Forsterkere Overpriset forsterkeri og lureri??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Når det som det hevdes her, at de beste HiFI-produktene nødvendigvis er konstruert av de med absolutt minst teknisk kunnskap og totalt manglende tilknytning til kjente teknologiske miljøer, må en jo bare spekulere på hvordan verden er kommet dit vi er - om enn på både godt og vondt....både teknologien og vitenskapen har som kjent også sine mørke sider...
    Ja, det ropes høyt om det suverene med mangel på kompetanse her inne. Som en unison hyllest av europris og nille som spesialfaghandel.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ironiske her er at man skjeller ut den yrkesgruppen som utvikler de produktene som er årsaken til at man er her inne. Man kan undres.
    I grunnen et godt poeng. I alle fall for en del år tilbake, da brorparten av medlemmene på hfs var her inne av årsakene du nevner. I dag er nok mesteparten av produktene som forumets medlemmer besitter utviklet av økonom-sjarlataner.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Selv om du selvfølgelig troller Opeth, og jeg tar det ikke så høytidelig, så setter du deg selv i et meget dårlig lys. Jeg antar at du vet det, og ikke bryr deg, men likevel. Tenkte jeg skulle si fra som en vennlig gest.

    En av mine beste venner er postdoc i matematikk ved et universitet i en større europeisk by. Er det innafor? Jeg har klart å sette han fast, og til og med lære han nye ting med min begrensede høyskolematte. Men så er han heller ikke en navlebeskuende elitist, men er åpen for å lære av andre, uavhengig av hvor de har utdanningen sin fra. Han spør heller hva folk har å melde enn hvor de har lært det. Der tror jeg du har litt utviklingspotensiale.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Når det som det hevdes her, at de beste HiFI-produktene nødvendigvis er konstruert av de med absolutt minst teknisk kunnskap og totalt manglende tilknytning til kjente teknologiske miljøer, må en jo bare spekulere på hvordan verden er kommet dit vi er - om enn på både godt og vondt....både teknologien og vitenskapen har som kjent også sine mørke sider...
    Vi sitter forøvrig her å chatter på produkter som har sitt opphav i en garasje. Så, det at man kanskje kan se videre av hva man kan skolere seg til, og hva man kan faktisk forske seg til uten å følge et regime. Sier selvsagt ikke noe imot det du sier. Bare legger det til siden du nevnte det med mørke sider også. Med det mener jeg at vitenskap ofte blir nærmest behandlet som det er teologi.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Opeth spiller bare en rolle. Beveggrunnen og om han lykkes overlater jeg til kompetente fagfolk å vurdere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Når det som det hevdes her, at de beste HiFI-produktene nødvendigvis er konstruert av de med absolutt minst teknisk kunnskap og totalt manglende tilknytning til kjente teknologiske miljøer, må en jo bare spekulere på hvordan verden er kommet dit vi er - om enn på både godt og vondt....både teknologien og vitenskapen har som kjent også sine mørke sider...
    Vi sitter forøvrig her å chatter på produkter som har sitt opphav i en garasje. Så, det at man kanskje kan se videre av hva man kan skolere seg til, og hva man kan faktisk forske seg til uten å følge et regime. Sier selvsagt ikke noe imot det du sier. Bare legger det til siden du nevnte det med mørke sider også. Med det mener jeg at vitenskap ofte blir nærmest behandlet som det er teologi.
    Trenger man noe annet enn en garasje for å praktisere vitenskap?

    Og hva mener du forskjellen på vitenskap og teknologi er?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Som relativt utenforstående, men leser av de trådene det her vises til, har jeg observert:
    - svært få poster med skjellsord som 'idiot', 'godtroende', og så videre
    - svært mange poster hvor autoren føler seg idiot-erklært
    - svært få poster om sier at dyrt utstyr = lav iq eller stup dum konsument
    - mange poster hvor innehaverne av dyrt utstyr mener seg selv idiotforklart
    - mange poster som etterlyser reelle egenskaper bak kabelprodusentenes reklamespråk
    - ingen poster som forklarer kabelprodusentenes reklamespråk
    - mange poster som mener at de som produserer hifi-kabler driver vitenskap på et annet nivå enn alle andre og har skjønt ting,
    eller har teorier, som forklarer problemer i signaloverføringen som den 'normale vitenskapen' ikke en gang visste eksisterte.

    Og til slutt: Det fins enkle, lettfattelige bøker som gir en grei innføring i vitenskapsteori. Det er ikke så kjedelig som det høres ut.

    mvh hans
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    fattigmann

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    49
    Antall liker
    23
    Gud bedre.
    Mye dyktige hifi folk her, men personligheten deres hindrer dem i å samarbeide og skape noe fornuftig..
    Jeg trodde faktisk Donald T. hadde verdens største ego, men begynner å tvile......

    Godt man har god hifi og Johnnie Walker.

    Going back to read only;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi sitter forøvrig her å chatter på produkter som har sitt opphav i en garasje. Så, det at man kanskje kan se videre av hva man kan skolere seg til, og hva man kan faktisk forske seg til uten å følge et regime. Sier selvsagt ikke noe imot det du sier. Bare legger det til siden du nevnte det med mørke sider også. Med det mener jeg at vitenskap ofte blir nærmest behandlet som det er teologi.
    Det er jeg vel nokså uenig i. Vitenskapen har vel aldri vært utsatt for større press fra kvasi- og alternativleirene enn i de seinere år...
    Grunnlaget for forskning og vitenskap er da likevel å stille spørsmål, både om det ukjente og bestående, for å finne nye teorier og vinklinger, alternativt feil i det bestående. Forøvrig så tror jeg at William Hewlett og David Packards bidrag til det verktøyet vi bruker er realtivt lite, men de tilhørte heller ikke akkurat alternativmiljøet med sin bakgrunn fra etablerte Stanton..... hvis det var HP-garasjen du tenkte på.....
    Jeg har forøvrig tilbrakt hele mitt yrkesaktive liv i forskningsmiljøet....
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Jeg får aldri så mye gåsehud som når jeg spiller Miles Davis og samtidig tenker på vitenskapen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Ta en titt på disse effekttrinnene i linken nedenfor. De har såvidt jeg vet de beste måledata Stereophile har funnet på noe effekttrinn. Å bygge effekttrinn med slike egenskaper koster foruten R&D også i form av gode komponenter

    Prisen for Halcro var høy, USD 25 000. Likevel lønte de seg ikke å produsere. Halcro gikk under.

    https://www.stereophile.com/solidpoweramps/683/index.html


    Hvis dette er målestokken hva er riktig pris på en forsterker med disse egenskaper i dag?
    Ser ut som dp har målinger på omtrent samme nivå:)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Selv om du selvfølgelig troller Opeth, og jeg tar det ikke så høytidelig, så setter du deg selv i et meget dårlig lys. Jeg antar at du vet det, og ikke bryr deg, men likevel. Tenkte jeg skulle si fra som en vennlig gest.

    En av mine beste venner er postdoc i matematikk ved et universitet i en større europeisk by. Er det innafor? Jeg har klart å sette han fast, og til og med lære han nye ting med min begrensede høyskolematte. Men så er han heller ikke en navlebeskuende elitist, men er åpen for å lære av andre, uavhengig av hvor de har utdanningen sin fra. Han spør heller hva folk har å melde enn hvor de har lært det. Der tror jeg du har litt utviklingspotensiale.
    Og poenget er? Undertegnede er ferdig med læra, obligatorisk dosentstilling og forskerkarriere og har fast stilling i det private næringsliv i motsetning til stakars postdocer som faller utenfor de normale rettighetene arbeidsfolk har.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Vi sitter forøvrig her å chatter på produkter som har sitt opphav i en garasje. Så, det at man kanskje kan se videre av hva man kan skolere seg til, og hva man kan faktisk forske seg til uten å følge et regime. Sier selvsagt ikke noe imot det du sier. Bare legger det til siden du nevnte det med mørke sider også. Med det mener jeg at vitenskap ofte blir nærmest behandlet som det er teologi.
    Det er jeg vel nokså uenig i. Vitenskapen har vel aldri vært utsatt for større press fra kvasi- og alternativleirene enn i de seinere år...
    Grunnlaget for forskning og vitenskap er da likevel å stille spørsmål, både om det ukjente og bestående, for å finne nye teorier og vinklinger, alternativt feil i det bestående. Forøvrig så tror jeg at William Hewlett og David Packards bidrag til det verktøyet vi bruker er realtivt lite, men de tilhørte heller ikke akkurat alternativmiljøet med sin bakgrunn fra etablerte Stanton..... hvis det var HP-garasjen du tenkte på.....
    Jeg har forøvrig tilbrakt hele mitt yrkesaktive liv i forskningsmiljøet....
    Nei det var Gates og Jobs. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Vi sitter forøvrig her å chatter på produkter som har sitt opphav i en garasje. Så, det at man kanskje kan se videre av hva man kan skolere seg til, og hva man kan faktisk forske seg til uten å følge et regime. Sier selvsagt ikke noe imot det du sier. Bare legger det til siden du nevnte det med mørke sider også. Med det mener jeg at vitenskap ofte blir nærmest behandlet som det er teologi.
    Det er jeg vel nokså uenig i. Vitenskapen har vel aldri vært utsatt for større press fra kvasi- og alternativleirene enn i de seinere år...
    Grunnlaget for forskning og vitenskap er da likevel å stille spørsmål, både om det ukjente og bestående, for å finne nye teorier og vinklinger, alternativt feil i det bestående. Forøvrig så tror jeg at William Hewlett og David Packards bidrag til det verktøyet vi bruker er realtivt lite, men de tilhørte heller ikke akkurat alternativmiljøet med sin bakgrunn fra etablerte Stanton..... hvis det var HP-garasjen du tenkte på.....
    Jeg har forøvrig tilbrakt hele mitt yrkesaktive liv i forskningsmiljøet....
    ...jeg tok det for gitt at hun snakket om Steve og Steve, ikke om HP, men der tok jeg kanskje feil.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har vel historien vist at det var Wozniack som gjorde jobben og Jobs som sto for pratinga... :) - og Gates skal jo absolutt ha kreditt for det han gjorde, men både Jobs og Gates var nå rimelig raske til å komme seg ut av garasjene...
    Foregår til tider litt av hvert i garasjen min også, men ingenting av det er beregnet for det åpne markedet...:cool:
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Nå har vel historien vist at det var Wozniack som gjorde jobben og Jobs som sto for pratinga... :) - og Gates skal jo absolutt ha kreditt for det han gjorde, men både Jobs og Gates var nå rimelig raske til å komme seg ut av garasjene...
    Foregår til tider litt av hvert i garasjen min også, men ingenting av det er beregnet for det åpne markedet...:cool:
    Joda, kom ut med det :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Nå har vel historien vist at det var Wozniack som gjorde jobben og Jobs som sto for pratinga... :) - og Gates skal jo absolutt ha kreditt for det han gjorde, men både Jobs og Gates var nå rimelig raske til å komme seg ut av garasjene...
    Foregår til tider litt av hvert i garasjen min også, men ingenting av det er beregnet for det åpne markedet...:cool:
    Må innrømme at jeg er fuzzy med detaljene her ja. Sikkert rett som du sier.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Selv om du selvfølgelig troller Opeth, og jeg tar det ikke så høytidelig, så setter du deg selv i et meget dårlig lys. Jeg antar at du vet det, og ikke bryr deg, men likevel. Tenkte jeg skulle si fra som en vennlig gest.

    En av mine beste venner er postdoc i matematikk ved et universitet i en større europeisk by. Er det innafor? Jeg har klart å sette han fast, og til og med lære han nye ting med min begrensede høyskolematte. Men så er han heller ikke en navlebeskuende elitist, men er åpen for å lære av andre, uavhengig av hvor de har utdanningen sin fra. Han spør heller hva folk har å melde enn hvor de har lært det. Der tror jeg du har litt utviklingspotensiale.
    Og poenget er? Undertegnede er ferdig med læra, obligatorisk dosentstilling og forskerkarriere og har fast stilling i det private næringsliv i motsetning til stakars postdocer som faller utenfor de normale rettighetene arbeidsfolk har.
    Poenget stod i nest siste setning, men forsvant visst siden du er utlært.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    10 sider, og ikke fnugg av diskusjon om hva som faktisk kan gjøre en forsterker overpriset eller underpriset... godt gjort.

    Mine egne fem cent: høres alle forsterkere like ut? Nei. Jeg trodde det før, men jeg tror det ikke nå lenger.

    Derimot tror jeg nok at the law of diminishing return setter inn ganske tidlig. Høres Accuphase P-7300 (181500 kr) bedre ut enn Behringer A500 (2000 kr?). Ja, det er jeg ganske sikker på, selv uten å ha sammenliknet. Men høres den 100 ganger bedre ut? Nei, helt garantert ikke. Hvor mye den eventuelle forskjellen er verdt, får man finne ut selv.

    Man kommer uansett ikke utenom at superbra høyttalere fortsatt vil høres superbra ut selv om de blir drevet av en billig forsterker, så lenge denne er velkonstruert og gjør det den skal, mens det motsatte ikke er tilfelle. Men også på superbra høyttalere kan nok prikken over i-en være en veldig bra forsterker - tror jeg i hvert fall.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Håper ingen tror at kost/nytte er linær.
    Å tro at en amp til NOK 100k er ‘10 ganger bedre’ enn en til 10k blir meningsløst.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Jeg gikk fra en surround forsterker til 20k. Til en stereo til 74k. Forskjellen kan beskrives som natt og dag. Skulle jo hatt den kalkulasjonsdifferensen Aurora er inne på her. For å gjøre det enkelt, den ene var uinteressant musikkformidler, mens den andre får meg til å undersøke kategorier jeg aldri ville ha tenkt på. Jeg angrer ikke oppgraderingen.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er noe eget med kraftige tunge effekttrinn. Men det koster jo mye og tar mye plass. Er det nødvendig? Hvor mye bedre blir lyden?

    Med mine høyttalere har jeg foretatt sammenligning mellom forsterkere både i nåværende og tidligere bolig. Opplevelsen har vært entydig. Uavhengig av volum er lyden mer nyansert og avslappet. Akustisk musikk blir mye mer «live». På gamle soulopptak fra 50 tallet som jeg har hørt mange ganger er det lettere å høre teksten artisten synger. Desto større kompleksitet i lyden - desto større forskjell.

    Ingen er immun mot bias. Jeg har investert i dyrt forsterkeri og kan mentalt være tilbøyelig til å gi dette «ekstrapoeng». Jeg har ved flere anledninger hatt gleden av å få med såvel erfarne lyttere med musiker bakgrunn som lyttere uten spesiell erfaring på sammenligninger.

    Helt uvitenskapelig tester selvsagt, men resultatet har vært det samme.

    Prisen jeg har betalt for effekttrinnene er høy, men jeg kan ikke tenke meg å være dem foruten.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel heva over ein kvar tvil at høgtalarane er den mest variable faktor innan hifianlegget. Ingen annan stad kan ein oppnå større skilnad mellom himmel og den andre staden enn når høgtalarar skiftast ut, og plasserast annleis. Så også her i heimen. Eg har aldri hatt betre høgtalarar i hus enn det eg har hatt dei siste 7-8 åra. Men du stygge tid, kor stor skilnad desse høgtalarane har medført på forsterkarar. Ein normal 50 - 100-wattsforsterkar går i klipping om ein skulle ha lyst til å spele fortissimo. Det er ikkje så veldig moro å teste små rørforsterkarar lenger. Sjølv om høgtalarane ikkje er noko vanskeleg last, er dei svært tungdrivne. Så eg prøvde ut ein del alternativ som var sånn halvvelukka. Når ein kjem opp i eit par hundre watt går det bra, bortsett frå til høgtidsbruk. Så fekk eg tak i ein ASR Emitter 2 Exclusive, og alt fall på plass. Jau då, eg kan få sikringskrinslaupet til å fatne relativt enkelt. Men det er kontroll heile vegen.
    Eg er likevel berre 99% fornøgd. For eg prøvde eit sett Manley Neoclassic 500 på eit utval forforsterkarar. Dette forsterkarparet greier ikkje heilt å løyse opp detaljane på same nivå som ASR, heller ikkje har det fullkome støyfri bakgrunn. Berre nesten. Mindre enn kva ein skulle tru var mogleg med rør. Med rette forforsterkar ville Neoclassic vore midt i blinken etter mine klangideal, og etter mine fysiske behov for dynamikk(-/tt)
    Min kollega Stig Arne Skilbrei har vore på besøk og høyrt oppsettet mitt med ulik forsterkar. Han er einig med meg, så til dei grader faktisk, at han oppfordrar meg om å skifte frå ASR til -noko anna. Neoclassic er topp, spesielt med triodedrift, medan eg mistenkjer han (utan å seie det rett ut, naturlegvis, sjølv om han er vossing) for å mislike den distinkte, detaljrike, nesten perfekt nøytrale musikkformidlinga via ASR-forsterkaren. Han vil ha meir rølpelyd, og hintar stadig om at eg bør skifte til eitkvart meir sosialdemokratisk a la ein NAD effektforsterkar han har tru på. Men det har ikkje eg, og det er (heldigvis) eg som bestemmer.
    Så skilnadar på forsterkarar finnest. Det skal eg love!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er vel heva over ein kvar tvil at høgtalarane er den mest variable faktor innan hifianlegget. Ingen annan stad kan ein oppnå større skilnad mellom himmel og den andre staden enn når høgtalarar skiftast ut, og plasserast annleis. Så også her i heimen. Eg har aldri hatt betre høgtalarar i hus enn det eg har hatt dei siste 7-8 åra. Men du stygge tid, kor stor skilnad desse høgtalarane har medført på forsterkarar. Ein normal 50 - 100-wattsforsterkar går i klipping om ein skulle ha lyst til å spele fortissimo. Det er ikkje så veldig moro å teste små rørforsterkarar lenger. Sjølv om høgtalarane ikkje er noko vanskeleg last, er dei svært tungdrivne. Så eg prøvde ut ein del alternativ som var sånn halvvelukka. Når ein kjem opp i eit par hundre watt går det bra, bortsett frå til høgtidsbruk. Så fekk eg tak i ein ASR Emitter 2 Exclusive, og alt fall på plass. Jau då, eg kan få sikringskrinslaupet til å fatne relativt enkelt. Men det er kontroll heile vegen.
    Eg er likevel berre 99% fornøgd. For eg prøvde eit sett Manley Neoclassic 500 på eit utval forforsterkarar. Dette forsterkarparet greier ikkje heilt å løyse opp detaljane på same nivå som ASR, heller ikkje har det fullkome støyfri bakgrunn. Berre nesten. Mindre enn kva ein skulle tru var mogleg med rør. Med rette forforsterkar ville Neoclassic vore midt i blinken etter mine klangideal, og etter mine fysiske behov for dynamikk(-/tt)
    Min kollega Stig Arne Skilbrei har vore på besøk og høyrt oppsettet mitt med ulik forsterkar. Han er einig med meg, så til dei grader faktisk, at han oppfordrar meg om å skifte frå ASR til -noko anna. Neoclassic er topp, spesielt med triodedrift, medan eg mistenkjer han (utan å seie det rett ut, naturlegvis, sjølv om han er vossing) for å mislike den distinkte, detaljrike, nesten perfekt nøytrale musikkformidlinga via ASR-forsterkaren. Han vil ha meir rølpelyd, og hintar stadig om at eg bør skifte til eitkvart meir sosialdemokratisk a la ein NAD effektforsterkar han har tru på. Men det har ikkje eg, og det er (heldigvis) eg som bestemmer.
    Så skilnadar på forsterkarar finnest. Det skal eg love!
    Når du spiller på disse beista, går den i klasse A eller A/B?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Hvis to DAC’er måler helt likt, men den ene har 3 dB lavere støygulv, hvordan kan man definere hva denne 3dB magnitude eksakt forårsaker av lyttemessige endringer med å peke på en/flere målinger eller spec sheet?
    Man kan jo foreslå hvor (sannsynligvis) endringen ligger i all hovedsak, men eneste mulighet er å lytte seg frem til betydningen og om en eventuell prisforskjell rettferdiggjør investeringen, noe som selvsagt er veldig individuelt.
    Må innrømme jeg datt litt av når når disse to DAC ene måler likt men har forskjellig støy gulv....? eller signal støyforhold som det vel også kalles. Da måler de vel pr definisjon ikke likt...?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ikke rart Midgard og den Norrøne suppe ble kastet ut med badevannet . Hvis Norges eneste universitet er distriktspolitikk meldes det pass.
    Slett ikkje! Litt ålmenndanning må ein også ha plass til her inne.
    No har eg lese meg fram så langt som hit, og eg er snart klar til å konkludere.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Det var bedre stemning før = Det vises ikke lenger ærbødighet overfor for oss med veldig dyre ting, de mest nedrige setter tilogmed spørsmålstegn ved våre disposisjoner.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel heva over ein kvar tvil at høgtalarane er den mest variable faktor innan hifianlegget. Ingen annan stad kan ein oppnå større skilnad mellom himmel og den andre staden enn når høgtalarar skiftast ut, og plasserast annleis. Så også her i heimen. Eg har aldri hatt betre høgtalarar i hus enn det eg har hatt dei siste 7-8 åra. Men du stygge tid, kor stor skilnad desse høgtalarane har medført på forsterkarar. Ein normal 50 - 100-wattsforsterkar går i klipping om ein skulle ha lyst til å spele fortissimo. Det er ikkje så veldig moro å teste små rørforsterkarar lenger. Sjølv om høgtalarane ikkje er noko vanskeleg last, er dei svært tungdrivne. Så eg prøvde ut ein del alternativ som var sånn halvvelukka. Når ein kjem opp i eit par hundre watt går det bra, bortsett frå til høgtidsbruk. Så fekk eg tak i ein ASR Emitter 2 Exclusive, og alt fall på plass. Jau då, eg kan få sikringskrinslaupet til å fatne relativt enkelt. Men det er kontroll heile vegen.
    Eg er likevel berre 99% fornøgd. For eg prøvde eit sett Manley Neoclassic 500 på eit utval forforsterkarar. Dette forsterkarparet greier ikkje heilt å løyse opp detaljane på same nivå som ASR, heller ikkje har det fullkome støyfri bakgrunn. Berre nesten. Mindre enn kva ein skulle tru var mogleg med rør. Med rette forforsterkar ville Neoclassic vore midt i blinken etter mine klangideal, og etter mine fysiske behov for dynamikk(-/tt)
    Min kollega Stig Arne Skilbrei har vore på besøk og høyrt oppsettet mitt med ulik forsterkar. Han er einig med meg, så til dei grader faktisk, at han oppfordrar meg om å skifte frå ASR til -noko anna. Neoclassic er topp, spesielt med triodedrift, medan eg mistenkjer han (utan å seie det rett ut, naturlegvis, sjølv om han er vossing) for å mislike den distinkte, detaljrike, nesten perfekt nøytrale musikkformidlinga via ASR-forsterkaren. Han vil ha meir rølpelyd, og hintar stadig om at eg bør skifte til eitkvart meir sosialdemokratisk a la ein NAD effektforsterkar han har tru på. Men det har ikkje eg, og det er (heldigvis) eg som bestemmer.
    Så skilnadar på forsterkarar finnest. Det skal eg love!
    Når du spiller på disse beista, går den i klasse A eller A/B?
    Triodedrift er ikkje nødvendigvis klasse A. ASR er heller ikkje spesielt klasse A-basert ut over det "vanlege", men har eit ekstra straumforsyningsopplegg som trår til når volumet skruast opp. Eg har stilt dette til "40", der eg har grensa for "bakgrunnsmusikk".
    Skulle likt å høyre MBLane via skikkeleg klasse A, men kjenner ingen som kan låne meg ein 200-wattar....
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Gir mening, folkens :) Forskjeller i wattstyrke er jo den medt åpenbare forskjellen på forsterkere. Selv tror jeg en forsterker omtrent aldri kan være stor nok. Handler om at musikk har dynamiske transienter som krever mye mer effekt enn gjennomsnitts-volumet. Innbiller meg også at kraftige forsterkere vil håndtere det lettere hvis elementene blir drevet til maks og begynner å krangle med det elektroniske signalet fra forsterkeren.

    Så jeg tror den type forsterkerkonstruksjon som gir klart mest for pengene er rimelige forsterkere med mye effekt.

    Rørforsterkeri er jo ellers en egen øvelse, der klippingen og forvrengningen ikke lenger blir en fiende, sånn nødvendigvis.

    Utover dette, om det er ulikheter i «klang» mellom forsterkere som ikke bare kan tilbakeføres til effekt og klipping, er det litt vanskeligere å forstå rasjonelt... men er jo mye anekdotisk informasjon fra audiofile som kan tyde på det.

    Overprising? Jo ja, hvis det koster masse spenn, men har lite effekt, oppfører seg dårlig ved klipping, og har høye nivåer av forvrengning som ikke er ørevennlig.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Audiophile-Arve. Liker godt MBL, høyttalere uten den overdrevne pinpointing ift virkeligheten som ofte blir resultatet med mer konvensjonelle saker. Spennende forsterkerkonstruksjon ASR. Kjenner merket kun av omtale.

    Hvis det er mulig å skille pre og effekdelen og effektdelen kan brokobles kunne du fort hatt oppunder 1000W i 8 Ohm hvis du anskaffet en til.

    Aner ikke om det går, men tror det hadde vært et interessant eksperiment.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.903
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For eg prøvde eit sett Manley Neoclassic 500 på eit utval forforsterkarar. Dette forsterkarparet greier ikkje heilt å løyse opp detaljane på same nivå som ASR, heller ikkje har det fullkome støyfri bakgrunn. Berre nesten. Mindre enn kva ein skulle tru var mogleg med rør. Med rette forforsterkar ville Neoclassic vore midt i blinken etter mine klangideal, og etter mine fysiske behov for dynamikk(-/tt)
    På tide å prøve et par VTL Wotan? :rolleyes:

    Johan-Kr
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Lureri er det når butikken selger 400watts forsterkere til en halv mill til en som har høyttalere med 96+dB følsomhet hos kunde som spiller med lyttenivå 85dB i en lite rom i en by leilighet. Det hadde holdt fint med en Accuphase A36 altså. Greit å ha litt overkapasitet for punch og peaker, men jeg ser en del eksempler på at midlene er brukt helt feil mht høyttaler forsterker kombinasjon
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis to DAC’er måler helt likt, men den ene har 3 dB lavere støygulv, hvordan kan man definere hva denne 3dB magnitude eksakt forårsaker av lyttemessige endringer med å peke på en/flere målinger eller spec sheet?
    Man kan jo foreslå hvor (sannsynligvis) endringen ligger i all hovedsak, men eneste mulighet er å lytte seg frem til betydningen og om en eventuell prisforskjell rettferdiggjør investeringen, noe som selvsagt er veldig individuelt.
    Må innrømme jeg datt litt av når når disse to DAC ene måler likt men har forskjellig støy gulv....? eller signal støyforhold som det vel også kalles. Da måler de vel pr definisjon ikke likt...?
    Så du oppfattet ikke poenget med min hypotese?
    Poenget var å tydeliggjøre at to støygulv målinger ikke vil kunne størrelsessette lytterens persepsjon av lytteopplevelsen knyttet til forskjellen mellom DAC’ene. Mao. Man kan ikke måle seg frem til hvordan det eksakt låter og om forskjellen i SQ er verdt en eventuell prisforskjell.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Lureri er det når butikken selger 400watts forsterkere til en halv mill til en som har høyttalere med 96+dB følsomhet hos kunde som spiller med lyttenivå 85dB i en lite rom i en by leilighet. Det hadde holdt fint med en Accuphase A36 altså. Greit å ha litt overkapasitet for punch og peaker, men jeg ser en del eksempler på at midlene er brukt helt feil mht høyttaler forsterker kombinasjon
    Korr du tøve, uansett neppe et stort eller reelt problem for de fleste kunder...Men selvfølgelig andre faktorer kan spille inn, for eksempel Design, teknologi, eierglede, status, oppgradering i fremtiden osv. Fins helt sikkert 400 watts forsterkere til +/-30k og fortsatt blir det overkill så du taler kun om pris og ikke lurerier.

    PS! Spiller med 600 rør watt på mine med 96db i 8ohm...funker som en drøm:p
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For eg prøvde eit sett Manley Neoclassic 500 på eit utval forforsterkarar. Dette forsterkarparet greier ikkje heilt å løyse opp detaljane på same nivå som ASR, heller ikkje har det fullkome støyfri bakgrunn. Berre nesten. Mindre enn kva ein skulle tru var mogleg med rør. Med rette forforsterkar ville Neoclassic vore midt i blinken etter mine klangideal, og etter mine fysiske behov for dynamikk(-/tt)
    På tide å prøve et par VTL Wotan? :rolleyes:

    Johan-Kr
    Svært gjerne!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn