Parelius skrev:
(Klargjøring: Jeg er hellig overbevist om at en fortsatt krig mot terror a) ikke er det mest effektive og b) ødelegger oss selv)
Det beror vel mye på hva man legger i begrepet "krig mot terror". Gjør det ikke?
Ser at Dag kommenterer mens jeg svarer Parelius, og vil bare si: Jo greit jeg forstår hva du mener, men jeg tror helt ærlig ikke at det nytter å snakke med enkelte, som feks Bin Laden. De er ikke interessert i en overenskomst, de ønsker total overgivelse til Islam og det er grunnen til at jeg ser på ham som en rabiesgal hund. Nå må det også tillegges at jeg ikke legger det samme negative i begrepet "hund" som en rettroende muslim ville gjøre! Jeg synes hunder er ålreite dyr!
Men når folk bevisst går til angrep på "non combatants" som skolebarn etc, ja da er de et nivå eller to over "vanlige kriminelle" og da kan man gjerne, as far as I am concerned, skyte dem!
Og de fleste som hyler i denne sammenhengen ville også hylt under en eventuell rettsak med påstander om at dette ikke var rettferdig! Var det riktig å avrette Quisling? var det riktig å avrette Rinnan ? Burde ikke Fehmer blitt sett på som en "vanlig" krigsfange, og blitt sluppet fri når krigen var over ? Vel ingen av dem "kunne" fått en annen skjebne enn den de fikk, det ville vært politisk umulig ! Det samme gjelder Bin Laden.
Det er så jævlig greit å sette seg på sin moralske høye hest og rakke ned på de som gjør "drittjobben" med å gi dere muligheten til å leve i et noenlunde fritt samfunn der dere kan kose dere med øl og vin mens dere utgyder negativiteter over "anderledes tenkende"! Dere slipper nemlig å sitte der å ta imot dritt ( les bomber, granater og kuler ) fra PLO den ene dagen og fra IDF den neste ! Når man så "får nok" og skyter tilbake er det bare dritt å få som takk! "Å din jævel drepte du en tapper PLO frihetskjemper ?" Eller fra den andre siden "Skøyt du på IDF ?? Hedning ! De er jo Guds utvalgte folk !" Tro meg de er arabere jødene også ! Og svin er de alle mann ! Og når det kommer til stykket så dreper vi galant og glatt alle mann for å overleve! Det ENESTE som betyr noe som helst er at kompisen ved din side kommer hjem hel og i live sammen med deg ! Norske FN soldater er selvsagt ikke US Marine SEALS, men når alt kommer til alt tenker alle soldater på samme måte! Det er KUN et spøsmål om å overleve! Jeg misunner ikke den fyren som drepte Bin Laden, men du verden så takknemlig jeg er for at han gjorde det !! Det kan ha vært avgjørende for at en i min familie kanskje får leve lenge nok til å bli pensjonist og slippe en krokodilletårevåt tale fra Jens eller Jonas !
Men da var det helt slutt fra meg på den tråden i kveld, rødvin, promille og sider uten automatisk stavekontroll blir for slitsomt i lengden !