OU812 sin vegg av lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    4.051
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Regelen er at det ikke er noe regler.

Forskjellige rom, forskjellige anlegg, forskjellige ører, og ikke minst det som er imellom.
    Og ikke minst hva type høyttalere det er .. Dipol ? Horn? Apekister? og atpåtil om det er et bassystem i tillegg.

Det og påstå at det finnes en regel på noe er at da har man kjørt seg fast i ett eller annet (mest 90 tallets myter).

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    24.078
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Takk for en fin kveld, @ou812rh og @_RoDa_.

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen av overraskelse fra forrige og første gang jeg hørte dette anlegget. Jeg hadde den gang, som @_RoDa_ denne gangen, forventninger om tynnere og spissere lyd. Stor var dermed den positive overraskelsen da det låt (forholdsvis) varmt og engasjerende. Det er litt farlig når man har fått en sånn positiv erfaring og kommer på besøk nummer to. Da forventer man nemlig, ubevisst, å bli like positivt overrasket igjen, og det blir man selvsagt ikke.
    Nå var det gjort noen endringer siden sist. Hvis jeg husker rett, ny platespiller, streamer og strømfilter. Muligens også annet, @ou812rh? Fra sist kan jeg ikke huske at jeg opplevde noe spisshet i diskantområdet, alt fløt ekstremt fint og musikalsk og jeg bare glemte å analysere. Det er et godt tegn. Denne gangen syntes jeg å oppleve en ørliten bevegelse bort fra dette, i form av litt for pågående diskant, med en ssshh-lyd som jeg forbinder med bånddiskant, og et noe mindre lettflytende lydbilde. For å bruke blomsterspråk, eller matspråk, det var som at ingrediensene i større grad ble separert og vist frem enkeltvis enn hele retten som helhet. Når dette er sagt, vil jeg understreke at jeg snakker om en veldig liten endring og ikke store forskjeller. Jeg nevner det først og fremst siden du ba om tilbakemeldinger.
    Jeg har opplevd liknende symptomer når jeg har prøvd strømfiltre, blant annet samme som du har, og andre remedier som skal «stramme opp» lyden - slik som dempeføtter, ulike kabler osv. Hadde vært gøy å sammenlikne med alle komponentene koblet rett i stikkontakten, eller i det minste forsterkeren. Anbefaler å prøve, nå etter lang tid med strømbehandling.

Edit: Glemte et punkt, nemlig det med plassering av vokal i dybderetning. Her (også) er jeg helt enig med @_RoDa_. Jeg foretrekker at vokalist skal være nærmere meg enn dette. Jeg mener at det her handler om at høyttalerne er veldig kontrollerte og tilbakeholdne i mellombassområdet. Mer her ville gitt fyldigere og dermed mer fremtredende vokal. Jeg mener at dette området kom noe mer frem sist jeg var på besøk. Endring denne veien er også et kjent symptom fra utprøving av tidligere nevnte remedier hos meg.

Så betyr ikke dette nødvendigvis at det er det @ou812rh ønsker seg :)
    Takk for en hyggelig kveld @Atlerovik og jeg setter pris på tilbakemeldingene dine(y) Du har rett i hva som er blitt byttet ut siden sist du var på besøk. Det du nevner angående diskanten har jeg er forståelse for og vet til en viss grad hvor det kan stamme fra. Det som vi opplever forskjellig er at jeg ikke opplever diskanten spissere, men heller enda mer oppløst og et "biprodukt" av dette kan oppleves som mer shhh-lyder (kommer an på innspilling). Ikke noe som blir perfekt, men da hadde det vært kjedelig🤣

Perspektiv på vokal og plassering siden sist kan nok også stemme og det får nok Adyton Isovolten ta store deler av ansvaret for. Den ga mer perspektiv i lydbildet generelt og det kan nok være at vokalen ble trukket litt lengre tilbake. Jeg opplaver dette som mer natulig i mine ører, men dette er jo høyst subjektivt! Uansett, jeg setter pris på dine ærlige vurderinger og at du gidder å skrive de👍

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    24.078
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Edit: Glemte et punkt, nemlig det med plassering av vokal i dybderetning. Her (også) er jeg helt enig med @_RoDa_. Jeg foretrekker at vokalist skal være nærmere meg enn dette. Jeg mener at det her handler om at høyttalerne er veldig kontrollerte og tilbakeholdne i mellombassområdet. Mer her ville gitt fyldigere og dermed mer fremtredende vokal. Jeg mener at dette området kom noe mer frem sist jeg var på besøk. Endring denne veien er også et kjent symptom fra utprøving av tidligere nevnte remedier hos meg.

Så betyr ikke dette nødvendigvis at det er det @ou812rh ønsker seg :)
    Det kan være han ønsker å beholde et mer naturlig lydbilde...... :unsure:
    Hvor vokalisten står i lydbildet er vel først og fremst avhengig av hvilke spor man spiller, hvordan dette er tatt opp og mikset.
    Hvis man sammenligner spesifikke spor gir det mening, men ellers er det store forskjeller ved ulike innspillinger på hvor vokalisten står og også størrelse og nærhet på stemmen.
    Dette gjelder forsåvidt ikke bare vokaler.
    Hvis man vil endre det lydbildet man har, kan det skje mye ved å flytte att og fram på toe in.
    Jeg har dessverre aldri vært på besøk hos ou812rh.
    Vil vel bare si min mening om hva dere over her sier om hvor sangeren står i lydbildet.
    Min ringe erfaring med det er at desto riktigere plasering av høyttalere og desto bedre komponenter jeg har flytter sangeren seg lenger og lenger bak i lydbildet. Altså bedre og bedre dybde.😉

Min erfaring og mening.🤪
    Regelen er at det ikke er noe regler.

Forskjellige rom, forskjellige anlegg, forskjellige ører, og ikke minst det som er imellom.
    Og ikke minst hva type høyttalere det er .. Dipol ? Horn? Apekister? og atpåtil om det er et bassystem i tillegg.

Det og påstå at det finnes en regel på noe er at da har man kjørt seg fast i ett eller annet (mest 90 tallets myter).
    He he, eneste regel her er at hjemme hos hver enkelt så er det deres regler som gjelder! Hvordan vi liker perspektivet og plassering av instrumenter og vokal i lydbildet er jo subjektivt. Tenker da at hver enkelt etterstreber det lydbildet som passer best for de. For å oppnå ønsket perspektiv så blir det nevnt mange muligheter frem mot målet. Viktigste er at hjemme hos DEG så har du tilpasset rom, utstyr og plassering best mulig for å oppnå dine lyd preferanser. Jeg synes det alltid er hyggelig og fint med konstruktiv tilbakemelding, men det er ikke alt jeg reflekterer så mye på i etterkant hvis det ikke er i tråd med hva mine lyd preferanser er. Vi er forskjellig og lytter forskjellig, og godt er det!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn