En refleksjon etter messebesĂžk.
FÞrst til ettertanke: 1. april er over. Tenkte litt over hvor stort fokus det var pÄ Ä finne pÄ aprilsnarr i de gode gamle dager. NÄ klarer vi knapt Ä skille mellom usannheter og sannheter 365 dager i Äret. Trist!
Som slow starter nĂ„r det gjelder messebesĂžk, mĂ„ det nok trenes pĂ„ Ă„ selektere og fokusere pĂ„ hva man kan ha nytte av Ă„ fĂ„ med seg. Messa i Sandvika var min andre pĂ„ rad. I Ă„r opplevdes fasilitetene i form av bedre rom og mer luft som et pluss. Ă
besĂžke messa pĂ„ sĂžndag, er etter hva jeg hĂžrte pĂ„ messa og leser, en fordel med mindre folk. Til neste Ă„r fĂ„r jeg vurdere Ă„ legge inn to dager med overnatting, hvis helsa tĂ„ler detâŠ

Man traff pÄ bÄde hyggelige kjente og ukjente. Takk for hyggelig prat!
Det er skrevet flere gode rapporter fra messa av HFSere og andre. Flere er vel pÄ gang fra den kulÞrte presse sier ryktene. Mine betraktninger mÄ leses som subjektive refleksjoner over et begrenset utvalg av opplevd lyd og opplevd musikk.
I en akustisk utfordrende krok forsÞkte noen Ä vise fram hÞyttalere med en mer enn sÊrpreget design. Begrunnelsen for Ä trekke fram denne utstilleren var at det ble spilt musikk. Cohen, Dire Straits og Pink Floyd avspilt pÄ vinyl, litt peiskos og gjenkjennelig musikk som ga grunnlag for Ä sammenligne med eget og vurdere om dette var noe som falt i smak. Ut fra disse, etter min smak, sÊrt utseende konstruksjonsjoner, ble musikken presentert pÄ en tiltalende mÄte. Evne til Ä formidle lave oktaver fra en begrenset kassevolum imponerte. Kan det vÊre kombinasjonen av en kontruktÞr som er smed og Seas sine anerkjente kompetanse? Og selv med begrenset effekt fra EngstrÞm Arne spilte dette engasjerende pÄ moderat lyttenivÄ.
Hyggelig prat med bÄde forhandler og konstruktÞrer forsikret at hÞyttalerne kalt Freda fra
Storgaard & Vestskov kan leveres i mange varianter vedr utseende. Hadde tenkt meg tilbake til dem pÄ tampen av dagen pÄ sÞndag, men da var nedpakkinga i gang.
Terje klarte i fjor og i Är Ä skape god lyd. Noen i nabolaget prÞvde sÄ godt de kunne Ä ta liv av hotellet med noen ukontrollerte bassutladinger. Dem om det. Ikke sÊrlig nabovennlig dog. Det er et godt utgangspunkt for sÄ mangt Ä la form fÞlge funksjon. Vakkert er ikke bestandig rette benevnelsen pÄ sluttproduktet. Ja Qln sine hÞyttere lÄter generelt flott, men de pÄ stativ blir for utfordrende nÄr det kommer til utseende, etter min smak. Kombinert med rÞr og selektert avspiller og PU, lot man skuldrene synke og forfÞrelsen tre inn. Holder det med Ä konkludere med
tilstedevĂŠrelse?
Det blir hevdet at hi-fi-bransjen sliter Þkonomisk og at rekruttering av nye kunder er utfordrende. NÄr man ser prisene pÄ mye av det som tilbys i markedet, er det vanskelig Ä forstÄ den fÞrste pÄstanden, men ikke den andre. Priser pÄ hÞyttalere som tilsvarer et huskjÞp, tilrettelegger ikke for rekruttering, som et eksempel.
Flere rom ble forbigÄtt i et misforstÄtt forsÞk pÄ stillet. Andre fordi dÞrene var lÄst. Heldigvis dumpet jeg innom et rom tilnÊrmet tomt for folk. Smatt inn, ble Þnsket velkommen og fikk en polsk konfekt i lanken. Enkelt oppsett og musikk Ä lytte til. Ikke tid til lange lytteseansen, men nok til Ä registrere hÞyttalereprodusent og forsterkerprodusent. Kom ut av rommet sammen med en ukjent medlytter, begge stoppet opp, kikket pÄ hverandre og konkluderte: «Dette lÄt bra!». Mulig messas rimeligste oppsett med Fezz og Pylon? Da er dette jaggu en bekreftelse pÄ at det fortsatt er hÄp for bransjen!

Og ikke vet jeg om det er noe med rĂžr eller ikke rĂžrâŠ
Mvh Olav E