@Alabama
Ikke gi opp å bruke AI. Det er et fantastisk verktøy. Det finnes mange gode - f.eks. GhatGPT, Gemini, Qwen, Grok, Claude, Deepseek
Lær deg å bruke dem, og bli klar over hva de er, og - viktigere - hva de IKKE er.
For å unngå for mye "oppgulp" er et enkelt triks er å bruke ordet "hvorfor" når man spør om noe, samt å be om kilder.
Det er ingen tvil om at AI har hjulpet meg å bli MYE mer effektiv i mange av mine arbeidsoppgaver.
F.eks:
La oss si jeg skal lage noe elektronikk-greier, som består av 10 forskjellige komponenter som skal utføre en jobb.
Før: Jeg måtte finne og lese meg opp på og sammenligne et stort antall varianter av deler for å finne noen som passet. Nå: AI gjør det for meg
Før: Disse 10 delene har fort flere hundre sider med teknisk informasjon jeg måtte sette meg inn i. Nå: Jeg laster opp all denne infoen til AI og be den vurdere hvordan ting passer sammen, og finne svakheter.
Før: Jeg måtte skrive egen kode som tester elektronikken (flere hundre linjer og timesvis med jobb). Nå: AI skriver hele testprogrammet for meg på sekunder.
Men det er utrolig viktig å innse at det er et
verktøy på linje med en kalkulator. Shit in = shit out.