OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Opoidos

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2008
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Har hørt rykter om at Oled skjermene ikke kan vise alle nyanser av grått, vet ikke om dette er tilfelle eller har noen betydning i praksis. Men spørsmålet er vil en god plasma skjerm fra Pioneer kunne vise flere detaljer fra for eksempel en film som Alien når de er inne i alienromskipet?
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, derfor "10k dkk", men, utmerket dropp i pris på 5000 kroner denne uka... bare å finne en god unnskyldning til å bytte ut nåværende skjerm.
     

    Opoidos

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2008
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Har hørt rykter om at Oled skjermene ikke kan vise alle nyanser av grått, vet ikke om dette er tilfelle eller har noen betydning i praksis. Men spørsmålet er vil en god plasma skjerm fra Pioneer kunne vise flere detaljer fra for eksempel en film som Alien når de er inne i alienromskipet?
    Er det noen som har noen innspill rundt dette? Er gråtoneskala like bra eller bedre på en eksempelvis LG 55EG910V kontra Pioneer 5090? Hvilken skjerm viser mest detaljer i mørke scener?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt rykter om at Oled skjermene ikke kan vise alle nyanser av grått, vet ikke om dette er tilfelle eller har noen betydning i praksis. Men spørsmålet er vil en god plasma skjerm fra Pioneer kunne vise flere detaljer fra for eksempel en film som Alien når de er inne i alienromskipet?
    Er det noen som har noen innspill rundt dette? Er gråtoneskala like bra eller bedre på en eksempelvis LG 55EG910V kontra Pioneer 5090? Hvilken skjerm viser mest detaljer i mørke scener?
    Disse ryktene er det ingen sannhet i. Ingen av skjermen sliter nevneverdig med detaljer i mørke scener.

    Orso: Ørrlite vignetting ved nesten-sort har i praksis null niks zero zilch å si.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jaja, nå er LG OLED65E6V nede i NOK 55k og frister enda mer!
    Lurer på om det er mer i hente i nærmeste fremtid.
    Prisdroppet er visstnok utelukkende konkurransedrevet.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jaja, nå er LG OLED65E6V nede i NOK 55k og frister enda mer!
    Lurer på om det er mer i hente i nærmeste fremtid.
    Prisdroppet er visstnok utelukkende konkurransedrevet.
    Selvfølgelig vil det droppe videre. Ser ikke bort fra solide Black Friday tilbud her.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Andre som har problemer med Netflix appen? Etter oppdatering av firmware/WebOS så fungerte det som normalt i noen dager men nå på Søndag så begynte appen å lukke seg etter noen sekunder, med info om at appen ble lukket for å frigjøre plass (prøvd det vanlige med å lukke app og slå av TV).
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Har opplevd det selv et par ganger, men appen fungerte prikkfritt hos meg i går.
    (TV'en er på siste firmwareversjon.)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje dette hjelper: Out Of Memory Message - webOS 1.0
    webos er nå i v3.0, men det er ikke umulig at det samme skjer i nyeste versjon. Det er uansett litt rart, siden det eldste/minst brukte programmet burde blitt lukket automatisk og ikke det aktive programmet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg så den når jeg googlet etter en løsning, men det hjalp ikke noe.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det triks for å få PC bilde på skjermen? Har prøvd med PC og Mac og begge ser TVen men ikke noe bilde på LGen, og TVen sier ingen signal. Bruker mini display til HDMI overgang.

    Edit: Ordnet seg når jeg skiftet HDMI kabel.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Er du fornøyd med tv'en?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men har ikke så mye å sammenligne med. DVD ble overraskende bra mens BR som jeg ikke har hatt før litt skuffende.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Har nå hatt en LG OLED65B6V noen uker. Uten tvil den beste TV'n jeg har hatt. Jævlig bra på det meste og ingen plagsomme skavanker. Prisen har rast nedover de siste ukene så min har kostet meg 28.000 hittil.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ikke verst skussmål fra en gammel videofil-traver;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    @nma (eller andre): Vurderer en Sonos Playbar og har sett at du har kommentert at bare Sony TV (av de vanlige merkene) kan sende Dolby Digital ut på optisk, men det ser ut til at LG også kan dette eller missforstår jeg oversikten under?


    Lg out format.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Kjøpte meg en LG OLED 55 B6V til kontoret, imponerer stort.
    Prøvde først Samsung 8005 2016 modellen, byttet til LG.
    Har Sharp 70" i stua som også er veldig bra, men ikke like bra som LG.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    @nma (eller andre): Vurderer en Sonos Playbar og har sett at du har kommentert at bare Sony TV (av de vanlige merkene) kan sende Dolby Digital ut på optisk, men det ser ut til at LG også kan dette eller missforstår jeg oversikten under?


    Vis vedlegget 409387
    Ja, dette fungerer også på denne, tror jeg. Har vært ikke fulgt så mye med på denne fronten. Det vanlige nå er at de fleste TV'er støtter dette.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Midtpunktet i stua | Lyd & Bilde

    ikke et vondt ord om Samsung og Panasonic sine toppmodeller, men OLED'ene til LG er ikke engang tatt med i vurderingen.. Flott gjort av et internordisk blad hvis navn er Lyd&Bilde. Faktum er at LG 65B6 er en mye bedre tv enn vinneren av high-end-klassen, til 2/3 av prisen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Midtpunktet i stua | Lyd & Bilde

    ikke et vondt ord om Samsung og Panasonic sine toppmodeller, men OLED'ene til LG er ikke engang tatt med i vurderingen.. Flott gjort av et internordisk blad hvis navn er Lyd&Bilde. Faktum er at LG 65B6 er en mye bedre tv enn vinneren av high-end-klassen, til 2/3 av prisen.
    Slik er det blitt dessverre. Bladene gir ikke utelukkende god veiledning, men fungerer mer som reklame og forlenget arm til bransjen.
    Det er bra vi har forum.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    55b6v til 14990,- på black friday hos lefdal :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sannsynlig at prisene faller ytterligere på nyåret. Da er julen over og nye modeller nærmer seg.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sannsynlig at prisene faller ytterligere på nyåret. Da er julen over og nye modeller nærmer seg.
    Ja, tenker litt sånn jeg også, men er litt sugen på ny nå.
    Har pusset opp stua og ønsker ikke å skru opp igjen veggfestet til min 10 år gamle Pioneer 4306 og bordstativ blir vel ikke lett å få tak i ???????
    Nå sitter jeg her med en 29" Sony CRT :rolleyes: (på soverommet men ikke i bruk) og denne plasmaen 43" som fortsatt virker som den gjorde ny.
    Om det blir ny Oled nå så har jeg "hoppet" over LCD tv :)........selv om jeg akkurat nå om dagen bruker en 8 år gammel LG 37" (etter mor mi og som blir hyttetv.)
    Noen som vet om bordstativ til denne pioneer 4306?
    Kanskje setter jeg den på vegg i kjellelytterom, selv om den vil bli veldig lite brukt (der).
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Virker ikke som om noen lagerfører det originale veggfestet til 2016-modellene. Anbefaler dette, for det kan svinges og tiltes (ikke mye, men akkurat "nok") og gjør ikke mye av seg, selv om man da mister muligheten til å høydejustere i etterkant. (Man må altså få høyden riktig på første forsøk)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ser ut som det bare er 65" B6 som annonseres på BF og ikke E6 som jeg venter på.
    Når det er sagt, så er jo LG 2017 modellene spennende. Gleder meg til CES fesjået.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, slik er det og kjøpe TV hvert tiende år (jeg) så kan dette fort bli mitt siste TVkjøp om jeg er heldig mitt nest siste :cool:
    Det ender nok opp med at jeg bruker veggfestet og setter opp Pioneeren i kjellerlydrommet, det er uansett ikke noe en får solgt (bare se på annonsen du linker til)
    Skulle det være noen som av en eller annen (uforklarlig) grunn vil ha min Sony 29 Tommer med avtagbare ht. så bare send melding :)
     
    Sist redigert:

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har sett litt på prisjaktstatistikk, og det er ikke gitt at prisene faller så mye mer etter jul. Prisene justeres opp og ned, slik at det hele tiden skal virke som om man gjør et kupp.

    Har man lyst på TV nå, tror jeg det bare er å gi gass om man finner et godt tilbud, selv om det ikke er gitt at alt er billigst på Black friday. Godt mulig det blir billigere senere, men trolig ikke så mye.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da står LG OLED55B6V i stua og er veldig fornøyd så langt.
    Men som enkelte påstår (om 65") det hadde vært greit med en 65" selv om den ikke ble satt ned %vis like mye som 55.
    Hadde den vært på tilbud (nå) for 22500.- og med det jeg nå ser så ville jeg trolig gått for den, men jeg har bare valgt å sette meg nærmere :)
    Nesten utrolig at denne kostet 45K da i mai og så har rast nedover til 35K i juni/juli, 30K i august, 25K i september/okt, 20K i Okt/novembner og nå altså 15K. det må være litt surt for de som kjøpte den for 3x nåværende pris (om noen gjorde det da)

    Jeg er uten (særlig) erfaring med smartTV og har ikke koplet til net. f.eks. ........dette er flerdelt.
    Har CD (Canal Digital) men ikke "data"utgang der hvor TV/Dekoder står (30 år gammelt TV/Radio uttak) der ........andre enden av stua har jeg en slik omgjort (av CD) for nettilgang, men ethenetkabel derfra fra modemet er ikke aktuelt grunnet trappeadkomst mellom.

    WiFi har jo Tv´n men jeg har (tydeligvis) glemt passordet for rutern (Apple-Timecapsule) :(
    Prøver og prøver men det går ikke og ved et tilfelle fikk jeg opp muligheten for "manuell" tilkopling til rutern men "benyttet" ikke den (sjansen) og vet ikke hvordan det gjøres på LG´n ?

    Jeg har en løsning det er å få CD til å komme hit å gjøre det mulig med kabeldatautgang ved det andre uttaket i tillegg (den jeg har ved macen er ikke særlig pen med en utenpåliggende sløyfe med koplingsdings i metall), men da må jeg sannsynlig også ha et modem til ? :confused:
    Den andre er å kjøpe denne fra CD og koble til dekoderen (T-WE) og det må vel gjøres på den måten om jeg vil ha full utnyttelse av T-WE ?
    Jeg har en aple-TV kan den gi en løsning og på hvilken måte?
    USB-adapter.jpg

    Skjønner jo at den gir de mulighetene jeg kjenner litt til f.eks. å se bildene mine fra iMacen på LG f.eks. men dette er et område hvor jeg er langt fra å skjønne/se alle muligheter.
    En annen ting er vel det faktum at så lenge en er avhengig av en dekoderboks (T-WE) så kommer en vel neppe utenom og måtte bruke 2 fjernkontroller ? :(
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Du kan også kjøpe powerline-adaptere og så ta nettverket "kablet" over strømnettet. Koster ikke mange kronene og gir stabil hastighet (om en en god del lavere enn i reklamen)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mai er måneden for å kjøpe TV, for da kommer alle nye modeller inn.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når man har en så god TV som en LG OLED, så bør man også passe på å ha en bra dekoder for å utnytte potensialet. Den billigste Canal Digital parabol dekoderen er definitivt en flaskehals bildemessig. Har gjort direkte sammenligning med en intern dekoder i min Panasonic plasma og forskjellen er markant i farger og/eller kontrast. Bilde blir utvasket med den rimelige CD dekoderen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn