ORTOFON 2M PICKUPER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg har en Reloop Turn 3 spiller, med 2M red og en Project tube box DS riaa og er igrunn veldig fornøyd med lyden. Men lurer færlt på om det har noe for seg å kjøpe en "bedre" 2M? Eller er det liten vist på en så rimelig spiller? Spiller for det meste Metal.

    Mvh Aleksander
    Du kan jo, uten å nødvendigvis rane banken, prøve 2M blue (erstatningsnål passer rett inn i 2M red)...om du vil forsøke høyere opp i pris må hele P.U. byttes (og da er det MAANGE alternativer som kan konkurrere)

    M2C
    ~
    Men du mener at det går fint ann å oppgradere spillern? For fort vil den bli det svakeste ledd?
    En bedre pickup kan du fint ta med deg til neste spiller, i så fall. Du snakker vel uansett ikke om pickuper i 10000 kroners-klassen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Forskjellen er på 0.03mv om jeg ikke tar helt feil? Trodde ikke det skulle utgjøre så mye, men det er kanskje også andre ting som gjør den så krevende. Hadde vært gøy å teste uansett :)
    Det er 2 forskjellige verdener 540 er en MM pu og 103r en MC pu

    mvh
    Selvfølgelig, tenkte ikke på det. Men det blir nok kjøp tenker jeg, om det ikke fungerer så bra, så har jeg en unnskyldning for å kjøpe ny riaa forsterker. Takk for tipset :)
    Her er en MM riaa som burde funke mange ganger bedre en Naden :) så kan du beholde 540 en stund til

    Bottlehead Reduction Phono - Torget

    mvh
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.409
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg har en Reloop Turn 3 spiller, med 2M red og en Project tube box DS riaa og er igrunn veldig fornøyd med lyden. Men lurer færlt på om det har noe for seg å kjøpe en "bedre" 2M? Eller er det liten vist på en så rimelig spiller? Spiller for det meste Metal.

    Mvh Aleksander
    Du kan jo, uten å nødvendigvis rane banken, prøve 2M blue (erstatningsnål passer rett inn i 2M red)...om du vil forsøke høyere opp i pris må hele P.U. byttes (og da er det MAANGE alternativer som kan konkurrere)

    M2C
    ~
    Men du mener at det går fint ann å oppgradere spillern? For fort vil den bli det svakeste ledd?
    Ja, absolutt! Reloop Turn 3 er en fin budsjettspiller med en helt ok arm som takler dyrere (bedre!?) P.U enn Ortofon 2M red (som er en helt grei budsjett pickup IMHO, (jeg har en selv!)), men selvfølgelig er det ikke noe vesentlig poeng i å sette på en "ultra hi-end" sak (da blir du bare frustrert!?) men en 2M blue er ihvertfall verd å sjekke ut (til nesten ingen penger)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar Dazed og 211. Da er det i allefall ikke farlig å prøve :) noen arm dere anbefaler som en grei oppgradering som gjerne kan bli med til en dyrere spiller senere?
     

    SD88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2013
    Innlegg
    124
    Antall liker
    47
    Sted
    Norge
    Forskjellen er på 0.03mv om jeg ikke tar helt feil? Trodde ikke det skulle utgjøre så mye, men det er kanskje også andre ting som gjør den så krevende. Hadde vært gøy å teste uansett :)
    Det er 2 forskjellige verdener 540 er en MM pu og 103r en MC pu

    mvh
    Selvfølgelig, tenkte ikke på det. Men det blir nok kjøp tenker jeg, om det ikke fungerer så bra, så har jeg en unnskyldning for å kjøpe ny riaa forsterker. Takk for tipset :)
    Her er en MM riaa som burde funke mange ganger bedre en Naden :) så kan du beholde 540 en stund til

    Bottlehead Reduction Phono - Torget

    mvh
    Takk :)

    En på jobben anbefalte Rega Fono MC, han var mildt sagt veldig fornøyd med den og ville at jeg skulle sjekke den ut da den var innenfor mitt budsjett. Ifølge han passet den også bra til krevende MC pu.
    Kjenner du til denne?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Selvfølgelig, tenkte ikke på det. Men det blir nok kjøp tenker jeg, om det ikke fungerer så bra, så har jeg en unnskyldning for å kjøpe ny riaa forsterker. Takk for tipset :)
    Her er en MM riaa som burde funke mange ganger bedre en Naden :) så kan du beholde 540 en stund til

    Bottlehead Reduction Phono - Torget

    mvh
    Takk :)

    En på jobben anbefalte Rega Fono MC, han var mildt sagt veldig fornøyd med den og ville at jeg skulle sjekke den ut da den var innenfor mitt budsjett. Ifølge han passet den også bra til krevende MC pu.
    Kjenner du til denne?
    Nei dessverre, Rega riaa har jeg faktisk aldri hørt men får mye skryt rundt omkring :)

    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Selvfølgelig, tenkte ikke på det. Men det blir nok kjøp tenker jeg, om det ikke fungerer så bra, så har jeg en unnskyldning for å kjøpe ny riaa forsterker. Takk for tipset :)
    Her er en MM riaa som burde funke mange ganger bedre en Naden :) så kan du beholde 540 en stund til

    Bottlehead Reduction Phono - Torget

    mvh
    Takk :)

    En på jobben anbefalte Rega Fono MC, han var mildt sagt veldig fornøyd med den og ville at jeg skulle sjekke den ut da den var innenfor mitt budsjett. Ifølge han passet den også bra til krevende MC pu.
    Kjenner du til denne?
    Nei dessverre, Rega riaa har jeg faktisk aldri hørt men får mye skryt rundt omkring :)

    mvh
    Var å kikket litt på Rega riaa og den har i alle fall gain nok til å drive en pu med lav output :)

    mvh
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.409
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar Dazed og 211. Da er det i allefall ikke farlig å prøve :) noen arm dere anbefaler som en grei oppgradering som gjerne kan bli med til en dyrere spiller senere?
    På den spilleren ville jeg ikke nødvendigvis byttet arm, en god (nok) P.U og bra RIAA (Bottlehead'en er veldig bra) så er det bytte av "hele" spilleren som gjelder (om man skal oppgradere)


    Sent fra min F8331 via Tapatalk
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar Dazed og 211. Da er det i allefall ikke farlig å prøve :) noen arm dere anbefaler som en grei oppgradering som gjerne kan bli med til en dyrere spiller senere?
    Kjenner ikke spilleren eller armen, eller hva som må til for å bytte.

    Hva er monteringsavstanden (spindel til pivot) på den?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Noe rart med overheng data :D
    Turn 3 data


    Type of turntable: Belt drive
    Motor: DC Motor
    Rotation speeds: 33 1/3, 45 & 78
    Wow and Flutter: 0.2% WRMS
    Analogue Output: Phono / Line switchable
    Connections: RCA Audio output (gold-plated), USB type B
    Phono Output Level: 4.0 mV (with Ortofon 2M Red)
    Line Output Level: 224 mV (with Ortofon 2M Red)
    Tone Arm type: Straight
    Effective Arm Length: 233 mm
    Effective tonearm mass: 24.84 g
    Overhang: 233 mm
    Tracking force Range: 18 nM
    Platter diameter: 300 mm
    Anti-Skating adjustment: Yes
    USB Audio Output with 48 kHz / 16-Bit: Yes
    OS Supported: Windows & Mac
    Type of cartridge: MM (Ortofon 2M Red)
    Needle pressure range: 1.8 +/- 0.2 g
    Headshell weight: 20 g
    Power consumption: 6 W
    S/N: >60 dB or higher
    Dimensions: 450 (W) x 352 (D) x 138.7 (H) mm (incl. Dust cover)
    Net weight: 7.02 kg
    Cartridge Weight Range: 6g - 8g
    Counterweight Weight Range: 2g - 5g
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar Dazed og 211. Da er det i allefall ikke farlig å prøve :) noen arm dere anbefaler som en grei oppgradering som gjerne kan bli med til en dyrere spiller senere?
    Kjenner ikke spilleren eller armen, eller hva som må til for å bytte.

    Hva er monteringsavstanden (spindel til pivot) på den?
    Ja det står vel i innlegget under, jeg er helt ny på vinyl fronten Hehe :) men jeg kunne egentlig tenke meg å kjøpe en bedre 2M pu om det er blue, bronze eller Black har ikke så mye betydning bare det spiller bedre :)
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar Dazed og 211. Da er det i allefall ikke farlig å prøve :) noen arm dere anbefaler som en grei oppgradering som gjerne kan bli med til en dyrere spiller senere?
    Kjenner ikke spilleren eller armen, eller hva som må til for å bytte.

    Hva er monteringsavstanden (spindel til pivot) på den?
    Ja det står vel i innlegget under, jeg er helt ny på vinyl fronten Hehe :) men jeg kunne egentlig tenke meg å kjøpe en bedre 2M pu om det er blue, bronze eller Black har ikke så mye betydning bare det spiller bedre :)
    har litt erfaring med det du spør om, jeg oppgraderte en argon tt2 fra ortofon em5 til 2m blue.
    byttet så spilleren til en pro-ject debut carbon og tok med 2m blue. testet litt red kontra blue og kom frem til at lyden var klart bedre i blue.
    etter 6 mnd valgte jeg å oppgradere videre til 2m black og husker at jeg opplevde STOR forbedring.
    Jeg spilte hele tiden med en tube Box s riaa. reloop turn 3 er vel i samme gate som debut carbon (?) og føler med helt sikker på at du vil få stor
    forbedring med 2m black. andre har jo påpekt at det finnes mange alternativer i prisklassen og det er nok sant. selv så digger jeg 2m black! ;)

    mvh
    Vipa
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Takk :)

    En på jobben anbefalte Rega Fono MC, han var mildt sagt veldig fornøyd med den og ville at jeg skulle sjekke den ut da den var innenfor mitt budsjett. Ifølge han passet den også bra til krevende MC pu.
    Kjenner du til denne?
    Nei dessverre, Rega riaa har jeg faktisk aldri hørt men får mye skryt rundt omkring :)

    mvh
    Var å kikket litt på Rega riaa og den har i alle fall gain nok til å drive en pu med lav output :)

    mvh
    Bruker selv Bellari VP130 og annbefaler den sterkt om du har lyst å prøve Rør Riia ;)
    Den har justerbar Gain (Og kan brukes til alle PU`er), subsonic filter og Aktiv Mute i tilfelle Feedback. I tillegg har den Headphone amp.
    Det finnes en til Bellari med USB om du ønsker å spille inn dine Lp`er på pc. Den heter VP530

    maxresdefault.jpg

    bel-vp130_1.jpg

    VP5302_1200x.jpg
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg sliter med at jeg har forskjellig lyd nivå i kanalene når jeg spiller vinyl. Har en 2m Black. Noen som har vært borti det?

    Mvh Aleksander
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hei, jeg sliter med at jeg har forskjellig lyd nivå i kanalene når jeg spiller vinyl. Har en 2m Black. Noen som har vært borti det?

    Mvh Aleksander


    Bytt om på H/V kanal bak på pickupen og hør om problemet følger med..... hvis ikke så ligger problemet et annet sted.
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Har en 2M Black på en Clearaudio Emotion. Er det noe enighet angående om denne plukker opp mye støy eller ikke? Jeg gir snart opp, har vasket plater, først bare med vann, så ble Spin clean kjøpt inn. Og brukt på hele samlingen. Noe kjøpt nytt og noe brukt. Men støyen plager meg fortsatt.. Er det bare å se seg om etter en annen pickup? Lurer på å bytte hele spilleren. Pickup er satt opp rett, brukt protraktor og speil. Å ha en urmakerlupe liggende er veldig greit til sånne jobber ;)
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.319
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Har en 2M Black på en Clearaudio Emotion. Er det noe enighet angående om denne plukker opp mye støy eller ikke? Jeg gir snart opp, har vasket plater, først bare med vann, så ble Spin clean kjøpt inn. Og brukt på hele samlingen. Noe kjøpt nytt og noe brukt. Men støyen plager meg fortsatt.. Er det bare å se seg om etter en annen pickup? Lurer på å bytte hele spilleren. Pickup er satt opp rett, brukt protraktor og speil. Å ha en urmakerlupe liggende er veldig greit til sånne jobber ;)
    Hei har en 2M Black på en Rega RP 40,ikke noe støy.
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Hei! Har akkurat prøvd denne på min planar 6. Kan ikke si at den er noe verre eller bedre på støy enn andre pickuper jeg har hatt. Min erfaring er at det er et must med platevasker ala okki nokki e.l hvis man skal satse på vinyl.
    L`art du son-væske er etter min mening også mye bedre enn alskens selvlagd med blåsprit som mange anbefaler. Men hvis det også gjelder nye plater er det kanskje verre.. Har sett at en del mener denne "støyer" mer enn andre pickuper, men det er ikke min erfaring i hvert fall.
    Dette er kanskje en fornærmelse, men er spilleren nøyaktig vateret opp?
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Hei! Har akkurat prøvd denne på min planar 6. Kan ikke si at den er noe verre eller bedre på støy enn andre pickuper jeg har hatt. Min erfaring er at det er et must med platevasker ala okki nokki e.l hvis man skal satse på vinyl.
    L`art du son-væske er etter min mening også mye bedre enn alskens selvlagd med blåsprit som mange anbefaler. Men hvis det også gjelder nye plater er det kanskje verre.. Har sett at en del mener denne "støyer" mer enn andre pickuper, men det er ikke min erfaring i hvert fall.
    Dette er kanskje en fornærmelse, men er spilleren nøyaktig vateret opp?
    Føler meg ikke fornærmet, men glad for å få svar. :)
    Spilleren er vatret. Har snuss vateret for å forsikre meg om at det er rett.. Har prøvd forskjellig nåletrykk, har elektronisk vekt. Er det bare en dårlig kombo da? Syns det knepper og popper ganske mye. Uansett ny eller gammel plate. Og jeg har brukt rensevæsken som fulgte med Spin clean.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Bruker 2M Black på en reloop turn 3 og jeg vasker ikke plantene jeg børster dem hver gang før jeg spiller dem. Sliter ikke med nevneverdig støy :)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Har en 2M Black på en Clearaudio Emotion. Er det noe enighet angående om denne plukker opp mye støy eller ikke? Jeg gir snart opp, har vasket plater, først bare med vann, så ble Spin clean kjøpt inn. Og brukt på hele samlingen. Noe kjøpt nytt og noe brukt. Men støyen plager meg fortsatt.. Er det bare å se seg om etter en annen pickup? Lurer på å bytte hele spilleren. Pickup er satt opp rett, brukt protraktor og speil. Å ha en urmakerlupe liggende er veldig greit til sånne jobber ;)
    Hei har en 2M Black på en Rega RP 40,ikke noe støy.
    Hei, jeg har også en 2M Black på Rega RP 40 og synes den plukker opp alt av støy.
    Har forsøkt mange rensemetoder men det som er igjen blir plukket opp og gjengitt av 2M Black.
    En fantastisk pickup, men vurderer å bytte pga støyen.
    20181109_194601.jpg
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken av 2M`ene spiller mykest og varmest ? Med mykest analog klang. Blir det Red`en ? Håper dere forsår hva jeg mener !??

    Evt kan dere som har hørt alle skrive litt om hvordan di sound`er.
    2m_bronze_concept_2.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Enkelt og billig:
    Ta med noen plater til en kompis for å sammenligne.
    Jeg har også Black. Ingen slike problemer du beskriver.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken av 2M`ene spiller mykest og varmest ? Med mykest analog klang. Blir det Red`en ? Håper dere forsår hva jeg mener !??
    I følge de som kan sånt, er det Bronze.

    ...Men hvis det er det du beskriver du er ute etter, er kanskje ikke det typisk "Ortofon" i det hele tatt?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har hatt Red og Black samt lyttet en hel del til Bronze.

    - Red låter i mine ører tynn, karakterløs og kjedelig.
    - Black er analytisk og detaljert. Ønsker man en stift som låter nært en CD spiller kjøper man denne.
    - Bronze er noe varmene og feitere men fortsatt ikke noe "peiskos"

    -BB-
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Tror Bidevind har noenlunde samme erfaring som meg. En god pickup, uten tvil.
    Spilte Hounds of Love i går kveld, og det låter fantastisk, bortsett fra at jeg syns det knepper og popper mye. Noen skriver at denne pickupen ikke støyer, og andre skriver at det er et problem med støy, til og med på like spillere. Da er det litt rart. Jeg kommer til å prøve med en annen pickup. Og hvis støyen blir merkbart endret, forhåpentligvis til det bedre, trekker jeg den slutningen at denne fine pickupen ikke er gunstig på min spiller.
    Angående klangkarakter, her er noe å lese. Vet ikke om dette er postet tidligere?
    Ortofon 2M Bronze 2M Black
     
    Sist redigert:

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har hatt Red og Black samt lyttet en hel del til Bronze.

    - Red låter i mine ører tynn, karakterløs og kjedelig.
    - Black er analytisk og detaljert. Ønsker man en stift som låter nært en CD spiller kjøper man denne.
    - Bronze er noe varmene og feitere men fortsatt ikke noe "peiskos"

    -BB-
    Vet du av noen som er fyldige og velloppløst og er "Peis Kos" stempelet verdig ? MM,MC eller MI
    thAUQDTDUC.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har hatt Red og Black samt lyttet en hel del til Bronze.

    - Red låter i mine ører tynn, karakterløs og kjedelig.
    - Black er analytisk og detaljert. Ønsker man en stift som låter nært en CD spiller kjøper man denne.
    - Bronze er noe varmene og feitere men fortsatt ikke noe "peiskos"

    -BB-
    Vet du av noen som er fyldige og velloppløst og er "Peis Kos" stempelet verdig ? MM,MC eller MI
    Vis vedlegget 517196
    Hana SL spiller ihvertfall ringer rundt 2M Black hjemme hos meg og den er den absolutt beste pick up`n jeg har prøvd på min Rega RP8. Naken Shiabata diamant som graver frem alt av detaljer fra dypt inne i rillene uten å ta med seg masse støy. Jeg kan ikke skryte nok av den.

    -BB-
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hørt mye bra om den, og ikke er den så dyr heller!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har samme problemet med støy på 2M Red som folk beskriver med 2M Black, som jeg har lukta litt på til oppgradering. Fikk høre min Red på en spiller til en kompis og der var det mye bedre lyd og mindre støy, han har Blue og det var ikke nevneverdig forskjellig fra Red synes jeg.

    Har ikke brukt platespilleren min nevneverdig de siste to-tre årene (max 5 timer), da jeg i all hovedsak har brukt streaming, mens det siste året har det gått mye i cder. Kjøpte en bedre platespiller (Opera Droplet CDP 5.0) for en stund siden så det er primær nå, platespilleren vil bli brukt der jeg har problemer med dynamikk på streaming/cd. Har prøvd Shinedown, Sabaton, Dire Straits og nå Kygo, der de to sistnevnte låter betraktelig bedre enn de første to. Dette har jo ingenting med pickupen å gjøre, tror jeg beholder 2M Red enn så lenge. :)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hana SL spiller ihvertfall ringer rundt 2M Black hjemme hos meg og den er den absolutt beste pick up`n jeg har prøvd på min Rega RP8. Naken Shiabata diamant som graver frem alt av detaljer fra dypt inne i rillene uten å ta med seg masse støy. Jeg kan ikke skryte nok av den.

    -BB-
    Har også hørt mye bra om Hana, men at den "spiller ringer rundt..." blir en uttalelse som er vanskelig å tro på.
    Dette er jo PU i samme prisklasse hvor 2M Black aldri har kommet dårlig ut.

    Siden du har prøvd begge, kan du si noe mer spesifikt på hvor forskjellen ligger?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Hana SL spiller ihvertfall ringer rundt 2M Black hjemme hos meg og den er den absolutt beste pick up`n jeg har prøvd på min Rega RP8. Naken Shiabata diamant som graver frem alt av detaljer fra dypt inne i rillene uten å ta med seg masse støy. Jeg kan ikke skryte nok av den.

    -BB-
    Har også hørt mye bra om Hana, men at den "spiller ringer rundt..." blir en uttalelse som er vanskelig å tro på.
    Dette er jo PU i samme prisklasse hvor 2M Black aldri har kommet dårlig ut.

    Siden du har prøvd begge, kan du si noe mer spesifikt på hvor forskjellen ligger?
    Klart jeg kan og husk at det er en ren subjektiv beskrivelse.

    Jeg opplever 2M black som detaljert og nærmest klinisk i sin presentasjon. Den fremhever ingen spesielle områder og jeg opplever mellomtonen som relativt sjelløs og uten den varmen jeg setter pris på. Hana SL er varmere i mellomtonen uten å miste noen detaljer og uten å bli dvask/kjedelig. Diskanten er "crispere" og den har klart bedre bass en 2M black. Jeg opplever også at Hana SL har mindre støy en 2M Black.

    Jeg beklager samtidig at jeg var så flåsete i min uttalelse i posten over her og forstår at jeg sannsynligvis har tråkket på noens tær.

    -BB-
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Må være lov å formidle sin egen subjektive sannhet. ;)

    Jeg poengterte kun at 2M Black også har en Nude Shiabata sliping. Og at derfor må det være andre skilnader som gjør at den på noen spillere oppfattes som støyende. Det at noen har prøvd denne og byttet til/fra annen pickup, og så sier at den er støyende, får meg til å tro enda mer på at dette er spilleravhengig. Synd, egentlig. Opplever den ellers som detaljert, gode damestemmer, dypt og klart lydbilde. I mitt oppsett er den verken kjedelig eller kjølig i klangen.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.319
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har matchet 2M Black med en Audio Note rør riia med varmtklingende rør. Perfekt match. Tror mange spiller med transistor riia som drar dette i feil retning. Jeg gjentar jeg er ikke plaget med støy.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt Red og Black samt lyttet en hel del til Bronze.

    - Red låter i mine ører tynn, karakterløs og kjedelig.
    - Black er analytisk og detaljert. Ønsker man en stift som låter nært en CD spiller kjøper man denne.
    - Bronze er noe varmene og feitere men fortsatt ikke noe "peiskos"
    -BB-
    https://youtu.be/d-Gn39eCZ5g

    0025050D-3F47-4A20-A987-9E14E14F9449.jpg


    Har 2m blue på en rega P2. Litt mye knitter, men samtidig så bråker peisen mer når jeg surrer plater på hytta.
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Jeg har matchet 2M Black med en Audio Note rør riia med varmtklingende rør. Perfekt match. Tror mange spiller med transistor riia som drar dette i feil retning. Jeg gjentar jeg er ikke plaget med støy.
    Har Project Tube Box DS.. Kanskje derfor det låter så fint? Men den lød fint på MF V90 også. Men det støyer ja.. Får se om jeg selger både spiller og pickup, og finner en annen spiller. Nå blir det få timer på spilleren, fordi jeg blir litt forstyrret av støyen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn