Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Jeg skjønte jo det, men overså det galant. Svarte heller med et seriøst svar som er avvæpnende. Og som sagt så er det et poeng at ikke alle evner er like famlievennlige som julenissen på Sundt. ;)
    Nei hverken håndspåleggelser, åndemaning eller søk etter bortkomne katter harmonerer helt med rollen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Jeg skjønte jo det, men overså det galant. Svarte heller med et seriøst svar som er avvæpnende. Og som sagt så er det et poeng at ikke alle evner er like famlievennlige som julenissen på Sundt. ;)
    Nei hverken håndspåleggelser, åndemaning eller søk etter bortkomne katter harmonerer helt med rollen.
    Just presis. Du tok poenget. ;) ;D 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    Men likefullt kvakksalveri om de skulle finne på å annonsere evnen?
    Selvfølgelig, Det ville vært sterkt umoralsk om jeg markedsførte meg selv på annen måte enn munn til munn. :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Derom lar vi den ene munn være dommer, selv om det selvsagt vil måtte betegnes som nokså subjektivt. I mangelen, und so weiter...

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    RojohII skrev:
    Selvfølgelig, Det ville vært sterkt umoralsk om jeg markedsførte meg selv på annen måte enn munn til munn. :)
    Munn-til-munn-metoden kan være artig den, men harmonerer i alle fall ikke helt med julenissehjelperrollen. En lørdagskveld på byen derimot.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    RojohII skrev:
    Munn-til-munn-metoden kan være artig den, men harmonerer i alle fall ikke helt med julenissehjelperrollen. En lørdagskveld på byen derimot.
    Jeg tror pinadø du har bra med snåsaevner du også, men andre enn mine. Og mer enn du tror, for du har nok klarsynte evner som du ikke har lært deg å mestre. Det var nettopp lørdagskveldene som var mine beste markedsføringsdager. Jeg skal innrømme at evnene ikke er særlig varierte, men mine klamme hender helbredet i sine glansdager mange frigide kvinner. Selvfølgelig er de evig takknemlige, men ingen av dem ønsker å stå fram med vitnesbyrd om mine magiske klamme. Da gidder ikke media engang å ta i meg, så uten aktiv markedsføring forsvinner man til slutt ut i obskuriteten. Jeg får vel bare innfinne meg med at min tid som snåsamann er over, i alle fall i overskuelig fremtid. :'(

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    Ja, nå er det tomt for øl ser jeg, og akevitten orker jeg ikke begynne på. Til sengs! God natt, Baluba. :)
    Ja, nå er det på tide å gå til sengs for meg også. Det blir en tidlig og lang lørdag, så det gjelder å være i god form før avreise.
    Sov godt, RojohII. :)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Asbjørn skrev:
    topline skrev:
    Alternativ medisin har veldig sjelden bivirkninger, i verste fall fungerer det ikke. Og de som går til alternativ har som regel allerede vært innom skolemedisinen uten at den hjalp heller, så det er lite å tape på det alternative..
    Det er ikke i nærheten av å være riktig engang. Her er noen fra forholdsvis vanlige helsekosturter:
    Kan imitere kvinnelige hormoner og blokkere mannlige hormoner, noe som kan føre til oppsvulmet brystvev hos gutter og menn.
    Kan utløse epileptisk anfall og forsterke virkning av medikamenter mot høyt blodtrykk (blant annet betablokkere).
    Forbindes med hudproblemer og ca. 80 tilfeller av leverskader. Sammenheng ikke entydig belagt
    Svekker virkning av blant annet HIV- og kreftmedisiner. Kan svekke virkning av p-piller og medisiner mot avstøting etter transplantasjon, blant annet cyklosporin.
    http://www.klikk.no/helse/dinkost/helsekost/article464966.ece

Den siste er ganske stygg, ettersom folk med alvorlig sykdom ofte prøver seg på alternativ medisin i tillegg til den normale, for ikke å la noe stå uprøvd. Da er det litt synd om de blir dårligere fordi alternativpreparatet motvirker den virksomme medisinen de tar.

Forskjellen er nok helst at de "alternative" ikke engang forsøker å dokumentere hverken effekt eller bivirkninger, for det kan være uheldig for salget når det viser seg at effekten ikke eksisterer, men at bivirkningene gjør det. Unntatt homeopati, selvsagt, hvor bivirkningene i høyden er en lett økt risiko for hull i tennene etter å ha knasket sukkerpiller.
    Boken det henvises til er da bare morsom, dessuten er det som skrives her feil. Det finnes gode studier på effekter av en del urter. Men vi skal være forsiktig med hvitløk tydeligvis, står ingenting om dårlig ånde her, trodde det var den verste bivirkningen - men tydeligvis ikke. Slutt å bruk det i maten folkens...

Poenget er kanskje at alt har bivirkninger bare dosen blir stor nok.
    Det spesielle med farmasøytisk medisin er at de kan ha store bivirkninger også når de brukes som foreskrevet. Som igjen krever andre medikamenter for å kurere bivirkningen igjen...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bivirkningen av hvitløk er beskrevet som
    Kan senke blodsukker og forsterke virkning av blodfortynnende medisiner og medisiner mot diabetes.
    Det skulle da tyde på at hvitløk er sunt, så lenge man ikke allerede går på massive doser av de nevnte medisinene. Det kan man ikke si om alle de andre på listen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det triste er at slike svindlere som dette får god reklame og troverdighet av slike åndeprogrammer som det panegyrisk henvises til her i tråden, snåsahistorier i ukebladene og annet slikt vissvass. Det er ikke så harmløst og koselig som de overtroiske vil ha det til. Død, lidelse og svindel er ofte resultatene av slik virkelighetsfjern romantisering av humbug og eventyr.

I Norge er det heldigvis ikke lov for snåsamennene og sjarlatanene å drive "helbreding" av alvorlige sykdommer som kreft. I Danmark er det tydeligvis ingen slike begrensinger og det er fritt frem for ånder, nisser, engler og andre tøvete fantasifigurer og deres venner i den virkelige verden.

All ære til Ekstrabladet for å avsløre dem.

Her hjemme er media stappfullt av fjols og godtroende idioter som øyner mer penger i å jatte med de overtroiske enn å avsløre dem som de svindlerne de er. Selv kongehuset er affisert av medlemmer som strengt tatt burde være på lukket avdeling på Dikemark, og under langvarig anti-psykotisk behandling. Det er dog ikke helt uten charme med eksentriske kongelige.

V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje er det slik at noen mennesker har så dårlig utviklet fornuft, rett ut sagt er så dumme, at de er et lett bytte for disse luringene.
    Her har vi en som slipper opp for penger - 3000 om dagen er jo en slant - så han får bli overlegens butler, og bistår bl.a. med å kjøre legens kontanter til banken.

Dessverre dør han og legen må finne seg en annen butler.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10014731

G

Gjestemedlem

Gjest
    Selv de rikeste og mektigste menn kommer til kort når de faller for snåseriets svindere.

http://www.dagbladet.no/2011/10/21/nyheter/utenriks/apple/18708410/ skrev:
    Apple-gründeren Steve Jobs nektet i nesten ett år å la seg operere for kreft og gikk heller inn for alternativ medisin, sier Walter Isaacson som har skrevet en bok om ham.

Da han omsider ønsket operasjon, viste det seg at kreften han hadde i bukspyttkjertelen, hadde spredd seg, sa Isaacson på CBS-programmet «60 Minutes».

Mannen er rett og slett død fordi han har stolt på snåsamenn i stedet for leger.

- Han prøvde å behandle det med dietter. Han oppsøkte spiritister. Han prøvde å behandle kreften makrobiotisk, og tok ikke operasjonen, sa Isaacson i intervjuet som blir sendt søndag.

Har man kreft i bukspyttkjertel, og blir operert tidlig, så er det svært store sjanser for at man blir frisk.

Ifølge Isaacson angret Jobs dypt at han utsatte en beslutning som kunne ha reddet livet hans, og at han dermed ignorerte familiens protester.
    :-\

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.397
    Torget vurderinger
    1
    Høres merkelig ut at en slik mann ikke oppsøker ordentelig hjelp. Uansett er det desverre svært små sjanser for at kreft i bukspyttkjertelen ender bra.

G

Gjestemedlem

Gjest
    MML skrev:
    Uansett er det desverre svært små sjanser for at kreft i bukspyttkjertelen ender bra.
    Ja det har du dessverre helt rett i, det er jeg som blander sammen og tar feil her. En bekjent av meg hadde nettopp en operasjon mot kreft, men det var i skjoldbruskkjertelen og ikke bukspyttkjertelen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.049
    Gjestemedlem skrev:
    Selv de rikeste og mektigste menn kommer til kort når de faller for snåseriets svindere.

http://www.dagbladet.no/2011/10/21/nyheter/utenriks/apple/18708410/ skrev:
    Apple-gründeren Steve Jobs nektet i nesten ett år å la seg operere for kreft og gikk heller inn for alternativ medisin, sier Walter Isaacson som har skrevet en bok om ham.

Da han omsider ønsket operasjon, viste det seg at kreften han hadde i bukspyttkjertelen, hadde spredd seg, sa Isaacson på CBS-programmet «60 Minutes».

Mannen er rett og slett død fordi han har stolt på snåsamenn i stedet for leger.
    Ei årsak skal no daua ha. Kreft eller noe annet...hva er forskjellen?

Det viktige er at mannen levde mens han var i livet, at han elsket det han gjorde den tiden hjertet slo.

S

Slubbert

Gjest
    "Ifølge Isaacson angret Jobs dypt at han utsatte en beslutning som kunne ha reddet livet hans, og at han dermed ignorerte familiens protester." Alternativsjarlataner krever sin pris.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Kreft eller noe annet...hva er forskjellen?
    Hva med 20-30 år tapt levetid? Det kunne vært flere tusen kvelder i godstolen med god musikk, utallige middager med gode venner, båtturer på fjorden i solnedgang, skiturer i marka, se barnebarn komme til verden og vokse opp - alt sammen ting man aldri får oppleve hvis man dør som 60-åring i stedet for som 80-åring.

Kreft i bukspyttkjertelen har fortsatt rimelig dårlige prognoser, men mange andre kreftformer kan kureres eller temmes til noe man dør med i stedet for noe man dør av. Men det forutsetter at man oppsøker kompetent behandling i tide, heller enn å snåse rundt med "alternativ medisin" til faenskapet har spredt seg og det er for sent å gjøre noe.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.049
    Slubbert skrev:
    "Ifølge Isaacson angret Jobs dypt at han utsatte en beslutning som kunne ha reddet livet hans, og at han dermed ignorerte familiens protester." Alternativsjarlataner krever sin pris.
    Han kunne ikke reddes. Det er kun snakk om tid, utsettelse av det uungåelige.

Samfunnet vårt ser på døden som en katastrofe, noe som bør utsettes så lenge som mulig.
    Mange av oss liker ikke å tenke på døden. Vi skyver tankene bort fra den, vil ikke tenke på det. Men da har vi uvirkeliggjort døden. Men sannheten er at vi burde ta døden dypt inn over oss, vi må elske døden slik vi elsker livet. Først da vil hele livet åpne seg for oss, og ikke bare halve. Vi vil se hvert enkelt øyeblikk for hva det er, vi ser da tvers gjennom øyeblikkene og ikke rett forbi dem.

Det er når du facer døden i kvitauan at hvert øyeblikk blir betydningsfullt. Alle opplevelser og inntrykk føles sterkere. Du ser tvers gjennom tingene, du ser tydelig hva som er viktig i denne verden og hva som er mindre viktig. Det er når du står på kanten av stupet at blomsten åpner seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Overtroens pris, men det var et valg han tok. Om han hadde overlevd om han hadde fått ekte kreftbehandling tidligere får vi aldri vite, men når han først ga seg snåseriet i vold var det game over, og når dette demret for ham var det for sent.

Det hjelper lite med all verdens informasjonstilgang når man er så dårlig i stand til å sortere og nyttiggjøre seg den.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Samfunnet vårt ser på døden som en katastrofe, noe som bør utsettes så lenge som mulig.
    Mange av oss liker ikke å tenke på døden. Vi skyver tankene bort fra den, vil ikke tenke på det. Men da har vi uvirkeliggjort døden. Men sannheten er at vi burde ta døden dypt inn over oss, vi må elske døden slik vi elsker livet. Først da vil hele livet åpne seg for oss, og ikke bare halve. Vi vil se hvert enkelt øyeblikk for hva det er, vi ser da tvers gjennom øyeblikkene og ikke rett forbi dem.

Det er når du facer døden i kvitauan at hvert øyeblikk blir betydningsfullt. Alle opplevelser og inntrykk føles sterkere. Du ser tvers gjennom tingene, du ser tydelig hva som er viktig i denne verden og hva som er mindre viktig. Det er når du står på kanten av stupet at blomsten åpner seg.
    Mye enig med deg her Espen. Og i dette ligger også mye av min motstand mot de religiøse evighetskremmerne. De fratar mennesket forståelsen og aksepten av døden, og dermed verdien av livet.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Mye enig med deg her Espen. Og i dette ligger også mye av min motstand mot de religiøse evighetskremmerne. De fratar mennesket forståelsen og aksepten av døden, og dermed verdien av livet.
    Vanskelig å være uenig.
    Jeg har aldri forstått den indre logikken i religiøs tro: "Du skal frykte for konsekvensen av dine gjerninger hver dag av livet, så du kan leve evig når du er død."

Logikk og logikk.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.049
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Men forskjellen mellom meg og deg er at du mener alt som er, er denne fysiske, materielle verden. Mens jeg mener at også denne saken er tosidig. For at den fysiske verden skal kunne eksistere, må nødvendigvis noe som den fysiske verden ikke er, samtidig eksistere.
    Vårt ego blir borte med døden, men substansen i oss lever videre uten den fysiske kroppen, uten sinnet og egoet.

S

Slubbert

Gjest
    Espen R skrev:
    Han kunne ikke reddes. Det er kun snakk om tid, utsettelse av det uungåelige.
    Han kunne åpenbart ikke reddes fra døden, men fra kreften kunne kan kanskje reddes. Det er ikke særlig koselig å ha kreft.

Ellers er jeg utover de melodramatiske språkblomstene enig i at man ikke bør uvirkeliggjøre døden. Vi dauer, det er bare å erkjenne først som sist. Og når den tiden kommer tror jeg man vil dvele mye mer ved alt man ikke har gjort, det man har gått glipp av, enn de dumme tingene man faktisk har gjort. Derfor er forbudsideologien så tragisk, fordi folk nektes mulighetene. Ops, feil tråd.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer fra det intervjuet om Steve Jobs:
    I intervjuet bekreftet Isaacson at Jobs kunne ha blitt bra om han hadde fått skikkelig behandling tidligere, i stedet for å søke alternativ behandling.

Ifølge Isaacson angret Jobs dypt at han utsatte en beslutning som kunne ha reddet livet hans, og at han dermed ignorerte familiens protester.

– Han prøvde å behandle det med dietter. Han oppsøkte spiritister. Han prøvde å behandle kreften makrobiotisk, og tok ikke operasjonen, sa Isaacson i intervjuet som blir sendt søndag.

– Jeg tror han på en måte tenkte at hvis man ignorerer noe, hvis man ikke vil at det skal finnes, da kan man få magiske tanker. Vi snakket mye om det, sa han.
    http://e24.no/it/steve-jobs-ventet-for-lenge-med-behandling/20112240

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.049
    Pappa er dødsyk av kreft nå. Han er på vei inn i en terminal fase. Prostata med spredning til skjelett. 80 år gammel, så han har et levd liv bak seg.
    Men det er underlig å ha vært vitne til at pappa har vist nye, og for meg ukjente sider av seg selv disse siste 18 måneder. Det gjør noe med et menneske når du vet at timeglasset er i ferd med å renne ut.

Jeg husker veldig godt da jeg som tenåring leste dette diktet av Nadine Star (noen sier at det har et annet opphav, men det er ikke nøye) og ble oppriktig rørt. Det gikk på en måte inn i sjel og marg. Og jeg har mang en gang lurt på hvorfor man i enkelte øyeblikk opplever en sånn skjønnhet og visdom i gitte tekstlinjer. Det må være en inderligheten og hjertelighet som taler langt forbi fornuft og rasjonalitet.

Hvis jeg skulle leve livet mitt om igjen…

Jeg ville våge å gjøre flere feil.
    Jeg ville slappe av.
    Være mer smidig.
    Jeg ville være mer enfoldig.
    Jeg ville ta færre ting alvorlig.
    Jeg ville ta flere sjanser.
    Jeg ville ha flere opplevelser.
    Jeg ville bestige flere tinderog svømme over flere floder.
    Jeg ville spise mer is og færre bønner.
    Jeg ville kanskje få flere vanskeligheter,
    men færre innbilte.
    Du skjønner;
    jeg er en av de som har levd fornuftig og sunt.
    Time etter time, dag etter dag.
    Jeg har hatt mine øyeblikk,
    og hvis jeg skulle fått leve livet mitt om igjen
    ville jeg hatt flere av dem.
    Faktisk ville jeg ikke hatt noe annet,
    bare øyeblikk.
    Det ene etter det andre,
    i stedet for å leve så mange år
    styrt av tanken på morgendagen.
    Jeg har vært en av dem som aldri har reist noe sted
    uten et termometer, en varmeflaske,
    en regnfrakk eller en fallskjerm.
    Hvis jeg skulle leve om igjen,
    ville jeg reist med mindre håndbagasje.
    Hvis jeg skulle leve livet mitt om igjen,
    ville jeg gå barbeint tidlig om våren,
    og fortsette med det mye lenger utover høsten.
    Jeg ville danse mer.
    Jeg ville kjøre mer karusell.
    Og jeg ville plukke flere tusenfryd.”

- Nadine Starr 85 år.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trist å høre om din fars tilstand, Espen. Min far døde i vår, 83 år gammel, etter gradvis å ha forsvunnet inn i Alzheimer-tåka over en årrekke. Man rekker å filosofere en del over livet mens man ser en personlighet langsomt forsvinne til ingenting. De levereglene du siterer har mye for seg. Det er også verdt å tenke over Stig Johanssons dikt "Förlusten". I sin helhet: "Alle dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att de var livet."

Jeg holder likevel fast ved at det er bedre å søke kyndig hjelp i tide enn å tulle rundt med mirakelkurer, stryke med av en helbredelig sykdom i 60-årsalderen og gå glipp av et 20-talls år med blomster i håret.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Trist å høre Espen. Min far døde for 9 år siden av kreft, etter å ha levd et hardt liv. Mye livsvisdom i det diktet der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn