Olav E`s ryddesjau!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    9.633
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Monokromt landskap!

Mye går i svart om dagen…. Deilig å lufte huet i stillhet og fjelluft og vakre omgivelser. Ble en liten trugetur i dag med iPhone og kalde fingre.

Passende fottøy.

Vis vedlegget 1176804

Vis vedlegget 1176806

Ikke så lett å komme seg opp igjen i løssnøen når man havner på ryggen i iver etter å ta et spennende bilde. Så når man først har havnet på ryggen, så kan man jo like gjerne ta en kikk oppover. 😉

Vis vedlegget 1176805

Noen gnomer eller nære slektninger av dem.

Vis vedlegget 1176807

Vis vedlegget 1176812

Èin skigard osv …. Har pynta seg

Vis vedlegget 1176809

Litt trassig sommerblomst i vinterdrakt.

Vis vedlegget 1176810

Vis vedlegget 1176811

Musikken får vi komme tilbake til. Streamer igjennom noe ukjent og ikke fullt så kjent fra ferdig vasket platebunke der hjemme. God sjangerspredning.

Nyt kvelden! 😄

Mvh Olav E
    Flotte bilder du tar. Er det lov å spørre hvor dette er (det holder med område)? Ha en fortsatt flott hyttetur, kveld og helg. 😉👍

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    5
    Takk! Vi holder til i Hemsedal, på vei mot Lykkja. På denne siden av dalen er det stille og rolig. Flotte turområder for alle slags turer både vinter og sommer. Et eldorado og sykle i, strekker seg til Golsfjellet i sør og i øst mot Vestfjella i Valdres. Og så er det mange vann, bekker og elver. Nydelig å padle på, og i dem svømmer …. 😉😁 Litt utfordrende å fange, men smaker fortreffelig når lykken står en bi, og noen blir med tilbake til hytta.

Mvh Olav E

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    5
    En liten musikalsk utfordring for en sart sjel.

Knipset noen coverbilder av vaskede skiver. Streamer her på hytta for å sjekke om det er noe av det man ikke har hatt så mye kjennskap til er verdt å ta vare på.

Amon Düül har man nok et minne om som bandnavn, men ikke noe musikalsk minne og kanskje er det forklarbart. Dette er ikke min sjanger. Mulig det burde vært et av stegene på veien i tidlig ungdoms musikalske dannelse. Ser de defineres innenfor sjanger Krautrock. Her er det to vinyler som kan forsvinne ut. Er å bemerke at de har covere som kanskje er litt skjeldne. Fant ikke rett album så lett for å streame. Nå vasket og puttet i nye innercover med kjærlighet og omsorg.

IMG_1551.jpeg

IMG_1553.jpeg

Mvh Olav E

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    5
    En svensk nasjonalskatt?

Cover, tittellåt og første anslag kunne fort vekk diskvalifisert denne til videre liv i platearkivet. Et søk her på hfs, takk til flere av dere, men spesielt til @bluesbreakers tidligere omtaler, pluss litt googling, så har vi her en av Sveriges store nasjonalskatter innenfor lyrikk. Mange er de svenske artistene som har spilt inn sine versjoner av Dan Anderssons jordnære dikt.

Er lite sitat som passer ved innledningen av helg, eller når som helst: «Vi ha eld, vi ha kött, vi ha brännvin till tröst, här är helg, djupt i skogarnas ro!»

IMG_1552.jpeg

En av artistene som har tolket ham er Sofia Karlson, også tipset om her på hfs.

IMG_1667.jpeg

En stor kontrast til Amon Duul. 😁 Her blir det mer å lete etter i fotsporene til Dan Andersson og blant mange av de dyktige artistene der på andre siden av riksgrensen. 🇸🇪

Mvh Olav E

oseanna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    144
    Torget vurderinger
    1
    Rolf Wickstrøm har også gjort Dan Andersson, bl. a. den du siterer.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    5
    Rolf Wickstrøm har også gjort Dan Andersson, bl. a. den du siterer.
    Slettes ikke gal den med Wickstrøm. Takk! Ser låta er spilt inn av maaange ulike artister. Er vel et bevis på Anderssons posisjon som lyriker.

Mvh Olav E

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    5
    En spelemans jordafärd.

En meget dyster tekst og framførelse. Thåstrøm legger sjela si i denne versjonen av Dan Anderssons «En spelemans jordafärd». Nærmest en novelle. Finn fram og lytt!

IMG_1668.jpeg

Mvh Olav E

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    5
    Langt inn i granskauen.

Da ble det en tur inn i granskauen. Tregrensa eter seg oppover år for år. Løypene er ikke kjørt opp i fjellet ennå. Veldig greit å kunne veksle mellom preppa spor i le for værste vindkast og snaufjell i solskinn og vindstille. I dag lavt skydekke, lett snødrev og tilnærmet null vind. Nydelige løypenett og perfekte ski. Første skitur i årets sesong. Føre, tid og litt hanglete skrog får være dårlige unnskyldninger. Ekstra deilig da å få planker under beina igjen og kjenne at kroppen funker.

IMG_3056.jpeg

Alltid gyldig: Det er i motbakke det går oppover.

IMG_1670.jpeg

Fiskebein er greit så lenge en ikke setter dem i halsen.

IMG_3066.jpeg

Og vel hjemme måtte Tåstrøm til pers. Ble inspirert til å høre mer etter hans versjon av Dan Anderssons «En spelemans jordafärd».

IMG_1676.jpeg

Mvh Olav E

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    87.386
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    En liten musikalsk utfordring for en sart sjel.

Knipset noen coverbilder av vaskede skiver. Streamer her på hytta for å sjekke om det er noe av det man ikke har hatt så mye kjennskap til er verdt å ta vare på.

Amon Düül har man nok et minne om som bandnavn, men ikke noe musikalsk minne og kanskje er det forklarbart. Dette er ikke min sjanger. Mulig det burde vært et av stegene på veien i tidlig ungdoms musikalske dannelse. Ser de defineres innenfor sjanger Krautrock. Her er det to vinyler som kan forsvinne ut. Er å bemerke at de har covere som kanskje er litt skjeldne. Fant ikke rett album så lett for å streame. Nå vasket og puttet i nye innercover med kjærlighet og omsorg.

Mvh Olav E
    Det er selvfølgelig nærliggende for meg å disse, Amon Düül. Holder meg likevel unna da @Powerpoint alltid lusker i sivet, og han er som kjent mye større enn meg 😆 Linker mannen, så får du sikkert en halvside kaudervelsk utgyting om krautens fortreffelighet 🤣

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    2.099
    Torget vurderinger
    3
    Langt inn i granskauen.

Da ble det en tur inn i granskauen. Tregrensa eter seg oppover år for år. Løypene er ikke kjørt opp i fjellet ennå. Veldig greit å kunne veksle mellom preppa spor i le for værste vindkast og snaufjell i solskinn og vindstille. I dag lavt skydekke, lett snødrev og tilnærmet null vind. Nydelige løypenett og perfekte ski. Første skitur i årets sesong. Føre, tid og litt hanglete skrog får være dårlige unnskyldninger. Ekstra deilig da å få planker under beina igjen og kjenne at kroppen funker.

Vis vedlegget 1177055

Alltid gyldig: Det er i motbakke det går oppover.

Vis vedlegget 1177056

Fiskebein er greit så lenge en ikke setter dem i halsen.

Vis vedlegget 1177057

Og vel hjemme måtte Tåstrøm til pers. Ble inspirert til å høre mer etter hans versjon av Dan Anderssons «En spelemans jordafärd».

Vis vedlegget 1177058

Mvh Olav E
    Den plata der er bare så hinsides bra!😀

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    5
    Det er selvfølgelig nærliggende for meg å disse, Amon Düül. Holder meg likevel unna da @Powerpoint alltid lusker i sivet, og han er som kjent mye større enn meg 😆 Linker mannen, så får du sikkert en halvside kaudervelsk utgyting om krautens fortreffelighet 🤣
    Takk for advarselen! Skal forsøke å være forberedt på forsvar. 😉

Mvh Olav E

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    15.174
    Jeg skal så vist ikke plage de edle herrer med "kaudervelsk", men bare kort innpå opplyse om at Tyskland etter WWII lå i grus, både bokstavelig, musikalsk og åndelig. Det flest musikere var jo tatt livet av, og slik måtte datidens unge finne opp musikk genre på nytt. Fullstendig overforenklet oppsto bl.a. "krautrock". Det var ikke veldig rart at ungdommen den gang padlet rundt i egne og foreldres sen psykoser etter WWII, noe som gjorde at det psykedeliske elementet ble dyrket til fulle hos noen band. Men les heller selv her Amon Düül II om det er av interesse https://en.wikipedia.org/wiki/Amon_Düül_II
    De var en pionerne for genren.

Skivene du har kjøpt av det gamle syrebandet har stor avstand i år, bandbesetning og musikalsk innhold, og "Phallus Dei" skiva har ikke original cover.
    Jeg ville heller hygget meg med albumene "Yeti og Wolf City". Men det krever sin lytter, og fordrer en langt bredere diagnose enn hva Caftein har ;)
    Om du syntes Amon Düül II var vanskelig tilgjengelig kan du bare styre unna Faust, men Can burde kunne gi utbytte, og da spesielt dobbeltalbumet "Tago Mago".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn