Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Hørte et program på P1 nå nettopp.

Dette var et rolig samtaleprogram om det å finne trøst i en svært vanskelig livssituasjon. Et sånt type program som omhandler dype menneskelig refleksjoner og tanker, og gjerne en dose filosofi også. Et type program du gjerne hører tidlig på en søndagsmorgen på NRK, eller et annet tidspunkt hvor det er veldig få lyttere. Slike gullkorn skal gjemmes bort og ikke være "synlig" i sendeflaten.

Kvinnen som fikk snakke i fred fortalte om sensommeren 2008 i sunndalsfjellene hvor hun lå i gresset utenfor den gamle familisetra og kjente den totale komplette lykken. Hun hadde alt, inkludert en fantastisk mann og kjæreste på 38 som elsket å gå i fjellene, som samtidig var en kjær familiefar, samt noen vidunderlige barn.

To uker etterpå var livet snudd på hodet for denne kvinnen som var lærer på ungdomsskolen. Ikke var hun religiøs.
    Men da mannen hennes la ut på en fjelltur denne lørdag sensommerdagen i 2008 med overnatting til søndag, kjente hun en urolig følelse i kroppen bare timer etterpå. Denne urolige angstfylte følelsen ble bare sterkere og sterkere. Da søndags ettermiddag kom og mannen hennes ikke dukket opp som avtalt, bare det bekreftet noe hun visste; at det hadde skjedd noe. Resten av den ettermiddagen og kvelden skalv hun i hele kroppen. Hun hadde en total visshet om at hun aldri fikk se mannen sin igjen.

Mannen ble aldri funnet i fjellene. Teltet sto igjen.
    Programmet omhandlet ikke mystiske ting og overtro, men om det å finne trøst.

Men her må Depnot konkludere med rene tilfeldigheter om kvinnens intuisjon. For hva slags "mystiske bølger" er det mellom kvinnen og mannen som vitenskapen ikke har avdekket? Og hvordan kunne kvinnen føle på en ulykkke som skulle skje i nær fremtid? Dette er fullstendig ulogisk i Gjestemedlems sinn. Derfor må han avfeie dette som rene tilfeldigheter og urasjonelle tanker fra kvinnens side. For hvis Gjestemedlem åpner opp for slike mystiske, uforklarlige ting, så åpner han samtidig opp for andre mystiske uforklarlige fenomener, som f.eks healing.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For eksempel at hun så noen tåkeflak oppi dalom og skjønte at der kunne man fort gå seg bort, enten hun tenkte den tanken bevisst eller ikke. Eller at hun hadde merket noe med mannens oppførsel som tydet på at han kunne bli/være desorientert. Hun kjente ham jo veldig godt og ville registrere selv små endringer i adferd. Eller 1000 andre ting som signaliserte at dette kunne bli trøblete. Trenger ingen overnaturlig tankeoverføring for å forklare det der.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Asbjørn skrev:
    For eksempel at hun så noen tåkeflak oppi dalom og skjønte at der kunne man fort gå seg bort, enten hun tenkte den tanken bevisst eller ikke. Eller at hun hadde merket noe med mannens oppførsel som tydet på at han kunne bli/være desorientert. Hun kjente ham jo veldig godt og ville registrere selv små endringer i adferd. Eller 1000 andre ting som signaliserte at dette kunne bli trøblete. Trenger ingen overnaturlig tankeoverføring for å forklare det der.
    Sånne typer intuisjoner, tankeoverføringer, forutsigelser eller hvilke ord man selv velger å legge i det, er nok sikkert helt naturlig. Det er bare du som velger å kalle det overnaturlig.

Det fins utallige lignende beretninger.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    Det fins utallige lignende beretninger.
    Ja, samtlige har det unike trekket at de er etterrasjonaliseringer - post factum beviser; og de som presenterer disse dype innblikkene i det overnaturlige er elendige i både kortspill og tipping av statsautorisert eller børsautorisert slag.
    ;D

Men de er flinke til å få folk til å betale for etterrasjonaliseringer.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Som hjerneforsker Jill Bolton Taylor sier kan man velge om man ønsker å forbli i sin venstre hjernehalvdel av seperasjon, logikk og rasjonalitet. Eller føle enhet og ubegrensethet via sin høyre hjernehalvdel.

What do you choose, spør Jill.
    What Do You Choose?

http://www.youtube.com/watch?v=UyyjU8fzEYU

Det enkleste er nok at vi 99,99% andre bruker vår rasjonelle og logiske tankerekke til å konkludere med at Jill Bolte har en livlig fantasi og hvor dette hjerneslaget har spilt henne et morsomt puss. Ikke sant?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du er utålmodig Espen. Hvis du vil ha mine konklusjoner er det ikke bedre å vente på at jeg skriver dem selv? Skal du ha en stråmann kan du vel heller velge noen som ikke deltar i debatten...

Hvor mange ganger har man ikke hørt fra foreldre eller bestemødre om hvor engstelig eller redd de har vært i en eller annen situasjon. Å gå alene i fjellet er farlig. Det er en grunn til at det er viet en egen fjellvettsregel.

De fleste ganger går det heldigvis bra, men når det ikke gjør det og frykten var berettiget, så er det lett i ettertid å tilskrive dette til overnaturlige forutanelser, profetier og snåseri. Det er menneskelig å se sammenhenger der ingen eksisterer, og å dermed trekke feilaktige konklusjoner. Det blir riktig ille når konklusjonene er magiske, religiøse eller på andre måter ikke er helt kompatible med den virkelige verden, utenfor underholdningslitteraturen i alle fall.

"Could people be trained to be less gullible? Or are you as stuck with gullibility as you are with skin colour? "
    -Keith Henson

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Du er utålmodig Espen. Hvis du vil ha mine konklusjoner er det ikke bedre å vente på at jeg skriver dem selv? Skal du ha en stråmann kan du vel heller velge noen som ikke deltar i debatten...

Hvor mange ganger har man ikke hørt fra foreldre eller bestemødre om hvor engstelig eller redd de har vært i en eller annen situasjon. Å gå alene i fjellet er farlig. Det er en grunn til at det er viet en egen fjellvettsregel.

De fleste ganger går det heldigvis bra, men når det ikke gjør det og frykten var berettiget, så er det lett i ettertid å tilskrive dette til overnaturlige forutanelser, profetier og snåseri. Det er menneskelig å se sammenhenger der ingen eksisterer, og å dermed trekke feilaktige konklusjoner. Det blir riktig ille når konklusjonene er magiske, religiøse eller på andre måter ikke er helt kompatible med den virkelige verden, utenfor underholdningslitteraturen i alle fall.

"Could people be trained to be less gullible? Or are you as stuck with gullibility as you are with skin colour? "
    -Keith Henson
    Et svar akkurat som forventet. I din virkelige verden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Alternativt kan jo mannen kan selvsagt være bortført av en kornsirkelufo og transportert til Alpha Centauri for en anal probe, hvor han sender telepatiske skrekkbølger til venner og bekjente som gir negativ gjenklang på astralplanet.

Mange gode forklaringer hvis vi bare kaster rasjonaliteten overbord.

U

utgatt60135

Gjest
    En gang fortalte en synsk meg at jeg om noen dager får et brev av en person som var veldig glad i meg. Jeg skjønte ingenting av det fordi jeg ikke hadde noen kjæreste, beundrer eller noen som i det hele tatt skrev brev til meg på den tiden. Neste morgen lå det et brev der med det slik hun fortalte og med rosende ord. Det var underskrevet av meg selv ca ti år tidligere på en folkehøysskole. Rektor hadde planlagt dette den gangen, men jeg hadde jo glemt det hele. Jeg fikk aldri den type brev hverken før eller etter. Alt går jo unasett elekronisk.

Forklar den rasjonelt?

I siste program av jakten på den 6. sans klarte nesten alle å finne ut i hvilken av de 6 lukene det ikke var en person. Igjen så kan det ikke være på slump. Jeg har hatt så mange opplevelser selv av ulik art at jeg ikke lenger tviler på at det finnes andre energier som noen kan registrere. Eller rettere sagt kan vi alle registrere dem med mye trening tror jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Hvis du vil ha et dypere svar så kan du jo også vurdere muligheten av at det kan ha vært noe som mannen har sagt i forkant som plutselig fikk en annen og mer alvorlig betydning, eller henledet tankene til dysterhet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Espen R skrev:
    Og hvordan kunne kvinnen føle på en ulykkke som skulle skje i nær fremtid? Dette er fullstendig ulogisk i Gjestemedlems sinn. Derfor må han avfeie dette som rene tilfeldigheter og urasjonelle tanker fra kvinnens side.
    Selvsagt er det helt tilfeldig. Det er over seks milliarder mennesker her på kloden og hver dag får mange millioner mennesker slike følelser og forutanelser. Enkelte ganger klaffer det dessverre med en tragisk hendelse og det er da man får høre slike historier.

Når det ikke skjer noe hører man aldri om det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Tubesnake skrev:
    Espen R skrev:
    Og hvordan kunne kvinnen føle på en ulykkke som skulle skje i nær fremtid? Dette er fullstendig ulogisk i Gjestemedlems sinn. Derfor må han avfeie dette som rene tilfeldigheter og urasjonelle tanker fra kvinnens side.
    Selvsagt er det helt tilfeldig. Det er over seks milliarder mennesker her på kloden og hver dag får mange millioner mennesker slike følelser og forutanelser. Enkelte ganger klaffer det dessverre med en tragisk hendelse og det er da man får høre slike historier.

Er ute hos foreldrene mine på sør-Senja.
    I går var jeg på besøk hos slekta og i en sammenheng kom følgede historie frem:

Det var på slutten av 70-tallet. Min onkel jobbel på en mekanisk båtslipp som lå ca 15 km fra hjemmet. På dette tidspunktet hadde min onkel jobbet på slippen i 8-9 år. Overtidsjobbing var i perioder vanlig. På denne tiden var slvsagt kke mobiltelefonen oppfunnet. Fast-telefon var heller ikke en selvfølgelig i alle husstander.

Denne ettermiddagen på slutten av 70-tallet våknet min tante av middagshvilen og fikk en forutanelse om at noe var galt der på slippen hvor onkelen min arbeidet. Denne følelsen av at noe ikke var som det skulle være var så sterk at hun gikk ned i huset til svigerbroren og befalte ham at han snarest måtte kjøre til denne slippen for å sjekke. Så gjorde min onkel. Det som hadde skjedd på slippen i det tidsrommet min tante fikk dette forvarslet var at en stor metallskive på en maskin hadde gått løs og flaug veggemellom i rommet. Denne skiven var cm fra å kappe hodet av min onkel. Dette bekreftet en arbeidskollega av min onkel.

Min onkel bekreftet denne historien og at min tante verken før eller siden har sendt bud for å høre om alt var vel den tiden han befant seg på jobben.

Denne gangen kan det ikke forklares med mulig tåke, merkelig oppførsel eller noe annet.
    Min onkel hadde da ca 2000 arbeidsdager bak seg uten at min tante fant det påtrengende å sjekke om alt var i orden på arbeidsplassen. Men hun gjorde det akkurat denne dagen da min onkel var temmelig nær å bli kvestet av en alvorlig arbeidsulykke.

Var det kun at denne 0,05% sjansen for at min tante skulle "treffe riktig" dag for denne forutanelsen, som da slo til? En ren tilfeldighet?

Døm selv :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:

Det var på slutten av 70-tallet. Min onkel jobbel på en mekanisk båtslipp som lå ca 15 km fra hjemmet. På dette tidspunktet hadde min onkel jobbet på slippen i 8-9 år. Overtidsjobbing var i perioder vanlig. På denne tiden var slvsagt kke mobiltelefonen oppfunnet. Fast-telefon var heller ikke en selvfølgelig i alle husstander.

Denne ettermiddagen på slutten av 70-tallet våknet min tante av middagshvilen og fikk en forutanelse om at noe var galt der på slippen hvor onkelen min arbeidet. Denne følelsen av at noe ikke var som det skulle være var så sterk at hun gikk ned i huset til svigerbroren og befalte ham at han snarest måtte kjøre til denne slippen for å sjekke. Så gjorde min onkel. Det som hadde skjedd på slippen i det tidsrommet min tante fikk dette forvarslet var at en stor metallskive på en maskin hadde gått løs og flaug veggemellom i rommet. Denne skiven var cm fra å kappe hodet av min onkel. Dette bekreftet en arbeidskollega av min onkel.

Min onkel bekreftet denne historien og at min tante verken før eller siden har sendt bud for å høre om alt var vel den tiden han befant seg på jobben.

Denne gangen kan det ikke forklares med mulig tåke, merkelig oppførsel eller noe annet.
    Min onkel hadde da ca 2000 arbeidsdager bak seg uten at min tante fant det påtrengende å sjekke om alt var i orden på arbeidsplassen. Men hun gjorde det akkurat denne dagen da min onkel var temmelig nær å bli kvestet av en alvorlig arbeidsulykke.

Var det kun at denne 0,05% sjansen for at min tante skulle "treffe riktig" dag for denne forutanelsen, som da slo til? En ren tilfeldighet?

Du holder deg til bygdehistorier og anekdoter for å underbygge din overnaturlige verden.. men la gå med det.

Nestenulykker og ting som kunne blitt skumle er ikke uvanlig ombord på båter og verksteder. Hva som fikk din tante til å bli engstelig er ikke godt å si, men du skal ikke se bort i fra at hele historien er kokt i hop for at hun ikke skulle fremstå for allmennheten og naboer som litt tutlete. Lett å justere litt på tider eller overdramatisere hendelser da for at det skal passe sammen. Og i ettertid glemmer eller fortrenger man slikt, og det hele har blitt til en god historie man kan fortelle til slekt og venner uten at noen blir forlegen. Og snipp snapp snute...

Trenger ikke være mer eventyrlig enn som så.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Og snipp snapp snute...
    Jeg tror det kan bekrefter/avbekreftes lett, Gjestemedlem. Og du har ikke svart på min heller. Men vi vet jo at det er umulig for deg å endre oppfatinger. Du må nok oppleve noe selv for å våkne, men det er det liten sjanse for når man har en slik innstilling.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Og snipp snapp snute...
    Jeg tror det kan bekrefter/avbekreftes lett, Gjestemedlem. Og du har ikke svart på min heller. Men vi vet jo at det er umulig for deg å endre oppfatinger. Du må nok oppleve noe selv for å våkne, men det er det liten sjanse for når man har en slik innstilling.
    Hva slags innstilling er det snakk om? At man ikke gir avkall på fysikkens lover basert på bygdehistorier og sagn?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Tubesnake skrev:
    Espen R skrev:

Sjansen for at din tante skulle "treffe riktig" er i følge deg 0,05%
    Hva er sjansen for at fysikkens lover ikke gjelder? Hvis de ikke gjelder så må alt som er utviklet basert på fysikkens lover og beviselig fungerer (som den PC jeg bruker i dette øyeblikk) faktisk virke på tross av fysikkens lover. Det vil si at det faktum at min PC fungerer er ren skjær flaks. Hva er oddsen for det tro, ikke vet jeg men ufattelig mye mindre enn 0,05% er den i hvert fall.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Og snipp snapp snute...
    Hva slags innstilling er det snakk om? At man ikke gir avkall på fysikkens lover basert på bygdehistorier og sagn?
    Du er et legitimt spørsmål, men ditt forslag til svar er ikke riktig. Jeg antar at de mener at når Deph ikke har åpne kanaler/stiller seg åpen for at slikt kan være reelt så vil han ikke oppleve det. Men hvorfor må man være åpen for det for at man kan oppleve slike hendelser? Hvis de er reelle vil både tvilere, fornektere og troende oppleve samme hendelse. Derfor trenger ikke Deph være åpen for noe som helst når/hvis noe slikt skulle inntreffe nær ham.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Du holder deg til bygdehistorier og anekdoter for å underbygge din overnaturlige verden.. men la gå med det.

Nestenulykker og ting som kunne blitt skumle er ikke uvanlig ombord på båter og verksteder. Hva som fikk din tante til å bli engstelig er ikke godt å si, men du skal ikke se bort i fra at hele historien er kokt i hop for at hun ikke skulle fremstå for allmennheten og naboer som litt tutlete. Lett å justere litt på tider eller overdramatisere hendelser da for at det skal passe sammen. Og i ettertid glemmer eller fortrenger man slikt, og det hele har blitt til en god historie man kan fortelle til slekt og venner uten at noen blir forlegen. Og snipp snapp snute...

Trenger ikke være mer eventyrlig enn som så.
    Eh...dette er ikke en bygdehistorie. Dette kom fra kilden selv, direkte og ufiltrert. Fra en tante og onkel som står meg nært.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Og snipp snapp snute...
    Spør verdens fremste forskere om vi har full kunnskap om vår verden og du får helt sikker et helt klart nei.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    baluba skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Og snipp snapp snute...
    Du er et legitimt spørsmål, men ditt forslag til svar er ikke riktig. Jeg antar at de mener at når Deph ikke har åpne kanaler/stiller seg åpen for at slikt kan være reelt så vil han ikke oppleve det. Men hvorfor må man være åpen for det for at man kan oppleve slike hendelser? Hvis de er reelle vil både tvilere, fornektere og troende oppleve samme hendelse. Derfor trenger ikke Deph være åpen for noe som helst når/hvis noe slikt skulle inntreffe nær ham.
    Tipper både Deph og andre også har opplevd underlige sammentreff. Forskjellen er nok i hvordan dette tolkes. Hvis jeg tenker på en person og den personen ringer meg i samme øyeblikk så er min naturlige reaksjon at det var underlig. Når jeg får tenkt meg om så innser jeg dog at jeg tenker på forskjellige mennesker hele tiden og at før eller siden vil en av de ringe meg i det jeg tenker på vedkommende.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Og snipp snapp snute...
    Hva slags innstilling er det snakk om?
    "Jeg har rett, du tar feil uansett hva du kommer med. Sånn er det, ferdig med det".

S

Slubbert

Gjest
    Lyngen skrev:
    Spør verdens fremste forskere om vi har full kunnskap om vår verden og du får helt sikker et helt klart nei.
    Den erkjennelsen sannsynliggjør i seg selv på ingen måte hverken healing, snåsamenn, astralstener eller noen annen form for religiøst eller new-age mumbo jumbo. Påstanden "vitenskapen kan ikke forklare alt, derfor må latterlig teori X fremsatt av selverklært guru Y være sann" er en meningsløst banal logisk kortslutning.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Og snipp snapp snute...
    Hva slags innstilling er det snakk om?
    "Jeg har rett, du tar feil uansett hva du kommer med. Sånn er det, ferdig med det".
    Du hakker løs på Deph fordi han ikke vil endre oppfatning men jeg har ikke sett særlig endring hos deg heller. Er du overhode ikke mottakelig for for at disse uforklarlige hendelsene kan ha helt rasjonelle forklaringer og at de i mange tilfeller ikke er snakk om annet enn innbilling og feiltolkning?

U

utgatt60135

Gjest
    Slubbert skrev:
    Lyngen skrev:
    Den erkjennelsen sannsynliggjør i seg selv på ingen måte hverken healing, snåsamenn, astralstener eller noen annen form for religiøst eller new-age mumbo jumbo. Påstanden "vitenskapen kan ikke forklare alt, derfor må latterlig teori X fremsatt av selverklært guru Y være sann" er en meningsløst banal logisk kortslutning.
    Jeg vet at healing faktisk kan virke. Det visste jeg ikke før jeg oppdaget det.

S

Slubbert

Gjest
    Espen R skrev:
    Et "mirakel" er ofte i akademisk sammenheng definert som en hendelse med mindre enn én til en million i sannsynlighet for å inntreffe, dvs. 0.0001%. Det er også en etablert erkjennelse at hvert menneske opplever omtrent én hendelse hvert tredje sekund; med andre ord vil hver og én av oss oppleve et statistisk "mirakel" ca en gang i måneden, som en ren tilfeldighet.

Så velger man selvsagt selv om man vil la fantasien løpe løpsk når det skjer.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Du hakker løs på Deph fordi han ikke vil endre oppfatning men jeg har ikke sett særlig endring hos deg heller. Er du overhode ikke mottakelig for for at disse uforklarlige hendelsene kan ha helt rasjonelle forklaringer og at de i mange tilfeller ikke er snakk om annet enn innbilling og feiltolkning?
    Jo, det er klart det finnes naturlige forklaringer selv om det ikke er opplagt. Man må ikke bli for naiv heller og miste kritisk sans. Det er nok ganske mye humbug innen det alternative også. Jeg var akkurat slik Gjestemedlem er jeg også. Men så begynte jeg å lese om det alternative etter å ha blitt ganske sjokkert av at astrologi faktisk hadde noe for seg. Etter lang tid så begynte jeg å får opplevelser selv. Man må åpne opp sansene og bruke mye tid. Uten det går det ikke naturlignok.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    S

Slubbert

Gjest
    Lyngen skrev:
    Slubbert skrev:
    All den tid du ikke kan sannsynliggjøre det ser jeg ingen grunn til å tro på det. Å være skeptiker handler ikke om å hevde at "vitenskapen kan forklare alt" eller at "vi har nådd vårt ultimate utviklings- og forståelsesstadium", det handler om noe så enkelt som at når noen ikke kan sannsynliggjøre sine påstander og de strider mot all viten som alt er etablert, så er det ingen grunn til å tro på det. Kom tilbake når du har noe håndfast.

Men healere får i hvert fall til å helbrede sine egne konti, om det råder liten tvil.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Det har du nok helt rett i. Man må være åpen for overnaturlige forklaringer på hverdagslige og pussige hendelser hvis man skal hoppe til slike konklusjoner. Når man holder seg til den virkelige verden og leter etter forklaringer der, så finne man de stort sett. Helt uten å måtte henfalle til magi og overtro. Guder, ånder og spøkelser er bare noe man putter inn der man ikke forstår noe. Og så snart man lyser litt i krokene så fordufter de som morgendugg for solen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    artig med historier.
    jeg har også "opplevd" rare ting titt og ofte.

et par (blant mange) eksempler:

1) i min ville ungdom på haikeferie hang jeg beina i et 2.5 meter høyt kirkegjerde i cork (irland) midt på natta da jeg skulle forsere gjerdet i sterk guinessrus (ikke spør meg hvorfor). gjerdespydet gikk rett gjennom leggen, og der ble jeg hengende en stund før ambulanse og purk kom og plukket meg ned. dagen etter ringte sykeshuset hjem til foreldrene mine i norge og fortalte at poden deres ligger i koma etter å ha fått leggmuskelen spredt opp. fattern svarte at han visste at noe hadde skjedd, siden han våknet midt på natta av sterke magesmerter og en sterk uro i kroppen.

hva jeg tror? at fattern spiste noe dritt han skulle ha holdt seg unna til kveldsmat.

2) blant budhistiske vietnamesere er det ikke uvanlig å holde en tredagers begravelsesseremoni i huset når et familiemedlem trekker inn årene. noe bestemor gjorde på slutten av 80-tallet. etter at alle gjester og munker hadde forlatt huset den tredje dagen, satt vi og roet oss ned med tv-titting på kvelden. da kjente vi plutselig en sterk lukt av røkelse i stua, enda ingen hadde fyrt opp. muttern mumlet noe om at bestemors ånd nå forlater oss.

hva jeg tror? vi skulle ha luftet mer da munkene fyrte opp siste omgang med røkelse noen timer før.

U

utgatt60135

Gjest
    Slubbert skrev:
    Lyngen skrev:
    Slubbert skrev:
    All den tid du ikke kan sannsynliggjøre det ser jeg ingen grunn til å tro på det. Å være skeptiker handler ikke om å hevde at "vitenskapen kan forklare alt" eller at "vi har nådd vårt ultimate utviklings- og forståelsesstadium", det handler om noe så enkelt som at når noen ikke kan sannsynliggjøre sine påstander og de strider mot all viten som alt er etablert, så er det ingen grunn til å tro på det. Kom tilbake når du har noe håndfast.

Men healere får i hvert fall til å helbrede sine egne konti, om det råder liten tvil.
    Hvordan mener du jeg skulle bevist det? Jeg kan ikke, men det betyr ikke at det jeg opplever ikke er sant.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Når man holder seg til den virkelige verden og leter etter forklaringer der, så finne man de stort sett.
    Nei, det gjør man ikke alltid.

Guder, ånder og spøkelser er bare noe man putter inn der man ikke forstår noe. Og så snart man lyser litt i krokene så fordufter de som morgendugg for solen.
    Det har ikke noe med å lyse opp eller ikke. Det er nok bare funnet på av folk fordi det virker mer skummelt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Når man holder seg til den virkelige verden og leter etter forklaringer der, så finne man de stort sett.
    Selv om man ikke finner forklaringer så beryr det ikke at forklaringene er unaturlige.

U

utgatt60135

Gjest
    Voff skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Selv om man ikke finner forklaringer så beryr det ikke at forklaringene er unaturlige.
    Alt er naturlige forklaringer når man forstår alt. Det gjør vi ikke enda.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Presis. Og det er en god grunn til at slike fantastiske hendelser stort sett kommer til dem som er disponert for slike tolkninger. Leter man etter jærtegn og varsler, ser overnaturlige tråder i vanlige sammentreff og tolker alt utifra en forklaringsmodell som er lite kreativ som Eurodisney så er det ikke så veldig pussig at det blir mange gode historier og lite annet ut av slikt, bortsett i fra en sviktende realitetsorientering og lett mørkreddhet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn