P
Parelius
Gjest
Det ville nok vært mer oversiktlig om en skilte mellom moralske, legale og pragmatiske hensyn.
:-*BT skrev:Det er lov å mene det.dag1234 skrev:Hovedargumentet mitt er at dette mandatet ikke finnes i dette tilfelle, da ObL ikke har fått prøvd saken sin i en rett og heller ikke er dømt. Det er for meg uttrykk for en 'den sterkestes rett-tenking' og en tilsidesetting av grunnprinsippene i rettsstatstenkingen som vi bygger våre samfunn på. Disse må spesielt iakttas overfor forbrytelser som vekker vår avsky, og det bærer fort galt av sted hvis vi begynner å gi slakk på disse prinsippene.vredensgnag skrev:Kan du utvikle hvordan det argumentet holder når en norsk skarpskytter knerter en afghaner som er ute på en høyde, på over en kilometers avstand? Mens man formoder at denne har onde hensikter.dag1234 skrev:Å drepe er å drepe. Om ObL eller hvem som helst har gjort hva som helst, gir ikke USA rett til å drepe ham uten lov og dom.HC skrev:Man setter seg aldeles ikke i samme bås eller gjør det samme. Hvordan kan du sette likhetstegn mellom å drepe 3000 sivile i et terrorangrep og å sette en kule i panna på personen som selv innrømmet å ha beordret massedrapene?rock skrev:Men ved slike likvideringer setter man seg i samme bås som de man fordømmer, og gjør akkurat det samme selv - gjerne i mangfold.
Legg merke til kjerneordet i boktittelen, og reflektér over resolusjonene og traktatene som har sendt styrker på jakt etter Al Qaeda.
![]()
Videre er det bekymringsfullt at USA sender sine sodater inn i et annet land for å utføre slike oppdrag, og slik krenker dette landets suverenitet, men det tillegger jeg mindre vekt.
Videre er jeg skeptisk til hemmeligholdet rundt denne type oppdrag, og de sprikende forklaringene som har kommet i denne saken, men dette tillegger jeg enda mindre vekt.
Og OT: Jeg er dessuten klart motstander av at gode nordmenn, skarpskyttere eller ikke, dreper sivile afghanere, men det er en helt annen diskusjon og har lite med denne situasjonen å gjøre. Drap skal selvsagt føre til tiltale og dom.
I Afghanistan foreligger det et mandat, dette er imidlertid omdiskutert og mange mener at vi ikke har noe å gjøre i Afghanistan.
Men du blir ikke hørt.
Det var borgere fra mange land som døde i de tårnene, og som senere ble drept i andre aksjoner som AQ utførte. Mange ønsket denne stridendes død - selv om det faktisk er praksis for at stridende makter ikke skal gå etter nasjonenes overhoder (blir så kjedelig å krige da - man får ikke samme flytte-brikker gleden. Ref. protestene mot at NATO bomber Gaddafis oppholdssted. Men nettopp bin Laden er ikke et statsoverhode, eller en med nasjonstilknytning som forsvarer ham. Han er en ekstranasjonal terrorist som handler utfra religiøs overbevisning, om det kan hjelpe).dag1234 skrev:At Bush vil ha ham drept er ikke godt nok for meg.
Ikke sikkert det er mye til hjelp.dag1234 skrev::-*BT skrev:Det er lov å mene det.dag1234 skrev:Hovedargumentet mitt er at dette mandatet ikke finnes i dette tilfelle, da ObL ikke har fått prøvd saken sin i en rett og heller ikke er dømt. Det er for meg uttrykk for en 'den sterkestes rett-tenking' og en tilsidesetting av grunnprinsippene i rettsstatstenkingen som vi bygger våre samfunn på. Disse må spesielt iakttas overfor forbrytelser som vekker vår avsky, og det bærer fort galt av sted hvis vi begynner å gi slakk på disse prinsippene.vredensgnag skrev:Kan du utvikle hvordan det argumentet holder når en norsk skarpskytter knerter en afghaner som er ute på en høyde, på over en kilometers avstand? Mens man formoder at denne har onde hensikter.dag1234 skrev:Å drepe er å drepe. Om ObL eller hvem som helst har gjort hva som helst, gir ikke USA rett til å drepe ham uten lov og dom.HC skrev:Man setter seg aldeles ikke i samme bås eller gjør det samme. Hvordan kan du sette likhetstegn mellom å drepe 3000 sivile i et terrorangrep og å sette en kule i panna på personen som selv innrømmet å ha beordret massedrapene?rock skrev:Men ved slike likvideringer setter man seg i samme bås som de man fordømmer, og gjør akkurat det samme selv - gjerne i mangfold.
Legg merke til kjerneordet i boktittelen, og reflektér over resolusjonene og traktatene som har sendt styrker på jakt etter Al Qaeda.
![]()
Videre er det bekymringsfullt at USA sender sine sodater inn i et annet land for å utføre slike oppdrag, og slik krenker dette landets suverenitet, men det tillegger jeg mindre vekt.
Videre er jeg skeptisk til hemmeligholdet rundt denne type oppdrag, og de sprikende forklaringene som har kommet i denne saken, men dette tillegger jeg enda mindre vekt.
Og OT: Jeg er dessuten klart motstander av at gode nordmenn, skarpskyttere eller ikke, dreper sivile afghanere, men det er en helt annen diskusjon og har lite med denne situasjonen å gjøre. Drap skal selvsagt føre til tiltale og dom.
I Afghanistan foreligger det et mandat, dette er imidlertid omdiskutert og mange mener at vi ikke har noe å gjøre i Afghanistan.
Men du blir ikke hørt.
Du hørte meg i alle fall.
Der er vi helt enige.vredensgnag skrev:Det handler om hvilke regler som gjelder i en krigstilstand, ikke om kjøreregler for fredelig samkvem.dag1234 skrev:At Bush vil ha ham drept er ikke godt nok for meg.
Ja, for de som bryr seg. Men for andre altfor komplisert.Parelius skrev:Det ville nok vært mer oversiktlig om en skilte mellom moralske, legale og pragmatiske hensyn.
I rettstatsprinsippet finnes det intet slikt skille.baluba skrev:Ja, for de som bryr seg. Men for andre altfor komplisert.Parelius skrev:Det ville nok vært mer oversiktlig om en skilte mellom moralske, legale og pragmatiske hensyn.
Det er saken helt uvedkommende. Man skyter ikke en mann etter at han er tatt til fange. Attpåtil ubevæpnet. Man bringer han for retten. Så enkelt er det.BT skrev:Jeg er politimester Bastian og er en vennlig mann,
for det syns jeg man skal være hvis man kan.
Og jeg går omkring og passer på at alle har det bra,
for det synes jeg at alle skulle ha.
Jeg har laget en Kardemomme-lov, som er for byen vår.
Og i denne Kardemomme-loven står:
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
Men så var det en kar fra østens land som tedte seg helt sykt
ja han drepte og han spredte masse frykt
Da fløy jeg inn i hjemmet hans og satte'n ut av spill
han gjør det sikkert ikke en gang til.
Da var det jo fint at Parelius ikke nevnet rettstatsprinsippet med et ord da. Ikke det at det finnes noe som heter rettstatsprinsippet heller.lars_erik skrev:I rettstatsprinsippet finnes det intet slikt skille.baluba skrev:Ja, for de som bryr seg. Men for andre altfor komplisert.Parelius skrev:Det ville nok vært mer oversiktlig om en skilte mellom moralske, legale og pragmatiske hensyn.
Ubevepnet?lars_erik skrev:Det er saken helt uvedkommende. Man skyter ikke en mann etter at han er tatt til fange. Attpåtil ubevæpnet. Man bringer han for retten. Så enkelt er det.BT skrev:Jeg er politimester Bastian og er en vennlig mann,
for det syns jeg man skal være hvis man kan.
Og jeg går omkring og passer på at alle har det bra,
for det synes jeg at alle skulle ha.
Jeg har laget en Kardemomme-lov, som er for byen vår.
Og i denne Kardemomme-loven står:
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
Men så var det en kar fra østens land som tedte seg helt sykt
ja han drepte og han spredte masse frykt
Da fløy jeg inn i hjemmet hans og satte'n ut av spill
han gjør det sikkert ikke en gang til.
Gode kunstneriske evner der, BT![]()
Hvilken kunnskap har du om slike aksjoner lars_erik? å gå inn en byggning på den måten.lars_erik skrev:Og det er en vinkling Pentagon har brukt tre dager på å utforme.
;D
Totalt uten troverdighet.
All informasjon tyder på at mannen var ubevæpnet, og at det ikke ble løsnet skudd mot amerikanerne. Dette er en versjon som det hvite hus også har fortalt.
?????????lars_erik skrev:I rettstatsprinsippet finnes det intet slikt skille.baluba skrev:Ja, for de som bryr seg. Men for andre altfor komplisert.Parelius skrev:Det ville nok vært mer oversiktlig om en skilte mellom moralske, legale og pragmatiske hensyn.
Jeg forstår at du synes det høres slemt ut. Men husk at dette er en gruppering som faktisk har truet med å sprenge en atombombe i en storby for å hevne seg, og som ikke har det miste kvaler med å gjøre slikt hvis de er i stand til det. Når man står overfor slike fiender så må man tilsidesette kardemommebyprinisppene og gjøre det som er nødvendig for å minske trusselen. Konsekvensene av å feie er så alt for store. Så store at de er vanskelig å fatte. Det handler ikke om noen "vi ikke liker".Honkey-Chateau skrev:En ting er å påpeke hvordan virkeligheten ER, noe annet er det å advokere at vi like gjerne kan fortsette som vi har gjort bestandig; drep de du ikke liker, drep familien deres også for å være sikker. Dette kommer fra en mann som taler liberalismens og enkeltindividets sak, det kommer fra en som skyter fra hofta mot alle som tror på eventyr, og det kommer fra en som fordømmer alle troende. Sett dette i sammenheng, og er jeg redd jeg kanskje må endre mitt syn hva Gjestemedlem står for. Dette som her kommer fram er noe av det mest groteske han hittil har fremført. Jeg er så nær målløs som jeg kan komme.
Honkey
Du ser bort fra all informasjon som ikke støtter ditt fastlåste syn på saken. Alt som kommer fra Pentagon = totalt uten troverdighet. Osamas 12 år gamle datter = høy troverdighet.lars_erik skrev:Og det er en vinkling Pentagon har brukt tre dager på å utforme.
;D
All informasjon tyder på at mannen var ubevæpnet, og at det ikke ble løsnet skudd mot amerikanerne. Dette er en versjon som det hvite hus også har fortalt.
Du er standhaftig65finger skrev:Hvilken kunnskap har du om slike aksjoner lars_erik? å gå inn en byggning på den måten.lars_erik skrev:Og det er en vinkling Pentagon har brukt tre dager på å utforme.
;D
du svarer ikke på spørsmåletlars_erik skrev:Du er standhaftig65finger skrev:Hvilken kunnskap har du om slike aksjoner lars_erik? å gå inn en byggning på den måten.lars_erik skrev:Og det er en vinkling Pentagon har brukt tre dager på å utforme.
;D
Begge disse linkene beskriver en ubevæpnet bin Laden.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/110505/innrommer-feilinformasjon
http://www.abcnyheter.no/nyheter/110505/drept-etter-lang-kamp
Jeg oppfattet vel ikke det som helt seriøst ment.65finger skrev:du svarer ikke på spørsmåletlars_erik skrev:Du er standhaftig65finger skrev:Hvilken kunnskap har du om slike aksjoner lars_erik? å gå inn en byggning på den måten.lars_erik skrev:Og det er en vinkling Pentagon har brukt tre dager på å utforme.
;D
Prøv å sette deg inn i situasjonen. har jobbet et par år i forvaret og har venner som har vært tilknyttet FSK (Forsvarets Spesial kommando) Det er tilforlatelig å anta at man møter motstand når man utfører en slik aksjon. Det må gjøres vurderinger på brøkdelen av et sekund. Veiver du for mye med armene, kan det oppfattes som forsøk på å rette et våpen mot deg osv. strekker du deg etter et våpen er du en trussel. osv. Dette er meget dygtige folk. Det er ikke usannsynlig at noen i det huset rekker å fyre av et skudd før de selv blir skuttlars_erik skrev:Jeg oppfattet vel ikke det som helt seriøst ment.65finger skrev:du svarer ikke på spørsmåletlars_erik skrev:Du er standhaftig65finger skrev:Hvilken kunnskap har du om slike aksjoner lars_erik? å gå inn en byggning på den måten.lars_erik skrev:Og det er en vinkling Pentagon har brukt tre dager på å utforme.
;D
Tror det er viktig å skille mellom de prinisppielle / strukturelle sidene av dette, og de rent kamptekniske. At soldatene håndterte situasjonen som de gjorde, er det vel lite å si på; problemstillingen synes jeg er mer interessant på politisk nivå. Hva skal en hær / statsmakt ha rett til å gjøre, og hvordan skal dette oppdraget planlegges?65finger skrev:Prøv å sette deg inn i situasjonen. har jobbet et par år i forvaret og har venner som har vært tilknyttet FSK (Forsvarets Spesial kommando) Det er tilforlatelig å anta at man møter motstand når man utfører en slik aksjon. Det må gjøres vurderinger på brøkdelen av et sekund. Veiver du for mye med armene, kan det oppfattes som forsøk på å rette et våpen mot deg osv. strekker du deg etter et våpen er du en trussel. osv. Dette er meget dygtige folk. Det er ikke usannsynlig at noen i det huset rekker å fyre av et skudd før de selv blir skutt
Om han ble drept som følge av kamphandlinger eller henrettet har en viss betydningHonkey-Chateau skrev:Tror det er viktig å skille mellom de prinisppielle / strukturelle sidene av dette, og de rent kamptekniske. At soldatene håndterte situasjonen som de gjorde, er det vel lite å si på; problemstillingen synes jeg er mer interessant på politisk nivå. Hva skal en hær / statsmakt ha rett til å gjøre, og hvordan skal dette oppdraget planlegges?65finger skrev:Prøv å sette deg inn i situasjonen. har jobbet et par år i forvaret og har venner som har vært tilknyttet FSK (Forsvarets Spesial kommando) Det er tilforlatelig å anta at man møter motstand når man utfører en slik aksjon. Det må gjøres vurderinger på brøkdelen av et sekund. Veiver du for mye med armene, kan det oppfattes som forsøk på å rette et våpen mot deg osv. strekker du deg etter et våpen er du en trussel. osv. Dette er meget dygtige folk. Det er ikke usannsynlig at noen i det huset rekker å fyre av et skudd før de selv blir skutt
Jeg mener fortsatt at det er meget diskutabelt hvorvidt stridende styrker skulle gjøre dette oppdraget, og jeg har heller ikke se noen underbygge at OBL skal anses som lovlig mål for militære aksjoner hvor og når som helst i verden. Selv om jeg kan forstå at mange finner det nærmest selvsagt.
Honkey
'Honkey-Chateau skrev:Tror det er viktig å skille mellom de prinisppielle / strukturelle sidene av dette, og de rent kamptekniske. At soldatene håndterte situasjonen som de gjorde, er det vel lite å si på; problemstillingen synes jeg er mer interessant på politisk nivå. Hva skal en hær / statsmakt ha rett til å gjøre, og hvordan skal dette oppdraget planlegges?
Jeg mener fortsatt at det er meget diskutabelt hvorvidt stridende styrker skulle gjøre dette oppdraget, og jeg har heller ikke se noen underbygge at OBL skal anses som lovlig mål for militære aksjoner hvor og når som helst i verden. Selv om jeg kan forstå at mange finner det nærmest selvsagt.
Honkey
Faren min er sterkere enn faren din! ;Dpedal skrev:"...Det begynte med at han tok igjen"BT skrev:Her har dere virkelig valgt et viktig slag å utkjempe...
Enig i det skillet der ( prinisppielle / strukturelle vs. de rent kamptekniske)Honkey-Chateau skrev:Tror det er viktig å skille mellom de prinisppielle / strukturelle sidene av dette, og de rent kamptekniske. At soldatene håndterte situasjonen som de gjorde, er det vel lite å si på; problemstillingen synes jeg er mer interessant på politisk nivå. Hva skal en hær / statsmakt ha rett til å gjøre, og hvordan skal dette oppdraget planlegges?65finger skrev:Prøv å sette deg inn i situasjonen. har jobbet et par år i forvaret og har venner som har vært tilknyttet FSK (Forsvarets Spesial kommando) Det er tilforlatelig å anta at man møter motstand når man utfører en slik aksjon. Det må gjøres vurderinger på brøkdelen av et sekund. Veiver du for mye med armene, kan det oppfattes som forsøk på å rette et våpen mot deg osv. strekker du deg etter et våpen er du en trussel. osv. Dette er meget dygtige folk. Det er ikke usannsynlig at noen i det huset rekker å fyre av et skudd før de selv blir skutt
Honkey
Den store tragedien her er at USA, og Vesten, brukte 9/11 som påskudd for å dra på kolonisatortokt i Midt-Østen. Beregningene når det gjelder antallet ofre for straffeaksjonene varierer, men det handler om hundretusener av mennesker som er døde i Afghanistan og Irak; og om daglige tokt selv i dag der mål "tas ut" vha droner i Yemen, Pakistan, Bahrein og andre steder.Parelius skrev:Jeg kunne neppe sagt det bedre selv:
http://www.tomdispatch.com/post/175388/tomgram:_engelhardt,_osama_dead_and_alive/
«For all the print devoted to the operation that took him out, all the talking heads chattering away, all the hosannas being lavished on American special ops forces, the president, his planners, and various intelligence outfits, this is hardly a glorious American moment. If anything, we should probably be in mourning for what we buried long before we had bin Ladens body, for what we allowed him (and our own imperial greed) to goad us into doing to ourselves, and what, in the course of that, we did, in the name of fighting him, to others.»
Nå gjør du meg skikkelig nedstemt, Parelius. :-[Parelius skrev:^Jeg husker i mine første år som student og satt og leste Platons kritikk av sofistene. Det tok ikke så altfor lang tid før jeg innså at sofistene ikke var en gruppe der ute (noe de jo også var, selvfølgelig), men ennå mer sofisten i meg selv. Den frykteligste fiende finner en i sitt eget hjerte; han der ute kan vi jo alltids kappe hodet av om det røyner på. Det kan være vanskeligere å endre seg selv enn nesten.
Jeg er ikke mye optimist.
Du er en dårlig leser, må jeg si.dag1234 skrev:Jeg må ærlig innrømme at jeg er langt mer bekymret for et USA og enhver makt sånn sett, som tar seg til rette etter eget forgodtbefinnende og dreper vilkårlig enn hva som måtte befinne seg i hjertet ditt, Parelius. Det blir liksom litt smått i denne sammenhengen.
Ok.Parelius skrev:Du er en dårlig leser, må jeg si.dag1234 skrev:Jeg må ærlig innrømme at jeg er langt mer bekymret for et USA og enhver makt sånn sett, som tar seg til rette etter eget forgodtbefinnende og dreper vilkårlig enn hva som måtte befinne seg i hjertet ditt, Parelius. Det blir liksom litt smått i denne sammenhengen.