Takk for hyggelig tilbakemelding!
Gleder meg til nye albumet med Bjella som du ogsÄ liker. Artig at du forteller om en slags lokal tilknytning. Bortsett fra de gamle kjente som SundstÞl &co har han ogsÄ fÄtt med Astrid S.
Lanois som du nevner opptrer i Norge i hÞst. Jeg har sett ham med Emmylou Harris/Spyboy og det gjorde inntrykk. At Bjella har fÄtt med han pÄ albumet, mÄ sies Ä vÊre et scoop i norsk sammenheng. Foruten Ä ha en solid egen katalog som musiker og lÄtskriver har han jobbet som produsent med stÞrrelser som f eks U2, Neil Young og Bob Dylan.
Det samme kan man si om Marc Ribot som har en spennende karriere bak seg. Bl a mange album som gitarist med Tom Waits.
Kos deg i fjellet.. God pÄske.
Ja Daniel Lanois kjenner jeg til. Liker hans signatur pÄ flere av utgivelsene du viser til. Kobler ogsÄ pÄ samarbeidet hans med Peter Gabriel. Lanois fÄr vel fÄ en stor del av Êren for populariteten til albumet «So». Mener Ä kjenne igjen en signatur fra ham nÄr han er produsent. Hans egne album har jeg sÄ vidt snust pÄ en tid tilbake. For Þvrig leser jeg i HallingdÞlen at Bjella er invitert til Ä spille med ham pÄ den kommende konserten i Oslo. Om de skal spille sammen i Bergen, stÄr det ikke noe om.
Geir SundstĂžl har vi fulgt siden han som «guttunge» spilte i band pĂ„ konsertene til Anne Grete Preus tidlig pĂ„ 90-tallet. Hans egne utgivelser er en god erstatning for psykolog og stressmestringskurs. Spilles litt for ofteâŠ

NÄr SundstÞl er med Ä backer pÄ konsert, uansett hvem han spiller med, er det en garanti for en god opplevelse. Han er eminent sjÞl, og jeg tror ikke han stiller opp for hvem som helst.
Vi har ikke nÊrmere tilknytning til Bjella enn at han ble oppdaget for ca 10 Är siden for vÄr del. Med hytte i Hallingdal, ble det Ä legge et par Þrer til hamppfatter ham fram til da som introvert, og en som i liten grad sÄ lyst pÄ livet. Med litt mer oppmerksomhet fra vÄr side, (vÄr=vi=Fru og undertegnede) finner vi tekstene hans som bÄde hverdagslige og underfundige og allmenngyldige, selv om de tar utgangspunkt i bygdeliv og bygdearketyper. Lettere Ä se dette etter mange Är i fjellheimen med kjennskap og respekt for gode bygde- og fjellfolk. Har for Þvrig en god kollega som er vokst opp pÄ nabogard til Bjella. Kjekke karer begge to.
Siste konsert vi har vÊrt med pÄ med Bjella var i sommer. Der spilte han sammen med Tvangsgutan kompani, da med SundstÞl i bandet sef. Dette var den Ärlige Solefallskonserten under JÞrn Hilme-festivalen i Valdres. Konserten spilles pÄ Jaslangen i Vestfjella i Valdres. Vakker plass, flott musikk og en god opplevelse.
Her kommer det noen mimrebilder fra konserten i sommeren 2025:
Eminente musikkere og en ganske sÄ rocke setting. Variasjon kler Bjella, og det er han god pÄ.
Mvh Olav E