Olav E`s ryddesjau!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.974
    Antall liker
    81.779
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Riktig god bedring med ankelen!
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Takk! Man smører seg med tålmodighet.

    Takk til deg også for rask og hyggelig handel. Fruen ble svært tilfreds når jeg fortalte at jeg har solgt en av mine duppedingser. Ikke den største, men likevel. Jeg var ganske så stolt da jeg kjøpte Concorden. Satte den på min Sony PS-X4. Kjøpt som Concord 20, men nå med sin tredje 30 stift. Har funnet fram alt tilbehør. Håper du får glede av den på Technicsen din.

    EB744FFD-2E7E-41EC-BFB7-EA3B5466356B.jpeg

    Lånt bilde, men lik min. En sliter som fortsatt står på ryddelageret.

    mvh Olav E
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Her fortsetter ryddesjauen. Ble ikke helt ferdig i går, men i dag ble det ryddet litt i kjøleskapet. Etter jul og nyttår har det lett for å bli litt til overs. Fru mener jeg kun trenger en sjalottløk og en gulrot, så blir det full middag. Likte godt Ole Martin Alfsens program "Vis meg ditt kjøleskap". Jeg er glad i mat og jeg er allergisk mot å kaste mat. Får faktisk fysisk vondt når noe er blitt for gammelt og må kastes. Er det mulig å både kunne utnytte råvarer på kanten eller rester som nærmer seg utgått på dato, og klare å skape noe smakelig ut av det, bringer det lykke til en enkel sjel.

    Det er tid for ferske reker. Dvs etter min mening er rekene best før rogna samler seg i buken. Før rogna beveger seg ned i buken bygges rogna opp i rekas hode. Der ligger den som en kompakt sterkt rødfarget avlang klump under skallet. det er bare å vippe de ut. Prøv når anledningen byr seg. Det er en delikatesse! Overskuddet fra helgens rekemåltid ble renset ferdig. Alt skall, også fra rekene vi spiste, ble tatt vare på. Sjalottløk og gulrot hakkes fint og freses i en vid panne med en god olivenolje. Når løken er passe blank, helles rekeskallet opp i kjelen og varmebehandles på middels varme pluss i ett minutt eller så. Skallene komprimeres lett, og kaldt vann helles i kjelen til skallene dekkes. Trekkes sakte opp til nærmere kokepunkt. La syde i maks 20 minutter. Hell av. Krafta kan da med fordel kokes inn til ønsket styrke på smaken, fryses eller benyttes innen ett døgn eller to, forutsatt oppbevart kaldt. Ypperlig basis i sauser og supper, eller i risotto.

    Dagens mandagsrisotto er basert på rester og ryddings. Normalt ville en passende hvitvin blitt med på reisen, men ikke på en mandag må vite... Normalt så deler risottoen og kokken på en flaske under tilberedning, deretter serverer man risottoen, og deler en flaske til med Fru. For de som har lyst til å forsøke så kan jeg dessverre ikke bidra med en konkret oppskrift. Her går det på slump. Dog litt om løpet: God olivenolje i en vid kjele. Middels pluss varme. Sjalottløk blankes, risottorisen helles oppi, kan med fordel skylles først, men pass på at den er tørr før den går i kjelen. Risottoen blankes før hakkede rotgrønnsaker følger etter i små terninger. I dag ble det gulrøtter, persillerot og sellerirot. La de få litt varme før det tilsettes varm væske. En slump eplejuice fra Telemark landet først. Etter at den var kokt inn under stadig omrøring i kjelen, fulgte porsjonsvise slumper av oppvarmet rekekraft. Viktig å hele tiden røre væsken inn i blandingen. Når risen er passe kokt, gjerne litt tyggemotstand på den og på rotgrønnsakene, blandes den revede osten inn. Parmesan er det normale. I dag var det riktig å bruke opp en god norsk ost i fra Valdres, nærmere bestemt denne:

    Bufar.png

    I og med at den var blitt litt hard, så er den enkel å raspe til samme bruk som parmesan. Osten blandes inn i risottoen. La retten hvile 10 - 15 minutter. Smak til med eventuelt noen dråper ferskpresset sitron, nymalt pepper og salt. NB! Pass på mengde salt. Bruker du parmesan så er den salt i seg selv. Kald risotto er ikke godt, server derfor i varme tallerkener. Blir det for mye mat, så er den ok å varme opp, tilsett da gjerne litt mer oppvarmet væske.

    Risotto forberedelser (2).jpg


    Tomt for sitron, så da ble det noen dråper lime og en limebåt på toppen.

    Risotto.jpg


    God musikk hører med på kjøkkenet. Risotto krever sakte fart. Lokal heltinne passet i dag:

    Torunn e.jpg


    For øvrig så bar ryddesjauen og tilfeldigheter til at min trofaste Ortofon Concorde nå er på reise til en annen trofast HFSer. Måtte den formidle vellyd i sitt nye hjem!

    Mvh Olav E
     

    Vedlegg

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Om å lytte til suset fra de dype finske skoger!

    For oss som husker finsk fjernsynsteater på 17" svart hvitt tv og har glemt hvordan Koskenkorva utfordret vett og forstand, er det med en smule undring man konstaterer at dette tilknappede folkeslaget der øst kan levere berikende bidrag til kunst, arkitektur og vellyd. Nå er undertegnede til tider opptatt av å komme seg ut på en aldri så liten luftetur i skog og på vidde. Stubbestussing er en undervurdert hobby. Med all skogen og omfanget skognæringen har for nasjonaløkonomien i Finland, bør tilgang til stubber tilrettelegge for stubbestussing i betydelig omfang der i øst. Det å finne seg en stubbe og sette seg ned, nyte stillheten og la tankene fly, er sjelebot, særlig i disse tider. Det kan være at det var på en skogstur og på en stubbe Jorma Salmi lot tankene fly til de landet trygt på tegnebordet hans. Ikke vet jeg, men nå har jeg eid et par Gradient Revolution i noen måneder og takker ham for realisering av sine gode ideer.

    For egen del har jeg tatt stubbestussing til nye høyder. Hvorvidt det er gitt et positivt bidrag til eget vidsyn, er ikke godt å si.

    Stubbestussing.JPEG


    Gradientene var litt sånn impulskjøp. Eller kanskje ikke..... Som tidligere Magnepaneier er det ikke første gang man beveger seg utenfor boksen. Tenkte at Gradient Revolution var litt sånn både boks og ikke. På en måte er vel svaret ja på det, men de er nok mer like Magnepanene i å forsvinne helt i rommet. De oppfattes som mer lettplasserte i forhold til avstand til sidevegger og frontvegg. Spredningskarakteristikken i diskant/ mellomtone, og den åpne konstruksjonen med basselementene, er vel svaret på det. I og med at høyttalerne er todelte og toppen kan kobles i motfase, gir en grad av fleksibilitet i forhold til andre høyttalere når det gjelder plassering. Hos meg har de vært plassert tradisjonelt, men med forskjellig avstand til frontvegg. Plassert en drøy meter fram fra frontveggen en drøy meter fra sidevegger, presenteres musikken helt fritt fra kassene. Fascinerende. Da jeg ikke gadd å flytte sofaen til teoretisk riktig lytteposisjon, ble jeg sittende å lytte i en likesidet trekant, men posisjonert med hodet ca 2/3 i forhold til avstanden mellom høyttalerne. Retning på høyttalere var rett fram. Opplevelsen av rom og nærhet var helt spesielt. Skikkelig egetripp dog.

    Det finnes masse tester og godord om Revolution. En gjenganger i kommentarene er at dette er høyttalere det må lyttes til. De roper ikke høyt, de kan, men ikke på den måten at de umiddelbart vekker oppmerksomhet, eller gir deg bakoversveis. Det du tror mangler i toppen er der. Ble oppmerksom på hvordan de presenterte vispene brukt på cymbalene på en innspilling uten det helt audiofile tilsnittet. Vispene ble dratt rundt i sirkel. Begynte nesten å følge rotasjonen med overkroppen. Snedig. Bassen setter ikke vegger og tak i bevegelse. Den er tørr. Akustisk bass er et ideelt følge. Detaljer som skaper nærvær. Det oppleves som om "alt" er der, men det må lyttes etter. Opplever at de henger godt sammen mellom topp og bunn. Selv om de ikke er analytiske, skiller de klart mellom gode og dårlige innspillinger. Litt usikker på hvor kildeavhengige de er. Har ikke testet dem ut på annet enn "stueoppsettet". Får sibilanthatere, er de nok et godt valg.

    Jeg kjøpte dem brukt. Er litt usikker på alder, men jeg tror det er en mkIII utgave. Fortsatt er vi ikke helt landet når det gjelder møblering i stua. Interiørkonsulenten klappet ikke akkurat i hendene av disse. Feil farge på treverket, må vite! De er nok på vei ut, men vil nok bli savnet for sin meget vellydende måte å formidle musikk på.

    IMG_2136.jpg


    IMG_2148.jpg


    Mvh Olav E
     
    Sist redigert:

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Gradient Revolution er en lite drøm jeg har i fremtiden.
    Fremtiden kan være nå! Fru mener jeg må kvitte meg med ett av settene med høyttalere jeg har i stua. Du sanker masse poeng dersom du hjelper meg å rydde litt. 😁

    mvh Olav E
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Spennende! Og godt innlegg.

    Jeg leser deg dithen at de må ut fordi din kone ikke liker dem. Er det størrelse, form eller farge? Om det hadde vært lyst treverk og annen farge på trekket, måtte de fortsatt ut?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Spennende! Og godt innlegg.

    Jeg leser deg dithen at de må ut fordi din kone ikke liker dem. Er det størrelse, form eller farge? Om det hadde vært lyst treverk og annen farge på trekket, måtte de fortsatt ut?
    Takk for det! Fru og jeg er vel begge fortsatt usikre på hvordan vi skal innrede stue/kjøkken. Det er allrom med kjøkken i den ene enden og stue i den andre. Vi liker å samle familie og gode venner til mat og hygge. Da må vi rigge flere sitteplasser. Tenkte Revolution som et mer tilpasset møbel enn Miles 5. Det er de. Imidlertid blir det vrient å gi dem nødvendig luft og rom og samtidig opprettholde rommet som mer enn et lytterom. De ruver mer enn ønskelig også pga størrelse. At anlegget blir premissgivere for øvrig bruk er vi enige ikke skal skje. Må skynde meg å fortelle at jeg har fått en egen godkrok på plan 2. Sparer den fortellingen til senere. 😉

    Lys bjørk og lyst stofftrekk er vurdert, og ikke utelukket. Som du ser på det ene bildet står det et par andre høyttalere i bakgrunnen. De låter ikke så galt…. Men nå som Revolution er koblet opp igjen og flyttet fram, så sniker de seg litt innpå. Normalt spiller jeg ikke musikk når jeg jobber. Med beinet i fatle så er kjøkkenbenken blitt hjemmekontor. Revolution har blitt er par gode kollegaer som byr på hyggelig selskap mellom Teamsmøtene.

    mvh Olav E
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Om å tenke utenfor boksen.

    Her kommer noen refleksjoner som surret rundt i hodet i dag morges. Tok noen minutter i godstolen med ferske nyheter før dagen startet for fullt. Godstolen har ingen gunstig plassering for finlytting, men det slo meg hvordan fokuset flyttet seg fra nyhetene til musikken likevel. Da må høyttalerne gjøre noe riktig.

    Tema prinsipper for høyttalerkonstruksjoner er en gjenganger her på forumet. Med min ringe erfaring og manglende teknisk kunnskap, har jeg ingen ambisjoner om å klargjøre hva som er de rette forutsetninger for konstruksjon av den perfekte høyttaler. Men etter noen års fartstid, vil jeg hevde at høyttalere som slipper å forholde seg til mer eller mindre lukkede kasser, har en evne til å slippe musikken fri, skape en illusjon av nærvær, og dermed by på en musikalsk involvering som mine erfaringer med tradisjonelle bokser ikke så lett kan by på. Når flere høyttalerelementer puttes i en lukket boks, og i tillegg må være flere som skal spille sammen for å dekke hele frekvensområdet, utløser det mer komplekse oppgaver som skal løses, enn når elementene er få og membraner får utfolde seg i friluft.

    Jeg kan ikke påberope å ha hørt det ypperste av velkomponerte anlegg. Dette er kun refleksjoner ut fra egen erfaring med Magnepaner, diverse lukkede konstruksjoner, som nå gjenoppleves når Gradient Revolution er koblet opp igjen. Basselementene puster fritt innfor sitt kledelige antrekk. Revolution er vel bestykket med et fulltoneelement som puster i mer eller mindre friluft i og med at de sitter i en «luftet» boks. Erfaringen er at det er lettere med disse åpne konstruksjonene å fylle hele rommet med vellyd. Min tidlige referanse er låvedører fra Apogee, i et for datiden meget kompetent anlegg. Det var dette anlegget som åpnet ørene og definerte mine referanser og preferanser for hva som er mulig å oppnå i egen heim.

    Et anleggs evne til å fylle rommet med vellyd er for meg en viktig parameter. Det er flere grunner til det. Jeg ønsker å dele musikkopplevelsen der og da med andre. Et normalt hjems begrensede areal utfordrer forutsetningen om et dedikert lytterom. Et rom fylt av vellyd er et godt rom å oppholde seg i, selv om aktiviteten er annet enn fokusert lytting. En høyttaler som har evne til å fylle hele rommet, er kanskje mindre kritisk på plassering og er en åpen konstruksjon mindre avhengig av rommets akustiske begrensninger?

    Gode høyttalere koster normalt noen kroner. Høyttalere som koster noen kroner bør se flotte ut. Tradisjonelle kassekonstruksjoner krever gode materialer, godt utført håndverk, og kvalitet på overflatebehandlingen. De veier normalt noen kilo. Kassekonstruksjoner inneholder dessuten luft som skal flyttes mer eller mindre verden rundt. Konsekvens er vel mindre penger igjen til elementer og elektronikk i en slik tradisjonell kassekonstruksjon? Dette selv om store låvedører også koster sitt å transportere, og selv om Revolution tar sin plass i fraktekassa.

    Mvh Olav E
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fin tråd som har gått meg hus forbi.

    Revolution bruker vel fremdeles en koaks til mellomtone og diskant.
    Det blir waveguide/horn i toppen, kartoide i mellomtonen og dipol i bassen, gjør det ikke.

    Jeg landet på dipoler for 12 år siden. @Syncrolux konstruerte og jeg designet med konsulenthjelp av @Fosse. Mine er plassert på hver sinside av en bred terrassedør. Slik kan jeg ha dem langt nok fram på gulvet uten at de «blokkerer» frontveggen.

    Dersom plass er en greie må jo fullrange kartoide være kjekt. Eller Larsen?

    Følger videre. God bedring!

    Tillegg: Den Beoilten skulle jeg gjerne hatt!
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Veldig fin tråd som har gått meg hus forbi.

    Revolution bruker vel fremdeles en koaks til mellomtone og diskant.
    Det blir waveguide/horn i toppen, kartoide i mellomtonen og dipol i bassen, gjør det ikke.

    Jeg landet på dipoler for 12 år siden. @Syncrolux konstruerte og jeg designet med konsulenthjelp av @Fosse. Mine er plassert på hver sinside av en bred terrassedør. Slik kan jeg ha dem langt nok fram på gulvet uten at de «blokkerer» frontveggen.

    Dersom plass er en greie må jo fullrange kartoide være kjekt. Eller Larsen?

    Følger videre. God bedring!

    Tillegg: Den Beoilten skulle jeg gjerne hatt!
    Takk for hyggelige ord! Beklager sen tilbakemelding. Har virkelig lært at det er dumt å høre på dem som sier: "Break a leg". Anbefaler å ikke gjøre som de sier.... :confused: Manglende mobilitet som konsekvens av brukket leggbein tilførte legemet noen ekstra kilo. Etterfølgende Norovirus ble en effektiv slankekur. Nå venter man bare på coviden. Mao. en litt rufsete start på nyåret og en dårlig begrunnelse for å ikke følge opp tråden.

    Valentino, du treffer godt med teknisk beskrivelse av Revolution. Og ja, Beoliten er vakker! En mail til Finland bekreftet at mine Revolution er et par MKIII produsert i 2005-2006. Rask respons fra produsent er alltid et pluss. Kiitos! Nå er de lagt ut for salg. Ut fra vellyd og nypris på MKIV burde de være et godt kjøp til ønsket pris. Noen forslag til bytter har det vært, men jeg trenger ikke flere høyttalere nå. Kan kanskje fristes med en streamer eller en god cd-spiller som bytte, eller noen Gaia, Orea, zaZen eller Delos, eller.... :)

    Foreløpig er Gradientene stablet pent bort under trappa. Stua ser en smule mer ryddig ut nå, men fortsatt uavklart endelig plassering, og dermed uavklarte konsekvenser for hvordan framtidens hifi-løsninger lander.

