Chatbot løste eksamensoppgave på få sekunder. Fikk karakter B
En test viser at chatboten ChatGPT kan gi svar som løser oppgaver på høgskolenivå til ståkarakter. Prorektor Pinar Heggernes tror nye måter å gjennomføre eksamener på vil tvinge seg fram.
Det skyldes at man ønsker å unngå opphavsrettsspørsmål. Ingen vansker med å lage en chatbot med kildehenvisninger og slikt vil vel folk betale for, i tiden som kommer. Disse som tjener penger på å skrive "paysays" for universitetsstudenter kan kjøre ut 100x så mange heretter.Jo, men en god eksamensoppgave legger noen føringer som viser om det ligger noe tenking bak svaret. Karakteren må alltid stå i forhold til hva oppgaveteksten ber om, og noe annet enn helt åpne spørsmål kan kanskje skille klinten fra hveten.
Det ser ut som et helt enkelt krav om kildehenvisning får den til å snuble:
— Denne chatboten er veldig imponerande, men han har sine avgrensingar. For eksempel oppgir ikkje ChatGPT kjelder.
![]()
Medieprofessor: — Kunstig intelligens vil ta jobben frå mange forskarar
Dei som snur seg fortast vil klare seg best, trur Petter Bae Brandtzæg.khrono.no
Du vet vel at det kun er AI som kommuniserer med deg på FB og ellers i sosiale medier......?Lurer forøvrig på hva som skjer ettersom verden oversvømmes av AI-generert bilder og tekst, som deretter mates inn i nye AI-algoritmer. Vil man da etterhvert fjerne seg fra organisk/menneskelig form og filosofi?
Og med degDu vet vel at det kun er AI som kommuniserer med deg på FB og ellers i sosiale medier......?![]()
Jeg tror nok det skyldes mer enn det, for eksempel at en kildehenvisning tillater leseren å vurdere kildebruken. Er det lest, forstått og formidlet, eller er det en tilfeldig henvisning? Tror du har rett i siste påstand.Det skyldes at man ønsker å unngå opphavsrettsspørsmål. Ingen vansker med å lage en chatbot med kildehenvisninger og slikt vil vel folk betale for, i tiden som kommer. Disse som tjener penger på å skrive "paysays" for universitetsstudenter kan kjøre ut 100x så mange heretter.
Jeg tenker det har mest med å gjøre at den genererer svaret sitt basert på utrolig mye data. Så et enkelt svar kan i teorien være sammensatt av tusen kilder.Jeg tror nok det skyldes mer enn det, for eksempel at en kildehenvisning tillater leseren å vurdere kildebruken. Er det lest, forstått og formidlet, eller er det en tilfeldig henvisning? Tror du har rett i siste påstand.
Tror du har rett, men jeg tenkte på problemstillingen som oppstår for meg som universitetslærer som skal lage fornuftige eksamener. Å be om kildehenvisninger kan være et godt utgangspunkt, for chatboten vet ikke hvor den har det fra – og hvis studenten klarer å sette inn gode kildehenvisninger har hun kanskje vist at hun kan litt likevel…Jeg tenker det har mest med å gjøre at den genererer svaret sitt basert på utrolig mye data. Så et enkelt svar kan i teorien være sammensatt av tusen kilder.
Jeg sier ikke at det ikke er problematisk at man ikke vet kilden, men jeg tror også det ikke er helt uten praktiske problemer å gi kildehenvisninger på en forståelig måte.
Slik ting utvikler seg blir det kanskje viktigere å lære å tilegne seg kunnskap enn å lære selve kunnskapen. Det er kanskje slik skolen i teorien funker allerede, men burde kanskje vært mer uttalt.Tror du har rett, men jeg tenkte på problemstillingen som oppstår for meg som universitetslærer som skal lage fornuftige eksamener. Å be om kildehenvisninger kan være et godt utgangspunkt, for chatboten vet ikke hvor den har det fra – og hvis studenten klarer å sette inn gode kildehenvisninger har hun kanskje vist at hun kan litt likevel…
Open AI har også kunngjort at de vil gjøre tilgjengelig en enkel sjekk-funksjon for lærere som mistenker at elevenes svar er hentet fra Open AI.
Jeg syns det er helt i orden med nyttige verktøy. Det danskene kaller 'paratviden' ligger nå for hånden, slik den har gjort i oppslagsverk. Selv om det naturligvis er hendig om kunnskapen sitter mellom ørene. Nå er det så mye å se og forstå at det er greit at det tilrettelegges, vha internett, wiki og gode oppslagsfunksjoner.
Når det er sagt, så er jeg i prinsippet enig med dem som mener at verktøyet er her, så da må vi bare forholde oss til det.
![]()
Fryktar robotjuks — går tilbake til penn og papir
Fleire universitet i Australia er ferd med å innføre nye reglar for å hindre studentar å ta i bruk samtalerobotar og kunstig intelligens til eksamen.khrono.no
I prinsippet er det ikke noen annen, eller større omveltning, enn overgangen fra at skriftspråket var forbeholdt noen få til at det ble allment tilgjengelig, eller overgangen til skrivemaskin eller PC. Nye verktøy endrer måten vi lever på, som for eksempel ideen om at sinnet utvides i takt med tilgangen på avanserte verktøy. Clark & Chalmers' idé om "The extended mind":
The Extended Mind
consc.net
og Bernhard Stieglers "technics", hans "protese-ontologi"
Bernard Stiegler (1952-2020) | Issue 140 | Philosophy Now
Matt Bluemink remembers the philosopher of memory.philosophynow.org
er eksempler på dette.
OpenAI tvinger oss til å tenke nytt om forholdet mellom arbeid og verktøy. Igjen. Forskjellen er at denne gangen må nytenkingen skje fortere enn noen sinne før.
Man kan nok fort trene en AI til å sjekke om en tekst er autogenerert eller ikke, med langt bedre presisjon enn mennesker kan. AI vs. AI.I England er den visst testet ut på å skrive essays. Den skriver gode essays på B+ nivå. Den unngår også å bli fanget opp av plagiat/kopi-sjekkere.
OpenAI vil tilby skoler, etc. et verktøy der man kan sjekke en tekst opp mot hva OpenAI har generert.Man kan nok fort trene en AI til å sjekke om en tekst er autogenerert eller ikke, med langt bedre presisjon enn mennesker kan. AI vs. AI.
Det begynner å haste.Man kan nok fort trene en AI til å sjekke om en tekst er autogenerert eller ikke, med langt bedre presisjon enn mennesker kan. AI vs. AI.
Det er helt klart også et maktperspektiv her. Hvis skoleelever og studenter bruker KI til å skrive oppgaver, så lar de verktøyet tenke for seg, i alle fall til en viss grad. Er det bra? Jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg at det er noen veldig problematiske aspekter knyttet til det, mye mer akutt og omgripende enn at typografene mista jobben brått.Vi mennesker er protese-brukere. Teleskop og mikroskop, samt et utall andre verktøy. AI er greit å ha og så får vi se hvor det fører hen. Mange vil bli overkjørt og føle seg like unyttige som et rom fylt med skrivemaskindamer (alltid damer) eller kopister (da det var snakk om blekk og fjærpenn).
Ah – et farmakon, gift og motgift i ett!OpenAI vil tilby skoler, etc. et verktøy der man kan sjekke en tekst opp mot hva OpenAI har generert.
www.forbes.com
