OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Baconcrisp beskrivelse din forklarte meg ganske mye i forhold til andre ting jeg har hørt tidligere!
    Et godt utsagn!

    JR lukter sarkasme herfra til Moskva!

    Husk å ikke tweake amper på tom mage! ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Beklager at jeg ikke har fått deltatt i trepinne og bacon diskusjonen, men jeg har målt litt på anlegget - og det har paradoksalt nok vært mer matnyttig.


    Begynte med å jobbe litt med EQ på DBA, men ser at det kommer til å bli en langvarig prosjekt.


    Så da målte jeg i stede alle mellombassene hver for seg. Plasserte målemicen ca 50 cm inn i hornet. Og de måler likt....men...impulsresponsen viser at de spiller i motfase. Siden alle spiller likt, så er jeg trygg på at det ikke er en feilkobling noe sted...men så tenkte jeg på at noen har nevnt noe om feil fargekode på terminalene på noen elementer...kan disse JBL 2220H være feilmerket på terminalene...?

    Uansett - har snudd fasen, og ting låter anerledes - ikke dag og natt, men klangbalansen er såpass endret at jeg må endre target en del. Det låter fyldigere, og selv om jeg ikke har dratt på skikkelig volum med trommer og slikt, så synes jeg også at det er mer punch.

    Men den kjappe rattingen jeg gjorde i går, så har jeg vel foreløpig ikke greid mer enn å tangere lydkvaliteten jeg hadde før, men tror det er litt mer å gå på.

    Jeg er faktisk litt usikker på om Audiolense greier å avsløre en slik fasefeil, og korrigere for den, og at endringen skyldes at det blir mye mindre korreksjon. Eller vil jo dette gi en suck out ved delefrekvensene (Ca 100Hz) - som kan stemme med observasjoner.

    Lurte litt på om jeg skulle tørre å flagge at jeg muligens har spilt med mellombassene i motfase fra dag 1, men det får stå til....

    Mvh
    OMF
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kudos for å tørre. Motfase er ingen spøk ifht lydbilde, vært borti det selv ved et par anledninger.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vi gjør alle tabber :)
    Flyttet på noen greier her en dag. Da endte det med at jeg klarte bytte om høyre og venstre på 2226 bassene.
    Jeg skjønte ingenting for det låt helt feil, har i tillegg forskjellig EQ på høyre/venstre pga usymetrisk rom. :)

    Dra med deg hjem et 9v batteri så du får testet om de alle er riktig.
    Som med 2226 så har også 2220 "forward motion" med positiv signal på svart terminal etter det jeg finner ut her:
    http://www.jblpro.com/pub/obsolete/2220hj.pdf
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers ser jeg at Hornlyd benytter seg av en Harman kurve som er relativt lik den jeg bruker. Jeg har dog mer energi oppover.

    Mvh
    OMF



     

    Vedlegg

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå kjenner ikke jeg hverken horn, driver eller membran som du har.
    Men å presse på med EQ oppover er kanskje ikke så lurt.
    Kanskje litt fallende kurve i toppen.

    Her er min kurve på 2360/2446 med Aquaplas.
    De detter en del ved 7kHz.
    Du kan sikkert kjøre litt mer i toppen siden du har Be :)



    Aldeles ikke en veiledning, men et innspill :)
     

    Vedlegg

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig :)

    Så for å gjøre frustrasjonen komplett så er det det samme med 2451 ;)
    JBL 2451H | Performance Audio


    Jeg gikk i samme fella og trodde at bare 2446 var motsatt.
    Ble veldig rare resultat når jeg skulle justere inn fase. Fikk det til og det låt bra, men delay stemte ikke med meterstokken.
    Nå spiller jeg med + signal på rød både på basser og kompdriver. Delay stemmer med meterstokken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Da har du nok hatt feil fase på 2220H driverne dine ja. Som det skrives her - og som du selv har oppdaget skal positiv leder på sort terminal på 2220H.

    JBL Elementer med negativ på rød:
    LE8T-H, 2105H, 2118H, J 2123H, J, 2202H, 2206H, 2220H, J, 2226H, J, 2235H, 2240G, H, 2241G, H, 2245H

    JBL Kompresjons drivere med negativ på rød:
    2402H, 2404H, 2405, 2405H, 2426H, J, 2427H, J, 2441, 2446H, J, 2447H, J 2450H, J, 2451H, J.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Igjen - takk for innspill.

    Det forklarer jo at vi har identifisert trøbbel i området rundt 100Hz - hvor det deles mot DBA, men at jeg i grunn ikke har avdekket noe ved 750Hz hvor det deles mot 2451 (begge har jo da spilt i motfase). Og det forklarer også litt at jeg ikke har fått det helt på G etter at jeg snudde mellombassene i går.

    Mvh
    OMF
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du fikk sikkert en fin suckout ved delefrekvens ja.
    Bare kjør +signal på svart terminal på alt JBL så tenker jeg alle teorier skal stemme!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Målemikk er uvurderlig uansett om en tweaker DSP eller går passivt.
    Tekniske samtaler skaper hygge da en har noe spesifikt å samtale om og prøver løse problemer.


    Synsing om ditt og datt, kabler, spikes, gullforgylte sikringer og annet tweaks blir som med politikk, alltid noen som går sur hjem.


    Vi får la bacon vere mat uansett hvor godt det smaker :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    selv den mest erfarne gjør feil.......med noe så enkelt som kabler......og det er mer vanlig enn de fleste vil innrømme på et åpent forum, spesielt de som ikke er med i målemafian.
    Heia postkasser fulle av skjegg ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare det ikke blir slike atomreaktorfeil som korslutning eller 20Hz inn på kompdrivere/diskanter så går det heldigvis stort sett bra :)

    Synest ikke folk taper ansikt om de gjør en liten feil.
    Har gjort flere feil, innrømmet de på hfs, har heller fått hjelp enn blitt gjort til latter!

    At godeste Harman har bestemt fargen på terminalene på en dårlig mandag er ikke godt å vite sånn uten videre!
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    OMF har den moderne 2384 waveguiden fra JBL med 1.5" exit som fint kan EQ'es oppover, særlig med den flotte 2451 driveren han benytter med Truextent berylliumsmembraner. Den holder spredningen konstant opp til 15KHz. Slaget står vel heller nedover i frekvens, den kunne godt vært noe større for optimal deling rundt 600Hz. 2384 vet jeg blir testet nøye i en kjeller i Asker om dagen.:cool:
    Nå kjenner ikke jeg hverken horn, driver eller membran som du har.
    Men å presse på med EQ oppover er kanskje ikke så lurt.
    Kanskje litt fallende kurve i toppen.

    Her er min kurve på 2360/2446 med Aquaplas.
    De detter en del ved 7kHz.
    Du kan sikkert kjøre litt mer i toppen siden du har Be :)



    Aldeles ikke en veiledning, men et innspill :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Dersom midbass og topp spiller i fase er det vell strengt tatt kanskje bassene som ikke har spillt i fase :) Og det å få mid/topp i fase er nok enkelt iforhold til å få subbene i DBA til å spille i fase med resten!?

    Og dette går jo ikke nødvendigvis bare på om en har koblet rett eller galt, dette gjelder i høyeste grad også valg i DSPen, både med tanke på steilhet, delefrekvens, delay og selvsagt fase... der er sikkert 100 måter å få ting utav fase :)

    Hvordan gjør en det egentlig for å få DBA til å spille i rett fase og med rett delay? Jeg ville kanskje trodd at beste fremgangsmåte var å først få mid/topp riktig, så ta fremre tårn og få alt fremme 100%, så til slutt ta bakre tårn?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker Jorg1s1! :)
    Da skjønner jeg litt mer!
    Får håpe forskningslabben i Asker sender ut litt resultater på hfs :)

    Kurven min var bare et innspill for å se fall fra delefrekvens og opp til 7k. Jeg har noe samme fallet som Hornlyd finner jeg ut.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF har den moderne 2384 waveguiden fra JBL med 1.5" exit som fint kan EQ'es oppover, særlig med den flotte 2451 driveren han benytter med Truextent berylliumsmembraner. Den holder spredningen konstant opp til 15KHz. Slaget står vel heller nedover i frekvens, den kunne godt vært noe større for optimal deling rundt 600Hz. 2384 vet jeg blir testet nøye i en kjeller i Asker om dagen.:cool:
    Ja får håpe jeg slipper å jakte ned TAD 4003.... Et hornbytte overlever jeg hvis det blir anbefalt. Jeg deler på 750Hz pr i dag...

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dersom midbass og topp spiller i fase er det vell strengt tatt kanskje bassene som ikke har spillt i fase :) Og det å få mid/topp i fase er nok enkelt iforhold til å få subbene i DBA til å spille i fase med resten!?

    Og dette går jo ikke nødvendigvis bare på om en har koblet rett eller galt, dette gjelder i høyeste grad også valg i DSPen, både med tanke på steilhet, delefrekvens, delay og selvsagt fase... der er sikkert 100 måter å få ting utav fase :)

    Hvordan gjør en det egentlig for å få DBA til å spille i rett fase og med rett delay? Jeg ville kanskje trodd at beste fremgangsmåte var å først få mid/topp riktig, så ta fremre tårn og få alt fremme 100%, så til slutt ta bakre tårn?
    I den grad man skal bry seg om absolutt fase, så har toppen spilt i motfase.

    Men dette er altså ikke hørbart på samme måte som hvis man feks kobler ene høyttaleren i motfase. Men det kan forklare dette som flere har påpekt med mangel på dynamik/punch/anslag. Ellers har dette vært slik fra dag 1 - så samtlige lytteinntrykk fra meg på horn har vært med horn i motfase.

    Audiolense gjør timealignment og fasejustering, men er usikker på om den greier å plukke opp at elementene er koblet innbyrdes feil i fase.

    Jeg må skaffe meg en mic preamp til, slik at jeg kan måle hele riggen med REW - med Audiolense i kretsen.

    Mvh
    OMF
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    4003 er egentlig ikke noe problem å få tak i, men de koster litt ja - hadde selv et par innom nylig. Jeg tror du kan sove godt med 2451 og Truextent, husk at 4003 har innebygget hornstart. Ikke optimalt for moderne constant directivity horn ala 2384 som skal brukes helt opp.
    OMF har den moderne 2384 waveguiden fra JBL med 1.5" exit som fint kan EQ'es oppover, særlig med den flotte 2451 driveren han benytter med Truextent berylliumsmembraner. Den holder spredningen konstant opp til 15KHz. Slaget står vel heller nedover i frekvens, den kunne godt vært noe større for optimal deling rundt 600Hz. 2384 vet jeg blir testet nøye i en kjeller i Asker om dagen.:cool:
    Ja får håpe jeg slipper å jakte ned TAD 4003.... Et hornbytte overlever jeg hvis det blir anbefalt. Jeg deler på 750Hz pr i dag...

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bytt nå for guds skyld ikke ut noe før du har rattet deg ferdig.
    Det du har skal jo vere prima vare!!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.323
    Dersom midbass og topp spiller i fase er det vell strengt tatt kanskje bassene som ikke har spillt i fase :) Og det å få mid/topp i fase er nok enkelt iforhold til å få subbene i DBA til å spille i fase med resten!?

    Og dette går jo ikke nødvendigvis bare på om en har koblet rett eller galt, dette gjelder i høyeste grad også valg i DSPen, både med tanke på steilhet, delefrekvens, delay og selvsagt fase... der er sikkert 100 måter å få ting utav fase :)

    Hvordan gjør en det egentlig for å få DBA til å spille i rett fase og med rett delay? Jeg ville kanskje trodd at beste fremgangsmåte var å først få mid/topp riktig, så ta fremre tårn og få alt fremme 100%, så til slutt ta bakre tårn?
    I den grad man skal bry seg om absolutt fase, så har toppen spilt i motfase.

    Men dette er altså ikke hørbart på samme måte som hvis man feks kobler ene høyttaleren i motfase. Men det kan forklare dette som flere har påpekt med mangel på dynamik/punch/anslag. Ellers har dette vært slik fra dag 1 - så samtlige lytteinntrykk fra meg på horn har vært med horn i motfase.

    Audiolense gjør timealignment og fasejustering, men er usikker på om den greier å plukke opp at elementene er koblet innbyrdes feil i fase.

    Jeg må skaffe meg en mic preamp til, slik at jeg kan måle hele riggen med REW - med Audiolense i kretsen.

    Mvh
    OMF
    Med mindre du har valgt "disable polarity check" i Audiolense så blir alt som Audiolense ser korrigert til å spille med positiv polaritet. Men der flere elementer korrigeres som ett element i Audiolense, så vil interne faseforskjeller mellom elementene bestå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Med mindre du har valgt "disable polarity check" i Audiolense så blir alt som Audiolense ser korrigert til å spille med positiv polaritet. Men der flere elementer korrigeres som ett element i Audiolense, så vil interne faseforskjeller mellom elementene bestå.
    Dette burde vell ikke by på de store utfordringene på midbassene så lenge alle 4 spiller i fase, men på DBA derimot vil jeg tippe det er verre å finne korrekt fase? Eller står fremre og bakre DBA på seperate kanaler også i Audiolense slik at de justeres seperat?

    Jeg ville for øvrig trodd at det kanskje ville vært gunstig å bytte ut iTech med andre forsterkere uten DSP og latt Audiolense tatt seg av alt?

    Vedr horn, har selv ikke prøvd 2384 men ble nylig relativt overrasket over forskjellen mellom Seos og M2, og innbiller meg at 2384 og Seos 24 kanskje er noenlunde like? M2 hadde ganske mye mer i toppen og dermed mindre behov for EQ oppover, men ville dog ikke fungert så langt ned som mot 690. M2 horn er i hvert fall blant det bedre jeg har prøvd i to vegs oppsett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fin historie som også kanskje viser at målingen kan være mer nyttig enn å diskutere lyden av frest bacon?
    Beklager ovenfor lesere og trådeier , det var jeg som brakte dette temaet på banen - forstår at dette tydeligvis ikke var noe en har forståelse for, selv om jeg personlig ikke sitter og lytter mye på verken trepinner eller applaus/bacon steking, mener jeg at temaet faktisk burde være relevant på det nivået her - enten feil sted og tid eller skyttergravs kamp.

    Blir egentlig litt trist når jeg så leser innlegg som over

    Vedr fase på gamle Jbl drivere , vil jeg tro forvirringen blir ytterligere komplett da de ofte er rekonet og da kan det trolig være snudd påny, batteri er greia på basser.

    mvh per morten
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det feelgood som gjelder :)


    Evt kan du vel måle impuls på hver driver?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ikke så lett å se konutslag på elementer som 2220 montert i dyp horn, og jeg har køddet til polariteten i mine FLH flere ganger selv. Impulsmåling er klart greiest her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Med 9 volt får ihvertfall jeg tydelige utslag ! Men de står da heller ikke i FLH
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Dersom en skal følge Audiolense-ruten, som ser veldig fleksibel ut:

    hvilket eksterne lydkort med inntil 16 kanaler ut er akseptabelt hva lydkvalitet angår? (Tenker på et ok, men betalbart studiokort)
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Mye artig lesing i denne tråden.


    Kan dele noen subjektive betraktninger som jeg gjorde meg da jeg hadde dine FLH horn.
    Jeg benyttet JBL 2220 i hornene. Testet en del forskjellige hornløsninger over. JBL-2384 ble jeg anbefalt av Grelv for noen år siden. Det er den bestlydende Horn/waveguiden jeg har prøvd.

    I 2384 hornet har jeg testet JBL2447 med ribbed titanium og Radian Alu membraner. Begge er ok i sitt nedre bruksområde, men begge faller igjennom oppover i diskanten. Radian var spesielt dårlig i diskanten, men varm mørk og fin til ren mellomtone drift. (Benyttet da PT-95 og Tad 4002 i toppen) JBL 2447 har en liten konisk overgang og er ikke optimal for god diskant i 2384.
    JBL 2451 har ingen innebygget hals, funker meget bra i 2384 med BE membraner fra Truextent. Etter endel lyttetester endte jeg opp med Tad 4002 i 2384.(4002 har heller ingen innebygget hals)

    Selv om 2384 er det hornet jeg er mest fornøyd med, så synes jeg Seos-30 funket bedre ned mot de store FLH Hornene.
    Seos-30 er fysisk større en 2384 og de lader det lille ekstra ned mot akustisk lavpas på 2220/FLH. Mener Seos 30-med driver bør ha et lavpas i 3-5Khz området.(Hornet har en konisk start på hornhalsen i 1,5" exit utgaven) kunne eks investert i et sett 2451 til, og benyttet disse i Seos 30. I toppen benytte JBL PT-95 med 2451 BE?


    Et annen alternativ være og øke komrimeringsforholdet i FLH horene med hjelp av en faseplugg.
    Dette vil heve delefrekvensen til akustisk lavpass i hornene, som vil gi en bedre match mot 2384.
    Selv om man kan få en teoretisk summering med 2384 mot FLH med dagens oppsett, så opplevde jeg lyden som bedre med litt hevet komprimering.

    Men for all del, det låter sikkert veldig bra. dette er fra min side min subjektive betraktning av horn driver kombinasjoner i mitt oppsett.

    Mvh
    Erik


     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.316
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    2384 har egentlig for lite munningsareal
    Skulle vært opp mot 3-4.000 kvcm
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for gode innspill.

    Jeg regner med at dine erfaring med 2451SL ikke er med EQ. Jeg bruker den jo hele veien opp.

    Hvor delte du mellom 2384 og mellombasshorna..? Og i hvor mye kan dette endres med en faseplugg..?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har jo målinger av alle driverne i horn, men ikke uten horn.

    Og med REW - så kan jeg i grunn måle alle drivere i det frekvensområdet jeg ønsker.

    Mvh
    OMF
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Reinte med du hadde målinger :) Tenkte i horn.
    Utifra råmålinger kanskje du ser naturlig hvor det passer med deling..?

    Mulig du er der allerede med 750 av det jeg leser, 2384 kanskje ikke like bra ned mot 600, men det vinner du sikkert igjen i toppen!
    Du spiller jo litt på samme måte som meg med hornet helt opp uten diskant.

    2360 hos meg er jo ikke ideell til det, men nyter enkeltheten med det :)

    Mvh
    oks
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.323
    Hva slags kabler har du benyttet i prosjektet, OMF? Og hvor har du kjøpt de? (Jeg trenger noen kabelstumper selv her...)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn