Møter du ikke til en viss grad deg selv i døra nå? Du er da med respekt å melde ingen typisk representant for ydmykhet selv..?LMC skrev:... ville vært bedre å si:
"av det jeg har hørt,synes det å være slik..........."
da hadde det virket en anelse mere seriøst
IMO
MVH
kjenner ikke igjen slike egenskaper selv med rimeligere utstyr fra østen, til priser enkelte amerikanske kapitalister sover dårlig om nettene av!Hagto skrev:Dette skrev net2:
"Min erfaring med rørforsterkere er at de stort sett er bra til å skjule dårlige innspillinger. Dog veldig mye låter veldig likt, og slik er det veldig ofte med forsterkere som har en del forvrengning og dårlige S/N-ratio... etter min erfaring."
Det er her jeg ikke føger helt med. Flere ser jeg kommer med slike utsagn, og da lurer jeg på hva slags rørforsterkere de hører på?
Synes gode rørforsterkere, etter min erfaring, skiller minst like mye på innspillinger som transistor, og kan være like uholdbare å høre på ved dårlige innspillinger.
Kjenner meg ikke igjen her i det hele tatt. Er det mye av det rimelige utstyret fra østen som oversvømmer landet som har slik lyd, og som gir mange slike preferanser når det gjelder rør? Jeg bare spør?
Sjelen kan faktisk måles, når et menneske dør og tar det siste utpust reduseres kroppens vekt med ca 300 gram. Det er visst viteskapelig bevist, men ingen aner hvorfor. Sikkert sjelen som reiser sin vei ;DBT skrev:Med mindre sjelen på folk kan måles nekter jeg å tro at den er der.
Back_Door skrev:Møter du ikke til en viss grad deg selv i døra nå? Du er da med respekt å melde ingen typisk representant for ydmykhet selv..?LMC skrev:... ville vært bedre å si:
"av det jeg har hørt,synes det å være slik..........."
da hadde det virket en anelse mere seriøst
IMO
MVH
For øvrig er denne diskusjonen så meningsløs, at den av den grunn blir fascinerende å følge.
300 gram? Jeg mener å huske at det er 21 gram, men kan det bevises at det er sjelen?janly skrev:Sjelen kan faktisk måles, når et menneske dør og tar det siste utpust reduseres kroppens vekt med ca 300 gram. Det er visst viteskapelig bevist, men ingen aner hvorfor. Sikkert sjelen som reiser sin vei ;DBT skrev:Med mindre sjelen på folk kan måles nekter jeg å tro at den er der.
Nå begynner endelig denne tråden å nærme seg topic!BT skrev:300 gram? Jeg mener å huske at det er 21 gram, men kan det bevises at det er sjelen?janly skrev:Sjelen kan faktisk måles, når et menneske dør og tar det siste utpust reduseres kroppens vekt med ca 300 gram. Det er visst viteskapelig bevist, men ingen aner hvorfor. Sikkert sjelen som reiser sin vei ;DBT skrev:Med mindre sjelen på folk kan måles nekter jeg å tro at den er der.
Jeg må veie forsterkeren min, og sjekke hva som skjer om den dør. Nå er det jo tyngre enn jeg er...
Jeg kommenterte vel noe lignende i en annen tråd, og det jeg har hørt på av rørutstyr er ikke bare det som kan kalles kinamikk. I ålreite og gode anlegg spiller ofte rør bedre enn transistor, med mer kropp, sjel, varme osv. Men av de absolutt beste anleggene jeg har hørt, så synes jeg et gjengangstema med rørutstyr kan være en liten farging som gjør at ting høres litt likt ut, soundstagen er ganske lik (litt pompus og luftig), og oppløsning/presisjon ikke er helt på topp, mens jeg i egen stue med SS utstyr får frem mye mer detaljer, oppløsning, presisjon, holografi - noe som paradoksalt nok gjør at lyden høres veldig analog ut, men alikevel så gjør den kniskarpe presisjonen, ekstrem oppløsning, dynamikk osv osv - at lyden fremstår som mye mer realistisk....man begynner så smått å lure på om man har musikerne i stuen - og der mener jeg det jeg har hørt av rørutstyr kommer til kort.Hagto skrev:Dette skrev net2:
"Min erfaring med rørforsterkere er at de stort sett er bra til å skjule dårlige innspillinger. Dog veldig mye låter veldig likt, og slik er det veldig ofte med forsterkere som har en del forvrengning og dårlige S/N-ratio... etter min erfaring."
Det er her jeg ikke føger helt med. Flere ser jeg kommer med slike utsagn, og da lurer jeg på hva slags rørforsterkere de hører på?
Synes gode rørforsterkere, etter min erfaring, skiller minst like mye på innspillinger som transistor, og kan være like uholdbare å høre på ved dårlige innspillinger.
Kjenner meg ikke igjen her i det hele tatt. Er det mye av det rimelige utstyret fra østen som oversvømmer landet som har slik lyd, og som gir mange slike preferanser når det gjelder rør? Jeg bare spør?
Akkurat. Så dersom jeg maler en "kjedelig" transistorforsterker, så får den kanskje sjel? Eller hva om jeg monterer et par dimmede lys på toppen....kan den da ha sjel? Og hvem vurderer om en forsterker har sjel eller ikke? Kan vi si at alle rørforsterkere har en sjel, men ingen klasse AB?LMC skrev:en gjenstand kan gjenspeile sjel uten at den er påslått eller koblet til noe som helst!imo
enten så skjønner du det, eller så gjør du det ikke
ingen mellomting, ingen forklaring hvordan that´s it!
mvh
En forsterker som skal ha sjel, må være nøytral mao.rolfozzy skrev:Den legger ikke til noe, en god forsterker avslører sjelen i musikken. Hearing is beliving, soul brother.net2 skrev:Definer sjel. Hva legger egentlig en forsterker til lyden som gjør at den får sjel?rolfozzy skrev:net2 skrev:Hva er det "de" utelater?BHO skrev:De tilfører ikke, de utelater.Dr.Evil skrev:"Da en god klasse-D forsterker slipper igjennom musikken perfekt uten å tilføre noe,..."
Denne må være dagens drøyeste
SJEL !
Med andre ord en god rørforsterker med passende høytaler.....net2 skrev:En forsterker som skal ha sjel, må være nøytral mao.
Sjekk tekniske spesifikasjoner på en rørforsterker, evn målinger om du har tilgang. Harmonisk forvrengning er vel sjelden av referanse, og S/N ratio er mange ganger dårligere enn de (for eks.) beste klasse D forsterkerne. Selv Krell har forsterkere der konstruktøren har tillatt en del forvrengning, nettopp for at den skal låte bra på "alt". Har hatt en slik Krell selv, og den fremsto på mange måter langt bedre på dårlige innspillinger enn den beste forsterkeren jeg har hatt i hus. Igjen, "beste" kan selvfølgelig diskuteres om samlingen består av dårlige innspillinger. Samme forsterker vil også være flinkere til å dekke over mangler må resten av kjeden. Matching er cluet, og derfor er jeg også helt for rørforsterkere til sitt bruk. Men å definere en teknologi over en annen på den måten som blir gjort i denne tråden er jeg sterkt uenig i.Hagto skrev:Dette skrev net2:
"Min erfaring med rørforsterkere er at de stort sett er bra til å skjule dårlige innspillinger. Dog veldig mye låter veldig likt, og slik er det veldig ofte med forsterkere som har en del forvrengning og dårlige S/N-ratio... etter min erfaring."
Det er her jeg ikke føger helt med. Flere ser jeg kommer med slike utsagn, og da lurer jeg på hva slags rørforsterkere de hører på?
Synes gode rørforsterkere, etter min erfaring, skiller minst like mye på innspillinger som transistor, og kan være like uholdbare å høre på ved dårlige innspillinger.
Kjenner meg ikke igjen her i det hele tatt. Er det mye av det rimelige utstyret fra østen som oversvømmer landet som har slik lyd, og som gir mange slike preferanser når det gjelder rør? Jeg bare spør?
Jeg er ingen konsekvent klasse-D tilhenger. Faktisk så har jeg ikke klasse-D selv, men vurderer det når jeg nå er på jakt etter noe nytt. Jeg mener det finnes god lyd i alle teknologier, men det er vel ikke hva denne tråden handler om. Trådstarter spør om rørforsterkere har sjel. Og da lurer jeg først og fremst på hvorfor rørforsterker har sjel. Og hvorfor dette i såfall ikke kan gjelde for for eks. klasse D. (jeg bruker det som eksempel, da det sannsynligvis er den rake motsetningen konstruksjonsmessig).impulse skrev:Hagto, Jeg er så enig, så enig. Hva net2 har hørt, og under hvilke forhold, vet han bare selv. Uansett virker det jo som om han foretrekker en klasse D-konstruksjon, og det er jo selvfølgelig en fair sak. Det som blir direkte underlig, og som får meg til å undres over hva han kan ha hørt på, er at han tydeligvis mener at tilhengere av rørforsterkere liker netopp rør fordi de har behov for et eller flere filtere mellom seg og musikken! Det er netopp fordi jeg ikke vil ha slike filtre at jeg bruker en SET 300B, faktisk. At andres vei til Nirvana følger en annen rute, plager meg ikke. Det er kun når disse mener seg å fovalte den eneste lydmessige sannhet at brekningsterskelen min blir utfordret.
Dersom den ikke er målbar, hvordan kan den da være hørbar? Snakker vi om magi her?Back_Door skrev:net2
Å snakke forbi hverandre er et begrep som faller meg inn i denne sammenheng. Tror neppe de som proklamerer sjel i rørforsterkere, mener at denne sjelen er målbar.
Bevissthet. Er det et ord du mener vi kan bruke for å beskrive en forsterker? Eller som LMC skriver, en forsterker som ikke en gang er skrudd på.Når det gjelder den menneskelige sjel dog, foregår det faktisk forskning på at den kan være er reelt og målbart begrep. Det var det jeg linket til lenger oppe i tråden..
Sjelen omtales da som "consciousness", eller på norsk: bevissthet. Dette gjør da sjelen til et begrep frikoblet fra religion.
Ja det må være den eneste forklaring. Du har ramt hovedet på sømmet ! ;DLMC skrev:kanskje det er lyset i rørene som gir de en illusjon av å være noe levende med sjel
eller måten de reproduserer musikk på; noe vi kjenner igjen fra virkeligheten og ikke lyden av baufil mot syrefast :
mvh
Jeg er nok mer på linje med deg enn det du tydeligvis har oppfattetnet2 skrev:Dersom den ikke er målbar, hvordan kan den da være hørbar? Snakker vi om magi her?Back_Door skrev:net2
Å snakke forbi hverandre er et begrep som faller meg inn i denne sammenheng. Tror neppe de som proklamerer sjel i rørforsterkere, mener at denne sjelen er målbar.
Bevissthet. Er det et ord du mener vi kan bruke for å beskrive en forsterker? Eller som LMC skriver, en forsterker som ikke en gang er skrudd på.Når det gjelder den menneskelige sjel dog, foregår det faktisk forskning på at den kan være er reelt og målbart begrep. Det var det jeg linket til lenger oppe i tråden..
Sjelen omtales da som "consciousness", eller på norsk: bevissthet. Dette gjør da sjelen til et begrep frikoblet fra religion.
Mulig det er jeg som er treg, men jeg prøver å forstå....
Du mener åbenbart jeg er den eneste jæger her der søger den gode lyd.OivindJ skrev:Hva med en egen tråd som heter: "Duelund_Support og jakten på den gode lyden"?
Mitt anlegg har en slik positiv effekt. Selv uten et eneste rør..OMF skrev:Hei....
Hvorfor er det slik at på et godt anlegg, så må dårlige innspillinger spille forferdelig...? Skal ikke de også spille tilsvarende bedre...?
Mvh
OMF
Kan det være at det som virket som en dårlig innspilling på det "dårligere" oppsettet egentlig var en skavant i oppsettet? Ellers ville jeg tro at et bedre oppsett er i stand til å avsløre dårlige innspillinger enda mer brutalt enn et "dårligere" oppsett. Men sannerlig om jeg vet egentlig.........Back_Door skrev:Mitt anlegg har en slik positiv effekt. Selv uten et eneste rør..OMF skrev:Hei....
Hvorfor er det slik at på et godt anlegg, så må dårlige innspillinger spille forferdelig...? Skal ikke de også spille tilsvarende bedre...?
Mvh
OMF
Må ikke, men at innspillingen er dårlig kommer bedre frem i et anlegg som er veldig avslørende. IMO.OMF skrev:Hei....
Hvorfor er det slik at på et godt anlegg, så må dårlige innspillinger spille forferdelig...? Skal ikke de også spille tilsvarende bedre...?
Mvh
OMF
Sånn, ja. Endelig en moderator som prøver å få oss tilbake til utgangspunktet for tråden! Kjør på!bjornh skrev:Rent Hypotetisk:
Hva er sjel?
Hva, eller hvem kan ha sjel?
Kan sjel påvises, eller er den en forestilling?
Er Descartes rasjonelle argumentasjon for å påvise sjel gyldig? eller er "konglekjertelen" hos Descartes en mislykket Ad-hoc hypotese i forsøket på å binde en teori om (eller tro på) sjel til fysisk levende mennesker?
Bør forestillingen om sjel erstattes av begreper som "personlighet" (hvem, altså personer, levende vesener) og/eller "karakter" (hva, altså ting, ikke levende gjenstander).
Mvh. Bjørn
Dette blir litt OT, men jeg velger å besvare dine spørsmål med noen sitater fra konstruktøren(Snickers-is) av mitt anlegg.Roysen skrev:Kan det være at det som virket som en dårlig innspilling på det "dårligere" oppsettet egentlig var en skavant i oppsettet? Ellers ville jeg tro at et bedre oppsett er i stand til å avsløre dårlige innspillinger enda mer brutalt enn et "dårligere" oppsett. Men sannerlig om jeg vet egentlig.........Back_Door skrev:Mitt anlegg har en slik positiv effekt. Selv uten et eneste rør..OMF skrev:Hei....
Hvorfor er det slik at på et godt anlegg, så må dårlige innspillinger spille forferdelig...? Skal ikke de også spille tilsvarende bedre...?
Mvh
OMF
Mvh
Roysen
Nettopp!LMC skrev:over et visst nivå begynner alt og spille bra , alttid
Feil!Audiomix skrev:Kan berolige alle med at "ting" ikke har sjel.
Ikke gamle biler en gang
OMF skrev:Nettopp!LMC skrev:over et visst nivå begynner alt og spille bra , alttid
Selvsagt hører man jo at en innspilling er tynn/grunn/rotete/uoppløst - men det spiller jo jævlig bra for det.
At anlegget blir mer forvrengningsfritt og oppløst gjør jo at mer kommer til overflaten, men mitt inntrykk er at dette faktisk gjør dårlige innspillinger mer interessante! Har ikke hørt noe som spiller dirkete dårlig i mitt nye oppsett!
Mvh
OMF
Det er noe jeg har tenkt på i blant, noen ganger når jeg har lyttet til anlegg som låter teknisk perfekt, så har de likevel ikke klart å engasjere med det musikalske. Selv om egentlig alt er på plass i lydbilde. Rart egentlig..impulse skrev:Net2, du leter altså etter en forsterker som er perfekt elektrisk sett. Javel. Mener du da at denne, i kraft av å være perfekt, også er perfekt til gjengivelse av musikk?
Nei, det tilhører psykologien.bjornh skrev:Rent Hypotetisk:
Hva er sjel?
Hva, eller hvem kan ha sjel?
Kan sjel påvises, eller er den en forestilling?
Er Descartes rasjonelle argumentasjon for å påvise sjel gyldig? eller er "konglekjertelen" hos Descartes en mislykket Ad-hoc hypotese i forsøket på å binde en teori om (eller tro på) sjel til fysisk levende mennesker?
Bør forestillingen om sjel erstattes av begreper som "personlighet" (hvem, altså personer, levende vesener) og/eller "karakter" (hva, altså ting, ikke levende gjenstander).
Mvh. Bjørn