Forsterkere Om bruk av ChatGPT

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
59.434
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Med denne AI og dens like har vi åpnet Pandoras eske har jeg på følelsen av. Dette lar seg ikke reversere, heller akselerere over i uante dimensjoner.
Det er ihvertfall det skaperne ønsker å overbevise investorene om...;) Foreløpig renner pengene ut og løfter brytes. Ikke har den visst økt produktiviet, snarere tvert om, ikke finnes det mer data og lære de opp på og drømmen om at de lærer og skaper ny viten er knust i flere forsøk med rekursiv læring.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.149
Du latet til å være opptatt av å projiere menneskelighet inn i en chatbot, så ja. 😁(y) Kanskje du fotstår ditt eget poeng bedre... Trenger egentlig ikke se mer enn 5-10 minutter før du skjønner tegninga.
Poenget var mer hva menneskelighet egentlig er? Hva er det vi egentlig projiserer? Er det mulig å forstå det menneskelige aspekt bedre i lys av AI?

P.S.har ikke sett videoen du refererer til

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.102
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Problemet med denne strategien er at det ikke fungerer som et menneske, der en har en eller annen formening i utgangspunktet (dvs en idé om hva som er sant) som en så prøver å formidle i språk. LLMer begynner ikke der, men med å formulere et språklig svar som ut fra sannsynlighetsberegning bør nærme seg noe et menneske kunne svart, basert på treningsdata. Det innebærer at om en utfordrer LLMen, så vil en bare gå nye runder med sannsynlighetsberegning, og ikke komme nærmere hva den "egentlig" mener - for noe sånt fins ikke.
Dette er til dels veldig annerledes enn min erfaring. Jeg får ofte «beklager, jeg har tatt feil» eller «det var et viktig poeng» type svar når jeg bruker dette i mitt daglige virke. Men, så opplever jeg like ofte at den går i sirkel. Da må man stort sett bare begynne dialogen på nytt og gjerne med en litt annen vinkling. Feilfritt? Neppe. Nyttig? Ja, definitivt! Det er som med alle verktøy; de må brukes riktig og har sine begrensninger.

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
4.166
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg skriver egentlig ikke om erfaringer, men om hvordan maskinen fungerer. Du får jo bare "beklager, jeg har tatt feil" fordi du har insistert på at det maskinen spyttet ut ikke var riktig. Det er en direkte respons på det du skriver, sammenstilt med treningsgrunnlaget og en haug med regler som skal passe på at resultatet blir mer spiselig for en menneskelig leser. Det hele er et resultat av sannsynlighetsregning, som det beskrives i lenken fra @weld77 på forrige side.

Den prosessen du beskriver er vel egentlig en måte for deg å komme frem til et svar du på forhånd vet er riktig, eller er klar til å akseptere? Det vil jo ikke fungere om du ikke vet svaret på forhånd, for da har du jo ingen mulighet til å vurdere om den har tatt feil eller om det er riktig at du har et "viktig poeng".

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.784
vi har strengt tatt en egen tråd om disse modellene, men for den som ikke leser den så minner jeg nok en gang om denne artikkelen. Den er nå tre år gammel, og den er veldig lang, men det er noe av det beste jeg har lest om hvordan disse modellene funker på innsiden

Enig , god artikkel. Holder på med den, litt lang men gir god innsikt.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
59.434
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Den prosessen du beskriver er vel egentlig en måte for deg å komme frem til et svar du på forhånd vet er riktig, eller er klar til å akseptere? Det vil jo ikke fungere om du ikke vet svaret på forhånd, for da har du jo ingen mulighet til å vurdere om den har tatt feil eller om det er riktig at du har et "viktig poeng".
Nemlig, derfor synes jeg LLM er genial til å la meg føre en samtale med meg selv, ha noe å teste ideer mot selv om den tidvis misforstår og halve økten går til å forklare forutsettningene. 😁 I slutten av prosessen har jeg uansett en spisset tanke.

Er redd vi på kort sikt får informasjon/tjenester av redusert kvalitet grunnet menneskers litt lettbeinte forhold til LLM. Særlig folk i akademia og adminstrasjon later til å omfavne teknologien litt ukritisk.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2025
Antall liker
2.543
Sted
Halden
Det handler nok også om hvordan man spør. Unngå generelle spørsmål, lag avgrensninger og sett kriterier.

Mitt spørsmål til Qwen:

Screenshot 2026-03-11 at 12.59.26 pm.png

Kildene den brukte:

Screenshot 2026-03-11 at 1.03.59 pm.png

Svar fra Qwen, før ev. videre bearbeiding:

# Parasound Halo JC5 Amplifier Comparison Analysis

Based on reviews, measurements, and articles from recognized audio publications including *SoundStage! Hi-Fi*, *Hi-Fi News*, *Stereophile*, *audioXpress*, and *Part-Time Audiophile*, here is a comprehensive comparison of the Parasound Halo JC5 against comparable high-end stereo power amplifiers.

Key Specifications Comparison Table

SpecificationParasound Halo JC5McIntosh MC312Pass Labs X250.8Bryston 4B³Benchmark AHB2
Price (USD)$5,995
www.soundstagehifi.com
~$10,000
www.mcintoshlabs.com
~$10,500
www.passlabs.com
$5,695
www.audioadvisor.com
~$3,000
benchmarkmedia.com
Power Output (8Ω, both channels)400W
www.hifinews.com
300W
www.mcintoshlabs.com
250W
www.passlabs.com
300W
www.kjwestone.co.uk
100W
www.stereophile.com
Power Output (4Ω, both channels)600W (spec) / 700W (measured)
www.hifinews.com
300W
www.paragonsns.com
500W
futureaudiophile.com
500W
forum.polkaudio.com
190W
www.dagogo.com
Dynamic Power (8/4/2/1Ω)515W/960W/1680W/1180W
www.hifinews.com
Not specifiedNot specifiedNot specifiedNot specified
Class A OperationUp to 12W/channel
audiobacon.net
Not specifiedUp to ~14W
futureaudiophile.com
Not specifiedClass AH (hybrid)
benchmarkmedia.com
THD+N (1kHz, rated power)0.0075% @ 100W
www.hifinews.com
0.005%
www.paragonsns.com
Not specified0.005%
www.hansaudio.nl
0.00016%
benchmarkmedia.com
Frequency Response1Hz–48kHz (±1dB)
www.hifinews.com
20Hz–20kHz ±0.25dB
www.mcintoshlabs.com
1.5Hz–100kHz
audioconnection.com.au
20Hz–20kHz ±0.25dB
www.hansaudio.nl
0.1Hz–200kHz
www.dagogo.com
Output Impedance~0.02Ω
www.hifinews.com
Not specifiedNot specifiedNot specified0.09Ω @ 20Hz
www.stereophile.com
S/N Ratio (A-wtd, ref 400W)115.7dB
www.hifinews.com
120dB
www.paragonsns.com
Not specified>119dB
www.hansaudio.nl
~128.5dB (dynamic range)
www.stereophile.com
Peak Current90A/channel
audiobacon.net
Not specifiedNot specifiedNot specifiedNot specified
Weight73 lb (33.1 kg)
upscaleaudio.com
~130 lb
pt.audio
100 lb
www.passlabs.com
~70 lb (est.)13.5 lb
benchmarkmedia.com
Dimensions (W×H×D)17.63"×7.13"×20"
upscaleaudio.com
16.5"×9.5"×18.5"
www.mcintoshlabs.com
19"×7.5"×18.5"
www.passlabs.com
17"×6.5"×17"
www.kjwestone.co.uk
10.75"×3.5"×13.5"
benchmarkmedia.com
Bridged Mono OptionYes, 1,200W @ 8Ω
eqaudio.ca
NoNoYes
www.kjwestone.co.uk
Yes, 380W @ 8Ω
www.dagogo.com
Gain ControlsYes, per channel
audioxpress.com
NoNoNoSensitivity switches
www.stereophile.com
Input OptionsBalanced XLR, Unbalanced RCA
upscaleaudio.com
Balanced/Unbalanced
www.paragonsns.com
Balanced XLR, Unbalanced RCA
www.passlabs.com
Balanced/Unbalanced
www.kjwestone.co.uk
Balanced XLR only
benchmarkmedia.com

*Sources: [[2]] SoundStage! Hi-Fi; [[4]] AudioBacon; [[13]] Hi-Fi News Lab Report; [[16]] Upscale Audio; [[17]] EQ Audio; [[19]] AudioBacon; [[21]] Upscale Audio; [[26]] audioXpress; [[50]] Part-Time Audiophile; [[54]] McIntosh; [[56]] McIntosh Manual; [[57]] Paragon Sight & Sound; [[65]] Pass Labs; [[67]] Audio Connection; [[68]] Future Audiophile; [[70]] Benchmark/ASR; [[71]] Dagogo; [[75]] Stereophile; [[81]] KJ West One; [[83]] Audio Advisor; [[84]] Polk Audio Forum; [[85]] Hans Audio PDF*

---

Where the Parasound Halo JC5 Outperforms Competitors
1. Raw Power Delivery & Current Capability
  • The JC5 delivers 400W into 8Ω and measured 700W into 4Ω, exceeding its specification and outperforming the McIntosh MC312 (300W both impedances) and Pass Labs X250.8 (250W/500W) at similar or lower cost
    www.hifinews.com
    www.passlabs.com
    .
  • Its 90A peak current per channel provides exceptional speaker control, particularly valuable for low-impedance or difficult loads
    audiobacon.net
    .
  • Dynamic power measurements show 1,680W into 2Ω loads, demonstrating superior transient headroom for complex musical passages
    www.hifinews.com
    .

2. Class A Bias Range
  • Operating in pure Class A up to 12W/channel eliminates crossover distortion at typical listening levels, a design philosophy shared with the Pass Labs X250.8 (~14W) but at a significantly lower price point
    audiobacon.net
    futureaudiophile.com
    .

3. Value Proposition
  • At $5,995, the JC5 offers reference-level performance at roughly two-thirds the price of a pair of Parasound JC1 monoblocks ($4,495 each) and significantly less than comparably performing amplifiers from McIntosh or Pass Labs
    www.soundstagehifi.com
    www.passlabs.com
    .
  • SoundStage! Hi-Ficoncluded: "For $5995, it offers reference-quality sound, and enough power to easily drive any loudspeaker"
    www.soundstagehifi.com
    .

4. Practical Features
  • Per-channel gain controls allow precise system matching and noise optimization—a feature absent on most competitors
    audioxpress.com
    .
  • Bridged-mono capability (1,200W @ 8Ω) provides flexibility for bi-amping or driving subwoofers, matching Bryston's approach but at higher power
    eqaudio.ca
    www.kjwestone.co.uk
    .
  • Loop outputs enable easy bi-amping configurations without external splitters
    www.stereotimes.com
    .

5. Measured Low-Frequency Extension
  • Frequency response measured from 1Hz to 48kHz (±1dB) exceeds most competitors' specifications, beneficial for subsonic content and phase coherence
    www.hifinews.com
    .

Where the Parasound Halo JC5 Underperforms or Makes Trade-offs
1. Absolute Measurement Precision
  • While distortion is very low (0.0015–0.055% across the audioband at 10W/8Ω), it does not reach the extraordinary 0.00016% THD+N figures achieved by the Benchmark AHB2's THX-derived topology
    www.hifinews.com
    benchmarkmedia.com
    .
  • audioXpressnoted: "The measurements fall short of state of the art, but are still orders of magnitude below audibility"
    audioxpress.com
    .

2. Weight and Physical Footprint
  • At 73 lb, the JC5 is substantial, though lighter than the McIntosh MC312 (~130 lb) and Pass Labs X250.8 (100 lb). However, it is significantly heavier and larger than the ultra-compact Benchmark AHB2 (13.5 lb)
    upscaleaudio.com
    pt.audio
    www.passlabs.com
    benchmarkmedia.com
    .

3. Channel Matching Precision
  • Hi-Fi News measured a slight 0.3dB gain imbalance between channels and minor S/N ratio differences (89.4dB vs. 87.3dB), attributable to the non-precisely dual-mono internal layout—a compromise versus true monoblock designs
    www.hifinews.com
    .

4. Power Supply Limitations on Mains
  • Hi-Fi News noted the 400W/8Ω rating was achieved "by the skin of its transistors" with 240V AC mains; on 120V North American circuits, continuous power into 8Ω may be slightly lower without a dedicated high-current circuit
    www.hifinews.com
    .

5. Ultra-Low Noise Floor
  • While the A-wtd S/N ratio of 115.7dB (re. 400W) is excellent, the Benchmark AHB2 achieves a dynamic range approaching 128.5dB, beneficial for ultra-high-efficiency speakers or extremely quiet listening environments
    www.hifinews.com
    www.stereophile.com
    .

Critical Reception Summary from Recognized Publications

PublicationKey AssessmentLink
SoundStage! Hi-Fi"By any measure, the Halo JC 5 is a superb power amplifier... reference-quality sound, and enough power to easily drive any loudspeaker."www.soundstagehifi.com
(https://www.soundstagehifi.com/inde...1245-parasound-halo-jc5-stereo-mono-amplifier)
Hi-Fi News (Lab Report)"A rugged and low distortion powerhouse that's more than a match for competing sub-£10k heavyweights."www.hifinews.com
(https://www.hifinews.com/content/parasound-halo-jc5-power-amplifier-lab-report)
audioXpress"A very well-engineered 'classic' linear amplifier... could not detect a sonic difference between the JC 5 and two top quality Class D amps."audioxpress.com
(https://audioxpress.com/article/fre...-jc-5-stereo-power-amplifier-the-measurements)
Stereotimes"The best amplifier I've ever listened to in my own home... delivers music in all of its glory and majesty."www.stereotimes.com
(https://www.stereotimes.com/post/parasound-jc5-stereo-amplifier-by-greg-simmons/)
Part-Time Audiophile(MC312 comparison)JC5 matched the MC312's "speaker disappearing act" while delivering more visceral bass impact.pt.audio
(https://pt.audio/2021/07/02/mcintosh-c49-preamplifier-and-mc312-power-amplifier-review/)

Conclusion
The Parasound Halo JC5 occupies a distinctive position in the high-end amplifier market. It delivers exceptional power, current capability, and Class A refinement at a price point significantly below competitors offering similar performance. While it does not achieve the absolute measurement extremes of specialized designs like the Benchmark AHB2, its performance remains far below audible thresholds and is praised for musicality, dynamics, and system compatibility.

Best suited for: Audiophiles seeking high-power, high-current amplification with Class A refinement for difficult speaker loads, who value practical features (gain controls, bridging) and exceptional value without compromising sonic excellence.

Consider alternatives if: You require ultra-compact size, the absolute lowest possible noise floor for horn/efficiency speakers, or prefer the specific sonic signatures of McIntosh's autoformer topology or Pass Labs' single-ended purity.

All specifications and assessments sourced from independent, recognized audio publications. Measurements reflect laboratory testing under controlled conditions; real-world performance may vary with system configuration and listening environment.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.102
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg skriver egentlig ikke om erfaringer, men om hvordan maskinen fungerer. Du får jo bare "beklager, jeg har tatt feil" fordi du har insistert på at det maskinen spyttet ut ikke var riktig. Det er en direkte respons på det du skriver, sammenstilt med treningsgrunnlaget og en haug med regler som skal passe på at resultatet blir mer spiselig for en menneskelig leser. Det hele er et resultat av sannsynlighetsregning, som det beskrives i lenken fra @weld77 på forrige side.

Nå refererte jeg heller ikke til dine erfaringer, bare mine egne, men sett i lys av LLM funksjonen. Det enkleste er klart om du vet svaret, men da er heller ikke verdien av å spørre AI like stor. Samtidig stiller jeg kanskje oftest spørsmål knyttet til noe jeg har kunnskap om, men gjerne ønsker å gå dypere. Da skjer det gjerne at jeg oppdager feil eller gjerne at noe er byttet om i den delen som er forholdvis kjent. I slike tilfeller ser jeg ofte at resonnementet og svaret endres etter at dette påpekes. Det betyr selvsagt ikke at den delen av problemstillingen så jeg på forhånd ikke kjente til er riktig beskrevet av AI, men det kan være en gode pekepinn på hva som er riktig. Jeg har for vane å be om vitenskapelige referanser (gitt mitt yrke) og ser at det også hjelper å holde AIen på banen.

Jeg bruker mest Copilot365 med gpt5, da denne lar meg veksle mellom interne dokumenter og ekstern informasjon.

Topp Bunn