det er denne lille klinkekulen vi har å stelle pent med.
Et langt mer sannsynlig scenario, ja.
Ble nesten inspirert til å starte en ny tråd når du nevner Aliensvredensgnag skrev:Kanskje disse Aliens som er så glade i å leke figurlek med kornaks forbarmer seg på oss, og lar oss haike?audionut skrev:vredensgnag skrev:Det vil sannsynligvis være klokt av oss å venne oss til tanken på at det er denne lille klinkekulen vi har å stelle pent med.
Et langt mer sannsynlig scenario, ja.
Hva med å bygge noen pyramider mens du besøkte en annen planet??Asbjørn skrev:Hvis jeg først hadde teknologi til å reise flere lysår for å besøke en planet og overlevere et "budskap", skulle jeg fordundre meg greid å finne på en mer effektiv måte å avlevere budskapet på enn å tråkke ned litt engelsk korn.
Er den i konflikt med noe som helst? Man kan sikkert regne seg frem til hvor sannsynlig det er at din tante tenkte en tanke som sammenfalt i tid med en faktisk hendelse. Gitt antallet tanker et menneske har og antallet hendelser som forekommer vil jeg tro at oddsene er gode for at din tante før eller siden treffer 'bulls eye'.Espen R skrev:Den historien om onkelen min på båtslippen, er den i direkte konflikt med universet lover og mennesket som del av universet og moder jord?Asbjørn skrev:Det er mye igjen å finne ut, men det betyr ikke at jeg er klar for å forkaste det lille vi mener å vite ut fra en enkeltstående anekdote om et tilfeldig sammentreff som en eller annen grandtante ble utsatt for forrige onsdag. Ikke engang om det er på TV.
Eller er den i konflikt med din forståelse av hvordan universet fungerer?
Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.audionut skrev:Sikkert? Nei.LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
Fantasifult. Og spennende. Men ren spekulasjon og intet annet.
Du mener hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen hundre år?LydGeir skrev:Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.audionut skrev:Sikkert? Nei.LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
Som sagt, om noen mrd. år kommer den siste fine dagen på jorda. Det teknologiske nivået, gitt en kontinuerlig utvikling, vil være skyhøyt over vårt. Og i så fall vil teknologi knyttet til reise over avstand være kurant lenge før den dagen. Men om Einsteins spesielle relativitetsteori forsatt holder mål da er det tvilsomt om de kommer tilbake.vredensgnag skrev:Når vi har ødelagt jorda skal vi dra et annet sted, altså?LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
Det koster enormt med energi å sende et menneske opp i bane - å skulle sende dem lenger avsted? Hva skal de spise? Se på forsøkene som er gjort med å bevare mat i verdensrommet ...
Klippet litt.
Du er spektakulært historieløs.Espen R skrev:Du mener hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen hundre år?LydGeir skrev:Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.audionut skrev:Sikkert? Nei.LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
Hva var det av teknologi for 400 år siden? hest og kjerre?![]()
Jeg sa noen tusen år, men spiller det noen rolle? På en milliard år (det er 1000 år x 1 million) vil det ganske sikkert ha skjedd en god del på det teknologiske området.Espen R skrev:Du mener hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen hundre år?LydGeir skrev:Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.audionut skrev:Sikkert? Nei.LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
Hva mener du med det?vredensgnag skrev:Du er spektakulært historieløs.Espen R skrev:Du mener hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen hundre år?LydGeir skrev:Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.audionut skrev:Sikkert? Nei.LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
Da er du i tillegg uvitende om hva ordet teknologi betyr. Kanskje det var noen kornaksaliens som parkerte den dampmaskinen ute på et jorde?Espen R skrev:Hva mener du med det?vredensgnag skrev:Du er spektakulært historieløs.Espen R skrev:Du mener hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen hundre år?LydGeir skrev:Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.audionut skrev:Sikkert? Nei.LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
Det jeg mener er at ca før dampmaskinen var det ikke noe særlig teknologi.
Åhh..herregud. Du er på definisjonsnivå. Jeg snakker om den allmenne betydningen av ordet teknologi. jeg snakker ikke om hjulet og tresleiva og primitive jordbruksredskaper som teknologi.vredensgnag skrev:Da er du i tillegg uvitende om hva ordet teknologi betyr.Espen R skrev:Hva mener du med det?vredensgnag skrev:Du er spektakulært historieløs.Espen R skrev:Du mener hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen hundre år?LydGeir skrev:Vel, ganske sikkert, da. Når man ser hva vi har klart å komme opp med av teknologi på noen få tusen år er min mening at vi heller vanskelig kan se for oss hva som er mulig om 3 mrd. år. Så fremt ikke den da mest intelligente arten på jorda nylig er krøpet frem fra gjemmestedet sitt etter nok et komettreff.audionut skrev:Sikkert? Nei.LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.
Det jeg mener er at ca før dampmaskinen var det ikke noe særlig teknologi.
Ikke? Du mener vel ikke på ramme alvor at alle disse aliens som i løpet av de siste 10 -12.000 åra har drevet og bygd pyramider og greier her på jorda ikke har satt igjen noe som helst teknologisk utstyr som våre tilbakestående forfedre har kunnet benytte?Espen R skrev:Det jeg mener er at ca før dampmaskinen var det ikke noe særlig teknologi.
At aliens har bygd pyramider er noe du selv må stå inne for.Tubesnake skrev:Ikke? Du mener vel ikke på ramme alvor at alle disse aliens som i løpet av de siste 10 -12.000 åra har drevet og bygd pyramider og greier her på jorda ikke har satt igjen noe som helst teknologisk utstyr som våre tilbakestående forfedre har kunnet benytte?Espen R skrev:Det jeg mener er at ca før dampmaskinen var det ikke noe særlig teknologi.
Det er jeg ikke enig i. Men snarere enn å løpe til rare forklaringer av dette slaget -Rune.U skrev:Så det er bare å innse at det ene fullstendig utelukker det andre. Et skeptisk paradoks-så og si! :
Mvh Rune
Nå var det vel ingen som påsto at monsterbølger var et resultat av mystiske snåsakrefter eller lignende?Espen R skrev:Nå er gamle sjømannsskrøner blitt til virkelighet.
Monsterbølgene er nå dokumentert. Gauss-teorien er nå motbevist.
Poenget mitt var at skulle man støtte seg til kjente teorier og utregningsmodeller, så skulle en slik bølge oppstå hvert 10 000 år eller deromkring (som asbjørn nevnte), ikke at fulle sjømenn "både her og der" hadde observert sånne bølger. Da hadde Deph vært snar med å kaste beretningene i kurven for gode snåsamannhistorier.Tubesnake skrev:Nå var det vel ingen som påsto at monsterbølger var et resultat av mystiske snåsakrefter eller lignende?Espen R skrev:Nå er gamle sjømannsskrøner blitt til virkelighet.
Så den sammenligningen er ikke akkurat av de mest overbevisende jeg har hørt.
Espen R skrev:Nå er gamle sjømannsskrøner blitt til virkelighet.
Hadde vi diskutert dette for 5 år siden hadde nok min morfars beretning om "bølger høye som fjell" blitt puttet i bås sammens med eventyrfortellinger om nisser, tusser og troll fra Deph og co.
http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/277809
Et kort spørsmål:audionut skrev:Espen R skrev:Nå er gamle sjømannsskrøner blitt til virkelighet.
Hadde vi diskutert dette for 5 år siden hadde nok min morfars beretning om "bølger høye som fjell" blitt puttet i bås sammens med eventyrfortellinger om nisser, tusser og troll fra Deph og co.
http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/277809
Monsterbølger (såkalte rouge waves) er et velkjent fenomen, og hvordan de dannes er vitenskaplig forklart. Har ingenting med telepatiske krefter, varme hender eller aliens å gjøre.
En annen ting er at slike bølger forekommer sjeldent, og at mange sjømenn liker å kalle en vanlig stor bølge for en monsterbølge.
Om morfaren din er en skrøner aner jeg lite om.