HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    ncore er hypet til skyene av enkelte her på forumet. Kan det være en mulighet for at den er sabla bra på papiret og i enkelte oppsett men ikke overalt?
    Muligens å ta i litt ved å uttrykke det slik, men samtidig er det jo ikke bare her på forumet de har fått god omtale!

    De måler svært bra ja, noe som er bekreftet fra mange hold.
    Og når man samtidig ser seg litt omkring, så er jo de positive kommentarene fra både inn- og utland i forhold til de negative, i absolutt dominans.
    Icepower fik også gode omtaler i sin tid. Jeg synes nu Hypex er 10 gange bedre end Ice. Tror afgjort Hypex med et par trix kan bruges af de fleste.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ncore er hypet til skyene av enkelte her på forumet. Kan det være en mulighet for at den er sabla bra på papiret og i enkelte oppsett men ikke overalt?
    Det er jo det jeg nettopp det jeg skriver!
    Og som tidligere nevnt er det vanskelig å se at Ncore bringer noe nytt lydmessig på banen. Forskjellen er at man får det billig og i et lite kabinett.

    Er ikke uenig med deg i det Orso, men det kan man jo si om de aller fleste private erfaringer i denne hobbyen.
    Når det er en "hype" rundt et produkt er det fint at noen forteller om mindre positive erfaringer for å få et mer helhetlig bilde.
    Har ingen problemer med at folk opplever lyd de ikke liker med Ncore. Det er i grunnen akkurat som forventet. Men som sagt mener jeg det blir feil å komme med bastante meninger om hvordan forsterkeren alene låter. Hvordan kan man vite 100% at det man opplever skyldes bare forsterkeren? Og spesielt når den verken måler slikt eller de fleste lytteinntrykkene forteller det samme. Litt ydmykhet i forhold til hva som kan være hva hadde vært fint.
    godt forslag! ydmykheten ville vært fint vedr. kabler, høytalere og ikke minst akustikk også
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso, ser du ncore som den beste forsterkeren uavhengig av andre komponenter? Forutsetter bruk av ncore at resten måler helt korrekt?
    For det første vet jeg ikke om Ncore er den beste forsterkeren målemessig. Men den er helt klar i toppsjiktet og det er ganske spesielt i denne prisklassen og kombinert med at den så god til å drive vanskelig laster.

    Skal en forsterker som har såpass lite egenlyd fungere i et oppsett, så må resten av systemet henge med. Gjør det ikke det vil det bli nådeløst avslørt. Pre og DAC er nå en ting, men høyttalere og akustikk betyr utrolig mye. Har man en slank respons, utstikkende frekvenser, høyttalere som måler svakt off-axis kombinert med lite tiltak, dårlig impulsrespons o.l. så vil det komme frem veldig tydelig med en forsterker som slipper så mye igjennom. Derfor er den ikke nødvendigvis for alle. Men det trenger heller ikke å være forsterkeren sin skyld at det totalt sett ikke låter helt slik man ønsker.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Litt ydmykhet orso ? Tror det er best vi holder dette på ett plan vi begge er tjent med så jeg ikke skulle føle meg bekymret for å tråkke på dine til tider noe ømme tær.
    --

    Mine erfaringer er gjort med Ncore i egen stue med egne ører, jeg trenger ikke måle eller føle det nødvendig verken å rettferdigjøre for deg eller menneskeheten generelt å stille med måleark ELLER å fortelle mer om hvilken eletronikk/HT jeg har testet med. Som de fleste vet har jeg den siste tiden vært så heldig å få testet masse utstyr (lånt og kjøpt) og dermed har lagt meg ett grunnlag for hva som spiller bra og hva som spiller mindre bra. De som har gløttet i tråden min her på HFS vet nok det. Utover det føler jeg verken behovet eller trangen til å fortelle noe mer utover det jeg har gjort. Skulle noen misstro mine betraktinger/lydopplevelser når det kommer til disse HYPEX modulene så for det være, vi er på ett hi-fi forum dette er ikke rakettforskning. Blokkene er gode de og i ett annet oppsett kan det være de spiller himmelsk, hos meg gjorde de ikke det, da finnes det andre forsterkere som har spilt ryddigere her og passer meg å min smak bedre
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ser ut som en hjemmelaget krysning mellom en PC og et powersupply!:rolleyes:
    Men den spiller kanskje bra, allikevel?:cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Ser ut som en hjemmelaget krysning mellom en PC og et powersupply!:rolleyes:
    Men den spiller kanskje bra, allikevel?:cool:
    Hehe :D den er væsentligt bedre end Hypex N COre. 2200 W trafo 170.000 uf samlet pr. monotrin og ca 400 W i 8 ohm.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Imponerende tall, i og for seg.
    Men det forteller egentlig fint lite om hvordan den spiller!:confused:
    Og hva betyr "væsentligt bedre" i denne sammenheng?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    forslag! ydmykheten ville vært fint vedr. kabler, høytalere og ikke minst akustikk også
    Kanskje vi definerer ydmykhet forskjellig? Ydmykhet er ikke for meg å la hver og si hva som er fakta eller sant. Heller ikke å si noe positivt til andre angående valg og samtidig tenke noe annet i sitt stille sinn. Derimot synes jeg man skal trå litt varsomt om ting man ikke vet noe sikkert om. Går jeg inn i en vilkårlig hifi forretning og lytter, går ut igjen og konkluderer med at kilden eller forsterkeren var elendig vil jeg anse det både respektløst overfor selger og mangel på ydmykhet. For det kan man enkelt og greit ikke vite. Når vitenskapen og lyttetester er konkluderende angående kabler, så synes jeg man fint kan si det med klartekst uten at det er mangel på ydmykhet.
    Dagens off-topic. :)

    Og igjen. Poenget er at man ikke kan vite noe sikkert om forsterkerens egenlyd utifra hva man prøver i eget oppsett. Man vet bare hvordan det låter totalt sett og da synes jeg man bør formidle det slik.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Imponerende tall, i og for seg.
    Men det forteller egentlig fint lite om hvordan den spiller!:confused:
    Og hva betyr "væsentligt bedre" i denne sammenheng?
    Saft , kraft og den fylde NCORE mangler. Sidstnævnte er nu bedre på visse punkter. Summasumarum tror jeg de fleste foretrækker denne.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    forslag! ydmykheten ville vært fint vedr. kabler, høytalere og ikke minst akustikk også
    Kanskje vi definerer ydmykhet forskjellig? Ydmykhet er ikke for meg å la hver og si hva som er fakta eller sant. Heller ikke å si noe positivt til andre angående valg og samtidig tenke noe annet i sitt stille sinn. Derimot synes jeg man skal trå litt varsomt om ting man ikke vet noe sikkert om. Går jeg inn i en vilkårlig hifi forretning og lytter, går ut igjen og konkluderer med at kilden eller forsterkeren var elendig vil jeg anse det både respektløst overfor selger og mangel på ydmykhet. For det kan man enkelt og greit ikke vite. Når vitenskapen og lyttetester er konkluderende angående kabler, så synes jeg man fint kan si det med klartekst uten at det er mangel på ydmykhet.
    Dagens off-topic. :)

    Og igjen. Poenget er at man ikke kan vite noe sikkert om forsterkerens egenlyd utifra hva man prøver i eget oppsett. Man vet bare hvordan det låter totalt sett og da synes jeg man bør formidle det slik.
    forsterkerens egenlyd? hva er det? og selvsagt kan man ha en oppfattning om det i eget oppsett eller?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    forslag! ydmykheten ville vært fint vedr. kabler, høytalere og ikke minst akustikk også
    Kanskje vi definerer ydmykhet forskjellig? Ydmykhet er ikke for meg å la hver og si hva som er fakta eller sant. Heller ikke å si noe positivt til andre angående valg og samtidig tenke noe annet i sitt stille sinn. Derimot synes jeg man skal trå litt varsomt om ting man ikke vet noe sikkert om. Går jeg inn i en vilkårlig hifi forretning og lytter, går ut igjen og konkluderer med at kilden eller forsterkeren var elendig vil jeg anse det både respektløst overfor selger og mangel på ydmykhet. For det kan man enkelt og greit ikke vite. Når vitenskapen og lyttetester er konkluderende angående kabler, så synes jeg man fint kan si det med klartekst uten at det er mangel på ydmykhet.
    Dagens off-topic. :)

    Og igjen. Poenget er at man ikke kan vite noe sikkert om forsterkerens egenlyd utifra hva man prøver i eget oppsett. Man vet bare hvordan det låter totalt sett og da synes jeg man bør formidle det slik.
    Selvfølgelig kan man det . Især hvis man hører sine ting hos andre og deres ting hos sig selv. Så har man efter nogen tid et godt reference grundlag. Det kan dog tage årtier at opbygge disse kompetencer.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tipper at vi er ganske mange som ser frem til den konklusjonen?
    Du har jo et visst ord på deg, hva ærlighet angår.....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Om ikke så alt for lenge skal jeg prøve ncore jeg også. Først da får vi virkelig vite om de holder mål;)
    Men det er jo fint. :D Jeg er sikker på med de højttalere du har og som de står så vil Hypex falde i god jord hos dig.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Imponerende tall, i og for seg.
    Men det forteller egentlig fint lite om hvordan den spiller!:confused:
    Og hva betyr "væsentligt bedre" i denne sammenheng?
    Saft , kraft og den fylde NCORE mangler. Sidstnævnte er nu bedre på visse punkter. Summasumarum tror jeg de fleste foretrækker denne.
    Hmm.
    Da snakker vi vel igjen om en forsterker som farger lyden til ens eget velbehag?
    I og for seg er det vel ikke noe galt i det, men allikevel:
    Om man bruker forsterkerens egenskaper som en slags kompensasjon for mangler som ellers kan tillegges høyttalere, rom og akustikk, legger jeg inn en mild protest.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Hvor får du det fra at jeg gør det ? Mitt rum lægger faktiskt en masse TIL i bassen. Forøvrigt hvilke højttalere er nøjtrale ifølge dig ?
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Å tro at en forsterker bestående av et par mobiltelefon-store printkort plutselig skal være veien, lyset og livet innen all slags musikkreproduksjon er rimelig naivt er jeg redd. Minner meg om min bror som sa at jeg bare kunne kaste alt jeg eide av LP'er og CD'er for nå var mp3 der og det låt bedre enn alt annet... Tenk om verden var så enkel.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det var jo litt av et argument!:rolleyes:
    Siden "mobiltelefon-store" printkort er nevnt, finner jeg det opportunt å nevne at det ikke er sååå mange årene siden at en "mobiltelefon"
    (og som veide 8-10kg) så slik ut:

    Pussig nok har det vært en viss utvikling på slikt også.
    MOBILT~1.JPG
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    forsterkerens egenlyd? hva er det? og selvsagt kan man ha en oppfattning om det i eget oppsett eller?
    Forsterkerens egenlyd er dens forvrengning.
    Hvordan skal du klare å skille det ut fra alt annet i ditt oppsett? Det må du i så fall ha et meget nøytralt låtende oppsett og ha litt peiling på hvordan det måler. Da kan man kanskje si noe fornuftig.

    Hva er det f.eks som gjør at folk har ulike oppfatninger om hvordan Ncore låter? At de kommer til ulike konklusjoner. Det er veldig lite sansynlig at det skyldes ulik last p.g.a. dens evne til å drive vansekelig laster. Forteller ikke det at det skyldes ulik lyd i andre deler av anlegget? Se f.eks på tilbakemeldingen under. Omtrent det motsatte av hva Johnnygrandis erfarte.

    I have been trying to come up with one word that describes the Ncore. It has been difficult, at least for me. If I say it sounds CLEAN, someone might also think sterile, and it is NOT. Or someone might think bright and again it is NOT. If I say distortion-less. That might cover it but it has so much more. So in a few words; Clean, no distortion and I mean the least of any amp I have ever heard, musically engaging, natural tone and harmonics, fast transients, dynamic, to the point were you can turn the volume way down and still hear the WHOLE MUSIC, it does not close in at any volume, loud or soft, and I can not think of any amp I have heard that can do the whole volume range and not distort in some way. Did I say it has no DISTORTION. It really lets the music flow and be music. Does this mean that a bad recording will sound awful? Not really, for I heard bad recordings sound better.
    Well, I’ve had my three days with the ncores, I’ve listened to a lot of different types of music, and my conclusion is that these little amps are incredible!

    To backtrack a little, I’ve been an on-again off-again audiophile for the better part of thirty years. I started with a solid state adcom amp, moved to mid-level luxman amplification, and then on to the audio research classic 60 and the warm glow of tubes. I’ve had tangent speakers, spendor, omega, and martin logan aerius. Sources have included a vpi turntable as well as various cd-players. See my previous post from Thursday for my current set-up, which emphasizes simplicity and compactness.

    Although I’ve heard other great and even state-of-the art systems at shows and dealers, I’ve never been tempted to spend the kind of big bucks required for an all-out assault on the state of the art. I’ve always looked for good value.

    These little mono do-it-yourself amps are probably the most value for the buck I’ve ever encountered. I thought my bel canto integrated was highly detailed and revealing, and it certainly seemed so compared to the vintage audio research amp it replaced. But I am hearing more nuance and subtle detail than I have ever heard before. On top of that, it is all presented in a more natural and more realistic way—no electronic veiling, no digititis, no listener fatigue.

    I listened to a lot of well recorded audiophile favorites—Jennifer Warnes Famous Blue Raincoat, Jazz at the Pawnshop, the Chesky John Pizarelli My Blue Heaven, the Dorian Sampler Volume 2 among them. I also listened to HD tracks high res version of Paul McCartney’s Band on the Run. I also listened to lots of other recordings I have heard many times over the years, such as Mozart Horn Concertos, Dire Straits Bonnie Raitt and Sting albums, and even recent Cold Play, Rihanna and Adele, some of the latter on the MOG service. Incredibly, even the relatively low -sample rate music on MOG sounded better than I had ever heard it (on MOG). Most of the source material was played from a macbook air through my dac, but some was played through a squeezebox (original) with the digital signal taken through my dac.

    All the music I played seemed to be more present in the room, with better front to back layering. The instruments and voices had good body and were fully fleshed out. Complex musical passages and loud crescendos did not overwhelm the system or result in any congealing of the sound (and this is with my extremely inefficient and power hungry small speakers). Micro-dynamics were better, allowing you to notice the small changes in volume and energy that makes music so vital. I did notice a slight tendency toward sibilance in some recordings—but I have no idea whether that is because of the source, because of the dac, or because of the amps. High end: clear and clean. Midrange: full of body and life. Bass—solid.

    Bottom line—the best amplification and the best music reproduction I have ever heard in my system. Period. A very exciting time to be an audiophile!
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    forsterkerens egenlyd? hva er det? og selvsagt kan man ha en oppfattning om det i eget oppsett eller?
    Forsterkerens egenlyd er dens forvrengning.
    Hvordan skal du klare å skille det ut fra alt annet i ditt oppsett? Det må du i så fall ha et meget nøytralt låtende oppsett og ha litt peiling på hvordan det måler. Da kan man kanskje si noe fornuftig.

    Hva er det f.eks som gjør at folk har ulike oppfatninger om hvordan Ncore låter? At de kommer til ulike konklusjoner. Det er veldig lite sansynlig at det skyldes ulik last p.g.a. dens evne til å drive vansekelig laster. Forteller ikke det at det skyldes ulik lyd i andre deler av anlegget? Se f.eks på tilbakemeldingen under. Omtrent det motsatte av hva Johnnygrandis erfarte.

    I have been trying to come up with one word that describes the Ncore. It has been difficult, at least for me. If I say it sounds CLEAN, someone might also think sterile, and it is NOT. Or someone might think bright and again it is NOT. If I say distortion-less. That might cover it but it has so much more. So in a few words; Clean, no distortion and I mean the least of any amp I have ever heard, musically engaging, natural tone and harmonics, fast transients, dynamic, to the point were you can turn the volume way down and still hear the WHOLE MUSIC, it does not close in at any volume, loud or soft, and I can not think of any amp I have heard that can do the whole volume range and not distort in some way. Did I say it has no DISTORTION. It really lets the music flow and be music. Does this mean that a bad recording will sound awful? Not really, for I heard bad recordings sound better.
    Well, I’ve had my three days with the ncores, I’ve listened to a lot of different types of music, and my conclusion is that these little amps are incredible!

    To backtrack a little, I’ve been an on-again off-again audiophile for the better part of thirty years. I started with a solid state adcom amp, moved to mid-level luxman amplification, and then on to the audio research classic 60 and the warm glow of tubes. I’ve had tangent speakers, spendor, omega, and martin logan aerius. Sources have included a vpi turntable as well as various cd-players. See my previous post from Thursday for my current set-up, which emphasizes simplicity and compactness.

    Although I’ve heard other great and even state-of-the art systems at shows and dealers, I’ve never been tempted to spend the kind of big bucks required for an all-out assault on the state of the art. I’ve always looked for good value.

    These little mono do-it-yourself amps are probably the most value for the buck I’ve ever encountered. I thought my bel canto integrated was highly detailed and revealing, and it certainly seemed so compared to the vintage audio research amp it replaced. But I am hearing more nuance and subtle detail than I have ever heard before. On top of that, it is all presented in a more natural and more realistic way—no electronic veiling, no digititis, no listener fatigue.

    I listened to a lot of well recorded audiophile favorites—Jennifer Warnes Famous Blue Raincoat, Jazz at the Pawnshop, the Chesky John Pizarelli My Blue Heaven, the Dorian Sampler Volume 2 among them. I also listened to HD tracks high res version of Paul McCartney’s Band on the Run. I also listened to lots of other recordings I have heard many times over the years, such as Mozart Horn Concertos, Dire Straits Bonnie Raitt and Sting albums, and even recent Cold Play, Rihanna and Adele, some of the latter on the MOG service. Incredibly, even the relatively low -sample rate music on MOG sounded better than I had ever heard it (on MOG). Most of the source material was played from a macbook air through my dac, but some was played through a squeezebox (original) with the digital signal taken through my dac.

    All the music I played seemed to be more present in the room, with better front to back layering. The instruments and voices had good body and were fully fleshed out. Complex musical passages and loud crescendos did not overwhelm the system or result in any congealing of the sound (and this is with my extremely inefficient and power hungry small speakers). Micro-dynamics were better, allowing you to notice the small changes in volume and energy that makes music so vital. I did notice a slight tendency toward sibilance in some recordings—but I have no idea whether that is because of the source, because of the dac, or because of the amps. High end: clear and clean. Midrange: full of body and life. Bass—solid.

    Bottom line—the best amplification and the best music reproduction I have ever heard in my system. Period. A very exciting time to be an audiophile!
    Jamen så er det bare at bøje sig med hovedet i støvet. Dette er verdens bedste forstærker. Ingen tvivl er mulig.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ingen grunn til sarkasme, Drossel! :)
    Ei heller er det vel noen som har hevdet at dette er "verdens beste forsterker"?

    Derimot er den unik i sin konstruksjon, samtidig som at den kan måle seg (også bokstavelig) med langt dyrere forsterkere!
    Dette forbløffer jo de fleste, og er vel den egentlige årsaken til diskusjonene omkring en såpass enkel konstruksjon?

    For det skal jo ikke gå an å lage noe som er så enkelt konstruksjonsmessig, og samtidig spille så bra?? Jo, faktisk!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Nu skal man ikke tage fejl. Jeg synes ikke der er noget som helst enkelt ved denne konstruktion tværtimot. Ros for det diskrete indgangstrin og den diskrete forsyning til indgangs trinnet. Den spiller jo rigtigt godt og det er der gode forklaringer på. Hvis jeg havde en så skulle der bare ganske få ændringer til at tilpasse den mine behov. Dette i modsætning til den Coldamp som jeg bragte billeder af. Som det kan ses skulle der hæftige ting til. Hypex er et bedre udgangspunkt ingen tvivl i mit sind om det !
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    forsterkerens egenlyd? hva er det? og selvsagt kan man ha en oppfattning om det i eget oppsett eller?
    Forsterkerens egenlyd er dens forvrengning.
    Hvordan skal du klare å skille det ut fra alt annet i ditt oppsett? Det må du i så fall ha et meget nøytralt låtende oppsett og ha litt peiling på hvordan det måler. Da kan man kanskje si noe fornuftig.

    Hva er det f.eks som gjør at folk har ulike oppfatninger om hvordan Ncore låter? At de kommer til ulike konklusjoner. Det er veldig lite sansynlig at det skyldes ulik last p.g.a. dens evne til å drive vansekelig laster. Forteller ikke det at det skyldes ulik lyd i andre deler av anlegget? Se f.eks på tilbakemeldingen under. Omtrent det motsatte av hva Johnnygrandis erfarte.

    I have been trying to come up with one word that describes the Ncore. It has been difficult, at least for me. If I say it sounds CLEAN, someone might also think sterile, and it is NOT. Or someone might think bright and again it is NOT. If I say distortion-less. That might cover it but it has so much more. So in a few words; Clean, no distortion and I mean the least of any amp I have ever heard, musically engaging, natural tone and harmonics, fast transients, dynamic, to the point were you can turn the volume way down and still hear the WHOLE MUSIC, it does not close in at any volume, loud or soft, and I can not think of any amp I have heard that can do the whole volume range and not distort in some way. Did I say it has no DISTORTION. It really lets the music flow and be music. Does this mean that a bad recording will sound awful? Not really, for I heard bad recordings sound better.
    Well, I’ve had my three days with the ncores, I’ve listened to a lot of different types of music, and my conclusion is that these little amps are incredible!

    To backtrack a little, I’ve been an on-again off-again audiophile for the better part of thirty years. I started with a solid state adcom amp, moved to mid-level luxman amplification, and then on to the audio research classic 60 and the warm glow of tubes. I’ve had tangent speakers, spendor, omega, and martin logan aerius. Sources have included a vpi turntable as well as various cd-players. See my previous post from Thursday for my current set-up, which emphasizes simplicity and compactness.

    Although I’ve heard other great and even state-of-the art systems at shows and dealers, I’ve never been tempted to spend the kind of big bucks required for an all-out assault on the state of the art. I’ve always looked for good value.

    These little mono do-it-yourself amps are probably the most value for the buck I’ve ever encountered. I thought my bel canto integrated was highly detailed and revealing, and it certainly seemed so compared to the vintage audio research amp it replaced. But I am hearing more nuance and subtle detail than I have ever heard before. On top of that, it is all presented in a more natural and more realistic way—no electronic veiling, no digititis, no listener fatigue.

    I listened to a lot of well recorded audiophile favorites—Jennifer Warnes Famous Blue Raincoat, Jazz at the Pawnshop, the Chesky John Pizarelli My Blue Heaven, the Dorian Sampler Volume 2 among them. I also listened to HD tracks high res version of Paul McCartney’s Band on the Run. I also listened to lots of other recordings I have heard many times over the years, such as Mozart Horn Concertos, Dire Straits Bonnie Raitt and Sting albums, and even recent Cold Play, Rihanna and Adele, some of the latter on the MOG service. Incredibly, even the relatively low -sample rate music on MOG sounded better than I had ever heard it (on MOG). Most of the source material was played from a macbook air through my dac, but some was played through a squeezebox (original) with the digital signal taken through my dac.

    All the music I played seemed to be more present in the room, with better front to back layering. The instruments and voices had good body and were fully fleshed out. Complex musical passages and loud crescendos did not overwhelm the system or result in any congealing of the sound (and this is with my extremely inefficient and power hungry small speakers). Micro-dynamics were better, allowing you to notice the small changes in volume and energy that makes music so vital. I did notice a slight tendency toward sibilance in some recordings—but I have no idea whether that is because of the source, because of the dac, or because of the amps. High end: clear and clean. Midrange: full of body and life. Bass—solid.

    Bottom line—the best amplification and the best music reproduction I have ever heard in my system. Period. A very exciting time to be an audiophile!
    så du mener at Johnnygrandis oppfattning ikke er gyldig?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Den er vel bare litt annerledes, for å si det slik.......
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Et av de meste påfallende egenskapene på nCore synes jeg er evnen til å skape et bedre holografi i flere lag og allikevel beholde tone strukturen mellom de forskjellige instrumentene, det andre er måten den gjengir intrikate detaljer og høre hvordan de endrer nivå mens andre toner gjengis samtidig -jeg ble veldig imponert med tanken på prisen og størrelsen :) "mobil telefon forsterkere" er mer av T-amp varianten egentlig, nCore er noe helt annet ;)

    Jeg bruker til daglig DP dual monoblocker på både Final electrostater og Magnepan dipoler + Kappa sub :) en annen ting som var påfallende var evnen til å spille like bra på lav volum og beholde lineariteten... vanligvis må volumet litt mer opp for å få lyden til å falle på plass, men med nCore var like bra i alle styrker. Men ble aller mest imponert når nCore spilte over en enklere system + en enkelt 2 veis Infinity høyttalere på meke benken, og den gjengitte lyden var meget engasjerende og første gang jeg hørte de små høyttalerne gjengi holografisk og natur tro lyd . Etter dette koblet jeg til HF275 og da virkelige spilte de stort med en massiv og bunnløs bass -dette på normal volum nivå... med DP må litt opp i volum ellers.

    Med sølv kabler blir den øvre området lysere men opplever den ikke som stikkende/overdrevet, men mer over-oppløst med større fokus på mellomtonen og diskanten, og sibilantene blir mer over-oppløst men mister ikke strukturen og karakter, for folk som er vant til å kompensere med sølv kabler kan kanskje bli litt i overkant da man ikke er vant til den oppløste strukturen? sibilantene forblir oppløste og ikke massive/upresise som ofte kan bli i mange analoge forsterkere. Og det er faktisk egenskapene i mellomtone og diskanten som er "det beste" i nCore -er tros alt i dette område at såkalte digitale forsterkere har fungert mindre optimalt, og er veldig enig at disse avslører veldig godt alle svakhetene i systemet, men samtidig får de fleste systemer til å yte mer optimalt/riktig synes jeg -problemet er om vi liker å få hørt det om man er vant til en farget gjengivelse -det er min erfaring med nCore :) selv har jeg vært veldig skeptisk til digitale forsterkere fra tidligere erfaringer, men nCore er meget god med tanken på prisen og størrelse først og fremst.

    Noen som har hørt på OEM nCore 1200? :)

    Et stk nCore 400 DMB (Dual Mono Block) med spsm + ncore i bunn og standby/remote styring, tilsvarende på toppen men speilvendt for å få bedre luft sirkulasjon -blir maks 40grd. ved en helt dags drift i passer høyt volum og kablene er ikke lengre enn nødvendig.

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    så du mener at Johnnygrandis oppfattning ikke er gyldig?
    Du forstår mer enn som så 65finger. Virker litt som du bevisst skal være vrien og vanskelig. Ikke vondt ment, men det jo tydelig hva jeg sier. At det kommer ann på resten av systemet. Hans oppfatning er gyldig når det gjelder hvordan det låt totalt sett hos han. Selvfølgelig er det, men det gir ikke fasitsvar på hvordan forsterkeren alene låter. I og med at mange andre ikke opplever tilsvarende, så er det åpenbart systemavhengig. Ikke sant? Og først og fremst handler det IMO om hvordan høyttalere og rom måler.

    Du benekter vel ikke at frekvensrespons, hvordan høyttalere måler og akustikk har betydning for om det låter varmt, fyldig, sterilt, slankt, nøytralt, korrekt, hardt/skarpt, mykt, behagelig osv.?
    Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    så du mener at Johnnygrandis oppfattning ikke er gyldig?
    Du forstår mer enn som så 65finger. Virker litt som du bevisst skal være vrien og vanskelig. Ikke vondt ment, men det jo tydelig hva jeg sier. At det kommer ann på resten av systemet. Hans oppfatning er gyldig når det gjelder hvordan det låt totalt sett hos han. Selvfølgelig er det, men det gir ikke fasitsvar på hvordan forsterkeren alene låter. I og med at mange andre ikke opplever tilsvarende, så er det åpenbart systemavhengig. Ikke sant? Og først og fremst handler det IMO om hvordan høyttalere og rom måler.

    Du benekter vel ikke at frekvensrespons, hvordan høyttalere måler og akustikk har betydning for om det låter varmt, fyldig, sterilt, slankt, nøytralt, korrekt, hardt/skarpt, mykt, behagelig osv.?
    Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå?
    Nå er vi kanskje inne på noe vesentlig i denne hobbyen vår.
    Jeg tror ikke det finnes NOEN produkter som ikke låter bra i de omgivelsene de var konstruert i. Dvs at konstruktøren bruker masse tid på å tune et produkt etter hans smak før det slippes på markedet for de tusen hjem.

    Edit: Måtte endre noen ord, kunne feiltolkes. Mente at produktene låter bra i de omgivelsene de er testet i før de slippes. Ikke at de er bevisst tunet for de tusen hjem;)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    så du mener at Johnnygrandis oppfattning ikke er gyldig?
    Du forstår mer enn som så 65finger. Virker litt som du bevisst skal være vrien og vanskelig. Ikke vondt ment, men det jo tydelig hva jeg sier. At det kommer ann på resten av systemet. Hans oppfatning er gyldig når det gjelder hvordan det låt totalt sett hos han. Selvfølgelig er det, men det gir ikke fasitsvar på hvordan forsterkeren alene låter. I og med at mange andre ikke opplever tilsvarende, så er det åpenbart systemavhengig. Ikke sant? Og først og fremst handler det IMO om hvordan høyttalere og rom måler.

    Du benekter vel ikke at frekvensrespons, hvordan høyttalere måler og akustikk har betydning for om det låter varmt, fyldig, sterilt, slankt, nøytralt, korrekt, hardt/skarpt, mykt, behagelig osv.?
    Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå?
    Nå er vi kanskje inne på noe vesentlig i denne hobbyen vår.
    Jeg tror ikke det finnes NOEN produkter som ikke låter bra i de omgivelsene de var konstruert for. Dvs at konstruktøren bruker masse tid på å tune et produkt før det slippes på markedet for de tusen hjem.
    Hehe du har meget tillit til konstruktørerne vil jeg sige. Selvfølgelig tuner mange men jeg tror ligeså mange bare designer efter det på papiret bedste til prisen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Basert på det Bruno Putzeys har skrevet og sagt er jeg overbevist om han nesten ene og alene måler når han utvikler noe. Målet for han er lavest mulig forvrengning og elektronikk som skal slippe lyden mest mulig gjennom uhindret. Resten av systemet og innspillingen skal stå for hvordan det låter. Lytting er nok først og fremst noen som bekrefter det man har målt.
    Andre utviklere kan derimot ha helt andre mål.

    Uttalelse fra Bruno angående Mola-Mola elektronikk (Hypex innmat) som han har utviklet:
    All three Mola-Mola products express Putzeys’ idiosyncratic brand of audio objectivism: “We all accept that bad measurements don’t necessarily mean that an amp or converter sounds unpleasant. But the usual conclusion that good figures therefore don’t mean anything either, is illogical. No serious audiophile is merely looking for a pleasant sound. It has to bring us closer to the original.” This doesn’t quite mean he aligns himself with the skeptical campthough: “By implying that distortion, jitter and other errors only become audible at some impossibly high level, they have helped stoke the polarisation. That way the tools to make audible errors completely negligible are left unused by either side. By subjectivists because they don’t believe the goal is valid, by skeptics because they don’t believe they’re necessary. I can assure you they are. Every time I’ve heard an amplifier step aside for the music, its measured performance was impeccable.”
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Desværre så måler han mest. Sådan noget som komponenters egenlyd er noget han nærmest negligerer. Mange af de komponenter han bruger kunne vælges med større omhu.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    så du mener at Johnnygrandis oppfattning ikke er gyldig?
    Du forstår mer enn som så 65finger. Virker litt som du bevisst skal være vrien og vanskelig. Ikke vondt ment, men det jo tydelig hva jeg sier. At det kommer ann på resten av systemet. Hans oppfatning er gyldig når det gjelder hvordan det låt totalt sett hos han. Selvfølgelig er det, men det gir ikke fasitsvar på hvordan forsterkeren alene låter. I og med at mange andre ikke opplever tilsvarende, så er det åpenbart systemavhengig. Ikke sant? Og først og fremst handler det IMO om hvordan høyttalere og rom måler.

    Du benekter vel ikke at frekvensrespons, hvordan høyttalere måler og akustikk har betydning for om det låter varmt, fyldig, sterilt, slankt, nøytralt, korrekt, hardt/skarpt, mykt, behagelig osv.?
    Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå?
    OK Orso! jeg skal kutte ut kveruleringen. Jeg bruker en forsterker som er bygget opp rundt klasse T kort og tviler egentlig ikke på at ncore forsterkeren er en bra sak men mitt ankepunkt er hypen rundt tekniske spec. Minner meg om 70/80 tallet (av en eller annen grunn) Mitt system er utviklet av samme person. Alle elementer er egenutviklet blant annet.
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Hvem husker vel ikke da transistorene gjorde sitt inntog? Med sine fantastiske målinger i forhold til rørutstyr

    Litt lenger ute i løypa fant man plutselig ut at det var andre ting (som man inntil da IKKE hadde målt på) som kanskje også var viktige...

    Dersom en gjør en undersøkelse blant verdens topp audiofile (sic) i dag tror jeg man vil finne en overveiende stor andel som spiller på rørutstyr fortsatt - og det er også ufattelig mange i mellomprissjiktet i denne hobbyen som også bruker rørbasert forsterkeri.

    Så Orso, du kan måle til krampa tar deg, men for å gjenskape store emosjonelle øyeblikk i denne hobbyen er kanskje desverre ikke målinger nok. Jeg skulle gjerne sett at man kom unna med en nett liten forsterker i en kakeboks, tilnærmet usynlige kabler komponenter i mellom og bort til de søte skoeskehøyttalerne som fikk greit plass i seksjonen min i stua. Men fysiske lover vil det desverre annerledes. For ikke å snakke om ens subjektive oppfatning, smak og (kanskje mangel) på kompetanse. Jeg er enig i at ting bør måle bra, og at en skal etterstrebe gode tekniske data, men jeg tror samtidig at det er noe mere der ute, som godt kan gå hånd i handske med de gode målingene. Ncore er sikkert bra - men jeg har heller aldri sett et produkt som ikke kan bli bedre! F.ek.s ved at en kombinerer flere filosofier og ikke bare rir sin(e) egne kjepphester.

    Du høres jo ut til å være en kar som har vært med i dette gamet i noen tiår, og med optimale lytterom og erfaring fra en anstendig bunke med topp utstyr vi andre kan drømme om, så jeg skjønner deg godt dersom du synes du har funnet en kjærkommen forsterker-knagg å henge en sliten hatt på! I mål, liksom. Må jo være deilig.
     
    Sist redigert:

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Det var jo litt av et argument!:rolleyes:
    Siden "mobiltelefon-store" printkort er nevnt, finner jeg det opportunt å nevne at det ikke er sååå mange årene siden at en "mobiltelefon"
    (og som veide 8-10kg) så slik ut:

    Pussig nok har det vært en viss utvikling på slikt også. Vis vedlegget 142542


    Ikke så veldig relevant til diskusjonen, billig poeng. Lydgjengivelse handler fortsatt om fysiske lover og omdanning av elektrisk energi til bevegelsesenergi. En meter er og blir en meter, samme med en Hz og en deciBel. Utvikling er ikke automatisk forbedring, og miniatyrisering heller ikke.​
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ....
    Nøytralitet er et pussig begrep å bruke i denne sammenhengen. skjønner ikke helt hva det innebærer
    I sammenhengen kan nøytralitet være et svært enkelt og liketil begrep - ingen hørbar forskjell mellom signal inn og singnal ut under representative arbeidsbetingelser (særlig belastning).

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn