Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Parelius skrev:
    Om en slipper en sten fra en tretopp, så vil det være irrasjonelt å tro at den beveger seg ut i verdensrommet og ikke ned mot jorden. En skal selvfølgelig ikke se bort fra muligheten, men spesielot rasjonelt er det ikke å tro på slikt.

(Blir litt mere fynd i det med stener og gravitasjon, enn ravner og farger, syns jeg.)
    Helt fint med steiner som faller oppover, også! :)
    Årsaken til hele diskusjonen er at veldig mange mener å ha opplevet noe som fortoner seg som særs irrasjonelt, og dermed har litt trøbbel med å forklare det de selv har opplevet. Når de så forteller om det, blir de ofte avfeid som undermålere. Jeg er ikke sikker på at det er en god idé, for å si det sånn, for hjernen er i sannhet et svært spennende instrument på så mange vis.

Honkey

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Honkey-Chateau skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Det sier akkurat det jeg har opplevd så alfor ofte - meningsløst å i det hele tatt forsøke å diskutere saklig når man har bestemt seg hardnakket på forhånd.
    Hvordan forslår du at man diskuterer saklig at en mann påstår seg å kunne leve uten å ta til seg føde? Hvordan diskuterer man saklig at en mann (fra Snåsa) påstår seg å ha evner som bryter med fysikkens lover?
    De fleste av disse påstandene som kommer fra den såkalte "alternative siden" er såpass ulogiske at det er meget vanskelig å ta de på alvor. Mange av de som fremsetter påstandene virker dessuten å ha en meget svak forståelse for helt grunnleggende prinsipper innen naturfag.

Forslaget tidligere i tråden om "å finne frem naturfagboka" kan virke litt nedlatende men jeg mener det er noe mange bør gjøre. Det er ingen stor jobb å lese igjennom en naturfagbok for ungdomsskolen men man vil garantert tilegne seg kunnskap som de fleste nordmenn ikke har og man vil kanskje til og med slutte å bruke frasene "det er ennå mye vi ikke vet" og "det er mer mellom himmel og jord.." som argument for idiotiske påstander. Det er faktisk mye vi vet meget om, vi vet for eksempel nøyaktig hva som vil skje dersom man slutter å ta til seg føde.
    Jeg TROR nok de som argumenterer hardest for at undere skjer, forsøker å fortelle skeptikerne at ikke alle ravner er svarte. For å bevise det behøves kun ÉN hvit ravn.
    Så altså, DERSOM man kunne bevise ETT ENESTE tilfelle av noe "overnaturlig", innebærer ikke det at naturfagboka er feil, kun at den ikke forteller den hele, komplette sannheten om hva som er mulig.

Honkey
    Hvorvidt naturfagboka er feil eller ikke avhenger av hva dette tilfellet er. Ofte er tilfellene av en slik art at fysikkens lover må omskrives hvis det skal være mulig. Hvis man fant et individ som klarte seg uten mat og vann vil jeg tro mye måtte skrives om. Uansett så har man jo ikke kunnet bevise ETT ENESTE tilfelle av noe "overnaturlig til dato og jeg holder ikke akkurat pusten heller.

Min bekymring er at en legitimering av disse alternative ideene skal føre til økt kunnskaps forakt og en nedvurdering av forskning og vitenskap. Det faktum at både kiropraktikk og akupunktur har sneket seg inn på sykehusene og nærmest sidestilles med reell medisin er etter min mening både skremmende og uheldig. Det er vel ikke lenge før homøopati er inn i varmen heller.

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    407
    Som barn var jeg plaget av kraftig astma og allergi. Dette var på slutten av 60, begynnelsen av 70-tallet og mine foreldre var ikke noe særlig happy over den kraftige medisineringen, bl.a. mye kortison. Vi oppsøkte en håndspålegger og etter noen minutter ble alt bra! Fra å praktisk talt være innendørs fra mai til august kunne jeg leve et normalt liv uten noen symptomer eller medisinbruk. Virkningen varte ca. en mnd. Altså ingen full helbredelse, men uansett helt fantastisk for en 5-åring. Håndspåleggeren var gammel og døde dessverre et år senere. Senere besøkte vi healere rundt omkring på østlandet. Ingen virkning fra noen av dem, dessverre.

//y

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, og min far datt ned fra garasjetaket en gang og satt på kjøkkenet og okket seg. Jeg, da ca 5 år, la hånden på ham og sa noe sånt som "Dakkars, gjøl det ont?" Det gjorde det visst, for han gikk i taket. Da han kom ned igjen erklærte han seg for kurert og lovpriste mine evner som håndspålegger. Noe senere, inspirert av Uri Geller på TV, begynte jeg å bøye skjeer. (Kunsten var forresten å ta i når folk så en annen vei.) Spøkelset etter min avdøde onkel har jeg også møtt, selv om det ikke besto en nærmere granskning.

Tenk hvilke mirakuløse evner jeg har sløst bort ved å velge en karriere som skeptisk ingeniør og alminnelig hedning.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Det sier akkurat det jeg har opplevd så alfor ofte - meningsløst å i det hele tatt forsøke å diskutere saklig når man har bestemt seg hardnakket på forhånd.
    Hvordan forslår du at man diskuterer saklig at en mann påstår seg å kunne leve uten å ta til seg føde? Hvordan diskuterer man saklig at en mann (fra Snåsa) påstår seg å ha evner som bryter med fysikkens lover?
    De fleste av disse påstandene som kommer fra den såkalte "alternative siden" er såpass ulogiske at det er meget vanskelig å ta de på alvor. Mange av de som fremsetter påstandene virker dessuten å ha en meget svak forståelse for helt grunnleggende prinsipper innen naturfag.

Forslaget tidligere i tråden om "å finne frem naturfagboka" kan virke litt nedlatende men jeg mener det er noe mange bør gjøre. Det er ingen stor jobb å lese igjennom en naturfagbok for ungdomsskolen men man vil garantert tilegne seg kunnskap som de fleste nordmenn ikke har og man vil kanskje til og med slutte å bruke frasene "det er ennå mye vi ikke vet" og "det er mer mellom himmel og jord.." som argument for idiotiske påstander. Det er faktisk mye vi vet meget om, vi vet for eksempel nøyaktig hva som vil skje dersom man slutter å ta til seg føde.
    Jeg TROR nok de som argumenterer hardest for at undere skjer, forsøker å fortelle skeptikerne at ikke alle ravner er svarte. For å bevise det behøves kun ÉN hvit ravn.
    Så altså, DERSOM man kunne bevise ETT ENESTE tilfelle av noe "overnaturlig", innebærer ikke det at naturfagboka er feil, kun at den ikke forteller den hele, komplette sannheten om hva som er mulig.

Honkey
    Det faktum at både kiropraktikk og akupunktur har sneket seg inn på sykehusene og nærmest sidestilles med reell medisin er etter min mening både skremmende og uheldig. Det er vel ikke lenge før homøopati er inn i varmen heller.
    Tja...

http://www.fremtidens-medicin.dk/

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    407
    Asbjørn skrev:
    Joda, og min far datt ned fra garasjetaket en gang og satt på kjøkkenet og okket seg. Jeg, da ca 5 år, la hånden på ham og sa noe sånt som "Dakkars, gjøl det ont?" Det gjorde det visst, for han gikk i taket. Da han kom ned igjen erklærte han seg for kurert og lovpriste mine evner som håndspålegger. Noe senere, inspirert av Uri Geller på TV, begynte jeg å bøye skjeer. (Kunsten var forresten å ta i når folk så en annen vei.) Spøkelset etter min avdøde onkel har jeg også møtt, selv om det ikke besto en nærmere granskning.

Tenk hvilke mirakuløse evner jeg har sløst bort ved å velge en karriere som skeptisk ingeniør og alminnelig hedning.
    Usikker på om du kommenterer mitt innlegg eller ikke, men jeg velger å tro det.
    Du valgte altså bort en karriere der du kunne hjelpe dine medmennesker og ble istedet ingeniør. Fysj, du er fæl ;D
    Jeg tar i utgangspunktet ingen stilling for eller imot, bare forteller hva som skjedde. To av min barndoms somre kunne jeg ha et normalt liv. Det holder for meg og jeg driter i hva som egentlig hendte.

Ps. Du kan gjøre en simulering av et astmaanfall ved å tre en plaspose over hodet og knyte igjen rundt halsen. Husk å stikke et par små hull i posen slik at du kan kjempe etter luft en halvtimes tid før du i dødsangst river den av deg.

//y

P

Parelius

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Husk at mye av dagens sannheter er gårsdagens fantasier.
    Med tanke på hvor mange fantasier gårdagen har gått svanger med, så er det nesten usannsynlig at det ikke skulle bli noen nedkomster av det hele.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    yellow skrev:
    Joda, jeg gjorde nok det.

Astma vet jeg litt mer om enn jeg egentlig skulle ønske, med en ektefelle og en sønn som har det ganske ettertrykkelig. De har ikke de typiske akutte anfallene, men blir bare gradvis sløve og fjerne av oksygenmangel før de blir blålige og lite tilsnakkelige. De har også en tendens til å pådra seg lungebetennelser for et godt ord, sånn at en alminnelig forkjølelse eller influensa blir en ganske spennende erfaring. Jeg har tilbragt noen netter foran oksygentelt på sykehus mens jeg prøvde å bedømme om pasienten var blåere nå enn for en halvtime siden.

Men jeg går ikke på hva som helst av den grunn.

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    407
    Asbjørn skrev:
    yellow skrev:

Astma vet jeg litt mer om enn jeg egentlig skulle ønske, med en ektefelle og en sønn som har det ganske ettertrykkelig. De har ikke de typiske akutte anfallene, men blir bare gradvis sløve og fjerne av oksygenmangel før de blir blålige og lite tilsnakkelige. De har også en tendens til å pådra seg lungebetennelser for et godt ord, sånn at en alminnelig forkjølelse eller influensa blir en ganske spennende erfaring. Jeg har tilbragt noen netter foran oksygentelt på sykehus mens jeg prøvde å bedømme om pasienten var blåere nå enn for en halvtime siden.

Uff, dette var vondt å høre. Jeg beklager mitt siste innlegg og håper dine nærmeste får det bedre i framtiden.
    //y

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Asbjørn skrev:
    yellow skrev:

Har vært i lignende situasjon. Konvensjonelt helsesystem kunne ikke gjøre noe som helst, bortsett fra å fortelle hva som IKKE feilte ungen, og hva de IKKE kunne løse. Min oppfatning var at for min sønns skyld kunne jeg gjerne putte noen penger i feil lomme; alle skal jo leve... Jeg prøvde litt forskjellig, uten å tro verken det ene eller det andre. I det vi kom oss til England og Matthew Manning skjedde det saker. Ikke skal jeg påstå at han hadde noe med saken å gjøre, men sykehuset har i hvert fall ingen plausibel forklaring. Ref tidligere innlegg i denne tråden. Om lignende skulle skje igjen, tar jeg sikkert turen om igjen. Like åpen for at det virker / ikke virker. Det skal ikke være noe uprøvd.

Honkey

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    HC skrev:
    Lyngen skrev:

Hadde vært moro å overvært følgende scenario: En utenomjordisk farkost lander ved siden av HC. Etter den første forskrekkelsen har lagt seg begynner HC og den utenomjordiske å kommunisere. Hvorpå det fremkommer at den reisende er fra et stjernesystem som ligger 10 000 lysår unna jorden. Oijj, sier HC, dere har altså vært på reise i 10 000 år?. Neida, vi har ikke vært på reise i mer enn noen (jordiske)timer, svarer Mr X. Hva??, dette går ikke an, ifølge mine lærebøker, svarer HC. Åjoda, vi bare "spretter rundt på membranen", repliserer Mr X. HC: Hva??, dette er bare noen syke teorier jeg har hørt om, og ikke en del av pensum i lærebøkene mine. Korrekt!, svarer Mr X. ;D Osv..

Dette scenario er selvsagt ikke mulig, med mindre det er det.

Nå har selv Hawking begynt å forestille seg muligheten for noe lignende. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Honkey-Chateau skrev:
    Har vært i lignende situasjon. Konvensjonelt helsesystem kunne ikke gjøre noe som helst, bortsett fra å fortelle hva som IKKE feilte ungen, og hva de IKKE kunne løse. Min oppfatning var at for min sønns skyld kunne jeg gjerne putte noen penger i feil lomme; alle skal jo leve... Jeg prøvde litt forskjellig, uten å tro verken det ene eller det andre. I det vi kom oss til England og Matthew Manning skjedde det saker. Ikke skal jeg påstå at han hadde noe med saken å gjøre, men sykehuset har i hvert fall ingen plausibel forklaring. Ref tidligere innlegg i denne tråden. Om lignende skulle skje igjen, tar jeg sikkert turen om igjen. Like åpen for at det virker / ikke virker. Det skal ikke være noe uprøvd.

Honkey
    Sykehistorien til "mine pasienter" er også litt interessant sånn sett. Junior ble født i USA og holdt på å stryke med et par ganger det første året, og deretter ca en gang i året. Vi bodde i Boston og hadde tilgang til noen av verdens beste sykehus, eksempelvis Childrens' Hospital som er tilknyttet Harvard Medical School. De tok all verdens tester og greide forsåvidt å holde liv i ham med bronkieutvidende midler og antibiotikakurer hver gang det tettet seg til, men tilstanden var i bunn og grunn den samme. Bedre i perioder, verre i andre perioder.

Deretter flyttet vi tilbake til Norge med en tommetykk sykejournal i bagasjen, og Sykehuset Østfold overtok saken. Ved første konsultasjon mente legen der at behandlingsregimet amerikanerne hadde skrevet ut ikke var noe særlig å skryte av, så hun skrev ut en miks av steroider og bronkieutvidende midler med en klar instruks for hvordan vi skulle gå raskt opp og langsomt ned i dosering etter hvert som symptomene endret seg. Det gjorde faktisk jobben, og etter hvert som poden vokste til, vokste han også av seg det verste. Nå er det bare å se an tenåringen hver morgen og stille kontrollspørsmål om medisinbruk hvis han virker enda trøttere enn "normalt" for en femtenåring. Etter hvert ble fruen også satt på omtrent samme medisinering. Det ser ut til å virke tålelig bra.

Ettersom jeg har lært litt om dette over tid, har jeg også lagt merke til at disse tilstandene endrer seg ganske kraftig fra år til år uten at det er noen åpenbar grunn til det. Problemene hos "mine pasienter" utløses av luftveisinfeksjoner og pollenallergier, sånn at sykdomsbildet en sommer avhenger av sånt som hvilke virus som har vært i omløp den vinteren, hvilke planter som blomstret i hvilken rekkefølge og mengde den våren og hvor slitne pasientene er etter intense perioder på jobb og skole. Jeg kan forsikre om at disse tilstandene bølger opp og ned uten at hverken svartekunst eller snåsamenn har vært involvert. Det er, etter min oppfatning, bare et lite steg fra å gi snåsamenn og håndspåleggere æren for bedringsperioder til å legge skylden for forverring på nabolagets hekser og det onde øye. Sånn sett ville det være like logisk å arrangere heksebrenning for å slippe å bli verre som å dra til Snåsa eller England for å bli håndspålagt i håp om å bli bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Hadde vært moro å overvært følgende scenario: En utenomjordisk farkost lander ved siden av HC. Etter den første forskrekkelsen har lagt seg begynner HC og den utenomjordiske å kommunisere. Hvorpå det fremkommer at den reisende er fra et stjernesystem som ligger 10 000 lysår unna jorden. Oijj, sier HC, dere har altså vært på reise i 10 000 år?. Neida, vi har ikke vært på reise i mer enn noen (jordiske)timer, svarer Mr X. Hva??, dette går ikke an, ifølge mine lærebøker, svarer HC. Åjoda, vi bare "spretter rundt på membranen", repliserer Mr X. HC: Hva??, dette er bare noen syke teorier jeg har hørt om, og ikke en del av pensum i lærebøkene mine. Korrekt!, svarer Mr X. ;D Osv..

Har hørt rykter om at hvis du leter dypt nok inne i klesskapet så kan du finne slike portaler til andre og mer kompatible verdener. ;)

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:

Hawking har forestilt seg mye rart, noe av det har til og med vist seg å være riktig. I ettertid har det vist seg at mye av innholdet i "A Brief History of Time" nok ikke ser ut til å stemme. Virkeligheten synes å være enda merkeligere enn han forestilte seg den gangen. Den modellen du henviser til, universet som en tredimensjonal membran i et høyeredimensjonelt system, er en av mange ulike modeller som diskuteres og undersøkes. Det betyr ikke at det er slik.

Det virker som om det er vanskelig å forstå hvordan sånne teorier utvikles. Det er ikke slik at noen sitter i rullestolen sin og finner på hva som helst, som så får status som guddommelig åpenbaring. I stedet prøver man å konstruere forskjellige modeller som er konsistente med hva vi har observert til nå, prøver å finne ut måter de kan testes på, gjør forsøk i håp om å kunne avlive noen av modellene, gjør nye observasjoner, osv. Til slutt står man igjen med noen modeller som ser ut til å være brukbare beskrivelser av virkeligheten, inntil man kommer frem til nyere modeller som gir en enda bedre beskrivelse.

Om du vil, kan vi godt diskutere Newtonsk mekanikk, relativitetsteori, kvantefysikk, Wheeler-DeWitt-ligningen, strengteori (med og uten twistor-utvidelser), loop quantum gravity, assorterte kosmologiske modeller, etc, etc, og jeg skal med fornøyelse forklare deg på hvert trinn av detaljeringsgrad hva vi vet at ikke er mulig. Det er, som kjent, forskjell på et åpent sinn og et høl i hue.

Edit: Jeg regner forresten med at HC forstår nok relativitetsteori til at han aldri ville stilt et så naivt spørsmål som du beskriver i det maleriske scenariet. Selvsagt ville ikke tiden som har forløpt i et interstellart romskip være den samme som avstanden målt i lysår. Såpass burde selv du forstå. Det står jo i naturfagsboka for ungdomsskolen.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Asbjørn skrev:
    Sånn sett ville det være like logisk å arrangere heksebrenning for å slippe å bli verre som å dra til Snåsa eller England for å bli håndspålagt i håp om å bli bedre.
    Full aksept for denne innstillingen, i fortvilelsen forsøkte jeg alt, ganske enkelt, ville ikke at min oppfatning av hva som var mulig og ikke skulle stå i veien for noe som helst. Det var en kalkulert risiko, der jeg anså at pengene som ble benyttet var tapt uansett. Vi hadde en fin tur til England, guttungen og jeg. Og han ble kvitt en livslang diagnose. Uavhengig av årsak er jeg glad for det, kan man si! :)

Honkey

N

nb

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Hawking har forestilt seg mye rart, noe av det har til og med vist seg å være riktig. I ettertid har det vist seg at mye av innholdet i "A Brief History of Time" nok ikke ser ut til å stemme. Virkeligheten synes å være enda merkeligere enn han forestilte seg den gangen. Den modellen du henviser til, universet som en tredimensjonal membran i et høyeredimensjonelt system, er en av mange ulike modeller som diskuteres og undersøkes. Det betyr ikke at det er slik.
    EspenR hopper også over den lille, men ikke uvesentlige detalj, at Hawking sier tidsreiser er mulig (dog bare en vei) nettopp basert på relativitetsteorien. Utfordringen er "bare" å bygge en dings som går fort nok. Hawkings artige påstand om tidsreiser er således helt i tråd med og fundert på nettopp den teorien EspenR har så lite til overs for.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Honkey-Chateau skrev:
    Asbjørn skrev:
    Sånn sett ville det være like logisk å arrangere heksebrenning for å slippe å bli verre som å dra til Snåsa eller England for å bli håndspålagt i håp om å bli bedre.
    Full aksept for denne innstillingen, i fortvilelsen forsøkte jeg alt, ganske enkelt, ville ikke at min oppfatning av hva som var mulig og ikke skulle stå i veien for noe som helst. Det var en kalkulert risiko, der jeg anså at pengene som ble benyttet var tapt uansett. Vi hadde en fin tur til England, guttungen og jeg. Og han ble kvitt en livslang diagnose. Uavhengig av årsak er jeg glad for det, kan man si! :)

Honkey
    Det forstår jeg godt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Asbjørn skrev:
    EspenR hopper også over den lille, men ikke uvesentlige detalj, at Hawking sier tidsreiser er mulig (dog bare en vei) nettopp basert på relativitetsteorien. Utfordringen er "bare" å bygge en dings som går fort nok. Hawkings artige påstand om tidsreiser er således helt i tråd med og fundert på nettopp den teorien EspenR har så lite til overs for.
    Siste nummer av Scientific American kan anbefales for de som er interessert i dette temaet. Det er et par artikler om ulikheten i tidsbegrepet mellom generell relativitetsteori og kvantemekanikk, og hvordan man nå forsøker å bygge bro over dette. Generell relativitetsteori tilsier at det ikke finnes noen sentral masterklokke i universet, men at all tid er lokal og relativ. Høy hastighet eller sterk tyngdekraft tilsier at den lokale tiden går langsommere. Denne effekten er høyst reell og målbar, eksempelvis må det korrigeres for dette for at GPS-systemet skal fungere korrekt. Selv en flyreise over Atlanteren er en "tidsreise", i den forstand at et cesium-ur på flyet vil vise at det har gått mindre tid i flyet enn for et identisk atomur som har stått stille på flyplassen. (Jo, dette har selvsagt vært testet.) Problemet med kvantemekanikken er at den forutsetter en slik Newtonsk masterklokke som åpenbart ikke eksisterer i det virkelige universet, samtidig som at kvantemekanikken like åpenbart forklarer mange fenomener som er helt nødvendige for at hifi-en skal fungere. Jobben består i å reformulere kvantemekanikken på en måte som gjør at masterklokken ikke lenger er nødvendig. Personlig mener jeg at det virker som en mer fruktbar vei å gå enn den motsatte, som forutsetter et univers med mange flere dimensjoner enn hva vi faktisk kan observere. Hvor er Einstein når vi trenger ham?

Det er forøvrig ingen ting i noe av dette som åpner for indiske fakirer som lever i årevis uten mat og drikke, for åndelige dimensjoner, håndspåleggelse, astralenergi, shakti-steiner, eller alt det andre new-age-tullballet.

Edit: Eller les disse: http://www.fqxi.org/community/essay/winners/2008.1

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:

Det virker som om det er vanskelig å forstå hvordan sånne teorier utvikles. Det er ikke slik at noen sitter i rullestolen sin og finner på hva som helst, som så får status som guddommelig åpenbaring. I stedet prøver man å konstruere forskjellige modeller som er konsistente med hva vi har observert til nå, prøver å finne ut måter de kan testes på, gjør forsøk i håp om å kunne avlive noen av modellene, gjør nye observasjoner, osv. Til slutt står man igjen med noen modeller som ser ut til å være brukbare beskrivelser av virkeligheten, inntil man kommer frem til nyere modeller som gir en enda bedre beskrivelse.

Om du vil, kan vi godt diskutere Newtonsk mekanikk, relativitetsteori, kvantefysikk, Wheeler-DeWitt-ligningen, strengteori (med og uten twistor-utvidelser), loop quantum gravity, assorterte kosmologiske modeller, etc, etc, og jeg skal med fornøyelse forklare deg på hvert trinn av detaljeringsgrad hva vi vet at ikke er mulig. Det er, som kjent, forskjell på et åpent sinn og et høl i hue.

Edit: Jeg regner forresten med at HC forstår nok relativitetsteori til at han aldri ville stilt et så naivt spørsmål som du beskriver i det maleriske scenariet. Selvsagt ville ikke tiden som har forløpt i et interstellart romskip være den samme som avstanden målt i lysår. Såpass burde selv du forstå. Det står jo i naturfagsboka.
    Asbjørn, jeg forenklet dette svært mye, for å få frem poenget mitt, og det burde du forstå.

Pr i dag så går ikke relativitetsteorien, strengteorien og kvantefysikken i hop. Vi fortsår bare deler av sammenhengen.

Det at snåsamannen kan sitte hjemme i sin egen stue og få frem bilder av terrenget i sitt sinn, og "se" bilder den omkomne på det fremtidige funnsted, er det "høl i hue" eller "åpent sinn" for deg?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Asbjørn skrev:
    Det er forøvrig ingen ting i noe av dette som åpner for indiske fakirer som lever i årevis uten mat og drikke, for åndelige dimensjoner,
    Asbjørn, jeg vil gjerne at du svarer meg på følgende. Uansett hva du definerer, så definerer du det bort fra hva det ikke er. Altså, du avgrenser det i forhold til noe annet. Så når du definerer noe som en fysisk dimensjon (det fysiske univers) så definerer du det bort fra hva et fysisk univers (fysisk dimensjon) ikke er. Og hva er dette "ikke er" for noe da?
    Alt kan nødvendigvis ikke være i fysiske dimensjoner, fordi "alt som er", er ikke, med mindre "det som ikke er", samtidig er.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:

:D He he, den er god. Tillat meg en presentasjon av et liknende scenario men likevel forskjellig:

Rømt mentalpasient med tinnfoliehatt: Hei, jeg kommer fra et stjernesystem som ligger 10 000 lysår unna jorden, fløy hit på 2 timer.

Espen R:
    Fantastisk, jeg kjøper det 100%

Rømt mentalpasient med tinnfoliehatt: Jeg har med meg en evighetsmaskin jeg konstruerte på veien over hit (rømt mentalpasient med tinnfoliehatt drar frem konstruksjon laget av dorull og kleshenger)

Espen R: Flott, energikrisen løst. La meg straks investere alle pengene mine i evighetsmaskinen din, som jeg tror fungerer på tross av at den strider mot fysikkens lover.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Honkey-Chateau skrev:
    Asbjørn skrev:

Honkey
    Største problemet med dagens medisin (slik jeg ser det) et at hvis noe ikke er synlig på f.eks røntgen, MR eller i et mikroskop, så er det ikke noe galt med deg. Og da er det heller ingen behandling som kan tilbys deg. Det blir et innskrenket syn på hvordan kroppen vår fungerer og behandling reduseres til det som kan behandles med medikamenter eller operasjon.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, jeg forenklet dette svært mye, for å få frem poenget mitt, og det burde du forstå.
    "Poenget" så ut til å være å latterliggjøre HC, hvilket jeg ikke er spesielt entusiastisk over. Da blir godviljen deretter.

Pr i dag så går ikke relativitetsteorien, strengteorien og kvantefysikken i hop. Vi fortsår bare deler av sammenhengen.
    Du blander hummer og kanari. Relativitetsteorien og kvantefysikken går ikke i hop rent matematisk, selv om begge ser ut til å være nyttige beskrivelser av virkeligheten i hhv stor og liten skala. Strengteorien er derimot ett av mange forsøk på å bygge bro over denne motsigelsen. Mer generelt er strengteorien en utløper av kovariante teorier som forsøker å plassere en masterklokke i relativitetsteorien. Den motsatte tilnærmingen, som resulterer i loop quantum gravity, er kjent som den kanoniske tilnærmingen. Der prøver man å reformulere kvantefysikken for å bli kvitt behovet for en masterklokke. En tredje hovedretning, ikke fullt så velutviklet som de to første, er sum over historier, hvor blant andre Hawking har fundert mye. En interessant modell i den skolen fører til en kvantisering av tid og rom i en slags matrise.

Denne jobben er ikke ferdig ennå. Arbeidet har skutt fart de siste årene etter mange års frustrasjon, så det er håp om å komme frem en "theory of everything" som forener kvantemekanikk og relativitetsteori i en matematisk konsistent modell i løpet av noen ganske få år.

Det er fullt mulig å lage god science fiction på alle modellene, men det blir litt som "god of the gaps"-argumentet, hvor alt vi ennå ikke har svaret på tilskrives en guddommelig kraft, som så nødvendigvis krymper til ubetydelighet etter hvert som vi forstår tidligere uforklarte sammenhenger.

Det at snåsamannen kan sitte hjemme i sin egen stue og få frem bilder av terrenget i sitt sinn, og "se" bilder den omkomne på det fremtidige funnsted, er det "høl i hue" eller "åpent sinn" for deg?
    Jeg synes det er en helt naturlig forklaring på det, som beskrevet i minst to innlegg lenger oppe i tråden. Jeg skal gjerne påta meg å beskrive et bestemt landskap på en måte som får frem bildet av det i ditt sinn. Deretter kan du gjerne forklare meg hvilken vei bekkene nødvendigvis må renne i det landskapet. Hvis du begynner å rote frem overnaturlige forklaringer på det, befinner du deg dessverre ute i "høl i hue"-landskapet. Mener nu jei.

Asbjørn, jeg vil gjerne at du svarer meg på følgende. Uansett hva du definerer, så definerer du det bort fra hva det ikke er. Altså, du avgrenser det i forhold til noe annet. Så når du definerer noe som en fysisk dimensjon (det fysiske univers) så definerer du det bort fra hva et fysisk univers (fysisk dimensjon) ikke er. Og hva er dette "ikke er" for noe da?
    Alt kan nødvendigvis ikke være i fysiske dimensjoner, fordi "alt som er", er ikke, med mindre "det som ikke er", samtidig er.
    Taoisme.

P

Parelius

Gjest
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er forøvrig ingen ting i noe av dette som åpner for indiske fakirer som lever i årevis uten mat og drikke, for åndelige dimensjoner,
    Parmenidesseminar til helgen? Ta med malt!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Asbjørn, mht latterliggjørelse av HC, da så du feil. Dette var ikke min intensjon. Intensjonen min var å få deg til å forstå at det utenkelige kan en gang bli tenkelig. På samme måte som at den jevne mann på 1100-tallet en gang ikke hadde forestilt seg at man kunne se bilder av en annen mann, utenfor sitt fysiske synsfelt.
    Du er et produkt av din tid, på samme måte som de som levde på 1100-tallet er et produkt av sin tid, på samme måte som de som lever i år 6450 vil være et produkt av sin tid.
    ,
    Når det gjelder det å forstå universets fysikk og mekanikk, vil dette være en prosess som vil vedvare kanskje for ever. Jo større perspektiver som åpner seg for deg, desto større perspektiver vil åpne seg. Det vil aldri komme en tid da det ikke er mer å forstå.

Skuffende at du svarer spørsmålet med ett ord:Taoisme. Når du definerer noe som "en stein", definerer du det bort fra hva en stein ikke er. Når du videre definerer noe som en jordklode (som steinen er en del av) definer du en jordklode bort fra hva en jordklode ikke er. Videre, når du definerer et fysisk univers (som jordkloden er en del av), da definere du det fysiske univers bort fra hva det ikke er.
    Det fysiske er pr definsjon nødt til å ha sin motsetning, inkludert det fysiske univers. Ellers er det absurd at du i det hele tatt kan kan definere noe som "en stein". Tenk dypt over dette.

Steinen, jordkloden og resten av det fysiske univers har aldri vært annet enn èn helhet. Det er du og jeg som har tatt bitene fra hverandre og definert det ene som "det" og det andre som "det". Men det er egentlig bare tankespinn fra vår side, fri fantasi. Vi er våre egne reglemakere. På samme måte som at vi har definert noe som religion og noe som filosofi, dette er en del av samme helheten. Derfor kan ikke det ene utelukkes fra det andre. Det er vi som har tatt bitene fra hverandre. Men vi er i en relativ virkelighet, derfor definerer og omdefinerer vi oss selv og våre omgivelser, hele tiden. Dette er selve gamet.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Espen R skrev:
    Steinen, jordkloden og resten av det fysiske univers har aldri vært annet enn èn helhet. Det er du og jeg som har tatt bitene fra hverandre og definert det ene som "det" og det andre som "det". Men det er egentlig bare tankespinn fra vår side, fri fantasi. Vi er våre egne reglemakere. På samme måte som at vi har definert noe som religion og noe som filosofi, dette er en del av samme helheten. Derfor kan ikke det ene utelukkes fra det andre. Det er vi som har tatt bitene fra hverandre. Men vi er i en relativ virkelighet, derfor definerer og omdefinerer vi oss selv og våre omgivelser, hele tiden. Dette er selve gamet.
    Vi er alle satt sammen av..........stjernestøv!

http://www.astro.uio.no/ita/arrangementer/astfest01/stoffene.html

Det er virkeligheten! ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, kanskje det fortjener et litt mer seriøst svar. For meg handler dette mer om hva vi kan vite noe om. Det finnes åpenbart en grense for hva vi kan vite noe om, om ikke annet så fordi lyset bare kan bevege seg en endelig distanse på de 13,75 milliarder år som har gått siden Big Bang. Vi kan ikke vite noe om det som ligger bortenfor. Denne kulen utgjør det observerbare univers. Innenfor det vet vi sånn noenlunde hvilke lover som gjelder. Vi kan ikke vite spesielt mye om hva som var "før" eller "utenfor", ikke engang om de begrepene gir mening. Det er mulig å spekulere, og kanskje vi kan finne frem til lovmessigheter som kan si oss noe om dette, men i øyeblikket blir det bare spekulasjoner.

Det er like åpenbart at vi etterhvert vil få mange overraskelser over at tilsynelatende lovmessige sammenhenger i universet ikke var slik som vi trodde likevel. Bare en ganske liten del av det observerbare universet består av ting vi vet hva er. Resten er såkalt mørk materie, som vi kan beskrive ganske detaljert, men ikke helt botanisere som en bestemt type ting, og mørk energi, som ser ut til å være en egenskap ved selve rommet i dette universet. Vi har observert og satt navn på disse fenomenene, men har ikke helt funnet ut hva de er. Det pågår ganske mye arbeid for å finne ut av det, deriblant høyenergiforsøk for å lete etter nye elementærpartikler og mikroskopiske svarte hull, og studier av kjente, men mangelfullt forståtte elementærpartikler som nøytrinoer. Det er nesten utrolig hvor mye det kosmologiske verdensbildet har utviklet seg de siste 10-15 årene, og jeg ser ingen grunn til at det skal stoppe opp nå. Vi vil sannsynligvis forstå veldig mye mer om 10 år enn vi gjør nå, selv om vi aldri blir helt ferdige. Det kan vi være enige om.

Så er jeg nok knallhard materialist og ateist, heller enn mystiker. En ting som er, er. Et begrep som "en stein" er ikke steinen selv, men en merkelapp vi henger på en klasse av ting som på en eller annen måte skiller seg ut fra alle andre ting som vi synes er mindre stein-aktige. Det gjør ikke de andre tingene mindre virkelige, men de faller ikke helt inn i klassen som vi har benevnt "stein". Innholdet av klassen "stein" kan endre seg noe over tid, etterhvert som vi vektlegger andre egenskaper. Et begrep som "planet" har i seg selv vært nok til å få mindre religionsstrider til å bryte løs blant astronomer. Ut fra hva vi vet i dag, finnes det en logisk klasse av objekter som er runde og går i tilnærmet konsentriske baner rundt solen. Pluto tilhører ikke den klassen, men en større klasse av objekter som går i mer elliptiske og eksentriske baner. Vår kjennskap om den klassen av objekter har kommet gradvis etter hvert som vi har oppdaget flere og flere slike, noen av dem større enn Pluto. Problemet er bare at å deklassifisere Pluto fra "planet" til "småplanet" eller "Kuiper belt object" fratar Clyde Tombaugh æren av å være den eneste amerikaner som har oppdaget en "planet". Men det endrer ikke objektets egenskaper et dugg. Det fortsetter bare å svinse ut og inn av Neptuns bane uten å affiseres det minste. En klasse som "den fysiske virkeligheten" må da utgjøres av alle de ting og fenomener som har en eksistens uavhengig av vår oppfatning av dem, dette i motsetning til tanker og fantasier som ikke har noen fysisk eksistens uavhengig av en eller flere menneskehjerner. Eksempelvis tilhører ikke en valkyrie den fysiske virkeligheten, mens et islandsk manuskript av den eldre Edda tilhører denne.

Men det betyr ikke at vår klassifikasjon og begrepsbruk er "fri fantasi". Vi har utviklet begrepsapparater og modeller for å kunne beskrive og forholde oss til virkeligheten rundt oss på en hensiktsmessig måte. "Fri fantasi" er snarere motsatsen til "det fysiske univers", en imaginær, parallell tilstand hvor alt er mulig og ingen lovmessigheter gjelder. Det er ikke en spesielt nyttig konstruksjon, annet enn som underholdning og opium for folket. Det er selvsagt fullt mulig å postulere fantastiske hypoteser, som at solen egentlig dras over himmelen på en vogn trukket av fire hester eller at visse magiske ritualer medfører gode avlinger påfølgende år, men da skal man også være forberedt på å endre oppfatning hvis nærmere ettersyn tyder på at verden nok ikke er skrudd slik sammen likevel.

På mange måter er det en grunnholdning hos meg; OK, jeg hører hva du sier, men hvordan kan vi teste om virkeligheten faktisk er slik? Da trykkprøver vi modeller, hypoteser, teorier eller hva man nå vil kalle det mot harde fakta og fysisk virkelighet, og når vi forkaster de tingene som bare ikke er slik, så har vi faktisk lært noe. Da er det ikke bare å komme dragende med den samme døde hesten gang på gang og hevde at "alt er mulig ifølge strengteori og kvantefysikk". For det er det ikke.

Assosiasjonen til Tao var forøvrig at det Tao som du kan sette ord på ikke er det rette Tao, som du sikkert vet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    På radioen nå nettopp: Akupunktur er den mest utbredte alternative behandlingsformen. Nå er det dokumentert at behandlingsformen virker, og man vet nå hvorfor den virker. Ved nålestikk frigis stoffet adenosin som virker smertestillende, beroligende, søvnforbedrende egenskaper etc.
    Dette er forsket frem på et universitet i USA, bl.a. via forsøk på rotter.

Nå står vel snart Gjestemedlem klar til å dele ut nåler til befolkninga? ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og så? Personlig har jeg ment ganske lenge at akupunktur ser ut til å virke selv om jeg ikke helt har forstått hvordan, bortsett fra at det formodentlig ikke har noe som helst med astrallegemer og energibaner å gjøre. Nå har vi en plausibel forklaring. Det påvirker ikke min oppfatning av hverken indiske fakirer, snåsagubber eller homeopati det aller minste. Burde det?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Asbjørn skrev:
    Og så? Personlig har jeg ment ganske lenge at akupunktur ser ut til å virke selv om jeg ikke helt har forstått hvordan, bortsett fra at det formodentlig ikke har noe som helst med astrallegemer og energibaner å gjøre. Nå har vi en plausibel forklaring. Det påvirker ikke min oppfatning av hverken indiske fakirer, snåsagubber eller homeopati det aller minste. Burde det?
    Selvfølgelig ikke.

Men jeg er en mann av god hukommelse. Og jeg husker meget godt hvilken innstilling skolemedisinen her i landet hadde til akupunktur, da alternative behandlingsformer slo igjennom på 70 og 80-tallet. Rent tøv, mente de fleste. Hvorfor inntok de denne innstillingen overfor akupunktur? fordommer og uvitenhet?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg tror Snåsakallen tok en tur oppi fjellet og lokaliserte den dama før han fortalte hvor hun var. ::)

U

utgatt60135

Gjest
    Det er egentlig veldig enkelt: Hvordan kan man tro på noe anderledes som man aldri merker selv? Det er logisk at man da blir skeptisk. Hvis man begynner å jobbe med en selv over lang tid så oppdager man en mye større verden. Det er svært så spennende, givende og ikke minst sundt.

Jeg var erkeskeptisk til alt religiøst og alternativt før, men nå vet jeg så mye bedre. Før merket jeg absolutt ingenting, men nå merker jeg energier og "rare" ting kan skje.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg var erkeskeptisk til alt religiøst og alternativt før, men nå vet jeg så mye bedre. Før merket jeg absolutt ingenting, men nå merker jeg energier og "rare" ting kan skje.

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.349
    Det blir nok mye bedre etter at presten har lest fra eventyrboka si, skal du se!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Ja fornøyelig overskrift i Dagbladet. :D

Mystiske ting skjer: Presten er koblet inn!

Snåsamennen er vel neste.... eller enda bedre:
    Forklaringen DIN, da, Deffers...? Massepsykose? :)

Honkey

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Honkey-Chateau skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ja fornøyelig overskrift i Dagbladet. :D

Mystiske ting skjer: Presten er koblet inn!

Snåsamennen er vel neste.... eller enda bedre:
    Forklaringen DIN, da, Deffers...? Massepsykose? :)

Honkey
    Det er den eneste rasjonelle forklaringa han kan komme med.
    Fordi, den alternative forklaringa bryter da med fysikkens lover. Hvilken energi/kraft setter tingene i bevegelse?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn