|
Jeg tror snarere det er omvendt. For noen år siden var det en pa-konsulent som testet Audiolense over flere måneder påde direkte fra PC og kombinert med diverse profesjonelle miksere. Noen av dem har bitte litt FIR kapasitet, og han klarte å ta rede på filformatet som skulle til. Det viste seg at et bra FIR filter med mindre enn 1000 koeffisienter var rikelig nok til å få til betydelige lydforbedringer. Han som testet mente dette var modent både for live og studio - og helt overlegent på lydkvalitet.det er sikkert flere veier til dsp og
det meste av det HFS medlemmene bruker, tror jeg ikke når proffutstyr opp til knærne engang...
Jeg synes man skal ha med seg det at et kraftig og riktig DSP-system kan gjøre tekniske ting med lyden som ikke et passivt system kan gjøre. I all hovedsak er det nettopp disse tingene som kanskje er viktigst og gir den største forskjellen.I all høflighet
Er det uansett over enhver kam at DSP er best, Hornlyd & Shy?
Selv er jeg blitt enig med meg selv at det fins flere veier å gå.![]()
Jeg veitJeg synes man skal ha med seg det at et kraftig og riktig DSP-system kan gjøre tekniske ting med lyden som ikke et passivt system kan gjøre. I all hovedsak er det nettopp disse tingene som kanskje er viktigst og gir den største forskjellen.I all høflighet
Harmonics og utklingning som LMC refererer til ligger nok mer i den subjektive enden enn den objektive delen av opplevelsen av komplette stereosystemer. Når det er sagt er det ingenting i veien for å sy in mer av dette om man ønsker.
Kort sagt opplever jeg det nedre regiseterne der den følte kraften av musikken ligger, der gjør god DSP helt uoppnåeligige ting ift oldschool.
Oppover vil det kanskje være mer subjektive ting som spiller inn, både foretrukken lydsignatur, utklinging, akustikk etc. Man kan få begge deler. Altså er potensialet størst med DSP og riktig bruk i forhold til preferanser.
Som jeg sier så er det en opplevelse jeg har, så da blir det vel bare over min kam. Ellers enig i svaret til hornlyd - vi kan vel også legge til timing. impulser i musikken (f.eks trommeslag)som inneholder frekvenser over et stort område, og gjerne blir gjengitt av flere av elementene, er ting som tverer ut i tid på analoge anlegg som LMC sitt.I all høflighet
Mye av denne sterile lyden som man fort kan få med DSP og EQ, skyldes at automatisk korrigering tar hensyn til en mic med spikerrett respons. Ta så en hørseltest og se på det resulterende audiogrammet. Det er alt annet enn rett. Dermed lager man kurver til krampa tar en for å prøve å få dette til å gå ihop. Manuell justering av EQ med lytting på sinustoner er mye bedre. Det er helvetes tidkrevende og vanskelig, og krever mye trening og erfaring. Men gir en balansert lyd som DU har kontroll over og ikke automatikken.uten utklingning og harmonics, kan targeten være innenfor 1/10.000 dels db, men det appelerer ikke til hjertet, kun hjernen
Kilde, hakke peiling på sliktNår alt dette er sagt så hører jeg forskjell på LMC sine meget gode kilder. Har ikke kompetanse til å forklare alt men transparent er det definitivt og båndspiller imponerte. Lyngdorf og Dirac er jeg relativt sikker på at legger på ørlite «gladpack», subtilt men Snickers klarte å demonstrere det for meg hjemme hos meg.
Allikevel savner jeg hos LMC sitt svært gode analoge oppsett å fintune bassen ift rommet og å legge inn en svak BBC dip da jeg har følsomme ører i det området pga noe nedsatt hørsel på venstre side*. Disse tingene hadde GS, AL osv fikset på minutter.
* Her er problemet som faktisk gjør at jeg merker lett (for lett) om et anlegg er litt ubalansert i mellomtone og diskant. Hvordan kan jeg si det? Jo fordi i operaen og med korrekt justerte AL og GS anlegg så plages jeg ikke/svært lite.
https://tinnitustips.no/dr-neil/recruitment-dr-neil/
Ok.Som jeg sier så er det en opplevelse jeg har, så da blir det vel bare over min kam. Ellers enig i svaret til hornlyd - vi kan vel også legge til timing. impulser i musikken (f.eks trommeslag)som inneholder frekvenser over et stort område, og gjerne blir gjengitt av flere av elementene, er ting som tverer ut i tid på analoge anlegg som LMC sitt.I all høflighet
Høres ganske daft og uriktig ut i mine ører.
Litt utydelig der, mener oppstarten av pulsen - har lite med rommet å gjøreOk.Som jeg sier så er det en opplevelse jeg har, så da blir det vel bare over min kam. Ellers enig i svaret til hornlyd - vi kan vel også legge til timing. impulser i musikken (f.eks trommeslag)som inneholder frekvenser over et stort område, og gjerne blir gjengitt av flere av elementene, er ting som tverer ut i tid på analoge anlegg som LMC sitt.I all høflighet
Høres ganske daft og uriktig ut i mine ører.
Dette tror jeg at mine ører helst bør erfare kanskje
Men ville da tro at trommeslag som tverer ut i tid heller ville ha med refleksjoner/etterklang å gjøre enn DSP/Passiv?
flott omtale av vel gjennomført system
men, ikke for å være vrang:
er det noen av dere som har hørt et tilsvarende vel-kalibrert system uten dsp?
i så fall noen tanker rundt evt forskjeller...?
eller MÅ jeg til Bergen?
Helt klar lurere å voice inn etter egen hørselsskaderimelig idiotisk å voice inn mitt system for at en bekjent er følsom i området grunnet en hørselsskade?
Du er selvsagt hjertelig velkommen og hadde satt stor pris på om du stakk innom en gang!svigerinna mi bor på Hjellestad, så det kan la seg løse brått
13km fra Hjellestadnipen.....
Ikke noe spesifikk musikk - har en hørt et slikt system over tid er det egentlig lett å høre det på omtrent all musikk. Og bare for å ha sagt det så er dette en viktig ting for meg, mens det er mye mindre viktig for andre. Likevel vil jeg ikke karakterisere anlegg som ikke treffer helt som ubrukelige og slappe.Shy:
Ok! Oppstart! Har du en eksempel låt som jeg kan kjøre?
Her er jo alt galt i forhold til å få riktig oppstart på tromme![]()
Jeg er nok mer nysgjerrig på hvordan feks Mule Variations funker?det er et par - tre system jeg burde få med meg
ditt er definitivt et av de...
Tom Waits Nighthawk@the diner på tape låter nakent og nært nok for meg
samme med Cash og tilsvarende opptak
vi er ofte ikke så uenge som det kan virke på nettet![]()
Dersom skulle begynt på nytt i dag, med DSP, så ville prøvd bygge hele greia slik at DSP kun måtte ta seg av deling og nivåjustering til de forskjellige driverne.Interessant er også hva dsp bør brukes til og hva man bør finne andre metoder til ?
tonal balanse - deling - linearisering av høyttaler - romkorreksjon - delay - volum
Hvilken av disse punktene løses bedre på andre måter enn med dsp ?
Tar opp det fordi jeg synes det er stor forskjell på forsterkere, selv om alle måler rett er det subjektivt stor forskjell på både tonal balanse og spillemåte.
Det er enkelt å få til det i Audiolense.Dersom skulle begynt på nytt i dag, med DSP, så ville prøvd bygge hele greia slik at DSP kun måtte ta seg av deling og nivåjustering til de forskjellige driverne.Interessant er også hva dsp bør brukes til og hva man bør finne andre metoder til ?
tonal balanse - deling - linearisering av høyttaler - romkorreksjon - delay - volum
Hvilken av disse punktene løses bedre på andre måter enn med dsp ?
Tar opp det fordi jeg synes det er stor forskjell på forsterkere, selv om alle måler rett er det subjektivt stor forskjell på både tonal balanse og spillemåte.
Om det hadde gått så bra får være en annen sakMen ville prøvd.
Angående forsterkere tror jeg nesten hver enkelt må finne sin greie.
Vil en ha rørforsterkere f.eks, ja så spill med rørforsterkere!![]()
Selvføgelig kan alt kombineres i ett og samme anlegg.I teorien er ingenting bedre. Har man lyst til det så kan både aktiv deling og DSP brukes i et rørbasert anlegg med både digitale og analoge kilder, hvis det er ønsket. Det kunstige skillet mellom oss som jakter på typiske røregenskaper (ikke tonale sådan) og DSP er feil, det er absolutt ingen årsak til at dette ikke kan og bør kombineres. Selv om jeg ikke legger ressurser i det selv så betyr ikke det at jeg ikke anerkjenner teknologiens universelle egenskaper.
Den anledningen kommer snart.Selvføgelig kan alt kombineres i ett og samme anlegg.I teorien er ingenting bedre. Har man lyst til det så kan både aktiv deling og DSP brukes i et rørbasert anlegg med både digitale og analoge kilder, hvis det er ønsket. Det kunstige skillet mellom oss som jakter på typiske røregenskaper (ikke tonale sådan) og DSP er feil, det er absolutt ingen årsak til at dette ikke kan og bør kombineres. Selv om jeg ikke legger ressurser i det selv så betyr ikke det at jeg ikke anerkjenner teknologiens universelle egenskaper.
Du får ta deg en tur ut hit ved anledning. Kan by på både rør, transistor, digitale kilder, vinyl, aktiv digital deling og DSP.
Mvh