    Sånn ser det ut nå:

    Stue 12.02.2022.jpg


    Ved aktiv lytting flyttes sofaen et hakk bakover. Forsterker, dac og streamer opplever en småkummerlig tilværelse i en hylle fra IKEA, plassert ut fra kablenes lengde. Frontstoffet er av og monteres kun når det er fremmedfolk på besøk. Kommer tilbake med nærmere beskrivelse av enheter og lyd senere.

    Med litt arbeidsinnsats i går kveld, ble det rigget for en rask lytteseanse i kosekroken. En liten teaser her:

    Loft 1.jpg


    Da nærmer vi oss avsløring av anlegg 2, eller det som er tenkt til å bli anlegg 1. Så har man et TV-rom med brukbart bilde og brukbar lyd. Det rommet er flittig benyttet til rekonvalesens i en periode. Om formen ellers er slakk, kreves det ikke all verden av krefter til å trykke på fjernkontrollen heldigvis. Ikke helt fritt for at rommet benyttes litt ekstra nå i helgene med direktesendinger fra Kina.

    Litt anskaffelser er det blitt. Noe vinyl og en duppedings til hjelp for de som ikke vil legge seg helt flate. Vinylen ble litt innfall da det var salg hos Platekomp. Skal en runde i vasken før de snurres. Litt nostalgi og litt nysgjerrighet.

    Puck.jpg


    Vinyl 1.jpg


    Mvh Olav E
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Om store ambisjoner og sånn...

    Å finne gode høyttalere som er passe diskre til fornuftig pris kan være en utfordring. jeg har nok en liten forkjærlighet for å handle litt mer ukjente merker. Det kan være design eller et fascinerende konsept som utløser nysgjerrighet. Er hekta på å google da prøvelytt i denne kategorien ikke er lett å få til. Da blir det å handle basert på magefølelse når anledningen byr seg.

    Det jeg har lest Kim Neeper Rasmussen gir et inntrykk av ungdommelig pågangsmot og store ambisjoner. Paret med høy kompetanse, mangler en stor pengesekk for å lykkes med egen forretningside. Kim satset og landet hardt og brutalt. Pengesekken var nok ikke stor nok. Han sikret seg internasjonal oppmerksomhet og maktet å sikre seg distribusjon i 17 land for sin Neeper Perfection One høyttaler. Noen eksemplarer havnet her i Norge, og noen av dere var med på lytteseanse i regi av OAS i det herrens år 2008. Som et lite tilbakeblikk kan dere lese om seansen her: Lyttekveld i OAS . For å friske opp hukommelsen så kan det være at noen kjenner seg igjen her:

    Neeper_Tor_04 OHFS.jpg


    Perfection One har fått flere gode omtaler: Inner Ear og 6moons

    Jeg kjøpte dem primært ut fra størrelse og form. Fineren treffer ikke helt, men i og med de er lyse, så er de akseptable. Formen har også sine klare teoretiske grunner. Det er ingen parallelle flater. Frontbaffelen luter bakover, og fronten er så smal som den kan være. Ambisjonene til Kim synliggjøres i bildene av konstruksjonen. Ikke så vanskelig å forstå at produksjonskostnadene for disse produsert i Danmark ble relativt høye. Bildene er lånt fra nettet. Enjoy!

    4.jpg


    dimensions.gif


    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    2_3.jpg


    5.jpg


    Mange gjennomførte detaljer. Gir eierglede.

    Så hvordan låter dette? Slutter meg til de omtalene dere kan lese i linkene. I vår stue, ca 40 kvm, fyller de rommet mer enn godt nok. Foret av Karanen spilles det flott både på lave og høye volum. Det kan spilles svært høyt uten forvrenging. Dette er en egenskap Karanen har vist med flere ulike høyttalere. Og Perfection One er med på dansen. Hensyntatt membranenes størrelse, finner jeg bassen imponerende. Her må det ryddes i glasskapene for å unngå klirr! Opplever ingen framskutte partier i frekvensområdet. Musikken presenteres lettflytende og behagelig. Kablene som benyttes nå er Transparent Musicwave Ultra MM2. Dacen er også en odde danske, en NewOntech 07 SE. Alle er vel dette komponenter som har en nøytral til et snev av hellende mot varm karakter. Om de ikke her helt der hvor Gradientene og mine tidligere Magnepaner slapp musikken fri, så forsvinner også Perfection One i lydbildet, men krever litt mer i forhold til plassering i forhold til lytterposisjon. Jeg har ingen ting å klage på i forhold til 3D-perspektiv. I forhold til Marten Miles 5 byr de på litt mer kropp. De er ikke like analytiske. Perfection One har litt mer kjøtt på ribbeina. Her er det snakk om smak og behag, rommets forutsetninger og matching. I en ideell verden, kunne et lykkelig avkom med Miles og Perfection One som foreldre kanskje være verdt en kunstig befruktning? Eller; noen endringer i leddende før lyden når fram til Perfection One, kan være interessant å teste ut, måtte Gud forby! (Med ett unntak: Jeg streamer med en Sonos Port. Den skulle jeg gjerne teste alternativer til.)

    Oppsummert: Så lenge vi ikke har landet møblering og det spilles med høyttalere plassert som nå, blir Perfection One stående. Og blir de ikke stående, så sender jeg de videre til noen andre som setter fokus på å nyte musikken!

    Mvh Olav E
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Herlig tråd å gode beskrivelse samt oppdateringer (den siste tiden), man blir jo spent på hva som er i anlegg nr.2😉
    Ønsker deg god bedring med benet å at du er har full mobilitet igjen så fort det lar seg gjøre!
    Perfection One var en høyttaler som for meg virket spennende da den ble lansert å man leste om den i hi-fi pressen.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Godt at jaffal noen fremdeles holder Karan-fanen høyt! Ha en fortreffelig helg 😃
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Godt at jaffal noen fremdeles holder Karan-fanen høyt! Ha en fortreffelig helg 😃
    Siden Karanen er trofast mot meg, så får jeg være trofast tilbake. Den er bygget for å vare. Mulig den går i arv? 😁

    God helg til deg også!

    Mvh Olav E
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Siden Karanen er trofast mot meg, så får jeg være trofast tilbake. Den er bygget for å vare. Mulig den går i arv? 😁

    God helg til deg også!

    Mvh Olav E
    Det kommer kanskje som en overraskelse, men jeg er lausungen til din kone………
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Det kommer kanskje som en overraskelse, men jeg er lausungen til din kone………
    I henhold til Skriften skal det ha forekommet jomfrufødsel for snart 2022 år siden. Sååååå gammel er ikke min kone og du er vel ikke Ham? :unsure: 👼:cool:

    Mvh Olav E
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Om å tale i tunger.

    Innenfor hifimiljøet kan det ikke være overraskende at det til tider tales i tunger. Et nyttig ordtak å huske på er å sette tann for tunge. Alle vet det ikke er godt å bite seg selv i tunga må vite.

    Det observeres stadig forlokkende innlegg her på forumet der temaet er god mat og godt drikke. Kanskje ikke så rart. Skal livet nytes er et passende lydspor et naturlig følge, og motsatt, eller noe sånt. Hifi kan vanskelig defineres som en sesongvare. I jakten på det gode måltid derimot, er årstidene et viktig premiss for optimal nytelse. Skal råvarene hentes fra sjøen, er sjøtemperaturen avgjørende for kvalitet. Vår skatt i fra nord, er styrt av både temperatur og drifter. Ryktene sier av klimaendringer og høyere sjøtemperatur kan true årets store begivenhet i fremtiden, til sorg for oss, og til glede for russerne. Måtte Gud forby! Eller på tide å gi sitt bidrag til å begrense klimaendringene?

    Den dyrebare skatt heter på latin Gadus morhua . På godt nok blir det Skrei! Når noen sier de ikke liker fisk, kan det være en utfordring. Da er det bare å parere å være tydelig på at dette ikke er fisk: Det er Skrei!

    Gadus_morhua_Cod-2b-Atlanterhavsparken-Norway.JPG


    Helgens måltider besto av skrei av fortreffelig kvalitet servert på klassisk vis med kokte poteter, kokte gulrøtter, kokte sukkererter og smeltet meierismør. Drikkefølge ble en italiener en Prunetto en Barbera d`alba. Klassisk og godt! Nok om det.

    For å følge opp innledningen til dette innlegget kommer vi fram til høydepunktet: Stekte torsketunger fra skrei. Ikke en råvare man har vokst opp med, av flere naturlige årsaker. Må også innrømme at det krevde litt øvelse å perfeksjonere stekingen, ikke for lite, og aldeles ikke for mye! Tilberedningen er enkel og antall ingredienser er få. Torsketungene dyppes i pisket egg før de vendes i en blanding av knust kavring, salt og pepper, før de stekes på relativ høy varme i godt smør. Når kavringen er gylden, legges torsketungene over på et ildfast fat og settes i varmeovnen. Maks temperatur her er 70 grader. Der skal de ikke stå lenge, kun til spinaten er ferdig, og det går fort!


    IMG_2432.jpg


    IMG_2435.jpg


    Tilbehøret er fersk vasket spinat. En vid kjele med godt smør varmes opp til smøret begynner å anta en lys brun farge. I det smøret begynne rå smelte, legges ett fedd skivet hvitløk i smøret. Hvitløken skal ikke stekes brun. Ta den opp før det skjer. Spinaten helles over i kjelen og trykkes lett ned med en sleiv eller noe. Spinatbladene faller raskt sammen. Når det skjer, helles en god slump fløte i kjelen. Alt varmes opp uten å koke. Spinaten saltes forsiktig og suppleres med noen runder med kvernet sort pepper. Et par tre dråper med fersk sitron tilsettes før spinaten med fløte legges i dype vide forvarmede tallerkener. Torsketungene danderes oppå. Nyt!

    IMG_2437.jpg


    IMG_2438.jpg


    IMG_2440.jpg


    Det er ulike meninger om hvit fisk skal ha rød eller hvit vin som følge. Jeg heller mer og mer til å drikke hvite viner til hvit fisk. Til denne retten mener jeg det passer best med en mineralsk hvit vin, passe avkjølt. I skapet fant jeg en Chablis jeg synes er brukandes til så mangt. Denne retten blir litt fet med kremfløten vi bruker normalt. Jeg tenker det kan være riktig å blande ut fløten med melk, eller forsøke matfløte. Med kremfløte kunne vinen vært mer mineralsk og et hakk tørrere etter min smak. Men jeg klager ikke, søker bare stadig videre....

    IMG_2433.jpg


    God mat lages best sammen med andre. Matlagingen burde denne gangen vært supplert med med noen heftige ramsalte låter. Vi nøyde oss med den gode stemmen fra nord. Det kan bokstavelig bli litt hett om ørene når temperatur og tid skal passes på. Da er rolig musikk og et glass med noe godt en god ramme rundt kokkeleringen.

    Skjermbilde.JPG


    Mvh Olav E
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.694
    Antall liker
    37.929
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Fikk vann i munnen her nå :) dette så bare helt nydelig ut og det er ikke mye som slår Skrei og heller ikke tonene fra den damen :)

    mvh
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Fikk vann i munnen her nå :) dette så bare helt nydelig ut og det er ikke mye som slår Skrei og heller ikke tonene fra den damen :)

    mvh
    Har vært på noen konserter med henne. Har tenkt at det kan bli litt for ensformig, men tar stadig feil der! Og dokumentaren om henne er verdt å se, den som følger med "Mitt hjerte". Leser nå navlebøkene til Ketil Bjørnstad. Har nettopp lest om innspillingen og konsertene de hadde i forbindelse med "Løsrivelse". Tøff dame.

    Mvh Olav E
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I henhold til Skriften skal det ha forekommet jomfrufødsel for snart 2022 år siden. Sååååå gammel er ikke min kone og du er vel ikke Ham? :unsure: 👼:cool:

    Mvh Olav E
    Ikke vær for sikker på at jeg ikke er, Ham. Jeg kan gå på vannet……..fortrinnsvis om vinteren 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn