Diverse OpenAI - sjukt imponerende AI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Skulle likt å se hvilke oppgaver den svarte på. Uavhengig av chatboter tror jeg det gis mange dårlige eksamensoppgaver.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    I England er den visst testet ut på å skrive essays. Den skriver gode essays på B+ nivå. Den unngår også å bli fanget opp av plagiat/kopi-sjekkere.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jo, men en god eksamensoppgave legger noen føringer som viser om det ligger noe tenking bak svaret. Karakteren må alltid stå i forhold til hva oppgaveteksten ber om, og noe annet enn helt åpne spørsmål kan kanskje skille klinten fra hveten.

    Det ser ut som et helt enkelt krav om kildehenvisning får den til å snuble:

    — Denne chatboten er veldig imponerande, men han har sine avgrensingar. For eksempel oppgir ikkje ChatGPT kjelder.

     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Om AI har politisk bias til høyre eller venstre avhenger vel av hva man forer den med? Sålenge det er mer venstreorientert materiale tilgjengelig så vil vel AI også bli venstreorientert?

    Lurer forøvrig på hva som skjer ettersom verden oversvømmes av AI-generert bilder og tekst, som deretter mates inn i nye AI-algoritmer. Vil man da etterhvert fjerne seg fra organisk/menneskelig form og filosofi?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men en god eksamensoppgave legger noen føringer som viser om det ligger noe tenking bak svaret. Karakteren må alltid stå i forhold til hva oppgaveteksten ber om, og noe annet enn helt åpne spørsmål kan kanskje skille klinten fra hveten.

    Det ser ut som et helt enkelt krav om kildehenvisning får den til å snuble:

    — Denne chatboten er veldig imponerande, men han har sine avgrensingar. For eksempel oppgir ikkje ChatGPT kjelder.

    Det skyldes at man ønsker å unngå opphavsrettsspørsmål. Ingen vansker med å lage en chatbot med kildehenvisninger og slikt vil vel folk betale for, i tiden som kommer. Disse som tjener penger på å skrive "paysays" for universitetsstudenter kan kjøre ut 100x så mange heretter.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Lurer forøvrig på hva som skjer ettersom verden oversvømmes av AI-generert bilder og tekst, som deretter mates inn i nye AI-algoritmer. Vil man da etterhvert fjerne seg fra organisk/menneskelig form og filosofi?
    Du vet vel at det kun er AI som kommuniserer med deg på FB og ellers i sosiale medier......? :unsure:
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det skyldes at man ønsker å unngå opphavsrettsspørsmål. Ingen vansker med å lage en chatbot med kildehenvisninger og slikt vil vel folk betale for, i tiden som kommer. Disse som tjener penger på å skrive "paysays" for universitetsstudenter kan kjøre ut 100x så mange heretter.
    Jeg tror nok det skyldes mer enn det, for eksempel at en kildehenvisning tillater leseren å vurdere kildebruken. Er det lest, forstått og formidlet, eller er det en tilfeldig henvisning? Tror du har rett i siste påstand.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok det skyldes mer enn det, for eksempel at en kildehenvisning tillater leseren å vurdere kildebruken. Er det lest, forstått og formidlet, eller er det en tilfeldig henvisning? Tror du har rett i siste påstand.
    Jeg tenker det har mest med å gjøre at den genererer svaret sitt basert på utrolig mye data. Så et enkelt svar kan i teorien være sammensatt av tusen kilder.

    Jeg sier ikke at det ikke er problematisk at man ikke vet kilden, men jeg tror også det ikke er helt uten praktiske problemer å gi kildehenvisninger på en forståelig måte.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker det har mest med å gjøre at den genererer svaret sitt basert på utrolig mye data. Så et enkelt svar kan i teorien være sammensatt av tusen kilder.

    Jeg sier ikke at det ikke er problematisk at man ikke vet kilden, men jeg tror også det ikke er helt uten praktiske problemer å gi kildehenvisninger på en forståelig måte.
    Tror du har rett, men jeg tenkte på problemstillingen som oppstår for meg som universitetslærer som skal lage fornuftige eksamener. Å be om kildehenvisninger kan være et godt utgangspunkt, for chatboten vet ikke hvor den har det fra – og hvis studenten klarer å sette inn gode kildehenvisninger har hun kanskje vist at hun kan litt likevel…
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror du har rett, men jeg tenkte på problemstillingen som oppstår for meg som universitetslærer som skal lage fornuftige eksamener. Å be om kildehenvisninger kan være et godt utgangspunkt, for chatboten vet ikke hvor den har det fra – og hvis studenten klarer å sette inn gode kildehenvisninger har hun kanskje vist at hun kan litt likevel…
    Slik ting utvikler seg blir det kanskje viktigere å lære å tilegne seg kunnskap enn å lære selve kunnskapen. Det er kanskje slik skolen i teorien funker allerede, men burde kanskje vært mer uttalt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    de snakker slik, men det fungerer ikke slik. problemet når jeg nå sitter og sensurerer, er at de intet kan, fordi de ikke har lært seg å tilegne seg kunnskapen. det er så mye tomme fraser ut og går at jeg blir helt matt, på dette feltet.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Har en bror som leker mye med dette AI'n og peprer familen med sitater.

    Jeg har konkludert med at den stort sett svarer tilsvarende et oppslagsvek alla Wikipedia. Med tillegg av høffelig kommunikasjonsform heller enn faglig skriftsform. Og at det er dette aspektet som nå først wower brukerne.

    Syns denne videotittelen traff det litt godt.
    AI Art: A Solution Without A Problem
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Imponerende AI og her er en AI-produsert Youtube-video. Skremmende vil noen si, men er vi mer bekymret for talefeil enn fremtidens teknologi..... ???


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    Open AI har kunngjort at de arbeider med versjon 3.5, som skal lanseres snart. Den er 10x bedre enn 3.0, påstås det.

    3.0 er ikke "ærlig" (honest), men det er også en funksjon av hvordan spørsmålene stilles. I tillegg arbeides det selvsagt med å forbedre funksjonene, bl.a. vha. AI.

    Open AI har også kunngjort at de vil gjøre tilgjengelig en enkel sjekk-funksjon for lærere som mistenker at elevenes svar er hentet fra Open AI.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Open AI har også kunngjort at de vil gjøre tilgjengelig en enkel sjekk-funksjon for lærere som mistenker at elevenes svar er hentet fra Open AI.
    :love:

    Når det er sagt, så er jeg i prinsippet enig med dem som mener at verktøyet er her, så da må vi bare forholde oss til det.


    I prinsippet er det ikke noen annen, eller større omveltning, enn overgangen fra at skriftspråket var forbeholdt noen få til at det ble allment tilgjengelig, eller overgangen til skrivemaskin eller PC. Nye verktøy endrer måten vi lever på, som for eksempel ideen om at sinnet utvides i takt med tilgangen på avanserte verktøy. Clark & Chalmers' idé om "The extended mind":


    og Bernhard Stieglers "technics", hans "protese-ontologi"


    er eksempler på dette.

    OpenAI tvinger oss til å tenke nytt om forholdet mellom arbeid og verktøy. Igjen. Forskjellen er at denne gangen må nytenkingen skje fortere enn noen sinne før.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    #metoo #irobot

    Er vel ikke lenge før første robot drar krenke-kortet..... :unsure:

    robot_II.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    :love:

    Når det er sagt, så er jeg i prinsippet enig med dem som mener at verktøyet er her, så da må vi bare forholde oss til det.


    I prinsippet er det ikke noen annen, eller større omveltning, enn overgangen fra at skriftspråket var forbeholdt noen få til at det ble allment tilgjengelig, eller overgangen til skrivemaskin eller PC. Nye verktøy endrer måten vi lever på, som for eksempel ideen om at sinnet utvides i takt med tilgangen på avanserte verktøy. Clark & Chalmers' idé om "The extended mind":


    og Bernhard Stieglers "technics", hans "protese-ontologi"


    er eksempler på dette.

    OpenAI tvinger oss til å tenke nytt om forholdet mellom arbeid og verktøy. Igjen. Forskjellen er at denne gangen må nytenkingen skje fortere enn noen sinne før.
    Jeg syns det er helt i orden med nyttige verktøy. Det danskene kaller 'paratviden' ligger nå for hånden, slik den har gjort i oppslagsverk. Selv om det naturligvis er hendig om kunnskapen sitter mellom ørene. Nå er det så mye å se og forstå at det er greit at det tilrettelegges, vha internett, wiki og gode oppslagsfunksjoner.

    Mange er ikke klar over krigen som nå foregår mellom google, som er i panikk, og Bing - som eies av Microsoft. Sistnevnte har investert i utviklingen av ChatGPT og denne er allerede i bruk i Bing, som man regner med vil levere bedre kunnskapsverktøy enn reklamedrevne Google, som støyer veldig i sine svar.
    Det er oppstandelse i Google-HQ og et stort antall programmerere og strateger er avsatt til å forsøke å kjøre forbi Bing/ChatGPT.

    Vi mennesker er protese-brukere. Teleskop og mikroskop, samt et utall andre verktøy. AI er greit å ha og så får vi se hvor det fører hen. Mange vil bli overkjørt og føle seg like unyttige som et rom fylt med skrivemaskindamer (alltid damer) eller kopister (da det var snakk om blekk og fjærpenn).

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    I England er den visst testet ut på å skrive essays. Den skriver gode essays på B+ nivå. Den unngår også å bli fanget opp av plagiat/kopi-sjekkere.
    Man kan nok fort trene en AI til å sjekke om en tekst er autogenerert eller ikke, med langt bedre presisjon enn mennesker kan. AI vs. AI.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvorfor skulle google ha panikk? de har lambda
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    Man kan nok fort trene en AI til å sjekke om en tekst er autogenerert eller ikke, med langt bedre presisjon enn mennesker kan. AI vs. AI.
    OpenAI vil tilby skoler, etc. et verktøy der man kan sjekke en tekst opp mot hva OpenAI har generert.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vi mennesker er protese-brukere. Teleskop og mikroskop, samt et utall andre verktøy. AI er greit å ha og så får vi se hvor det fører hen. Mange vil bli overkjørt og føle seg like unyttige som et rom fylt med skrivemaskindamer (alltid damer) eller kopister (da det var snakk om blekk og fjærpenn).
    Det er helt klart også et maktperspektiv her. Hvis skoleelever og studenter bruker KI til å skrive oppgaver, så lar de verktøyet tenke for seg, i alle fall til en viss grad. Er det bra? Jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg at det er noen veldig problematiske aspekter knyttet til det, mye mer akutt og omgripende enn at typografene mista jobben brått.

    OpenAI vil tilby skoler, etc. et verktøy der man kan sjekke en tekst opp mot hva OpenAI har generert.
    Ah – et farmakon, gift og motgift i ett!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Jeg funderer på om AI-teknologien vil gi en normalisering av elektronikk under huden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    Tok ikke lang tid.

    Nettsøk korrumperes pga søk-optimalisering - SEO, Search Engine Optimization - dvs at man skaper tekst som fører til at en side kommer høyt i et søk. Tidligere trengte man folk til å skape tekstinnholdet, nå bruker man chat-motorer, LLMs, Large Language Models. Disse skaper enorme mengder innhold, som igjen blir grunnlaget for nytt innhold.
    Men siden OpenAI o.a. ikke verifiserer påstander, ender man opp med en kloakk av uverifisert tekst og falsifiserte "tester" når man gjør et produktsøk, for eksempel.
    Chatmotorene er i ferd med å ødelegge informasjonsgehalten til internett (som om den ikke var ille nok fra før), men nå produseres det tekst i hyperspeed.

    Og her er et annet problem. Bøker skrevet av chat, helt eller delvis:

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.553
    Antall liker
    15.577
    Torget vurderinger
    2
    Spurte OpenAI om hvorvidt Tao kan gi noen ledetråder i dagens polariserte, politiske samfunn. Tror denne stilen ville fått godkjent i VGS.


    The way of Tao emphasizes harmony, balance, and interconnectedness. It suggests that we should avoid extremes and strive for moderation and compromise. In today's politically polarized environment, the principles of Taoism can provide valuable guidance for promoting understanding and cooperation across different viewpoints.


    First, the Tao encourages us to seek a deeper understanding of the root causes of political polarization. Rather than demonizing those with different political beliefs, we should strive to understand their perspectives and motivations. This can help to build empathy and reduce the level of hostility and animosity that often characterizes political discourse.


    Second, the Tao emphasizes the importance of balance and harmony. In the context of politics, this means recognizing the importance of compromise and collaboration in order to achieve common goals. Instead of viewing political opponents as enemies to be defeated, we should strive to find common ground and work towards solutions that benefit everyone.


    Third, the Tao emphasizes the importance of mindfulness and self-reflection. In order to promote harmony and balance in the political sphere, we must first cultivate these qualities within ourselves. This involves being mindful of our own biases and limitations, and being open to feedback and criticism from others. By cultivating self-awareness and humility, we can become more effective communicators and problem solvers.


    Overall, the way of Tao provides a powerful framework for navigating the challenges of political polarization. By emphasizing empathy, balance, and mindfulness, we can work towards a more harmonious and productive political discourse.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg testet ut med en essayoppgave som studentene mine har, bare for å være litt i forkant . svaret til chatgpt var deprimerende lesning. en E. når den i tillegg ikke har en eneste henvisning til teksten som essayoppgaven er relatert til, så er det ikke bare å kjøre oppgaveformuleringen inn i den maskinelle tenking.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn