Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4049448.ece

Der ute hvor snart hvermann ikler seg terapeutrollen ligger terapitåken så tett at å diskutere temaer som dette blir som å diskutere vaksiner med en antroposof. Kvantemedisin, helende krystaller og numerologi lar seg heller ikke diskutere på en rasjonell måte fordi det ikke eksisterer rasjonelle svar.

«Klassisk legearroganse», vil noen nå si. «Intoleranse» vil andre rope. Tor Åge Bringsværd sa at «Toleranse kan også være et annet ord for feighet». Feige bør vi ikke være. Derfor vil jeg si at homeopatien representerer antitesen til legevitenskapen i sin manglende etterrettelighet, vitenskapelighet og til syvende og sist fravær av medisinsk etikk – og på disse plan bør den utrettelig både dissekeres og diskuteres.

....

Lite utklipp til som illustrerer hvorfor man ikke bør tolerere snåseriet, og at gjerninger og deres effekt kan være like skadelige selv om hensikten er aldri så god, i utøvernes hoder.

Tirill Friis Fladeby derimot blir sikkert invitert. Hun er leder for Norske Homeopaters Landsforbund og sier at homeopatiske medisiner kan erstatte antibiotika og vaksiner. Homeopat og antroposof Gro Lystad sier til NRK at det i steinermiljøet eksisterer smitteringer der bl.a. meslinger bevisst spres til barn. «Jeg er helt sikker på at det er positivt for et barn som er friskt. Det kan tenkes at enkelte barn vil dø, men det gjelder de som er svake på forhånd. Meslinger er ifølge Rudolf Steiner en transformerende sykdom som gjør at du vokser som menneske. Dette blir vi fratatt ved vaksinasjon.» utdyper Lystad. Når en så vet at det hvert år dør 550000 svake barn av meslinger, som kunne vært forhindret med en enkel vaksine, blir ord fattige og Rudolf Steiner belyst.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Jeg visste ikke at Steiner var en så god og praktiserende Darwinist

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Egentlig burde mange flere satset på placebo behandling.
    Det er jo noe av det mest dokumenterte som har vist best effekt.. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    FIFTY-TWO people have reportedly died in Tanzania while queuing for a “magical” potion being flogged by a local quack.

http://freethinker.co.uk/2011/03/29/dying-for-a-miracle-cure/

According to the BBC, the elderly charlatan – Rev Ambilikile “Babu” Mwasapile, 76 – is selling a concoction made from herbs and water for 500 Tanzanian shillings (five cents; 3p).

But so great have the crowds become near his northern Loliondo home that the pastor has asked people to stop flocking to his remote home until after Friday, April 1, to allow the numbers to subside.

A BBC reporter says the queues to see him stretch for 26km (16 miles).

When she visited Mr Mwasapile’s home, the BBC’s Caroline Karobia found 6,000 people waiting to see the retired Evangelical Lutheran Church of Tanzania (ELCT) pastor.

They were waiting for days by the roadside and outside his home in Samunge village without shelter, clean water or toilets.

As word has spread in the past month of the pastor’s supposed ability to cure any ailments, some people have even been taken out of hospital by their relatives who believe they are more likely to be cured by Mwasapile.

Some of these have died before seeing him, while others are reported to have died after taking his concoction.

Health Minister Haji Hussein Mponda told the BBC that tests had shown that the mixture was safe for human consumption.

Tests were now being conducted to see if it has any medicinal properties.

Extra police have been deployed to the area to control the huge crowds, some of whom have travelled from neighbouring countries such as Kenya and even further afield.

Mr Mwasapile asked for the break following a meeting with local officials.

Belief in magic and the powers of traditional healers are widespread in Tanzania.

Some witchdoctors say that the body parts of people with albinism are effective when making magic charms, leading to the killing of dozens of albinos in recent years.

In 2009, the government outlawed all witchdoctors and traditional healers.

But on Monday, Prime Minister Mizengo Pinda said he would not take any action to stop Mr Mwasapile’s activities.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Plausibel teori: Ettersom nervene sender elektriske signaler til musklene, kan en endring i ytre magnetfelt indusere et elektrisk signal, som igjen kan påvirke musklene.

Problem: Den ene undersøkelsen etter den andre viser at dette ikke fungerer i det hele tatt med mindre personen vet hvor "signalet" befinner seg. Det er gjort mange forsøk på f eks å identifisere hvilken av et antall plastrør som fører vann eller hvilken av et antall ledninger som fører strøm, men det har aldri blitt noe bedre resultat enn hva man skulle forvente ved tilfeldig gjetting. Det er også tydelig i denne artikkelen at journalisten fikk en masse coaching på hvor han skulle gjøre et utslag for å "påvise" den strømledningen, komplett med oppmerket strek i bakken osv.

Dessuten kan det være interessant å gjøre et lite overslag på hvor stor endring i magnetisk felt som skal til for å få en hånd til å bevege seg aldri så lite, og sammenligne med hvor store endringer det kan være snakk om når man går over en vannåre i bakken. Jordens magnetfelt er ca 30-60 mikrotesla, og her skal han visstnok kunne oppdage knøttsmå variasjoner i det feltet ved å bevege seg over i gangfart. Størrelsesordenen på endringen blir ca 1 mT/s. Hvis den teorien hadde noe for seg, ville det bli ganske vanskelig å holde et rødvinsglass i hånden uten å søle 2 meter fra et vanlig stereoanlegg med strømforsyninger og høyttalermotorer. Jeg tror fyren bommer med opptil ganske mange størrelsesordener.

Peripheral muscle stimulation in humans has been noted in rapidly changing magnetic field gradients at a threshold of 60 T/second.
    http://findarticles.com/p/articles/mi_hb3387/is_n3_v67/ai_n28678225/pg_2/

Til sammenligning holder det med et magnetfelt på 15 Tesla for å levitere en frosk, og feltstyrken i motorgapet på en alminnelig høyttaler kan være ca 2 T.

http://en.wikipedia.org/wiki/Orders_of_magnitude_(magnetic_field)

U

utgatt60135

Gjest
    Noen som følger med på jakten på den 6. sans?

I siste program var det så stor treffprosent at enten må man tro TVNorge jukser eller så har vi en "sjette sans".

Det ble bl. annet lagt ut 20 bøtter hvorav en av dem hadde vann i seg. Alle traff, bortsett fra andre forsøk av en av dem som ikke valgte første følelse som var riktig. En av dem brukte en ønskekvist og traff rett på. Hun var såpass begeistret (hadde ikke prøvde det selv) at hun like gjerne ville prøve en gang til. Rett på igjen. Så noe må det være (ikke vet jeg).

Spennende program men er litt kritisk til tidspresset de utsettes for.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Lyngen skrev:

I siste program var det så stor treffprosent at enten må man tro TVNorge jukser eller så har vi en "sjette sans".

Det ble bl. annet lagt ut 20 bøtter hvorav en av dem hadde vann i seg. Alle traff, bortsett fra andre forsøk av en av dem som ikke valgte første følelse som var riktig. En av dem brukte en ønskekvist og traff rett på. Hun var såpass begeistret (hadde ikke prøvde det selv) at hun like gjerne ville prøve en gang til. Rett på igjen. Så noe må det være (ikke vet jeg).

Faktisk, sist jeg var hjemme hos mum & dad på Stonglandseidet, spurte jeg omkring dette med at i gamle dager hadde alle husstander en brynn i nærheten av huset. Og jeg spurte da hvordan de kunne finne vannårene uten maskiner eller tekniske hjelpemidler. Joda, ved hjelp av disse "ønskekvistene". Men det var kun enkelte mennesker som hadde disse egenskapene til å finne vann.
    I de fleste tilfellene var stedet som ble pekt ut riktig. men det var tilfeller hvor de bommet.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:

Det er utført plenty med kontrollerte 'dowsing' forsøk. Gjett hva resultater har blitt hver eneste gang.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:

Det er utført plenty med kontrollerte 'dowsing' forsøk. Gjett hva resultater har blitt hver eneste gang.
    Alikevel er det plent med forsøk som er vanskelig å bortforklare.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Minner om min favorittøvelse i praktisk statistikk: Man har et auditorium fullt av studenter. Be hver student ta opp en mynt fra lommen (eller bomme en av sidemannen). På signal kaster alle mynten i luften og fanger den med den andre hånden. De som fikk mynt setter seg, de som fikk kron blir stående. Gjenta øvelsen igjen og igjen, inntil det bare er én som står oppreist etter 6-7-8 forsøk.

Gå så bort til vedkommende med mikrofonen og fingér et tabloidintervju med mannen som er i stand til å kaste kron 8 (!!!) ganger på rad. Dette er jo en helt usannsynlig hendelse, sjansen er bare 1/2^8 = 0,39 % for at dette skulle skje tilfeldig! Det lar seg ikke bortforklare, så her må det være et helt spesielt talent med overnaturlige evner blant oss! Så hvordan føles det å ha slike evner?

Det merkelige er at denne øvelsen fungerer hver gang. ;)

N

Nifelheim

Gjest
    asbjørn er bare sur fordi alle andre fikk ønskekvisten til å slå ut, bare ikke han :p

Når det gjelder ønskekvisten så har jeg prøvd det selv en gang og den slo ut på samme sted for meg som mange andre. Det var brønngraving hos en kompis av meg. Det ble vann i brønnen. Jeg er rimelig skeptisk av meg og langt fra noen skøyer. Nå er selvsagt dette langt fra noe vitenskapelig bevis.

Teorien hans er ikke hårreisende.

Enkelte mennesker er overfølsomme for elektronikk og dens elektromagnetiske felt. Kanskje disse skulle utstyres med ønskekvist? :)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:

Hvis det ikke dreier seg om kontrollerte forsøk så er det uinteressant.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:

Ja, for du vil jo helst ikke at det skal være noe i det ;). Lukke øynene så godt man kan. Hadde noen klart det "umulige", så hadde kritikerne sagt at det ikke gjelder. Det må gjentas i en forskingslaboratorium.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.100
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt, eller mye?, på sidelinjen.
    Er det virkelig noen som ikke "tror" på ønskekvister??

Har selv sett dette demonstrert i Salangen i forbindelse med ny vannledning hvor en gamling skulle hjelpe oss med å finne den eksisterende ledningen. Gravingen gikk strøkent og rett på vannledningen påvist av gamlingen. 8)

R

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    RoDa skrev:

Har selv sett dette demonstrert i Salangen i forbindelse med ny vannledning hvor en gamling skulle hjelpe oss med å finne den eksisterende ledningen. Gravingen gikk strøkent og rett på vannledningen påvist av gamlingen. 8)

R
    Du vet Rolf, mange av disse ung-fjolsa her inne glemmer fort at de gamle er eldst og kjenner til et par triks eller to... ;)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:

Ja, for du vil jo helst ikke at det skal være noe i det ;). Lukke øynene så godt man kan. Hadde noen klart det "umulige", så hadde kritikerne sagt at det ikke gjelder. Det må gjentas i en forskingslaboratorium.
    Det er du som lukker øynene og tror. Det er du som ikke ønsker å vite, som blindt aksepterer fantasifulle forklaringer basert på tendensiøse TV klipp og vandrehistorier.
    Hvorfor er du i mot kontrollerte forsøk? Er du redd din tro på det overnaturlige skal få et skudd for baugen?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    RoDa skrev:

R
    Personlig så er jeg mer overrasket over at det ER noen som tror på ønskekvister. Når det gjelder vannledningen så kan det jo hende at gamlingen visste hvor den var på forhånd.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Det er du som lukker øynene og tror. Det er du som ikke ønsker å vite, som blindt aksepterer fantasifulle forklaringer basert på tendensiøse TV klipp og vandrehistorier.
    Jeg var en skeptiker jeg også - en hard en- helt til jeg begynte å skjønne at det utrolig nok - ja for det kan virke totalt ulogisk - at livet er mer enn de fleste aner.

Hvorfor er du i mot kontrollerte forsøk? Er du redd din tro på det overnaturlige skal få et skudd for baugen?
    Nei, det hadde bare vært interessant. Kjør på den som vil!

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    RoDa skrev:

R
    Personlig så er jeg mer overrasket over at det ER noen som tror på ønskekvister. Når det gjelder vannledningen så kan det jo hende at gamlingen visste hvor den var på forhånd.
    I utganspunktet ville jeg også ansett dette som bare sludder og vås. Men når man begynner å se at det kan være noe i det så er det en god evne være villig til å endre standpunkt.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.153
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:

R

Moren min hadde draget på det der. (Hun lever ikke lenger). Jeg husker barken på kvisten ble vridd løs når kvisten bøyde seg over vannledningen.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:

Hvem har krav på defineringen av hva som er et kontrollert forsøk?

V

vredensgnag

Gjest
    Her har vi et lite kartutdrag som er typisk for norsk geografi.

Det ligger vann i overflaten, det går bekkefar og elver, og det er mye vann i bevegelse og naturlige deponier under overflaten. På grunn av de store høydeforskjellene i Norge har vannet gravd seg betydelige underjordiske far.

I Norge er det innpå umulig å IKKE treffe vann, samme faen hvor du begynner å grave. Jeg ville blitt meget imponert dersom en person påviste et sted der det garantert IKKE var vann.

Men her ser vi muligheten for et spennende eksportprodukt, der nordmenn med store evner kan ta turen hit, og hjelpe dem som bor der.
    I det TV-programmet kunne man jo se at vannbøtten bulte ut. Og om jeg stod der med pinnene i hånden ville jeg gynget litt frem og tilbake. Vannbøtten ville stått pal i bakken, mens de øvrige ville stått "på" gresset.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsøksdesign er et godt etablert fagfelt. Kravet til et "kontrollert forsøk" er at den som designer forsøket må ha tenkt gjennom mulige andre forklaringer enn den hypotesen man ønsker å teste. F eks "gubben vet hvor røret går, for han var til stede da det ble gravd ned" vs "gubben kan påvise et nedgravd vannrør med en ønskekvist". Et kontrollert forsøk isolerer det fenomenet man ønsker å teste fra alle andre påvirkninger og forklaringer. Det er ikke mye rom for tolkning og definisjonsmakt der.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Noen tanker fra en som har beina plantet i både det alternative og vitenskapelige...

http://www.altnett.no/15797

Healing og vitenskap
    Overlege Audun Myskja mener angrepene på healing og andre alternative terapier, representert ved allmennlege Jørgen Skavlan, Human-Etisk Forbunds kampanje ”Ingen liker å bli lurt” og tryllekunstner James Randi, ikke bygger på vitenskapelig argumentasjon.

N

nb

Gjest
    Dette sier vel det meste om den kritiske sansen til enkelte:

Hva med Åndenes makt som gikk på TVNorge. Lyver de innvolverte i de programmene? Er det oppkonstruerte historier? Hva annet er det som kan forårsake forstyrrelser? Under et av programmene så falt et stort og tungt brett ned fra en hylle. Bare juks? Hvis man tror litt på dette så kan det være en døråpner for utvidet verdenssyn.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    nb skrev:

Hva med Åndenes makt som gikk på TVNorge. Lyver de innvolverte i de programmene? Er det oppkonstruerte historier? Hva annet er det som kan forårsake forstyrrelser? Under et av programmene så falt et stort og tungt brett ned fra en hylle. Bare juks? Hvis man tror litt på dette så kan det være en døråpner for utvidet verdenssyn.
    For de som har sett "Jul i Borettslaget", så huskes vel scenen hvor Yngve Freiholt på vei hjem fra julepartyet dropper innom den lokale kirken som holder dørene åpne. Og der står Yngve alene fremme ved alteret og knepper sine hender og i andakt ser oppover til "ham"...hvor der plutselig faller en pyntekule i plastglass fra juletreet ned på det harde steingulvet. Og stakkars Yngve blir så rørt til tårene over dette tegnet på at "han der oppe" hadde hørt Yngves indre bønn.

Kanskje noe tilsvarende? :)

U

utgatt60135

Gjest
    nb skrev:

Det er mitt sitat tror jeg. Jeg husker det opptaket godt. Det var ingenting naturlig årsak, og det er mange, mange som har opplevd slike ting som ikke kan forklares.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Det er mitt sitat tror jeg. Jeg husker det opptaket godt. Det var ingenting naturlig årsak, og det er mange, mange som har opplevd slike ting som ikke kan forklares.
    Ja her en dag hadde jeg rotet bort noen nøkler og så nøye etter i en jakke. Men de var ikke der. Nett før eg ringte snåsamannen. Men når jeg lette der senere enda gang var det jammen på plass igjen. Og ingen hadde vært der i mellomtiden. Forstå det den som kan. :eek:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den filosofiske forskjellen er ser ut til å være reaksjonen når vi opplever noe "uforklarlig": Erklærer vi dette for "overnaturlig" med stor entusiasme, eller tar vi en grundigere titt for å finne ut hva det var som skjedde nå?

Jeg har da selv sett min avdøde onkels hodeløse spøkelse stå midt på gulvet i soverommet mitt en tusmørk høstnatt, noe jeg syntes var ganske interessant. Min reaksjon var å se litt nøyere etter.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    nb skrev:

At noe faller ned fra en hylle kan ikke forklares naturlig? Nær sagt alle hendelser kan jo tilskrives det overnaturlige hvis man nekter å se på alternative logiske og rasjonelle forklaringer.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    topline skrev:
    Noen tanker fra en som har beina plantet i både det alternative og vitenskapelige...

Healing og vitenskap
    Overlege Audun Myskja mener angrepene på healing og andre alternative terapier, representert ved allmennlege Jørgen Skavlan, Human-Etisk Forbunds kampanje ”Ingen liker å bli lurt” og tryllekunstner James Randi, ikke bygger på vitenskapelig argumentasjon.
    Beina til Myskja virker å være plantet mer i det alternative enn i det vitenskapelige. Hovedargumentet hans virker å være det samme gamle at siden alternativ behandling ofte ikke lar seg vitenskapelig dokumentere så er det noe feil med dokumentasjonsmetoden, ikke med den alternative behandlingen.

"Det siste tiåret har det kommet en økende erkjennelse av at ikke alle spørsmål innen sykdom og helse lar seg rettferdig besvare med store randomiserte kontrollerte studier."

Han følger opp med:
    "Eksempelvis viser mine egne intervjuer med mennesker som har prøvd healing, at de søker helt andre ”virkninger” enn det Randi og Skavlan tror, eksempelvis åndelige behov."

Jeg ser ikke at man kan enkelt forene f.eks skolemedisinsk behandling av sykdommen kreft med den alternative mer "åndelige" metoden. Når Myskja her snakker om "åndelige behov" så virker det på meg mer som det vil være et tillegg til eller substitutt for den menneskelige kontakten og den psykologiske delen av meget krevende behandlingsformer. Hvis det er slik Myskja tenker så kan jeg se at alternativ behandling kan ha en plass men ikke som alternativ til den faktiske behandlingen av kreft.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    HC skrev:
    topline skrev:

Healing og vitenskap
    Beina til Myskja virker å være plantet mer i det alternative enn i det vitenskapelige. Hovedargumentet hans virker å være det samme gamle at siden alternativ behandling ofte ikke lar seg vitenskapelig dokumentere så er det noe feil med dokumentasjonsmetoden, ikke med den alternative behandlingen.

"Det siste tiåret har det kommet en økende erkjennelse av at ikke alle spørsmål innen sykdom og helse lar seg rettferdig besvare med store randomiserte kontrollerte studier."

Han følger opp med:
    "Eksempelvis viser mine egne intervjuer med mennesker som har prøvd healing, at de søker helt andre ”virkninger” enn det Randi og Skavlan tror, eksempelvis åndelige behov."

Jeg ser ikke at man kan enkelt forene f.eks skolemedisinsk behandling av sykdommen kreft med den alternative mer "åndelige" metoden. Når Myskja her snakker om "åndelige behov" så virker det på meg mer som det vil være et tillegg til eller substitutt for den menneskelige kontakten og den psykologiske delen av meget krevende behandlingsformer. Hvis det er slik Myskja tenker så kan jeg se at alternativ behandling kan ha en plass men ikke som alternativ til den faktiske behandlingen av kreft.
    Det er heldigvis svært få innen det alternative som vil bytte ut f.eks kreftbehandling med ulike alternative metoder. Men de er selvfølgelig greie å dra fram i en diskusjon mot alternativ behandling. Det er heller ikke vanlig at folk flest dør av kreft, eller trenger organ transplantasjoner, eller behandling for andre livstruende tilstander.

Folk flest sliter med kroniske plager, omtrent 1/3 av oss, en eller flere ganger gjennom livet. Den vanlige runden hos fastlege og fysioterapeut har de vært gjennom, for mange uten resultat. (Om det hadde fungert ville vi ikke hatt de helsemessige problemene vi har i dag). Noen søker til det alternative etterpå og finner lindring og hjelp der. Hva vil du si til disse? Be dem gå tilbake til det som ikke virket (i dette tilfelle skolemedisinen) og be dem innbille seg at det hjelper?

Det er noe sant i at virkligheten er det som virker. Vanskelig å endre folks oppfatining om dette tror jeg..

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    topline skrev:
    Folk flest sliter med kroniske plager, omtrent 1/3 av oss, en eller flere ganger gjennom livet. Den vanlige runden hos fastlege og fysioterapeut har de vært gjennom, for mange uten resultat. (Om det hadde fungert ville vi ikke hatt de helsemessige problemene vi har i dag). Noen søker til det alternative etterpå og finner lindring og hjelp der. Hva vil du si til disse? Be dem gå tilbake til det som ikke virket (i dette tilfelle skolemedisinen) og be dem innbille seg at det hjelper?
    Selvfølgelig ikke, folk må selv få bestemme hvem de vil oppsøke og jeg har forståelse for at man prøver alternativ behandling når man ikke opplever bedring gjennom skolemedisin. Jeg er heller ikke for noen gjeninnføring av kvakksalverloven.

Jeg ser dog store problemer med å føre skolemedisin og alternativ behandling sammen all den tid det alternative miljøet er skeptisk til det mest grunnleggende ved skolemedisin, vitenskapelige kontrollerte forsøk. Hvis man som Myskja sier at "ikke alle spørsmål innen sykdom og helse lar seg rettferdig besvare med store randomiserte kontrollerte studier." så er man såpass på kollisjonskurs med skolemedisin at jeg vanskelig kan se for meg et nært samarbeid.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    I Sverige har forskere kartlagt bruk av alternativ behandling innen psykisk helseomsorg og funnet ut at det er utbredt. Både personalet og brukeren er tilfredse med effekten behandlingen gir.

http://www.alternativ.no/art/?id=472

Det at pasientene får alternativ behandling gjør at medisinforbuket minsker og bivirkningene er få eller ingen, ifølge forskerne.

Dårlige nyheter for farmasøytisk industri altså..

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    nb skrev:

At noe faller ned fra en hylle kan ikke forklares naturlig? Nær sagt alle hendelser kan jo tilskrives det overnaturlige hvis man nekter å se på alternative logiske og rasjonelle forklaringer.
    Det var en stor og tung skuffe som sto godt plantet på en vannrett og solid hylle.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Ja her en dag hadde jeg rotet bort noen nøkler og så nøye etter i en jakke. Men de var ikke der. Nett før eg ringte snåsamannen. Men når jeg lette der senere enda gang var det jammen på plass igjen. Og ingen hadde vært der i mellomtiden. Forstå det den som kan. :eek:
    Du er glad i å komme med vidt forskjellige situasjoner, men det gir jo ingenting til debatten.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    topline skrev:
    Selvfølgelig ikke, folk må selv få bestemme hvem de vil oppsøke og jeg har forståelse for at man prøver alternativ behandling når man ikke opplever bedring gjennom skolemedisin. Jeg er heller ikke for noen gjeninnføring av kvakksalverloven.

Jeg ser dog store problemer med å føre skolemedisin og alternativ behandling sammen all den tid det alternative miljøet er skeptisk til det mest grunnleggende ved skolemedisin, vitenskapelige kontrollerte forsøk. Hvis man som Myskja sier at "ikke alle spørsmål innen sykdom og helse lar seg rettferdig besvare med store randomiserte kontrollerte studier." så er man såpass på kollisjonskurs med skolemedisin at jeg vanskelig kan se for meg et nært samarbeid.
    Jeg har sett lite til kritikk av skolemedisin innenfor det alternative, derimot etterlyses det større åpenhet og diskusjon om vitenskapen kan utvides. Jeg så på NRK puls sitt program om ryggproblemer. Ekspertene sier de ikke vet årsakene til ryggplager. Hvorfor ble ikke psyken nevnt? Jeg er rimelig overbevist om mye av sydomm og plager stammer fra det psykiske. I terapi har jeg fått store ryggsmerter som går over like fort når terapien er over. Jeg merker hvordan sinnet påvirker kroppen. Hvorfor er det ingen som forsker på dette? Hvorfor er det ikke mer fokus på årsaker til problemer enn å behandle dem? Så for meg handler det ikke om noen motpol mellom skolemedisin og det alterantive, men heller en større forståelse for at hele årsaksfenomener ikke er kartlagt enda. Flere forskere er hjertelig vellkommne til å utforske mer.

Healingkrefter er noe jeg ikke merket noe til tidligere, men nå kjenner jeg effekten. Skulle kunne ønske at jeg kunne bevise det, men det kan jeg bare ikke.

En meget godt skrevet artikkel av Overlege Audun Myskja . Det er godt å se balanserte artikkler.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gullibility may be early sign of dementia
    by David Pescovitz

http://www.boingboing.net/2011/04/15/gullability-may-be-e.html

Elderly people who are increasingly unable to detect sarcasm or lies may be exhibiting early signs of dementia/neurodegenerative diseases, according to University of California scientists. The new research suggests that it might be possible to spot certain neurodegenerative diseases by looking for surprising gullibility in someone who otherwise may seem healthy. This connection has been somewhat obvious for years, as elderly people are sadly more easily suckered by scam artists. (Not to say that being an easy target for a con means one has a neurodegenerative disease.) In this latest work though, he UCSF team used brain scans to show that damage and deterioration in certain regions of the brain correlate with an inability to known when someone isn't being sincere. From UCSF Medical Center:
    Healthy older subjects in the study could easily distinguish sincere from insincere speech. However, the subjects who had frontotemporal dementia were less able to discern among lies, sarcasm, and fact. Patients with other forms of dementia, such as Alzheimer's disease, did better.

To associate the detection inability with neurodegeneration, the UCSF team used MRI to make extremely accurate maps of the brains of the subjects in the study. This allowed them to measure the volumes of different regions of the brain showing that the sizes of those regions correlated with the inability to detect sarcasm or lying.

According to Rankin, the work should help raise awareness of the fact that this extreme form of gullibility can actually be a warning sign of dementia -- something that could help more patients be correctly diagnosed and receive treatment earlier in the long run.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn