Ting tar tid,
må lime dette i etapper- ser at mange demper hele innerkammer, men orginalt Hiraga er ikke mer en 1/2 innerkammer dempet-
Orginalt er ikke innerside av front dempet overhode, hva er best tro? Jeg skal lage "gardin" bak elementet
Er det ikke som hos Altec hvor kun den ene av motstående side er dempet. Dempemateriale skal jo kun redusere interne reflectioner. Plus gardin bak enhet til et redusere uønskede refleksjoner via bassenheten.
Når jeg fikk mine 604 i sin tid så reduserte jeg demping til kun modstående sider. Gjorde det samme med mine Altec Vott kasser. Synes det lyder bedre.
Jeg ville i hvertfald prøve den du viser fra Hiraga, eller sette dempemateriale på den ene side, bunn eller topp og bak. Det er vel kun de refleksjoner som påvirker bassmembran man ønsker at redusere.
Begynn med å dempe slik Hiraga foreskrev, så kan du fylle på mer ( uten å lime)
Om du ønsker å sjekke om din onken spiller bedre eller dårligere med mer.
Kult prosjekt ( og flott arbeid)
Se å få lyd snart
Kort fortalt med en minidsp deling/eq tatt rett i fra mine tidligere TAD/Exlusive kloner uten justeringer låter dette helt konge, jeg gleder meg til å starte køddingen med fin justeringer.
Lyden fra Onken er STOR- både i bredde og dybde, kasselyd er ikke tema, litt open baffle feeling, plunderet vedr tidligere bass reflex og 15" i min stue virker betraktelig redusert .
3 vegs ? Ikke omgående i alle fall,
jeg følte mer behov for en topp driver på Exlusive klonene jeg hadde for en stund tilbake.
Hvorfor aner jeg ikke, kan muligens skyldes adapteret mellom driver og horn er mer rett nå.
Hornet jeg benytter er også noe større en TAD orginalene, men det er vel bare nedre del av rangen det gir uttelling.