Honkey-Chateau skrev:
Vi er i hovedsak enige.
Men jeg er fortsatt jævelig irritert over at du leser innleggene så dårlig at du faktisk fortsatt TROR noen ivrer for fordbud, når alt de gjør er å pirke litt med reguleringsverktøyet, og da med en logisk tankerekke som bakgrunn. Da er det skuffende å bli avfeid med merkelappen "forbudsfantast" og lignende uttalelser. INGEN i alkotråden ivret for forbud. INGEN i alkotråden var i nærheten av å sable alko på den måten Deph maltrakterer religionsutøvelse i denne tråden.
Av og til er det lov å titte io speilet for å se om man oppdager bjælken som er tredd inn i pupillen!
Når jeg skriver "forbudsideologer" sikter jeg til de som har forbud som ideologi; de som mener, på generelt grunnlag, at forbud og restriksjoner mot frie menneskers utøvelse av eget liv og leve er nødvendig for å beskytte de som skader seg selv, og tror at den totale mengden sosiale problemer vil reduseres ved at frihet og ansvar inndras av staten gjennom maktbruk. Som jeg skrev der; hvis skjenkestopp NÅ var kl. 02:00, så ville akkurat de samme menneskene argumentert for å innskrenke den til 01:00, med akkurat de samme argumentene, for akkurat de samme problemene ville fortsatt vært der. Og i neste omgang 24:00, og så videre.
Høybråten, Storberget & co argumenterer i den saken ofte med røykeloven, som "virket dramatisk da den ble innført" eller var "upopulær da den ble innført", men nå nyter bred aksept. Det gjør det ikke noe bedre! Tvert om viser det hvilken generell ideologi vi har med å gjøre; de sier rett ut at hvis man strammer grepet litt om litt, langsomt så vi egentlig ikke merker frihetstapet særlig sterkt på kroppen, så vil det totalitære tankegodset til slutt bli både akseptert og bejublet.