Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    val skrev:
    Jepp, levealdern øker og folk blir mer og mer syke, har mer smerter og orker mindre. Vi får en syk, feit og lat befolkning som lever i hundre år.

Jeg tror mye av urbefolkningen både før og nå var/er sprekere og mindre syke en de fleste nordmenn i dag til tross for økt levealder. Hva er poenget med å leve lenge om man er syk og ikke kan leve uten kjemikalier eller moderne hjelpemidler.
    Hva tror du de døde av? Falt de bare om når de ble 45? Det moderne mennesket lever en beskyttet tilværelse. Før fikk man åtte-ti unger fordi det var forventet at halvparten ville dø lenge før de ble voksne, pandemier utryddet hele lokalsamfunn med jevne mellomrom og tilværelsen var på alle måter mye mer brutal enn vår. Man kan selvsagt diskutere om dette er "verre" eller "bedre" og hva som er "naturlig", men vitenskapsrevolusjonen er det som har tillatt oss å leve i den beskyttede tilværelsen vi er i nå. Snåsamenn og heksedoktorer har ingenting med saken å gjøre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Jeg tror mye av urbefolkningen både før og nå var/er sprekere og mindre syke en de fleste nordmenn i dag til tross for økt levealder. Hva er poenget med å leve lenge om man er syk og ikke kan leve uten kjemikalier eller moderne hjelpemidler.
    Du får ta en runde på gamlehjemmene og heimene og konfrontere de gamle at de gamle heller burde vært døde for lenge siden enn å være belemret med å ta sine medisiner eller bruke gåstol og annet utstyr for hjelpemiddelsentralen.

Det er et ungdommelig fenomen å ikke greie å se for seg en tilværelse som gammel eller syk. Men det er også et tegn på umodenhet.

[video]kQ-zeRmw8m4[/video]

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    val skrev:
    Jeg tror det er et betenkelig stort gap mellom hvordan folk i tidligere tider faktisk levde, og hvordan moderne "alternativister" forestiller seg at det var. Her har vi et øyenvitne:

"Ötzi", dypfrosset og mummifisert i isen en gang rundt år 3255 før vår tidsregning. Han var 45 da han døde, en gammel mann, kanskje en høvding etter kobberøksa å dømme. Da han ble drept led han av innvollsormer, lopper, gikt og dårlige tenner. Han hadde vært alvorlig syk tre ganger det siste halvåret han levde, siste gang i ca to uker sammenhengende. All tannråten er interessant, ettersom dietten hans stort sett må ha bestått av karbohydrater, heller enn den proteinrike "steinalderdietten" folk forestiller seg nå. Han hadde gode klær, riktignok lappet sammen flere ganger, men det eneste virkemidlet han hadde mot giktsmerter var tatoveringer over de vonde leddene.

Som Hobbes skrev om "naturtilstanden": "Life was nasty, brutish, and short."

Edit: Apropos tæring, her er en skildring fra en som var med. Han klager ikke over at det etterhvert ble utviklet effektive medisiner og vaksiner. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1001041.ece

Siden vi allerede er i gang, passer det å diskutere utbredelsen av spedalskhet i Norge og Europa forøvrig frem til ca år 1900?
    Den som er angrepet av denne sykdommen, skal flerre klærne sine og la håret henge fritt. Han skal skjule skjegget og rope: «Uren, uren!» Så lenge han er syk, er han uren. Han skal bo for seg selv. Utenfor leiren skal han ha sitt tilhold.
    Det står fint lite om alternativ urtemedisin og å tenke vakre tanker i tredje Mosebok, trettende kapittel: "Loven om hudsykdom som gjør uren." Den teksten sier også litt om hvordan ting egentlig var da det der ble skrevet ned en gang på Ötzi's tid.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Du får ta en runde på gamlehjemmene og heimene og konfrontere de gamle at de gamle heller burde vært døde for lenge siden enn å være belemret med å ta sine medisiner eller bruke gåstol og annet utstyr for hjelpemiddelsentralen.

Det er et ungdommelig fenomen å ikke greie å se for seg en tilværelse som gammel eller syk. Men det er også et tegn på umodenhet.

[video]kQ-zeRmw8m4[/video]

Har vokst opp med fire generasjoner i samme hus, vært nok på gamlehjem og lever fortsatt nært på mennesker over 90 i tillegg til personer som holdes oppegående av sterke medisiner som øker den gjennomstittelige alder så fantastisk høy så jeg kjenner godt til hvordan det er. Kansje derfor jeg har de synspunkter jeg har om temaet.

Man kan vel også si at en del godt voksne mennesker er veldig umodne. Tog du han?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Asbjørn skrev:
    val skrev:
    Jeg tror det er et betenkelig stort gap mellom hvordan folk i tidligere tider faktisk levde, og hvordan moderne "alternativister" forestiller seg at det var. Her har vi et øyenvitne:

"Ötzi", dypfrosset og mummifisert i isen en gang rundt år 3255 før vår tidsregning. Han var 45 da han døde, en gammel mann, kanskje en høvding etter kobberøksa å dømme. Da han ble drept led han av innvollsormer, lopper, gikt og dårlige tenner. Han hadde vært alvorlig syk tre ganger det siste halvåret han levde, siste gang i ca to uker sammenhengende. All tannråten er interessant, ettersom dietten hans stort sett må ha bestått av karbohydrater, heller enn den proteinrike "steinalderdietten" folk forestiller seg nå. Han hadde gode klær, riktignok lappet sammen flere ganger, men det eneste virkemidlet han hadde mot giktsmerter var tatoveringer over de vonde leddene.

Som Hobbes skrev om "naturtilstanden": "Life was nasty, brutish, and short."

Edit: Apropos tæring, her er en skildring fra en som var med. Han klager ikke over at det etterhvert ble utviklet effektive medisiner og vaksiner. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1001041.ece

Siden vi allerede er i gang, passer det å diskutere utbredelsen av spedalskhet i Norge og Europa forøvrig frem til ca år 1900?
    Den som er angrepet av denne sykdommen, skal flerre klærne sine og la håret henge fritt. Han skal skjule skjegget og rope: «Uren, uren!» Så lenge han er syk, er han uren. Han skal bo for seg selv. Utenfor leiren skal han ha sitt tilhold.
    Det står fint lite om alternativ urtemedisin og å tenke vakre tanker i tredje Mosebok, trettende kapittel: "Loven om hudsykdom som gjør uren." Den teksten sier også litt om hvordan ting egentlig var da det der ble skrevet ned en gang på Ötzi's tid.

Jeg kjenner ikke karen på bilde eller om han var på høy eller lavkarbo-diett i deler av livet, men det er uansett kun en stk person du henviser til.

Jeg veit om en som ble vaksinert og fikk medisiner som døde enda yngre......... hva beviser det?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at diverse alternativister, inkludert du selv, kommer med generelle utsagn om at "folk var så mye friskere i steinalderen". De håndfaste bevisene vi har viser det motsatte. Det holder med ett moteksempel for å punktere en generalisering, spesielt når det moteksemplet er det eneste håndfaste faktum som foreligger. Da er det riktigere å si at "100 % av bevarte steinaldermennesker hadde innvollsormer, tannråte og gikt" enn at "befolkningen var mye friskere i steinalderen". Det var de ikke.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Slubbert skrev:
    val skrev:
    Jepp, levealdern øker og folk blir mer og mer syke, har mer smerter og orker mindre. Vi får en syk, feit og lat befolkning som lever i hundre år.

Hva tror du de døde av? Falt de bare om når de ble 45? Det moderne mennesket lever en beskyttet tilværelse. Før fikk man åtte-ti unger fordi det var forventet at halvparten ville dø lenge før de ble voksne, pandemier utryddet hele lokalsamfunn med jevne mellomrom og tilværelsen var på alle måter mye mer brutal enn vår. Man kan selvsagt diskutere om dette er "verre" eller "bedre" og hva som er "naturlig", men vitenskapsrevolusjonen er det som har tillatt oss å leve i den beskyttede tilværelsen vi er i nå. Snåsamenn og heksedoktorer har ingenting med saken å gjøre.

Hva de døde av? De døde vel som krigere i kamp....... eller som jegere i jakt på dyr...... mange muligheter.

Det er naturlig for levende skapninger å ta kvelden når man ikke har noen nytte for arten, dvs reproduksjon.

Har vel ikke nevnt at snåsamen har noe med dette å gjøre selv om det sikkert var snåsamenn den gangen også som var til nytte for folk med problemer.

Om jeg kunne velge så ville jeg dratt til de evige jaktmarker i god form, kansje fått hjertestans på en skautur i min middelalder heller enn å være til bry for andre mennesker på mine gamle dager og evt bli holdt kunstig i live av kjemikalier.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Asbjørn skrev:
    Poenget er at diverse alternativister, inkludert du selv, kommer med generelle utsagn om at "folk var så mye friskere i steinalderen". De håndfaste bevisene vi har viser det motsatte. Det holder med ett moteksempel for å punktere en generalisering, spesielt når det moteksemplet er det eneste håndfaste faktum som foreligger. Da er det riktigere å si at "100 % av bevarte steinaldermennesker hadde innvollsormer, tannråte og gikt" enn at "befolkningen var mye friskere i steinalderen". Det var de ikke.
    Det er vel i grunn uviktig hva jeg er, men ettersom du vrir diskusjonen over til det, kan du utdype hvorfor du mener jeg er en alternativist?

Og når skrev jeg om steinaldern? Jeg skrev om urbefolkning og de eksisterer fortsatt.

Vedr. bibelen som du henviser til; hva som står der om hudsykdommer er helt uvesentlig for om urtemedisin og alt. behandling som f.eks naprapati har en effekt eller ikke og jeg ser ikke på bibelen som noe fasit eller korrekt historie for noe som helst. Dette er en bok som kun promoterer en relegion og er ellers full av motsetninger.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.347
    Hmmm, de av den eldre generasjon som jeg kjenner har
    lyst til å leve så lenge som mulig.
    Og det skjønner jeg godt. Når man dør er det bråstopp .......

S

Slubbert

Gjest
    val skrev:
    Hva de døde av? De døde vel som krigere i kamp....... eller som jegere i jakt på dyr...... mange muligheter.
    Endel gjorde det, det store flertallet døde av infeksjoner og parasitter fordi de ikke hadde medisiner.

Om jeg kunne velge så ville jeg dratt til de evige jaktmarker i god form, kansje fått hjertestans på en skautur i min middelalder heller enn å være til bry for andre mennesker på mine gamle dager og evt bli holdt kunstig i live av kjemikalier.
    Igjen er det en betraktning som har null relevans i forhold til snåsamenn og andre lurendreiere. Det er ingen grunn til å proppe seg med sukkerpiller hvis overstående er ditt ønske.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Slubbert skrev:
    val skrev:
    Endel gjorde det, det store flertallet døde av infeksjoner og parasitter fordi de ikke hadde medisiner.

Igjen er det en betraktning som har null relevans i forhold til snåsamenn og andre lurendreiere. Det er ingen grunn til å proppe seg med sukkerpiller hvis overstående er ditt ønske.
    Det store flertallet av hvem? Du må spesifisere. Er det nålevende urbefolkning du sikter til eller steinaldermennesker.

Betrakningen var da ikke noe med Snåsamenn å gjøre, men levealder og medisinbruk som ble diskuttert.

Forøvrig har jeg et kosthold med relativt lite karbohydrater så det å spise sukkerpiller blir lite hensiktsmessig, spesielt ettersom jeg ønsker å holde meg sprek så lenge som mulig ved hjelp av et nærinsrikt kosthold. Men fokus på kosthold blir vel for alternativt for deg?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor får du det fra at troen på moderne medisin kolliderer med evnen og interessen for å ta vare på egen helse?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    erato skrev:
    Hvor får du det fra at troen på moderne medisin kolliderer med evnen og interessen for å ta vare på egen helse?

Det får jeg fra mine mange år som kronisk syk i møte med helsevesenet. Har forøvrig skrevet noe om mine sysnpunkter om dette i tråden nylig.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ansvaret ligger da virkelig på den syke og ikke på helsevesenet?

V

vredensgnag

Gjest
    Noen ganger får man inntrykk av at hodet er helt unødvendig på enkelte, ihvertfall til oppbevaring av en hjerne. Kunne kanskje være greit med en luke i skallen, så kunne man ha lue og lommebok der inne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    val skrev:
    Og når skrev jeg om steinaldern? Jeg skrev om urbefolkning og de eksisterer fortsatt.
    Du legger tydeligvis noe annet i begrepet "urbefolkning" enn den vanlige betydningen. Vanligvis betyr det sånt som "nordamerikanske indianere", "australske aboriginer" eller "nordnorske samer". Det er lett å vise at de befolkningsgruppene har mye dårligere helse enn gjennomsnittet for det landet de lever i. Derfor tolket jeg deg som om du mente steinalderfolk, både de fra anno dazumal og forskjellige stammer som fortsatt lever i en lokal steinaldertilstand i nåtiden. Og de hadde og har heller ingen spesielt god helse, som eksemplet med gamle Ötzi viser. For å være helt presis levde han i en slags kobberalder som aldri kom hit nord, samtidig med vår yngre steinalder.

Jeg tror du har en oppfatning om en naturlig tilstand i retning av "the noble savage"; en ganske vanlig forestilling i den europeiske romantikken. Det har dessverre lite med virkeligheten å gjøre. Som flere har nevnt, så var livets realiteter i den tilstanden ganske brutale.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Jeg tror du har en oppfatning om en naturlig tilstand i retning av "the noble savage"; en ganske vanlig forestilling i den europeiske romantikken. Det har dessverre lite med virkeligheten å gjøre. Som flere har nevnt, så var livets realiteter i den tilstanden ganske brutale.
    og ganske lenger tilbake enn til romantikken, faktisk helt til barokken. Og ellers har du selvsagt helt rett.

V

vredensgnag

Gjest
    Folk døde av et kutt i fingeren før. De døde av et barberingssår. Hele familier omkom pga kullosforgiftning om natten. De hadde fullstendig nedsota lunger, dårlig syn, råtne tenner, gikt og utrolige leddsmerter. Kroppene var slitt i filler pga kroppsarbeid, leddene var skurt fri for brusk. Synet var dårlig og kun de rikeste hadde briller, og da først etter 1600-tallet. Vannet var farlig å drikke, fullt av dyreavføring og piss.
    I byer kastet man avfall, lort og piss fra pissepotter ut vinduet og ned på gaten under.
    Gatene var fylt med hestemøkk, maten var full av salt, tørket til slintrer eller hadde proteintilskudd i form av fluelarver.

Og folk sleit. De ble hundset og pisket. Unger jobbet hardt fra de var fire-fem. Det var seks dagers uke, om du var heldig.

Spyr av slikt romantisk dilldall om fortiden.

Og det var bare sykdomskildene. Uår, utrygghet, krig og strid - antropologer finner at mennesker i Europa levde av mennesker i Europa i langt større omfatning enn vi er komfortable med.

V

vredensgnag

Gjest
    Litt musikkrelevans.

Alma Mahler dør av polio hun får som voksen.
    Før det fikk Gustav Mahler vondt i halsen, fikk en bakterieinfeksjon som satte seg i blodet og døde ikke lenge etter at legene ga ham dødsdom, dette kunne de ikke gjøre noe med, de hadde ikke antibiotika.
    Alban Berg fikk et insektstikk på ryggen som utviklet seg til en byll, han fikk blodforgiftning og døde.

Jeg kan fortsette en full side med kunstnerliv som endte pga bagateller, sett med dagens øyne.

Greit å vase med homøopati og annet tull når man har moderne legevitenskap som sikkerhetsnett. Visst tar de feil innimellom, men det er rene mirakler de utretter, i forhold til disse snåsaluriumhumbugmakerne som mange faller for.

V

vredensgnag

Gjest
    Tuberkulose døde du av, som regel. Ringo Starr overlevde riktignok, da han fikk det som 11 åring. Tom Jones overlevde også, med moderne legehjelp.

Gaius Valerius Catullus (ca. 84 BC – ca. 54 BC), Roman poet
    Maksim Bahdanovi?
    Honoré de Balzac
    Manuel Bandeira, Brazilian poet, had TB in 1904 and expressed the effects of the disease in his life in many of his poems.
    Gustavo Adolfo Bécquer
    Vissarion Belinsky, Russian literary critic
    Edward Bellamy (1850–1898), fiction writer remembered for his book Looking Backward, died from tuberculosis.
    Jonas Bili?nas
    Rachel Bluwstein
    Anne and Emily Brontë and other members of the Brontë family of writers, poets and painters were struck by TB. Anne, their brother Branwell, and Emily all died of it within 2 years of each other. Charlotte Brontë's death in 1855 was stated at the time as having been due to TB, but there is some controversy over this today.
    Clarissa Brooks, poet, died of tuberculosis in 1927.
    Charles Brockden Brown
    Charles Farrar Browne
    Elizabeth Barrett Browning, poet, died of tuberculosis in 1861.
    Jean de Brunhoff
    Charles Bukowski (1920–1994), American author and poet, contracted TB in 1988; he recovered, losing 60lbs.
    Robert Burns
    Albert Camus, French writer, playwright, activist, and absurdist philosopher, suffered from TB. He was forced to drop out of school (University of Algiers) due to severe attacks of tuberculosis. However, his death was caused by a car accident.
    Anton Chekhov (1860–1904), Russian short-story writer, playwright and physician; died from tuberculosis.
    Tristan Corbière
    Stephen Crane
    Gilles Deleuze (1925-1995)
    René Daumal
    Nikolay Dobrolyubov
    Paul Laurence Dunbar
    Paul Éluard
    Friedrich Robert Faehlmann
    Maxim Gorky
    Dashiell Hammett (1894–1961), American author and creator of the "hard boiled" detective novel (notably, Sam Spade in The Maltese Falcon), contracted tuberculosis during World War I
    Saima Harmaja, Finnish poet and writer
    Jaroslav Hašek
    Robert A. Heinlein, American author
    Miguel Hernandez
    Washington Irving
    Panait Istrati
    Helen Hunt Jackson
    Alfred Jarry
    Samuel Johnson
    Franz Kafka (1883–1924), German-language novelist best known for his novel The Trial, died from tuberculosis.
    Uuno Kailas, Finnish composer
    Andreas Karkavitsas, Greek writer
    John Keats (1795–1821), English Romantic poet; he and his brother Tom were taken by tuberculosis
    Dragotin Kette
    Charles Kingsley
    Kostas Krystallis, Greek poet
    Vincas Kudirka (1858–1899), Lithuanian poet and physician; died from tuberculosis
    Sidney Lanier
    D. H. Lawrence
    Vivien Leigh
    Betty MacDonald
    Jari Mäenpää, Finnish musician
    Katherine Mansfield
    William Somerset Maugham
    Guy de Maupassant
    Molière
    Josip Murn Aleksandrov
    Novalis, German author and philosopher
    Eugene O'Neill
    George Orwell (1903–1950), British author of Nineteen Eighty-Four, Animal Farm and Homage to Catalonia, first suffered TB in the early 30s and died from it in 1950, at the age of 46. Nineteen Eighty-Four was written during his final illness.
    Walker Percy
    Kristjan Jaak Peterson (1801–1822), Estonian poet, the founder of modern Estonian poetry; died from tuberculosis, lived only 21 years old.
    Andrei Platonov
    Alexander Pope
    Eleanor Anne Porden
    Llewelyn Powys
    Winthrop Mackworth Praed
    Sholem Rabinovich
    Branko Radi?evi?
    John Reed
    Edmond Rostand
    Jean-Jacques Rousseau
    John Ruskin
    Albert Samain
    Kaarlo Sarkia (1902–1945), Finnish poet
    Friedrich Schiller
    Sir Walter Scott
    Masaoka Shiki (1867–1902), Japanese poet famous for revitalizing the haiku, died after a long struggle with tuberculosis.
    Emily Shore, diarist
    Juliusz S?owacki
    Hristo Smirnenski
    Tobias Smollett
    Laurence Sterne
    Robert Louis Stevenson (1850–1894), Neo-romantic Scottish essayist, novelist and poet, is thought to have suffered from tuberculosis during much of his life. He spent the winter of 1887–1888 recuperating from a presumed bout of tuberculosis at Dr. E.L. Trudeau's Adirondack Cottage Sanatarium in Saranac Lake, New York.
    Alan Sillitoe
    Edith Södergran, (1892–1923) Finnish poet
    Ishikawa Takuboku
    Anton Hansen Tammsaare (1878–1940), Estonian writer; suffered from tuberculosis after 1911.
    Dylan Thomas
    Francis Thompson
    Henry David Thoreau
    Voltaire
    Lesya Ukrainka
    Chick Webb
    Jessamyn West, American author, contracted TB in 1932 and recovered.
    Thomas Wolfe (1900–1938), American author, died of tuberculosis of the brain. His 1929 novel, Look Homeward, Angel, makes several references to the problem of consumption, though Wolfe's condition appeared rather suddenly in 1937.
    Ji?í Wolker
    Sukanta Bhattacharya, Bengali poet

[edit]Artists

Ioannis Altamouras (1852–1878), Greek painter
    Frédéric Bartholdi (1834–1904), French sculptor, author of the Statue of Liberty
    Marie Bashkirtseff (1858–1884), talented Russian-born, French-educated painter and diarist, died from tuberculosis at the age of 26.
    Aubrey Beardsley (1872–1898), English illustrator and author; a convert to Catholicism, on his deathbed he wrote a note pleading that all his "immoral drawings" should be destroyed.
    Harry Clarke (1889–1931), Irish stained glass artist and book illustrator.
    Eugène Delacroix (1798–1863), French Romantic painter
    Paul Gauguin (1848–1903), famous French painter, actually died of syphilis
    Boris Kustodiev (1878–1927), Russian painter and stage designer
    Amedeo Modigliani (1884–1920), Italian modernist painter
    Robert Natus (1890–1950), Estonian architect; suffered from tuberculosos after 1948.
    William Ranney (1813–1857), 19th century American painter.[1][2]
    Slava Raškaj (1877–1906), Croatian painter
    Andrei Ryabushkin (1861–1904), Russian painter
    Peter Purves Smith (1912–1949), Australian modernist artist, died during a lung operation.
    Elizabeth Siddal (1829–1862), English artists' model, poet and artist
    Virginia Frances Sterret (1900–1931),[3] American artist and illustrator
    Amadeo de Souza Cardoso (1887–1918), Portuguese modernist painter
    José Pancetti (1902–1958), Brazilian modernist painter
    [edit]Composers

Luigi Boccherini, Italian cellist and composer, died in 1805 of pulmonary tuberculosis.
    Alfredo Catalani
    Frédéric Chopin (1810–1849) died of consumption at age 39 (see the discussion for details). Historical records indicate episodes of hemoptysis during performances.
    Sandrine Erdely-Sayo pianist/composer
    Stephen Foster
    Hermann Goetz
    Louis Joseph Ferdinand Herold
    Joseph Martin Kraus
    Niccolò Paganini
    Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736) died of tuberculosis at 26.
    Henry Purcell
    Johann Schein
    Igor Stravinsky
    Carl Maria von Weber
    Jimmy Palao (1879–1925) Jazz musician died of tuberculosis at 45.
    [edit]Religious figures

David Brainerd (1718–1747) left a diary that reflects his reliance upon God's faithfulness amidst his battle with consumption. The diary was historically very influential, particularly to the modern Christian missionary movement.[4][5]
    John Calvin
    Saint Maria Faustina Kowalska, the Roman Catholic nun and mystic from Poland, the patron saint of mercy, and the Apostle of the Divine Mercy, suffered greatly from tuberculosis and succumbed to it on October 5, 1938.[6]
    Cardinal Richelieu of France died from tuberculosis in 1642.
    Saint Thérèse de Lisieux (1873–1897), died of tuberculosis.
    Saint Bernadette Soubirous
    Saint Gemma Galgani, suffered from 'tuberculosis of the spine with aggravated curvature.'
    Richard Wurmbrand faithful Christian and minister to Romania who endured more than 14 years of prison, TB, and torture during Russian occupation and communist rule. His writings testify to a deep delight found in God in the midst of great sufferings.
    Rabbi Nachman of Breslov (1772–1810) Hasidic rabbi and teacher, died of tuberculosis at age 38.
    [edit]Leaders and politicians

Peshwa Madhavrao I
    Simón Bolívar, the liberator of Colombia, Venezuela, Ecuador, Bolivia and Peru, died in 1830 of TB.
    Charles IX of France
    John C. Calhoun
    Alexis de Tocqueville (1805–1859), French
    James Monroe
    Muhammed Ali Jinnah
    Andres Larka (1878–1942), Estonian military commander and politician; suffered from tuberculosis after 1924.
    Sir Wilfrid Laurier
    Henry VII of England
    Louis XIII of France
    Louis XVII of France
    Andreas Vokos Miaoulis, Greek admiral and politician
    Napoleon II of France
    Manuel L. Quezon
    John Aaron Rawlins
    Chandler Abram Hatch
    Dmitri Pavlovitch Romanov
    Eleanor Roosevelt
    Haym Salomon, a major financier of the American side during the American Revolutionary War
    Okita Soji (1844–1868), a young and famous captain of the Shinsengumi, died from tuberculosis. He was rumored to have discovered his disease when he coughed blood and fainted during the Ikedaya Affair.
    Alexander Stephens
    Sudirman, Commander of Indonesia's armed forces during its National Revolution
    John Young
    Pedro I of Brazil (Pedro IV of Portugal)
    Henry B Bolster
    Desmond Tutu had TB as a child and was cured.
    [edit]Others

George Formby, Sr., Music hall comedian and singer (d.1921)
    Christiaan Van Vuuren
    Niels Abel, mathematician
    Renée Adorée
    Malcolm Allison, footballer and manager
    Princess Amelia, at age 27; youngest child of King George III.
    Anandi Gopal Joshi, first Indian woman to obtain a degree in Western medicine.
    Beulah Annan
    Samuel Arnold
    Georgiana Drew Barrymore, actress, succumbed aged 36
    Frédéric Bastiat
    Alexander Graham Bell
    Sarah Bernhardt
    Jimmy Blanton, jazz bassist
    Louis Braille
    James Burke
    Rico Carty, baseball player
    Shaikh Raheela Begum
    Anders Celsius
    Cheng Man-ch'ing Tai Chi Chuan master
    Charlie Christian, jazz guitarist; pioneer of the electric guitar
    William Kingdon Clifford, mathematician and philosopher
    Gotthold Eisenstein, mathematician
    Arline Greenbaum Feynman, the first wife of physicist Richard Feynman, died from tuberculosis while her husband was working on the Manhattan Project.
    W. C. Fields
    Augustin-Jean Fresnel
    Brenda Fricker §
    Andrés Gómez
    Jay Gould, American railroad magnate and financier of the Gilded Age (1880's).
    Emmett Hardy
    Alex Hill, jazz pianist
    John Henry "Doc" Holliday, famous gambler and gunslinger, suffered from tuberculosis until his death in 1887.
    John Ives
    Archie Jackson, Australian cricketer
    Tom Jones, the Welsh singing legend, spent about a year recovering from TB in his parents basement around the age of 12.
    Adrian Joss
    Immanuel Kant
    Freddie Keppard
    Dan Kolov, Bulgarian wrestler
    René Laënnec French physician; inventor of the stethoscope
    Vivien Leigh (1913–1967), British actress of stage and screen, died from complications of tuberculosis.
    Edward Baker Lincoln son of Abraham Lincoln and Mary Ann Todd Lincoln
    Thomas "Tad" Daniel Lincoln (1853–1871), youngest child of Abraham Lincoln and Mary Todd Lincoln, died of TB in Chicago, Illinois, at age 18.
    Asif Maharramov, national hero of Azerbaijan
    Christy Mathewson (1880–1925), major league baseball pitcher; developed tuberculosis as a consequence of being accidentally gassed during a training exercise while serving in the U.S. Army Chemical Service during World War I.
    Leander H. McNelly
    Dmitri Mendeleev creator of the first version of the periodic table of elements.
    Friedrich Miescher Swiss biochemist, noted for discovery of nucleic acids in cell nucleus (1844–1895)
    James "Bubber" Miley jazz trumpeter
    Ismail Mohammed
    Joseph Mohr
    Tim Moore (George "Kingfish" Stevens of Amos 'n Andy)
    Barry Morse?
    N!xau
    Anne Neville (queen consort of Richard III) (unproven)
    Florence Nightingale
    Arthur Nixon, President Nixon's brother
    Harold Nixon, President Nixon's brother
    Mabel Normand
    Joey Only, Vancouver folk singer
    Red Schoendienst, baseball player and manager
    Okita Soji (1844–1868), samurai
    Jane Pierce, United States first lady
    Etti Plesch?
    Joseph Mary Plunkett
    Virginia Eliza Clemm Poe (wife of Edgar Allan Poe)
    Herman Poto?nik
    Gavrilo Princip
    George Lohmann, English cricketer
    Srinivasa Ramanujan, mathematician
    Gustav Roch, mathematician
    Jimmie Rodgers (1897–1933), country music singer, sang about the woes of tuberculosis in the song T.B. Blues (co-written with Raymond E. Hall) and ultimately died of the disease days after a New York City recording session.
    Bernhard Riemann, mathematician
    Erwin Schrödinger
    Baruch Spinoza
    Shanawdithit, believed to have been the last surviving member of the Beothuk people of Newfoundland, died from tuberculosis in 1829.
    Takasugi Shinsaku (1839–1867), samurai
    Ringo Starr § , musician/former drummer of The Beatles, Survived having tuberculosis at age 11
    Edward Livingston Trudeau, an American physician who established the Adirondack Cottage Sanitorium for treatment of tuberculosis.
    Tulasa Thapa, a kidnapped Nepali girl, died of tuberculosis in 1995.
    Prince Paul von Thurn und Taxis (1843-1879), former aide-de-camp of King Ludwig II
    Adrianus Turnebus
    Georges Vezina
    Félix Vicq-d'Azyr, French anatomist
    Lev Vygotsky
    Rube Waddell
    William Winchester (son of Oliver Winchester, husband of Sarah Winchester)
    Link Wray?
    Eugene Wigner?
    Ho Chi Minh
    Edvard Munch, Norwegian painter.
    Edward VI (1537–1553) Died of tuberculosis at age 15 during his short reign as King of England.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Folk døde av et kutt i fingeren før. De døde av et barberingssår. Hele familier omkom pga kullosforgiftning om natten. De hadde fullstendig nedsota lunger, dårlig syn, råtne tenner, gikt og utrolige leddsmerter. Kroppene var slitt i filler pga kroppsarbeid, leddene var skurt fri for brusk. Synet var dårlig og kun de rikeste hadde briller, og da først etter 1600-tallet. Vannet var farlig å drikke, fullt av dyreavføring og piss.
    I byer kastet man avfall, lort og piss fra pissepotter ut vinduet og ned på gaten under.
    Gatene var fylt med hestemøkk, maten var full av salt, tørket til slintrer eller hadde proteintilskudd i form av fluelarver.

Og folk sleit. De ble hundset og pisket. Unger jobbet hardt fra de var fire-fem. Det var seks dagers uke, om du var heldig.

Spyr av slikt romantisk dilldall om fortiden.

Og det var bare sykdomskildene. Uår, utrygghet, krig og strid - antropologer finner at mennesker i Europa levde av mennesker i Europa i langt større omfatning enn vi er komfortable med.
    Korrekt! Forrurensing og farlig arbeid. Det du nevner er en svært vikitig faktor for hvorfor levealdern var lav

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Noen ganger får man inntrykk av at hodet er helt unødvendig på enkelte, ihvertfall til oppbevaring av en hjerne. Kunne kanskje være greit med en luke i skallen, så kunne man ha lue og lommebok der inne.
    Du verden, det var tøft sagt! Er tilbake på ungdomskolenivå her nå.

Bruk heller hjernen din til å tenke på noe meningsfylt å skrive fremfor slikt uintelligent tull

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Asbjørn skrev:
    val skrev:
    Du legger tydeligvis noe annet i begrepet "urbefolkning" enn den vanlige betydningen. Vanligvis betyr det sånt som "nordamerikanske indianere", "australske aboriginer" eller "nordnorske samer". Det er lett å vise at de befolkningsgruppene har mye dårligere helse enn gjennomsnittet for det landet de lever i. Derfor tolket jeg deg som om du mente steinalderfolk, både de fra anno dazumal og forskjellige stammer som fortsatt lever i en lokal steinaldertilstand i nåtiden. Og de hadde og har heller ingen spesielt god helse, som eksemplet med gamle Ötzi viser. For å være helt presis levde han i en slags kobberalder som aldri kom hit nord, samtidig med vår yngre steinalder.

Nå drar du dette lenger og lenger unna trådens kjerne som er alternativ medisin, derav eksempler med naturmedisin, urtemedisin, alt. behandling etc.
    Hvs som skjedde i steinaldern blir mindre interessant

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Litt musikkrelevans.

Alma Mahler dør av polio hun får som voksen.
    Før det fikk Gustav Mahler vondt i halsen, fikk en bakterieinfeksjon som satte seg i blodet og døde ikke lenge etter at legene ga ham dødsdom, dette kunne de ikke gjøre noe med, de hadde ikke antibiotika.
    Alban Berg fikk et insektstikk på ryggen som utviklet seg til en byll, han fikk blodforgiftning og døde.

Jeg kan fortsette en full side med kunstnerliv som endte pga bagateller, sett med dagens øyne.

Greit å vase med homøopati og annet tull når man har moderne legevitenskap som sikkerhetsnett. Visst tar de feil innimellom, men det er rene mirakler de utretter, i forhold til disse snåsaluriumhumbugmakerne som mange faller for.
    Hvorfor er du så redd, guttebass? Det er ikke farlig med alternativ behandling, enten hjelper det eller så hjelper det ikke. Du taper ikke mer penger enn en time på sykehuset koster og det er fritt valg.

Det er like mange eksempler i dag til tross for moderne medisin.
    En lege på BSS døde for en del år siden etter å ha hatt henda for mye i jorda. Er farlig det også og moderne medisin kunne ikke redde personen. Sikkerhetsnettet ditt er en illusjon, men du sover kansje bedre om natta av å ha stor tro på at moderne medisin kan redde deg om det skjer noe.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Ettersom tråden sklir ut og blir mer diskusjon om levekår i steinaldern, så kan jo de med erfaring med hva tråden omhandler dele sine praktiske erfaringer.

De som synser uten erfaring har ikke mye å bidra med

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Nå drar du dette lenger og lenger unna trådens kjerne som er alternativ medisin, derav eksempler med naturmedisin, urtemedisin, alt. behandling etc.
    Det er mange urter som har medisinsk virkning. Det er jo bare å se på f.eks. en valmue så finner man en særdeles virkningsfull urt. Mange viktige medisiner er hentet ut i fra denne. Men det vil ikke si at det er utrolig mye svindel og humbug når det kommer til kosttilskudd og snåsaurter.

Det store problemet med å innbille folk at totalt uvirksomme medisiner, som dem homøopater lurer på godtroende fjols, er at når folk tror på slik svindel fort kan stå igjen med totalt uvirksom "behandling" i stedet for ekte medisin. De styggeste eksemplene ser man når det kommer til overtroiske foreldre med syke barn, som i stedet for å søke ekte behandling henfaller til religion, snåsamenn, kvakksalvere og svindlere.. ikke sjelden med tragisk og fatalt utfall.

Vi må få tilbake kvakksalverloven, slik at vi kan bruke makt mot disse svindlerne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Ettersom tråden sklir ut og blir mer diskusjon om levekår i steinaldern, så kan jo de med erfaring med hva tråden omhandler dele sine praktiske erfaringer.

Tråden handler om svindel, humbug og bedrag. De fleste har opplevd dette eller kjenner til mennesker som er ofre for slikt.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Det er mange urter som har medisinsk virkning. Det er jo bare å se på f.eks. en valmue så finner man en særdeles virkningsfull urt. Mange viktige medisiner er hentet ut i fra denne. Men det vil ikke si at det er utrolig mye svindel og humbug når det kommer til kosttilskudd og snåsaurter.

Det store problemet med å innbille folk at totalt uvirksomme medisiner, som dem homøopater lurer på godtroende fjols, er at når folk tror på slik svindel fort kan stå igjen med totalt uvirksom "behandling" i stedet for ekte medisin. De styggeste eksemplene ser man når det kommer til overtroiske foreldre med syke barn, som i stedet for å søke ekte behandling henfaller til religion, snåsamenn, kvakksalvere og svindlere.. ikke sjelden med tragisk og fatalt utfall.

Vi må få tilbake kvakksalverloven, slik at vi kan bruke makt mot disse svindlerne.

Hvorfor trenger vi en kvakksalverlov? Hvor mange som er syke lar være å forsøke tradisjonell medisin for kun å prøve alternativ behandling?
    Hva er galt med å forsøke flere ting for å finne noe som virker?

Dersom jeg ikke blir kvitt smerter med piller eller sprøyter, eller evt ikke orker mer av bivirkningene og derfor forsøker alternativ behandling som manuell terapi og kombinerer dette med trening og øvelser anbefalt av en terapeut og ender opp med reduserte smerter, skal ikke dette være lov fordi det ikke er dokumentert effekt på nok mennesker over lang nok tid?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Det er mange urter som har medisinsk virkning. Det er jo bare å se på f.eks. en valmue så finner man en særdeles virkningsfull urt. Mange viktige medisiner er hentet ut i fra denne.
    Jepp, vanlig fremgangsmåte når en naturmedisin viser seg effektiv er å isolere virkestoffet for så å produsere dette syntetisk. I prosessen så dokumenteres virkning og bivirkning, noe som er påkrevd for å få medikamentet godkjent. Det man da til slutt ender opp med er et medikament som er mer effektivt, sikrere og billigere enn naturpreparatet.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:

Tråden handler om svindel, humbug og bedrag. De fleste har opplevd dette eller kjenner til mennesker som er ofre for slikt.
    Tråden handler om Snåsamannen. Du bør ha mye dokumentasjon for å kalle han en svindler på et offentlig forum. Det finnes masse bevis på at han har hjulpet folk.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    HC skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Det er mange urter som har medisinsk virkning. Det er jo bare å se på f.eks. en valmue så finner man en særdeles virkningsfull urt. Mange viktige medisiner er hentet ut i fra denne.
    Jepp, vanlig fremgangsmåte når en naturmedisin viser seg effektiv er å isolere virkestoffet for så å produsere dette syntetisk. I prosessen så dokumenteres virkning og bivirkning, noe som er påkrevd for å få medikamentet godkjent. Det man da til slutt ender opp med er et medikament som er mer effektivt, sikrere og billigere enn naturpreparatet.
    Det kan diskuteres om det er mer effektivt, bedre og sikrere, det spørs også hva du mener med sikrere. Mer nøyaktig dosering? Mindre bivirkninger? Poenget er at naturmedisin virker! Eller kan virke, alt ettersom

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:

Tråden handler om svindel, humbug og bedrag.
    Er det ikke det som holder vår verden oppe da? Hadde det ikke blitt litt slitsomt og besværlig å hele tiden titte realiteten i hvitøyet?

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Hvorfor trenger vi en kvakksalverlov?
    Kortversjonen: Det bør ikke være tillatt å bøffe folk, selv om de er godtroende eller desperate, uansett hvilken forkledning det kommer i.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    val skrev:
    HC skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Det kan diskuteres om det er mer effektivt, bedre og sikrere, det spørs også hva du mener med sikrere. Mer nøyaktig dosering? Mindre bivirkninger? Poenget er at naturmedisin virker! Eller kan virke, alt ettersom
    Jeg mener at bivirkningene er dokumentert. Man har også isolert den virksomme agenten og dermed eliminert andre stoffer man i tillegg får i seg i den ved bruk av naturpreparatet. Det betyr økt effektivitet, mer nøyaktig dosering og mindre bivirkninger. Viktig er også moderne produksjon av syntetiske legemidler, man er i stand til å produsere konsistent, mye og billig.

Ellers så er jeg faktisk enig med deg i at vi ikke behøver kvakksalverloven. Lov om alternativ behandling av sykdom mv. er helt ok. Den kan brukes mot og stoppe de som utøver uforsvarlig skadelig alternativ behandling samtidig som folk kan benytte seg av harmløse alternative tilbud hvis de ønsker det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare en personlig fotnote: For min del er det ganske opplagt at jeg ville ha mistet to av de tre barna mine uten kjapp og effektiv konvensjonell medisinsk innsats.

En hadde en halsinfeksjon som etterhvert gikk over i blodet. Hun hadde vært syk et par dager, men plutselig ble hun veldig mye dårligere utover kvelden. Sepsis. Ville vært død innen få timer om hun ikke hadde fått en stor dose antibiotika rett i blodet. Hun satt på fanget mitt da sprøyten ble satt og jeg kjente hvordan feberen begynte å falle noen sekunder senere. En time senere var hun helt fin og vi kunne dra hjem igjen. Det forløpet var såpass dramatisk at hvis vi hadde ventet noen timer så ville det vært for sent.

Den andre hadde først en innsnevring i magen som gjorde at han ville strøket med et par uker etter fødselen uten operasjon. Deretter fikk han en viruslungebetennelse som holdt på å ta knekken på ham. Da lå han i oksygentelt med slanger både her og der, mens en sykepleier satt ved siden av ham hele natten og passet på at nurket holdt seg i live. Det gikk også bra, utrolig nok.

Grunnen til at jeg er nokså hard med "alternative" metoder er at i sånne situasjoner som det der kan venting med å søke kvalifisert hjelp føre til at man mister et barn. Det er en høy pris å betale for å først prøve noe alternativt vissvass fordi man er "skeptisk til skolemedisin". Er det alvor, har man ikke bruk for tull & tøys som virker eksakt like godt som ren placebo, men trenger den beste hjelpen som er å oppdrive.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    val skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:

Tråden handler om Snåsamannen. Du bør ha mye dokumentasjon for å kalle han en svindler på et offentlig forum. Det finnes masse bevis på at han har hjulpet folk.
    Det finnes i alle fall vitnesbyrd. Det er vel ikke det samme som bevis, og lar oss alle vurdere hvor troverdige vi opplever vitnesbyrdene. Om det finnes noen kliniske bevis så har ikke jeg hørt om dem, men min interesse for snåsakallen er ganske laber. Det er åpenbart at jeg har dårligere kjennskap til ham enn de fleste her.

Jeg har forresten opplevd tuberkulose hos en av mine aller kjæreste for få år siden. Det resulterte i et halvt år på sykehus, halvparten av tiden i isolat. Men personen ble helt frisk igjen. Det tragiske var at legevakten ikke klarte å identifisere helseproblemet, og behandlet det som et mageproblem. Vedkommende måtte til lege i utlandet for å få diagnosen, og ble innlagt på timen. Masse komplikasjoner ble det etterhvert for oss, men det endte som sagt bra.

Men, siden sist har jeg gått litt i meg selv. Plutselig stod det klart for meg at jeg faktisk har snåsaevner. Jeg bare glemte det helt, for de evnene har forvitret såpass at de ikke har vært benyttet på lenge. Eller vice versa. Mine evner fordrer nemlig kontinuerlig praktisering for å bevare effektiviteten, og øvelse gjør mester. Litt trist å tenke på i grunn. :(

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Men, siden sist har jeg gått litt i meg selv. Plutselig stod det klart for meg at jeg faktisk har snåsaevner. Jeg bare glemte det helt, for de evnene har forvitret såpass at de ikke har vært benyttet på lenge. Eller vice versa. Mine evner fordrer nemlig kontinuerlig praktisering for å bevare effektiviteten, og øvelse gjør mester. Litt trist å tenke på i grunn. :(
    Kanskje du kan søke ekstrajobb som julenisse på Sundten? :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Jeg er allerede julenissens hjelper et annet sted i byen, men sier ikke hvor. ;)

Dessuten er mine evner svært lite kompatible med det å være julenisse. Det ville blitt oppfattet som svært upassende...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Jeg er allerede julenissens hjelper et annet sted i byen, men sier ikke hvor. ;)

Dessuten er mine evner svært lite kompatible med det å være julenisse. Det ville blitt oppfattet som svært upassende...
    Det Gjestemedlem egentlig lurer på, er om dine evner er på julenissenivå. Humor er desverre ikke Gjestemedlems sterke side - motivet skinner kontinuerlig gjennom.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:

Det Gjestemedlem egentlig lurer på, er om dine evner er på julenissenivå. Humor er desverre ikke Gjestemedlems sterke side - motivet skinner kontinuerlig gjennom.
    Jeg skjønte jo det, men overså det galant. Svarte heller med et seriøst svar som er avvæpnende. Og som sagt så er det et poeng at ikke alle evner er like famlievennlige som julenissen på Sundt. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn