Oppfordrer DP eiere til å teste Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dynamic Precision som ble etablert av Leif Ernstsen i 1989 produserte forsterkere med lavest mulig forvrenging og har vært en bauta innen forsterker teknologi med svært imponerende måledata.

    Vera Audio, et nytt norsk merke etablert i 2018, har lansert to effektforsterkere hvor målsetningen også har vært lavest mulig forvrengning ved bruk av klasse D moduler. Vera Audio har blant annet utviklet eget buffertrinn med måledata i verdensklasse og har kombinert forsterkeren med en rekke praktiske og sikkerhetsmessige funksjoner. Det er dessuten lagt stor vekt på å holde varmeutviklingen lav, for å sørge for at produktene får lang levetid. Kabinettet som er frest ut av en hel blokk aluminium holder høy kvalitet.

    P400alfront (Liten).JPG



    Selv om VA per dags dato ikke har en effektforsterker som kan matche de kraftigste DP effektrinnene på effekt med lav impedanse, så har Vera Audio enda lavere forvrengning innenfor det hørbare området.
    Se spesifikasjoner og måledata i linkene under.

    https://www.vera-audio.com/product.php?product_id=1&fane=1

    https://www.vera-audio.com/product.php?product_id=2

    Vi ønsker å oppfordrer DP eiere til å prøvelåne Vera Audio og gjerne AB sammenligne mot DP. Vi tror at de som er glad i lyden av en DP forsterker også vil like Vera Audio da målsetningen har vært den samme, men med en annen oppbygning.
    Lån av Vera Audio forsterker krever kun at man dekker frakten og er helt uten forpliktelser.

    Vi har for øyeblikket to demomodeller av P150/600 RS til utlån og regner med å få en demomodell av P400/1000 i tidlig januar. Send e-post med navn og adresse dersom du ønsker å teste en VA forsterker.

    P150bkskråny2 (Liten).jpg


    info@lydogakustikk.no

    https://nettbutikk.lydogakustikk.no/nettbutikk/6-effektforsterkere/10-vera-audio-p150600-rs/
    https://nettbutikk.lydogakustikk.no/nettbutikk/6-effektforsterkere/9-vera-audio-p4001000-/
     

    Kommentarer

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Bra å ha noe å falle til når det ryker ut av DP'ene
    Bør ikke du og likesinnede ha noe custom for flere kanaler? Én stor boks med plass til si 8 kanaler?

    Mon tro om Vera vil gjøre custom?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ".. enda, lavere forvrengning innafor det hørbare område" - kan en se bort fra høyttalerne med svært lav impedanse, eller vil slike høyttalere fungere med Vera? Siden det gjøres et poeng av det "hørbare" området..
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    ".. enda, lavere forvrengning innafor det hørbare område" - kan en se bort fra høyttalerne med svært lav impedanse, eller vil slike høyttalere fungere med Vera? Siden det gjøres et poeng av det "hørbare" området..
    Begge VA forsterkerne takler impedanse på 2 Ohm. Som nevnt, er derimot ikke effekten like høy som f.eks de kraftigste DP effektrinnene ved så lav impedanse. Hva man har behov for vil selvsagt variere.

    VA P400/1000 effekt ved ulike impedanser:
    Watt vs impedance stereo mode.jpg
    Watt vs impedance bridged mode.jpg

    VA P150/600 RS effekt ved ulike impedanser:
    stereo vs bridge mode power for VA P150_600 RS.png
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Spennende produkter, som jeg sikkert vil prøve en dag!

    Nå stiller det seg slik hos meg, at ingen Klasse D konstruksjoner har klart å drive Infinityene godt, de kutter ut. Så det var en av de største grunnene til å se mot DP.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Vera forsterkerne tygger unna 2 Ohm som vassgraut. 😎
    Jeg kobler opp en 1 ohms last i dag og tester
    Det skulle jeg likt å prøve hjemme hos meg, Klasse D har ikke vært god match. Da også lydmessig, men verst er det med at de kneler og skrur seg av. Det er faktisk verst på klassisk musikk med tungt slagverk.. Virker som høyttalerne påvirkes veldig av å ha Klasse D forankoblet også på normal musikk og lyttevolum.

    Det er liksom her DPene briljerer.. De gir bånn gass..

    Jeg må presisere at jeg har hatt Klasse D siden 2008 og har ingenting i mot Klasse D. Har fortsatt Klasse D i stallen, men ikke i hovedanlegget.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.793
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags klasse D-forsterkere er det som kneler?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det virker som noen setter all Klasse-D i samme boks.
    Det er LITT forskjell på en Powersoft M-drive som kan levere 200 Ampere og 15 kW i 2 ohm, og en soundMAXX miniforsterker til 699 kr...
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Det skulle jeg likt å prøve hjemme hos meg, Klasse D har ikke vært god match. Da også lydmessig, men verst er det med at de kneler og skrur seg av. Det er faktisk verst på klassisk musikk med tungt slagverk.. Virker som høyttalerne påvirkes veldig av å ha Klasse D forankoblet også på normal musikk og lyttevolum.

    Det er liksom her DPene briljerer.. De gir bånn gass..

    Jeg må presisere at jeg har hatt Klasse D siden 2008 og har ingenting i mot Klasse D. Har fortsatt Klasse D i stallen, men ikke i hovedanlegget.
    Klasse D er ikke klasse D som det nevnes her. Finnes flere klasse D forsterkere som fort kneler med lav impedanse.
    Ser i signaturen din at du har Midgard Oberon effektrinn med eldre B&O ICEpower ASP moduler, så kanskje det er de du sikter til? De takler ikke like lav last som Vera Audio. Husker ikke i farten hvor grensen for Oberon med ICEPower ASP går, men 2 Ohm er i alle fall for lavt for dem. Det er det ikke for VA forsterkerne.

    Rent lydmessig vil Vera Audio og de beste DP forsterkerne være veldig like, men Vera Audio måler bedre og har potensialet til å låte enda litt mer oppløst.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Fikk prøve et sett PSAudio Stellar M1200 uten å bli overbevist om at de gjorde det noe bedre enn Midgard merkelig nok.
    Burde vel prøvd en Vera Audio forsterker da kanskje.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Fikk prøve et sett PSAudio Stellar M1200 uten å bli overbevist om at de gjorde det noe bedre enn Midgard merkelig nok.
    Burde vel prøvd en Vera Audio forsterker da kanskje.
    PSAudio Stellar M1200 bruker også B&O ICEpower moduler. Riktig nok en en nyere type (AS1) enn hva Midgard Oberon brukte. Forvrengningen er betydelig høyere enn både DP og VA.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Fikk prøve et sett PSAudio Stellar M1200 uten å bli overbevist om at de gjorde det noe bedre enn Midgard merkelig nok.
    Burde vel prøvd en Vera Audio forsterker da kanskje.
    Hvor langt ned i Ohm går 9.2i II,? Mener å ha hørt 1,3 Ohm, noe som gjør de til hard kost på forsterker.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har lekt meg i kveld :).
    Jeg har jo 1 Ohms last, men jeg tenkte jeg ville lage noe som var litt gøyere og som folk kanskje kan relatere bedre til. En ledning!
    1637700413516.png

    24AWG tilsvarer 0,205mm^2. Den har en motstand på 0,084 Ohm per meter, så 12 meter med denne skulle bli akkurat 1 Ohm.

    Et nøyaktig multimeter med tre nuller etter komma er kjekt. Her sjekker jeg at jeg har 0 Ohm når klemmene er kortsluttet.
    1637700585256.png


    Ledningen ble surret rundt en pappeske så varmen kan fordele seg. 12 meter med 0,205mm^2 ledning skulle bli 1 Ohm, og med 0,977 Ohm var jeg ikke langt unna.
    1637700716115.png


    For å kunne lytte til hva som skjer samtidig som jeg kjører forsterkeren i 1 Ohm ble også en 4 Ohm low-fi høyttaler tilkoblet via en 220 Ohms motstand slik at denne spiller MYE lavere enn den ellers ville ha gjort.
    Med denne tilkoblet og den lille ekstra 0,75mm^2 kabelen tilkoblet ble totalresistansen 1,026 Ohm.
    1637700827824.png


    Med varmekamera kan man se at før alt kjøres i gang så er temperaturen 19 grader.
    1637700930267.png


    Vi starter med 10W effekt.
    1637700972243.png

    Forvrengningen er ved 4,48V og 10W på helt fine 0,006%
    1637700991457.png


    Vi gasser på til 10V og 100W. THD holder seg på fine 0,008%.
    1637701102957.png


    Tråden tåler mer, og vi kjører på til 14,14V og 200W. THD holder seg fint på 0,009%. Tråden er nå 92 grader, men den tåler mer.
    1637701298435.png


    Vi kjører videre til 17,3V og 300W. Tråden blir nå 111 grader og vi ser THD holder seg fremdeles fint på 0,009%. Dette er kontinuerlig effekt i 1 Ohm. Jeg lot testen gå i 10 minutter uten problemer.
    Høyeste harmoniske forvrengningskomponent er tredje harmonisk på -58dB og signalet er på +24,8dB. Det vil si at den er 82,8dB under signalet. Det vil si at tredje harmonisk alene står for 0.007% av de totale 0,009%THD. De høyere harmoniske ligger over 100dB lavere enn signalet og vil være uhørbare.

    Det er verdt å merke seg at når tråden blir 111 grader varm så stiger motstanden og det blir litt lettere for forsterkeren å drive den. Jeg målte den til 1,4 Ohm ved 105 grader.
    1637701613325.png


    Hva så med musikk?
    Metallicas "My Apocalypse"er kjent for å ha lav crest faktor. Der er det action hele tiden. Jeg skrudde dette såpass mye opp at forsterkeren gikk i klipping minst 30 ganger i løpet av låta. Klippeindikatoren blinket med blått lys som indikerer at man har en "strømklipp". Altså at forsterkeren merker at det går for mye strøm.
    For å få med de aller høyeste toppene ble dette målt med et oscilloskop.
    1637702050289.png

    Her ser vi en typisk klippetopp og vi ser at signalet har vært helt oppe på 32,28V peak. Det er en peakeffekt på over 1kW i 1 Ohm.
    Jeg lot forsterkeren stå slik i to timer. Temperaturen på tråden var da kun 43 grader og dermed ikke mye over 1 Ohm.
    Selv dette var ikke nok til at forsterkeren svettet nevneverdig. Viftene hadde ikke startet en gang!
    Riktignok var dette kun med venstre kanal i drift, men allikevel.

    Konklusjonen er at 1 Ohm er ikke noe stress for Vera P400/1000 forsterkeren. Den kan pumpe ut 300W kontinuerlig i 1 Ohm og varme opp en 12 meter lang ledning som har kjøling hele veien til 111 grader med lave 0,009% THD+N. Jeg kunne samtidig lytte til testtonen fra høyttaleren og den var klar og fin hele tiden.
    Guffer man på med heavy metal til langt over klipping klarer den det også i over to timer uten å overopphete eller skru seg av. Jeg hadde faktisk trodd viftene skulle aktiveres da, men tydeligvis er kjølingen i det solide kabinettet nok til å holde temperaturen under 65 grader (som er grensen før viftene begynne å spinne på laveste hastighet som er lydløse 400 RPM).

    Jeg tror myten om at klasse D ikke klarer lave laster er knust. Men grensen går altså ved 25 ampere og 300W i 1 Ohm for Vera P400/1000.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dette eksperimentet burde dere dele i Veratråden på ASR og. Lenge til Amir får et eksemplar? 🤓
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er et eksemplar av P400/1000 på vei til Amir nå. Den har allerede vært testet hos Prosound der borte
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Ser det skrytes noe enormt av vera, så jeg må vel be om å få en på prøve snart….den skal få ta plassen der en Dp6.4 står nå, å får drive et par Martin Logan Cls, til å begynne med, og så et par med Ml Prodigy, og ja da får jeg håpe den er så bra som det hevdes, da di er ganske så rimelige å kjøpe….
    jeg bruker å dra på så det holder i blandt.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Kan legge til at vi kontaktet svenske LTS allerede i 2020 om test av P400/1000. LTS både måler og utfører blindtest. Blindtesten består i å finne ut om forsterkeren er lydmessig transparent i deres oppsett. Fikk i 2020 beskjed at de skulle vurdere det. Siden den gang har vi purret på de flere ganger, men ikke fått svar. Det er overraskende.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Jeg fikk lyst til å utfordre Pedal til å skrive litt om hvordan han opplever å lytte til musikk med Vera forsterkere (ja, han har vel testet disse?) og DP forsterkere. Ingen her i landet har mer erfaring og kunnskap med DP enn Pedal vil jeg tro.
    I en ny tråd her på sentralen spørres det om hva HFS folket mener om dagens Vera produkter, det er et prisverdig initiativ og veldig flott gjort. Her i landet er vi heldige å ha flere produsenter av High end forsterkere. Det gir fordeler for oss brukere å ha god kontakt med konstruktørene.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har kjøpt 2 stk Vera Audio P400/1000 til å drive basstårna mine. Inngår i et 3-veis aktivt hornbasert system. Førsteinntrykket er litt tørrere/bedre styring i dypbassen, enn min gamle DP 6.5 (trimmet). Men systemet er fortsatt "under utvikling". TTT. Satser på å komme i orden iløpet av høsten. Mer posting herom da.

    Har snakket en del med konstruktør @Armand, om løst og fast, og fått inntrykk av at han virkelig kan sine saker. 😊
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Hei, takk for svaret. @Armand kan avgjort sine saker, med god margin en av de har på berget (dvs. world wide) med dyp kunnskap og erfaring i fagfeltet. Han deler også sin kunnskap og tanker til mange, inkludert meg selv når jeg står fast i mine DiY prosjekter. P400 er knakende god, i mitt oppsett likte jeg P150 litt bedre. Hvorfor? Aner ikke, de måler og yter svært likt i normale lydnivåer hos meg, syntes P150 har en noe mer behagelig/naturlig klang.
    Bruker MI 23.5A pre og Respons ht.
    Fikk tak i en DP 6.3 i sommer, den er testet, riktignok ikke mye pga sommertid. Men, ble overrasket hvor fint den låter. Virker som om den kontrollerer ht bedre og holder et «fast grep« om musikken, den står fram i rommet, er mer frampå. Vera virker på meg mer «beskjeden» i forhold.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    DP 6.3 er litt kraftigere enn VA P150/600 RS. Det kan ligge noe der.

    Flere som har testet en vs to P150 og opplevd klar forskjell. Spesielt ved kompleks musikk, så har tilbakemeldingene vært at kontrollen er bedre med to stk VA P150. Men dette avhenger selvsagt av høyttalerne.

    Her er forresten tilbakemelding fra en som testet NC400 mot DP monoblokker:
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Her er forresten tilbakemelding fra en som testet NC400 mot DP monoblokker:
    DP laget ingen monoblokker, meg bekjent, (untatt en spesialserie for NRK), men @mwt skriver annet steds at han spiller på den original Mod 1 fra 1985 og DP PA400 (PA modell fra 90-tallet). Disse er nok litt akterutseilt/ikke helt representative for den nyere DP-lyden :)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Det er hyggelig å se at Leif & DP, og kanskje oss i menigheten også, får kred.
    Leif brukte mye av tiden på å skolere eksisterende og potensielle kunder. En ting han begynte å si allerede omkring tusenårsskiftet var at de hadde fått all hørbar forvrengning langt under hørbare nivåer, og hadde skiftet litt fokus i utviklingsarbeidet.
    Det er jo artig at det nå har dukket opp en tilsynelatende verdig arvtager. Jeg kommer aldri til å selge noen av mine DP-forsterkere. Er perfekt fornøyd.
    Jeg ønsker Armand & Co lykke til med jobben videre. Skal de selge så det monner må de nok ut å lete etter andre kunder enn oss i Menigheten, og de har vel allerede oppdaget hvor vanskelig det er å selge mindre (forvrengning). De fleste vil nok ha "mer av det meste" selv om de gjerne sier noe annet.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Selvom DP ikke lagde monoblokker er det mulig å brokoble en del DP modeller.
    Det tre/firedobler antall watt og reduserer forvrengning ytterligere, men på bekostning av noe dårligere S/N forhold.

    Jeg heier på Vera, men har ikke behov for å bytte ut det som fungerer så godt hos meg. « If it’s not broken don’t fix it».
    Så finnes det en rekke andre forsterkere i produksjon i dag, som ihvertfall i mine øyne, er aktuelle og naturlige konkurrenter.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Bare for å ha sagt det; jeg heier på @Armand og VA forsterkerne!
    Det hører med å fortelle at jeg har bistått med å velge flere VA forsterkere til venner og kjente.
    At jeg finner DP lyden interessant og givende for tiden for stå for min regning. Jeg formidler bare det jeg opplever og prøver å være dønn ærlig.
    Noe må det være når en forsterker fra før år 2000 spiller såpass flott.
    DP Leif gjorde noen grep i sine forsterkerne som etter hva jeg har lest også ble patentert.
    Kanskje @Armand kan snu en stein eller to til?
    Tror vel ikke at mine Respons ht utgjør en vanskelig last heller.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

lydogakustikk
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.124
Link til alle artikler
47
lydogakustikk sine annonser
Bransjenyheter
Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

  • 65
Ønsker å presentere høyttaleren Vera Audio Coherence 12 og dele tanker bak designet. Høyttaleren nærmer seg ferdigutviklet og målet er å lansere den innen sommer/høst. Et bilde under av...
Fortsett
Bransjenyheter
Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

  • 30
Som det ble nevnt i en annen nyhet, så vil flere av produktene fra RPG ikke bli tilgjengelig lenger for private snart. Link...
Fortsett
Bransjenyheter
Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

  • 0
Det skjer endringer med RPG som gjør at mange av produktene fremover vil kun selges i høyt antall og prisene vil også stige. Man vil rette seg mot pro-markedet. Har du hatt planer om å bestille...
Fortsett
Bransjenyheter
Fellesbestilling av RPG akustikkprodukter til Oslo

Fellesbestilling av RPG akustikkprodukter til Oslo

  • 1
Har en kunde i Oslo som vurderer å bestille en del RPG produkter og vil i den forbindelse undersøke om flere i området vil være med på denne bestillingen. Pallefraktkostnaden fordeles da på flere...
Fortsett
Bransjenyheter
RPG akustikkprodukter på tilbud i Bergen

RPG akustikkprodukter på tilbud i Bergen

  • 3
Vi selger en del produkter nå med meget god rabatt. I utgangspunktet produkter som må hentes i Bergen, da frakt blir fort kostbart med disse størrelsene. Med tanke på at man vanligvis betaler...
Fortsett
Bransjenyheter
Dokument om designet av Vera Audio P400/1000

Dokument om designet av Vera Audio P400/1000

  • 34
Vi har laget et dokument med en del info om designet og tekniske løsninger av Vera Audio P400/1000 effektforsterkeren. Kun på engelsk vel og merke. Dokumentet kan sees eller lastes ned her...
Fortsett
Topp Bunn