bjornh skrev:
Fidelio skrev:
bjornh skrev:
Fidelio skrev:
bjornh skrev:
Terrorister er ikke-militære. De anses heller ikke som legitime stridende. De er kriminelle. Folkeretten kommer ikke til anvendelse der.
Jeg er nettopp ferdig med å lese en doktoravhandling og en rekke ICRC-referater om akkurat dette (forbereder selv en ph.d. i emnet), og kan forsikre deg om at saken er
noget mer kompleks enn som så.
Edit: Hvis man er interessert, er
denne en fin start.
Det kan hende, men strengt tatt er han ikke under den tradisjonelle forståelsen av hva "stridende" er selv om han med sine grupper har deltatt i strider også av konvensjonell art. Hvis det er noe jeg misforstår her, så anvis meg gjerne hvor det måtte stå at han faller under folkeretten eventuelt Geneve-konvensjonen. Hadde han blitt pågrepet i livet, hadde han blitt stilt for retten som lederen for en organisasjon som har gjennomført kriminelle aksjoner mot sivile og ikke-legitime mål.
Så langt jeg kan se, er det helt uproblematisk at Osama Bin Laden ble likvidert:
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article515717.ece
På et mer generelt grunnlag er folkeretten og beskyttelse av sivile mer interessant:
http://home.online.no/~klindtne/K.Artikel703.htm
Poenget er, grovt sagt, at medlemmer (inkludert sivile) av kontinuerlig stridende organiserte grupper med en militærlignende struktur, ofte faller inn under definisjonen i tilleggsprotokollene til Genevekonvensjonene (51 (3) API og 13 (3) APII), om såkalt "direct participation in hostilities", som medfører midlertidig eller vedvarende tap av beskyttelsen man har som sivil i strid. Det er her man finner hjemmel for å anse medlemmer av f.eks. FARC eller AQ som legitime militære mål. Opprinnelig var nok bestemmelsen ment for å fange opp sivile som "hoppet på" en krig - konvensjonene ble til i en ganske annen tid - men etter hvert som væpnede konflikter har forandret seg i tiden etter annen verdenskrig, har den blitt viktigere og viktigere, og har bl.a. vært gjenstand for en rekke møter i regi av ICRC, fra hvilke man også kan lese fyldige møtereferater.
Jeg kjenner til den "direct participation in hostilities". Samtidig er det sånn at, grupperinger som anses som stridende organisasjoner ikke nødvendigvis faller inn under folkeretten. Det finnes mange grupperinger som av ulike grunner har mistet statusen sin under folkeretten, slik som SS fordi den falt utenfor den tyske militære organisasjonen "Wehrmacht" da den hørte inn under Reichsführer-SS og var Nazi-partiets militære enhet. Grupperinger som består av leiesoldater eller andre frivillige vil lett kunne defineres som "para-militære" utenfor kontroll til lokale parter og kan også falle utenfor folkeretten. Al Qaida rekrutterte sine medlemmer fra rundt om i verden, og har angrepet mål langt utenfor definerte krigssoner og hatt sivile som sine mål. Slike grupper blir gjerne paria-kaster om motparten vinner, og kan få rimelig tøff behandling.
Leiesoldater (i den tradisjonelle betydningen) er regulert i en annen del av Genevekonvensjonene. Når det gjelder private firmaer og disses rolle i moderne strid, er dette problematisk, men en egen fasett av "direct participation"-problemstillingen.
Det er lite eller ingen uenighet blandt humanitærrettsjurister om at aktive medlemmer av grupper som FARC eller AQ er legitime militære mål - til enhver tid - som en følge av deres permanente involvering.
Og for å oppklare dette med "utenfor folkeretten". Hvis man snakker humanitærrettslig, dvs. mht lov og rett i krig, er det ikke snakk om å falle utenfor eller innenfor. Det som avgjør om disse reglene kommer til anveldelse i en gitt situasjon, er om situasjonen/konflikten faller inn under begrepet "væpnet konflikt", slik dette er definert i tilleggsprotokoll I (internasjonale væpnede konflikter) eller tilleggsprotokoll II (ikkeinternasjonale væpnede konflikter) til GK.
Alle er "innenfor" folkeretten i en væpnet konflikt, være det seg stridende, sivile, sivile som midlertidig har mistet sin beskyttelse som sivil, sivile som permanent har mistet sin beskyttelse som sivil, eller sivile som har opphørt å være sivil i lovens forstand og blitt funksjonelt stridende.
Beklager hvis språket mitt er litt keitete her, men er vant til å skrive om dette på engelsk og innså plutselig at jeg hadde fått store problemer med å skrive noe seriøst om dette på norsk, litt flaut egentlig