Diverse OpenAI - sjukt imponerende AI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Halden
    Et "bittelite" problem.

AI-selskap har støvsugd verdensmarkedet etter dataminne/-prosessorer. Alt er kjøpt opp, også det som enda ikke er produsert. Dette har kjørt prisene i været, selvsagt, men fører også til knapphet, på grunn av den ekstreme etterspørselen.

Konsekvens. Håper du har kjøpt elektronikken du hadde i tankene å kjøpe. Den vil bli dyrere, eller vil også bli borte, siden en mengde virksomheter vil gå konk.

Screenshot 2026-02-18 at 3.46.01 pm.png

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Halden
    Og LLM har problemer med formallogikk. Å fullføre "setninger", om det er skrift eller bilder/videoer, går greit, men uten indre, konsistent logikk, om man ber om det.

En utfordring:

PDF - https://www.arxiv.org/pdf/2602.06176

Så det å tro at logikken blir bedre om man bygger større datasentra, for å lagre mer informasjon, slik at man få flere valgmuligheter til "autocomplete" ... kan være et blindspor.

Men elektronikk vil bli dyrere og mange virksomheter vil gå overende. (Se forrige innlegg).

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.655
    Torget vurderinger
    1
    Eksamen i samlet sal med penn og papir og kun SI boka og enkel kalkulator, det er da full mulig å gjøre det slik vi gjorde det på 80 tallet.

Fikk nettopp vite fra nyansatt at mange studenter ikke kjøper bøker lengre , ikke engang nettversjon . De bruker bare AI , og de trenger ikke ta notater heller , siden de får den elektronisk fra foreleser etter timen.

(Det er velkjent faktum at å skrive ting ned for hånd aktiverer hele hjernen og gir bedre læring,, det mister man en del av ved å ikke jobben med hode+hånd.)

Resultatet; de er helt ganskehjelpeløse uten AI og selv med toppkarakterer må man forklare og lære dem det mest grunnleggende. Jeg ber dem heller bruke mer tid og utrede og analysere er problem basert på noen enkle sammenhenger og gir dem ikke fasit, mestringsfølelsen de får ved å løse det uten AI gjør at de lærer og husker til neste gang, og kan svare uten AI. Da er jeg fornøyd. AI er helt greit for å bli minnet på ting man har lært men ikke husker detaljene på. Da ser man gjerne om AI er på bærtur eller ikke
    Kjenner meg svært god igjen i dette. Da jeg studerte på 2000-tallet, var det tykke bøker med masse markeringer av viktig informasjon. Vi jobbet mye med stoffet som gjorde at du husket hvor informasjonen var. Ved anledning kunne man visualisere siden der dette sto, gjerne også se for seg illustrasjonen. Jeg er veileder både for studenter fra UiB og ferske leger og det er flere år siden studentene slutte smed bøker. All lesing forgikk på nett også før AI tok helt over. Jeg er overbevist om at dette gir dårligere læring og min subjektive oppfatning er også at enkelte har oppsiktsvekkende kunnskapshull. Det er fortsatt mange som er svært flinke, men jeg forestiller meg at denne typen læring gjør at mange som før ikke ville klart seg på studiet nå når opp tilminimimskravene. Selv om man har bestått en eksamen virker det på meg som at dett rett og slett er begenset dybdeforståelse hos mange.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Halden
    Kjenner meg svært god igjen i dette. Da jeg studerte på 2000-tallet, var det tykke bøker med masse markeringer av viktig informasjon. Vi jobbet mye med stoffet som gjorde at du husket hvor informasjonen var. Ved anledning kunne man visualisere siden der dette sto, gjerne også se for seg illustrasjonen. Jeg er veileder både for studenter fra UiB og ferske leger og det er flere år siden studentene slutte smed bøker. All lesing forgikk på nett også før AI tok helt over. Jeg er overbevist om at dette gir dårligere læring og min subjektive oppfatning er også at enkelte har oppsiktsvekkende kunnskapshull. Det er fortsatt mange som er svært flinke, men jeg forestiller meg at denne typen læring gjør at mange som før ikke ville klart seg på studiet nå når opp tilminimimskravene. Selv om man har bestått en eksamen virker det på meg som at dett rett og slett er begenset dybdeforståelse hos mange.
    Tror man kan gi opp. Ungdom leser ikke, og de skriver ikke for hånd. De får tekster opplest av nettbrett/telefon og ber "AI" lage sammendrag. Selv elever som kommer til eliteskoler i USA har problemer med å lese og forstå en tekst:

Første ordentlige smarttelefon kom i 2007, nå har det snart gått 20 år og opplæring er totalt endret. Arbeidsgivere vil få litt å stri med, etterhvert som de skal omstille seg, og kunnskaphullene du er innom er selvsagt livsfarlige i en del yrker. Sannsynligvis vil diagnoser stilt at AI være bedre enn hva kommende leger er i stand til ... ?

Kineserne har forstått dette, selvsagt, mens USA er i hendene på tech-giganter som kjemper for å få folk til å bruke mest mulig tid på nett. (Slik jeg bruker tid på HFS!)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Tid og rom
    Dette var imponerende!!! Perfekte krigere.
    Det er imponerande, men eg lurer på om det er ei antroposentrisk blindsone at humanoide robotar er det beste våpenet. Som om vår fysikk er det optimale. Litt slik alle skræmande andre i scifi-fiksjon er antropoide (som Alien, Predator og Terminator).

På hi sida, med kompetanse til å laga dette er det nok også kompetanse til å laga dødeleg robotikk, også.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.508
    Tror man kan gi opp. Ungdom leser ikke, og de skriver ikke for hånd. De får tekster opplest av nettbrett/telefon og ber "AI" lage sammendrag. Selv elever som kommer til eliteskoler i USA har problemer med å lese og forstå en tekst:

Første ordentlige smarttelefon kom i 2007, nå har det snart gått 20 år og opplæring er totalt endret. Arbeidsgivere vil få litt å stri med, etterhvert som de skal omstille seg, og kunnskaphullene du er innom er selvsagt livsfarlige i en del yrker. Sannsynligvis vil diagnoser stilt at AI være bedre enn hva kommende leger er i stand til ... ?

Kineserne har forstått dette, selvsagt, mens USA er i hendene på tech-giganter som kjemper for å få folk til å bruke mest mulig tid på nett. (Slik jeg bruker tid på HFS!)
    Dr Dong som dessverre har forlatt oss (da mener jeg altså forumet, jeg antar han lever i beste velgående) snakket innimellom om dette - altså at studenter som begynner på Blindern ikke kan å lese. I betydningen klarer ikke å forholde seg til en lengre tekst og få noe vettugt ut av den.

Nå har eldste datteren begynt på videregående og der har de heldigvis lærebøker som i gode gamle dager. Prøver skrives stort sett for hånd. På barne- og ungomdsskolen var det et salig styr - Nordstrand barneskole er en av tre (?!) barneskoler i Oslo som ikke er iPad-skole, men det betyr selgvsagt ikke at de hadde lærebøker. Det var masse kopier og ark som fløy hit og dit. Det var fullstendig galskap og jeg lurer genuint på om det faktisk finnes noen som ikke innser dette men i fullt alvor tror at dette gir god læring.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn